Nuffnang

OHBULAN!

sumber :-

OHBULAN!


Shuib (Sepahtu) Bintangi Filem “Man Sewel Datang KL”

Posted: 30 May 2012 11:26 PM PDT

Bukan nak memperlekehkan kejakunan orang kampung ketika mereka menjejakkan kaki buat kali pertama ke kota metropolitan, Kuala Lumpur. Jauh sekali mahu menghina mereka yang menetap di kampung. Ini hanyalah interpretasi seorang pengkarya terhadap subjek utama filem ini yang digambarkan sebagai seorang lelaki kampung yang berperangai gila-gila atau lebih tepat dengan gelaran 'sewel' menyampaikan keterujaannya apabila pertama kali sampai ke Kuala Lumpur. Sudah tentu elemen komedi bakal menguasai hampir keseluruhan jalan cerita kerana pemegang watak 'Man Sewel' itu ialah salah satu anggota kumpulan lawak popular Malaysia, Shuib 'Sepahtu'.

Filem 'Man Sewel Datang KL' ini menyentuh kisah seorang pemuda kampung, Osman atau Man (Shuib 'Sepahtu') yang mengikuti teman sekampungnya, Salim (Razali Hussain) pulang ke KL. Man yang sememangnya berperangai gila-gila sangat teruja apabila tiba di KL. Man tinggal bersama Salim yang banyak mengajarnya selok belok kehidupan di KL. Namun, segalanya berubah apabila Man mula mengenali kawan Salim iaitu Nadia (Julia Ziegler). Banyak duit perbelanjaan yang diberikan ibu Man dihabiskan untuk Nadia.

Apabila ibunya menyekat duit perbelanjaan Man, Man mula terpaksa mencari sumber rezekinya sendiri di KL. Nadia pula semakin tamak meminta duit dari Man. Man akhirnya pulang ke kampung namun hampa apabila mengetahui teman istimewanya, Siti Khadijah (Rafidah Ibrahim) sudah menjadi milik orang lain. Pulang ke KL semula, Man dikejutkan dengan tuduhan seorang lagi teman sekampungnya yang mengatakan Salim mempunyai muslihat jahat terhadap Man.

Selain Shuib 'Sepahtu', Razali Hussain, Julia Ziegler dan Rafidah Ibrahim, filem ini turut dijayakan oleh pelawak wanita terkenal, Rosnah Mat Aris dan penampilan istimewa, isteri Shuib sendiri iaitu Siti Sarah Raisudin. Bakal menemui penonton pada hari ini (31 Mei), filem komedi ringan yang mempunyai mesej kebaikan yang ingin disampaikan tentu akan menghiburkan penonton yang inginkan hiburan santai. Selain itu, penonton juga berpeluang menyaksikan kumpulan May yang turut membuat penampilan khas melalui filem ini. Lebih bermakna, satu peratus dari tiket pembelian penonton untuk filem ini akan disumbangkan kepada Tabung 4B Prihatin. Selamat menonton sambil menderma!

Awal Ashaari Sambut Hari Lahir Scha Al-Yahya Kali Pertama Lepas Kahwin

Posted: 30 May 2012 10:12 PM PDT

Mungkin sambutan hari lahir Scha pada tahun ini lebih bermakna dari tahun-tahun sebelumnya. Mana tidaknya, ini adalah tahun pertama Scha menyambut hari lahirnya sebagai seorang isteri.

Scha telah dilahirkan pada 30 Mei dan kini pelakon dan juga model ini sudah pun berusia 29 tahun. Sambutan hari lahir Scha telah diadakan disebuah tempat yang dirahsiakan dah hanya dihadiri oleh rakan-rakan media yang rapat saja.

Apa pun, walaupun terlambat sehari, OHBULAN! disini mengucapkan selamat hari lahir kepada Scha Al-Yahya dan semoga berbahagia bersama Awal Ashaari hingga ke akhir hayat.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sensasi Selebriti | Berita Hiburan, Gossip Artis, Gambar Selebriti Terbaru, Filem, Muzik, Video & Teater

sumber :-

Sensasi Selebriti | Berita Hiburan, Gossip Artis, Gambar Selebriti Terbaru, Filem, Muzik, Video & Teater


Gambar Baby Tomok Bernama Arrianshah Akid

Posted: 30 May 2012 04:58 PM PDT

Penyanyi Tomok, 28, mendapat anak lelaki yang sangat comel apabila isterinya Rahayu Abbas (Ayu), 32, selamat melahirkan bayi berkenaan di Pusat perubatan Prince Court, Kuala Lumpur pada pukul 6.03 petang, Selasa.

Gambar baby Tomok telah pun diupload ke Facebook miliknya pada petang hari Selasa lalu. Ramai respon dari peminat dan Budiey sendiri lihat betapa bayi ini sangat sihat, sempurna dan sangat comel. Tengoklah pipinya. Tembam sangat. Sesiapa yang melihatnya mesti geram nak cubit pipi baby Tomok ni.

Bayi Tomok

Tomok atau nama sebenarnya Shah Inderawan Ismail, 28, berkata, anaknya lahir dengan berat 3.33 kilogram itu diberikan nama Arrianshah Akid Bin Shah Indrawan. Tomok bersyukur apabila proses kelahiran berjalan lancar.

"Alhamdulillah, semuanya selamat. Inilah detik paling gembira dalam hidup saya, apabila isteri dan anak saya sihat. Lebih bererti, saya diberi kesempatan untuk melihat proses bersalin sejak awal, serta diberi peluang untuk memotong sendiri tali pusat bayi itu. Ia pengalaman yang sangat bermakna," katanya yang dipetik daripada akhbar Berita Harian.

Tambah Tomok, dia terpaksa akur bahawa tanggungjawabnya kini lebih besar dan harus memikul peranan sebagai suami dan bapa.

Inilah anak lelaki Tomok yang bernama Arrianshah Akid Bin Shah Indrawan.

"Sebagai seorang lelaki, saya tahu tanggungjawab besar saya sebagai suami dan bapa. Selain sibuk dengan kerjaya, saya akan mengutamakan keluarga dan berjanji untuk bekerja keras demi kebahagiaan kami sekeluarga. Sebenarnya kesempatan melihat kesukaran seorang isteri bersalin menimbulkan rasa insaf buat saya sehingga menitiskan air mata. Inilah pengorbanan seorang isteri yang sepatutnya kita hargai," katanya.

Tomok dan Ayu telah mendirikan rumah tangga pada 1 Julai tahun lalu.

Bayi Tomok

Bayi Tomok

Bayi Tomok

Bayi Tomok

Bayi Tomok

Bayi Tomok

Bayi Tomok

Bayi Tomok

Bayi Tomok

Bayi Tomok

Bayi Tomok

Gambar kredit dari Instagram Isma AF7 yang juga merupakan kakak kepada Tomok. Seronok betul tengok Isma dukong Arrianshah.

Tags: ,

Click on the following buttons to share this article with your friends:

Baca artikel lain yang berkaitan:

  • Photo Wardina Safiyyah Fadhullah Wilmot Baby Boy Sleeping
  • Tomok Teruja Dapat Ke Manchester
  • Esther, Tomok dan Aweera, Siapa Juara One In A Million?
  • Gambar Anak AC Mizal & Amylia Rosnaida
  • Gambar Nabila Huda di Shout! Awards 2010
  • Photo Baby Boy Amber Chia
  • Tomok Tukar Stail Potongan Rambut Ala Rihanna?
  • Tomok & Rahayu Selamat Bernikah
  • Gambar Isma di Karpet Merah Anugerah Juara Lagu
  • Gambar Anak Penyanyi Beyonce & Jay Z Bernama Blue Ivy
  • Jojo Struys Terbit Album Untuk Menghilangkan Stress

    Posted: 30 May 2012 06:23 AM PDT

    PADA usia 36 tahun, Jojo Struys yang memiliki wajah keanak-anakan cukup lincah dan cergas. Mengakui dirinya obses dengan gaya hidup sihat, dia sering memenuhi masa dengan pelbagai aktiviti kecergasan, senaman dan spiritual.

    Bagi wanita jelita kelahiran Singapura ini, kekal sihat dan cergas keutamaannya.

    Menghiasi dunia peragaan di Asia Tenggara, kepetahannya berbicara menjadikan Jojo pilihan sebagai pengacara di pelbagai majlis.

    Di samping itu, Jojo juga pernah bertugas sebagai deejay di sebuah stesen radio popular selain mengendalikan rancangan televisyen seperti Jojo's Ticket to Wellbeing dan sebuah program kesihatan yang dikenali sebagai Vitagen & Marigold Health Buzz.

    Lulusan Universiti Curtin Perth, Australia ini cukup percaya bahawa kecantikan datang daripada tubuh yang sihat dan cergas. Bagi mengekalkan kesihatan diri, Jojo mengamalkan senaman yoga, mendengar muzik dan mengurus stres.

    Jojo Struys

    "Saya suka menari dan merentas hutan. Bersatu bersama alam juga mampu menenangkan minda dan badan sebenarnya. Saya gemar hiasan dalaman dan lilin. Bagi saya, lilin mewujudkan satu persekitaran yang tenang khususnya apabila kita pulang ke rumah selepas menjalani hari yang sibuk. Membakar lilin dengan aroma khusus mewujudkan persekitaran yang mampu menenangkan mood saya," ujarnya.

    Jojo Struys

    Bahkan, ketika kunjungan penulis dan jurugambar ke kediaman beliau baru-baru ini, kami diajak mendengar album 'muzik relaxing' oleh Jojo Struys. Sambil memejamkan mata, kami mendengar suara Jojo yang mengajak pendengar berehat dan melepaskan semua bebanan masalah.

    Jojo Struys

    Selingan muzik berunsurkan bunyi alam sekitar sangat menenangkan. Cara ini dikenali sebagai meditasi untuk merehatkan badan.

    Katanya, ia boleh meningkatkan kapasiti peparu dan melancarkan aliran darah.

    "Tahukah anda bahawa bermeditasi selama 15 minit mampu memberikan kesan seolah kita tidur selama dua jam? Beginilah yang saya lakukan untuk menghilangkan tekanan. Mungkin kita tidak sedar tetapi jika kita mempunyai masalah, kita perlu segera lepaskannya. Jika kita sukar berkongsi dengan orang lain, mungkin dengan cara berfikir, bertenang dan bercakap dengan diri sendiri, ia dapat mengurangkan stres," katanya.

    Tambah Jojo, album tersebut boleh didapati di 124 cawangan Starbucks seluruh negara pada akhir Mei ini.

    Jika kita mengintai kediaman Jojo, segalanya dihiasi dengan warna semula jadi. Jojo lebih selesa dengan warna seperti krim dan coklat. Dia mahu menjadikan kediamannya tempat berehat. Pada masa lapang, Jojo lebih suka bermain piano kerana dia percaya muzik merupakan salah satu terapi stres.

    "Saya tidak pandai membaca not. Tetapi saya akan menghafalnya. Jadi, saya tidak mempunyai masalah bermain lagu yang saya suka," katanya.

    Sebagai seorang selebiriti, Jojo suka berfesyen dan apa yang dipakai setiap hari bergantung kepada moodnya.

    "Saya sukakan sesuatu yang santai seperti seluar panjang paras lutut, jean dan memakai selipar apabila bukan waktu kerja. Saya juga amat sukakan fesyen yang menyerlahkan budaya dan warisan," katanya.

    Dari segi pemakanan, Jojo lebih gemar mengamalkan sikap bersederhana.

    "Suatu ketika dahulu terutama ketika saya aktif dalam dunia peragaan, saya amat obses dengan apa yang dimakan. Tetapi kini keadaan berbeza. Saya masih seorang sweet tooth yang gemarkan makanan manis sebagai cara membelai diri. Cuma sekarang saya sedang dalam proses diet untuk nyah toksin daripada badan," katanya.

    Jojo bagaimanapun mengakui bukanlah seorang yang akan menghukum diri dan mengelakkan sesuatu makanan apabila teringinkan sesuatu.

    "Saya akan memakannya tetapi dengan kadar sederhana," katanya. Kredit: Utusan Malaysia

    Tags:

    Click on the following buttons to share this article with your friends:

    Baca artikel lain yang berkaitan:

  • Gambar Diana Danielle di Pelancaran Sunsilk Hello Perfection
  • Amber Chia AX Appreciation Party Photos
  • Unveiling Celebrity Sofa Creations by Macy
  • Life As A Celebrity
  • Konsert John Ford Coley Timeless in Malaysia
  • Nawal Al-Zoghbi Selamat Tiba di Malaysia
  • Gambar Siti Nurhaliza di Majlis Pelancaran DERMAGIC
  • Anggun Promosi Album Elevation di Malaysia
  • SASHA ISTERI KE-3?
  • Azam Noryn Aziz Terbit Album Baru Lebih Mengancam
    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    borak kosong

    sumber :-

    borak kosong


    Beginilah Wajah Katy Perry Tanpa Make-Up

    Posted: 30 May 2012 09:00 PM PDT


    infospesial.net -  Jika sebelumnya kita selalu melihat Katy Perry dengan penampilannya yang cukup meriah dengan kostum dan rambut warna-warni dipadu dengan make-up tebal, kini kita disuguhi pemandangan langka dimana Katy menanggalkan segala make-up nya dan tampil dengan wajah naturalnya.


    Mantan isteri Russel Brand ini tampil alami saat ia menyiapkan kostum untuk tournya yang juga menjadi sebahagian dari set filmnya Part Of Me. Katy terlihat cantik meski dengan wajah segar tanpa perang warna make-up.

    Foto langa dari Katy ini merupakan sebahagian dari sebuah trailer untuk filemnya yang mengungkapkan mengenai dokumentasi kehidupannya mulai awal merintis kariernya hingga pernikahan singkatnya juga bersama dengan Russel Brand.

    Wanita ini sengaja bakar beg Hermes Birkin

    Posted: 30 May 2012 08:45 PM PDT

    Hermes Birkin, beg ini jadi idaman banyak wanita di seluruh dunia. Banyak yang rela masuk daftar tunggu berbulan-bulan dan mengeluarkan wang ratusan ribu dollar, demi mendapatkannya. Namun, Francesca Eastwood justru membakar tas tersebut dan ternyata ia sengaja melakukannya!

    Bersama dengan kekasihnya, Tyler Shields, puteri dari aktor Clint Eastwood itu, bekerja sama untuk membakarnya. Mereka memang ingin membuat koleksi foto indah dari kerosakan beg mewah yang terbuat dari kulit buaya berkualiti tinggi tersebut.

    Tyler Shields yang berprofesi sebagai fotografer, mengungkap kalau dirinya dan Francesca melakukannya atas nama seni. Karya-karya foto Shields, seperti dilansir dari Daily Mail, dipamerkan minggu lalu di pameran bertajuk Mouthful di Los Angeles, Amerika Syaikat.

    Terlihat dari koleksi foto,beg Birkin tersebut bukan hanya dibakar tapi juga digergaji. Beg Birkin tersebut diketahui seharga US$100.000 . Terbuat dari kulit buaya dan berwarna merah, sangat cantik dan sayangnya, berakhir tragis.

    Ini bukan kali pertama Shields membuat rangkaian photographic art dengan membakar benda mewah. Sebelumnya, pada Januari lalu, ia juga membakar kasut koleksi butik Christian Louboutin.

    Sumber : http://kosmo.vivanews.com

    Anjing Dijadikan Pengiring Pengantin Perempuan Ini

    Posted: 30 May 2012 08:30 PM PDT

    LONDON - Seorang gadis bernama Chelsea Mansell menjadikan anjing peliharaannya sebagai pengiring pada hari pernikahannya. Gadis itu mengaku dirinya memang tahu bahawa hanya satu teman setia yang layak berada di sisinya untuk menjadi seorang pengiring.

    "Setiap gadis memimpikan pernikahan yang sempurna. Dan bagi saya hal yang paling penting adalah pengiring pengantin," ujar Chelsea Mansell, seperti dikutip dari The Sun, Rabu (30/5/2012).

    "Saya menginginkan seseorang yang dapat diandalkan, yang selalu ada untuk saya dan berbahagia tentang pernikahan saya dan Colin. Namanya Coco dan dia adalah anjing yang indah," imbuhnya.

    Gadis yang pernah bekerja sebagai petugas kesihatan di pos tentara itu, memang tidak boleh dipisahkan dari anjingnya. Ia pun berencana untuk membawa Coco untuk berbulan madu bersama sang suami di Paris, Prancis.

    "Yang paling saya ingat adalah  ketika Colin melamar diriku, saya hanya boleh terdiam. Tapi coco melompat-lompat kegirangan. Itulah yang membuat Saya sangat sayang pada Coco," tambahnya.


    Terlalu Seksi, Model Body Painting Dilarang ke Comic Con

    Posted: 30 May 2012 08:15 PM PDT


    TRIBUNNEWS.COM - Model body painting, yang tak mengenakan atasan dan hanya menutupi bahagian dadanya dengan lukisan, dilarang masuk ke konvensi komik kerana dianggap dandanan mereka tidak sopan. Demikian dilapor The Sun, Rabu (30/5/2012).
    Gadis-gadis ini tubuhnya dilukis dengan busana para superhero termasuk Lara Croft dan Wonder Woman. Lima perempuan ini disuruh meninggalkan Motor City Comic Con, Michigan, Amerika Syarikat (AS).
    Para perempuan seksi nan menawan ini, dan muncul di kalendar  Hot Tropix, berada di konvensi itu untuk mempromosikan studio make up dan dilukis selama enam jam. Meski terlihat telanjang namun puting mereka ditutupi penutup silikon.
    "Kami tidak menerima komplain dan ada banyak orang di sana dan semuanya menyambut kami," jelas Brooke Bayless yang tampil sebagai Storm dari X-Men.

    Gara-gara Mabuk Bunuh Anak Sendiri

    Posted: 30 May 2012 08:00 PM PDT

    TRIBUNNEWS.COM - Seorang ibu yang tak sengaja membunuh bayinya, saat sedang tidur terlelap, di dalam keretanya, dihukum penjara selama lebih dari dua tahun, oleh Pengadilan Tinggi Rotorua, New Zealand,kerana bertindak lalai yang berhujung pada kematian.
    Hakim Pengadilan Tinggi Rotorua, GrahamLang mengatakan, Ngaire Kura Tukiwaho, telah gagal menyediakan keselamatan terhadap anaknya, sehingga layak dijatuhi hukuman penjara dua tahun satu bulan. 

    "Dia dipercayai dalam perlindungan anda dan anda telah gagal memberikannya keamanandan harga yang dia bayar adalah kematian," ujarnya, seperti dilansir oleh Channelnewsasia, Rabu (30/5/2012).


    Ngaire
     Kura Tukiwaho,
     menerima hukumannya tersebut, dan telah mengakui kesalahannya. 

    Dalam sidang sebelumnya diketahui, 
    insiden itu terjadi pada Januari 2010, saat itu Ngairese habis pesta dan meminum-minuman keras. Ia tertidur di kerusi belakang keretanya, dan meletakkan putranya yang masih berusia dua bulanTahiElvis Edwards di dadanya.

    Ketika ia terbangun, wanita berusia 31 tahun tersebut, menemukan bayi itu sudah berada diketiaknya dalam keadaan tidak bergerak. Kulit bayi itu berwarna biru, yang menandakan bayi itu telah mati akibat kekurangan oksigen.

    Berlian merah jambu dijual RM55 juta

    Posted: 30 May 2012 07:45 PM PDT


    HONG KONG - Sebutir berlian merah jambu, Martian Pink dijual pada harga AS$17.4 juta (RM55 juta) iaitu dua kali ganda melebihi harga anggaran dalam satu lelongan pada minggu ini.
    Dikategori sebagai berlian merah jambu berbentuk bulat terbesar yang pernah dilelong, Martian Pink merupakan kemuncak lelongan firma Christies' kelmarin.
    Lelongan barangan kemas tersebut berjaya mengutip AS$80 juta (RM253 juta).
    "Muncul dalam pasaran buat kali pertama sejak 36 tahun lalu, Martian Pink yang dijual oleh Harry Winston pada 1976 dan mencetuskan sensasi pada pameran di seluruh dunia, dibeli pada harga AS$17.4 juta (RM55 juta) selepas perang bidaan selama 10 minit," kata seorang eksekutif Christie's, Vickie Sek.
    Menurutnya, berlian tersebut dibeli oleh seorang pembeli misteri. - AFP

    sumber : kosmo online

    Kaki manusia dipos ke ibu pejabat

    Posted: 30 May 2012 07:30 PM PDT


    OTTAWA: Polis Kanada semalam melakukan siasatan selepas kaki manusia yang reput dikirim kepada parti pemerintah Parti Konservatif di ibu pejabatnya di bandar raya ini.
    Bungkusan itu sebahagiannya dibuka oleh penyambut tetamu yang menghubungi polis selepas melihat kesan darah dan terhidu bau busuk.

    "Unit Hazmat dan Seksyen Operasi Kecemasan dihubungi dan selepas siasatan lanjut terhadap bungkusan itu, didapati mungkin ada kaki manusia dalam kotak itu," kata polis Ottawa dalam satu kenyataan.


    Kotak itu kemudian di X-ray dan diserahkan kepada koroner tempatan yang mengesahkan memang bungkusan itu mengandungi kaki manusia. - AFP


    sumber : myMetro

    Simpan mayat isteri dalam peti sejuk 10 tahun

    Posted: 30 May 2012 07:15 PM PDT


    TOKYO: Seorang lelaki berusia 80 tahun semalam disoal siasat di Jepun kerana disyaki mencekik isterinya dan menyimpan mayat mangsa dalam peti sejuk hingga 10 tahun, lapor media dan polis.
    Masaichi Yamada yang mempunyai syarikat memproses ikan ditahan di pelabuhan Kushiro di utara negara itu awal pagi kelmarin apabila mayat mangsa yang beku dan masih berpakaian ditemui.

    "Suspek mencekik mangsa dengan objek seperti tali di kediaman mereka dan membiarkan mayat mangsa dalam peti sejuk di tempat kerjanya," kata jurucakap polis Hokkaido kepada media melalui telefon. Tidak diketahui bila pembunuhan itu berlaku, kata polis sambil menambah mangsa mungkin berusia 71 tahun jika dia masih hidup hari ini. Yamada dilaporkan mengaku kepada polis bahawa dia membunuh isterinya ketika bertengkar di kediaman mereka "antara 2002 dan 2006" dan membawa mayat mangsa dengan kereta ke kilang. Polis melakukan pemeriksaan di kilang itu selepas abang wanita itu berkata, dia tidak dapat menghubungi adiknya selama beberapa tahun. - AFP



    sumber : myMetro

    Pemain bola rompak, culik

    Posted: 30 May 2012 07:00 PM PDT


    SEOUL: Seorang bekas pemain bola sepak kebangsaan Korea Selatan yang terdesak untuk mendapatkan wang selepas diharamkan bermain bola sepak seumur hidup kerana mengatur perlawanan, ditahan kerana merompak dan menculik, kata polis, semalam.
    Kim Dong-Hyun, 28, dan bekas pemain besbol profesional, Yoon Chan-Soo, 26, dituduh menculik seorang wanita dan merampas kereta Mercedes milik mangsa di daerah mewah Gangnam di bandar raya ini. Pasangan itu mencuri sebuah van malam Jumaat lalu dan merayau-rayau di kawasan kejiranan berkenaan selama berjam-jam lamanya untuk mencari mangsa, kata pegawai kanan balai polis Gangnam kepada media.

    Mereka mengekori seorang wanita ke arah kawasan parkir apartmennya di mana Kim mengancam mangsa dengan pisau dan memaksanya duduk di tempat duduk penumpang dalam kenderaannya. Dia memandu kereta mangsa sebelum diekori oleh Yoon dengan van. Masalah timbul apabila wanita yang berusia 45 tahun terbabit melompat keluar dari kereta Mercedes itu ketika ia bergerak perlahan. Dia kemudian menahan teksi dan meminta pemandunya mengekori Kim dan Yoon sebelum menghubungi polis.


