Nuffnang

Utusan Online - Hiburan

sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Dina mahu sihat

Posted: 06 Apr 2013 02:00 AM PDT

Oleh MUHAMMAD AZRUL MOHD. RADI
Gambar FAKHARUDDIN ABU HASSAN SHAARI (Pelatih Peretak)

JURULATIH kecergasan, Adam Rahmat membetulkan postur badan Dina.

MEMULAKAN karier sebagai seorang penyanyi melalui pertandingan realiti, Dina atau nama sebenarnya Faradina Mohd. Nadzir membuktikan bahawa fizikal dirinya tidak menghalang dia untuk terus menginjakkan diri di bidang seni.

Apatah lagi, dia bukan sahaja melibatkan dirinya dalam nyanyian, malah turut menjadi pelakon baik di peringkat drama dan teater, pengacara serta bertugas sebagai seorang DJ.

Dalam kesibukan melakukan semua tugasan hariannya itu, jelas Dina masih sempat lagi singgah ke gim Celebrity Fitness untuk kesihatan dirinya.

Namun, satu masa dahulu, Dina ada memberitahu yang dia selesa dengan bentuk tubuhnya sekarang tetapi mengapa dia mengambil masa untuk hadir ke gim.

Jelas Dina, apa yang dilakukannya sekarang bukanlah untuk menjadi seorang yang berbeza daripada segi penampilan seperti akan kurus atau sebagainya.

Saya pergi ke Celebrity Fitness sebenarnya adalah untuk membina kehidupan yang sihat dan memiliki tubuh yang sihat. Itu tujuan utama saya datang ke sini.

Malah, penglibatan saya dengan gim bukan kerana mengikut trend atau sebagainya, sebaliknya saya sudah hampir tujuh tahun datang ke gim," katanya kepada S3 baru-baru ini.

Tambah gadis kelahiran Terengganu itu, setiap kali dia ke gim, dia akan bersama dengan jurulatih kecergasannya, Adam Rahmat yang banyak memberi tunjuk ajar mengenai teknik senaman betul.

Dia akan menentukan corak latihan yang akan saya lakukan.

Malah, ketika saya hendak makan, saya pasti akan tanya Adam makanan apa yang saya boleh makan ataupun tidak. Kadang-kadang siap hantar gambar makanan lagi," ujar Dina.

Malah, tambah Dina, corak pemakanannya kini juga berbeza dan lebih menyihatkan badan berbanding sebelum ini.

Biasanya pada waktu pagi saya akan minum minuman kesihatan Hollys.

Tengah hari kebiasaanya saya makan sup bebola ikan dan malam selalunya makan roti gandum penuh.

Berbeza dahulu saya tidak menetapkan sebarang jadual makanan dan waktu makan. Biasanya pagi saya makan bijirin dan sebab saya suka sangat makan nasi ayam, saya selalunya makan nasi itu waktu tengah hari dan malam," ujarnya.

Tambah Dina, terdapat banyak perbezaan yang dialaminya setelah bergiat aktif di gim Celebrity Fitness terutamanya melibatkan kadar stamina dirinya.

Sejak memulakan sesi program kecergasan dan kesihatan bersama Celebrity Fitness dan menikmati makanan tambahan Horleys pada hujung Oktober lalu, berat badannya berjaya dikurangkan lebih 15 kilogram.

Tidur saya kini juga lebih nyenyak dan bangun pagi dalam keadaan yang segar.

Stamina pun bertambah baik sebab dahulu kalau menyanyi lama, saya mudah semput, tetapi kini tidak lagi," katanya.

Menyelami kehidupan waktu kecilnya, dia sebenarnya mempunyai fizikal yang berisi.

Bukan saya seorang sahaja, adik beradik lain pun ada yang berisi juga," jelas Dina.

Tambahnya, pernah ketika di alam remaja dia telah melakukan tindakan yang hampir memudaratkan diri semata-mata hendak kurus.

Masa tu hendak menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Dina ada mengambil suplemen yang apabila dimakan membuat badan jadi letih.

Benda itu menyebabkan saya sukar untuk tidur sehingga menganggu tumpuan belajar dan persiapan SPM," ujarnya.

Tambah Dina, dia turut membuat kajian tentang suplemen yang diambilnya ketika itu dan nyata ia memberi kesan buruk.

Masa itu saya berjaya mengurangkan berat badan saya sebanyak 10 kilogram tetapi selepas itu meningkat semula sebanyak 20 kilogram," jelasnya.

Bakal terbit

album baharu

Memulakan tahun baharu 2013, Dina bukan sahaja ingin membentuk semula tubuhnya, tetapi juga kerjayanya dalam industri seni.

Apa yang mengujakannya, tahun ini juga menyaksikan Dina mengembangkan kerjayanya ke pementasan teater muzikal yang bertajuk Tirai Merah yang bakal dipentaskan tidak lama lagi.

Namun, untuk mengubati rindu peminatnya, Dina juga akan tampil dengan sebuah album tahun ini.

Album tersebut sekarang berada dalam fasa terakhir dan akan diterbitkan tahun ini. Ia turut menyelitkan single terbaharu saya, Wanita Besi.

Sebenarnya, lagu tersebut telah siap dirakamkan pada 2009 tetapi oleh kerana komitmen kerja yang lain, saya terpaksa menunda pelancaran album tersebut," katanya.

Song Hye-Kyo tidak berkira

Posted: 06 Apr 2013 02:00 AM PDT

AKTRES Song Hye-kyo, 32, yang sedang popular dengan drama That Winter, the Wind Blows menerusi watak Oh Young, adalah seorang insan yang tidak sombong.

Meskipun namanya menjadi pujaan ramai, namun dia tidak pernah bangga diri, sebaliknya amat menghargai orang sekeliling yang banyak membantu kejayaannya.

Sebagai tanda penghargaan kepada krew yang bekerja bersamanya dalam drama arahan Kim Kyu-tae itu, dia menulis kata-kata ucapan terima kasih khas untuk mereka yang bersamanya selama 50 hari di lokasi.

Masa untuk saya menghargai anda semua. Kosmetik ini tidak seberapa berbanding penat lelah anda semua. Terimalah pemberian ini sebagai tanda saya sayang anda semua," katanya yang menulis kata-kata tersebut di poster sebelum diberi pada krew.

Apabila poster yang siap dengan tanda tangannya disiarkan di Internet, ramai peminat yang memuji kebaikan aktres drama Full House yang popular pada tahun 2004 bersama penyanyi Rain itu.

Dia bukan sahaja cantik di wajah tetapi dalamannya juga cantik. Apa yang dilakukan oleh Song Hye-kyo pasti mengejutkan para krew. Malah tulisannya cantik seperti mana wajahnya," itulah antara komen yang diberi oleh para peminat.

Kebaikan bekas teman wanita aktor Hyun Bin itu bukan sahaja kepada orang sekitarnya tetapi juga kepada masyarakat.

Diam-diam dia turut menaja buku panduan untuk orang buta yang dilancarkan di sebuah dewan di Cheonan, daerah selatan Chungcheong.

Dia membiayai keseluruhan kos projek yang dianjur oleh Seeo Kyoung-duk, seorang profesor dari Universiti Wanita Sungshin.

Idea untuk menyertai projek itu tercetus November tahun lepas apabila dia mendapati kurangnya buku panduan untuk orang buta di daerah tersebut," jelas wakil agensinya.

Tambahan pula wataknya sebagai Oh Young yang buta dalam drama That Winter, the Wind Blows membuatkan Song Hye-kyo cepat menyelami isi hati golongan kurang upaya itu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS