Adsense

Isnin, 14 Mac 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Perjalanan Ramli Sarip

Posted:

Perjalanan Ramli Sarip

Perjalanan Ramli Sarip

Oleh HASNURUL MOHAMED
Gambar IZHAM JAAFAR


RAMLI Sarip teguh sebagai penyanyi yang tidak ditelan zaman.


SELAMA 40 tahun insan seni bernama Ramli Sarip mendambakan diri dalam industri hiburan biarpun dia bukan anak Malaysia.

Dilahirkan di Singapura pada 15 Oktober 1952, insan berzodiak Libra ini memulakan langkahnya untuk menjadi penyanyi bersama-sama kumpulan Sweet Charity.

Langkah pertama bersama Sweet Charity pada tahun 1979 menerusi album sulung, bukan hanya sekadar satu pengenalan muzik genre rock, slow rock atau balada rock kepada peminat.

Sebaliknya, album demi album yang dilahirkan bersama Sweet Charity seperti Pelarian (1980), Sejuta Wajah (1981), Penunggu (1982) Batu (1983), Koleksi (1984) dan Berita Gempa (1985) terus mengulit halwa telinga peminat di tanah air.

Kekuatan lagu-lagu dendangan Ramli yang menjadi ikon irama rock kerana suaranya yang parau dan seksi itu membuatkan ramai di kalangan kita yang membesar dengan lagu-lagu dari kumpulan Sweet Charity.

Langkah yang diatur oleh Ramli yang bergelar Papa Rock tidak pernah terhenti sebaliknya terus maju sehingga melangkau ke alaf milenium.

Setelah melahirkan tujuh album bersama kumpulan tersebut, Ramli mengorak langkah sebagai penyanyi solo.

Mungkin merasakan sudah tiba masanya, Ramli mengetengahkan dirinya sebagai seorang penghibur, 12 album solo telah dilahirkannya sehingga tahun 2002, Kalam Kesturi.

Kehebatan Ramli menghiburkan peminat tidak pernah terhenti sebaliknya apabila dia berpadu suara bersama Khaty Ibrahim (Datuk Khadijah Ibrahim) menerusi lagu Doa Buat Kekasih, Ramli adalah lagenda rock yang masih bertenaga setiap kali mengadakan persembahan.

Ramai yang tertanya-tanya, setelah sekian lama menyanyi dan menghiburkan peminta di atas pentas, apakah yang dicari oleh lelaki berimej rambut panjang itu?

Tidakkah dia pernah merasa puas dengan pencapaian yang telah dikecapinya selama 40 tahun dalam bidang seni?

Lontaran soalan itu diajukan kepada Ramli ketika berpeluang bersua secara empat mata dengannya baru-baru ini di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) Kuala Lumpur.

Biarpun nawaitu asal pertemuan itu adalah untuk menghebahkan kepada para peminat Papa Rock yang dia akan mengadakan persembahan sempena Minggu Setiausaha di Dewan Merdeka, PWTC pada 20 dan 21 April ini.

Namun tidak sah jika Hits tidak mendekati Ramli untuk berbual sedikit panjang dengannya yang sememangnya tidak pernah berubah apabila menyusun butir bicaranya.

Mesra membahasakan diri sebagai abang dan memanggil wartawan hiburan dengan panggilan adik, Ramli berkias apabila diajukan soalan, apakah pencarian yang masih belum diketemu oleh Ramli dalam muzik yang diperjuangkannya itu.

Kerinduan datang sendiri

"Industri muzik dari kaca mata saya umpama satu alam yang menuntut kita supaya duduk, lihat, pandang dan dengar.

"Maka itulah, tidak banyak yang saya nak gusarkan tentang perjalanan muzik yang saya bawa dari dulu sehingga hari ini dan akan datang.

"Bagi saya, segala yang berlaku adalah satu kehidupan yang kita kena lalui... Ada pasang surut, ada timbul dan tenggelam.

"Hanya mereka yang tidak dapat mencapai apa yang tersimpan dan terselit di dalam hati, dihimpit dengan kegusaran.

"Hanya mereka yang masih belum tercapai apa yang ingin dicapai, akan merasakan perasaan itu," katanya memulakan perbualan.

Ramli yang memiliki 12 album solo, bermula pada tahun 1985, antaranya, Ramli Sarip, Bukan Kerana Nama (1986) dan Perjalanan Hidup (1987) berkata, kepuasan akan datang apabila perasaan bersyukur lahir dalam hati.

Oleh itu, katanya, bukan mahu bernada sinis terhadap sesiapa pun, cuma kata Ramli, mereka yang tidak tahu mengucap syukur sahaja yang terus-terusan merasa tidak puas dengan pencapaian.

Kata pelantun lagu berhantu, Kamelia ini, dia menyedari ada kalanya peminat bertanya, mengapakah dia senyap tanpa publisiti di dada akhbar atau majalah.

Jawapan yang diberikan oleh pemilik album Istilah (1988) ini cukup mudah dan membawa makna yang tersirat.

"Dulu, rakan-rakan seperjuangan diterima peminat dan mereka, seperti juga saya, pernah merasai zaman kegemilangan kerana ketika itu, usia juga masih muda.

"Apabila tiba saat dan ketika kita merasakan tidak diingati, kita akan terasa seperti rendah diri sedangkan perasaan itu tidak seharusnya ada.

"Percaya dengan apa yang kita lakukan, yakin dengan apa yang kita genggam, maka jalanlah dengan elok dalam ruang industri muzik ini.

"Apabila kita tidak selalu bertemu, pasti akan ada kerinduan. Kerinduan itulah yang membuatkan kita bertemu sekali lagi.

"Seperti adik (Hits) dengan abang yang sudah lama tidak bertemu tetapi tetap ada rasa kerinduan dalam hati.

"Hari ini, kita bertemu dan pertemuan kita adalah kerana rasa rindu yang sentiasa ada. Itulah yang saya katakan kepada diri dengan peminat kerana di antara kami, selalu ada rasa rindu," ujarnya.

Kata Ramli, bukan dia seorang sahaja yang memperjuangkan genre rock supaya irama itu terus kekal dalam genre-genre muzik lain.

Sebaliknya ramai lagi rakan-rakan artis yang tampil sebagai penyanyi rock, turut memperjuangkan irama itu supaya tidak pupus ditelan zaman.

Bagaimanapun, kata Ramli, hidup atau matinya sesuatu irama atau muzik itu terletak di tangan peminat.

"Inilah elemen kuasa rakyat kerana kuasa sebenar, ada di tangan peminat. Golongan ini juga pemegang kuasa beli kerana album seseorang artis itu, mungkin dibeli atau tidak oleh peminat.

"Kuasa rakyat (people's power) tidak hanya berlaku kepada artis tetapi ia turut terjadi ke atas ahli politik sama ada jatuh atau bangun mereka itu dalam bidang politik.

"Justeru, prinsip diri perlu mudah iaitu kita buatlah yang terbaik kerana benih baik yang disemai itu, akan memberikan buah atau hasil yang baik," kata Ramli sambil melemparkan satu pandangan yang jauh.

Melihatkan perubahan yang berlaku dalam industri muzik tanah air, Ramli beranggapan, muzik kolaborasi mampu memanjangkan jangka hayat seseorang penyanyi atau genre muzik pilihan.

Maka itulah, katanya, setiap artis yang lahir untuk menjadi seorang penyanyi, harus bijak dalam membina masa depan mereka.

Katanya, pengalaman mendewasakan dan juga mematangkan kita semua.

Kematangan dan kedewasaan seseorang itu, jelas Ramli, boleh diukur dengan pelbagai cara. Begitu juga dengan kematangan yang ada dalam arus muzik tempatan.

"Saya bermula dengan kumpulan Sweet Charity. Ketika itu, kita menyanyi di bawah-bawah khemah orang kahwin.

"Pernah saya hadir pada satu majlis perkahwinan. Waktu itu, ada satu grup yang menghiburkan hadirin.

"Melihatkan kehadiran saya, penyanyi itu menyanyi dan terus menyanyi tanpa merasai, apakah yang dinyanyikannya.

"Nyanyian sepatutnya masuk ke dalam jiwa, tanamkan perasaan supaya mampu menembusi anak-anak muda kerana itu lebih meninggalkan kesan," katanya yang sememangnya benar kerana lagu-lagu seperti Teratai, Sejuta Wajah dan Bukan Kerana Nama masih membuai perasaan jika mendengarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ikan, buku penghibur Ramli Sarip

Posted:

Ikan, buku penghibur Ramli Sarip

Ikan, buku penghibur Ramli Sarip

Oleh HASNURUL MOHAMED
gambar Izham Jaafar

DI atas pentas, Ramli Sarip menghiburkan ribuan peminat dengan puluhan lagu-lagu hitnya termasuk Jangan Tunggu Lama-Lama, Hilang Gelap Terbitlah Terang dan Jangan Rayu Ku.

Tetapi apakah yang menjadi penghibur kepada Ramli tatkala dia merasa sunyi ketika berada di rumah?

"Ikan. Itulah penghibur hati saya. Sejak kecil lagi, saya suka tangkap ikan. Dulu, saya pernah dibesarkan di Muar, Johor. Jadi, banyak masa saya habiskan dengan menangkap ikan di sungai.

"Apabila ada kemampuan, hari ini saya mempunyai empat tangki ikan yang diisi dengan ikan jenis Angel.

"Melihat ikan-ikan yang berenang, merasa begitu damai dan tenang di hati ini. Gelagat ikan-ikan itu menghiburkan saya.

"Tangki ikan yang saya ada hari ini, semuanya diisi dengan Angel fish kerana ia mudah dipelihara. Yang penting kita tahu sukatan makanan dan vitamin yang diperlukan oleh ikan-ikan.

"Kalau difikir-fikirkan, dalam satu tangki itu, boleh memuatkan kira-kira 20 ekor yang saiznya, adalah sebesar telapak tangan saya.

"Kalau nak tahu, perkara wajib yang saya lakukan apabila pulang ke rumah, saya akan melihat dahulu ikan-ikan ini berenang.

"Bagi diri saya, itu adalah satu bentuk terapi kejiwaan.

"Satu tabiat saya pula ialah tidak suka tengok tangki ikan kotor. Tanpa mengira penat, saya akan bersihkan dahulu tangki-tangki ikan jika ia kotor.

"Kemudian, barulah lapang rasa dada ini" katanya yang bukan sahaja seronok ketika berbicara tentang ikan tetapi menunjukkan sikap budak kampung sejati.

Walaupun Ramli banyak menghabiskan masa di Malaysia, sering berulang alik ke negara ini kerana memenuhi pelbagai undangan menyanyi, dia masih menetap di Singapura.

Dengan keadaan sedemikian, Ramli memberitahu, dia sebenarnya menganggap Malaysia sebagai rumah kedua bagi dirinya.

Biarpun status kewarganegaraan Ramli masih tidak berubah namun katanya, bumi bertuah ini juga adalah negaranya dan mahu memahatkan namanya supaya kekal dalam industri hiburan di sini.

Langsung tidak cuba untuk menafikan memiliki sebuah rumah di Bukit Gasing, kata Ramli, rumah itu disewakannya.

Apabila diajukan dengan soalan, tidakkah terlintas di dalam hatinya untuk menukar kewarganegaraan seperti mana yang dilakukan oleh rakan-rakan artis seangkatan dari Singapura?

Sambil tersenyum, Ramli berkata, "persoalan itu, kita bincang lain kali."

Mengubah ke topik waktu senggang, kata Ramli, selain ikan, dia banyak mengisi masa dengan membaca buku terutamanya buku-buku yang mendekatkan diri dengan penciptanya

Dari situ, kata Ramli, orang beranggapan dia banyak berdakwah termasuklah menyampaikan lagu-lagu berunsur ketuhanan.

Sebenarnya, jelas Ramli, terdapat macam-macam cara jika seseorang itu mahu berdakwah.

"Mungkin secara kebetulan, lagu-lagu ketuhanan begitu dekat di hati saya tetapi tidak seharusnya apabila kita berdakwah, kita perlu melakukannya dalam kumpulan.

"Kalau kita menjadi artis nasyid sekali pun, itu juga adalah dakwah. Apa yang penting ialah setiap benda itu perlu dinilai baik kerana penilaian yang baik itu juga adalah sebahagian daripada dakwah," katanya.

Ramli menafikan di Singapura, dia memiliki bisnes sebaliknya dia menjelaskan, rakan-rakan yang memiliki perniagaan di negara jiran itu sering menggunakan namanya, Ramli Sarip.

"Saya tidak ada bisnes. Bisnes saya ialah nyanyian saya, muzik yang saya bawakan selama ini.

"Saya hargai apabila peminat memandang saya sebagai pejuang muzik rock. Kalau ikutkan, saya lebih senang (suka) buat lagu tradisional kerana di halwa telinga saya, lagu-lagu seperti ini lebih sedap didengar.

"Kecenderungan saya ialah untuk mengabdikan lagu-lagu bercorak nusantara kerana lagu seperti ini ada perjuangan dan ada falsafah.

"Saya amat berharap agar generasi baru dapat meneruskan dan melahirkan lagu-lagu bercorak kemelayuan kerana rock itu sebenarnya bukan mewakili orang timur.

"Rasailah kehebatan kita sebagai orang timur dan saya mengharapkan agar generasi baru dapat teruskan memperjuangkan lagu-lagu Melayu.

"Jangan biar ia ditenggelamkan oleh satu keadaan kebaratan.

"Lagipun, hidup ini penuh dengan pilihan dan apabila kita membuat sesuatu pilihan itu, ia berdasarkan gerak hati," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.