    Menurut akhbar Korea JoongAng Daily, pasangan itu memberitahu polis mereka merancang mencuri barang kemas mangsa dan memaksanya mengeluarkan wang daripada akaun banknya. Kim adalah seorang daripada 10 pemain yang diharamkan bermain bola sepak seumur hidup oleh Persatuan Bola Sepak Korea kerana peranannya mengatur perlawanan yang mengejutkan negara itu tahun lalu. - AFP


    sumber : myMetro

    Lelaki baru kahwin diburu ratah adik angkat

    Posted: 30 May 2012 06:45 PM PDT


    SUBANG JAYA: Seorang lelaki tergamak meratah tubuh adik angkatnya yang masih di bawah umur sehingga gadis terbabit yang masih bersekolah hamil lapan bulan menyebabkan keluarga mangsa membuat laporan polis, kelmarin.
    Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, gadis berusia 14 tahun itu dirogol suspek berusia 25 tahun pada Ogos tahun lalu di rumahnya di Kampung Tengah, Batu 14, Puchong, dekat sini.

    Menurutnya, siasatan mendapati walaupun kejadian berlaku sekali, tetapi gadis terbabit hamil. Mangsa tidak memberitahu perkara itu kepada sesiapa termasuk keluarganya kerana bimbang dimarahi.


    "Suspek yang tinggal di Batu 13, Puchong, anak angkat kepada keluarga mangsa dan dia sering datang ke rumah mangsa termasuk bermalam di situ.

    "Ini menyebabkan keluarga mangsa tidak mengesyaki perbuatan terkutuk dilakukan lelaki terbabit dan suspek merogol mangsa pada waktu malam ketika tiada sesiapa di rumah," katanya.


    Katanya, kejadian disedari keluarga mangsa selepas melihat perut gadis itu yang semakin membesar di samping perubahan sikapnya.



    "Mangsa menceritakan kejadian rogol itu selepas dia tidak dapat berselindung dan keluarganya membuat laporan polis.

    "Suspek terbabit yang baru melangsungkan perkahwinan dua bulan lalu kini diburu polis dan kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan," katanya.



    sumber : myMetro

    Amukan lelaki separuh bogel

    Posted: 30 May 2012 06:30 PM PDT


    KUALA LUMPUR: "Kami semua ketakutan dan terpaksa menyorok dalam kedai serta mengunci pintu, apabila seorang lelaki separuh bogel tiba-tiba mengamuk bersenjatakan sebatang besi panjang selain dua pisau dengan mengejar sesiapa saja yang lalu depannya," kata Kenny Lee, 29, saksi kejadian seorang lelaki dipercayai mengalami masalah mental mengamuk di Jalan Wangsa Utama, Taman Wangsa Permai, Kepong, di sini pagi semalam.
    Dalam kejadian jam 11 pagi berhampiran Pejabat Kutipan Hasil, cawangan Wangsa Permai itu, lelaki berkenaan turut memecahkan pasu bunga, membaling kerusi aluminium ke arah peniaga dan orang ramai serta menghayun batang besi ke kenderaan yang berhenti di kawasan itu. 
    Menurut Kenny yang juga pekerja salun di kawasan itu, pada mulanya lelaki tidak dikenali itu dilihat berkeliaran tanpa memakai seluar dan hanya mengacah untuk memukul beberapa kereta diletakkan di situ hingga membuatkan beberapa pelanggan ingin ke kedai di kawasan itu tidak berani berhenti.

    "Beberapa minit kemudian, lelaki itu semakin ganas dengan bertindak memecahkan pasu bunga dan membaling kerusi aluminium milik sebuah restoran yang masih belum dibuka.



    "Risau kejadian lebih buruk berlaku, majikan saya bertindak menghubungi polis kira-kira jam 11.15 pagi dan kami serta beberapa peniaga lain tidak berani keluar dari kedai kerana bimbang dicederakan," katanya yang ditemui di lokasi kejadian.



    sumber : myMetro

    Guru miang melampau

    Posted: 30 May 2012 06:15 PM PDT


    KUALA LUMPUR: Seorang guru wanita kini trauma dan mengalami tekanan perasaan serius sehingga mahu membunuh diri selepas mendakwa mengalami gangguan seksual serta dicabul guru lelaki di sekolahnya di sekitar Bangsar, di sini.
    Gangguan seksual itu didakwa berlarutan sejak lebih tiga tahun lalu dan guru lelaki berusia 50-an yang bercucu itu pernah meluahkan perasaan cinta kepada mangsa.
    Guru berkenaan yang mahu dikenali sebagai Ayu, 32, berkata, kemuncak gangguan itu ialah pada 30 April lalu apabila guru lelaki terbabit memegang kemaluannya selepas sering menghantar SMS lucah kepadanya.

    "Saya mengalami tekanan seperti mahu membunuh diri. Tiada siapa yang menghulurkan tangan membantu menyelesaikan masalah, sebaliknya menuding jari kepada saya seperti saya pula yang bersalah.



    "Sedangkan lelaki yang melakukan pencabulan ke atas saya tidak dikenakan sebarang tindakan. Setiap hari di sekolah saya perlu berdepan dengan lelaki miang itu menyebabkan saya mengalami tekanan perasaan teruk," katanya ketika ditemui Harian Metro.



    sumber : myMetro

    Anak maut main air

    Posted: 30 May 2012 06:00 PM PDT


    MELAKA: "Melihat tubuhnya lembik dengan air liur meleleh, saya mengerah kudrat mengangkatnya keluar dari situ (takungan air) biarpun pada awalnya saya juga tidak bermaya kerana turut disambar renjatan (elektrik) sebelum memangkunya di atas jalan."
    Begitu cerita Massari Muhammad, 35, bapa Mariam Najwa, 9, yang meninggal dunia dipercayai terkena renjatan elektrik ketika bermain dalam takungan air berhampiran tiang elektrik kira-kira 20 meter di depan rumahnya.
    Dalam kejadian jam 1 tengah hari semalam di Kampung Gedung Lalang, Bukit Rambai, murid tahun tiga Sekolah Kebangsaan Taman Bukit Rambai berkenaan bersama adiknya, Muiz Asyraf, 3, bermain di tempat air bertakung itu sebelum rebah dipercayai terkena renjatan elektrik.

    Massari berkata, dia mengetahui insiden malang menimpa anak perempuan tunggalnya itu selepas dimaklumkan jiran yang melihat anaknya terbaring dalam air.



    Katanya, sebelum itu dia berada di dalam rumah didatangi Muiz yang berlari mengadu sakit kaki sebelum menyapu ubat di kakinya


    sumber : myMetro

    Pencuri sawan dicekup

    Posted: 30 May 2012 05:45 PM PDT


    IPOH: Hajat seorang pencuri mahu melarikan diri bersama besi dipotong tidak kesampaian apabila suspek diserang penyakit sawan menyebabkan dia berbuih mulut dan menggelupur.
    Dalam kejadian jam 10 pagi semalam, suspek berusia 20-an turut mengalami kecederaan apabila motosikal dinaiki bersama seorang lagi rakannya terbabas sebelum mereka terjatuh di Taman Bercham Baru, di sini. Suspek kemudian dihantar ke klinik berhampiran oleh penduduk kampung yang sebelum itu mengepung mereka.

    Insiden berlaku selepas seorang penduduk kampung itu menyedari perbuatan suspek memotong dan mencuri besi dari sebuah rumah di kawasan itu.


    Saksi kejadian kemudiannya meminta bantuan daripada penduduk sebelum cuba memberkas suspek dengan bantuan kira-kira 30 ahli Persatuan Keselamatan Sukarela Kawasan Bercham (PKSKB) dan orang awam yang berada di sekitar kawasan kejadian.

    Pengerusi PKSKB, Leong Wing Fat, 44, berkata, kegiatan mencuri atau samun di sekitar kawasan kediaman itu semakin berleluasa sejak kebelakangan ini menyebabkan pihak persatuan turut mengadakan pemantauan pada waktu siang.


    "Kejadian disedari penduduk yang ternampak dua pencuri berkenaan cuba mencuri beberapa bahagian besi dari rumah berhampiran. Kami kemudian cuba mengepung suspek, namun suspek memecut menaiki motosikal untuk melarikan diri.



    "Namun motosikal ditunggang mereka hilang kawalan dan terjatuh. Saya difahamkan seorang pencuri berkenaan mengalami luka di bahagian tangan akibat ditimpa motosikal.

    "Manakala seorang lagi pencuri diserang penyakit sawan hingga menyebabkan buih keluar dari mulutnya. Penjenayah kemudian segera dihantar ke klinik berdekatan untuk mendapatkan rawatan sebelum diserahkan kepada pihak polis," katanya.


    Dia turut menolak dakwaan segelintir pihak yang menuduh pihak persatuan memukul dua penjenayah berkenaan sebelum polis dipanggil ke lokasi kejadian.

    Sementara itu, jurucakap polis yang dihubungi mengesahkan pihaknya memberkas dua suspek pencuri yang disyaki mensasarkan besi dan kabel di kawasan sekitar Bercham.



    sumber : myMetro

    [Teruk] Mayat bayi yang dianggap macam bangkai binatang

    Posted: 30 May 2012 05:30 PM PDT

    Mayat bayi perempuan ini terletak di tepi jalan tanpa ada yang mempedulikan.Orang dewasa bahkan anak kecil yang lalu lalang melewati mayat tanpa memperdulikan mayat itu.Pemandangan menyedihkan itu seperti hal yang lumrah.Hingga seseorang sedar ada orang asing(fotografer) yang merakamkan gambar, baru mayat itu ditutupi kain dan dipindahkan.Ini bukan masalah kemiskinan atau bencana melainkan bagaimana orang-orang di negara tersebut menilai sebuah kehidupan.






    Pelawak mati yang di sangka melawak

    Posted: 30 May 2012 05:15 PM PDT

    Pada 15 April 1984, dia melawak pada acara LWT Live From Her Majesty's di teater Her Majesty's di London. Pada pertengahan pertunjukkan, ketika dia dan pembantunya berusaha memakaikan Cooper baju, dia  pengsan. Ironisnya, para penonton di teater tersebut, dan juga pembantunya, tertawa melihat kejadian tersebut kerana menyangka Cooper sedang bergurau. Namun setelah beberapa minit tidak bergerak, Jimmy Tarbucks pengacara dan beberapa orang lainnya membawanya ke belakang pentas dan berusaha memberinya pertolongan.


    Ketika pertolongan tersebut gagal, Cooper akhirnya dibawa ke hospital terdekat. Cooper  meninggal dunia ketika dalam perjalanan kerana serangan jantung dan penyakit yang dideritanya kerana selalu meminum minuman keras. Cooper meninggalkan seorang isteri Gwen dan dua anak Thomas dan Vicky, dan juga seorang cucu bernama Tam. Thomas, seperti Tommy adalah seorang yang ketagihan alkohol. Empat tahun kemudian Thomas meninggal dunia setelah ia mengalami hemofilia.







    Kalau awek seksi ajak berjalan ,rasanya nak tak?

    Posted: 30 May 2012 05:00 PM PDT

    Kalau awek seksi ajak berjalan rata-rata mesti ko orang nak...
    lebih -lebih kalau macam ni kan...

    tapi ni seksi sangat...malu rasanya jalan dengan 
    awek macam ni.....

    tapi kalau awek macamni bagaimana....

    |


    |


    |



    |


    |



    |




    |



    |


    |
    agak-agak sanggup tak....

    sumber gambar : unic77.tk

    Anda rasa patut tak dapur restoran macam ni?

    Posted: 30 May 2012 04:45 PM PDT

    image
    Adakah patut dapur restoran macam ni? Toilet diubah suai menjadi dapur…..

    Seorang penggila ikan, membuat pagar rumah dari akuarium

    Posted: 30 May 2012 04:30 PM PDT

    Aquarium-Pagar
    Ini memang seorang gila sangat dengan ikan sampaikan pagar rumah pun dibuat dengan akuarium ikan.Kalau dah banyak duit dah tak tahu nak buat apa……

    Hari jadinya, Jodie Marsh Posting Foto Bogel di Twitter

    Posted: 30 May 2012 04:15 PM PDT


    infospesial.net -  Jodie Marsh menjadi berita utama di awal tahun ini, ia memberikan kejutan kecil saat merayakan ulang tahunnya yang ke-32, dengan sebuah idea untuk tampil telanjang. Jodie memposting serangkaian gambar bogel tersebut ke halaman Twitter-nya.

    Dalam foto tersebut Jodie terlihat bogel dengan mengenakan topi berbulu dan juga sepatu boot berwarna putih. Tak hanya itu Jodie pun juga memberi judul pada foto bogelnya tersebut, 'Oi oi nakedness. What a way to start my birthday. Haha :-) x x x'

    Wanita berperut kencang ini pun mengaku tengah menjalani proses penurunan berat badan sebagai upaya untuk persiapan mengikuti Asosiasi Fisik Alam (NPA) Mike Williams Classic dan Pro-Am kejuaraan Body building pada bulan September. 

    "Hanya dalam 50 hari aku telah pergi dari 25 peratus lemak tubuh sampai 10 peratus lemak tubuh, mendapatkan £ 8 otot, dan kehilangan 20 pon lemak". "Dalam 8 minggu saya telah mencapai apa yang biasanya memakan waktu 6 sampai 9 bulan", ungkapnya.

    Model berperut kencang tersebut menambahkan bahawa dengan penampilan tubuh barunya berarti ia telah kembali percaya diri untuk pergi telanjang lagi.

    "Saya merasa bangga dengan diriku sendiri. Aku selalu percaya diri,tapi aku mengalami saat-saat di mana saya tidak ingin orang-orang melihat saya telanjang", tambahnya.

    Peminat fanatik sanggup hiasi kereta dengan logo dan wajah pemain kelab

    Posted: 30 May 2012 04:00 PM PDT

    MANCHESTER - Dua peminat kelab bola sepak Manchester City (Man City) menghiasi sebuah kereta Chevrolet yang dibeli di Amerika Syarikat (AS) dengan logo dan wajah bintang kelab tersebut.

    Mike Radcliffe dan Shaun Donohoe membeli kereta buatan 1975 itu pada harga £15,000 (RM72,262) di Carolina, AS dan membayar sebanyak £5,000 (RM24,087) untuk kos penghantaran ke Britain.

    Kos menghiasi kereta itu dengan gambar pemilik kelab tersebut, Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan dan wajah beberapa pemain di badan kereta selain kerusi dan bonet dihiasi lambang kelab berkenaan ialah £50,000 (RM240,874). - Agensi

    Ini Dia Jalan Paling Curam di Dunia

    Posted: 30 May 2012 11:00 AM PDT

    INILAH.COM,Jakarta – Berkunjung ke sebuah tempat pastinya Anda akan mencari sesuatu yang unik. Begitulah yang terdapat di New Zealand.

    Selain memiliki beberapa tempat pelancungan yang tentunya menarik perhatian para pelancung, juga terdapat sebuah tempat unik yang boleh menguji tingkat adrenalin Anda.

    Baldwin Street, sebuah jalan di hujung utara Dunedin tercatat dalam Guiness Book of Records sebagai jalan tercuram di dunia.

    Kemiringan jalan yang panjangnya 350 meter ini mencapai 1:2.86 (19 atau 35%). Artinya setiap 2,86 meter horizontal perjalanan, naik satu meter. Bahagian bawah jalan tidak terlalu curam dan permukaannya di aspal. Sedangkan bagian atas jalan merupakan jalan buntu yang sangat curam serta terbuat dari beton.

    Setiap tahunnya jalan ini menjadi lokasi untuk acara tahunan Dunedin yang dikenal dengan Baldein Street Gutbuster.

    Sejak 1988 di setiap musim panas, berlangsung semacam pelatihan keseimbangan peserta yang terlibat harus berlari dari hujung bawah jalan menuju ke atas, kemudian kembali ke bawah. Acara ini selalu berhasil menarik ratusan pesaing per tahun.

    Acara terkenal di tempat ini adalah Jaffa Race, sebuah acara yang juga diadakan tiap tahun, yang melibatkan lebih dari 30,000 Jaffas yang nantinya digulingkan dari bahagian atas Baldwin Street hingga menuju dasar jalan.

    Setiap permen diberi nomBor untuk mengetahui siapa pemiliknya. Dalam acara ini juga terdapat penggalangan dana untuk kepentingan amal.

    Tersebar pula informasi dari jalan curam ini yang terkorban dimana pada tahun 2001 seorang mahasiswa dikhabarkan tewas setelah mencuba menuruni sepanjang Baldwin Street dengan 'wheelie bin', sebuah tempat sampah beroda.

    Wanita ini nekad bedah diri sendiri dengan pisau dapur kerana kemiskinan

    Posted: 30 May 2012 10:30 AM PDT

    Wu, yang bekerja sebagai pekerja migran, menderita penyakit kronis yang dikenal sebagai sindrom Budd-Chiari selama 13 tahun . Hal ini menyebabkan perutnya secara bertahap akan terisi cairan dalam jumlah besar, sehingga ia tidak mampu bekerja dan sulit melakukan pekerjaan, walaupun yang paling ringan.

    Di tahun 2002, Wu dan keluarganya menghabiskan semua tabungan mereka untuk menjalani pembedahan, dimana doktor mengeluarkan 25 liter cairan dari perutnya. Sayangnya, penyakitnya menyerang lagi, dan dirinya menyedari harus menjalani operasi lagi. Namun, Wu dan keluarganya terlalu miskin untuk membayar biaya sebanyak 50,000 yuan ($7,686), sehingga Wu Yuanbi terpaksa melakukan sesuatu yang sangat mengejutkan.

    Suatu hari, setelah suaminya, Cao Yunhui, pergi kerja, Wu merobek perutnya menggunakan pisau dapur. Hal itu dilakukannya kerana putus asa ingin meringakan rasa sakit di dalam perutnya. Wu harus menanggung sakit luar biasa selama beberapa jam, sampai suaminya pulang ke rumah dan menemukan dirinya terlantar di atas genangan cairan kuning dan usus. Dia segera dilarikan ke hospital dengan robekan sepanjang 10 cm di perutnya, dan diselamatkan oleh pegawai perubatan. Wu kemudia berkata, "Jika aku meninggal, setidaknya keluargaku terhindar dari kesulitan menjagaku."

    Setelah diliput oleh semua media, Wu Yuanbi akhirnya mendapat perawatan di sebuah hospital di Chongqing. Namun siapa yang tahu apa yang akan terjadi jika suatu hari nanti cairan kembali menyerang di perutnya.

    Pihak berwajib di China mengatakan banyak keluarga di pedesaan bangkrup setelah menjalani prosedur pembedahan yang mahal seperti yang dijalani Wu, hanya kerana mereka tidak mahu mengeluarkan wang untuk membeli insuran yang murah. Tetapi, menurut suami Wu, insurans bukanlah pilihan bagi mereka kerana insurans pemerintah sama sekali tidak mencakup prosedur yang diperlukankan oleh isterinya.

    Sumber :http://serbaneka.com/

    Tshirt daripada bahan organik

    Posted: 30 May 2012 10:15 AM PDT


    Ini merupakan tshirt termahal di dunia yang diproduksi oleh perusahaan manufaktur Jerman yang berbasis di Inggris.kTshirt ini hanya dibuat dari peralatan yang ramah lingkungan.



    Ertinya, proses pembuatannya hanya menggunakan teknologi manufaktur yang sumber energinya bersifat terbarukan. Hal ini dilakukan untuk mengurangi tingkat karbondioksida berbahaya yang biasanya dihasilkan selama proses pembuatan.



    Salah satu alat yang digunakan adalah yang energinya berasal dari angin dan tenaga suria. Penggunaannya ternyata boleh mengurangi karbondioksida hingga 90 peratus. Keadaan tersebut dibandingkan dengan produksi tshirt dengan peralatan biasa.



    Bahan untuk membuat tshirt ini, 100 peratus kartun organik dengan berat kualiti lebih dari 150g/m2. Sehingga, produk ini dikatakan sangat pas untuk kulit yang sangat sensitif. Keunikan tsirt ini tak berhenti sampai di situ.



    Terdapat pola pada tshirt yang sangat khas dan dihiasi 16 berlian, bersertifikat hand-set. Tiap berlian menonjolkan warna, kejernihan, potongan dan kilauan yang khas. Tak hairan jika harga tshirt ini mahal .

    True Story: Kisah YU YUAN, Gadis Kecil Berhati Malaikat (Recommended!)

    Posted: 30 May 2012 10:00 AM PDT

    Kisah tentang seorang gadis kecil yang cantik yang memiliki sepasang bola mata yang indah dan hati yang lugu polos. Dia adalah seorang yatim piatu dan hanya sempat hidup di dunia ini selama delapan tahun. Satu kalimat terakhir yang ia tinggalkan di batu nisannya adalah saya pernah datang dan saya sangat penurut.

    Anak ini rela melepasakan pengobatan, padahal sebelumnya dia telah memiliki dana pengobatan sebanyak 540.000 dolar yang didapat dari perkumpulan orang Chinese seluruh dunia. Dan membagi dana tersebut menjadi tujuh bagian, yang dibagikan kepada tujuh anak kecil yang juga sedang berjuang menghadapi kematian. Dan dia rela melepaskan pengobatannya.

    Begitu lahir dia sudah tidak mengetahui siapa orang tua kandungnya. Dia hanya memiliki seorang papa yang mengadopsinya. Papanya berumur 30 tahun yang bertempat tinggal di provinsi She Cuan kecamatan Suang Liu, kota Sang Xin Zhen Yun Ya Chun Er Cu.

    Karena miskin, maka selama ini ia tidak menemukan pasangan hidupnya. Kalau masih harus mengadopsi anak kecil ini, mungkin tidak ada lagi orang yang mau dilamar olehnya. Pada tanggal 30 November 1996, tgl 20 bln 10 imlek, adalah saat dimana papanya menemukan anak kecil tersebut diatas hamparan rumput, disanalah papanya menemukan seorang bayi kecil yang sedang kedinginan. Pada saat menemukan anak ini, di dadanya terdapat selembar kartu kecil tertulis, 20 November jam 12.

    Melihat anak kecil ini menangis dengan suara tangisannya sudah mulai melemah. Papanya berpikir kalau tidak ada orang yang memperhatikannya, maka kapan saja bayi ini bisa meninggal. Dengan berat hati papanya memeluk bayi tersebut, dengan menghela nafas dan berkata, "saya makan apa, maka kamu juga ikut apa yang saya makan". Kemudian papanya memberikan dia nama Yu Yan.

    Ini adalah kisah seorang pemuda yang belum menikah yang membesarkan seorang anak, tidak ada Asi dan juga tidak mampu membeli susu bubuk, hanya mampu memberi makan bayi tersebut dengan air tajin (air beras). Maka dari kecil anak ini tumbuh menjadi lemah dan sakit-sakitan.

    Tetapi anak ini sangat penurut dan sangat patuh. Musim silih berganti, Yu Yuan pun tumbuh dan bertambah besar serta memiliki kepintaran yang luar biasa. Para tetangga sering memuji Yu Yuan sangat pintar, walaupun dari kecil sering sakit-sakitan dan mereka sangat menyukai Yu Yuan. Ditengah ketakutan dan kecemasan papanya, Yu Yuan pelan-pelan tumbuh dewasa.

    Yu Yuan yang hidup dalam kesusahan memang luar biasa, mulai dari umur lima tahun, dia sudah membantu papa mengerjakan pekerjaan rumah. Mencuci baju, memasak nasi dan memotong rumput. Setiap hal dia kerjakan dengan baik. Dia sadar dia berbeda dengan anak-anak lain.

    Anak-anak lain memiliki sepasang orang tua, sedangkan dia hanya memiliki seorang papa. Keluarga ini hanya mengandalkan dia dan papa yang saling menopang. Dia harus menjadi seorang anak yang penurut dan tidak boleh membuat papa menjadi sedih dan marah.

    Pada saat dia masuk sekolah dasar, dia sendiri sudah sangat mengerti, harus giat belajar dan menjadi juara di sekolah. Inilah yang bisa membuat papanya yang tidak berpendidikan menjadi bangga di desanya. Dia tidak pernah mengecewakan papanya, dia pun bernyanyi untuk papanya. Setiap hal yang lucu yang terjadi disekolahnya di ceritakan kepada papanya. Kadang-kadang dia bisa nakal dengan mengeluarkan soal-soal yang susah untuk menguji papanya.

    Setiap kali melihat senyuman papanya, dia merasa puas dan bahagia. Walaupun tidak seperti anak-anak lain yang memiliki mama, tetapi bisa hidup bahagia dengan papa, ia sudah sangat berbahagia. Mulai dari bulan Mei 2005 Yu Yuan mulai mengalami mimisan. Pada suatu pagi saat Yu Yuan sedang mencuci muka, ia menyadari bahwa air cuci mukanya sudah penuh dengan darah yang ternyata berasal dari hidungnya. Dengan berbagai cara tidak bisa menghentikan pendarahan tersebut.

    Sehingga papanya membawa Yu Yuan ke puskesmas desa untuk disuntik. Tetapi sayangnya dari bekas suntikan itu juga mengerluarkan darah dan tidak mau berhenti. Dipahanya mulai bermunculan bintik-bintik merah. Dokter tersebut menyarankan papanya untuk membawa Yu Yuan ke rumah sakit untuk diperiksa. Begitu tiba di rumah sakit, Yu Yuan tidak mendapatkan nomor karena antrian sudah panjang. Yu Yuan hanya bisa duduk sendiri dikursi yang panjang untuk menutupi hidungnya.

    Darah yang keluar dari hidungnya bagaikan air yang terus mengalir dan memerahi lantai. Karena papanya merasa tidak enak kemudian mengambil sebuah baskom kecil untuk menampung darah yang keluar dari hidung Yu Yuan. Tidak sampai sepuluh menit, baskom yang kecil tersebut sudah penuh berisi darah yang keluar dari hidung Yu Yuan.

    Dokter yang melihat keadaaan ini cepat-cepat membawa Yu Yuan untuk diperiksa. Setelah diperiksa, dokter menyatakan bahwa Yu Yuan terkena Leukimia ganas. Pengobatan penyakit tersebut sangat mahal yang memerlukan biaya sebesar 300.000 $. Papanya mulai cemas melihat anaknya yang terbaring lemah di ranjang.

    Papanya hanya memiliki satu niat yaitu menyelamatkan anaknya. Dengan berbagai cara meminjam uang kesanak saudara dan teman dan ternyata, uang yang terkumpul sangatlah sedikit.
    Papanya akhirnya mengambil keputusan untuk menjual rumahnya yang merupakan harta satu satunya. Tapi karena rumahnya terlalu kumuh, dalam waktu yang singkat tidak bisa menemukan seorang pembeli.

    Melihat mata papanya yang sedih dan pipi yang kian hari kian kurus. Dalam hati Yu Yuan merasa sedih. Pada suatu hari Yu Yuan menarik tangan papanya, air mata pun mengalir dikala kata-kata belum sempat terlontar. "Papa saya ingin mati".
    Papanya dengan pandangan yang kaget melihat Yu Yuan, "Kamu baru berumur 8 tahun kenapa mau mati". "Saya adalah anak yang dipungut, semua orang berkata nyawa saya tak berharga, tidaklah cocok dengan penyakit ini, biarlah saya keluar dari rumah sakit ini."

    Pada tanggal 18 juni, Yu Yuan mewakili papanya yang tidak mengenal huruf, menandatangani surat keterangan pelepasan perawatan. Anak yang berumur delapan tahun itu pun mengatur segala sesuatu yang berhubungan dengan pemakamannya
    sendiri.

    Hari itu juga setelah pulang kerumah, Yu Yuan yang sejak kecil tidak pernah memiliki permintaan, hari itu meminta dua permohonan kepada papanya. Dia ingin memakai baju baru dan berfoto. Yu Yuan berkata kepada papanya: "Setelah saya tidak ada, kalau papa merindukan saya lihatlah melihat foto ini".

    Hari kedua, papanya menyuruh bibi menemani Yu Yuan pergi ke kota dan membeli baju baru. Yu Yuan sendirilah yang memilih baju yang dibelinya. Bibinya memilihkan satu rok yang berwarna putih dengan corak bintik-bintik merah. Begitu mencoba dan tidak rela melepaskannya.

    Kemudian mereka bertiga tiba di sebuah studio foto. Yu Yuan kemudia memakai baju barunya dengan pose secantik mungkin berjuang untuk tersenyum. Bagaimanapun ia berusaha tersenyum, pada akhirnya juga tidak bisa menahan air matanya yang mengalir keluar. Kalau bukan karena seorang wartawan Chuan Yuan yang bekerja di surat kabar Cheng Du Wan Bao, Yu Yuan akan seperti selembar daun yang lepas dari pohon dan hilang ditiup angin.

    Setelah mengetahui keadaan Yu Yuan dari rumah sakit, Chuan Yuan kemudian menuliskan sebuah laporan, menceritakan kisah Yu Yuan secara detail. Cerita tentang anak yg berumur 8 tahun mengatur pemakamakannya sendiri dan akhirnya menyebar keseluruh kota Rong Cheng. Banyak orang-orang yang tergugah oleh seorang anak kecil yang sakit ini, dari ibu kota sampai satu negara bahkan sampai keseluruh dunia. Mereka mengirim email ke seluruh dunia untuk menggalang dana bagi anak ini". Dunia yang damai ini menjadi suara panggilan yang sangat kuat bagi setiap orang.

    Hanya dalam waktu sepuluh hari, dari perkumpulan orang Chinese didunia saja telah mengumpulkan 560.000 dolar. Biaya operasi pun telah tercukupi. Titik kehidupan Yu Yuan sekali lagi dihidupkan oleh cinta kasih semua orang.

    Setelah itu, pengumuman penggalangan dana dihentikan tetapi dana terus mengalir dari seluruh dunia. Dana pun telah tersedia dan para dokter sudah ada untuk mengobati Yu Yuan. Satu demi satu gerbang kesulitan pengobatan juga telah dilewati. Semua orang menunggu hari suksesnya Yu Yuan.

    Ada seorang teman di-email bahkan menulis: "Yu Yuan anakku yang tercinta saya mengharapkan kesembuhanmu dan keluar dari rumah sakit. Saya mendoakanmu cepat kembali ke sekolah. Saya mendambakanmu bisa tumbuh besar dan sehat. Yu Yuan anakku tercinta."

    Pada tanggal 21 Juni, Yu Yuan yang telah melepaskan pengobatan dan menunggu kematian akhirnya dibawa kembali ke ibu kota. Dana yang sudah terkumpul, membuat jiwa yang lemah ini memiliki harapan dan alasan untuk terus bertahan hidup. Yu Yuan akhirnya menerima pengobatan dan dia sangat menderita didalam sebuah pintu kaca tempat dia berobat.

    Yu Yuan kemudian berbaring di ranjang untuk diinfus. Ketegaran anak kecil ini membuat semua orang kagum padanya. Dokter yang menangani dia, Shii Min berkata, dalam perjalanan proses terapi akan mendatangkan mual yang sangat hebat. Pada permulaan terapi Yu Yuan sering sekali muntah.

    Tetapi Yu Yuan tidak pernah mengeluh. Pada saat pertama kali melakukan pemeriksaan sumsum tulang belakang, jarum suntik ditusukkan dari depan dadanya, tetapi Yu Yuan tidak menangis dan juga tidak berteriak, bahkan tidak meneteskan air mata. Yu yuan yang dari dari lahir sampai maut menjemput tidak pernah mendapat kasih sayang seorang ibu. Pada saat dokter Shii Min menawarkan Yu Yuan untuk menjadi anak perermpuannya. Air mata Yu Yuan pun mengalir tak terbendung.

    Hari kedua saat dokter Shii Min datang, Yu Yuan dengan malu-malu memanggil dengan sebutan Shii Mama. Pertama kalinya mendengar suara itu, Shii Min kaget, dan kemudian dengan tersenyum dan menjawab, "Anak yang baik". Semua orang mendambakan sebuah keajaiban dan menunggu momen dimana Yu Yuan hidup dan sembuh kembali. Banyak masyarakat datang untuk menjenguk Yu Yuan dan banyak orang menanyakan kabar Yu Yuan dari email.

    Selama dua bulan Yu Yuan melakukan terapi dan telah berjuang menerobos sembilan pintu maut. Pernah mengalami pendarahan dipencernaan dan selalu selamat dari bencana. Sampai akhirnya darah putih dari tubuh Yu Yuan sudah bisa terkontrol. Semua orang-orang pun menunggu kabar baik dari kesembuhan Yu Yuan.

    Tetapi efek samping yang dikeluarkan oleh obat-obat terapi sangatlah menakutkan, apalagi dibandingkan dengan anak-anak leukemia yang lain. Fisik Yu Yuan jauh sangat lemah. Setelah melewati operasi tersebut fisik Yu Yuan semakin lemah.

    Pada tanggal 20 agustus, Yu Yuan bertanya kepada wartawan Fu Yuan: "Tante kenapa mereka mau menyumbang dana untuk saya? Tanya Yu Yuan kepada wartawan tersebut. Wartawan tersebut menjawab, karena mereka semua adalah orang yang baik hati". Yu Yuan kemudia berkata : "Tante saya juga mau menjadi orang yang baik hati". Wartawan itupun menjawab, "Kamu memang orang yang baik. Orang baik harus saling membantu agar bisa berubah menjadi semakin baik". Yu yuan dari bawah bantal tidurnya mengambil sebuah buku, dan diberikan kepada ke Fu Yuan. "Tante ini adalah surat wasiat saya."

    Fu yuan kaget, sekali membuka dan melihat surat tersebut ternyata Yu Yuan telah mengatur tentang pengaturan pemakamannya sendiri. Ini adalah seorang anak yang berumur delapan tahun yang sedang menghadapi sebuah kematian dan diatas ranjang menulis tiga halaman surat wasiat dan dibagi menjadi enam bagian, dengan pembukaan, tante Fu Yuan, dan diakhiri dengan selamat tinggal tante Fu Yuan.

    Dalam satu artikel itu nama Fu Yuan muncul tujuh kali dan masih ada sembilan sebutan singkat tante wartawan. Dibelakang ada enam belas sebutan dan ini adalah kata setelah Yu Yuan meninggal. Tolong,……. Dan dia juga ingin menyatakan terima kasih serta selamat tinggal kepada orang- orang yang selama ini telah memperhatikan dia lewat surat kabar. "Sampai jumpa tante, kita berjumpa lagi dalam mimpi.

    Tolong jaga papa saya. Dan sedikit dari dana pengobatan ini bisa dibagikan kepada sekolah saya. Dan katakana ini juga pada pemimpin palang merah. Setelah saya meninggal, biaya pengobatan itu dibagikan kepada orang-orang yang sakit seperti saya. Biar mereka lekas sembuh". Surat wasiat ini membuat Fu Yuan tidak bisa menahan tangis yang membasahi pipinya.

    Saya pernah datang, saya sangat patuh, demikianlah kata-kata yang keluar dari bibir Yu Yuan. Pada tanggal 22 agustus, karena pendarahan dipencernaan hampir satu bulan, Yu Yuan tidak bisa makan dan hanya bisa mengandalkan infus untuk bertahan hidup. Mula mulanya berusaha mencuri makan, Yu Yuan mengambil mie instant dan memakannya. Hal ini membuat pendarahan di pencernaan Yu Yuan semakin parah.

    Dokter dan perawat pun secepatnya memberikan pertolongan darurat dan memberi infus dan transfer darah setelah melihat pendarahan Yu Yuan yang sangat hebat. Dokter dan para perawat pun ikut menangis. Semua orang ingin membantu meringankan pederitaannya. Tetapi tetap tidak bisa membantunya. Yu Yuan yang telah menderita karena penyakit tersebut akhirnya meninggal dengan tenang. Semua orang tidak bisa menerima kenyataan ini melihat malaikat kecil yang cantik yang suci bagaikan air. Sungguh telah pergi kedunia lain.

    Dikecamatan She Chuan, sebuah email pun dipenuhi tangisan menghantar kepergian Yu Yuan. Banyak yang mengirimkan ucapan turut berduka cita dengan karangan bunga yang ditumupuk setinggi gunung. Ada seorang pemuda berkata dengan pelan "Anak kecil, kamu sebenarnya adalah malaikat kecil diatas langit, kepakkanlah kedua sayapmu. Terbanglah……………" demikian kata-kata dari seorang pemuda tersebut.

    Pada tanggal 26 Agustus, pemakaman Yu Yuan dilaksanakan saat hujan gerimis. Didepan rumah duka, banyak orang-orang berdiri dan menangis mengantar kepergian Yu Yuan. Mereka adalah papa mama Yu Yuan yang tidak dikenal oleh Yu Yuan semasa hidupnya. Demi Yu Yuan yang menderita karena leukemia dan melepaskan pengobatan demi orang lain, maka datanglah papa mama dari berbagai daerah yang diam-diam mengantarkan kepergian Yu Yuan.

    Didepan kuburnya terdapat selembar foto Yu Yuan yang sedang tertawa. Diatas batu nisannya tertulis, "Aku pernah datang dan aku sangat patuh" (30 nov 1996- 22 agus 2005). Dan dibelakangnya terukir perjalanan singkat riwayat hidup Yu Yuan. Dua kalimat terakhir adalah disaat dia masih hidup telah menerima kehangatan dari dunia. Beristirahatlah gadis kecilku, nirwana akan menjadi lebih ceria dengan adanya dirimu.

    Sesuai pesan dari Yu Yuan, sisa dana 540.000 dolar tersebut disumbangkan kepada anak-anak penderita luekimia lainnya. Tujuh anak yang menerima bantuan dana Yu Yuan itu adalah : Shii Li, Huang Zhi Qiang, Liu Ling Lu, Zhang Yu Jie, Gao Jian, Wang Jie. Tujuh anak kecil yang kasihan ini semua berasal dari keluarga tidak mampu. Mereka adalah anak-anak miskin yang berjuang melawan kematian.

    Pada tanggal 24 September, anak pertama yang menerima bantuan dari Yu Yuan di rumah sakit Hua Xi berhasil melakukan operasi. Senyuman yang mengambang pun terlukis diraut wajah anak tersebut. "Saya telah menerima bantuan dari kehidupan Anda, terima kasih adik Yu Yuan kamu pasti sedang melihat kami diatas sana. Jangan risau, kelak di batu nisan, kami juga akan mengukirnya dengan kata-kata "Aku pernah datang dan aku sangat patuh".

    END

    Demikianlah sebuah kisah yang sangat menggugah hati kita. Seorang anak kecil yang berjuang bertahan hidup dan akhirnya harus menghadapi kematian akibat sakit yang dideritanya. Dengan kepolosan dan ketulusan serta baktinya kepada orang tuanya, akhirnya mendapatkan respon yang luar biasa dari kalangan Dunia. Walaupun hidup serba kekurangan, Dia bisa memberikan kasihnya terhadap sesama.

    Inilah contoh yang seharusnya kita pun mampu melakukan hal yang sama, berbuat sesuatu yang bermakna bagi sesama, memberikan sedikit kehangatan dan perhatian kepada orang yang membutuhkan. Pribadi dan hati seperti inilah yang dinamakan pribadi seorang Pengasih.

    www.AstroDigi.com (Nino Guevara Ruwano)(100% bahasa Indonesia)

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS