Nuffnang

Bertambah Setahun Umurku

sumber :-





hmm...
tepat pkul 12 mlm ni 12.07.2010 btambah lg setahun umurku..
dh 22 tahun aku di berikan ksempatan utk hidup..
rsanya tlalu sedkit bekal yg aku bw utk kesana..

hmm..
thun ptama ayah xde..
ssh nya..

ayah...
maap ayah..
org ggal berubah masa ayah ada...
org ggal jd ank yg baik...
slalu x dgr ckp ayah...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

MelayuKuHebat....|Isu Terkini|Seks|Artis|Gossip|Bisnes|Ebook|

sumber :-

MelayuKuHebat....|Isu Terkini|Seks|Artis|Gossip|Bisnes|Ebook|


Ibu Cut Tari jatuh sakit terkejut klip seks

Posted: 11 Jul 2010 03:17 AM PDT









JAKARTA - Skandal klip video seks penyanyi Ariel Peterpan bukan sahaja hampir meretakkan hubungan Cut Tari (gambar) dengan suaminya, Johannes Joesoef Subrata, bahkan menyebabkan ibu wanita itu, Ny Tengku Joeransyah Mudadalam jatuh sakit.
Akhbar-akhbar semalam melaporkan, dia sebenarnya sudah mula sakit akibat terkejut sejak isu klip itu didedahkan sebulan lalu dan seorang pembantu di kediaman pengacara seksi itu mendakwa, keadaan ibu Cut Tari tidak berubah sehingga kini.
"Ibu tidak pernah sakit teruk dan ini kali pertama dia jatuh sakit sejak klip itu tersebar luas pada bulan lalu namun setakat ini, dia tidak pernah dibawa ke mana-mana hospital kerana doktor peribadi akan datang membuat pemeriksaan," katanya.
Sehingga lewat kelmarin, Cut Tari dan keluarganya memilih untuk mengurung diri di dalam rumah, sehari selepas dia memohon maaf secara terbuka kepada seluruh masyarakat dan mengaku sebagai wanita di dalam klip video lucah tersebut. - Agensi

Kucing dicekup curi seluar dalam wanita

Posted: 11 Jul 2010 03:16 AM PDT






OSCAR memang menggemari kain lembut sebagai alas tidur.


SOUTHAMPTON - Sepasang suami isteri di England, Peter dan Birgitt Weismantel menghubungi polis selepas mendapati kucing mereka, Oscar sebagai punca banyak seluar dalam wanita yang dijemur di ampaian rumah jiran hilang selama ini.
Pemilik mamalia berusia 12 tahun itu berkata, mereka terkejut menemui sejumlah 70 helai seluar dalam pelbagai saiz selain stoking dan sarung tangan kebun di rumah pasangan tersebut yang dilapor hilang oleh jiran-jiran beberapa minggu lalu.
"Ia mungkin teruja melihat kain fabrik itu dan kemudian dijadikan pula sebagai alas tempat tidurnya," kata Peter, 72, yang memelihara kucing jinak tersebut selepas dijual menerusi satu lelongan amal haiwan pada Krismas tahun lepas. - Agensi

Juara World Cup 2010 – Netherlands Atau Spain?

Posted: 10 Jul 2010 11:01 PM PDT





JUARA WORLD CUP 2010
Keputusan di tempat ke-3 dan ke-4 sudahpun diketahui awal pagi tadi dimana Germany (Jerman) berjaya menduduki tempat ke-3 dan Uruguay tempat ke-4. Germany menewaskan Uruguay dengan jaringan 3-2.
Kami yang menyokong Germany agak risau juga bila Uruguay mula mendahului 2-1. Tapi nasib baik ler Germany berjaya menyamakan kedudukan dan menambah 1 lagi jaringan. Dengan kemenangan Germany ini juga, bermakna 1 lagi 'ramalan' si sotong Paul (a.k.a Paul The Octopus) tepat.
Ok! Lupakan mengenai tempat ke-3 dan ke-4 kerana apa yang lebih penting sekarang ni ialah pasukan manakah yang akan merangkul gelaran juara sekaligus membawa pulang piala cawan (World Cup) bersalut emas tu. Adakah Netherlands ataupun Sepanyol?

Berdasarkan pemerhatian kami, Spain mempunyai potensi yang cerah untuk mencipta sejarah mereka yang tersendiri untuk menjadi Juara World Cup 2010 ini. Ini kerana, semasa menentang Germany pada separuh akhir, pertahanan dan serangan mereka agak seimbang. Jika diteruskan, piala cawan tu pasti jadi milik mereka.
Walau bagaimanapun, keupayaan Netherlands tidak boleh dipandang rendah kerana mereka juga pastinya mahu meraih gelaran juara. So, mereka pastinya sudah mempunyai strategi sendiri bagi mengalahkan Spain. Tambahan pula, Netherlands satu2nya pasukan yg menang semua perlawanan yang melibatkan mereka.
JUARA WORLD CUP 2010
Si Paul The Octopus pula meramalkan yang Spain akan memenangi perlawanan akhir yang akan berlangsung pada jam 2.30 pagi nanti. Adakah ramalan si sotong peramal itu betul? Sama-sama kita nantikan. Pasukan mana pula yang menjadi pilihan anda? Mari kongsikannya dengan kami.

Gambar Erra Fazira yang terbaru

Posted: 10 Jul 2010 10:56 PM PDT





Bukan mudah membawakan watak tokoh ternama di atas pentas teater ni beb, kehadiran tokoh Tun Dr. Siti Hasmah menonton 'dirinya' dipentaskan pastinya menambah gusar di hati Erra Fazira. Namun beruntungnya Erra Fazira apabila diperkenankan sendiri oleh Isteri kepada mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Siti Hasmah yang mengisahkan tentang dirinya dalam Muzikal Tun Mahathir. Selain itu, Erra juga turut merasa gementar menanti reaksi penonton menerusi wataknya dalam Muzikal Tun Mahathir yang bakal dipentaskan di Istana Budaya bermula 24 September hingga 4 Oktober ini. -ManggaOnline

Wanita mati gara-gara menggunakan Vibrator Seks

Posted: 10 Jul 2010 11:14 AM PDT





Bagi wanita bujang yang ingin melampiaskan nafsu seks melalui alat sebaiknya jangan sama sekali. Oktober tahun lalu, seorang wanita British, Nichola Paginton, kehilangan nyawa ketika sedang ghairah menggunakan vibrator sexs.
Baru-baru ini dikeluarkan hasil analisa medisnya oleh para penyelidik yang menyiasat kes ini.
Pengasuh kanak-kanak berusia 30 tahun itu mati ditempat tidurnya dengan keadaan separuh bogel. Di katilnya juga, pihak polis menemukan vibrator seks dan sebuah laptop yang sedang menayangkan film porno.

Hasil pemeriksaan patologi di Gloucester menunjukkan, Paginton mati kerana arritmia atau keadaan tidak stabil irama jantungnya akibat dorongan seks yang menghinggapinya. Ahli koroner Gloucestershire, Alan Crickmore, mengiyakan bahawa aktiviti yang dilakukan wanita berusia 30 tahun ini sebelum kematian menjemputnya.
"Tidak ada yang dapat menjelaskan mengapa wanita ini mati. Tapi, saya menduga ini terjadi kerana serangan jantung,"  kata ahli patologi Universitas Cardiff, Dr Richard Jones.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

jom lepak dulu

sumber :-

jom lepak dulu


Suami Cut Tari Tetap Memaafkan, Walaupun Cut Tari dah Mengaku

Posted: 10 Jul 2010 05:27 PM PDT

Biarpun Cut Tari sudah mengaku dialah wanita di dalam video lucah bersama Ariel Petepan, suaminya Yohanes Joesoef Subrata seorang mualaf tetap memaafkan Cut Tari.


"Saya akan selalu mencintai istri saya sendiri dan melindungi istri saya sampai kapan pun dan itu tidak pernah luntur," kata suami Cut Tari kepada media.






Kalau manusia normal mesti ada sifat marah, kecewa, atau fobia apabila isteri dikasihi rupanya melakukan maksiat dengan lelaki lain atau berzina dengan lelaki lain.
Kesan lainnya dari pengakuan Cut Tari ialah, ibunya jatuh sakit teruk kerana terkejut dengan video seks itu.

Manakan tidak, ibu sendiri dapat tahu anak dia buat keje tak senonoh mestile terkejut yang amat sangat.

Tapi sikap suami Cut Tari  dikagumi oleh segelintir masyarakat di sana, malah ada jugak yang memperlekeh dan meyindir kerana menganggap suami Cut Tari bodoh menerima isteri yang melakukan dosa.


Mungkin suami dia ni jujur menerima Cut Tari, dan mungkin ada kesedaran dan lepas ni dia nak insaf dan bertaubat, ada peluang setiap hamba meminta ampun kalau berdosa besar.



Arjaa Lee Mungkin Berdepan Tindakan Tatatertib USM

Posted: 10 Jul 2010 05:02 PM PDT

Arjaa Lee pelakon filem kontroversi ...Dalam Botol bukan saja berdepan tindakan hukuman dari Jakim tapi dia kini diminta berjumpa pihak pentadbiran USM.

Arjaa Lee, berusia 26 tahun ialah pelajar tahun 2 jurusan Seni Lakon dan pengarahan,  dipanggil pihak USM berikutan isu dia berbogel dalam filem ..Dalam Botol.








Nasi dah jadi bubur, sudah terlambat, kesilapan yang dibuat tanpa berfikir soal sensitiviti masyarakat. Sepatutnya, pelajar berpendidikan tinggi ni harus peka dengan semua tu, jangan dah terjadi baru nak menyesal.
Sekarang nama baik USM dah terpalit sama dengan isu bogel tu.

Arjaa Lee dah memohon maaf dan berjanji tidak akan mengulangi kesilapan kedua bila ditanya oleh wartawan media hiburan dan dia tak mahu digelar objek seks dan gay. Adakha dengan memohon maaf semua ni akan selesai..belum lagi nampaknya, sebab Zul Handy Black pun sama kapal jugak dengan Arjaa Lee. Tak adil hukum pelakon je, sebab pengarah yang buat, pengarah pun patut kena sekali.

Sumber: Kosmo

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

ISU HANGAT

sumber :-

ISU HANGAT


Pasukan Bola Malaysia paling digeruni

Posted: 10 Jul 2010 09:48 AM PDT

Sementara nak menunggu game Jerman menentang Uruguay ni, aku kenang kembali skuad bola kita. Bilalah nak masuk ke Piala Dunia.

Inilah pasukan kebangsaan kita yang boleh dikatakan paling handal dan digeruni oleh pasukan-pasukan di Asia termasuk Korea Selatan di masa itu. Kegemilangan pasukan Malaysia ini yang diketuai oleh Datuk Soh Cin Aun sehingga kini tiada pengganti sehingga pasukan Malaysia sekarang jangankan Korea Selatan, pasukan Vietnam pun dah mencungap.

Photobucket

Aku ingat-ingat lupa pemain-pemain ni, maklumlah masa tu aku kecik lagi cuma baca majalah Sukan lama yang dilanggan abang aku. Yang mana aku kenal la.. sudah pasti Arwah Mokhtar Dahari, Arumugam, Saharudin Abdullah,Hassan Sani, James Wong, Bakri Ibni, Shukor Salleh, Santokh Singh dll.

Memang power team Malaysia masa tu,tak tau bila lagi kita nak kembali zaman kegemilangan tersebut.

Photobucket

Arwah Mokhtar Dahari bersama Maradona semasa perlawanan persahabatan Malaysia lwn Boca Juniors. Perlawanan ini dimenangi Boca Juniors 2-1.

Super Mokh adalah legenda bolasepak Malaysia yang tiada pengganti sehingga kini. Pada 1975, dia mewakili Malaysia melawan Arsenal dan menang 2-0 dengan arwah Mokhtar Dahari menyumbatkan kedua-dua gol. Selepas perlawanan Mokhtar Dahari dikatakan dilamar oleh pasukan the Gunners!

Arwah juga menjaringkan gol ketika melawan England yang berkesudahan seri 1-1.

Share/Bookmark

Reben kuning

Posted: 10 Jul 2010 08:32 AM PDT


Cuma mahu share sebuah cerita yang mungkin boleh membuatkan kita menilai diri kita, supaya sayangkan keluarga kita juga adakah kita mampu memaafkan orang lain.

Begini ceritanya (True Story)

Pada tahun 1971 surat khabar New York Post menulis kisah nyata tentang seorang lelaki yang hidup di sebuah kota kecil di White Oak, Georgia, Amerika. Pemuda ini menikahi seorang wanita yang cantik dan baik, sayangnya dia tidak pernah menghargai isterinya. Dia tidak menjadi seorang suami dan ayah yang baik. Dia sering pulang malam dalam keadaan mabuk, lalu memukul anak dan isterinya.

Satu malam dia memutuskan untuk mengadu nasib ke kota besar, New York. Dia mencuri duit tabung isterinya, lalu dia naik bas menuju ke utara, ke kota besar, ke kehidupan yang baru. Bersama-sama beberapa temannya dia memulakan perniagaan baru. Untuk beberapa ketika dia menikmati hidup yang dia idamkan – Sex, judi dan dadah. Dia menikmati semuanya dan melupakan anak isterinya.

Bulan berlalu. Tahun berlalu. Bisnesnya gagal, dan dia mulai kekurangan wang. Lalu dia mulai terlibat dalam perbuatan jenayah. Ia menulis cek palsu dan menggunakannya untuk menipu wang orang. Akhirnya,dia tertangkap. Polis memasukkan dia ke dalam penjara, dan pengadilan menghukum dia tiga tahun penjara.

Menjelang akhir masa penjaranya, dia mulai merindukan rumahnya. Dia merindukan isterinya. Dia rindu keluarganya. Akhirnya dia memutuskan untuk menulis surat kepada isterinya, untuk menceritakan betapa menyesalnya dia. Bahawa dia masih mencintai isteri dan anak-anaknya.

Dia berharap dia masih boleh kembali. Namun dia juga mengerti bahawa mungkin sekarang sudah terlambat, oleh kerana itu ia menulis suratnya dengan menulis, "Sayang, engkau tidak perlu menunggu aku.

Namun jika engkau masih ada perasaan padaku, mahukah kau nyatakan?

Jika kau masih mahu aku kembali padamu, ikatkanlah sehelai pita kuning bagiku, pada satu-satunya pohon beringin yang berada di pusat kota. Apabila aku lalu dan tidak menemui sehelai reben kuning, tidak apa. Aku akan tahu dan mengerti. Aku tidak akan turun dari bas, dan akan terus menuju Miami. Dan aku berjanji aku tidak akan lagi menganggu engkau dan anak-anak seumur hidupku."

Akhirnya hari pelepasannya tiba. Dia sangat gelisah. Dia tidak menerima surat balasan dari isterinya. Dia tidak tahu apakah isterinya menerima suratnya atau sekalipun dia membaca suratnya, apakah dia mahu mengampunkan kesalahan dia? Dia naik bas menuju Miami, Florida, yang melalui kampung halamannya, White Oak. Dia sangat sangat gugup. Seisi bas mendengar ceritanya, dan mereka meminta kepada pemandu bas itu, "Tolong, apabila lalu White Oak, jalan pelan-pelan…kita mesti lihat apa yang akan terjadi…"

Hatinya berdebar-debar saat bas mendekati pusat kota White Oak. Dia tidak berani mengangkat kepalanya. Peluh dingin meleleh deras.

Akhirnya dia melihat pohon itu. Air matanya menitis…

Dia tidak melihat sehelai reben kuning…

Tidak ada sehelai reben kuning….

Tidak ada sehelai……

Melainkan ada seratus helai reben-reben kuning….bergantungan di pohon beringin itu…Ooh…seluruh pohon itu dipenuhi reben kuning…!!!!!!!!!!!!

Kisah nyata ini menjadi lagu hits nombor satu pada tahun 1973 di Amerika. Pemandu bas tersebut menelefon surat khabar dan menceritakan kisah ini. Seorang penulis lagu menuliskan kisah ini menjadi lagu, "Tie a Yellow Ribbon Around the Old Oak Tree"dan menjadi hits pada bulan April 1973.

Ini lagunya:

Posted @ www.isuhangat.net
:

Mininiaga

jana wang adsense**LETAKKAN IKLAN ANDA DI SINI**

Share/Bookmark

Malam Israk Mikraj

Posted: 10 Jul 2010 05:38 AM PDT

Salam pengunjung isuhangat,

Nak mengingatkan bhw malam ni adalah malam Israk Mikraj. Hari Israk dan Mikraj ialah 27 Rejab dan pada tahun 2010 ini bersamaan dengan 10hb Julai. Peristiwa Israk Miraj ialah peristiwa penting bagi umat Islam kerana mengingati Nabi Muhammad SAW telah diangkat ke langit menaiki burung Buraq.

Kita adalah wajib mempercayai Israk Mikraj.

Untuk mengetahui dengan lebih terperinci mengenai Israk Mikraj, boleh download fail

“Peristiwa Israk Mikraj” Di SINI <<<

Gambar batu terapung yang ingin mengikut Rasulullah naik ke langit di Masjid Palestin

Batu Terapung Dalam Peristiwa Isra' Mikraj

Para Jemaah Mengambil Kesempatan Solat Di Bawah Batu Terapung

Sumber gambar: qhazanah.wordpress

Manakala gambar batu di bawahini dikatakan adalah PALSU

Ringkasan Peristiwa Israk Dan Mikraj

Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Israk” itu.

Semasa Israk ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa ):

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah;
iii. Baitul-Laham (tempat Nabi ‘Isa A.S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin ‘Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

§ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

§ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir’aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir’aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhan).

§ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

§ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

§ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

§ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

§ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

§ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

§ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

§ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

§ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

§ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S.A.W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

Semasa Mikraj ( Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah ):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

i. Langit Pertama: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

ii. Langit Kedua: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi ‘Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.

iii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.
iv. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.
v. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

vi. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

vii. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma’mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim A.S. bersabda, “Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha’if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHMengikut riwayat lain, Nabi Ibahim A.S. bersabda, “Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- ‘ALIYYIL-’AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga”. Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

viii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut “al-Kursi” yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

ix. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur ‘Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

x. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S.W.T : Ya Muhammad.
Rasulullah : Labbaika.

Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.
Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan ‘Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah ‘Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu’alam.

(Sumber : Kitab Jam’ul-Fawaa`id)

Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.

Mafhum Firman Allah S.W.T. : “Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
(Surah Al-Israa’: Ayat 1).

Adapun terjadinya peristiwa Israk dan Mikraj adalah kerana bumi merasa bangga dengan langit. Berkata dia kepada langit, “Hai langit, aku lebih baik dari kamu kerana Allah S.W.T. telah menghiaskan aku dengan berbagai-bagai negara, beberapa laut, sungai-sungai, tanam-anaman, beberapa gunung dan lain-lain.”

Berkata langit, “Hai bumi, aku juga lebih elok dari kamu kerana matahari, bulan, bintang-bintang, beberapa falah, buruj, ‘arasy, kursi dan syurga ada padaku.”

Berkata bumi, “Hai langit, ditempatku ada rumah yang dikunjungi dan untuk bertawaf para nabi, para utusan dan arwah para wali dan solihin (orang-orang yang baik).”

Bumi berkata lagi, “Hai langit, sesungguhnya pemimpin para nabi dan utusan bahkan sebagai penutup para nabi dan kekasih Allah seru sekalian alam, seutama-utamanya segala yang wujud serta kepadanya penghormatan yang paling sempurna itu tinggal di tempatku. Dan dia menjalankan syari’atnya juga di tempatku.”

Langit tidak dapat berkata apa-apa, apabila bumi berkata demikian. Langit mendiamkan diri dan dia mengadap Allah S.W.T dengan berkata, “Ya Allah, Engkau telah mengabulkan permintaan orang yang tertimpa bahaya, apabila mereka berdoa kepada Engkau. Aku tidak dapat menjawab soalan bumi, oleh itu aku minta kepada-Mu ya Allah supaya Muhammad Engkau dinaikkan kepadaku (langit) sehingga aku menjadi mulia dengan kebagusannya dan berbangga.”

Lalu Allah S.W.T mengabulkan permintaan langit, kemudian Allah S.W.T memberi wahyu kepada Jibrail A.S pada malam tanggal 27 Rejab, “Janganlah engkau (Jibrail) bertasbih pada malam ini dan engkau ‘Izrail jangan engkau mencabut nyawa pada malam ini.”

Jibrail A.S. bertanya, “Ya Allah, apakah kiamat telah sampai?” Allah S.W.T berfirman, maksudnya, “Tidak, wahai Jibrail. Tetapi pergilah engkau ke Syurga dan ambillah Buraq dan terus pergi kepada Muhammad dengan buraq itu.”

Kemudian Jibrail A.S. pun pergi dan dia melihat 40,000 buraq sedang bersenang-lenang di taman Syurga dan di wajah masing-masing terdapat nama Muhammad. Di antara 40,000 buraq itu, Jibrail A.S. terpandang pada seekor buraq yang sedang menangis bercucuran air matanya.

Jibrail A.S. menghampiri buraq itu lalu bertanya, “Mengapa engkau menangis, ya buraq?” Berkata buraq, “Ya Jibrail, sesungguhnya aku telah mendengar nama Muhammad sejak 40 tahun, maka pemilik nama itu telah tertanam dalam hatiku dan aku sesudah itu menjadi rindu kepadanya dan aku tidak mahu makan dan minum lagi. Aku laksana dibakar oleh api kerinduan.”
Berkata Jibrail A.S., “Aku akan menyampaikan engkau kepada orang yang engkau rindukan itu.”

Kemudian Jibrail A.S. memakaikan pelana dan kekang kepada buraq itu dan membawanya kepada Nabi Muhammad S.A.W. Buraq yang diceritakan inilah yang membawa Rasulullah S.A.W dalam perjalanan Israk dan Mikraj.

Kredit kepada Al-azim.com
Wallahu’alam.

:
Mininiaga

jana wang adsense

**LETAKKAN IKLAN ANDA DI SINI**

Share/Bookmark

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS