Nuffnang

borak kosong

sumber :-

borak kosong


Inilah desa yang paling memuja wanita

Posted: 15 Sep 2012 09:30 PM PDT

Suku Mosuo, di China menjadi suku yang paling memuja wanita. Bahkan wanita di suku ini memiliki kekuasaan lebih ketimbang kaum lelaku. Inilah Suku Mosuo, negeri wanita di China dengan ragam kehidupan dan budayaannya yang unik.

Salah satu hal yang paling unik dari China adalah Suku Mosuo. Suku ini dikatakan unik bukan hanya kerana masih tinggal di pedalamaan atau memiliki bahasa selain bahasa mandarin. Akan tetapi, budaya�matriarkal atau sistem kekerabatan yang mengikuti garis keturunan ibu, yang mereka anut dan tidak mengenalnya ikatan suami isetri ini membuat ciri khas tersendiri.

Mengutip situs China Culture yang detikTravel kunjungi, Jumaat (14/9/2012), keunikan suku ini adalah mereka menjalin hubungan tanpa nikah bahkan sampai memiliki anak. Di suku ini wanita memegang semua kekuasaan baik dalam urusan ataupun keluarga.

Suku Mosuo sendiri berdiam di sekitar Danau Lugu. Danau Lugu yang memiliki keindahan alami menjadi latar belakang kehidupannya yang romantis dan terbelakang di antara hingar bingar negara tirai bambu ini.

Dahulu, ketika negara China menyia-nyiakan perempuan, dalam kehidupan Suku Mosuo justru perempuanlah yang memiliki peranan tertinggi daripada kaum lelaki. Asas kehidupan ini pun masih dianut sampai sekarang. Sampai-sampai ketua adat dalam kaum ini adalah wanita. Meskipun begitu, kaum wanita tidak semerta-merta merendahkan lelaki suku Mosuo.

Nah, kalau di tempat lainnya lelaki yang mengatur kewangan dan keperluan sehari-harinya, di dalam suku ini wanita lah yang memegang kendalinya. Tradisi kuno matriarchal yang dianut oleh suku Mosuo ini ternyata banyak menarik perhatian pelancung asing.

Terlebih, saat berkaitan dengan hubungan seks mereka. Ya, sangat menarik kerana kaum wanita Mosuo yang sudah dewasa di sini memiliki hak bebas memilih pasangan bahkan berganti-ganti pasangan seksual.

Namun, sayang tradisi unik ini sering kali ternoda dengan perilaku pelancung yang terkadang ingin mengambil kesempatan. Jangan salah, di Mosuo memang tidak mengenal kata zina, anak haram, dan seks bebas. Mereka hanya mengenal "Walking Marriage".

Sang wanita yang sudah mempunyai kebebasan memilih tinggal menunggu lelaki yang diinginkannya di kamar, kalau tidak sesuai sang "ratu" boleh menolak. Anehnya, semua laki-laki yang mengalami penolakan tidak pernah merasa sakit hati.

Keunikan Suku Mosuo ini cukup memiliki nama di tengah-tengah kehidupan moden. Mereka hanya ingin menghormati adat-istiadat yang sudah ada sejak dulu. Berkat perbezaan gaya hidupnya, pemerintah setempat berusaha menjaga dan mendukung semua kegiatan Mosuo.

Kini, keunikan budaya Mosuo banyak menarik wisatawan untuk berkunjung ke daerahnya yang berada di perbatasan China dan Tibet. Selain budayanya yang unik, keindahan Danau Lugu juga menjadi alasan utama. 

Berikut fotonya :
Wanita-wanita perkasa dari Suku Mosuo yang sedang menunggangi kuda

Para lelaki Suku Mouso yang sedang memperhatikan wanita Mosuo

Ini dia pemandangan desa Suku Mosuo, China

Inilah Cara Membezakan Lady Boy dan Perempuan Sebenar

Posted: 15 Sep 2012 09:15 PM PDT



Tidak boleh dinafikan, jika Thailand, khususnya Bangkok menjadi syurga bagi para kaum gay dan transgender. Kaum mereka dapat berdampingan dengan masyarakat normal tanpa harus khuatir dikucilkan mahupun mendapatkan protes dari organisasi kemasyarakatan. Pemerintahnya pun sepertinya melindungi hak-hak mereka.

Selain itu, banyak tempat hiburan yang berdiri bebas memanjakan kaum gay dan transgender. Sosok transgender di Thailand memiliki sebutan yang khas yakni Lady Boy.

Lady boy merupakan sebutan bagi laki-laki yang sudah mengganti kelamin mereka menyerupai perempuan. Baik dari buah dada, mahupun organ intimnya. Namun tentu saja hal tersebut tidak menjadikan mereka perempuan sesungguhnya kerana tidak memiliki rahim tempat bersemayamnya  bayi.

Secara mata kasar, lady boy nyaris menyerupai susuk perempuan. Para lady boy, memiliki kulit putih mulus, hidung mancung, buah dada yang memikat serta hal-hal lain yang memang kebanyakan dimiliki kaum hawa.

Tidak semua pelancung yang berkunjung ke Bangkok, Thailand, merasa nyaman dengan keberadaan lady boy. Namun ada pula yang memang menganggap kehadiran para lady boy adalah hal yang biasa, seperti mereka menganggap lelaki atau perempuan pada umumnya, sehingga mereka pun tidak sungkan berinteraksi dengan perempuan 'jadi-jadian' tersebut. Bahkan para lady boy sering dianggap ikon baru Bangkok khususnya dan Thailand umumnya. Jika belum berinteraksi dengan para lady boy, belum dianggap mengunjungi negeri Gajah Putih tersebut.

Bagi Anda yang merasa tidak ingin berinteraksi dengan para lady boy, mungkin ada baiknya menyimak penjelasan dan tips yang diberikan Hessel Steven Wong, artis Indonesia yang kini berhijrah di Bangkok.

Menurut Hessel Steven Wong, ada beberapa perbezaan mendasar yang dapat dilihat  mata kasar untuk membezakan, lady boy dan perempuan sungguhan. Hessel sendiri sudah enam bulan terakhir tinggal di Bangkok dan banyak belajar melihat ciri-ciri khas para lady boy.

"Lady boy itu ada dimana-mana. Di tempat penjualan kosmetik, di mall dan di tempat-tempat public transportation. Kalau tempat kumpul mereka aku belum begitu banyak mengetahui," ujar Hessel membuka pembicaraan.

Menurut Hessel, para Lady Boy biasanya bergabung di kelab disko umum dengan pengunjung lainnya. Salah satu yang paling tampak adalah, mereka sangat agresif untuk mendekati sasarannya.

"Jadi hati-hati buat para lelaki yang suka ke kelab jika ke Bangkok. Mereka pasti akan mencari target lelaki yang sedang mabuk dan mereka tergolong agresif. Kalau sedang mabuk kadang enggak sedar yang mendekati kita lady boy atau perempuan sungguhan, sebab lady boy sudah operasi kelamin," terang Hessel panjang lebar.

"Jadi sebelum niat mabuk, pastikan dulu di kelabb itu ada lady boy atau tidak biar enggak menyesal," ujar Hessel sambil tertawa.

Dalam keadaan normal, menurut Hessel, sangat mudah untuk mengenali lady boy, yakni dari wajah.

"Kalau wajah memang enggak boleh dibohongi. Meski sudah operasi dan hasilnya halus seperti perempuan, tetap saja ada bagian-bagian yang jika dilihat dengan serius akan menunjukkan dia lady boy atau bukan," terangnya.

"Tekstur wajah masih tampak kasar. Jadi wajah lelakinya masih kelihatan. Nah, kalau melihat wajah masih ragu, lebih baik enggak usah dilanjutkan perkenalannya," cerita Hessel.

Hessel juga memberikan tips agar para lelaki yang tidak ingin bergaul dengan lady boy, mengajak bicara sosok yang mencurigakan sebagai lady boy saat berkenalan.

"Meski ada teknologi untuk mengubah suara, namun itu sangat mahal dan jarang para lady boy melakukannya. Jadi meski suaranya dibuat seperti perempuan, jika diajak bicara terus, akan ketahuan suara aslinya," tutur Hessel.

Hessel sendiri selama tinggal di Bangkok mengaku belum pernah mengalami kejadian yang membuatnya berkenalan dengan lady boy. Sebab, ia berusaha untuk selalu menjaga dirinya dengan tidak melakukan aktiviti malam, seperti clubbing.

"Lebih baik nge-gym biar badan sehat dan lebih terbentuk," tegasnya.

Unik! Kereta Kuda Lady Gaga Berbentuk Botol Parfume

Posted: 15 Sep 2012 09:00 PM PDT

Setelah berpesta pora di Museum Guggenheim, kini Lady Gaga melanjutkan launching parfumenya di Macy's Herald Square, New York. Namun, ada yang menarik dalam penampilan Mother Monster kali ini.

Seperti dilaporkan oleh Ace Showbiz, penyanyi 26 tahun ini datang dengan kereta kuda. Uniknya, kereta tersebut berbentuk botol parfum.

Desain ini memang tidak main-main. Desain kereta itu memang dibuat sedekat mungkin dengan botol parfume Fame buatan Gaga. Dengan demikian, penyanyi Born This Waytampak seolah keluar dari botol.

Lady Gaga dan keretanya

Bukan hanya keretanya saja yang menarik. Kostum yang dikenakan Gaga juga tak kalah sensasional. Selain baju hitam berkilat dan topeng warna emas, dia juga mengenakan kasut hak tinggi yang dipercantik dengan hiasan berbentuk pria-pria mini.

Parfume Fame ini memang boleh dikatakn unik. Walau cairannya berwarna hitam, namun parfume ini takkan mengotori baju atau kulit. Alhasil, parfume ini menjadi parfum hitam pertama yang pernah dibuat.

Ini dia bawang raksasa

Posted: 15 Sep 2012 08:45 PM PDT


Ketika datang ke pertandingan pertanian , Peter Glazebrook asal Newark, Inggris, adalah raksasa di bidangnya.
Pasalnya petani berusia 68 tahun itu berhasil menanam bawang seberat 18 pon, memecahkan rekod dunia sebelumnya yang juga dipegangnya.
Bawang raksasa ini mampu mencatatkan angka di 18 pon 1 ons dalam timbangan, mengalahkan rekor Glazebrook sebelumnya hampir 2 ons.
Tidak puas dengan bawang raksasanya, pesara tersebut juga membawa kubis seberat 82 pon ke Harrogate Autumn Flower Show, yang terpaksa diangkutnya dengan gerobak.
Glazebrook (68), memiliki bakat untuk memproduksi sayuran raksasa, memenangkan semua enam kelas di bahagian sayur raksasa selama acara yang diselenggarakan di Great Yorkshire Showground.
Petani amatur tersebut memegang berbagai rekod dunia kerana kehebatannya berkebun.
Diketahui, awal tahun ini, Glazebrook berhasil menghasilkan lobak terpanjang di dunia, yang mempunyai ukuran 18.5 kaki, 36 kali lebih panjang dari lobak normal.
Ia juga telah berhasil menanam kentang terberat di dunia dengan berat 40 pon 8 ons.
Glazebrook telah berusaha untuk menumbuhkan bawang untuk memecahkan rekor dunia selama 25 tahun, sampai membuat rekor baru di Harrogate Flower Show tahun lalu.

Ada Lalat Berekor Kalajengking?

Posted: 15 Sep 2012 08:30 PM PDT


Selama ini saya fikir lalat hijau adalah lalat terjelek diantara semua lalat. Dan ternyata, perkiraan itu salah. Cuba lihat lalat freak yang satu ini. Kamu pasti lebih memilih didatangi lalat hijau daripada yang begini.
Ini adalah lalat yang rupanya, menurut ilmuwan, namanya pun tak jelas kerana terlalu banyak varian spesies lalat seperti ini tersebar diseluruh belahan dunia (terlalu banyak dari hongkong!). Walaupun begitu, ilmuwan setuju dalam menempatkan jenis lalat aneh ini dibawah order Mecoptera.
Melihat sengatnya yang menyeramkan itu, saya yakin kebanyakan orang bakalan memilih untuk melempar nasi rames mereka jika mahluk ini tiba-tiba muncul. Setidaknya sampai mereka mengetahui bahwa itu sebenanrya bukanlah sengat, melainkan cuma bagian tubuh yang berfungsi sebagai alat reproduksi, alias pen*s. Jadi jika suatu ketika ada laler seperti ini yang hinggap dan kemudian menyengatmu, jangan takut, kerana kemungkinan mereka cuma ingin bilang "Oh, aku suka sekali sama kamu." 

Video Berwarna Pertama di Dunia [Video]

Posted: 15 Sep 2012 08:15 PM PDT


Setelah 100 tahun lebih sempat menghilang, video berwarna pertama yang diciptakan oleh manusia akhirnya ditemukan juga. Berikut adalah videonya.
Video ini dirakam pertama kali oleh Edward Turner pada tahun 1901. Tekniknya yang menggunakan filter berwarna merah, hijau dan biru, dan kemudian menyusunnya berlapis-lapis pada tiap frame, sempat dianggap sebagai sebuah kegagalan oleh para ahli sejarah film.
Tahun 1899, Turner mematenkan penemuannya ini,  tapi malang, ia tak boleh merasai keuntungan dari hasil penemuannya secara penuh, kerana 4 tahun kemudian, turner meninggal pada usianya yang ke 29.
Video diatas kemudian tak jelas rimbanya selama lebih dari 100 tahun, dan akhirnya ditemukan kembali di dalam arkib National Media Museum di Bradford. Video diatas adalah cuplikannya yang telah diolah menjadi video digital. Filmnya yang komplit akan diputar pada Khamis depan di museum yang sama.

Mathew Jadi Muslim Setelah Diajak ke Masjid

Posted: 15 Sep 2012 08:00 PM PDT


TRIBUNNEWS.COM - Seperti warga Perancis lainnya, Mathew tak asing dengan Islam dan Muslim kerana banyak dari temannya yang beragama Islam. Ia pun tinggal dalam lingkungan imigran yang kebanyakan Muslim.
"Hanya saya yang non-Muslim," kata Mathew sembari tersenyum.
Dalam bergaul, Mathew merupakan sosok yang mengabaikan warna kulit atau latar belakang agama. Tak hairan, ia begitu dekat dengan teman-temannya yang Muslim. Setiap harinya, mereka menjalani rutin bersama. Begitu pula ketika mereka bermain bola.
Pada satu hari, ketika asyik bermain bola, tiba-tiba datang sekelompok Muslim. Mathew bersama temannya memutuskan untuk tidak melanjutkan permainan dan memberikan kesempatan pada tamunya itu untuk memperkenalkan diri. Tak lama, kelompok itu mulai berbicara tentang Islam.
"Oleh mereka, saya diajak ke masjid untuk mendapatkan informasi tentang Islam. Saya sebenarnya tertarik untuk mengetahui agama ini, tapi belum pada keinginan untuk memeluknya," kata dia.
Mathew akhirnya mendatangi undangan kelompok itu. Dari penjelasan yang diberikan, ia merasa tertarik bagaimana cara Muslim berkomunikasi dengan Tuhannya. Dari situlah, ia ingin mencari tahu informasi tentang Islam dan Muslim lebih dalam.
Beberapa catatan yang ia dapat dalam informasi itu, seperti bagaimana seorang Muslim diwajibkan berpuasa satu bulan penuh, melaksanakan salat lima waktu, membayar zakat dan lainnya.
"Soal puasa, saya bertanya-tanya, bagaimana boleh mereka melakukan itu. Ini menakjubkan," katanya, seperti yang dilansir republik.
Sejak itu, Mathew melihat Islam merupakan agama yang sesuai untuknya. Islam mengajarinya untuk menghormati orang, belajar dan hidup teratur. Lingkungannya saat ini, begitu rentan terjerembab dalam lingkaran narkoba, seks sebelum menikah, dan konsumsi alkohol. "Saya berfikir Islam melindungi saya dari ketiga hal tersebut," ucapnya.
Hal lain yang dipertimbangkan Mathew adalah Islam merupakan ubat penyembuh jiwa tiada banding. Banyak kisah mantan penjenayah yang dahulu kecanduan narkoba atau alkohol yang berhasil sembuh ketika mempelajari Islam.
Dalam pemikiran Mathew, ini menjadi bukti bahawa Islam akan menghantarkan anda pada dokter sesungguhnya. Sosok yang akan banyak membantu seseorang memperoleh kebahagiaannya. Dan Alhamdulillah, Mathew dengan mantap memutuskan untuk mengucapkan dua kalimat syahadat.
Yang menarik, kedua orang tuanya tidak keberatan dengan keputusannya untuk memeluk Islam. Tidak seperti temannya, yang banyak dijauhi keluargannya.
"Mereka membiarkan saya memilih apa yang ingin dilakukan. Mereka berpikir, lebih baik anaknya banyak menghabiskan waktu di masjid ketimbang jalanan," kenang Mathew.
Selepas syahadat, Mathew tahu ada konsekuensi dari putusannya menjadi Muslim. Di Prancis, komunitas Muslim banyak mengalami diskriminasi. Mulai dari larangan berjilbab, burka dan bentuk diskriminasi lainnya.
Bagi Mathew, keadaan itu merupakan akibat dari distorsi media Prancis tentang Islam dan Muslim. Informasi yang ada tidak dibarengi konfirmasi kepada Muslim Prancis. Mereka juga enggan membaca tapi lebih memilih untuk hanya mendengar. Hal itu juga dialami orang tuanya.
Untuk itu, ia berdiskusi dengan orang tuanya. Banyak hal yang dijelaskan Mathew. Usai dijelaskan, orang tuanya semakin yakin bahwa Islam adalah agama yang tepat untuknya. Mereka mengatakan sungguh beruntung baginya telah menemukan ajaran agama yang tahu akan keperluannya.

Rossa bakal berkahwin tidak lama lagi?

Posted: 15 Sep 2012 07:45 PM PDT


SIAPA tidak kenal dengan penyanyi diva seberang, Rossa yang bukan sahaja sentiasa menjadi perhatian peminat di negara itu, malah pengaruhnya dalam industri muzik di Malaysia juga tidak kurang hebatnya.
Maka tidak hairanlah setiap perkembangan mengenai karier nyanyian dan juga soal peribadinya sentiasa menjadi perbualan hangat peminat muzik di Indonesia mahupun Malaysia.
Kunjungan Rossa baru-baru ini untuk mempromosikan album terbarunya The Best Of Rossa memberi peluang kepada media tempatan untuk bertanyakan sendiri mengenai kisah percintaannya seperti yang dikhabarkan media di seberang.
Penyanyi yang terkenal dengan lagu Hati Yang Kau Sakiti ini menjelaskan khabar angin yang mengatakan dirinya sudah memperkenalkan teman lelaki kepada keluarganya bukanlah sesuatu yang luar biasa.
"Apa yang dikhabarkan itu adalah sesuatu yang biasa buat keluarga saya kerana saya kerap membawa teman-teman bertemu keluarga. Saya lebih selesa berterus terang dengan ke dua ibu bapa dan juga anak saya, Rizky.
"Mungkin dari situ ada beberapa pihak yang salah faham dan itu punca khabar angin yang mengatakan saya sudah memiliki teman hidup mula tersebar. Maka, gosip yang mengatakan saya akan mendirikan rumah tangga dalam masa terdekat adalah tidak benar," katanya.
Bagaimanapun, penyanyi jelita ini mengakui dirinya kini sedang mengenali hati budi beberapa teman lelaki. namun itu tidak bermakna dia mahu mempermainkan perasaan teman-temannya itu.
"Dalam ramai-ramai yang saya kenal, cuma seorang yang saya rasakan ada keserasian antara kami. Dia seorang ahli perniagaan yang berumur 30-an.
"Bukan saya sahaja yang senang dengan kehadirannya, malah kedua ibu bapa dan anak saya juga turut gembira mengenalinya. Yang penting dia juga bujang seperti saya. Tapi buat masa ini saya tidak terlalu terburu-buru untuk bercakap mengenai perhubungan yang lebih serius bersamanya," katanya.
Tambah Rossa, dia tidak pernah meletakkan had usia untuk sekali lagi mendirikan rumah tangga kerana baginya soal jodoh bukanlah sesuatu yang boleh ditetapkan oleh manusia.
Buah tangan baru
Menyentuh mengenai tujuan utamanya berkunjung ke negara ini, Rossa mengatakan album terbarunya, The Best of Rossa dihasilkan untuk berkongsi koleksi lagu-lagu popular nyanyiannya sebelum ini bersama peminat.
"Selain mengandungi lima buah lagu baru, album ini turut memuatkan lagu lama seperti Pudar, Ayat-Ayat Cinta, Tegar, Atas Nama Cinta, Kini, Ku Menunggu dan Terlanjur Cinta.
"Dalam album ini juga terdapat satu lagu Inggeris di mana saya berkolaborasi bersama penyanyi rap dari Malaysia, Joe Flizzow," ujarnya.
Katanya, lagu-lagu baru yang dimuatkan di dalam album ini turut berbeza buat pasaran di Malaysia kerana lima buah lagu baru dimuatkan berbanding tiga buah lagu sahaja di Indonesia.
"Jika di Indonesia penjualan album ini amat memberangsangkan dan saya mengharapkan ianya juga dapat sambutan yang sama di sini," katanya.
Tunai haji
Berkongsi mengenai perkembangan lain, pelantun Ayat Ayat Cinta ini bakal menunaikan haji bulan hadapan setelah berdaftar tahun lepas.
"Insya-Allah saya akan menunaikan ibadah haji buat kali pertama dan saya berharap semuanya bakal berjalan dengan baik.
"Saya akan menunaikan haji seorang diri bersama jemaah lain dengan mengikuti rombongan sebuah agensi," katanya.
Sebelum ini Rossa dikatakan pernah menunaikan umrah sebanyak tiga kali.
sumber : sinar harian

Pengurus nafi Alyah akan lumpuh

Posted: 15 Sep 2012 07:30 PM PDT


PETALING JAYA - Pengurus kepada Alyah atau nama sebenarnya Noor Hasliah Abu Hasan menafikan desas-desus kononnya penyanyi itu bakal lumpuh akibat ditimpa lampu tumpu kelmarin.
Syuib Ismail berkata, ini kerana ujian X-ray ke atas penyanyi itu semasa menjalani rawatan di Hospital Pakar KPJ Damansara di sini mendapati tulang belakang penyanyi berusia 31 tahun itu tidak cedera.
"Jadual nyanyian Alyah juga tidak terganggu kerana doktor mengesahkan keadaannya semakin pulih dan dia dibenarkan keluar dari hospital dalam masa beberapa hari lagi," katanya kepada Kosmo! Ahaddi hospital berkenaan semalam.
sumber : kosmo online

Padah tarik tudung pelajar

Posted: 15 Sep 2012 07:15 PM PDT


ANKARA: Seorang pensyarah dihukum penjara dua tahun sebulan selepas didapati bersalah menarik tudung seorang pelajar.
Akhbar Milliyet melaporkan, hakim yang membicarakan kes itu menolak rayuan Profesor Rennan Pekunlu supaya dia dikenakan denda saja. 
Rayuan supaya hukuman terhadapnya ditangguhkan juga ditolak.

Keputusan itu mengejutkan banyak pihak dan dikatakan tidak pernah berlaku dalam sejarah kehakiman Turki.



Menurut laporan, pelajar bidang Matematik di Universiti Ege, Fatma Nur Gidal diganggu profesor itu yang kemudian menarik tudungnya serta memaki hamunnya.


Mahkamah diberitahu, Rennan mengancam memanggil semua pelajar yang bertudung dan menghalang mereka memasuki dewan kuliah.

Rennan juga dikatakan berulang kali melanggar hak penuntut wanita di universiti berkenaan. - Agensi


sumber : mymetro

William dan isteri saman majalah

Posted: 15 Sep 2012 07:00 PM PDT


LONDON: Isteri Putera William, Catherine semalam berdepan dengan tindakan yang akan memalukannya lagi berhubung gambar separuh bogelnya apabila satu lagi majalah Itali berkata, ia akan menyiarkan gambar berkenaan.
Pasangan diraja Britain itu itu sudahpun memulakan tindakan undang-undang terhadap majalah Closer, selepas ia menyiarkan gambar yang dirakam paparazi menunjukkan Catherine berjemur bersama-sama suaminya dalam keadaan separuh bogel. 
Majalah itu adalah sebahagian daripada empayar media bekas Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi.

Pasangan berkenaan berharap untuk mengekang skandal itu dengan menyaman Closer serta-merta tetapi, Chi, sebuah majalah mingguan yang juga diterbitkan oleh Kumpulan Mondadori milik Berlusconi, mengumumkan rancangan menerbitkan isu khas 26 muka esok, khusus mengenai gambar Catherine.



Gambar itu dirakam ketika beliau bercuti bersama William yang menduduki tangga kedua dalam senarai pewaris takhta Britain, di Perancis, baru-baru ini.


Pengarang Closer, Laurence Pieau dipetik oleh majalah The Sun semalam sebagai berkata, pihaknya mempunyai banyak lagi gambar itu tetapi belum menyiarkannya.

"Ada banyak lagi gambar itu yang kami tidak siarkan dan kami tidak akan menyiarkannya. Tetapi akhbar lain mungkin akan menyiarkannya," kata Laurence.

Versi muka depan Chi menunjukkan beberapa gambar itu dengan tajuk 'Ratu Berbogel.'

"Hakikat bahawa ia gambar bakal Ratu England menjadikan artikel itu lebih menarik.

"Ia topik yang baik kerana ia menunjukkan secara menyeluruh kehidupan harian pasangan yang amat terkenal dan moden yang sedang bercinta," kata pengarangnya, Alfonso Signorini.

William dan Catherine, yang berada di Malaysia ketika ini, menyaman Closer kerana menceroboh privasi mereka.

Dalam pada itu, tindakan menyaman Closer dilapor berkesan apabila majalah itu menarik balik beberapa gambar kontroversi itu dari laman webnya, lapor RadarOnline.com. - Agensi

Padah ingin melebihi orang

Posted: 15 Sep 2012 06:45 PM PDT


KUALA LUMPUR: "Manusia akan cari sesuatu, kalau boleh melebihi orang lain. Zaman sekarang, ia seolah-olah menjadi perlumbaan di kalangan masyarakat," kata Pegawai Psikologi Kanan, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Puncak Perdana, Sulaiman Selamat.
Beliau mengulas muka depan Harian Metro semalam mengenai penderitaan seorang ahli bina badan yang mengambil ubat-ubatan mengandungi steroid jenis 'testosterone' bagi menambah kekuatan ketika menjalani latihan angkat berat, menyebabkan dia menderita lemah tenaga batin manakala kerandut zakar mengecil.

Mengulas lanjut, Sulaiman berkata, sudah lumrah setiap lelaki inginkan bentuk tubuh sasa supaya kelihatan gagah dan tampan.


"Bila miliki tubuh sedemikian, dia akan jadi perhatian, populariti meningkat dan menjadi tumpuan.

"Ini menyebabkan dia mencari sesuatu. Matlamat untuk dicapai lebih cepat dan hasilnya tidak logik," katanya.


Beliau berkata, kebanyakan ubat-ubatan yang tidak diiktiraf mengandungi racun terlarang, sekali gus membahayakan pengguna yang memakannya.



"Benar ia memberi kesan positif tapi dalam masa singkat saja dan tidak tahan lama sebab ia palsu.

"Sebab itu kalau kita lihat, mereka yang menggunakan ubat sebegini tidak tahan lama, malah ada yang umur tidak panjang," katanya.


Sulaiman berkata, matlamat tidak boleh menghalalkan cara yang tidak rasional, malah orang berjaya sekalipun akan melakukan usaha berterusan sebelum mengecapi kejayaan.

"Setiap sesuatu yang nak berjaya dan kekal, ia perlu melalui usaha dan sabar.


"Ini petunjuk yang boleh dipakai semua bidang," katanya sambil menasihatkan mereka yang menggunakan ubat terbabit supaya membuka mata dan ambil iktibar daripada pendedahan itu.


Sementara itu, Presiden Lembaga Kesedaran dan Pencegahan Jenayah Malaysia, Profesor Datuk Seri Dr Saharuddin Awang Yahya berkata, pihak berkuasa, khususnya Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), perlu memantau ubat-ubatan sebegitu kerana ia sejenis dadah yang boleh merosakkan masyarakat.


"Penggunaan ubat-ubatan mengandungi steroid tidak asing, khususnya di kalangan atlet, kerana ia memberi kesan luar biasa serta-merta.


"Semua ini dadah terlarang dan jika tidak dikawal, inilah padahnya," katanya.


Harian Metro semalam melaporkan, mangsa yang hanya dikenali sebagai Thomas, 40-an, dari Alor Setar, Kedah mendakwa disebabkan penggunaan ubat-ubatan mengandungi steroid jenis 'testosterone' sejak tujuh tahun lalu, kehidupannya kini terjejas apabila ditinggalkan isteri, selain mengalami pelbagai masalah kesihatan.


sumber : mymetro

Jodoh sebelah katil

Posted: 15 Sep 2012 06:30 PM PDT


KUALA LUMPUR: Berbaring di katil bersebelahan ketika menjalani terapi kesihatan di Pusat Ceragem Setapak berjaya menemukan jodoh sepasang duda berusia 75 tahun dengan janda 48 tahun.
Mereka kemudian diraikan pada majlis perkahwinan di pusat itu di sini, semalam.

Sulaiman Sihab dan Salmah Ismail dinikahkan di Surau At-Takwa, di sini, dengan mas kahwin RM80 pada majlis dihadiri lebih 400 tetamu membabitkan anggota keluarga dan teman rapat di pusat terapi itu.


Bapa kepada dua cahaya mata itu mengakui tidak terlintas akan bertemu jodoh selepas pemergian isterinya setahun lalu, tambahan pula kesihatannya tidak mengizinkannya apabila disahkan menghidapi penyakit darah tinggi dan diabetes.

"Saya mengunjungi pusat terapi ini untuk mengubati penyakit, tapi tak sangka sekali lagi menemui jodoh yang sesuai di mata dan di hati, biarpun hanya berkenalan lima bulan.


"Usikan teman mengatakan kami sepadan membuahkan hasil apabila kami mula bertegur sapa dan berbual. Saya mengambil langkah berani menyatakan hasrat ingin melamarnya sebagai isteri.



"Selain dia (Salmah) memiliki wajah cantik, saya terpesona dengan pertuturan lemah lembut.

"Insya-Allah, andai dimurahkan rezeki, saya ingin membawa Salmah mengerjakan umrah dalam tempoh terdekat, sekali gus menjadi destinasi bulan madu kami," katanya ketika ditemui.


Sementara itu, Salmah yang bernikah untuk kali ketiga berkata, pertemuan mereka tidak diatur, sebaliknya terserempak selepas menjalani terapi, namun jodoh mereka kuat hingga bergelar suami isteri.

"Selepas berjumpa beberapa kali dan selesa berbual, saya mendapati dia sesuai, apatah lagi mempunyai pengetahuan agama luas dan mampu membimbing saya," katanya yang memakai persalinan berwarna hijau.


sumber : mymetro

Suami Malaysia,isteri Siti Malaysia

Posted: 15 Sep 2012 06:15 PM PDT


BERUAS: "Nama saya Siti Zaleha, tapi jiran dan rakan lebih mengenali saya sebagai Siti Malaysia," kata Siti Zaleha Samsuri, 45, isteri kepada pemilik nama unik, Malaysia Mohamad Yusof, 48.
Katanya, walau apa dikata orang, dia berbangga dengan nama suaminya, tambahan pula Hari Malaysia disambut 16 September setiap tahun.
Menurutnya, dia tidak berdepan masalah dengan nama unik suaminya, sebaliknya mudah dikenali apabila turut digelar Siti Malaysia.

"Saya dikenali ramai dengan gelaran itu walaupun ia bukan nama sebenar saya. Hasil perkahwinan sejak 23 tahun lalu, kami dikurniakan tiga anak lelaki iaitu Muhammad Safuan, 21; Muhammad Afiq, 16, dan Muhammad Amar, 13.



"Bagaimanapun, tiga anak kami berdepan masalah dengan nama bapa mereka kerana sering diejek di sekolah. Namun, lama-kelamaan rakan sekolah boleh menerima perkara itu," katanya.


sumber : mymetro

Rumah geli-geli

Posted: 15 Sep 2012 06:00 PM PDT


KUALA LUMPUR: Sungguh kurang ajar apabila penyewa sebuah rumah teres di Cheras, dekat sini, menjadikan kediamannya sebagai pusat maksiat 'tiga dalam satu' urut, mandi bersama dan seks dengan bayaran RM130, walaupun dikelilingi jiran yang kebanyakannya tinggal secara berkeluarga.
Tindakan liciknya menyebabkan kegiatan tidak bermoral yang didakwa dijalankan di rumah dua tingkat itu sejak lebih tiga tahun lalu tidak pernah diserbu pihak berkuasa.
Taktik digunakan sindiket itu sungguh berkesan. Bukan sembarangan pelanggan dibenarkan masuk, malah pelanggan tetap sekalipun dihadkan antara lima hingga 10 orang saja sehari bagi mengelakkan operasi mereka dihidu pihak berkuasa.

Bertindak atas aduan seorang lelaki yang mendakwa jiran di kawasan perumahan berkenaan, wartawan Metro Ahad menyamar sebagai pelanggan untuk menyiasat kesahihan rumah berahi itu. Terbukti, ia pusat pelacuran didalangi warga tempatan yang menawarkan khidmat wanita Thailand.



Tidak seperti pusat maksiat lain yang menerima sesiapa saja, 'bapa ayam' atau lebih dikenali sebagai 'kapten' pusat itu hanya menerima pelanggan dikenali atau yang diperkenalkan oleh pelanggan tetap.



sumber : mymetro

Ajal dihempap traktor

Posted: 15 Sep 2012 05:45 PM PDT


JITRA: "Arwah berkeras tidak mahu balik kerana ingin habiskan kerja menebas pokok walaupun ketika itu senja. Arwah beritahu adiknya, dia hendak cari duit lebih kerana dalam poketnya hanya ada RM3," kata Abdul Majid Mohd Noh, 62, bapa kepada Nor Azman, 31, yang maut selepas traktor dipandunya terbalik dan menghempap mangsa di Jalan Lahar, Kampung Palas, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 6 petang, mangsa yang bekerja sebagai Pembantu Am di Kolej Kejururawatan, Alor Setar terpaksa menanggung derita sejam sebelum disahkan meninggal dunia di tempat kejadian kerana cedera parah di pinggang.

Abdul Majid yang juga terkenal dengan wayang kulit Seri Asun berkata, arwah pergi ke ladang itu jam 4 petang bersama adiknya, Shazwan Suhaili, 15, kerana mengambil upah membersihkan kawasan ladang.


"Arwah pergi berdua bersama adiknya untuk membersihkan kawasan hutan di situ dan dia memandu traktor. Sejam kemudian, arwah balik ke rumah untuk mengambil barang alat ganti mesin yang tertinggal sebelum pergi semula ke ladang.

"Ketika memandu traktor, arwah dipercayai mengundur beberapa kali untuk meratakan kawasan. Bagaimanapun, ketika mengundur, arwah gagal mengawal traktor itu lalu terjatuh ke parit sedalam satu meter.


"Selepas terjatuh ke parit, arwah cuba naikkan semula traktor, namun ia terus terbalik dan menghempapnya," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kunluang, Mukim Binjal, di sini, semalam.



Beliau berkata, adiknya yang berada di situ tergamam dan tidak mampu berbuat apa-apa kerana arwah tersepit di tempat duduk traktor.

"Arwah masih bernafas ketika itu tetapi dalam keadaan tidak bermaya kerana kecederaan dialami. Shazwan kemudian meminta bantuan penduduk kampung berhampiran dan menghubungi Jabatan Bomba dan Penyelamat untuk mengeluarkan mangsa.


"Bagaimanapun, anggota bomba menghadapi kesukaran kerana kenderaan mereka tidak boleh masuk ke hutan berikutan laluan kecil.

"Selepas sejam bertarung nyawa di atas traktor itu, akhirnya anak saya meninggal dunia di tempat kejadian kerana cedera parah di pinggang," katanya.


Abdul Majid berkata, anaknya dikeluarkan dengan menggunakan dua jentera 'backhoe' jam 11 malam sebelum dibawa ke Hospital Jitra (HJ), di sini, untuk bedah siasat.


"Arwah anak ketiga daripada lapan beradik meninggalkan isteri, Azizah Mohd Ali, 31, serta dua anak, Nor Hafifi, 13, dan Arfah, 7. Arwah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Kunluang, dekat sini, jam 10 pagi semalam," katanya.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superintendan Ibrahim Mohd Yusof ketika dihubungi mengesahkan mangsa mati mengejut dan tiada unsur jenayah.

Saman US$50,000 kerana anak kepedasan

Posted: 15 Sep 2012 05:30 PM PDT

Beberapa orang memang tidak tahan makanan pedas tetapi restoran di saman kerana kepedasan itu yang aneh.

Restoran Steak 'n Shake di Cleveland, Tennessee, disaman oleh sepasang ibubapa dari seorang anak kecil. Mereka mengatakan telah disajikan sos pedas sehingga anak mereka harus dirawat di hospital.

Tim dan Mary Katherine Gann mengatakan, restoran itu memberikan anak mereka yang masih kecil sebotol sos sambal Blair's Mega Death dan menyuruh anak itu menikmatinya tetapi si anak kepedasan hingga sesak nafas dan sakit perut. Sos sebenarnya jarang disajikan di restoran tersebut.

Pengeluar Mega Death sudah memperingatkan bahawa sos sambal buatan mereka 500 kali lebih pedas daripada jalapeno (Capsicum annuum) sejenis cili dari Mexico yang terkenall sangat pedas. Pasangan itu menuntut bayaran sebanyak 10.000 dollar AS . Selain itu, mereka juga menuntut ganti rugi sebanyak 50.000 dollar AS  untuk penderitaan yang anak mereka alami.

Tugas sesuai untuk superhero-superhero bila bersara

Posted: 15 Sep 2012 05:15 PM PDT

Inilah tugas-tugas yang amat sesuai untuk mereka apabila mereka
bersara.Amat sesuai dengan kepandaian dan kemampuan kuasa mereka..













Yang tak kuat semangat jangan tengok gambar kemalangan ini

Posted: 15 Sep 2012 05:00 PM PDT

Sampai terputus kepalanya...





ngeri..betul...

Indahnya sebuah persahabatan

Posted: 15 Sep 2012 04:45 PM PDT

001_animals
Lihatlah betapa indahnya sebuah persahabatan antara makhluk yang berlainan jenis ini

Isteri curang pada suami

Posted: 15 Sep 2012 04:30 PM PDT

Seperti yang telah diceritakan oleh seorang ustaz. Saya cuma copy paste jer kat sini, untuk bacaan kita bersama - sebagai pengajaran dan tauladan bagi para isteri - dan secara tak langsung juga kepada para suami. Begini ceritanya…


Lama benar saya tidak berjumpa dengan Ariffin. Rasanya sudah lebih Tujuh tahun sejak kawan lama saya itu di arahkan mengajar di Johor. Kerana itulah, apabila dia datang ke pejabat saya pagi itu, saya Merasa terlalu seronok.


"Eh, makin kurus nampak. Diet ke?" kata saya setelah mempersilakannya Duduk.


"Tak adalah. biasa la cikgu, kan sekarang ni macam-macam kerja. Kurikulumlah, kokurikulumlah, sukanlah. badan gemuk pun boleh jadi Tinggal tulang," balas Arifin.


"Tengok ni ustaz, baju pun dah menggelebeh. Seluar pun longgar," Tambah Arifin sambil menarik lengan baju untuk menunjukkan betapa Kurusnya dia dan besarnya baju yang di pakai.


Selepas bertanya itu ini dan mengusiknya serba sedikit, saya bertanya Arifin tentang hajatnya datang menemui saya. Yalah, tiba-tiba saja Muncul, pasti ada hajat yang hendak di sampaikan.


"Orang rumah saya sakitlah, ustaz", kata Arifin.


"Patutlah aku tengok engkau lain macam aja tadi. Ketawa pun hendak Tak hendak. Sakit apa?" saya bertanya. Agak lambat Arifin menjawab. Dia menarik nafas, kemudian meraup muka dan seterusnya bersandar di Kerusi. Setelah itu disorotnya mata saya dalam-dalam.


"Entahlah." katanya perlahan,


" Lima tahun lalu tiba-tiba saja badan dia melepuh-lepuh. Di kaki, Paha, perut, dibelakang. penuh dengan lepuh macam orang terkena air Panas,"kata Arifin.


Tambah kawan lama saya itu, dia telah membawa isterinya, Niza, ke Serata hospital dan klinik, namun ubat yang di beri oleh doktor tidak Dapat melegakan penyakitnya.


"Sakit apa, doktor pun tak tau,"tambahnya.


"Dah pergi berubat kampung?"saya bertanya.


"Dah,tapi macam biasalah. bomoh, cakap kena buat orang, terceroboh Kawasan orang bunian., sampuk. macam-macam lagi. Duit banyak habis, Masa terbuang, tapi sakitnya tak juga sembuh,"jelas Arifin.


Malah, kata kawan saya itu, lepuh-lepuh menjadi bertambah banyak pula Hingga tubuh isterinya yang langsing menjadi sembab. Wajahnya yang Cantik juga berubah murung, kusut


"Itu masih tak mengapa ustaz. Yang menambahkan kebimbangan saya, Setelah beberapa lama, lepuh-lepuh itu bertukar pula jadi gerutu dan Berbintil-bintil macam katak puru," tambah Arifin.


Akibatnya, sekali lagi Niza menderita kerana selepas tubuhnya hodoh Akibat sembab, seluruh kulitnya yang dulu licin menjadi jelik. Dari tangan, bintil-bintil kecil dan besar seperti bisul tumbuh merata, kaki hingga ke muka.


Disebabkan penyakit itu, kawan-kawan yang datang melawat terkejut kerana hampir tidak mengenalinya lagi. Akibatnya, Niza terpaksa berhenti kerja. Dia malu untuk berhadapan dengan kawan sepejabat.


Memang ada yang bersimpati tapi ada juga yang mengejek. Ramai yang menyindir di belakang, tapi ada juga yang tanpa rasa bersalah mengaibkannya secara berhadapan.


Dua tiga tahun berlalu, penyakit Niza bertambah parah. Sehelai demi sehelai rambutnya gugur hingga hampir botak. Rambut yang lembut mengurai menjadi jarang hingga menampakkan kulit kepala yang memutih. Keadaannya itu sangat menyedihkan kerana usia awal 30an, rambutnya seperti wanita berumur 90an. Seperti daun getah luruh di musim panas, semakin hari semakin banyak rambut Niza gugur. Dalam waktu yang sama, kuku tangan dan kakinya juga menjadi lebam. Daripada biru, ia bertukar kehitaman seperti di penuhi darah beku.


"Tiap hari, dia termenung. Dia mengeluh, kenapalah dia sakit macam ni. Kenapa dia, bukan orang lain? Apa salah dia? Kasian betul saya tengok," kata Arifin. Wajahnya sayu


"Hidup kami pun jadi tak terurus macam dulu".


Di sebabkan doktor tempatan gagal menyembuhkan penyakit Niza, Arifin membawa isterinya ke Singapura. Hampir sebulan mereka di sana dan banyak wang di habiskan namun pulang dengan hati kecewa. Doktor di negara itu juga tidak dapat mencari penawar keadaan penyakit berkenaan.


"Sekarang ni, keadaan isteri saya dah bertambah teruk. Bila malam saja dia meraung, meracau dan menangis-nangis. Jadi, saya harap ustaz dapatlah tolong serba sedikit sebab dah habis ikhtiar saya mengubatnya cara moden,"tambah Arifin.


"InsyaAllah." Balas saya.


Tapi saya mula terasa pelik. Perasaan ingin tahu mula bercambah kerana berdasarkan pengalaman, kata-kata yang diluahkan semasa seseorang yang meracau dapat membantu kita merawatnya. Ini kerana semasa meracau itulah dia meluahkan segala yang terbuku di hati.


"Apa yang dia cakap masa meracau tu?"


"Macam-macam ustaz. tapi ada waktunya dia minta ampun maaf daripada saya. Saya tanya kenapa? . Dia tak cakap, Cuma minta maaf saja. Yalah. orang dah sakit memang macam tu,"kata Arifin.


Saya cuma mendiamkan diri. Mengiakan tidak, menggeleng pun tidak. Setelah berbincang lama, dia meminta diri . Sebelum pulang, saya berjanji untuk ke rumah Arifin pada malam esoknya.


"Datang ya, ustaz . Saya tunggu,"katanya sambil mengangkat punggung.


Dia kemudiannya melangkah lemah meninggalkan pejabat saya. Seperti yang dijanjikan, saya sampai ke rumahnya selepas isyak.


"Jemput masuk ustaz,"Arifin memperlawa sambil membawa saya ke sebuah bilik.


"Dia baring dalam bilik ni. Ustaz jangan terkejut pula tengok muka dia. Orang rumah saya ni sensitif sikit," bisiknya sebelum kami masuk ke bilik berkenaan.


Sebaik pintu di buka, kelihatan seorang wanita berselimut paras dada terbaring mengiring mengadap ke dinding.


"Za. Ni Ustaz Nahrawi datang,"kata Arifin perlahan sambil memegang bahu isterinya. Dengan lemah, Niza menoleh. MasyaAllah memang keadaan Niza sangat menyedihkan . Wajahya penuh dengan bintil-bintil yang menggerutu. Matanya terperosok ke dalam manakala tulang pipi membojol seperti bongkah batu yang membayang dipermukaan tanah. Badannya pula kurus cengkung dan kepala separuh botak menandakan dia sudah lama menderita. Niza cuma tersenyum tawar memandang saya. Saya dekati dia dan selepas lima minit meneliti keadaannya, saya panggil Arifin ke sudut bilik.


Dengan suara separuh berbisik, saya bertanya;"Pin, saya nak tanya sikit, tapi sebelum tu minta maaflah kalau nanti awak tersinggung".


"Tak adalah,ustaz. Tanyalah, saya tak kisah," jawab Arifin.


"Err,. dari mana datangnya bau yang." soal saya, tapi tak sanggup nak menghabiskannya. Bau yang saya maksudkan itu agak busuk.


"Ooo. mmm, dari alat sulit dia,"kata Arifin perlahan.


"Keluar lendir bercampur nanah."


Saya tidak memanjangkan lagi topik itu kerana tidak mahu memalukanArifin dan isterinya. Lagi pun tidak manis untuk bertanya tentang hal- hal yang seperti itu.


Sebelum kami duduk semula di sisi Niza, saya memberitahu Arifin, kadangkala di timpa penyakit sebegini sengaja di turunkan balasan oleh Allah kerana ada melakukan dosa atau derhaka kepada ibu atau bapa. Lantas saya bertanya, adakah Niza sudah meminta ampun daripada ibu bapanya.


"Sudah ustaz. Dengan emak dan ayah nya saya pun sudah."


"Kalau macam tu, baguslah,"kata saya.


Setelah merawat Niza dengan doa dan ayat yang dipetik dari al-Quran, saya meminta diri. Sebelum itu saya nasihatkan Arifin dan Niza serta keluarga mereka supaya bersabar dengan ujian Allah.


"Sama-samalah kita berdoa supaya dia sembuh," kata saya sebelum meninggalkan rumah Arifin.


Sudah ketentuan Allah, rupa-rupanya keadaan Niza menjadi bertambah parah. Perkara ini saya ketahui apabila Arifin menghubungi saya beberapa minggu kemudian. Menurut kawan saya itu, isterinya kini kian teruk racaunya.


Memang benar. Bila saya menziarahnya petang itu, Niza kelihatan semakin tenat. Sekejap-sekejap dia meracau yang bukan-bukan. Malah saya pun tidak dikenalinya lagi.


Sebelum pulang saya menasihatkan Arifin supaya melakukan solat hajat memohon ke hadrat Ilahi supaya menyembuhkan isterinya. Nasihat saya itu dipatuhi namun beberapa hari kemudian Arifin menalifon lagi. Kali ini suaranya lebih sedih, seperti hendak menangis.


"Ustaz,"katanya,


"Sekarang barulah saya tau kenapa dia jadi macam tu"


"Kenapa?"pantas saya bertanya…


"Sejak dua tiga malam lepas, dia minta ampun daripada saya dan ceritakan segala-galanya". Arifin menyambung ceritanya;


Malam itu saya terkejut sebab semasa meracau isteri saya minta ampun kerana telah mengenakan ilmu kotor kepada saya. Kata Niza, dia telah memasukkan darah haid dan air maninya ke dalam makanan saya.


Saya tanya "Kenapa?"


Dia jawab, supaya ikut kata-katanya dan tak cari perempuan lain.


"Tambah saya kesal, selepas itu dia meminta ampun pula kerana telah berlaku curang kepada saya. Kata Niza, dia lakukan perbuatan tu selepas saya ditundukkan dengan ilmu hitam."


Saya tanya, masa bila awak buat? Dia jawab semasa ketiadaan saya, tidak kira lah semasa saya bertugas di luar daerah. Semasa keluar seorang diri, dia telah membuat hubungan sulit dengan beberapa lelaki.


"Niza sebutkan nama lelaki-lelaki itu, tapi saya tak kenal. Kata Niza, hubungan mereka bukan setakat kawan saja, malah sudah ke tahap zina. Kerana itu dia minta berbanyak-banyak ampun daripada saya.


Dia minta saya maafkan."Saya tak sangka betul, ustaz. Madu yang saya beri, racun yang dibalasnya. Patutlah selama ini bila berdepan dengan dia saya jadi hilang pertimbangan. Saya jadi lemah, rasa diri saya kerdil, takut nak membantah. Sudahlah begitu, dia jadi perempuan." Kata Arifin tanpa sanggup menghabiskan kata-katanya. Termenung saya mendengar ceritanya itu.


Tidak saya sangka Niza sanggup berkelakuan demikian kerana Arifin bukan orang sebarangan. Arifin berpelajaran agama dan setia kepada isterinya. Budi bahasa pun elok.


"Kalau sudah begitu bunyinya, saya rasa awak maafkanlah dia,"kata saya.


Selain itu saya mencadangkan kepada Arifin supaya merelakan isterinya pergi.


Kata saya, mungkin nyawa isterinya itu terlalu sukar meninggalkan jasad kerana dia mahukan keampunan daripada suaminya terlebih dahulu."


Lagipun, dia sudah terlalu menderita, sampai badan tinggal tulang, kepala pun dah nak botak. Doktor pula sudah sahkan penyakit dia tidak dapat disembuhkan lagi. Jadi, pada pandangan saya, daripada dia terus azab menanggung seksaan sakaratulmaut, adalah lebih baik kalau awak relakan saja dia pergi.


Saya tau ia susah nak di buat, tapi keadaan memaksa."


"Ampunkan dia?" Arifin bertanya balik.


"Dia dah derhaka dengan saya, buat tak senonoh dengan lelaki lain, kenakan ilmu sihir kepada saya, ustaz mau saya maafkan dia?"tingkah Arifin dengan suara yang agak keras.


Mungkin dia terkejut.


"Ya. dia pergi dengan aman dan awak pula dapat pahala," jelas saya. Saya terus memujuknya supaya beralah demi kebaikan isterinya. Saya katakan, yang lepas itu lepaslah. Lagi pun Niza sudah mengaku dosanya, jadi adalah lebih baik Arifin memaafkannya. Mungkin dengan cara itu Niza akan insaf dan meninggal dengan mudah.


"Takkan awak nak biarkan dia menderita? Awak nak pukul dia? Maki dia? Tak ada gunanya. Maafkan saja dia dengan hati yang benar-benar ikhlas," jelas saya.


Setelah puas memujuk, akhirnya Arifin mengalah juga. Lalu saya nasihatkan supaya dia bacakan surah Yasin tiga kali dan ulangkan ibu Yasin (salaamun qaulam mirrabir rahim) sebanyak tujuh kali.


"Buat malam ni juga. Lepas itu tunaikan solat," kata saya. Seminggu kemudian Arifin menelefon saya. Dengan sedih beliau memaklumkan isterinya sudah meninggal dunia. Tambah kawan saya itu, Niza pergi tanpa sesiapa sedari kerana ketika itu dia sedang menunaikan solat Isyak. Bila kembali, dia lihat isterinya tidak bernyawa lagi.


"Tapi Alhamd ulil lah, sebelum pergi dia sempat minta ampun daripada saya sekali lagi kerana menderhaka. Marah, memang marah, tapi bila dia pegang tangan saya sambil menangis dan kemudian minta ampun, tidak sanggup juga rasanya untuk membiarkan dia pergi dalam keadaan tanpa kemaafan daripada saya. Ustaz, saya dah ampunkan dia.


"Namun demikian, kata Arifin, lendir dan nanah busuk masih lagi mengalir daripada alat kelamin Allahyarham isterinya itu sehinggalah mayatnya dikebumikan.


Kepada wanita, kutiplah pengajaran dari cerita ini. Kepada lelaki, hati-hatilah dalam memilih isteri, jangan pandang hanya pada rupa.

Polis buat tak tahu sahaja walaupun ada orang accident depan mata

Posted: 15 Sep 2012 04:15 PM PDT








Senang betul dia potong kulit kentang

Posted: 15 Sep 2012 04:00 PM PDT






LETAK MAKLUMAT IKLAN
macam-macam cara nak potong kentang....


Untung betul monyet dan abang ni

Posted: 15 Sep 2012 11:00 AM PDT


betul-betul untung woo!!!

Budak Meninggal dunia Lepas NYANYI depan Simon Cowell

Posted: 15 Sep 2012 10:30 AM PDT

Bethany Fenton 5tahun meeninggal dunia selepas 2 hari menyanyi lagu TWINKLE TWINKLE LITTLE STAR depan Simon Cowell.Dia yang menghidapi ketumbuhan otak telah menyanyi di dalam rancangan British Got Talents.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS