Nuffnang

Sensasi Selebriti | Berita Hiburan, Gossip Artis, Gambar Selebriti Terbaru, Filem, Muzik, Video & Teater

sumber :-

Sensasi Selebriti | Berita Hiburan, Gossip Artis, Gambar Selebriti Terbaru, Filem, Muzik, Video & Teater


SimplySiti Jawab Isu Tuduhan Berus Kosmetik SimplySiti dari Babi

Posted: 06 Aug 2011 03:45 AM PDT

SimplySiti Jawab Isu Tuduhan & Spekulasi Berus Kosmetik SimplySiti dari Babi

Seperti yang diketahui, berita mengenai SimplySiti kini sedang tersebar luas tentang produk SimplySiti yang mempunyai berus yang tidak Halal. Untuk mengelakkan berita ini dari terus menjadi tanda tanya, Dato' Siti Nurhaliza dan pihak pengurusan SimplySiti ingin memberikan informasi kepada semua melalui kenyataan seperti di bawah. Pihak SimplySiti harap ini dapat membantu untuk menjawab soalan yang kini sedang ditujukan mengenai kesahihan sijil Halal produk SimplySiti. Pihak SimplySiti juga sangat berharap pihak media dan wartawan yang tidak putus menyokong SimplySiti selama ini dapat turut membantu untuk berkongsi kenyataan beliau kepada semua.

SimplySiti logo

KENYATAAN DARIPADA SIMPLYSITI

Merujuk kepada sebaran lampiran yang terdapat di dalam blog, berikut adalah kenyataan daripada SimplySiti. Pihak kami terpaksa membuat kenyataan akhbar lebih awal memandangkan terlalu banyak pihak yang telah menyebarkan spekulasi mengenai hal ini. Kenyataan ini dibuat bagi mengelakkan salah faham orang ramai dan melindungi imej produk kami yang dituduh menggunakan berus babi.

Produk SimplySiti sentiasa mematuhi semua peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak JAKIM sebelum sebarang produk kami diberi sesuatu kelulusan Halal. Sebenarnya, produk-produk SimplySiti serta berus yang terdapat di dalamnya yang telah mendapat pengesahan Halal tidak terbabit dengan tuduhan yang dibangkitkan tersebut. Pihak kami selama ini berkerjasama rapat dengan pihak JAKIM dalam setiap proses yang harus dipatuhi sebelum sesuatu produk itu dihasilkan dan dipasarkan untuk kegunaan orang awam.

Sokongan dan bantuan yang kami terima daripada pihak JAKIM amat kami hargai dan kami banyak belajar daripada mereka kerana sebagai perniagaan yang berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk semua, pihak JAKIM adalah rakan dan pihak yang sangat komited dan paling berwibawa dalam menghulurkan khidmat nasihat dan bantuan kepada pengusaha-pengusaha seperti kami terutama sekali dalam proses penghasilan dan pengesahan kualiti sesuatu produk secara amnya, dan untuk piawaian Halal secara khususnya. Sebab itu proses penghasilan sesuatu produk yang ingin mendapat pengesahan Halal daripada Jakim perlu melalui proses pemeriksaan dan siasatan yang terperinci bukan hanya bagi setiap jenis bahan yang terbabit di dalam pembuatan produk, malahan premis, setiap prosesnya termasuk pengangkutan, simpanan, pengeluaran, para pekerja dan segala-galanya perlu mematuhi piawaian yang telah ditetapkan oleh pihak JAKIM.

Apa yang berlaku di dalam konteks seperti yang tertera di di dalam blog tersebut adalah tidak benar. Bulu yang dilaporkan di dalam lampiran tersebut BUKANLAH bulu berus yang terdapat di dalam produk SimplySiti tetapi hanyalah berus yang terlibat di dalam kerja pembersihan di kawasan kilang dan kerja-kerja menyamak dan penyucian menurut syarak telahpun dilakukan bagi memastikan tidak ada apa-apa langsung yang tidak suci terdapat di dalam premis kilang tersebut lagi sebelum proses pembuatan produk dilakukan di kilang tersebut.

Oleh itu, kami dengan ini menjamin bahawa produk-produk SimplySiti yang telahpun mendapat pengesahan Halal JAKIM adalah benar & berus yang terdapat di dalam produk-produk kosmetik yang kini terdapat di pasaran juga adalah mematuhi syarat piawaian Halal daripada JAKIM. Bukan itu sahaja, kami juga rasa terharu kerana kerjasama dan follow up yang kami terima daripada pihak JAKIM juga adalah pantas dan efisyen untuk kami mudah membuat apa-apa tindakan susulan dengan efektif.

Memang sudah cita-cita dan niat Siti adalah untuk memastikan produk SimplySiti adalah halal, suci dan berkualiti. Hanya yang terbaik untuk semua para pengguna maka Siti sanggup buat apa sahaja dan akan terus berusaha memperbaiki mana-mana kekurangan walaupun proses atau usaha itu mengambil masa dan kos yang lebih sedikit daripada proses yang biasa. Sekiranya sesuatu produk itu diragui kesuciannya, kami tidak akan menjual malahan akan menarik balik dari pasaran.

SimplySiti akan turut mendapatkan kenyataan daripada JAKIM supaya hal ini tidak lagi dipanjangkan sehingga meragukan pengguna SimplySiti. Kami harap pihak JAKIM akan dapat menerangkan status halal SimplySiti dalam kenyataan akhbar mereka nanti. Dan memandangkan isu ini timbul secara mengejut dan kebetulan jatuh pada hujung minggu, pihak SimplySiti akan turut berjumpa dengan pihak JAKIM secepat mungkin untuk berbincang tentang hal ini. Kami mohon agar orang ramai tidak membuat spekulasi awal kerana kami sangat prihatin dan sentiasa menitikberatkan kualiti dan kesucian di dalam produk kami.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tags: ,

Click on the following buttons to share this article with your friends:

Baca artikel lain yang berkaitan:

  • SimplySiti Sasar Pasaran Indonesia
  • Siti Nurhaliza di Malam Gala SimplySiti UiTM Shah Alam
  • Gambar Selebriti di Rumah Terbuka Aidilfitri SimplySiti
  • Gambar Fara Fauzana di Rumah Terbuka SimplySiti
  • Aizat Amdan, Ana Raffali & Amy Search di Malam Gala SimplySiti
  • Siti Nurhaliza Buat Rawatan Akupunktur Untuk Dapat Anak
  • Siti Nurhaliza Lancar Produk Terbaru SimplySiti Vogue Edition
  • Gambar Siti Nurhaliza di Pelancaran SimplySiti Gold Edition
  • Gambar Aizat Amdan di Malam Gala SimplySiti
  • Gambar Ana Raffali di Malam Gala SimplySiti
  • Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

    Shangri La Hotel Kuala Lumpur Kemilau Kemewahan

    Posted: 06 Aug 2011 03:30 AM PDT

    Shangri-La Hotel Kuala Lumpur : Kemilau Kemewahan

    oleh Shah Shamshiri

    Pada kebiasaannya warga Lembah Kelang bersiar-siar di luar kota untuk menenangkan fikiran, namun pernahkah mereka terfikir untuk bersantai di ibukota demi mencari 'ketenangan' yang berbeza. Apatah lagi, sekarang kita sering terperangkap dengan tanggungjawab kerja serta tugasan sehingga kadang-kadang waktu untuk membeli-belah dan mencuba tempat-tempat makan terbaik di ibukota sendiri pun tiada.

    Sungguhpun begitu, semua ini mampu berubah sekiranya anda cuba untuk bermalam di tengah kota Kuala Lumpur. Satu malam sahaja sudah cukup untuk menikmati kemudahan moden yang tersedia di ibu negara kita ini. Dan di manakah tempat yang paling sesuai untuk bermalam di KL kalau bukan di Hotel Shangri-La, Kuala Lumpur.

    Bak namanya yang unik, hotel bertaraf lima bintang ini menawarkan gaya hidup eksklusif buat setiap para pengunjungnya. Ia tersergam indah di tengah-tengah kawasan paling meriah ibu negara iaitu di Jalan Sultan Ismail dan sangat berdekatan dengan jalan-jalan utama yang lain seperti Jalan Bukit Bintang, Jalan P.Ramlee dan seumpamanya. Dengan lokasi strategiknya yang berdekatan dengan stesen monorel Bukit Nanas, ini memudahkan perjalanan ke pusat membeli-belah tersohor ibukota yang lain, seperti Suria KLCC dan Pavilion. Kedudukan hotel ini turut menepati citarasa ramai pelancong dari dalam dan luar negara.

    Shangri La

    Hotel yang menyediakan 662 buah bilik ini menampilkan suasana yang indah serta selesa buat para pengunjung. Ini termasuklah 101 buah suite mewah untuk mereka yang mahukan keistimewaan. Dilengkapi dengan, pusat kesihatan serta spa, dan sudah tentunya sebuah kolam renang yang hebat, hotel ini dikatakan memenuhi setiap kehendak penghuninya.

    Ditambah pula dengan kemudahan lain seperti ruang-ruang mesyuarat dan dewan, hotel ini mampu menampung acara-acara tertentu. Tidak lupa juga, terdapat bilik-bilik khas bagi mereka yang menginap di bilik-bilik Horizon Club Executive dan Premier. Buat yang bermalam di bilik-bilik ini, mereka diberi keutamaan untuk mendaftar masuk di Club floor atau di bilik masing-masing tanpa perlu mendaftar di meja penyambut tetamu yang biasa. Bukan itu sahaja, mereka juga boleh bersarapan, makan tengah hari serta menikmati makan malam di Horizon Club Lounge yang lebih eksklusif dan peribadi. Selain itu juga mereka diberi peluang untuk menikmati minum petang di lounge tersebut.

    Hotel ini turut menyajikan hidangan terbaik di restoran-restoran terkemuka mereka yang terkenal di sekitar Kuala Lumpur. Ini termasuklah Restaurant Lafite yang bernuansa Perancis dan Eropah, restoran Jepun Zipangu, Lemon Garden Café, sebuah restoran keluarga yang beroperasi sepanjang hari bagi memenuhi keperluan selera pengunjung dan beberapa restoran lagi. Tidak kira sajian Asia atau barat, semuanya ada di Shangri-La Kuala Lumpur.

    Buat yang suka berhibur dan bersantai pula, the Shangri-La KL menampilkan Arthur's Bar & Grill, lokasi paling happening dan in di KL masa kini. Tempat ini sering mewarnai malam pengunjungnya dengan kehadiran DJ-DJ, serta kumpulan-kumpulan kugiran terkemuka. Ia juga menampilkan menu sajian enak dari barat yang bersesuaian dengan konsep seni reka dalamannya yang lebih menjurus kepada konsep tempat makan di Manhattan.

    Jadi buat anda yang tidak pernah terfikir untuk mencuba bermalam di pusat kota, ini mungkin masanya. Dengan kemudahan pengangkutan awam seperti monorel di depan hotel dan pusat membeli-belah di setiap penjuru sebaik sahaja anda melangkah keluar, Shangri-La Kuala Lumpur pasti pilihan yang bijaksana.

    Shangri La

    Shangri La

    Shangri La

    Shangri La

    Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

    Tags:

    Click on the following buttons to share this article with your friends:

    Baca artikel lain yang berkaitan:

  • Sunburst KL International Music Festival 2008
  • Minggu Setiausaha Dayang Nurfaizah di Hotel Federal
  • Gambar Kad Kahwin Noh & Mizz Nina Bertema Kimono
  • Senarai Hotel Buffet Ramadan 2010 Tidak Patuhi Piawaian Halal
  • Hotel Halal Berbuka Puasa Kedutaan Asing
  • HARITH ISKANDER NATIONWIDE LIVE COMEDY TOUR 2008
  • Pavilion KL receives Outstanding Achievement Award
  • Hotel Grand Seasons Kuala Lumpur Tertinggi di Malaysia
  • Majlis Aidilfitri Bersama Anuar Zain Anjuran Anuar Zain Network Sdn Bhd
  • Tune Hotels To Receive 2 Millionth Guest
  • Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    OHBULAN!

    sumber :-

    OHBULAN!


    Ramai Artis Baru Merayu Nak Hadir Melodi Raya.

    Posted: 06 Aug 2011 10:43 PM PDT

    Home > General > Ramai Artis Baru Merayu Nak Hadir Melodi Raya.

    Melodi merupakan sebuah program hiburan yang telah bertahan selama 23 tahun & paling tersohor di Malaysia; sering mendapat rating yang tinggi hasil daripada paparan berita sensasi yang disediakan oleh produksi Melodi. Jadi, tak hairanlah jikalau ada segelintir artis baru yang memasang impian untuk hadir ke mana-mana acara yang diaturkan oleh produksi Melodi. Untung nasib masuk TV, ye tak?

    Al-kisahnya, minggu depan produksi Melodi akan mengadakan program rakaman khas Melodi Raya, di PWTC. Namun, ada perkara yang dirunsingkan oleh mereka mengenai penganjuran Melodi Raya kali ini. Menurut sumber, seorang pelakon veteran merajuk kerana tidak mendapat tempat duduk ketika penganjuran Melodi Raya tahun lepas. Kalau boleh, produksi Melodi ingin mengelakkan kejadian seumpama itu berulang kembali.

    Namun, ada segelintir artis baru ini dikatakan bersifat demanding. Sudah diberi 1 pas, dia minta pula 3 pas untuk bawa PA (personal assistant) & manager. Tak kurang juga nak bawa jiran, kawan & adik beradik.

    Sebenarnya, produksi Melodi amat mengalu-alukan kedatangan artis baru. Cuma, mereka mengharapkan kerjasama daripada artis-artis baru ini kerana tempat duduk amat'lah terhad.

    Bagi memperkemaskan penganjuran Melodi Raya 2011, mereka juga akan memperketatkan kemasukan para artis kepada 1 jemputan sahaja. "Mana-mana individu yang tidak membawa kad jemputan tidak akan menerima akses masuk."

    Susunan meja juga diperketatkan. Artis akan duduk bersama artis, manakala PA & manager akan duduk tempat lain. Mereka juga tidak menjamin PA atau PR (public relation) akan mendapat tempat duduk pada hari berkenaan.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
    More in General (1 of 987 articles)
    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

    Kenyataan Penuh Siti Nurhaliza Mengenai Isu Bulu Babi.

    Posted: 06 Aug 2011 09:04 AM PDT

    Merujuk kepada sebarang lampiran yang terdapat di dalam blog, berikut adalah kenyataan daripada SimplySiti. Pihak kami terpaksa membuat kenyataan akhbar lebih awal memandangkan terlalu banyak pihak yang telah menyebarkan spekulasi mengenai hal ini. Kenyataan ini dibuat bagi mengelakkan salah faham orang ramai dan melindungi imej produk kami yang dituduh menggunakan berus babi.

    Produk SimplySiti sentiasa mematuhi semua peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak JAKIM sebelum sebarang produk kami diberi sesuatu kelulusan Halal. Sebenarnya, produk-produk SimplySiti serta berus yang terdapat di dalamnya yang telah mendapat pengesahan Halal tidak terbabit dengan tuduhan yang dibangkitkan tersebut. Pihak kami selama ini berkerjasama rapat dengan pihak JAKIM dalam setiap proses yang harus dipatuhi sebelum sesuatu produk itu dihasilkan dan dipasarkan untuk kegunaan orang awam.

    Sokongan dan bantuan yang kami terima daripada pihak JAKIM amat kami hargai dan kami banyak belajar daripada mereka kerana sebagai perniagaan yang berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk semua, pihak JAKIM adalah rakan dan pihak yang sangat komited dan paling berwibawa dalam menghulurkan khidmat nasihat dan bantuan kepada pengusaha-pengusaha seperti kami terutama sekali dalam proses penghasilan dan pengesahan kualiti sesuatu produk secara amnya, dan untuk piawaian Halal secara khususnya.

    Sebab itu proses penghasilan sesuatu produk yang ingin mendapat pengesahan Halal daripada Jakim perlu melalui proses pemeriksaan dan siasatan yang terperinci bukan hanya bagi setiap jenis bahan yang terbabit di dalam pembuatan produk, malahan premis, setiap prosesnya termasuk pengangkutan, simpanan, pengeluaran, para pekerja dan segala-galanya perlu mematuhi piawaian yang telah ditetapkan oleh pihak JAKIM.

    Apa yang berlaku di dalam konteks seperti yang tertera di di dalam blog tersebut adalah tidak benar. Bulu yang dilaporkan di dalam lampiran tersebut BUKANLAH bulu berus yang terdapat di dalam produk SimplySiti tetapi hanyalah berus yang terlibat di dalam kerja pembersihan di kawasan kilang dan kerja-kerja menyamak dan penyucian menurut syarak telahpun dilakukan bagi memastikan tidak ada apa-apa langsung yang tidak suci terdapat di dalam premis kilang tersebut lagi sebelum proses pembuatan produk dilakukan di kilang tersebut.

    Oleh itu, kami dengan ini menjamin bahawa produk-produk SimplySiti yang telahpun mendapat pengesahan Halal JAKIM adalah benar & berus yang terdapat di dalam produk-produk kosmetik yang kini terdapat di pasaran juga adalah mematuhi syarat piawaian Halal daripada JAKIM. Bukan itu sahaja, kami juga rasa terharu kerana kerjasama dan follow up yang kami terima daripada pihak JAKIM juga adalah pantas dan efisyen untuk kami mudah membuat apa-apa tindakan susulan dengan efektif.

    Memang sudah cita-cita dan niat Siti adalah untuk memastikan produk SimplySiti adalah halal, suci dan berkualiti. Hanya yang terbaik untuk semua para pengguna maka Siti sanggup buat apa sahaja dan akan terus berusaha memperbaiki mana-mana kekurangan walaupun proses atau usaha itu mengambil masa dan kos yang lebih sedikit daripada proses yang biasa. Sekiranya sesuatu produk itu diragui kesuciannya, kami tidak akan menjual malahan akan menarik balik dari pasaran.

    SimplySiti akan turut mendapatkan kenyataan daripada JAKIM supaya hal ini tidak lagi dipanjangkan sehingga meragukan pengguna SimplySiti. Kami harap pihak JAKIM akan dapat menerangkan status halal SimplySiti dalam kenyataan akhbar mereka nanti. Dan memandangkan isu ini timbul secara mengejut dan kebetulan jatuh pada hujung minggu, pihak SimplySiti akan turut berjumpa dengan pihak JAKIM secepat mungkin untuk berbincang tentang hal ini. Kami mohon agar orang ramai tidak membuat spekulasi awal kerana kami sangat prihatin dan sentiasa menitikberatkan kualiti dan kesucian di dalam produk kami.

    Sekian, terima kasih.

    Dato' Siti Nurhaliza Tarudin
    Presiden
    SimplySiti Sdn Bhd

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    Zon Artis

    sumber :-

    Zon Artis


    (Jawapan) Inilah Jejaka Yang Berpegangan Tangan Dengan Dahlia Teck Itu

    Posted: 06 Aug 2011 06:31 AM PDT

    Ingat lagi siang tadi kami ada paparkan GAMBAR INI? Kami suruh korang teka, tapi nampaknya korang tak berani nak teka. Cuma ada 3 jawapan sahaja yang kami terima. Oh lupa, korang berpuasa. Dan mungkin korang langsung tidak tahu. Maklumlah, hanya nampak bahagian belakang. Huhu..

    Pada post ini, kami berikan jawapan kepada teka-teki (teka-teki la sangat) itu. Nah, korang tengok sendiri siapakah jejaka yang berpegangan tangan dengan Dahlia Teck itu.

    GAMBAR KHAIRUL FAHMI CHE MAT BERPEGANGAN TANGAN DENGAN DAHLIA TECK

    Masih tak jelas? Tengok pula gambar kat bawah ni.


    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    GAMBAR KHAIRUL FAHMI CHE MAT BERPEGANGAN TANGAN DENGAN DAHLIA TECK

    Kantoi sudah! Betullah kata pepatah, sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga. Tak sabar nak tunggu kenyataan dari Khairul Fahmi mengenai gambar ni. Nak tahu juga apa komen beliau. Huhu.. Tapi Khairul Fahmi berada di Slovakia sekarang ni bagi menjalani latihan bersama skuad Olimpik.

    Related Posts with Thumbnails Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

    Kenyataan Rasmi Dari SimplySiti Berhubung Isu Produk Tidak Halal

    Posted: 06 Aug 2011 06:07 AM PDT

    KENYATAAN RASMI DARI SIMPLYSITI BERHUBUNG ISU PRODUK TIDAK HALAL

    Kalau sebelum ini kami menyiarkan kenyataan ringkas daripada Dato' Siti Nurhaliza yang dikeluarkannya melalui Twitter (rujuk di sini) berhubung isu produk SimplySiti yang dikatakan tidak halal, kali ini kami siarkan pula kenyataan rasmi dari pihak SimplySiti yang diemelkan kepada kami serta melalui komen yang ditulis menggunakan nama Muas (di sini).

    Berikut kenyataan rasmi tersebut yang kami salin semula tanpa sebarang edit. Cuma kami perenggankan bagi memudahkan anda membacanya.

    KENYATAAN RASMI DARI SIMPLYSITI

    Merujuk kepada sebaran lampiran yang terdapat di dalam blog, berikut adalah kenyataan daripada SimplySiti. Pihak kami terpaksa membuat kenyataan akhbar lebih awal memandangkan terlalu banyak pihak yang telah menyebarkan spekulasi mengenai hal ini. Kenyataan ini dibuat bagi mengelakkan salah faham orang ramai dan melindungi imej produk kami yang dituduh menggunakan berus babi.

    Produk SimplySiti sentiasa mematuhi semua peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak JAKIM sebelum sebarang produk kami diberi sesuatu kelulusan Halal. Sebenarnya, produk-produk SimplySiti serta berus yang terdapat di dalamnya yang telah mendapat pengesahan Halal tidak terbabit dengan tuduhan yang dibangkitkan tersebut. Pihak kami selama ini berkerjasama rapat dengan pihak JAKIM dalam setiap proses yang harus dipatuhi sebelum sesuatu produk itu dihasilkan dan dipasarkan untuk kegunaan orang awam.

    Sokongan dan bantuan yang kami terima daripada pihak JAKIM amat kami hargai dan kami banyak belajar daripada mereka kerana sebagai perniagaan yang berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk semua, pihak JAKIM adalah rakan dan pihak yang sangat komited dan paling berwibawa dalam menghulurkan khidmat nasihat dan bantuan kepada pengusaha-pengusaha seperti kami terutama sekali dalam proses penghasilan dan pengesahan kualiti sesuatu produk secara amnya, dan untuk piawaian Halal secara khususnya.

    Sebab itu proses penghasilan sesuatu produk yang ingin mendapat pengesahan Halal daripada Jakim perlu melalui proses pemeriksaan dan siasatan yang terperinci bukan hanya bagi setiap jenis bahan yang terbabit di dalam pembuatan produk, malahan premis, setiap prosesnya termasuk pengangkutan, simpanan, pengeluaran, para pekerja dan segala-galanya perlu mematuhi piawaian yang telah ditetapkan oleh pihak JAKIM.

    Apa yang berlaku di dalam konteks seperti yang tertera di di dalam blog tersebut adalah tidak benar. Bulu yang dilaporkan di dalam lampiran tersebut BUKANLAH bulu berus yang terdapat di dalam produk SimplySiti tetapi hanyalah berus yang terlibat di dalam kerja pembersihan di kawasan kilang dan kerja-kerja menyamak dan penyucian menurut syarak telahpun dilakukan bagi memastikan tidak ada apa-apa langsung yang tidak suci terdapat di dalam premis kilang tersebut lagi sebelum proses pembuatan produk dilakukan di kilang tersebut.

    Oleh itu, kami dengan ini menjamin bahawa produk-produk SimplySiti yang telahpun mendapat pengesahan Halal JAKIM adalah benar & berus yang terdapat di dalam produk-produk kosmetik yang kini terdapat di pasaran juga adalah mematuhi syarat piawaian Halal daripada JAKIM. Bukan itu sahaja, kami juga rasa terharu kerana kerjasama dan follow up yang kami terima daripada pihak JAKIM juga adalah pantas dan efisyen untuk kami mudah membuat apa-apa tindakan susulan dengan efektif.

    Memang sudah cita-cita dan niat Siti adalah untuk memastikan produk SimplySiti adalah halal, suci dan berkualiti. Hanya yang terbaik untuk semua para pengguna maka Siti sanggup buat apa sahaja dan akan terus berusaha memperbaiki mana-mana kekurangan walaupun proses atau usaha itu mengambil masa dan kos yang lebih sedikit daripada proses yang biasa. Sekiranya sesuatu produk itu diragui kesuciannya, kami tidak akan menjual malahan akan menarik balik dari pasaran.

    SimplySiti akan turut mendapatkan kenyataan daripada JAKIM supaya hal ini tidak lagi dipanjangkan sehingga meragukan pengguna SimplySiti. Kami harap pihak JAKIM akan dapat menerangkan status halal SimplySiti dalam kenyataan akhbar mereka nanti. Dan memandangkan isu ini timbul secara mengejut dan kebetulan jatuh pada hujung minggu, pihak SimplySiti akan turut berjumpa dengan pihak JAKIM secepat mungkin untuk berbincang tentang hal ini. Kami mohon agar orang ramai tidak membuat spekulasi awal kerana kami sangat prihatin dan sentiasa menitikberatkan kualiti dan kesucian di dalam produk kami.

    Sekian, terima kasih.
    Dato' Siti Nurhaliza Tarudin
    PresidenSimplySiti Sdn Bhd6 Ogos 2011

    Dengan kenyataan dan penjelasan yang panjang lebar ini, sekali lagi kami harap anda semua terutamanya pengguna produk SimplySiti jelas dengan status halal produk yang dikeluarkan oleh syarikat milik Dato' Siti Nurhaliza itu. Tapi kalau masih was-was, nantikan pula kenyataan rasmi dari pihak JAKIM.

    Related Posts with Thumbnails Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    borak kosong

    sumber :-

    borak kosong


    Tak Sedar Masuk Siaran Langsung,Lelaki LamarKekasihnya

    Posted: 06 Aug 2011 09:00 PM PDT


    TEMPO Interaktif, Kansas City - Josh Mullin tidak merencanakan melamar kekasihnya, Ashlee Baldwin, di depan kamera. Apalagi dalam acara siaran langsung yang disaksikan masyarakat. Namun, secara tidak sengaja lamaran yang dilakukan Mullin ketika siaran langsung, Khamis, 4 0gos 2011.

    Awalnya, wartawan KMBC Brenda Washington tengah meliput berita tentang biaya makan yang sehat dari Bandar Udara Internasional Kansas City. Tanpa disengaja, saat Washington membacakan kisahnya, terdapat latar belakang Mullin yang nampak gugup hendak melamar kekasihnya.

    Tanpa sedar disorot kamera, Mullin pun bersimpuh dan melamar Baldwin.

    "Juru kamera Neeley Schmitz mengatakan, 'Laki-laki itu melamar kekasihnya.' Saya tidak melihat. Saya tidak tahu apa yang terjadi di belakang," ujar Washington. "Awalnya, saya mengira para kru mengerjai saya. Saya tidak yakin kejadian itu benar terjadi."

    Setelah meliput beritanya, Washington lalu mendekati pasangan tersebut untuk bergabung secara langsung.

    "Apakah ini asli?" tanya Washington kepada Mullin dan Baldwin.
    "Ya ini asli," kata Baldwin.
    "Apa kata Anda?" tanya Washington.
    "Ini asli," tegas Baldwin.

    Mullin mengatakan kepada Washington bahawa dia pergi ke Kansas City untuk bertemu Baldwin. Mullin ingin membantu Baldwin yang pindah ke Greeley untuk kuliah di University of Northern Colorado. Baldwin mengambil kuliah jurusan pendidikan dasar. Sementara, Mullin mengajar di sebuah sekolah di Greeley.

    Pasangan ini rencananya menikah pada September dengan prosesi yang tertutup untuk keluarga.

    Chef terkenal saman bapa mertua kerana godam e-mel peribadinya

    Posted: 06 Aug 2011 08:00 PM PDT


    LONDON, Britain - Cef selebriti, Gordon Ramsay menyaman bapa mertuanya, Chris Hutcheson kerana menggodam e-mel peribadinya dan menggelapkan wang empayar restorannya sebanyak £1.4 juta (RM5.9 juta) untuk berfoya-foya dengan perempuan, lapor sebuah akhbar semalam.

    Ramsay, 44, yang popular menerusi program realiti masakan, Hell's Kitchen mengisytiharkan perang terhadap keluarga isterinya dengan menyaman bapa mertua, ibu mertua dan adik serta kakak iparnya, birasnya malah, perempuan simpanan bapa mertuanya turut disaman.

    Mereka dinamakan sebagai defendan dalam saman itu yang dikemukakan di Mahkamah Tinggi Britain kelmarin.

    Ramsay menuntut pampasan beberapa juta pound sterling daripada bapa mertuanya selepas dia memecat lelaki itusebagai ketua eksekutif empayar restorannya Oktober tahun lalu.

    Dalam samannya, Ramsay mendakwa mereka berulang kali menceroboh e-mel peribadinya.

    Keluarga mertuanya turut didakwa menggelapkan wang syarikat termasuk bapa mertuanya yang melesapkan £1.4 juta untuk berfoya-foya bersama perempuan simpanannya. - Agensi

    sumber : kosmo online

    Kesian..remaja maut di baham beruang kutub

    Posted: 06 Aug 2011 07:00 PM PDT


    KEPULAUAN SVALBARD, Norway - Seorang remaja lelaki, Horatio Chappleon, 17, mati dibaham beruang kutub ketika dia tidur di khemahnya di sebuah glasier di sini, dekat Norway, lapor sebuah akhbar semalam.

    Beruang berbulu putih dan bertaring panjang itu menyerang sekumpulan peserta kembara Britain pada Khamis lalu dan turut mencederakan empat yang lain.

    Seorang saksi, Terry Flinders berkata, semasa kejadian anak lelakinya, Patrick, 16, sedang berbaring di khemahnya apabila beruang lapar itu menyerbu masuk dan menggigit kepala Horatio yang tidur di sebelahnya lalu membunuh mangsa.
    "Ia kemudian menerkam Patrick. Anak saya menumbuk hidung beruang kutub itu untuk menyelamatkan diri. Dia sempat berlari ke keluar khemah tetapi mengalami kecederaan di kepala dan tangan akibat dicakar," kata Terry.

    Tiga lagi mangsa serangan beruang lapar itu berada dalam keadaan kritikal dan dirawat di sebuah hospital berdekatan.

    Binatang buas itu akhirnya ditembak mati oleh anggota kumpulan pelancong berkenaan.

    Mereka kemudian menghubungi pihak berkuasa yang tiba di lokasi dengan menaiki sebuah helikopter tidak lama kemudian.

    Beberapa hari sebelum kejadian, seorang peserta kembara itu memberitahu, mereka termasuk Horatio berasa gembira apabila ternampak seekor beruang kutub tidak jauh dari tapak perkhemahan mereka.


    Mangsa-mangsa terselamat berkata, kejadian berlaku kerana sistem kawat penggera di keliling tapak perkhemahan tersebut gagal berfungsi.

    Sistem itu sepatutnya melepaskan letupan bunga api ke udara untuk menakutkan beruang kutub yang tersadung kawat dawai berkenaan.

    Terdapat sekitar 27,000 ekor beruang kutub di dunia dengan 60 peratus haiwan itu tinggal di Kanada.

    Beruang kutub yang berbulu putih turut ditemui di Alaska, Rusia, Greenland dan Norway. - Agensi

    sumber : kosmo online

    Pemuda ugut jiran dengan ular sawa batik

    Posted: 06 Aug 2011 06:00 PM PDT


    KUALA LUMPUR - Tindakan seorang pemuda meletakkan seekor ular sawa batik dalam guni di hadapan rumah jirannya dengan niat menakut-nakutkan mangsa menjerat dirinya sendiri apabila dia ditangkap di flat Projek Perumahan Rakyat (PPR) Desa Tun Razak, Cheras di sini semalam.

    Kejadian itu berlaku pukul 9.40 malam apabila suspek yang bekerja sebagai buruh am berusia 22 tahun membawa satu karung guni berisi ular sawa sepanjang 2.4 meter.

    Namun ketika di hadapan rumah mangsa di tingkat lapan flat itu, dia mengalami kesukaran melepaskan ular itu untuk masuk ke dalam rumah sehingga disedari anak lelaki mangsa yang kemudian mengejar suspek dan menangkapnya.

    Pemilik rumah, V. Rajoo, 51, mengenali suspek dan yakin dia bertindak demikian kerana tidak berpuas hati dengan dirinya selaku Ketua Biro Keselamatan dan Pengaduan Awam yang sering terlibat dalam kegiatan pencegahan jenayah di kawasan berkenaan.
    sumber: kosmo online

    Bilik Hotel Unik Berbentuk Gelembung di Perancis

    Posted: 06 Aug 2011 05:00 PM PDT

    Ada hal baru yang boleh kita temui di Roubaix, salah satu kota di Perancis, baru-baru ini. Bagi para pelancung yang ingin menginap dengan cara yang lain daripada yang lain di Roubaix, kini disediakan bilik hotel portabel di sebuah taman. Bilikhotel ini bolehdisewa untuk kamu yang merasa ingin dekat dengan alam di tengah hiruk-pikuknya kota.


    Konsep bilik hotel gelembung ini merupakan buah fikiran desainer Perancis yang bernama Stephane Pierre Dumas. Prinsip bilik hotel ini adalah energi minimum, bahan material minimum, kenyamanan maksimal, dan interaksi dengan alam maksimal.



    Bahan yang digunakan terbuat dari plastik dan ketika dipam bilik akan tetap mempertahankan bentuknya. Hal ini dikarenakan penggunaan sistem airlock pada pintu masuknya dan silent pump yang menciptakan tekanan yang berterusan pada bilik hotel.


    Sebenarnya,bilik hotel gelembung telah diluncurkan pada tahun 2010. Bagi yang ingin menikmati menginap di dalam bilik hotel gelembung ini, cukup membayar sekitar $700 se malam.


    Sumber: trendhunter, odditycentral
    Foto: Philippe Huguen/AFP

    Biar benar fesyen baru ke ni?

    Posted: 06 Aug 2011 11:01 AM PDT

    Festival "Menyentuh Payudara" Mulai Berlangsung Di China

    Posted: 06 Aug 2011 10:30 AM PDT


    Sebagian masyarakat China percaya bahawa ketika seorang wanita single ingin bebas dari gangguan hantu pada bulan ini, mereka harus meminta bantuan lelaki single lainnya untuk menyentuh payudara mereka.

    Menurut kalender Bulan Cina, mulai dari 31 Julai kelmarin kita telah memasuki bulan Hantu, atau disebut juga Bulan Hantu Lapar, bulan ini bukanlah sebuah bulan yang baik menurut mereka, kerana pada bulan ini mereka meyakini arwah-arwah orang yang sudah mati akan bebas bergentayangan di Bumi. Namun mereka meyakini ada satu cara agar para wanita tidak diganggu oleh arwah-arwah ini, iaitu meminta para lelaki menyentuh payudara mereka.

    Para warga di kota Ejia, Yunnan yang masih single akan mengikuti Festival Menyentuh Payudara pada hari ke 14, 15 dan 16 pada bulan Hantu ini. Selama tiga hari tersebut, para lelakinya diperbolehkan menyentuh payudara wanita.

    Menurut para ahli spiritual setempat, pada bulan ini para arwah orang mati tidak boleh beristirahat dengan tenang kerana mereka belum pernah menyentuh seorang wanita sebelumnya. Mereka menginginkan 10 gadis 'suci dan belum tersentuh' untuk menemanimereka ke dunia kematian. Nah agar para wanita itu tidak menjadi sasaran target, mereka yang berusia 15 tahun keatas akan meminta para lelaki untuk menyentuh payudara mereka.

    Kebudayaan ini konon sudah berjalan semenjak Dinasti Sui (Tahun 581 - 619 Masehi), dimana ketika itu banyak pemuda dari suku Yi tewas dalam peperangan. Dari masa itulah, untuk menyenangkan para arwah yang sudah mati namun masih upacara ini mulai secara rutin dilakukan dan diteruskan dari generasi ke generasi.


    sumber: straitimes

    Gila..Perusahaan China Dilaporkan Telah Membuat Pil Penambah Stamina Dari Mayat Bayi

    Posted: 06 Aug 2011 09:45 AM PDT


    Sebuah laporan dari pasukan acara dokumenter di Korea menguatkan kebenaran dari rumor mengerikan mengenai adanya perusahaan China yang menjual pil penambah stamina yang terbuat dari mayat bayi.

    Pasukan tersebut cuba mencari kebenaran dari rumor yang sedang berkembang itu. Mereka lalu menemukan sebuah hospital yang menjual mayat bayi ke perusahaan ubat-ubatan. Mayat-mayat tersebut kebanyakan berasal dari pengguguran dan bayi yang meninggal ketika dilahirkan. Mereka menemukan bahawa hospital itu memerintahkan pegawainya untuk segera menghubungi perusahaan ubat-ubatan tersebut apabila mereka memiliki mayat bayi yang baru.


    Pasukan tersebut juga berhasil mengetahui proses mengerikan bagaimana merubah mayat bayi itu menjadi ubat-ubatan. Pertama, mayat bayi disimpan ke dalam peti sejuk biasa, lalu apabila tiba waktunya untuk digunakan, mereka memindahkan mayat itu ke dalam sebuah alat pengering bernama medical drying microwave. Apabila sudah kering, mereka menumbuknya hingga halus dan memasukan serbuknya kedalam pil kapsul.

    Menurut pasukan itu, mereka membayar cukup mahal untuk mendapatkan pil tersebut, dan ketika mereka menganalisanya, ditemukan bahawa isinya 99.7 peratus berasal dari tubuh manusia. Mereka juga menemukan bahagian-bahagian tubuh dari hasil penumbukan yang kurang halus seperti rambut dan kuku.

    Film dokumenteri ini akan ditayangkan pada stesen TV SBS Korea Selatan pada hari ini 6 Ogos.



    sumber: geekosystem

    Udang Kecil Ini Hobi Makan "Rumahnya"

    Posted: 06 Aug 2011 08:50 AM PDT


    Udang kecil spesies Typton carneus tidak hanya memanfaatkan bunga karang sebagai tempat tinggalnya. Haiwan yang berukuran cukup kecil dibandingkan jenis udang lainnya itu juga suka memakan rumah mereka.

    "Petunjuk pertama yang membuktikan T. carneus memakan rumahnya adalah pada capit yang dimiliki," kata Adam Petrusek, ekologi dari Charles University, Republik Ceko. Alat khusus tersebut tidak seperti capit haiwan pada umumnya. "Fungsi capit pada spesies ini lebih mirip gunting," jelas Petrusek.

    Bukti yang lebih kuat ditemukan setelah peneliti membuka perut udang. Para peneliti mendapati adanya jaringan tubuh milik bunga karang tersebut. "Saat udang ini lapar, mereka tinggal menggunting sedikit bagian dari sponge," kata Petrusek dalam laporannya yang dipublikasikan di jurnal PLoS ONE.

    Bunga karang yang jadi tempat tinggal tidak terganggu oleh konsumsi udang. Bunga karang tersebut terus-menerus menumbuhkan jaringan baru sehingga gigitan kecil T. carneus tidak akan mengganggu, malah menguntungkan. Selain gunting, udang jantan memiliki capit besar dan kuat untuk melawan predator.

    "Spesies udang ini membela rumah dari invertebrata pemakan bunga karang, seperti bintang laut," jelas Petrusek.

    Temuan T. carneus dan hubungannya dengan bunga karang ini awalnya ditemukan para penyelam di Belize Barrier Reef, Belize. Udang kecil dengan ukuran tak lebih dari 1,5 sentimeter tersebut hidup dengan bersembunyi di dalam rongga-rongga milik bunga karang.

    Peneliti telah mengkatalogkan keanekaragaman udang yang ada di sana. Mereka menemukan bahawa salah satu spesies udang membentuk koloni seperti semut di dalam bunga karang.

    Wanita Pemandu Kereta Berbahaya?

    Posted: 06 Aug 2011 07:40 AM PDT


    INILAH.COM, London – Menurut ilmuwan, para pemandu kereta terutama wanita cenderung terlibat dalam kemalangan. Wanita ternyata sulit 'mencerna' belokan dan jalan licin.

    Para peneliti meneliti 6,5 juta tabrakan kereta dan hasilnya, angka kemalangan pada wanita cenderung tinggi. Selain itu, diketahui lelaki menghabiskan waktu lebih lama di balik setir dibanding wanita. Rata-rata, 60% lelaki menghabiskan waktunya untuk memandu dan wanita hanya 40%.

    Michael Sivak dari University of Michigan mengatakan seperti ditulis Dailymail, "Hasil ini menandakan, dalam scenario tertentu, pelanggaran lelaki cenderung kerana tak seimbang dan pelanggaran wanita cenderung kerana terlalu seimbang."

    Sivak dan rakan Brandon Schoettle mempelajari data tabrakan di Amerika Syarikat (AS) dari 1988-2007. Tabrakan yang terjadi terkait lelaki sebesar 36,2% dan wanita/wanita 15,8% serta lelaki/wanita 48%.

    Selain itu, para peneliti menemukan, wanita cenderung berlanggar di persimpangan. Menurut Sivak, hal ini boleh jadi kerana perbezaan tinggi antara kedua jenis kelamin.

    "Terdapat tiga faktor dominan terkait pemandu termasuk kemungkinan salah tempat di waktu salah, kemampuan memandu dan kemampuan mengemudi pemandu lain," katanya.

    Kota Paris Melarang wanita memakai Seluar Panjang?

    Posted: 06 Aug 2011 06:00 AM PDT


    Siapa yang tak kenal Paris, Perancis. Kota ini dikenal sebagai salah satu kiblat mode dunia. Siapa sangka, ada larangan unik yang berlaku sejak 200 tahun lalu di Paris, bahawa wanita tak boleh mengenakan seluar panjang.


    Larangan aneh ini pertama kali diperkenalkan pada akhir 1799 oleh kepala polis Paris. Dari situ, pemerintah Paris menetapkan setiap wanita yang ingin 'berpakaian seperti lelaki' harus meminta izin khusus dari polis yang akan memeriksa keadaan kesihatan kaki mereka.

    Seorang senator wanita, Maryvonne Blondin, yang pertama kali menemukan peraturan baru sebelum mengajukan agar larangan tersebut dicabut. "Saya menemukan mengenai aturan ini tahun lalu dan saya kagum," ucapnya seperti dikutip dari Telegraph.

    Bulan lalu, ia mengajukan pencabutan peraturan tersebut di Senat Paris. Larangan ini diberlaku di Paris tidak lama setelah Revolusi Perancis. Pada tahun 1892, aturan tersebut dilonggarkan dengan amandemen berbunyi 'seluar panjang diizinkan selama wanita memegang tali kekang kuda.'

    Kemudian, pada tahun 1909, aturan itu lebih dipermudah dengan sebuah klausul tambahan yang memungkinkan wanita mengenakan seluar saat mengendarai basikal.

    Pada tahun 1969, di tengah gerakan global menuju kesetaraan gender, dewan meminta polis kota Paris mengubahnya dengan sebuah dekrit. Jawabannya adalah: "Tidaklah bijaksana untuk mengubah teks yang diramalkan mahupun tak terduga dalam mode yang dapat kembali ke permukaan."
    Aturan ini bertentangan dengan undang-undang yang telah membuat lelaki dan wanita setara di mata konstitusi Perancis sejak 1946. Mengingat bahawa seluar panjang wajib bagi polis Paris, secara teori mereka semua melanggar hukum. Tahun lalu, Dewan Paris berusaha agar teks itu dihapus, tetapi polis markas di ibukota Perancis mengatakan aturan tersebut merupakan 'arkeologi hukum' dan bukan sebuah prioritas.

    Presiden Nicolas Sarkozy berjanji menyisihkan waktu khusus agar parlemen meninjau undang-undang Perancis kuno yang harus dibuang.
    Pada tahun 1972, mantan menteri hukum Michele Alliot-Marie, dikenal lewat aksinya dengan seluar panjang saat memasuki Majlis nasional. Saat dihentikan juru sita akibat berseluar, ia berkata, "Jika seluar saya mengganggu Anda, saya akan membukanya sesegera mungkin.


    sumber:vivanews.com

    Video Penampakan Wajah Lelaki Tua di Matahari

    Posted: 06 Aug 2011 05:30 AM PDT

    Pesawat ruang angkasa Solar Dynamics Observatory menemukan penampakan wajah lelaku tua di matahari. Wajah lelaki itu setidaknya muncul selama beberapa hari sebelum lenyap.

    Dalam beberapa gambar dengan panjang gelombang yang berbeza, nampak lelaki tua itu memperlihatkan ekspresi gembira, jahat, dan marah.

    Universe Today melaporkan, filem yang diambil oleh NASA ini menunjukkan bahawa gambar-gambar yang diambil menggunakan panjang gelombang yang berbeza dapat mengungkapkan bentuk yang berbeza.

    Panjang gelombang berbeza ditunjukkan dalam urutan dari temperatur material paling rendah hingga paling tinggi. Gambar yang diambil ini dimulai dari permukaan matahari dan perlahan bergerak ke corona bahagian atas matahari.


    Angry Birds dijadikan bra

    Posted: 06 Aug 2011 04:47 AM PDT



    Neo Nazi Inggris Beri Salam Ala Hitler Buat Teroris Norway

    Posted: 06 Aug 2011 03:30 AM PDT


    INILAH.COM, London – Kalangan Neo-Nazi Inggris memberi penghormatan dan salut ala Adolf Hitler, kepada teroris Norway, Anders Behring Breivik.

    Salam ala Nazi ini diberikan oleh Chris Hurst, kepala regional Inggris dari salah satu kelompok Neo-Nazi, BNP. Dalam liputan The Sun, Hurst tampak memberi salut sambil berteriak, "Sieg heil."

    Hurst nampaknya tak sedar dengan wartawan menyamar yang ada di sampingnya. Sebab saat itu, ia tengah berada di konsert pop Saga, seorang artis perempuan dari Sweden, di Hungary.

    "Menyenangkan boleh balik melawan, tapi tidak dengan membunui orang-orang putih yang masih muda," kata pemuda berusia 22 tahun ini. Menurutnya, para korban perlu 'dikembangbiakkan' untuk menaikkan populasi kulit putih.

    Ia berpendapat, insiden semacam ini masih akan terus terjadi dan menyalahkan imigrasi. "Masalah seperti ini bakalan memburuk," lanjutnya.

    Lukisan itu mengandungi lelaki dan kambing berhubungan intim buat orang ramai marah

    Posted: 06 Aug 2011 02:00 AM PDT

    Robert Lenkiewicz

    London – Galeri eksklusif ini mendapat kritikan pedas selepas mempamerkan lukisan sangat tak sesuai.Lukisan itu mengandungi lelaki dan kambing berhubungan intim.Sangat tidak sesuai dilihat oleh kanak-kanak.

    Lukisan milik pengumpul peribadi itu akan dijual dengan harga 30 ribu GBP . Pejalan kaki Juliet Brown (48) mengatakan seperti ditulis Dailymail , "Memasang lukisan semacam ini jelas menjadi cara sinis mencari perhatian."

    Galeri yang tak jauh dari Hotel The Ritz di Britain itu mendapat banyak kritikan. Tetamu hotel yang melihat lukisan itu mengaku jijik setelah melihat gambar karya seniman Robet Lenkiewicz yang menggambarkan hubungan seks dengan haiwan.

    Lukisan itu dipamerkan di pintu berputar di tetingkap depan galeri Clarendon Fine Art.

    Selama kerjayanya, pelukis lukisan ini sering masuk mahkamah kerana lukisan berbau seksnya. Ia meninggal dunia pada usia 60 di 2002. Lukisan itu dilukis pada 1983.

    Pemilik galeri pun kemudian meminta maaf dan mengatakan, "Kami minta maaf atas ketidakselesaan ini." [Mor]



    Tradisi Aneh,,,Kahwin Paksa Sebelum Haid

    Posted: 06 Aug 2011 01:00 AM PDT


    Sanaa - Para lelaki normal, lajang atau duda, tentu ingin mendapatkan isteri dengan usia lebih muda dan tentu saja masih perawan. Namun, tradisi yang berlaku di sejumlah negara berkembang, seperti Yaman dan Afganistan, memperlihatkan kelakuan kaum Adam di sana yang sungguh keterlaluan.



    Mereka bukannya mencari gadis cukup umur untuk dijadikan istEri, tetapi malah menyasar anak-anak usia di bawah satu dekad, bahkan lima-enam tahun, untuk dijadikan pendamping hidup. Meski bakat cantik sudah terlihat, namun secara lahiriah belum ada yang menarik dari tubuh anak-anak ini. Payudara dan punggung saja belum terbentuk.

    Seperti dilaporkan majalah National Geographic edisi terbaru, saban tahun, 10-12 juta gadis belia dipaksa menikah sebagai tradisi dan cara menyelesaikan kemelut keluarga. Biasanya, upcara pernikahan berlangsung tengah malam atau dinihari agar tidak ketahuan polis.

    Seperti pengalaman Rajani, lima tahun, dari Negara Bagian Rajashtan, India, yang tertidur saat hendak dinikahkan. Ia pun terpaksa dipangku oleh pak ciknya ke tempat pernikahan dengan calon suaminya yang baru berumur 10 tahun.

    Lain lagi dengan gadis cilik dari Yaman bernama Ayesha, 10 tahun. Ia begitu ketakutan saat melihat calon suaminya yang berusia setengah abad. ?Tiap hari ia menelefon saya dan menangis,? ujar adiknya yang bernama Fatimah. Ayesha dan suaminya tinggal di sebuah desa, sekitar dua jam perjalanan dari rumah orang tuanya.

    Dunia pernah dikejutkan oleh kisah Nujood Ali yang lari dari rumah suaminya kerana dinikah paksa. Ia lantas meminta pengadilan mengabulkan gugatan cerai terhadap suaminya yang berumur 30-an tahun. Upayanya berhasil. Ia sekarang kembali bersekolah dan tinggal dengan orang tuanya. Cerita Nujood dibukukan dalam 30 bahasa dengan judul I Am Nujood, Age 10 and Divorced.

    Selain kehilangan masa kanak-kanan mereka, gadis-gadis bau kencur itu juga terancam kehilangan nyawanya saat melahirkan .

    Di Thailand,Jika Ingin Buang Sial Berlatihlah Jadi Mayat

    Posted: 06 Aug 2011 12:00 AM PDT


    VIVAnews - Ritual buang sial banyak dikenal di banyak negara. Diantaranya adalah memotong rambut atau berenang di laut. Di Thailand, upacara buang sial cukup unik. Berlangsung di kuil, orang yang membuat sial itu harus berlatih menjadi 'mayat'. Dan kuil yang menawarkan jasa buang sial ini.

    Kuil Pram Manee di Nakorn Nayok, sebelah timur Bangkok menawarkan solusi buang sial dua kali sehari, tepat pada pukul 09:09 pagi dan 13:09. Waktu upacara yang mengandung angka sembilan, kerana ada kepercayaan di Thailand bahawa angka ini membawa keberuntungan.

    Untuk melakukan upacara buang sial, semua peserta diwajibkan membayar 180 baht untuk biaya bunga, kain putih, dan 'jasa'–berupa keperluan harian termasuk ubat gigi, berust gigi dan makanan bagi para biksu.

    Selama ritual, para peserta berdiri di depan peti mati sambil memegang bunga dan berdoa agar nasib sial pergi serta meminta keberuntungan dalam kehidupan. Selanjutnya mereka akan tidur di peti mati sementara para biarawan melantunkan doa.

    "Kami berdoa untuk si 'mati' agar membersihkan hal-hal buruk. Semua hal buruk akan hilang saat seorang bhikkhu menarik selembar kain dari atas peti mati," kata Rin Manaboom, seorang biarawan di kuil.

    "Biarawan akan meletakkan kain di atas peti mati dan menariknya kembali seperti menarik hal-hal baik masuk ke dalam diri dan membuang hal-hal buruk," katanya seperti dikutip dariYahoo.

    Setelah itu, mereka diminta bangun dan diberi air suci oleh seorang biksu.

    Krisda Netmanee, seorang polisi 39 tahun, mengatakan ingin memulai sebuah awal baru setelah serangkaian tugas kerja yang buruk sejak awal tahun ini. "Saya mengalami nasib buruk tahun ini. Saya di sini untuk membuang nasib buruk dan meminta berkat agar hal bak datang," tambahnya.

    Sedangkan, pengunjung lainnya, Ra Damthanin mengatakan mengikuti ritual secara rutin. Ra mengaku menjadi 'mayat' setidaknya enam kali agar berumur panjang.

    "Saya ingin hidup dalam waktu lama bersama anak-anak, tetangga, dan adik saya," ucap datuk 62 tahun tersebut. "Saya hanya ingin berumur panjang.

    Papan tanda palsu pun ada jugak di China

    Posted: 05 Aug 2011 11:00 PM PDT


    Sudah bukan rahsia lagi, China adalah negara di mana kamu boleh menemukan banyak barang palsu bertebaran dimana-mana, bahkan "iPhone 5" pun sudah dijual di sana. Kali ini, barang palsu yang diamankan bukan peralatan elektronik atau pakaian berjenama, namun petunjuk jalan.

    Kemungkinan untuk mengecoh para pengguna jalan, para pengiklan yang tidak bertanggung jawab membuat petunjuk jalan palsu itu dibuat semirip aslinya dengan latar belakang biru dan tulisan serta border berwarna putih. Tentu saja papan-papan tersebut tidak menunjukan informasi ke nama kota, tempat-tempat penting, atau tempat resmi lainnya, melainkan ke kedai, hotel, pasar, dan hospital.

    Semua petunjuk jalan palsu ini hanyalah yang ditemukan di daerah Xicheng, sebuah daerah di Beijing. Semenjak Jun hingga 3 Ogos, petugas perkotaan sudah membuang 945 papan menyesatkan tersebut dari jalanan.


    sumber: China Daily
    foto: CFP

    Waduh…Curi $2.00 Ditahan 2 Tahun

    Posted: 05 Aug 2011 10:00 PM PDT


    INILAH.COM, Singapura – Seorang warga Malaysia dihukum penjara dua tahun kerana mencuri dua dolar Singapura.

    Ansar Anwar (24) mengaku bersalah memasuki Sakae Sushi di Parco Bugis Junction, pada 28 Juni2011 lalu dan mencuri wang.

    Menurut Straits Times, dia pernah bekerja di tempat itu pada 2007 hingga 2009. Dua hari sebelum kejadian, ia datang ke Singapura untuk mencari pekerjaan dan meminjam wang dari kawannya.

    Saat tak bisa menemukan pekerjaan atau bertemu kawannya, Ansar memutuskan menceroboh restoran dengan membuka paksa pintu belakang.

    Hukuman untuknya, dalam sistem Singapura, boleh mencapai 14 tahun. Meski yang ia ambil hanya dua dolar Singapura.

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS