Nuffnang

Gosip Artis Malaysia

sumber :-

Gosip Artis Malaysia


Nad Zainal Tak Sorok Teman Lelaki

Posted: 04 Dec 2012 08:33 PM PST


MENYERLAH sepanjang tahun 2012, Nad Zainal, 22, merupakan salah seorang bintang baharu yang paling mencuri perhatian ramai menerusi kualiti lakonannya.
Bermula dengan slot sitkom bersiri khas TV3, Memberku Hawa yang menggandingkannya dengan pelakon Faezah Elai, Nad semakin dikenali menerusi drama Bukan Bidadari. Terkini, dia muncul dalam telefilem sedang hangat ditayangkan di TV3, Putera Rayyan.
Seiring dengan kerjayanya yang meningkat naik, Nad tidak terlepas diburu dengan kisah peribadi. Sementelah dia sendiri sudah beberapa kali dilihat membawa kekasihnya yang hanya dikenali dengan nama Azwan ke majlis-majlis yang dihadirinya.
Kosmo! yang berkesempatan bersua muka dengan pasangan itu pada majlis resepsi Diana Danielle dan Farid Kamil di Taman Ekuestrian Putrajaya pada 1 Disember lalu mendapatkan kenyataannya berhubung status mereka.
Kosmo!: Nad nampak tidak kekok membawa teman lelaki ke beberapa acara sejak kebelakangan ini. Tidakkah anda takut ditohmah oleh orang sekeliling mahupun peminat?
NAD: Saya dan Azwan (teman lelaki) berkenalan sudah hampir dua tahun dan diakui saya bukan jenis orang yang suka berahsia. Bagi saya, tidak ada yang perlu disorok. Lagipun kami hadir ke majlis terbuka. Kalau kami dilihat bersama selalu ke kelab malam atau menghadiri parti sosial, barulah boleh dikatakan kontroversi. Emak saya percayakan dia dan saya rasa selamat bersama dia.
Ada perancangan untuk ke langkah seterusnya? Mungkin mengikat tali pertunangan terlebih dulu?
Buat masa sekarang belum ada sebarang perancangan lagi. Perjalanan kami masih jauh dan mahu fokuskan kerjaya terlebih dulu. Dia banyak membuat kerja-kerja di belakang tabir dan secara tidak langsung kami pun lebih kerap berjumpa.

NAD bersama kekasihnya, Azman. Mereka telah bercinta selama dua tahun tetapi belum mempunyai perancangan untuk berkahwin.


Bagaimanakah anda melihat perkembangan kerjaya pada tahun ini? Adakah anda sudah berpuas hati?
Saya tidak pernah berpuas hati dan mahukan lebih daripada apa yang sedang saya lakukan sekarang. Saya sudah berada dalam industri ini sejak tahun 2007 dan ketika itu tiada siapa perasan saya pun. Bagaimanapun, situasinya mula berbeza kini. Alhamdulillah, apabila rajin berusaha insya-Allah pintu rezeki kita akan dipermudahkan.
Apakah watak idaman anda yang masih belum tercapai sehingga sekarang?
Kebanyakannya saya sudah dapat peranan yang diimpikan. Cuma saya teringin berlakon drama atau filem epik dan perang yang memerlukan saya memakai kostum lama.
Bagaimanakah pula dengan watak air mata? Adakah anda selesa sekiranya suatu hari nanti sentiasa ditawarkan watak berat?
Jujurnya, saya lebih senang sebenarnya menjadi diri sendiri. Saya seorang yang periang dan untuk menggalas watak-watak berat, sebenarnya agak susah sedikit buat saya. Bagaimanapun saya tidak kisah sekiranya ditawarkan watak air mata, cuma nanti perlu ada fasa keseimbangan untuk menerima watak-watak ringan sekali sekala.
Selain drama bersiri Putera Rayyan yang sedang ditayangkan di TV3 sekarang, apakah perkembangan terkini anda?
Saya baru habis penggambaran filem Kami Histeria bersama Fazura dan Diana Danielle. Kini saya baru memulakan penggambaran telefilem Cinta bersama Zahiril Adzim. Selain itu, sitkom Memberku Hawa musim kedua juga akan muncul.


 
- ---

Dafi Akui Belum Popular Di Indonesia

Posted: 04 Dec 2012 08:30 PM PST

Dafi mengakui masih belum dikenali dikalangan peminat di Indonesia.
KUALA LUMPUR: Penyanyi berwajah comel, Dafi mengakui masih belum dikenali secara meluas oleh peminat di Indonesia walaupun sering berulang-alik bagi memperkukuhkan kerjaya seninya di sana.
Dafi atau nama sebenarnya, Gadaffi Ismail, 24, bagaimanapun berkata, perkara itu tidak terlalu menjadi perhatiannya buat masa ini kerana peluang dan kepercayaan untuk membina nama di Indonesia adalah lebih penting.
"Sejujurnya saya tidak rasa ada orang kenal siapa Dafi di Indonesia namun apa yang lebih penting saya tahu tujuan ke sana dan setakat ini semua perancangan dilaksanakan dengan baik," jelasnya.
Dafi ditemui ketika menghadiri majlis pelancaran program Fear Factor Selebriti Malaysia dekat sini pada Isnin.
Tambah Dafi, walaupun penat berulang alik daripada Kuala Lumpur ke Jakarta namun dia berasa puas kerana dapat melakukan sesuatu untuk kerjaya seninya.
Dalam pada itu, Dafi memberitahu dia kini tidak lagi menjadi pengacara dalam rancangan Selebrita Siang kerana menyedari kurang berminat dalam bidang itu.
Tambah Dafi, keputusan itu dibuat selepas dia ingin melancarkan karier nyanyiannya dan memberitahu akan mengeluarkan single pertama di sana pada tahun hadapan.
Selepas meninggalkan program Selebrita Siang, Dafi memberitahu ingin menumpukan terhadap bidang nyanyian di Indonesia.
"Barangkali muncul sebagai pengacara dalam program tersebut sebagai pengenalan diri saya di kalangan masyarakat Indonesia dan selepas beberapa bulan saya merasakan bidang itu tidak sesuai dengan saya.
"Saya kini ingin menfokuskan kepada bidang nyanyian sepenuhnya," katanya.
Tambah Dafi, dia akan mendapatkan khidmat komposer Ajai untuk penerbitan lagu terbarunya itu nanti.
Sementara itu, mengulas mengenai penglibatannya dalam program Fear Factor Selebriti Malaysia, Dafi berkata, semenjak kecil dia memang meminati program itu dan pelawaan daripada pihak Astro tidak membuatkannya berfikir dua kali.
Kata Dafi, dia juga ingin mencabar dirinya melakukan aktiviti lasak yang belum pernah dicuba dan mengakui ia bukan mudah.
"Selepas melalui beberapa cabaran ia sebenarnya sangat sukar tetapi kami semua berjaya melakukannya dan menyertai Fear Factor adalah pengalaman yang tidak akan dilupakan.
Dafi berpasangan dengan pengacara Zoey Rahman disamping 30 peserta yang lain.
Ia bakal disiarkan pada 29 Disember ini pada setiap Sabtu pukul 9.30 malam di saluran Astro Ria (104) dan Mustika HD (134).
- ---

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Berita Harian: Hip

sumber :-

Berita Harian: Hip


Tak mahu dituduh gatal

Posted: 04 Dec 2012 01:44 PM PST

[unable to retrieve full-text content]Status janda yang dipegang membuatkan pelakon genit, Wan Sharmila Wan Mohamed, 31, lebih berhati-hati dalam memilih teman hidup.

Bapa kecewa dengan Najwa

Posted: 04 Dec 2012 01:39 PM PST

Setahun menahan perasaan berdepan kerenah anak-anak, Abdul Latif Ismail, 51, tidak mampu lagi membendung kesabarannya.

Petang Isnin lalu, tatkala sibuk menyiapkan tugasan di pejabat, penulis menerima panggilan daripada seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai bapa kepada bintang sensasi YouTube, Najwa Latif.

Penulis sendiri pada mulanya ragu-ragu, apakah benar lelaki di hujung talian ialah bapa penyanyi lagu Cinta Muka Buku itu. Tetapi daripada rentetan ceritanya yang terperinci, mustahil lelaki itu mahu menipu.

Mendengar rintih hiba lelaki terbabit, lantas menebalkan keyakinan penulis dialah bapa remaja popular itu. Latif pada mulanya meminta cerita ini ditulis dalam bentuk gosip, tetapi kami berpendapat lebih baik penjelasan sebenarnya yang dipaparkan.

Setelah berbincang, dia akur. Bukan berniat membuka pekung di dada, Latif lakukan semua ini kerana mahu anaknya kembali ke pangkal jalan dan memohon maaf kepadanya sebelum dia menutup mata.

Katanya, sudah lama dia ingin menjelaskan kedudukan sebenar bentuk hubungan bersama anak yang dikatakan keruh.

Bagaimanapun, mengenangkan Najwa bakal menghadapi peperiksaan penting Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Latif yang juga seorang jurulatih renang tidak mahu tindakannya mengganggu tumpuan anak sehingga menjejaskan prestasi gadis berusia 17 tahun itu.
"Saya tidak teringin langsung hendak menumpang popularitinya, atau mahukan duit mereka. Saya sendiri ada pendapatan yang kukuh. Apa yang saya inginkan ialah anak-anak datang berjumpa serta memohon maaf sebelum saya menutup mata.

"Cukup-cukuplah menjadi anak derhaka! Saya mengaku saya seorang yang garang, tetapi demi Allah, tidaklah sehingga naik tangan. Kecuali jika tindakan mereka benar-benar mencabar kesabaran, barulah saya berbuat demikian.

Berita lanjut dalam akhbar BH dan BH Digital hari ini

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Blog Sensasi Ohbayu

sumber :-

Blog Sensasi Ohbayu


Misteri! Mengapa Bas Ini Boleh Tersadai Di Hutan?

Posted: 04 Dec 2012 11:01 PM PST

Misteri! Mengapa Bas Ini Boleh Tersadai Di Hutan? | Boleh dikatakan hampir setiap orang pernah merasai menaiki kenderaan seperti bas bukan? Tetapimenaiki bas dengan perjalanan yang jauh seperti ke Kelantan, Terengganu cukup memenatkan. Apa yang dilakukan hanyalah tidur, celik dan tidur semula sehingga berjam-jam lamanya. Namun apakah perasaan kita apabila bangun dari tidur dan mendapati bas yang dinaiki tiba-tiba berada dalam kawasanhutan. Pelik bukan? Itu yang terjadi kepada sebuah bas di Jakarta yang tiba-tiba ia berada di hutan.

Di Jakarta, seorang pemandu bas bersama 33 penumpang lain mengalamiperistiwa misteri apabila bas yang dinaiki mereka secara tiba-tiba berada di tengah-tengah hutan walaupun pada mulanya berada di atas jalan raya.

Dalam kejadian tersebut, bas milik syarikat Pahala Kencana yang dalam perjalanan dari Jakarta ke Madura, pada mulanya menggunakan jalan Juwana-Rembang sebelum pemandunya beralih ke jalan alternatif.

Namun ketika menyusuri jalan Jaken di wilayah Jati, bas tersebut secara tiba-tiba berada di hutan Gadogan yang terletak di Jawa Tengah. Pemandu bas tersebut cuba untuk bergerak ke depan dan ke belakang, namun gagal disebabkan pokok jati menghalang pergerakan kenderaan itu.

Selepas menyedari bas itu terperangkap di tengah-tengah hutan, pemandu itu kemudian meminta pertolongan daripada penduduk di kawasan terbabit.

Namun, kereta peronda polis tidak dapat memasuki lokasi kejadian disebabkan tiada jalan yang menghubungkan tempat tersebut.

Selepas lima jam tersadai, sekumpulan mekanik syarikat Pahala Kencanaberjaya mengeluarkan bas tersebut selepas memotong pokok-pokok yang menghalang laluan kenderaan itu.

Pegawai polis yang ditemui, Briptu Suwignyo mengesahkan kejadian tersebut dan berkata, badan bas itu tidak mempunyai kesan calar atau rosak akibat melanggar pokok di hutan terbabit.

Namun, jelasnya, ia bukan kejadian kali pertama kerana sebelum ini dua trak minyak pernah mengalami nasib yang sama dan ia dipercayai berkaitan gangguan makhluk halus.

"Kawasan hutan ini sering dijadikan pihak tertentu melakukan amalan syirik dengan harapan menjadi kaya dengan cepat.

"Oleh itu tidak hairan orang yang melalui jalan di sini sering diganggu makhluk halus yang dipuja golongan tidak bertanggungjawab itu,"

Sumber : Media Permatang Pauh

Comments

comments

Info : Gaji & Elaun Untuk Agong, Sultan, PM Dan Menteri

Posted: 04 Dec 2012 10:10 PM PST

So, mari kita lihat berapa gaji dan elaun yang diberi pada orang orang ni semua. Orang-orang penting negara kita ni..

Aku mulakan dulu allowances untuk Agong dan Permaisuri Agong.

Elaun untuk Agong dan Permaisuri Agong

Ini adalah dibawah Undang-undang Malaysia Akta 269 (Akta Peruntukan Diraja 1982).
Ini budget tahunan untuk Agong. Akan dibayar secara bulanan kepada Agong. Selain dari elaun untuk Agong ni, mereka masih dapat elaun Sultan di negeri masing masing.
1. Privy Purse – RM360,000 (bermakna bulanan adalah RM30,000).
2. Elaun kerajaan – RM120,000 (bulanan sebanyak RM10,000)
3. Elaun diraja Istana Negara – RM144,000 (bulanan sebanyak RM12,000)

So, total setiap bulan seorang Agong dapat adalah sebanyak RM52,000 .

Elaun untuk Permaisuri Agong ialah

1. Privy Purse – RM67,200 (iaitu RM5,600 sebulan).
2. Elaun kerajaan – RM21,600 (RM1,800 sebulan).

Total sebulan Permaisuri Agong dapat ialah RM7,400.

Selain daripada tu, setiap tahun Agong dapat lebih RM53 million untuk perbelanjaan istana, sambutan tetamu dan untuk gaji pekerja dia. Breakdown nya adalah seperti berikut

1. Perbelanjaan istana dan sambutan tetamu – RM52,259,100
2. Gaji kakitangan istana – RM1,004,880

Elaun untuk bekas Agong dan bekas Permaisuri Agong

Aku tak pernah tau wujud nya elaun ni. Bermakna setiap bekas Agong yang tukar setiap 5 tahun tu akan dapat elaun bekas Agong dan bekas Permaisuri Agong. Ini adalah dibawah peruntukan Undang-undang Malaysia Akta 270 (Akta Istana Negara Elaun-elaun Diraja 1982) pindaan 2006.

Dibawah akta ni elaun akan dibayar kepada bekas Agong dan bekas Permaisuri Agong setiap bulan untuk seumur hidup. Contoh nya lah kan , macam Sultan Azlan (bekas Agong), selain dari elaun Sultan dia dapat tiap bulan, dia juga dapat elaun bekas Agong.

1. Elaun Diraja Istana Negara untuk bekas Agong – RM15,180 sebulan.
2. Elaun Diraja Istana Negara untuk bekas Permaisuri Agong – RM4,500 sebulan.

Boleh dikatakan kat Malaysia ni kebanyakan Sultan dah pun jadi Agong, just imagine berapa banyak kerajaan belanjakan untuk kesemua bekas-bekas Agong dan bekas-bekas Permaisuri Agong yang masih hidup?

Pencen khas untuk balu Agong

Ini adalah pencen untuk balu Agong. Bermakna kalau Agong tu meninggal semasa dia tengah jadi Agong, so balu dia akan dapat pencen ni. Contohnya pencen khas ni Siti Aishah dapat sebab Sultan Selangor mati masa tu dia tengah jadi Agong kan . Kira untung lah Siti Aishah ni sebab dapat pencen khas. Anyway, ini adalah di bawah Undang-undang Malaysia Akta 223 (Akta Pencen Khas Raja Permaisuri Agong 1979).

So, ini lah yang Siti Aishah dapat.

1. Pencen seumur hidup – RM4,500 sebulan.
2. Kereta (cukai jalan dan bayaran pendaftaran percuma) atau wang pukal RM250,000 untuk kereta. Juga dapat RM2,590.87 sebulan untuk driver dan maintenance of car.
3. Rumah Kerajaan yang akan disenggara oleh Kerajaan atau wang pukal RM750,000.

Elaun Sultan dan kerabat (contoh Kedah)

Elaun untuk Sultan dan kerabat kat setiap negeri adalah dibawah peruntukan negeri masing-masing. Setiap negeri ada Enakmen Peruntukan Diraja. Ini contoh untuk Kedah. Basically, kat negeri negeri lain pun lebih kurang sama juga amount nya.

1. Elaun Sultan – RM52,600 sebulan.
2. Elaun keraian Sultan = RM15,480

So, setiap bulan Sultan (contoh disini ialah Sultan Kedah) ialah sebanyak RM68,080.

Untuk Sultanah pulak elaun nya adalah

1. Elaun Sultanah – RM12,000 sebulan
2. Elaun peribadi Sultanah – RM2,600 sebulan.

Sebulan Sultanah akan dapat RM14,600.

Elaun lain lain untuk kerabat ialah
Raja Muda – RM13,000
Raja Puan Muda – RM5,200
Tunku Bendahara – RM4,000
Bini Tunku Bendahara – RM1,250
Tunku Temenggung – RM3,500
Isteri Tunku Temenggung – RM900
Tunku Laksamana – RM3,000
Isteri Tunku Laksamana – RM600

Banyak lagi elaun untuk kerabat bergelar.

Selain daripada tu kerabat-kerabat lain pun dapat allowances juga. Contoh macam anak anak Sultan dapat allowace dalam RM1,000 sebulan and kerabat jauh sikit (bukan anak Sultan) dinamakan kerabat kategori 2 juga dapat allowace sebanyak RM500 sebulan.

Gaji dan allowances untuk Perdana Menteri, Menteri dan Ahli Parlimen

Ini semua adalah dibawah Undang-undang Ahli Parlimen (Saraan) pindaan 2005 ….

Gaji untuk Perdana Menteri, Menteri, MP adalah seperti berikut,

Perdana Menteri – RM22,826.65 sebulan
Timbalan Perdana Menteri – RM18,168.15 sebulan
Menteri-menteri Kabinet – RM14,907.20 sebulan.
Timbalan Menteri-menteri Kabinet – RM10,847.65 sebulan
Setiausaha Parlimen – RM7, 187.40

Ahli Dewan Negara – RM6,508.59
Ahli Dewan Rakyat (ni kira MP lah) – RM4,112.79

Ini formula untuk calculate pencen bekas MP.

Pencen:
1/144 x tempoh perkhidmatan (bulan) x Gaji

Minimum pencen dapat ialah separuh dari gaji MP. Bermakna kalau jadi MP satu penggal pun akan dapat pencen paling sikit pun RM2, 056.40. Lagi lama jadi MP lagi banyak pencen dia akan dapat.

Gratuity:
1/48 x Gaji x 12 x tempoh perkhidmatan (bulan)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Harian Metro: Rap

sumber :-

Harian Metro: Rap


Along, Yana tutur bahasa Jepun

Posted: 04 Dec 2012 05:58 AM PST

BERTUTUR dalam bahasa Jepun pada waktu yang singkat mungkin perkara sukar dilakukan, namun atas dasar tanggungjawab, Yana Samsudin berjaya melaksanakannya seperti yang diminta pengarah.

Malah sesi pembelajarannya lebih mudah apabila guru bahasa Jepun turut disediakan demi menjayakan watak Ichigo Yamada di dalam filem terbarunya, Strawberi Cinta yang bakal menemui penonton di pawagam mulai esok.

Untuk kali kedua, Yana digandingkan bersama Pierre Andre selepas disatukan dalam filem 3 Temu Janji juga terbitan Metrowealth Pictures (MIG).

Berkongsi perasaan digandingkan bersama lelaki yang pernah menjadi kekasih hati sedikit masa lalu, Yana berkata, tiada rasa kekok antara dia dan Pierre disebabkan masing-masing profesional ketika bekerja.


Perpisahan yang berlaku secara baik juga membuatkan perhubungan mereka terjalin baik sehingga kini di samping memudahkan segala urusan kerja membabitkan mereka berdua.


"Tiada masalah pada saya dan Pierre dalam mencari keserasian ketika menjalani penggambaran filem ini, masing-masing profesional dan bijak menyesuaikan diri, malah kami senang bekerjasama," kata Yana.

Tambah Yana, walaupun kerap kali filem lakonannya muncul di layar perak, ia bukan bermakna Yana sapu bersih setiap tawaran yang diberikan sebaliknya dia sentiasa meneliti watak yang diberikan supaya tidak sama dengan wataknya di dalam filem lain.

"Saya tertarik dengan skrip filem ini. Diberi peluang menjadi gadis Jepun, ia satu cabaran untuk saya menguasai bahasa ini tambahan pula saya kerap terdedah dengan filem-filem Jepun membuatkan saya senang untuk mendalaminya.

"Mungkin orang lain akan menolak atau susah hati apabila ditawarkan watak gadis yang perlu sentiasa bertutur bahasa Jepun, namun tidak bagi saya kerana inilah peluang untuk saya mencuba satu lagi watak baru yang jarang dilakonkan pelakon di Malaysia.

"Lebih menarik lagi, bukan sekadar pertuturan, saya juga perlu bergaya seperti gadis Jepun. Justeru gaya Lolita diwujudkan di dalam watak Ichigo yang turut mendapat idea saya di samping karakter diri yang menurut pengarah melihat saya sesuai dengan watak itu," katanya.

Bukan saja Yana, watak Along Eyzendy sebagai Naru Hudo juga memerlukan lelaki hitam manis ini banyak bertutur di dalam bahasa Jepun. Namun berbeza dengan Yana, Along mempunyai kesukaran menguasai bahasa berkenaan disebabkan tidak biasa dan kurang terdedah.

"Pada awal mendapat skrip memang agak terkejut apabila saya diminta bertutur dalam dialog bahasa Jepun, memang sukar tetapi guru bahasa yang dibekalkan membuatkan saya berjaya menguasai bahasa itu.

"Pernah juga saya ketawa sendiri dan berkata dalam hati, kulit hitam macam saya bolehkah cakap dan jadi orang Jepun. Memang satu pengalaman kelakar tetapi dalam masa sama memberi peluang baru untuk saya meluaskan lagi bidang lakonan.

"Walaupun ada kala kurang yakin setiap kali melontarkan ayat Jepun, saya tidak pernah berasa tertekan kerana pengarah dan kru lain banyak memberi sokongan moral," kata Along.

Jika dilihat pada tajuk filem, ramai tidak menyangka ini adalah buah tangan terbaru MIG yang memberi kelainan pada jalan cerita mengisahkan seorang gadis Jepun yang datang ke Malaysia.

Bergenre romantik, filem arahan Mohd Rusli Khadri ini turut membariskan pelakon lain seperti Diana Amir, Fifi Natasya, Gbob Raja Lawak, Siti Aziz, Dian P Ramlee dan Liza Abdullah.

Teruja dengan watak dan jalan cerita, Yana dan Along juga berfikiran sama apabila melihat tajuk filem dengan kisah yang dipaparkan seperti tiada kaitan.

"Saya sendiri pada mulanya keliru selepas melihat skrip hairan apakah kaitan tajuk dengan filem, namun jika dilihat semula tajuk filem ini diambil sempena dengan pusat pelancongan yang digunakan Ichigo sepanjang berada di Malaysia.

"Strawberry Vanilla Travel & Tours yang diterajui oleh Hakimie lakonan Pierre adalah permulaan di mana Ichigo memulakan misinya mencari seseorang di Malaysia.

"Walaupun jalan cerita yang ringan, saya tertarik kerana memperoleh pengalaman baru dapat belajar bahasa Jepun dan berjaya mencipta identiti Ichigo tanpa meniru mana-mana gaya pelakon Jepun," kata Yana yang bakal sibuk promosi dua filem lakonannya pada Januari depan iaitu Minyak Dagu dan Wawa Semput.

Sementara itu, Along pula mengakui kini dia lebih banyak ditawarkan berlakon filem berbanding drama. Bukan memilih untuk beraksi di layar perak sebaliknya semua itu datang daripada pihak yang menawarkan.

"Saya tidak pernah meletakkan diri untuk berlakon filem semata-semata, sebagai pelakon saya berharap dapat berlakon kedua-duanya, namun sehingga ke hari ini saya lihat rezeki berlakon filem lebih berpihak kepada saya.

"Jika sebelum ini drama lakonan saya kerap ditayangkan di Astro sehinggalah saya sibuk dengan filem, saya terasa seperti tiada pihak yang sudi mengambil saya untuk berlakon di stesen televisyen lain.

"Pernah juga tertanya apakah sebenarnya yang terjadi tetapi saya tidak mahu terlalu memikirkannya dan lebih baik fokus saja terhadap filem lakonan saya yang baru selesai menjalani penggambaran Lagenda Budak Hostel dan Bro Nampak Motor Gua," katanya yang menghasilkan sendiri skrip filem Lagenda Budak Hostel.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/04



Kumpul RM20,000

Posted: 04 Dec 2012 05:17 AM PST

"SAYA ucapkan terima kasih dan memuji produksi ini. Walaupun ia satu acara hiburan, namun tidak lupa untuk beramal dan meringankan penderitaan masyarakat di Gaza," ujar mantan Perdana Menteri Malaysia keempat, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau yang ditemui di Istana Budaya pada malam terakhir pementasan Teater Tun Siti Hasmah - Dari Hati Seorang Perempuan, kelmarin, hadir bersama isteri tercinta, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali.

Kehadiran mereka, bagi memenuhi undangan penerbit pementasan itu, Datin Paduka Umie Aida dan suami, Datuk Paduka Khairuddin Abu Hassan, yang menyerahkan sumbangan RM20,000 untuk disalurkan ke tabung 'Save For Gaza'.

Umie, menerusi kenyataan sebaik usai pementasan berkata, pada hari ketiga 're-run' pementasan teater itu, pihaknya melancarkan malam amal 'Save For Gaza'.


"Saya harus mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada penonton kerana sumbangan RM20,000 itu adalah hasil daripada keikhlasan mereka termasuk sebahagiannya adalah daripada penjualan tiket Teater Tun Siti Hasmah - Dari Hati Seorang Perempuan.


"Saya terpanggil untuk memperkenalkan malam amal itu, ketika sedang saya membelek akhbar dan terbaca kisah penderitaan masyarakat Gaza di mana foto-foto yang dilampirkan sungguh menyayat hati.

"Sebelum ini saya bukan tidak mengetahui isu berkenaan tetapi kerana sibuk berlakon dan teater, saya terlepas pandang banyak perkembangan isu di Gaza.
Artikel itu menyentuh perasaan saya dan membuatkan saya nekad untuk mengadakan malam amal pementasan Teater Tun Siti Hasmah - Dari Hati Seorang Perempuan.

"Menjadi tanggungjawab kita semua untuk membantu mereka yang kurang bernasib baik lebih-lebih lagi membabitkan keganasan yang berlaku terhadap wanita serta kanak-kanak yang tidak berdosa," katanya.

Sepanjang pementasan Teater Tun Siti Hasmah - Dari Hati Seorang Perempuan blok pertama dan kedua yang bermula 9 hingga 19 November diikuti 28 November hingga 3 Disember lalu, 'Save For Gaza' bukanlah sumbangan amal pertama dilakukan produksi berkenaan. Sebaliknya sebelum ini, sumbangan turut di berikan kepada Yayasan Tun Siti Hasmah.

Pada temubual itu, Umie memaklumkan, dia sedang berbincang dengan Tun Dr Mahathir untuk terbabit dalam Yayasan Keamanan Global Perdana (PGPF).

"Saya menawarkan diri untuk terbabit dalam yayasan itu bagi membolehkan saya ke Gaza, melihat sendiri keadaan yang berlaku di sana.

"Saya tahu saya tidak boleh memainkan peranan seorang doktor untuk membantu mangsa kerana saya tidak mempunyai kepakaran dalam bidang itu. Tetapi saya sudah cukup bersyukur sekiranya dapat menjadi pembantu kepada doktor atau sesiapa saja yang berpengalaman dalam bidang bantuan kemanusiaan seperti ini.

"Saya mahu menimba pengalaman sendiri kerana pengalaman tidak boleh dijual beli. Pengalaman itu, mana tahu boleh saya kongsikan bersama rakyat di negara ini. Dulu sewaktu penggambaran Qaisy & Laila di Kandahar, Afghanistan, meskipun kawasan penggambaran kami di zon selamat namun kami boleh mendengar apa yang berlaku di sempadan.

"Malam-malam dengar bunyi bom dan semua orang tidak boleh berada dalam keadaan selesa. Biar tidak nampak kekejaman yang berlaku depan mata, namun itu sudah cukup menginsafkan. Kali ini saya mahu melihat sendiri senario sebenar di Gaza,
"Saya pasti 60 peratus suami saya tidak akan memberi keizinan namun saya harus memanfaatkan 40 peratus lagi secara bijaksana supaya saya dapat merealisasikan impian saya untuk ke Gaza," katanya.

Beralih fokus kepada pementasan blok kedua pementasan Teater Tun Siti Hasmah - 'Dari Hati Seorang Perempuan', terdapat beberapa babak dirombak, antaranya babak Siti Hasmah mengunjungi Iraq.

Difahamkan, babak itu diperbetulkan situasinya atas permintaan Dr Mahathir sendiri yang memberi komen sewaktu hadir menyaksikan malam penutup pementasan blok pertama pada 19 November lalu.

"Erma Fatima sebagai pengarah teater ini mempunyai imaginasi sendiri. Apabila babak Siti Hasmah mengunjungi Iraq untuk memberi bantuan dimasukkan, Erma membayangkan keadaan Iraq sedang dalam perang.

"Justeru, Dr Mahathir memaklumkan supaya babak itu diperbetulkan kerana saat beliau meminta Siti Hasmah ke Iraq, keadaan masa itu sudah reda dan disebabkan itu dia membenarkan isterinya ke sana untuk menghulurkan bantuan.

"Dr Mahathir tidak mahu penonton salah faham apabila meminta isterinya ke Iraq dalam keadaan perang. Sebagai penerbit kami menghormati permintaan Tun dan berterima kasih kerana beliau sentiasa memberikan input terbaik untuk pementasan ini," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/04



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kosmo Online - Hiburan

sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Kahwin tidak gugat kerjaya

Posted:

Kahwin tidak gugat kerjaya

Kahwin tidak gugat kerjaya

LAMA memburu bintang lepasan One In A Million (OIAM) musim pertama ini. Akhirnya kami dipertemukan dalam sebuah sesi fotografi yang dirancang khas bersama pemilik nama Suki Low di sebuah hotel yang terletak di jantung ibu kota Kuala Lumpur pada minggu lalu.

Enam tahun bergelar penyanyi, Suki atau nama sebenarnya Low Sook Yee, 22, kelihatan lebih matang dan tegas meluahkan butir bicara.

Tidak dinafikan, pengalaman yang ditempuhi oleh si gadis genit yang memulakan kariernya pada usia 16 tahun itu telah banyak mendidik dirinya.

"Perjalanan karier saya merupakan satu proses. Biarpun ia tidak 'meletup' tetapi saya bersyukur masih dapat menyanyi sampai sekarang dan saya tidak akan pernah berhenti menyanyi," tegasnya tentang prinsip karier seninya.

Tidak pernah rasa tersisih biarpun dia merupakan seorang penyanyi berketurunan Cina, kata Suki, dia melihat perspektif kerjayanya lebih luas berbanding penyanyi tempatan yang lain.

"Platform nyanyian saya bermula dengan pasaran berganda iaitu muzik saya merangkumi kaum Melayu dan Cina sekali gus. Biar pada mulanya saya tidak dikenali ramai, yang penting saya kekal.

"Sepanjang membesar dalam masyarakat majmuk di Malaysia, saya tidak pernah rasa prejudis atau orang bukan kaum Cina menolak muzik saya.

"Hakikatnya, saya diterima ramai dan seni telah menyatu serta memperkenalkan saya kepada masyarakat yang lebih pelbagai," luah Suki.

Mengenai perancangan masa depannya, dia mahu mengeluarkan album berbahasa Melayu dan Mandarin namun, fokusnya kini lebih kepada menyiapkan album pertama berbahasa Melayu untuk pasaran tempatan.

"Muzik tak perlu ada sempadan dan tidak kira apa-apa bahasa sekali pun. Malaysia ada pelbagai bahasa dan bahasa Melayu penyatu kita. Jadi saya merancang untuk muncul dengan album berbahasa Melayu terlebih dulu," ujarnya.

Lebar sayap

Ungkap Suki, dia kini sedang dalam rangka proses menyiapkan album keduanya yang mengandungi lapan buah lagu termasuk lagu hit Terlalu Mencintaimu. Jika tiada aral, album tersebut akan memasuki pasaran pada pertengahan tahun 2013.

SUKI akan menamatkan zaman solonya pada usia 22 tahun bersama kekasihnya, Jeremy Chong. Mereka akan berkahwin pada 12 Disember ini.


Sebenarnya, penyanyi kelahiran Seremban, Negeri Sembilan itu baru selesai merakamkan single terbaharu berjudul Untuk Kamu yang dicipta oleh komposer Indonesia, Irang Arkad dan Ering Arkad.

Memilih untuk berkolaborasi dengan pemuzik dari Indonesia, kata Suki ia memberi peluang kepadanya untuk bereksperimentasi. Dalam masa yang sama, dia turut mengintai peluang untuk menembusi industri muzik di sana.

"Kalau ada rezeki saya mahu mencuba nasib di sana. Semua orang sedar bahawa industri muzik di sana lebih besar dan sudah pasti memberikan pengalaman baharu bagi saya jika dapat menembusi pasaran Indonesia," ujar Suki penuh harapan.

Suki mengakui dia seorang penyanyi yang cerewet berhubung pemilihan lagu kerana baginya biar mengambil masa yang panjang, asalkan hasilnya memuaskan hati.

Katanya: "Saya pentingkan kualiti. Kalau boleh saya mahu semua lagu yang saya rakamkan orang suka. Muzik sudah menjalani fasa revolusi dan pendengar sekarang sudah bijak membuat pilihan. Muzik juga melibatkan perkongsian dan kerana itulah saya mengharapkan agar orang luar menerima muzik saya."

Gagal mencorakkan perjalanan kerjayanya dengan berkesan selepas menjuarai 0IAM pada tahun 2006, Suki menghela nafas lega setelah memenangi kes tuntutan saman terhadap syarikat pengurusannya, Galaxy Music Sdn. Bhd. bulan Ogos lepas.

Menerusi tuntutannya, Suki mencari keadilan di Mahkamah Tinggi untuk mengarahkan syarikat pengurusan Galaxy Music supaya membatalkan perjanjian yang ditandatanganinya dengan mereka.

Dia juga memohon supaya dipulangkan semula wang berjumlah RM367,575.17 yang sudah pun dibayar kepada Galaxy Music selepas dijanjikan bahawa syarikat tersebut mampu untuk merakam, menerbit, memasar, mempromosi dan mengedarkan sebuah album antarabangsa berbahasa Cina di Taiwan, China dan Hong Kong untuknya.

Galaxy Music merakamkan sebuah album Mandarin berjudul, Ladies' Night, tetapi selepas dipasarkan di Malaysia pada 2009, album itu tidak dipasarkan di Taiwan, China atau Hong Kong seperti yang dijanjikan. Wang itu adalah sebahagian daripada hadiah yang diterimanya selepas menjuarai OIAM.

SUKI bercita-cita untuk menembusi pasaran muzik Indonesia.


Bangkit daripada kekecewaan tersebut, Suki menjelaskan dia bakal memulakan kariernya di Hong Kong bermula pada tahun depan.

Ujar Suki, dia telah menandatangani kontrak bersama syarikat rakaman Skyco Asia Ltd. dan bakal mengeluarkan sebuah album berbahasa Mandarin untuk pasaran Hong Kong, China dan Taiwan.

Kahwin

Pertama kali membuka mulut berkongsi cerita mengenai hubungannya dengan Pengarah A&R (Artist & Repertoire) syarikat rakaman Infl8dreams, Jeremy Chong, keceriaan jelas terpancar pada wajah Suki.

"Kami akan melangsungkan perkahwinan pada tarikh 12.12.12 (12 Disember 2012), sehari selepas sambutan hari ulang tahun saya. Majlis tertutup sebelah lelaki akan diadakan di Pulau Pinang, berkonsepkan perkahwinan dalam taman serta di atas kapal Star Cruise," dedah Suki.

Perkenalannya dengan Jeremy bermula sejak empat tahun lalu dan menjadi lebih rapat setahun kemudian. Kata Suki, Jeremy menepati kriteria lelaki idamannya dan mereka memahami antara satu sama lain.

"Dia (Jeremy) selalu bersama saya termasuk berulang-alik dari Malaysia ke Taiwan dan Hong Kong sebelum ini. Saya rasa selamat apabila bersamanya. Dia juga tidak pernah mengongkong saya.

"Kami tidak berselindung antara satu sama lain. Dia seorang pendengar yang setia, malah memahami kerjaya saya sebagai seorang penyanyi. Dia sentiasa mahukan yang terbaik buat saya dan kami saling mempercayai," katanya memuji Jeremy.

Bersedia untuk bergelar seorang isteri pada usia yang masih muda, kata Suki tiada apa yang berubah melainkan status dan limpahan kasih sayang daripada bakal suaminya.

"Soal anak, kami belum terfikir lagi. Tunggulah dua atau tiga tahun sebab buat masa sekarang kami mahu stabilkan kewangan dan kehidupan berkeluarga terlebih dulu," ujar Suki yang tidak melihat perkahwinan sebagai penentu jatuh bangun kerjayanya.

Nad Zainal tidak berahsia

Posted:

Nad Zainal tidak berahsia

Nad Zainal tidak berahsia

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN
amri.hassan@kosmo.com.my


FIGURA cantik ini memberitahu dia teringin untuk berlakon dalam drama atau telefilem epik dan perang.


MENYERLAH sepanjang tahun 2012, Nad Zainal, 22, merupakan salah seorang bintang baharu yang paling mencuri perhatian ramai menerusi kualiti lakonannya.

Bermula dengan slot sitkom bersiri khas TV3, Memberku Hawa yang menggandingkannya dengan pelakon Faezah Elai, Nad semakin dikenali menerusi drama Bukan Bidadari. Terkini, dia muncul dalam telefilem sedang hangat ditayangkan di TV3, Putera Rayyan.

Seiring dengan kerjayanya yang meningkat naik, Nad tidak terlepas diburu dengan kisah peribadi. Sementelah dia sendiri sudah beberapa kali dilihat membawa kekasihnya yang hanya dikenali dengan nama Azwan ke majlis-majlis yang dihadirinya.

Kosmo! yang berkesempatan bersua muka dengan pasangan itu pada majlis resepsi Diana Danielle dan Farid Kamil di Taman Ekuestrian Putrajaya pada 1 Disember lalu mendapatkan kenyataannya berhubung status mereka.

Kosmo!: Nad nampak tidak kekok membawa teman lelaki ke beberapa acara sejak kebelakangan ini. Tidakkah anda takut ditohmah oleh orang sekeliling mahupun peminat?

NAD: Saya dan Azwan (teman lelaki) berkenalan sudah hampir dua tahun dan diakui saya bukan jenis orang yang suka berahsia. Bagi saya, tidak ada yang perlu disorok. Lagipun kami hadir ke majlis terbuka. Kalau kami dilihat bersama selalu ke kelab malam atau menghadiri parti sosial, barulah boleh dikatakan kontroversi. Emak saya percayakan dia dan saya rasa selamat bersama dia.

Ada perancangan untuk ke langkah seterusnya? Mungkin mengikat tali pertunangan terlebih dulu?

Buat masa sekarang belum ada sebarang perancangan lagi. Perjalanan kami masih jauh dan mahu fokuskan kerjaya terlebih dulu. Dia banyak membuat kerja-kerja di belakang tabir dan secara tidak langsung kami pun lebih kerap berjumpa.


NAD bersama kekasihnya, Azman. Mereka telah bercinta selama dua tahun tetapi belum mempunyai perancangan untuk berkahwin.


Bagaimanakah anda melihat perkembangan kerjaya pada tahun ini? Adakah anda sudah berpuas hati?

Saya tidak pernah berpuas hati dan mahukan lebih daripada apa yang sedang saya lakukan sekarang. Saya sudah berada dalam industri ini sejak tahun 2007 dan ketika itu tiada siapa perasan saya pun. Bagaimanapun, situasinya mula berbeza kini. Alhamdulillah, apabila rajin berusaha insya-Allah pintu rezeki kita akan dipermudahkan.

Apakah watak idaman anda yang masih belum tercapai sehingga sekarang?

Kebanyakannya saya sudah dapat peranan yang diimpikan. Cuma saya teringin berlakon drama atau filem epik dan perang yang memerlukan saya memakai kostum lama.

Bagaimanakah pula dengan watak air mata? Adakah anda selesa sekiranya suatu hari nanti sentiasa ditawarkan watak berat?

Jujurnya, saya lebih senang sebenarnya menjadi diri sendiri. Saya seorang yang periang dan untuk menggalas watak-watak berat, sebenarnya agak susah sedikit buat saya. Bagaimanapun saya tidak kisah sekiranya ditawarkan watak air mata, cuma nanti perlu ada fasa keseimbangan untuk menerima watak-watak ringan sekali sekala.

Selain drama bersiri Putera Rayyan yang sedang ditayangkan di TV3 sekarang, apakah perkembangan terkini anda?

Saya baru habis penggambaran filem Kami Histeria bersama Fazura dan Diana Danielle. Kini saya baru memulakan penggambaran telefilem Cinta bersama Zahiril Adzim. Selain itu, sitkom Memberku Hawa musim kedua juga akan muncul.

Sajian ‘cinta’ Izyan pikat juri

Posted:

Sajian 'cinta' Izyan pikat juri

Sajian 'cinta' Izyan pikat juri

Oleh ZULHILMI JALIL
zulhilmi.jalil@kosmo.com.my


IZYAN HANI MOHD. IZHAM atau Izyan berbangga dengan kemenangannya sebagai juara musim kedua Masterchef Malaysia.


SETELAH bersiaran sebanyak 70 episod, akhirnya, program realiti masakan paling popular, MasterChef Malaysia musim kedua melabuhkan tirainya hujung minggu lalu.

Lebih menarik, buat julung-julung kalinya dalam sejarah MasterChef Malaysia, penonton setia rancangan itu dapat menyaksikannya secara langsung di kaca televisyen menerusi saluran Astro Ria (104) dan Mustika HD (134).

Apa yang pasti, kemenangan pada musim kali ini masih lagi berpihak kepada kaum Hawa apabila Izyan Hani Mohd. Izham dinobatkan sebagai juara program yang pada musim pertamanya pada tahun lalu dimenangi oleh Dr. Ezani Farhana Md. Monoto.

Izyan sekali gus mengenepikan dua lagi peserta yang berentap pada episod final iaitu Ng Yeong Hong (Ah Hong) dan Muhd. Fazrul Nizam Anas Anizan (Along).

Kemenangan itu juga membolehkan Izyan membawa pulang wang tunai RM100,000 berserta trofi dan hadiah peralatan memasak tajaan Panasonic Malaysia berjumlah hampir RM10,000.

"Saya memang tidak sangka dapat pergi sejauh ini hingga dinobatkan sebagai juara.

"Rasa macam bermimpi sahaja sebab peserta-peserta yang lain memang semuanya hebat belaka," kata Izyan ketika ditemui pada sidang akhbar selepas berlangsungnya Finale MasterChef yang diadakan di Shah Alam, Selangor baru-baru ini.

Gadis berusia 25 tahun kelahiran Selangor yang juga merupakan graduan dalam bidang Geologi itu berjaya memikat hati juri dengan dua hidangan ciptaannya yang diberi nama Suria Kasih dan Bulan Merindu.

Menerusi menu Suria Kasih, Izyan menampilkan hidangan daging tenderlion, kek lapis bersama pucuk paku bersos kari hijau serta sari buah delima dan salad segar.

Izyan juga menyediakan pencuci mulut yang diberi nama Bulan Merindu iaitu kek kukus coklat bersama crumble dan strawberi serai yang dihidang bersama gramita tembikai berpudina.


IZYAN diapit Muhd. Fazrul Nizam (kanan) dan Yeong Hong sebaik berakhirnya episod Finale MasterChef yang berlangsung pada hujung minggu lalu.


Dalam edisi peringkat akhir itu, tiga peserta berhadapan dengan cabaran untuk menyediakan satu hidangan utama dan satu hidangan pemanis mulut.

Lebih mencabar lagi, tempoh tiga jam diberikan bagi menyiapkan kesemua hidangan untuk dinilai oleh 15 juri profesional termasuk juri tetap iaitu Chef Joe, Chef Adu dan Chef Zubir.

Menurut Izyan, menu yang dihasilkan pada peringkat akhir itu merupakan hasil gabungan ilmu dan tunjuk ajar yang dikutip sepanjang dia berada dalam program tersebut.

Ketika ditanya mengenai perancangannya pada masa depan, Izyan memberitahu dia mahu memiliki restoran sendiri yang mengetengahkan masakan Malaysia.

"Saya juga bercita-cita untuk mencipta food trend iaitu makanan yang saya cipta sendiri.

"Justeru apabila orang lain makan, mereka akan tahu makanan itu saya yang cipta," ujarnya yang pernah bekerja di pelantar minyak.

Sementara itu, Pengurus Saluran Asto Ria, Raqim Ahmad melahirkan rasa syukurnya dengan sambutan dan sokongan yang diberikan penonton sepanjang program tersebut berlangsung.

"Dengan berakhirnya MasterChef Malaysia musim kedua, terbukti Astro mampu melahirkan seorang lagi juara yang akan menyinari industri kulinari tanah air bahkan ke persada dunia," ujarnya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS