Nuffnang

OHBULAN!

sumber :-

OHBULAN!


Review Filem : Taken 2, Cubaan Racuni Perasaan Takut Kepada Muslim

Posted: 08 Oct 2012 11:16 PM PDT

Filem pertama Taken mengisahkan tentang seorang anak bekas agen kerajaan yang diculik. Dalam Taken, situasi cemas berjaya ditunjukkan apabila si ayah lakonan Liam Neeson hanya mempunyai 96 jam untuk menyelamatkan anaknya.

Di dalam Taken 2, idea utama cerita ini kelihatan sama seperti filem sebelumnya. Jika filem pertama mengisahkan tentang penculikan si anak, dalam filem ini si ibu pula yang diculik. Tetapi siapakah yang menculik mereka? Apa motif sebenar penculikan tersebut? Adakah ini berkait rapat dengan kes penculikan Taken 2008? Yang ini anda kena tengok sendiri sebab saya tak nak 'spoil' mereka yang masih belum menonton filem ini.

Minggu lepas saya telah membuat review berkenaan filem Dredd 3D. Dalam review tersebut, jelas saya tunjukkan bukti bagaimana Dredd 3D nyata berbeza dibandingkan dengan Judge Dredd 1995. Tetapi bagaimana pula dengan Taken 2?

Memandangkan idea Taken dan Taken 2 mirip, adakah berbaloi anda menonton cerita ini?

Bagi saya, walaupun kedua-dua filem mempunyai idea utama yang sama, penulis skrip filem ini pandai melakukan inovasi dalam sekuel Taken. Apa yang paling menarik dalam filem ini, bukan sahaja si ibu yang diculik, tetapi Brian Mills turut ditangkap. Kalau hero pun ditangkap, siapa pula yang akan selamatkan mereka?

Jeng, jeng, jeng… Di sinilah si anak perempuan memainkan peranannya. Jika sebelum ini dia yang diculik, sudah sampai masanya untuk Kim menjadi heroin. Berbekalkan alat kelui yang disorok secara rahsia, Brian Mills berjaya menghubungi anaknya dan memberi tips-tips penting untuk mengesan lokasi dia ditahan. Memang 'style' habis teknik ni. Hanya perlukan jangka lukis, peta, dan beberapa biji bom untuk membawa si anak ke lokasi tahanan Brian Mills.

Selain daripada itu, terdapat adegan kejar-mengejar menggunakan kereta ala-ala Need For Speed Most Wanted dan juga Transporter. Filem Taken 2 berlatar belakangkan Istanbul. Sebuah tempat yang padat dengan bangunan dan lorong kecil. Memang best kalau tengok aksi kejar-mengejar di tempat sebegini. Tambahan pula yang memandu kereta bukanlah hero, sebaliknya hanya perempuan remaja yang tidak lepas pun ujian memandu.

Jadi bolehkah Brian dan Kim meloloskan diri daripada dikejar polis? Atau adakah mereka akan ditangkap? Opss.. mesti anda berasa musykil di sini. Kenapa Brian dan Kim pula yang dikejar polis sedangkan mereka bukan antagonis? Adakah polis-polis tersebut menerima rasuah atau terdapat insiden lain yang menyebabkan mereka dikejar polis? Yang ni tak perlu saya beritahu rasanya sebab boleh kacau mood nak tengok filem ni.

Okey, cukup dengan review filem. Sekarang saya nak masuk ke isu yang lebih pedas seperti yang tertera pada tajuk artikel ini. Benarkah Taken 2 secara senyap cuba untuk meracuni pemikiran penonton supaya takutkan Muslim? Juga dikenali sebagai Muslimfobia. Saya mempunyai beberapa alasan yang kuat untuk menyokong hipotesis yang saya telah saya buat.

Pertama, di awal filem ini terdapat babak pengkebumian jenazah. Antagonis di dalam cerita ini ialah Muslim. Jadi semasa pengkebumian tersebut memang boleh dengar bacaan surah-surah Al-Quran. Jika itu sahaja tidak mengapa. Tetapi mereka yang menghadiri pengkebumian tersebut berhasrat untuk membalas dendam ke atas pembunuhan rakan-rakan mereka.

Come on man… Ini situasi hidup dan mati. Andai Brian Wills tidak dibunuh, mungkin dia pula yang dibunuh. Tambahan, Islam tak pernah mengajar umatnya untuk membalas dendam.

Kedua, terdapat adegan memberi dan menjawab salam yang jelas dan nyata. "Assalamualaikum", tanya ketua antagonis kepada kawannya. Memang bagus orang Istanbul ni. Bagi salam betul-betul, bukannya macam sesetengah artis Malaysia yang main tibai ucapan salam. Dari "Assalamualaikum", jadi "Asamekom". Jujur saya katakan, adegan tersebut tak perlu langsung rasanya. Tak membawa sebarang impak kepada jalan cerita. Malahan boleh menanam persepsi negatif orang ramai kepada Muslim.

Ketiga, terdapat beberapa adegan yang menunjukkan suasana di rumah salah satu watak antagonis. Tersergam kalimah-kalimah Al-Quran di dinding rumah mereka.

Jadi kalau rasa nak tengok cerita ni juga, tak ada masalah rasanya. Cuma pastikan anda mempunyai persiapan rapi dari segi mental. Ingat, penjenayah sentiasa ada tidak kira agama apa sekali pun. Dan Islam tidak pernah mengajar umatnya untuk membalas dendam apatah lagi melakukan jenayah.

Nota : Artikel ini yang ditulis oleh seorang blogger jemputan yang ingin dirahsiakan namanya. Terima Kasih!

Saya Tak Bogel – Nabila Huda Respon Gaun Seksi Malam Anugerah Blokbuster

Posted: 08 Oct 2012 10:05 PM PDT

Gaun seksi Nabila Huda menjadi carian tertinggi di OHBULAN semalam dengan rata-rata pembaca tak setuju dengan tindakan aktres ini yang berani mendedahkan sebahagian bahu dan perutnya di malam Anugerah Blokbuster, baru-baru ini.

Kritikan tersebut turut terkena tempiasnya kepada bapa, Amy Search, dimana beliau secara terbuka tidak bersetuju dengan penampilan anaknya dan menyifatkan akres itu sudah cukup cukup dewasa untuk menilai baju yang sesuai. (Sinar Harian).

"Seharusnya dia menjaga penampilan dan imejnya, jangan sampai memberi peluang dan ruang untuk orang mengata, menghentam atau jatuhkan dia."

Hari ini, Nabila Huda mempertahankan dirinya melalui Harian Metro dengan kenyataan bahawa dia tak berbogel di malam Anugerah Blokbuster, namun dengan segera memohon maaf kepada pihak yang tersinggung.

"Saya bukan berbogel, tetapi jika ada pihak yang tersinggung cara pemakaian saya di Anugerah Blockbuster, Sabtu lalu, saya mohon maaf."

Pelakon yang dikaitkan bercinta dengan Johan Aasari ini menjelaskan bahawa dia memilih gaun seksi itu kerana tiada pakaian yang sesuai untuknya daripada segi saiz.

Pada masa yang sama, Nabila Huda tak menyangka soal pakaian itu akan menjadi satu isu besar kerana ramai peminat sudah sedia maklum dengan sifat berani mencubanya.

Bagaimanapun, dia memohon maaf dan berjanji akan memperbaiki penampilannya pada masa akan datang.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Zon Artis

sumber :-

Zon Artis


Amy Search Luah Rasa Kesal Terhadap Pakaian Seksi Nabila

Posted: 08 Oct 2012 10:11 PM PDT

AMY SEARCH

Anugerah Blockbuster 2011 telah beberapa hari berlalu, tapi kisah sepanjang berlangsungnya acara itu masih menjadi topik perbualan. Yang masih hangat adalah mengenai pakaian yang dipakai oleh anak Amy Search, siapa lagi kalau bukan Nabila Huda dimana pakaian yang dipakainya itu dikategorikan sebagai terlalu seksi.

Sehubungan dengan itu, Amy Search yang juga hadir ke acara tersebut dan turut membuat persembahan nyata kesal dengan penampilan Nabila Huda yang disifatkannya sebagai terlalu 'mendedahkan'. Menurut Amy, dia tidak suka Nabila tampil dengan berpakaian gaun hitam yang mendedahkan sebahagian dada dan perutnya itu.

NABILA HUDA SEKSI

Seperti kata Amy kepada Sinar Harian Online:-

"Memang saya tidak bersetuju dengan penampilannya pada malam itu. Bagi saya 'designer' pun perlu tahu jenis pakaian yang direkanya serta dia (Nabila) sendiri perlu tahu apa yang dipakainya itu.

"Banyak lagi baju rekaan cantik yang boleh dipakai dan saya percaya dia sudah cukup dewasa untuk mengetahui serta berfikir dengan lanjut mengenai perkara itu,"

Related Posts with Thumbnails

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

borak kosong

sumber :-

borak kosong


Juru Masak Kantin Diprotes Kerana Makanannya Terlalu Enak

Posted: 08 Oct 2012 09:00 PM PDT


Keputusan pengurus kota untuk menurunkan kualiti masakan dari seorang juru masak berbakat di sebuah sekolah telah mengundang protes para pelajar dan orang tua murid.
Sebuah sekolah di Falun, Swedia, terkenal kerana menu makan siangnya yang lazat dan segar. Semua berkat kepandaian memasak dari Annika Eriksson, juru masak kantin di sekolah tersebut.
Masakan Eriksson memang spesial. Ia lebih suka memanggang rotinya sendiri daripada menggunakan roti jadi dari supermarket. Sebagai pendamping masakan berprotein seperti ayam, udang, dan sapi, Eriksson juga menyediakan banyak pilihan sayur-mayur agar semua murid dapat memilih sayur mana yang mereka suka.
Namun semua kekreatifitasannya itu ternyata tidak dapat diterima oleh semua orang. Pengurus kota setempat belum lama ini mengajukan protes agar kualiti masakan di sekolah tempat Eriksson bekerja dapat dikurangi. Alasannya? Cukup menggelikan, iaitu agar anak di sekolah lain tidak merasa iri kerana tidak berkesempatan mendapatkan makan siang seenak masakan Eriksson. Menurut mereka hal ini "tidak adil".
Pengawas diet dari sekolah Eriksson, Katarina Lindberg, menerima aduan protes tersebut dan menjawab bahawa dirinya akan memastikan agar kualiti masakan di sekolah itu menjadi setara dengan kualiti masakan di sekolah lainnya. Setelah itu, hidangan sayur-mayur di kantin akan dikurangi setengahnya dan roti segar panggangan Eriksson akan segera diganti dengan roti dari kedai.
Jawaban tersebut segera mengundang kemarahan para pelajar dan orang tua murid. Mereka menganggap peraturan dari pengurus kota itu adalah sesuatu yang "tak berkenan". Para murid di kelas empat kemudian melancarkan sebuah petisi agar peraturan ini segera dicabut dan Eriksson dapat mencurahkan seluruh semangat memasaknya seperti dulu lagi.

Berapa Banyak Jenis Video Game yang Bisa Kamu Teka Dari Aksi Marching Band Unik Ini? [Video]

Posted: 08 Oct 2012 08:30 PM PDT


Kebanyakan marching band biasanya menggunakan muzik kenegaraan atau musik pop sebagai menu utama pertunjukan mereka, tapi bagi pasukan marching band dari Ohio ini, itu semua sih sudah kuno. Kali ini mereka menyajikan penampilan unik dari berbagai tema video game. Dapatkah kamu meneka semua judul video game dari pertunjukan kreatif mereka ini?
Pasukan yang sama sebelumnya juga sudah menampilkan tema Gangnam style dan Party Rock Anthem.

Hari Tersial Bagi Seorang Pria di Kanada: Terbakar, Dicuri dan Terlanggar Kereta Api

Posted: 08 Oct 2012 08:00 PM PDT


Seorang pria yang diduga sebagai seorang pelaku dalam kes penyerangan pemandu bas minggu sebelumnya ditemukan polis dalam keadaan mabuk, terbakar, dan terluka berat akibat dilanggar kereta api.
Dari beragam cerita yang dikumpulkan dari berbagai saksi, polis di kota Kamloops, Provinsi British Columbia, Kanada, mengetahui bahawa lelaki yang mereka temukan tersebut baru saja mengalami rentetan berbagai kejadian aneh sebelumnya.
Awalnya, pada sekitar pukul 3 petang, diduga lelaki berusia 51 tahun ini sedang mabuk, merokok, lalu tertidur pada sebuah lapangan dekat tempat tinggalnya. Ketika ia tertidur rokoknya jatuh, membakar pakaiannya beserta rumput-rumputan disekitarnya. Terbangun dan panik, lelaki ini melarikan diri ke rumahnya, mengambil basikal, dan lari dari tempat kejadian.
Akibat kebakaran ini, polis dan petugas pemadam kebakaran lalu mengerubungi lokasi. Api untungnya berhasil dipadamkan. Setelah diteliti, petugas pemadam kebakaran menyimpulkan bahawa api itu berasal dari sebatang rokok milik lelaki tersebut. Polis pun berusaha mencari lelaki itu dengan dengan bertanya ke beberapa saksi. Saksi lalu menyebutkan bahawa seorang lelaki terlihat melarikan diri dengan basikal sesaat setelah kebakaran itu terjadi.
Beberapa saat kemudian, lelaki itu diperkirakan sedang menyeret basikalnya di sepanjang jalur rel kereta api ketika ia akhirnya terlanggar kereta api dan jatuh pengsan.
Setelah ditemukan polis dalam keadan mabuk, penuh luka bakar, dan luka berat di kepalanya, lelaki ini langsung dilarikan ke rumah sakit terdekat. Namun basikalnya tidak berhasil ditemukan. Polis yang melakukan pencarian lalu menduga bahawa basikal lelaki itu telah dicuri oleh seseorang.
Menutup rentetan nasib malang lelaki ini, polis lalu menyedari bahwa lelaki tersebut adalah lelaki yang mereka cari berkaitan dengan penyerangan seorang pemandu bas yang terjadi pada minggu sebelumnya di kota Dallas. Jadi, meskipun dirinya pulih, ia mungkin akan langsung meneruskan hidupnya di penjara.

Lady Gaga muntah di atas pentas

Posted: 08 Oct 2012 07:30 PM PDT


LOS ANGELES - Penyanyi terkenal, Lady Gaga muntah beberapa kali di atas pentas semasa dia membuat persembahan di Barcelona, Sepanyol pada hujung minggu lalu, lapor akhbar New York Daily News semalam.
Sebuah klip video yang dimuat naik di laman perkongsian video YouTube menunjukkan dia muntah di belakang seorang penari.
Semasa kejadian, bintang berusia 26 tahun itu menyanyikan lagu The Edge of Glory.
Bagaimanapun, penyanyi itu meneruskan persembahannya.
"Saya tidak akan melupakan Barcelona pada malam ini," kata Lady Gaga di laman Twitternya, Sabtu lalu.
Pada September lepas, bintang pop remaja, Justin Bieber muntah di atas pentas semasa konsert jelajahnya berlangsung di Glendale, Arizona.
Bieber yang berusia 18 tahun itu menyatakan dia muntah disebabkan meminum terlalu banyak susu.
Lady Gaga turut berada di Britain kelmarin untuk melancarkan minyak wanginya, Lady Gaga Fame di pusat beli-belah Harrods, tengah London. - Agensi
sumber : mymetro

Aksi Blaine tak bahaya: Prof

Posted: 08 Oct 2012 07:00 PM PDT


NEW YORK: Ia diiklankan sebagai aksi ngeri menempah maut, pertunjukan paling berbahaya yang akan mengejutkan jutaan manusia.
Namun, pertunjukan terbaru David Blaine, ahli silap mata terkenal itu dianggap sebagai tidak berbahaya oleh seorang ahli fizik terkenal.
Profesor John Belcher berkata, dia bersedia mengambil tempat ahli silap mata itu walaupun sudah berusia 69 tahun dan bencikan risiko.

Blaine berdiri di tengah-tengah aliran elektrik sejuta voltan untuk aksi ngerinya yang bertajuk, Electrified.



Pertunjukan selama tiga hari di New York itu berakhir malam tadi.


Satu-satunya perlindungan Blaine ialah pakaian berperisai dan topi keledar yang direka khas.

Bagaimanapun, Belcher, pakar ruang angkasa berkata, satu-satu kebimbangannya jika melakukan aksi seperti Blaine ialah tidak cukup tidur.

"Dia mempunyai pakaian pengalir elektrik. Semua tenaga elekrik mengalir menerusi pakaian itu, tidak ada yang menerusi tubuhnya.

"Saya tidak nampak bahayanya. Saya sudah berusia 69 tahun dan tidak sukakan risiko. Saya lebih suka tidur," kata profesor itu.

Menurutnya, Blaine memakai pakaian Faraday yang dibuat daripada keluli tahan karat beraliran tinggi.

Pekerja menggunakan pakaian seumpama itu jika memasang talian elektrik bervoltan tinggi. Ahli fizik amatur juga memakainya ketika mengkaji gelung Tesla.

Ahli fizik di Universiti Columbia, Allen Zajc, juga tidak tertarik dengan aksi Blaine.

Menurutnya, apa yang menarik ialah ahli silap mata tu terpaksa berdiri selama 72 jam.

Setakat ini, acara itu berlangsung seperti yang dijadual, meskipun Blaine terkena kejutan elektik ketika berlatih selepas visor pada topi keledarnya terkena hidungnya. - DM


sumber : mymetro

Majlis kahwin mewah ditegah

Posted: 08 Oct 2012 06:45 PM PDT


HANOI: Pihak berkuasa Vietnam melarang anggota Parti Komunis di bandar raya ini daripada menganjurkan majlis perkahwinan mewah, ekoran kecaman rakyat mengenai upacara perkahwinan besar-besaran.
Bilangan tetamu dihadkan kepada 600 orang untuk kedua-dua belah keluarga dan lokasi mewah seperti hotellima bintang perlu dielakkan, menurut notis di laman web rasmi bandar raya Hanoi semalam.

Majlis perkahwinan mewah yang dianjurkan anggota parti menimbulkan "kemarahan di kalangan rakyat dan menjejaskan imej peribadi anggota parti," lapor kenyataan itu.


Kerajaan autoritarian Vietnam yang melancarkan kempen anti-rasuah beberapa bulan lalu, berusaha untuk menangani ketidakpuasan hati rakyat ekoran ekonomi yang lemah dan beberapa siri skandal membabitkan pegawai tinggi kerajaan. Majlis perkahwinan yang mewah perkara biasa di Vietnam dengan senarai tetamu sering kali mencapai 1,000 orang. Sesetengah anggota parti bertanya sama ada pihak berkuasa akan menguatkuasakan peraturan baru.

"Pihak berkuasa Vietnam bijak mengusul undang-undang tetapi sama ada ia dilaksanakan dan dipatuhi adalah cerita berbeza," kata seorang anggota parti berusia 43 tahun yang enggan dikenali. - AFP


sumber : mymetro

Remaja didakwa cuba bunuh dengan brownie beracun

Posted: 08 Oct 2012 06:30 PM PDT


SYDNEY: Seorang remaja perempuan Australia berusia 14 tahun semalam didakwa dengan percubaan membunuh selepas dia meracun dua kanak-kanak, dilaporkan melalui brownie coklat dicemari bahan kimia.
Polis Queensland berkata, remaja perempuan itu didakwa selepas memberi dua kanak-kanak lelaki berusia 12 dan 13 tahun makanan diracun dengan bahan kimia "biasa ditemui di rumah" di Richland, pinggir Brisbane kelmarin.

"Polis akan mendakwa remaja itu yang cuba meracun mangsa.


"Dia didakwa dengan satu pertuduhan atas setiap percubaan membunuh dan menggunakan racun dengan cubaan untuk menyakitkan, selain dua pertuduhan atas tindakan bertujuan untuk mencederakan," lapor kenyataan polis. Menurut Stesen Penyiaran Australia (ABC), dua kanak-kanak lelaki itu yang tidak mempunyai ikatan dengan suspek dipercayai tidak menelan banyak bahan kimia berkenaan yang membolehkan mereka sakit tenat. - AFP

sumber : mymetro

‘Jiran aku ganas’

Posted: 08 Oct 2012 06:15 PM PDT


KUALA LUMPUR: "Saya nampak jiran dikejar dengan parang oleh seorang lagi jiran lebih 50 meter dari rumahnya ke simpang jalan di Lorong Ikan Emas 4," kata Ganesh, saksi kejadian seorang juruteknik ditetak jirannya di kepalanya awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah malam itu, mangsa, P Jayamurali, 44, mengalami kecederaan parah di kepala akibat ditetak jirannya yang dipercayai berpunca daripada perselisihan faham antara mereka.
Menceritakan kembali kejadian itu, Ganesh berkata, ketika kejadian dia berada di rumahnya sebelum terdengar bunyi jeritan dari rumah jiran.

Menurutnya, apabila membuka pintu, dia ternampak jirannya itu yang dipercayai penagih dadah mengejar Jayamurali dari lorong masuk ke rumah mereka dengan parang.



"Akibat ketakutan, saya tidak keluar rumah dan hanya memerhati dari dalam rumah," katanya kepada Harian Metro, semalam.


sumber : mymetro

Nabila Huda cakap dia tak bo**l

Posted: 08 Oct 2012 06:00 PM PDT


KUALA LUMPUR: "Saya bukan berbogel, tetapi jika ada pihak yang tersinggung cara pemakaian saya di Anugerah Blockbuster, Sabtu lalu, saya mohon maaf," kata pelakon, Nabila Huda Suhaimi, 27, mengulas isu pemakaiannya yang didakwa menyinggung perasaan segelintir masyarakat di negara ini.
Nabila dihubungi petang semalam menambah, dia tidak pernah menyangka gaun hitam rekaan Alia Bastaman, mendedahkan sebahagian bahu dan perutnya yang digayakan sewaktu menghadiri Anugerah Blockbucter anjuran Penerbit Filem Malaysia (PFM) dan disiarkan di Astro Ria malam minggu lalu, menjadi berita hangat.
"Saya dipilih sebagai seorang penyampai trofi pada acara berkenaan dan untuk itu saya mendapatkan tajaan pakaian di saat akhir daripada Alia Bastaman. Tema malam itu adalah 'letusan warna blok', tetapi saya akhirnya memilih memakai gaun itu kerana ada beberapa koleksi pakaian Alia yang saya tidak sesuai dari segi saiz.

"Saya sedar ia sedikit terbuka pada bahagian bahu, perut dan terbelah di kaki namun, kerana saya menghormati penonton ketika ditugaskan menjadi penyampai saya menutup bahagian perut dengan 'tube' hitam.



"Terus-terang saya tidak menyangka hal ini menjadi isu kerana saya fikir ramai sedia maklum saya memang berani mencuba fesyen. Apapun saya sekali lagi memohon maaf dan berharap dapat memperbaiki penampilan saya pada masa akan datang.


sumber : mymetro

Gila! Gadget-gadget Apple Ini Disiksa Di Goreng (Foto)

Posted: 08 Oct 2012 05:30 PM PDT


Para pembenci Apple pasti akan menyukai kejadian ini, dimana gadget-gadget idola mereka "disiksa tanpa ampun" di penggorengan oleh seorang seniman atas nama seni.

Seorang seniman photo bernama Henry Hargreaves membuat heboh dengan ulahnya yang mempublikasi gadget-gadget mahal yang dia goreng .

iPod

iPod

Earphone headset

iPad

iPhone

MacBook Air

Lalu darimana dia mendapat idea? Dia mendapat idea dari ulah anak-anak muda Jepun yang kesal dengan perangkat Playstation PSP dan menggorengnya.

Khabar-baiknya adalah device-device mahal Apple tersebut hanyalah replika yang biasa digunakan sebagai showcasen di kedai. "Saya tidak boleh membayangkan apa yang akan terjadi apabila baterai lithium saya goreng dalam minyak panas bersuhu lebih dari 400 darjah Celcius", ujarnya.

Apabila gadget tersebut benar-benar asli, mungkin dia akan memicu kemarahan para fabsboy Apple dan membuat Steve Jobs bangkit dari kubur dengan kemarahan yang meletup-letup.
(Digital Arts Online, Macworld UK, Unlockboot)

Anak Kecil Ini Tidak Kencing Selama 3 Tahun

Posted: 08 Oct 2012 05:00 PM PDT


Buang air kecil alias pipis adalah keadaan alami yang terjadi pada tubuh orang yang sihat. Tapi hal itu tidak berlaku bagi seorang anak kecil asal Singapura. Sejak 3 tahun lalu, tubuhnya tidak pernah memproduksi urine.

Si kecil Bryan Liu (6 tahun) terlahir hanya dengan satu ginjal, yang akhirnya juga gagal berfungsi ketika ia berusia 2 tahun.

Saat itu, sang bunda Serene Ng telah mendermakan ginjal untuk putranya tercinta. Sayang, ginjal donor tersebut gagal berfungsi dengan baik dan harus segera diangkat. Alhasil, Bryan Liu tak lagi memiliki organ ginjal.

Setelah kejadian itu, tubuh Bryan tak pernah lagi memproduksi urine, yang artinya ia tidak pernah buang air kecil. Ia pun harus menjalani prosedur dialisis (cuci darah) 10 jam setiap hari agar tetap hidup.

Tapi anak pemberani ini akhirnya membuat sejarah dalam hidupnya pada 21 Julai lalu. Ia menjadi orang termuda yang menerima ginjal baru dari donor hidup altruistik (donor orang asing).

"Dia begitu bahagia. Dia terus tertawa dan saya tidak boleh percaya. Ia melakukannya berjam-jam. Setiap kali ia buang air kecil, ia terus tersenyum sendiri," jelas Serene Ng (38 tahun).

Setelah Bryan mendapatkan ginjal baru, kini Bryan boleh minum sampai tiga liter air setiap hari. Sebelumnya, ia hanya diizinkan minum air sebanyak 300 ml.

Bryan juga bisa terbebas dari semua tabung yang melekat pada tubuhnya dan untuk pertama kalinya ia bisa mandi sejak hari transplantasinya.

"Dia berlari dan melompat-lompat. Dia begitu bahagia. Anda boleh tahu dari sinar di matanya," tandas Serene
(Asia One)

Inovasi Di Sekolah Jepun, Membersihkan Toilet Dengan Tangan Kosong

Posted: 08 Oct 2012 04:30 PM PDT

Berita  ini diambil dari negara yang kita kenal maju dan kaya, iaitu Negara Jepun. Tidak henti-hentinya Jepun mencari idea-idea gila. Sebelumnya banyak kita dengar ide-ide yang kreatif dan inofatif dari Jepun yang mendidik dan berguna. Bahkan di Jepun pun mempunyai para pencipta mesin handal yang membuat negaranya begitu terkenal di seluruh pelosok bumi. Nah, kalau inovasi yang kali ini?! Apakah akan menjadi inspirasi? 

Di sekolah Jepun memperkenalkan metode inovatif pendidikan, iaitu membersihkan toilet dengan tangan kosong. Berita ini membuat para masyarakat jepang yang tahu menjadi jijik

Gambar-gambar ini menunjukkan para siswa dan siswi sekolah Jepun yang sedang membersihkan Toilet dengan tangan kosong dan kaki tak berkasut.






Gila! Air Pengisi Kolam Renang Ini Adalah 100.000 Liter Coca Cola

Posted: 08 Oct 2012 04:00 PM PDT


Apakah ini hanya angan-angan semata?

Ketika kita masih kecil kita pasti senang dengan yang namanya bermain air, apalagi berenang sepuasnya di kolam renang.


Airnya bukan air chlorine, melainkan Coca Cola

Tapi yang diceritakan disini adalah hal yang gila namun sangat mengasyikkan. Pasalnya kolam renang ini berisi seluruhnya dari Coca Cola. Bayangkan saja kita boleh meminum Coca cola tersebut sepuasnya.


Asyiiiiikkk!

Menyenangkan atau tidak, kita tidak boleh membayangkannya. Namun pastinya, dengan berenang di kolam yang seluruhnya berisi minuman ringan berkarbonasi ini tentu saja akan membuat semua bagian tubuh kita terasa lengket.


Berenang di kolam ini membuat badan lengket semua

Namun, artis Mike Bouchet membuat idea gila iaitu sebuah kolam renang dimana airnya adalah Coca Cola. Pada 4 Julai 2012, di Twentynine Palms, California Mike Bouchet mewujudkan idea gila tersebut dengan 100.000 liter Coca Cola

Wow,, Tato Termahal di Dunia Ternyata Ada di Afrika Selatan

Posted: 08 Oct 2012 09:45 AM PDT

Wow,, Tato Termahal di Dunia Ternyata Ada di Afrika Selatan Model Afrika Selatan (Afsel), Minki van der Westhuizen, benar-benar beruntung. Pasalnya, ia terpilih mengenakan tatto yang boleh dikatakan termahal di dunia.

[imagetag]

Tatto ini bukan sesuatu yang konvensional dari seni mentato melainkan sebuah proses pemasangan 612 permata lima karat untuk dan dilekatkan menggunakan air yang memiliki daya lekat.

Idea ini menggunakan kesempatan untuk menjualkan jenama Shimansky untuk permintaan kelas atas. Tato ini harganya 924 ribu dollar . 

Perut Remaja Ini Harus Dibuang Gara-Gara Minuman Bernitrogen

Posted: 08 Oct 2012 09:30 AM PDT



Seorang gadis REMAJA memerlukan operasi demi menyelamatkan nyawa untuk meembuang perutnya setelah minum koktail yang dicampur dengan nitrogen cair. Gaby Scanlon (18) dilarikan ke rumah sakit setelah meneguk dua minuman 'Nitro Jagermeister' pada malam mabuk keluar. Ahli bedah menemukan dia memiliki lubang di perut lubang - dan ditakutkan dia akan mati kecuali mereka harus membuang perutnya langsung. Orangtuanya  berada di samping tempat tidur puteri mereka di Royal Lancaster Infirmary, di mana keadaannya "serius tapi stabil".

Gaby, mahasiswa semester enam pergi dengan teman-temannya ke pusat kota dan mabuk minum J├Ągermeister serta koktail nitrogen cair di Wine Bar Oscar dan Bistro. Bahan kimia, yang dipopularkan oleh tukng masak TV Heston Blumenthal, divaporis pada -196 ° C dan pada minuman menciptakan efek "ais kering" berasap. Meskipun teman-teman nya tidak mengalami efek apapun, Gaby, mulai merasa sesak nafas. Dia kemudian merasakan sakit perut parah dan dilarikan ke rumah sakit.

Polis mengatakan penyelidikan sedang berlangsung dan menambahkan: "pendapat medik  bahwa ini terbukti fatal jika operasi tidak dilakukan segera.." (THESUN.CO.UK)

Beginilah Kim Kardashian Saat Sedang Tidur (Foto Eksklusif)

Posted: 08 Oct 2012 09:15 AM PDT


Siapa yang tidak mengenal pesohor yang merupakan sosialita rupawan nan sexy bernama Kim Kardashian? Kekasih rapper Kanye West ini merupakan pujaan mereka yang merasa dirinya sebagai laki-laki.

Kim mempunyai segalanya untuk menjadi penakluk laki-laki

Kim selalu tampil sempurna di muka umum dari sisi fashion dan make up wajah serta rambut. Ia selalu berhasil membuat siapapun yang melihatnya tidak berkedip.

Tapi, benarkah seorang Kim Kardashian selalu tampil demikian dalam kesehariannya? Anda boleh menjawabnya dari foto iseng yang diambil diam-diam oleh salah seorang saudaranya.

Sleeping beauty-kah ini?

Bagaimana menurut Anda? Apakah ia benar-benar cantik ataukah cantik keraa make up? Sebab banyak kaum lelaki yang mengatakan bahwa kecantikan alami seorang perempuan terlihat saat ia (bangun) tidur.

Foto yang mengharu birukan pengunjung taman

Posted: 08 Oct 2012 09:00 AM PDT






seperti dunia ana yang punya...

Gempaknya Apartment Berharga £ 65 Juta

Posted: 08 Oct 2012 08:00 AM PDT


Ini adalah apartment mewah di pusat kota London dengan harga hanya orang kaya raya yang mampu membayar.
Flat lima kamar tidur, dijelaskan di properti 'luar biasa', memiliki panorama indah dari Hyde Park dan Knightsbridge dan telah keluar dilengkapi dengan spesifikasi tertinggi.



• Area ruang tamu yang luas memiliki pemandangan ke Hyde Park di satu sisi dan di Knightsbridge dan di luar di sisi lain



• mewah : Ruang duduk telah dibuat oleh Candy & Candy tim desain interior



• Ruang tamu lantai 8  memiliki pemandangan London Hyde Park



• Nyaman: Dengan tiga ruang resepsi

 

• Bagian datar dikerjakan dengan nada kalem


• Satu dari lima kamar tidur, dengan pemandangan yang menakjubkan di Knightsbridge



• Luxurious: salah satu yang pertama untuk membuat pasar terbuka, dan pertama kali yang ingin tahu karpet pengirik-virtual telah diberikan seperti sekilas ekstensif di dalam properti



• pengembangan ini memiliki pemandangan panorama di Hyde Park dan Kensington

 


• pengembang Hyde Park, saudara Nick dan Candy Chris, di luar pembangunan pada saat pelanacaran pada Januari tahun lalu, dan kaca-fronted eksterior Satu Hyde Park

Gadis Pemilik Leher Terpanjang Di Dunia

Posted: 08 Oct 2012 07:00 AM PDT


Gadis ini bernama Lyudmila Tichenkoya. Ia berasal dari Ukraine dan memiliki julukan sebagai gadis pemilik leher terpanjang di dunia. Memang sekilas gadis ini terlihat cantik dan manis, tetapi lehernya seperti zirafah. Kemanapun Lyudmila pergi, ia selalu menjadi pusat perhatian orang-orang sekitar yang melihatnya. Jika dilihat-lihat dengan baik, leher Lyudmila dalam gambar ini seperti leher buatan atau editan tangan manusia. Tetapi sebenarnya itu tidak benar, leher Lyudmila ini benar-benar nyata!







Inilah Mall-mall Tercanggih Dan Termegah Sedunia

Posted: 08 Oct 2012 06:00 AM PDT


Kalau mendengar kata "mall" pastilah kita langsung membayangkan tentang tempat belanja. Nah, saat ini mall bukan lagi hanya merupakan tempat belanja saja, tapi juga melupakan tempat rekreasi. Yang dimaksud rekreasi disini adalah rekreasi belanja atau sekadar "window shopping" (cuci mata).

Namun pernahkah Anda membayangkan bahwa ada mall seperti ini?

1. Wafi Mall, Dubai (Uni Emirat Arab)
Salah satu mall berkelas di Dubai ini mempunyai luas bangunan ini 79.989 meter persegi. Mall ini bertema Mesir Kuno, termasuk taman dan restorannya berbentuk piramid.


Terletak di dalam kompleks Kota Mesir dengan tema Wafi City Mall. Dibuka pada 2001 dan berisi 1.000 ruang parkir tertutup serta lebih dari 350 toko di lima lantai. Dilengkapi dengan butik-butik kelas atas, seperti Marks & Spencer, Topshop, La Senza, restoran, kawasan taman hiburan (Encounter Zone), ruangan bawah tanah bertema Arab (Khan Murjan), dan spa (Cleopatra Spa). 

2. Dubai Mall, Dubai (Eni Emirat Arab)
Dubai Mall adalah mal terbesar di dunia dengan total area 1.124 juta meter persegi. Mal ini dibuka pada 2008, memiliki 1.200 toko dan dilengkapi sebuah akuarium air laut besar yang mendapatkan rekor dari Guinness World Records, sebagai panel dari acrylic terbesar.


Mal ini juga dilengkapi arena ice skating, 2.500 kamar mewah, 22 layar bioskop, dan 120 restoran serta kafe. Mal ini juga memiliki konsep mal dalam mal, dengan masing-masing konsep berbeza seperti Gold Souk, Fashion Island, The Grove, dan atap yang boleh ditarik outdoor atau indoor. Benar-benar luar biasa.

3. GPO, Melbourne (Australia)


Bangunan ini merupakan sebuah pejabat pos tua, singkatan dari General Post Office (GPO). Bangunan ini menjadi salah satu arsitektur paling terkenal di Australia. GPO yang berdiri mulai digunakan menjadi mal pada 1907-1993. Pada 2004 diubah menjadi pusat perbelanjaan. Terdapat 50 toko dalam tiga tingkat. 

4. West Edmonton Mall, Alberta (Kanada)
Mal ini terbesar ke-5 di dunia dan terbesar di Amerika Utara. Water Park indoor-nya terbesar dan memiliki kolam ombak terbesar di dunia. Dibangun pada 1981, mal ini memiliki lebih dari 800 toko dan jasa serta parkir untuk lebih dari 20.000 kendaraan.

Mal ini juga memiliki beberapa tema seperti Bourbon Street (klub dan restoran bergaya New Orleans), Europa Boulevard, dan Chinatown.


Pusat perbelanjaan ini memiliki taman yang disebut Galaxy Land dan dilengkapi sejumlah atraksi termasuk roller coaster. Menariknya, mal ini juga dilengkapi dengan danau indoor, yang merupakan rumah bagi empat singa laut dan replika dari Santa Maria. Mal ini juga memiliki sebuah hotel, ruangan menembak dalam ruangan, kebun binatang, makan malam teater, bioskop, dan empat stesen radio. Menakjubkan bukan?

5. Tokyo Midtown (Jepun)


Terletak di jantung area mix development di Tokyo sekitar 566.708 meter persegi. Projek senilai US$3 miliar itu termasuk perkantoran, perumahan, hotel, pertokoan, dan tempat rekreasi, sekaligus menjadi bangunan tertinggi di Tokyo. Dalam bangunan ini juga terdapat Suntoory Museum of Art.  
(World Tourism, Wikipedia)

Foto yang buat korang terpaku terpesona

Posted: 08 Oct 2012 05:00 AM PDT



Sumber 

Wow, Keluarga Inggris Ini Makan Menu India Tiap Hari

Posted: 08 Oct 2012 04:00 AM PDT


  • detail berita





Sumber

Gila, Kereta Ini Parking Di Balkoni Apartment Di Tingkat Tiga

Posted: 08 Oct 2012 03:00 AM PDT


  • detail berita





Sumber

Aquarium Telefon Awam Yang Unik

Posted: 08 Oct 2012 02:00 AM PDT




Sumber

Aihh...Unik Charger Handphone Ini

Posted: 08 Oct 2012 01:30 AM PDT


Charger handphone pada umumnya digunakan sebagai alat pengisi baterai pada handphone. Bentuk charger biasanya hanya begitu-begitu saja. Nah, buat Anda yang jenuh dengan bentuk charger tersebut, boleh mencuba beberapa charger unik ini. Tak hanya berfungsi untuk mengisi bateri handphone Anda, charger ini juga tampil sangat unik. Charger-charger unik berikut diantaranya adalah seperti berikut ini.

1. Charger berbentuk pohon panel suria

Charger handphone ini berbentuk pohon dengan daun berbentuk panel surya di ujung rantingnya. Jumlah daun panel surya ini ada 54 sel surya yang setiap panelnya menampung energi dari matahari untuk selanjutnya disalurkan menjadi energi elektrik pada charger. Panel suria ini juga dapat diubah posisinya agar dengan mudah menapat sinar matahari.

2. Charger berbentuk telepon klasik

iPhone 4 memang gadget yang canggih, selain itu juga tersedia beberapa aksesoris yang unik salah satunya adalah charger yang bertbentuk telepon klasik. Anda cukup meletakkan iPhone Anda pada bahagian tombol telefon dan sambungkan kabel chargernya, sungguh unik bukan??

3. Charger iPhone berbentuk yo yo

Satu lagi aksesoris jenis charger khusus untuk prosuk apple, yo yo iPhone charger. Anda dapat bermain yo yo yang kemudian nantinya listrik yang dihasilkan dari putaran yo yo sebagai pengisi bateri iPhone Anda. Salah satu charger yang ramah lingkungan.

4. Charger handphone berbentuk rubik

Rubik merupakan salah satu mainan yang popular di dunia, di setiap negara hampir setiap tahunnya diadakan kejuaraan rubik. Rubik juga menjadi konsep utama charger ini, dengan prinsip kerja mengubah induksi magnet menjadi energi listrik membuat gadget ramah lingkungan ini menjadi pilhan tepat sebagai alternatif pengganti charger elektrik. Charger ini dapat dipakai untuk handphone dan mp3 player.

5. Charger handphone yang dipam

Orange meluncurkan charger yang ramah lingkingan pada Festival Glastonbury tahun ini. Dasar kerja charger ini adalah hembusan angin hasil pemompaan menggerakkan turbin di dalam pompa yang berisi kumparan magnet yang jika berputar terus menerus dapat menghasilkan listrik. Memompa kasur udara hingga penuh sama dengan memberikan daya baterai handphone Anda selama 5 minit.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS