Nuffnang

Utusan Online - Hiburan

sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Berita Harian: Hip

sumber :-

Berita Harian: Hip


Elak persoalan cinta

Posted: 26 Apr 2013 03:03 PM PDT

Diperkenalkan ketika berusia 9 tahun menerusi album, Andai Aku Besar Nanti pada 1999, Sherina Munaf, 23, akur kedewasaan yang sedang mengekori membuat dirinya tidak terlepas diburu persoalan cinta.

Namun semua kisah itu masih tersimpan rapi dalam kamar hati gadis kelahiran Bandung, Jawa Barat dan enggan dikongsi, meskipun beberapa cubaan dilakukan untuk mencungkil sisi peribadinya.

Menjalin cinta dengan bekas anggota band, Alexa, Rizki Syarief sejak tiga tahun lalu, Sherina lebih selesa memilih untuk tidak memberi komen ketika pertanyaan mengenai cinta mereka diutarakan.

"Ada pertanyaan lain?," kata juri program realiti, The Voice Indonesia itu cuba mengalihkan persoalan mengenai peribadinya ketika ditemui wartawan, barubaru ini.

Barangkali kerana prinsipnya itu, artis remaja yang memiliki pengaruh besar di Indonesia selepas Agnes Monica berdepan kesulitan ketika cuba menghasilkan lagu bertemakan cinta.

Penyanyi lagu Jalan Cinta yang turut mengisi latar filem, Ayat-Ayat Cinta mengakui, sulit dalam memberikan interpretasi terhadap perkataan yang memiliki pengertian luas itu.

Rahsia isi album
Masih merahsiakan keseluruhan pengisian album bertemakan cinta itu, Sherina sekali lagi mengelak apabila ditanya mengenai sokongan kekasihnya itu.

Biarpun kelibat Rizki dilihat menemaninya sepanjang menjalani penggambaran muzik video single pertamanya, Sebelum Selamanya, Sherina lebih senang bercerita mengenai dukungan keluarga.

"Ibu sering membekalkan saya dengan makanan berkhasiat, disebabkan saya terpaksa bersengkang mata untuk menggarap album terbaru ini.

"Jadual hidup saya berkecamuk tapi ibu selalu nasihat supaya tidur cepat. Begitu juga adik dan ayah yang akan datang menemani, sambil mendengar lagu ciptaan saya," katanya berhelah.

Sherina yang kali terakhir muncul bersama album, Gemini pada 2009 mengakui, memerlukan masa yang lama untuk menuang seluruh isi hatinya ketika menghasilkan lagu mengenai cinta.

Bagaimanapun katanya, album itu mengungkap sisi berbeza dirinya sebagai penyanyi apabila keseluruhan pengisiannya berkisar kepada komitmen pasangan yang sedang bercinta.

"Setiap lagu yang dihasilkan saya persembahkan kepada mereka yang sedang jatuh cinta.

Tidak kira dalam situasi apapun, asas pengisian album ini adalah komitmen.

Berpacaran harus serius

"Kemuncak sebuah percintaan adalah pernikahan, justeru setiap pasangan harus saling mempercayai.

Begitu juga ketika berpacaran, harus serius," kata gadis yang melakar populariti selepas membintangi filem drama muzikal, Petualangan Sherina pada 2001.

Bernama lengkap, Sinna Sherina Munaf, penyanyi berdarah Minang ini melakar sejarah peribadi sebagai warga Indonesia pertama mencapai sejuta pengikut di laman sosial, Twitter sebelum kedudukan selesanya dipintas Agnes Monica.

Sherina juga pernah diundang Jackie Chan untuk menjayakan program amal membantu mangsa gempa bumi dan tsunami di Jepun yang turut disertai barisan penyanyi dari Jepun, Korea Selatan, Hong Kong, Taiwan dan China.

Pengaruh besarnya turut dimanfaatkan apabila Sherina dilantik sebagai Duta Satu Hati Cerdaskan Bangsa, program keprihatinan terhadap pendidikan untuk anak Indonesia sejak 2007 hingga 2011.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS