Nuffnang

OHBULAN!

sumber :-

OHBULAN!


(Gambar) Farid Kamil Pose Gedik & Berstoking Belang

Posted: 02 Mar 2011 08:07 PM PST

Adakah Farid Kamil sengaja bergimik untuk media, atau dia 'sesuatu'? Satu lagi gambar nan hado yang kami terima memaparkan Farid Kamil beraksi gedik, itu tak mengapa. Yang pelik, stokinnya pun berbelang-belang. Apa ada hal kan?

Satu sisi yang lain, kami pun tergelak juga tengok pose gedik Farid Kamil. Manakala, ada satu sisi yang lain bikin kami meluat pula. Mungkin, ini strategi Farid Kamil supaya media-media menulis mengenainya, lagipun Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2010 kan dah nak dekat. Eh, sekejap. Farid Kamil ada tercalon ke?

Mungkin ni gambar lama kot, think positive jap.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rambut Justin Bieber Dilelong Pada Harga USD$ 40,668!

Posted: 02 Mar 2011 07:20 PM PST

Kalau sudah bergelar selebriti antarabangsa, jual apa pun tetap laku. Jangankan rambut, bulu hidung pun orang sanggup beli tau!

Terkini, Justin Bieber yang terkenal dengan gaya rambut smooth silky ini telah memotong rambutnya dan menjadi rebutan para peminat. Dipercayai, rambut Justin Bieber telah dilelong pada harga USD$ 40,688, selepas dibida sebanyak 98 kali. Rambut Justin Bieber diletakkan dalam bekas plastik beserta autograf eksklusif telah diberikan kepada rancangan popular The Ellen DeGeneres Show untuk tujuan kebajikan.

Hasil kutipan akan didermakan kepada Gentle Barn Foundation, sebuah pertubuhan hak asasi haiwan yang bertempat di California.

Perez Hilton, blogger hiburan terkenal turut tersenarai sebagai individu yang menerima rambut Justin Bieber untuk tujuan yang sama. Pada 22 Februari lepas, Perez Hilton ada menyebut bahawa Justin Bieber bukan sekadar memotong rambut, sebaliknya ia merupakan satu fenomena dimana selebriti terkenal boleh memperjudikan imej sendiri demi membantu orang lain.

Kami masih tidak berkesempatan melihat gaya rambut Justin Bieber yang baru. Namun, kami terjumpa satu foto, Justin Bieber botak? Oh I shit you not.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sensasi Selebriti | Berita Hiburan, Gossip Artis, Gambar Selebriti Terbaru, Filem, Muzik, Video & Teater

sumber :-

Sensasi Selebriti | Berita Hiburan, Gossip Artis, Gambar Selebriti Terbaru, Filem, Muzik, Video & Teater


Movie Day Out Sensasi Selebriti SINI ADA HANTU

Posted: 02 Mar 2011 09:06 PM PST

Salam buat semua pembaca budiman,

Dah lama betul, kita tak hang out dan tonton wayang sama-sama kan? So, minggu ni, Budiey ingin mengajak pembaca untuk menonton filem SINI ADA HANTU bersama pembaca Budiey.com yang lain? Amacam okay?

SINI ADA HANTU adalah filem seram komedi kelakar tak ingat lakonan Alvin Wong, Baki Zainal, Fasha Sandha, dan ramai lagi.

sini ada hantu poster

Sinopsis SINI ADA HANTU:
SINOPSIS SINI ADA HANTU

Sini Ada Hantu bermula apabila dua orang pemandu van, Ah Meng dan Bakri yang telah ditugaskan pada saat akhir menghantar mayat datuk kepada majikan mereka di sebuah kampung dimana mereka perlu sampai ke destinasi keesokan paginya. Pada mulanya mereka menolak tapi apabila ditawarkan dengan upah yang lumayan mereke bersetuju.

Semasa dalam perjalanan, radio van tidak berfungsi bagi menghilangkan kebosanan dan rasa mengantuk, mereka berdua bercerita tentang kisah seram yang pernah mereka dengar. Bakri memulakan kisahnya 'Hantu Pokok Pisang'… kisah wanita cantik yang menjelma dari pokok pisang.

Ah Meng mentertawakan Bakri dan mengatakan hantu melayu tak logik , Ah Meng mula menceritakan kehebatan hantu Cina pula 'Hantu Nombor Ekor' Kisah empat lelaki yang mengalami masalah kewangan lalu memuja roh untuk memberikan pertolongan dengan memberi nombor ekor.

Apabila Ah Meng habis bercerita, Bakri memberitahu Ah Meng cerita hantu cina lagi tak logik. Bakri memberitahu Ah Meng yang dia mempunyai cerita lain, tapi kali ini cerita ini mengisahkan hantu dari luar negera.

Ah Meng mula bercerita tentang seorang pelajar, Yakob yang dipindahkan ke sekolah baru kerana masalah disiplin. Yakob kemudian mendapati mereka semua takut pergi ke tandas di waktu malam kerana dipercayai tempat tersebut pernah dijadikan pangkalan tentera Jepun sewaktu Perang Dunia Kedua. Jelmaan hantu Jepun sering berkeliaran pada waktu malam.

Ketika Ah Meng ingin menceritakan kisah hantu yang lain, van mereka yang melalui ladang kelapa sawit yang gelap-gelita itu tiba-tiba rosak. Ah Meng terpaksa mencari bantuan, sementara Bakri menunggu keranda tersebut. Apabila Ah Meng kembali ke van tanpa bantuan yang sepatutnya, sesuatu telah berlaku…

Apa yang terjadi pada Ah Meng dan Bakri?Berjayakah mereka menyelesaikan tugas mereka? Apa yang telah berlaku? '10 Febuari dipawagam. Sini Ada Hantu' bakal menemukan jawapannya.

Tonton Trailer Filem SINI ADA HANTU:

Bila? Hari Sabtu ini, 5 Mac 2011, Jam 12 tengahari

Waktu Tayangan: 12.20 tengahari

Di mana? Pawagam TGV, KLCC

Bayaran? PERCUMA + Goodie bag juga diberikan!

Runtime: 100 minit

BAGAIMANA CARANYA?

Apa yang korang perlu buat ialah:
Jadi pemanggil terawal. Sila hubungi Budiey di talian 019 2883856 sekarang! Tiket masih ada!

Segala SMS yang dihantar tidak akan dilayan. Siapa cepat dia dapat!!!

Kepada pembaca bertuah, kita jumpa HARI SABTU ini ya!

Movie Still Sini Ada Hantu

Movie Still Sini Ada Hantu

Movie Still Sini Ada Hantu

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tags:

Click on the following buttons to share this article with your friends:

Baca artikel lain yang berkaitan:

  • Peraduan Jom Menonton Sini Ada Hantu
  • Gambar Sekitar Movie Day Out Sensasi Selebriti – SORORITY ROW
  • Movie Day Out Bersama Pembaca Sensasi Selebriti Filem Star Trek
  • Pemenang T-Shirt & CD Album Soundtrack Waris Jari Hantu
  • Movie Day Out Bersama Pembaca Sensasi Selebriti Filem Syurga Cinta
  • Peraduan Jom Menonton Filem Hantu Kak Limah Balik Rumah
  • Jemputan ke Gathering Sensasi Selebriti + Filem Waris Jari Hantu
  • Filem Sini Ada Hantu Cerita Hantu Malaysia
  • Movie Day Out Sensasi Selebriti HANTU KAK LIMAH BALIK RUMAH
  • Peraduan 'Jom Menonton Waris Jari Hantu'
  • Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Video Persembahan Pertama Protege di Showcase Mentor 5

    Posted: 02 Mar 2011 08:46 PM PST

    Budiey nak ucapkan selamat maju jaya dan tahniah buat 6 protege yang terpilih untuk berentap dalam musim ke-5 bersama barisan Mentor masing-masing. Salma, Ayish, Ratnah, Shiha, Aiman dan Iqa 6 protege yang berjaya mengharungi sesi ujibakat yang disertai oleh ribuan orang. Salma (Erra Fazira), Ayish (Noh Hujan), Ratnah (Afdlin Shauki), Shiha (Datuk Sharifah Aini), Aiman (Rahim Maarof) dan Iqa (Edry Abd Halim) telah membuktikan kemampuan diri dan potensi untuk berentap di gelanggang Mentor 5 bersama sifu masing-masing.

    Mini showcase Mentor 5 telah berlangsung di Pusat Membeli Belah 1 Utama (Sayap Baru) pada 1 Mac 2011, Isnin, jam 3 petang.

    Jom dengarkan suara dan vokal persembahan pertama mereka. Sila klik video di bawah ni ya.

    Ratnah Protege Afdlin Shauki di Showcase Mentor 5:

    Ayish Protege Noh Hujan di Showcase Mentor 5

    Aiman Protege Rahim Maarof di Showcase Mentor 5:

    Iqa Protege Edry Abdul Halim di Showcase Mentor 5

    Shiha Protege Datuk Sharifah Aini di Showcase Mentor 5

    Salma Protege Erra Fazira di Showcase Mentor 5

    Mentor 5 masih menampilkan Ally Iskandar Mohd Mardzi sebagai pengacara program, jurnal Mentor dan jurnal Protege. Selain itu, Nas Ahmad bertindak sebagai pengacara bersama sewaktu konsert mingguan untuk mendapatkan kisah-kisah yang berlaku di sebalik tabir dan di belakang pentas.

    Mentor 5 membariskan Ajai sebagai Penasihat Vokal, Adam sebagai Penasihat Persembahan, Faizal Uzir sebagai Pengarah Muzik serta memperkenalkan juri tetap buat pertama kalinya dalam penganjuran Mentor iaitu Ramli M.S.

    Ikuti konsert mingguan Mentor yang disiarkan secara langsung dari Auditorium MBSA, Shah Alam pada setiap hari Ahad jam 9.00malam hingga 10.30malam. Penonton juga boleh menyaksikan sorotan persediaan serta aktiviti protege bersama mentor melalui Jurnal Mentor, setiap hari Ahad jam 5.00petang hingga 5.30petang. Manakala Jurnal Protege akan memaparkan diari protege pada setiap hari Isnin hingga Jumaat jam 6.58petang selama 2 minit. Maklumat terkini serta aktiviti protege boleh didapati melalui laman sesawang rasmi mentor www.tv3.com.my/mentor5

    Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

    Tags: ,

    Click on the following buttons to share this article with your friends:

    Baca artikel lain yang berkaitan:

  • Siapa Mentor & Protege Untuk Realiti TV Mentor Musim Ke-3?
  • Sesi Memperkenalkan Protege Mentor Musim Terbaru
  • Ujibakat Mentor Bersama Awie
  • Gambar Mentor & Protege di Rakaman Mentor Raya 2010
  • Mentor Mas Idayu, Mus, Dayang Nurfaizah, Ziana Zain, Azmeer & Joe Flizzoe
  • Keena, Thye, Black di Konsert Mentor
  • Ujibakat Bersama Jaclyn Victor dan Mas Idayu Untuk Mentor Musim ke-3
  • Dayang Nurfaizah Cari Protege Pandai Main Gitar atau Piano
  • Fira, Chaq dan Kumpulan Evo Bertarung di Konsert Kumpulan A
  • Ziana Zain Mas Idayu Rakaman Raya Mentor 4
  • Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    Sensasi

    sumber :-

    Sensasi


    Justin Bieber ingin umumkan percintaannya dengan Selena Gomez tapi mencari masa sesuai

    Posted: 02 Mar 2011 12:37 AM PST

    Gossip percintaan antara Selena Gomez dan Justin Bieber nie dah lama kedengaran,gambar berpegangan tangan,kissing,bercuti bersama semuanya dah disiarkan di Internet.

    Justin Bieber mengaku kepada Mirror Magazine bahawa dia sebenarnya ingin mengumumkan percintaan mereka tetapi mencari masa yang sesuai..Perlu ke nak umum lagi?rasanya semua orang dah tahu..hee..

    Pada 1 March baru-baru nie Justin Bieber menyambut hari jadinya yang ke 17 . masih bawah umur lagi JB nie.Manakala Selena Gomez pula akan menjejak umur 19 tahun pada bulan julai akan datang.

    Pasangan comel ini datang ke Post Party Oscar yang dianjurkan oleh Vanity Fair dengan pakaian yang sedondon,Selena mengenakan Dress merah darah rekaan Dolce & Gabbana,manakala JB memakai Tuksedo hitam dengan sapu tangan merah di poket dada.

    Setiap kali bergambar Justin tidak lepas memeluk pinggang buah hatinya.

    Paparazi sempat menangkap gambar Justin yang mencium kekasihnya curi-curi ketika orang ramai sedang sibuk,Sensasi rasa dia sengaja nak show off kat paparazi kot.




    Linda Onn dapat tahu ada pensyarah menyampah dengannya

    Posted: 02 Mar 2011 12:21 AM PST

    Linda Onn baru-baru nie menulis status di Facebook miliknya tentang seorang pensyarah yang memberitahu Studentnya yang dia menyampah dengan Linda Onn.

    Kisahnya,Pensyarah bertanya kepada student siapakah idola mereka dalam bidang penyiaran? Lalu seorang student menjawab Linda Onn adalah idolanya, tapi Pensyarah tersebut memberi komen negatif yang berbunyi " Linda Onn?i tak minat dia..menyampah!"

    Kesian Linda Onn,nie dah kali keberapa Sensasi dengar isu mcm nie..dulu ada kes peminat kantoi kutuk Linda kaw-kaw

    Pensyarah nie mungkin dia leka yang dia adalah seorang pendidik dan memberikan pendapatnya tentang Linda Onn,ye la mana nak sangka ada orang yang nak jadi batu api nak sampaikan kat Linda Onn terus..huhu... biasala dalam dunia nie bukan semua orang suka kita..

    Efa Nareesha geram Syamsul Yusof tidak masukkan namanya dalam senarai pelakon Khurafat

    Posted: 01 Mar 2011 11:59 PM PST


    Baru-baru ini Melodi ada menyiarkan pelakon Efa Nareesha bengang kerana Syamsul Yusof tidak meletakkan namanya dalam senarai pelakon Filem Khurafat.

    Bila Sensasi fikir-fikir,hmm bila pulak si Efa nie ada dalam filem khurafat tak perasan pun.

    Rupa-rupanya si Efa nie lah yang membawa watak sebagai hantu dalam filem Khurafat.

    Tanpa hantunya tak adalah seramnya ,ye tak?

    Kenapa Syamsul Yusof tak memasukkan nama Efa? mungkin kerana watak hantu tue berlakon takda skrip kot? sebab dia hanya menonjolkan wajahnya sahaja? atau Syamsul lupa nak letak,atau Syamsul nak jimat ink pen,eh ink printer?

    Apa pun isunya pihak Datuk Yusuf Haslam bengang dengan sikap Efa yang memperbesarkan isu ini.

    Terbaru Efa juga meluahkan rasa tidak puas hatinya di Facebook dan menyumpah Teater Bangsawan Siti Zulaikha menjadi huru hara.

    Ini semua kerana gara-gara pada awalnya dia dipujuk supaya menyertai teater tersebut,lepas tue dia pun memberikan komitment penuh dan sentiasa hadir latihan demi menjayakan Teater,tapi pada saat akhir namanya dikeluarkan. Mungkin pihak produksi tidak berpuas hati dengan lakonannya?







    Fazura masuk hospital kerana silikon pecah?

    Posted: 01 Mar 2011 11:49 PM PST




    Fazura yang baru-baru ini dilantik menjadi duta dan model produk LUX telah dikatakan masuk hospital.

    Menurut sumber,Fazura masuk ke hospital kerana silikon nya pecah.Apabila bercakap pasal silikon ,tentunya orang akan berpendapat ada kaitan dengan bahagian dada wanita,atau bahagian punggung ,ataupun hidung.

    Sensasi tengok Fazura nie mcm natural je tak nampak pun unsur-unsur silikon.Tp kadang kala orang mungkin tak suka melihat kecantikan Fazura lalu menyebarkan cerita yang kononnya fazura nie fake sampai masuk hospital sebab silikonnya pecah dan dimasukkan ke Hospital Serdang.

    Apabila gossip ini disampaikan kepada Fazura,dia hanya tergelak dan cakap yang dia sebenarnya berada di KLCC dengan rakan-rakan artis pada waktu yang sama dia dikatakan masuk hospital.

    Dan untuk menyokong ceritanya Fazura memberikan gambarnya di KLCC sebagai bukti.





    Fazura di KLCC dengan rakan artis


    Fazura lepaking kat kedai makan

    Christiano Ronaldo bakal berkahwin dan dapat anak kedua

    Posted: 01 Mar 2011 11:29 PM PST



    Bintang bola sepak terkenal Christiano Ronaldo telah melamar kekasihnya Irina Sheikh ,seorang model bikini Sports wear pada hari kekasih lepas.

    Mereka dah bercinta 10 bulan.Chritiano kini berusia 26 tahun dan kekasihnya 25 tahun.
    Sekarang ini pasangan ini subuk mendeiakan persiapan kahwin mereka.

    Dengar cerita Irina kini sedang mengandungkan anak tunangnya ,dan perutnya juga semakin membesar.

    Christiano telah mempunyai seorang anak lelaki yang dilahirkan melalui ibu tumpang yang identitinya dirahsiakan sehingga kini.Anaknya bernama Christiano Ronaldo Jr dijaga ibu christiano,iaitu Dolores.

    Irina Sheikh adalah wanita kacukan Russia dan Turki,menurut Irina,wajahnya yang eksotik itu datang dari genetik bapanya yang berketurunan turki.

    Cantik kan..memang sepadan sangat derang berdua nie.





    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    borak kosong

    sumber :-

    borak kosong


    Polis Rakam Dan Paksa Mahasiswi Lepas Seluar Dalam

    Posted: 02 Mar 2011 09:00 PM PST

    Mangsa yang menjadi korban kelakuan polis mata keranjang ini bukan gadis yang sebarangan dan sepatutnya tidak mudah  dibodohkan, tapi gadis berpendidikan tinggi atau mahasiswi, di kampus STIEM Makassar.


    Ceritanya ketika menemukan duo sejoli sedang berduaan, beberapa orang polis menangkap mereka lalu menuduh pasangan ini sudah berbuat hubungan seks dan akan menangkapnya. Tetapi pasangan muda-mudi ini merasa tidak bersalah kerana tidak atau belum melakukan apa-apa, maka mereka pun berdebat dengan polis itu dan meminta untuk tidak menahan mereka.

    Kerana para polis ini merasa punya kekuasaan, mereka pun tetap menuduh mereka ini sudah melakukan tindakan yang salah. Disamping itu para polis bejatmerasa tergiur kemolekan tubuh sang mahasiswi yang hanya memakai singlet sehingga membuat otak-otak porno  polis ini ingin mencabuli si gadis. Lalu salah seorang polis itu menyuruh si mahasiswi membuka seluar dalamnyanya dan memperlihatkan alat kelaminnya untuk membuktikan belum "kemasukan" apa-apa, idea gila ini dipersetujui oleh rakan-rakan polis  yang sama-sama berotak kotor ini.

    Dengan ketakutan, mahasiswi ini menuruti perintahpolis itu dengan membuka seluar dalamnya sehingga kemaluanya pun kelihatan, merasa kurang puaspolis menyuruh si cewek mempamerkan secara jelas . Para polis yang gila ini dengan segera mengeluarkan handphoneya untuk merekam "area peribadi" si mahasiswi Makassar ini sambil meraba-raba, ada yang mengabadikanya dengan alasan mengambil gambar untuk bukti "keperawanan" si gadis ini. Masih belum puas juga, polis setan ini menyuruh si mahasiswi bodoh ini melakukan aksi dengan jari-jarinya anehnya si gadis  ini pun menurut sahaja perintah polis ini.

    Akhirnya polisi hidung belang ini pun minta duit sebanyak Rp 500ribu dengan mengancam si mahasiswi  ini supaya video ini tidak disebar, toh akhirnya selain duit ratusan ribu melayang, video yang  berjudul "Razia Perawan" ini menyebar juga ke segala penjuru dunia melalui dunia internet. Tetapi dengan menyebarnya video ini selain membuat malu mangsa juga membantu memudahkan menangkap polis yang disyaki ini kerana buktinya jelas dan mudah dicari di internet.


    Akhirnya polis-polis yang bermental rendahan ini berjaya ditangkap. Tetapi khabarnya mahasiswi bego ini memotong pendek rambutnya supayatidak dikenali umum.

    sumber : http://forum.vivanews.com


    bk-harapan agar tiada polis-polis dinegara kita berkelakuan begini....



    30 Tahun Menikah Tetapi Belum Pernah Lihat Wajah Isteri

    Posted: 02 Mar 2011 08:45 PM PST

    VIVAnews - Pernikahan itu terjalin selama tiga dekad. Anehnya, sang suami sama sekali belum pernah melihat wajah isterinya. Hanya mata yang boleh dipandang selama hidup bersama.

    Sepanjang hidupnya, sang istri selalu mengenakan burka, busana tertutup bagi wanita muslim yang hanya memperlihatkan area mata. Bahkan, tidur pun mengenakan busana itu.

    Selama 30 tahun menjalani pernikahan tanpa melihat wajah isteri ternyata tak mengubur rasa penasaran sang suami. Diam-diam, lelaki ini nekad menyingkap cadar di wajah isterinya yang tengah lelap tertidur.

    Hanya, jawaban atas rasa penasarannya itu harus dibayar 'mahal' dengan tuntutan cerai sang isteri, pada 2008 lalu. Sang isteri yang sudah berusia 50-an tahun merasa dikhianati. Dia nekad meminta perceraian, meski suami sudah berulang kali meminta maaf dan berjanji tak mengulangi perbuatannya.

    "Setelah sekian tahun, dia (suami) cuba melanggar komitmen, ini sudah kesalahan besar," kata sang isteri kepada akhbar setempat, Al-Riyadh, seperti dikutip dari laman Daily Mail.

    Apa yang dilakukan wanita itu merupakan bentuk kepatuhan terhadap tradisi yang tumbuh subur di kampungnya, tak jauh dari Khamis Mushayt, wilayah barat daya Arab Saudi. Bukan ajaran Islam, namun tradisi ini tumbuh subur di sejumlah kawasan terpencil di beberapa negara Teluk.

    Itu pun bukan satu-satunya kes. Seorang lelaki bernama Ali al-Qahtani juga menerima ancaman cerai ketika cuba membuka penutup muka isterinya setelah 10 tahun pernikahan. Beruntung dia dimaafkan setelah berjanji tak akan mengulangi perbuatannya.

    Sementara Hassan Al-Atibi mengancam akan menikah lagi jika isterinya tak bersedia membuka penutup muka. Bukannya terancam, sang isteri malah mencarikan wanita yang tak menganut tradisi itu untuk dijadikan isteri kedua. Merelakan suaminya poligami agaknya lebih baik daripada menunjukkan wajahnya ke suami.

    Om Rabea al-Gahdaray, 70, salah satu wanita yang menjalani tradisi ini mengatakan bahawa suami tidak boleh melanggar komitmen yang telah disepakati sebelum pernikahan. Suami tak boleh mengubah tradisi yang telah terbangun sejak zamansebelum mereka lahir lagi.

    Ketika ditanya bagaimana boleh memiliki anak tanpa mengizinkan suami melihat wajah dan tubuhnya, al-Gahdaray menjawab, "Pernikahan itu tentang cinta, bukan wajah."

    Kerana Kemiskinan Pasangan Suami Isteri Ini Mengakhiri Hidup Bersama Di Tali Gantung

    Posted: 02 Mar 2011 07:00 PM PST

    REPUBLIKA.CO.ID, TANJUNGPINANG– Pasangan suami isteri, Saari (44) dan Sugiarti (39) ditemukan meninggal dengan cara menggantung diri di kediamannya di Jalan Sulaiman Abdullah Gang Senyum Tanjungpinang, Kepulauan Riau, Rabu.

    "Kedua mangsa ditemukan meninggal dalam posisi tergantung pada seutas dawai di tingkat dua rumahnya," kata Kapolsek Tanjungpinang Barat, AKP Sibarani. Sibarani mengatakan, mangsa ditemukan  oleh pihak keluarga pada pukul 09.30 WIB dengan keadaan jasadnya sudah sangat mengerikan dan mengeluarkan bau busuk.

    "Dijangkakan suami isteri itu mengakhiri hidupnya empat hari yang lalu, melihat keadaan jasadnya yang sudah membengkak," katanya. Polisi menurut dia belum boleh memastikan penyebab kedua suami isteri itu mengakhiri hidupnya dengan cara menggantung diri. "Kami masih menyelidiki penyebabnya," ujar Sibarani.

    Sibarani mengatakan, Saari bekerja sebagai tukang becak di pasar Tanjungpinang, sedangkan isterinya seorang surirumah tangga. Informasi yang diperoleh dari tetangga korban, Ermalis, mengatakan Saari masih terlihat pada Sabtu (26/2) siang.

    Menurut Ermalis, Saari pernah mengeluh kesulitan ekonomi untuk mengubati isterinya Sugiarti yang menderita penyakit stroke sejak dua tahun lalu. "Mungkin itu penyebabnya," ujar dia.

    Penumpang panik bila ketahui juruterbang pesawat seorang wanita

    Posted: 02 Mar 2011 06:31 PM PST

    Macam-macam hal..susah kalau sukar mempercayai
    kebolehan orang lain..saya petik dari Berita Harian

    gambar hiasan

    NEW DELHI: Seorang penumpang sebuah pesawat India, panik dan mendesak penerbangan dibatalkan selepas mendapat tahu juruterbang pesawat itu adalah seorang wanita. 

    Lelaki terbabit mula berteriak sejurus terdengar suara juruterbang wanita itu membuat pengumuman melalui intekom bahawa pesawat akan berlepas tidak lama lagi. 
    "Saya tidak mahu mati. Dia tidak mampu menjaga rumah tangganya, bagaimana dia boleh mengendalikan sebuah kapal terbang?" jerit lelaki itu. 

    Beliau kemudian bertengkar dengan beberapa krew selama kira-kira 40 minit, sebelum akhirnya dibawa keluar dari pesawat. – Agensi

    Wow!!! Ada orang beli empat keping setem bernilai RM3.49 juta

    Posted: 02 Mar 2011 05:25 PM PST

    Begitu tinggi nilainya barang-barang lama ni...
    saya petik dari kosmo online

    SHANGHAI, China - Seorang pengumpul setem mencipta rekod apabila dia membayar AS$1.15 juta (RM3.49 juta) untuk empat keping setem yang dikeluarkan ketika era Revolusi Budaya di China pada 1960-an, kata pihak penganjur satu majlis lelongan semalam.

    Setem-setem itu yang tidak pernah digunakan memaparkan beberapa inskripsi yang ditulis oleh bekas pemimpin China, Mao Zedong kepada rakan-rakan pekerjanya dari Jepun.

    Set setem tersebut dibeli oleh seorang pengumpul dari Hong Kong dalam satu acara lelongan.

    Acara itu juga turut melelong setem-setem sebelum dan selepas revolusi di China dan juga yang dikeluarkan di Taiwan. - Agensi

    Aneh, Haiwan Mirip Ular Makan Melalui Kulit

    Posted: 02 Mar 2011 04:15 PM PST

    INILAH.COM,- Haiwan laut mirip cacing berkepala moncong, Hagfish punya kebiasaan mengerikan. Mereka memakan bangkai haiwan tidak hanya dengan mulut, tetapi juga kulit dan insang.

    Kajian yang dipublikasikan di jurnal Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences menyebutkan hagfish dapat menyerap nutrisi melalui kulit dan insang. Ketika berada di dekat bangkai, haiwan ini akan mengeluarkan konsentrasi kimia tinggi yang membuat nutrisi terlarut.

    Meskipun beberapa invertebrata (haiwan tidak bertulang belakang) termasuk moluska dan cacing menyerap nutrisi melalui kulit dan insang, tapi hagfish merupakan haiwan bertulang belakang pertama (vertebrata) yang memakan makanan dengan cara ini.

    Hagfish merupakan haiwan kuno yang dipercayai sebagai vertebrata pertama di dunia. Sistem penyerapan nutrisi haiwan tersebut merupakan transisi antara sistem yang digunakan invertebrata air seperti cacing sekaligus sistem pencernaan yang rumit, seperti vertebrata lainnya.

    "Fitur mereka yang paling mencolok selain kemampuan untuk memunculkan lendir tebal dalam jumlah berlebihan, kumis di sekitar mulut dimanfaatkan pula untuk mengeksploitasi lingkungan," ujar ilmuwan Carol Bucking dari University of British Columbia dan Bamfield Marine Sciences Center di Kanada.

    Mekanisme molekular spesifik yang ada di dalam jaringan hagfish digunakan untuk memindahkan asam amino ke dalam tubuh mereka. Peningkatan konsentrasi asam amino inilah yang menyebabkan jaringan mampu meningkatkan proses penyerapan sampai titik tertenu. Jika mekanisme itu terus berlanjut, maka kulit dan insang memiliki kemampuan penyerapan yang tinggi.

    Ini merupakan proses adaptasi yang membantu hagfish memkan keseluruhan bangkai dengan cepat

    Budak tercucuk besi pagar

    Posted: 02 Mar 2011 11:01 AM PST


    Baru berusia 6 tahun...Saksikan ketabahan budak ini...

    Pasangan Suami Isteri Menikah ala Robot Stormtroopers

    Posted: 02 Mar 2011 10:01 AM PST

    Pasangan suami isteri yang pelik, mereka menamakan diri mereka sebagai "Star Wars Geeks",  sama dalam filem Star Wars pada ketika mereka menikah dan berbulan madu mereka memakai topeng robot Stormtroopers...



    Pasangan ini baru tahu pernah bergambar semasa mereka kecil

    Posted: 02 Mar 2011 09:01 AM PST

    REPUBLIKA.CO.ID,LONDON – Cinta sejati benar-benar ada. Sepasang suami isteri mendapati bahawa mereka sesungguhnya sudah pernah bertemu ketika keduanya secara tak sengaja terfoto bersama sewaktu masih kanak-kanak sekitar 14 tahun lalu.

    Foto hitam putih itu menjadi saksi cinta sejati mereka. Mandy Best, yang ketika itu berusia 4 tahun, sedang bercuti bersama keluarganya. Mandy, yang kini berusia 50 tahun, berfoto ria untuk kenang-kenangan. Ray Knaggs kecil, yang ketika belum mengenal Mandy,ketika itu secara tak sengaja ikut terfoto.

    Setelah 20 tahun berlalu, Ray Knaggs dan Mandy Best akhirnya menikah. Tapi, keduanya belum menyedari bahawa mereka pernah berfoto bersama ketika masa kanak-kanak dahulu.

    Keharuan muncul setelah Ray Knaggs dan Mandy Best saling menunjukkan foto masa kecil mereka. Ketika Mandy Best memperlihat fotocuti tersebut, Ray Knaggs begitu sangat terkejut. "Gambar itu diambil oleh ibu saya atau ayah. Ray nampak terkejut dan berkata,'Itu aku!" Bagaimana kemungkinan itu? ",'' cerita Mandy Best.

    Foto itu diambil di Butlins, Filey, Yorks Utara, pada 1965. Keluarga Ray Knaggs dan Mandy Best ketika itu sebenarnya tinggal berdekatan di Billingham, Teesside. Rumah mereka yang hanya dipisahkan oleh jalan. Mereka ketika itu sedang bercuti secara bersamaan, tetapi tidak saling mengenal.

    Ray Knaggs dan Mandy Best bertemu di sebuah kelab pada 1979. Mereka kemudian menikah pada 1985. Mereka kini memiliki anak Louise (23), Mark (20), Jessica (18), serta kembar Ashleigh dan Liam (16)

    Akibat Slip Gaji Tertukar, Pekerja kilang kain Terima Gaji 2 juta poundsterling

    Posted: 02 Mar 2011 08:32 AM PST

    REPUBLIKA.CO.ID,LONDON – Ini benar-benar gaji 'gila' bagi seorang pekerja kilang kain ini. Ketika membuka slip gajinya, dia sangat terkejut mendapati nilai gajinya sebesar 2 juta poundsterling .  Besarnya 1.000 kali ganda dari gaji normalnya.

    Bagi orang kaya mungkin tidak akan berkedip mata ketika melihat wang dalam jumlah besar tersebut. Tapi bagi pekerja kilang tersebut, dia perlu bekerja selama 83 tahun untuk mendapatkan wang sebanyak itu.

    Tapi, dia tidak kelabu mata. Pekerja yang gaji bulanannya sebesar 2.000 poundsterling  itu langsung memberitahu bosnya dan mengembalikan wang tersebut.

    Pemimpin Uni Pekerja, Andy Murray, mengatakan: "Sudah ada pembicaraan di pabrik. Dia sangat terkejut ketika mendapati gajinya sebesar itu. Aku pun pasti akan demikian.''

    Howmet Alcoa, perusahan pembuat turbin pesawat, membayar  1,4 juta poundsterling langsung ke  bank karyawan misteri itu. Sementara bakinya 600 ribu poundsterling untuk pembayaran pajak penghasilan.

    Juru bicara perusahaan, Jasper van Zon, mengatakan: "Kami telah mengakui dia kerana kejujurannya".

    Foto Gadis Secantik Boneka Barbie Yang Heboh Di Internet

    Posted: 02 Mar 2011 07:46 AM PST

    TRIBUNNEWS.COM -Beginilah kekuatan dari photoshop. Sebuah foto gadis muda yang terlihat sempurna beredar di internet dan membuatnya menjadi sensasi di Asia dalam waktu semalam.

    Foto-foto itu memperlihatkan foto seorang gadis muda bernama Wang Jiayun kemudian menjadi selebriti dalam waktu singkat di Korea.

    Para user di sejumlah forum itu melihat Wang sangat sempurna dengan wajah dan tubuh seputih pualam, hidung yang indah, dan membuatnya sangat sempurna, serta mirip dengan boneka. Berdasarkan hasil laporan, Wang adalah pelajar berusia 17 tahun di Shenzen, China.

    Sayangnya, usut punya usut, penampilan ala Barbie oleh Wang ini setelah melalui proses foto editing. Tak tahan, cemuhan,dia kemudian menutup blog peribadinya.

    Inilah Lelaki Yang Seumur Hidupnya Menulis Puisi Cinta untuk Isterinya

    Posted: 02 Mar 2011 06:00 AM PST

    REPUBLIKA.CO.ID,LONDON – Cinta sejati. Seorang lelaki menerbitkan sebuah buku yang berisikan puisi-puisi yang ditulis sepanjang umurnya untuk isterinya.

    Moss Rich, nama lelaki sejati itu, tidak pernah mengadakan pesta untuk merayakan pernikahannya dengan Milly. Mereka tidak memiliki foto pernikahan dan mereka tidak mampu berbulan madu. Tetapi setelah 72 tahun kemudian, pasangan ini menjadi pasangan paling romantis di England.

    Pada Hari Valentine tahun ini, Moss Rich yang merupakan veteran Perang Dunia dan sudah berusia 100 tahun itu menjadi penyair tertua disana. Dia memutuskan untuk menerbitkan kumpulan puisi cinta yang ditulis untuk isterinya selama puluhan tahun mereka bersama-sama.

    Pasangan ini pertama kali bertemu pada 1939 di sebuah pertunjukan di London's Unity Teater. Keduanya memiliki perasaan daya tarik antara satu sama lain. JATUH PADA PANDANGAN PERTAMA.

    Meskipun pandai menulis puisi, Moss mengakui bahawa ia biasanya cukup malu ketika datang untuk berbicara tentang cinta. "Saya tidak membuka hati saya dan membiarkan semua orang melihat apa yang ada di dalamnya", katanya. "Puisi saya mengungkapkan apa yang saya pilih untuk berbagi. Tetapi, segala sesuatu tidak dapat dimasukkan ke dalam kata-kata."

    Sekarang lebih dari 150 puisi cinta tercipta selama Moss dan Milly menikmati kehidupan pernikahan 72 tahun. Puisi, yang dibuat dengan tulisan tangan atau ditaip dengan mesin taip peribadinya, semuanya ditandatangani dan diberi tarikh. Semuanya ditujukan Moss untuk mencintai seumur hidup Milly yang kini berusia 93 tahun.

    Untuk merayakan pernikahan mereka yang romantik dan bahagia, Moss dan Milly memutuskan untuk menerbitkan koleksi puisi cinta pada hari yang paling romantis tahun, Hari Valentine. Dicetak pada kad pos bergambar dan berjudul 'A Lifetime of Love', kad telah dirancang untuk memungkinkan orang lain berbagi kata-kata Moss dengan orang yang mereka cintai.

    Mandi air kencing sebelum jumpa awek

    Posted: 02 Mar 2011 05:20 AM PST


    VIVAnews – Bila manusia akan mandi dan bersolek hingga cantik dan wangi untuk menarik pasangan, keadaan itu tidak terjadi pada monyet liar capuchin (cebus capucinus).

    Monyet jantan capuchin memang akan mandi sebelum bertemu dengan monyet betinanya. Tapi, pejantan itu akan mandi dengan air seninya sendiri untuk mengurat pasangannya.

    Seperti dikutip dari web Physorg, kera capuchin jantan biasanya akan mengencingi tangannya dan kemudian membasuh air seni itu ke seluruhr bulu tubuhnya, sebelum bertemu betina.

    Sebuah kajian yang dilaksanakan Dr Kimberley Phillips dan pasukannya dari Jabatan Psikologi pada Trinity University, San Antonio Amerika Syarikat, ternyata berhasil mengungkap alasan perilaku 'jorok' kera capuchin jantan itu.

    Dari hasil pemindaian Functional Magnetic Resonance Imaging (FMRI), terungkap bahawa otak monyet betina akan bereaksi berbeza ketika mencium urine monyet dewasa, terutama urine monyet dewasa jantan.

    Beberapa daerah di otak monyet betina khususnya yang terkait dalam proses penciuman, akan aktif sketika mereka mencium bau air kencing monyet jantan dewasa.

    Dr Phillips dan pasukannya mengatakan bahawa air kencing digunakan oleh monyet sebagai alat komunikasi untuk menyampaikan status sosial atau singnal bahawa mereka siap secara seksual.

    Kemampuan betina untuk menangkap bau urine monyet muda dengan urine monyet jantan dewasa terkait dengan kemampuan betina untuk mendeteksi tingkat kadar testosteron di air kencing mereka.

    Semakin tinggi tingkat testosteron berhubungan dengan kematangan seksual dan status sosial yang lebih tinggi di kalangan monyet capuchin.

    Kajian lainnya mengatakan bahawa aksi mandi air kencing yang dilakukan monyet jantan ini diawali oleh ajakan betina ketika mereka tengah berada pada puncak kesuburan mereka. Saat itulah, frekuensi mandi air kencing sang jantan semakin meningkat.

    [Hebat] Banduan lari dari penjara menyamar jadi biri-biri

    Posted: 02 Mar 2011 04:30 AM PST

    Ada istilah baru yang dibuat oleh dua banduanyang berasal dari Argentina. Dahulu ada istilah serigala berbulu biri-biri, tapi kini mereka mempunyai istilah baru, iaitu banduan berbulu biri-biri.

    Dua orang banduan Argentina Maximiliano Pereyra dan Ariel Diaz, cuba menipu para pencari mereka dengan dengan menggunakan kostum  seperti biri-biriasli. Pereyra usia 25 dan Diaz usia 28, dipenjarakan kerana melakukan rompakan. Mereka melarikan diri daripada penjara yang dikatakan mempunyai kawalan yang sangat ketat.
    Mereka mencuri kostum biri-biri tersebut dari peternakan setempat dan menggunakannya untuk menipu para petugas selama lebih kurang seminggu. Padahal  300 petugas ketika itu mencarinya.

    Akhirnya para petugas mendapat tahu setelah adanya laporan dari penduduk setempat yang melaporkan bahawa ada sepasang orang yang berlari di lapangan pada malam hari.

    "Mereka menggunakan pakaian warna kelabu, tapi penuh dengan bulu biri-biri," ujar peternak di La Almeda.

    Sumber dari polia mengatakan, mencari mereka di antara ribuan domba yang ada di lapangan adalah suatu hal yang mustahil.

    "Mereka bioleh saja menyamar menjadi  biri-biri tepat di depan mata kita selama mereka mahu," ujar salah seorang polisi.
    (okezone)

    Anjing Rottweiler yang menjadi Baby Sitter.

    Posted: 02 Mar 2011 03:00 AM PST



    Seorang pecinta binatang bernama Amanda Collins (25th) dari Perancis memelihara beberapa binatang yang – katanya – yatim piatu; itik, angsa, arnab kucing dan anjing.

    Untuk memelihara dan menjaga binatang peliharaan ini tentunya memerlukankan perhatian yang khusus terlebih penjagaan agar sesama mereka tidak saling berkelahi. Bagaimana Amanda melakukannya?

    Amanda memiliki anjing Rottweiler yang menjadi ibu asuh @ babysitter.

    Untuk memberi makan, itu memang kewajiban sang pemilik. Tetapi untuk menjaga mereka, Amanda sangat beruntung memiliki baby sitter yang bioleh dipercayai, iaitu Dave Dog, seekor anjing jenis Rottweiler yang dikatakannya memiliki sifat keibuan dan mampu menjaga binatang-binatang yang lain, ibarat seorang ibu asuh.

    Dave yang pernah terpilih sebagai anjing yang paling inspirasi dalam pertandingan yang di taja oleh pakar ubat cacing Drontal ini dianggap memiliki sifat lembut, tidak seperti tipe Rottweiler lainnya yang dikenal ganas.

    "Rottweiler adalah jenis anjing besar yang ganas, tetapi mereka boleh menjadi sangat lembut dan taat jika  dipelihara dan dilatih dengan benar, dan Dave adalah contoh sempurna itu, " kata Amanda.

    Sejauh ini, Dave telah membantu mengasuh dan menjaga 4 ekor itk, 3 angsa, 5 arnab, 13 anak kucing dan 5 anak anjing - belum lagi anak ayam yang baru lahir yang tak terhitung jumlahnya.

    Tengkorak Bayi Berhiaskan 8000 Berlian

    Posted: 02 Mar 2011 02:00 AM PST

    Sebuah tengkorak bayi dijadikan karya seni bertahtakan berlian. Akibat menggunakan kerangka bayi sebagai media seninya, seniman dari England ini hingga dicap tidak berperikemanusiaan Seperti diwartakanTelegraph.co.uk, Damien Hirst menjadikan fosil kerangka bayi dari koleksi patologi abad ke-19 sebagai rekaan barunya, menghiasinya dengan lapan ribu berlian berwarna pink dan putih.


    Sebelum dihiasi dengan ribuan berlian, kerangka itu dilapisi dengan platinum terlebih dulu. Seluruh berlian tersebut juga dipesan secara khusus dari tbutik perhiasan Bentley & Skinner. Meskipun kerangka ini belum diketahui harganya, namun diperkirakan harganya mencapai 50 juta Poundsterling.Tengkorak bayi berhiaskan berlian ini akan dipamerkan di Galeri Gagosian, Hongkong.

    Damein menamakan karyanya ini dengan 'Demi Keindahan Surgawi'. Ia mengangkat kerangka sebagai karya seni kerana terinspirasi oleh kegunaan tengkorak untuk kesenian oleh suku Aztek. "Ketika Anda melihat sebuah tengkorak, Anda akan berfikir tentang kematian. Namun, ketika Anda melihat kematian boleh begitu indah, Anda akan mendapatkan sebuah harapan," ungkapnya seperti dilansir web aol.

    Meskipun kerangka itu merupakan hasil karya seni yang harganya sangat mahal. Nyatanya, para orang tua di disana mengaggap hasil karya Damien sangat mengganggu dan tidak beradab.

    Sally Russell, perwakilan dari kelompok orang tua, mengatakan, "Dengan menjadikan kerangka sebagai media seni, Damien sangat tidak berperasaan. Ia tidak tahu karyanya itu bioleh melukai beberapa orang tua yang kehilangan anaknya."

    Ada permainan monopoli ala komunis

    Posted: 02 Mar 2011 01:00 AM PST

    Queue, permainan monopoli ala komunis

    Sebuah permainan monopoli versi komunis dibuat di Poland.Membeli properti, seperti rumah, hotel dan jalan, para pemain permainan ini mendapat 10 daftar barang yang harus mereka dapatkan secara berbaris. Di antaranya, roti dan kertas toilet.

    Karol Madaj yang membuat permainan ini. Dia memberi nama: Queue atau BERBARIS Para pemainnya harus berbaris di kedai-kedai milik pemerintah demi mendapatkan barang di daftar tersebut.
    Pemain yang boleh mendapatkan 10 barang paling pertama menjadi pemenang. Dalam Queue juga ada kad seperti monopoli versi asli. Bila di versi asli pemain boleh mendapatkan wang. Pemain Queue yang mendapat kad boleh memotong barisan sehingga lebih cepat mendapatkan 10 barang itu.

    Menurut Madaj, permainan ini dibuat atas kerjasama dengan National Remembrance Institute, untuk mengenalkan dan mengingatkan kepada anak sekolah bagaimana rasanya hidup di era komunis ketika Uni Soviet masih ada.
    "Selain ingin memberi pemahaman bagaimana rasanya hidup di era komunis, juga mengajari apa dan bagaimana berbaris itu, sesuatu yang ketika ini orang-orang mulai lupakan," kata Madaj seperti dikutip dari laman Orange .
    Permainan monopoli yang asli dibuat pertama kali pada 1935, sebanyak 275 juta permainan ini terjual.

    [Gila] Datuk rabun 66 tahun perkosa budak 7 tahun

    Posted: 02 Mar 2011 12:45 AM PST

    Sungguh terkutuk perbuatan Martin (66), seorang tukang urut. Martin sanggup memperkosa N, anak tetangganya yang masih berumur 7 tahun.

    "Saya sendiri tak tahu. Anak saya ini setiap buang air kecil selalu mengeluh sakit dan pedih," ujar ayah angkat N, Herman (56) ketika berbincang-bincang dengan detikcom.

    Kerana tak mengerti apa yang dirasakan N, Herman meminta ibu dari teman N untuk mengorek lebih detail tentang rasa sakit N. Dari ibu teman N tersebut, Herman akhirnya mengetahui kalau tetangganya itu memperkosa anaknya.

    "Ibunya teman N yang memberitahu Martin itu sudah perkosa anak saya," kata Herman dengan kesal.

    Herman merupakan pencen karyawan PT Telkom. Herman hanya tinggal berdua dengan anak angkat N serta cucunya Farrel. Isteri Herman sudah meninggal 1 tahun lalu keraa kanser. Sedangkan Martin keadaan matanya sudah agak rabun.

    Setelah mendengarkan cerita ibu teman N, Herman tak teru melaporkan kepada polis. Herman berniat menghakimi sendiri Martin. Herman pun bercerita kepada para tetangga. Tetangga menyarankan agar Herman laporkan kepada polis saja.

    "Saya tak mahu dia ditahan. Saya mahu siat dia sepertik ikan terus saya mahu buang dia di Serpong," katanya.

    Atas anjuran tetangga, Herman akhirnya melapor ke Polsek Beji, Depok. Dari Polsek, Herman disuruh melapor ke Polres Depok. Dari situ, salah seorang penyiasat menyuruh Herman agar melakukan pemeriksaan terhadap anaknya N.

    "Kata doktor ini (selaput N) sudah pecah, sudah licin. Dia juga ada keputihan," jelasnya.

    Herman hingga kini masih menunggu hasil pemeriksaan doktor secara tertulis.
    (gus/nik)

    Astaga.. Orangtua Memperlakukan Anak angkatnya Seperti Anjing

    Posted: 01 Mar 2011 11:50 PM PST


    REPUBLIKA.CO.ID,LONDON – Kelakuan orangtua yang satu ini benar-benar tidak seperti manusia. Mereka dituduh memperlakukan ketiga anak angkatnya seperti anjing dengan memberi mereka makanan haiwan peliharaan dan mengunci mereka dalam kandang.

    John dan Sonja Kluth teratur memukul dan menyiksa anak-anak yang dijaganya. Dua anak laki-laki berusia 15 tahun dan 11 tahun. Seorang lagi adalah gadis berumur sembilan tahun.

    ''Mereka dipaksa untuk hidup seperti binatang,'' kata jaksa.

    Nyonta Kluth, yang kini berusia 57, diduga menjadi pelaku yang paling kejam. Sementara John, suami Kluth yang lebih muda tujuh tahun, hanya berdiri dan tidak melakukan apa-apa.

    Mereka ditangkap di Oklahoma, Amerika Syarikat. Namun, mereka telah dibebaskan dari penjara setelah membayar wang jaminan.

    Tiada Wang, Seorang Anak kecil Hanya Diberi Kopi Sebagai Pengganti Susu

    Posted: 01 Mar 2011 10:15 PM PST

    Liputan6.com, Polewali Mandar: Sungguh malang nasib Syawal, kanak-kanak berasal Kelurahan Madatte, Kecamatan Polewali Mandar, Sulawesi Barat, yang hanya boleh tergolek lemah dan terus menangis di pangkuan sang nenek. Sejak Hasna, sang ibu meninggal dunia beberapa bulan lalu, Syawal kini dirawat sang nenek, sedangkan sang ayah yang berprofesi sebagai tukang batu tidak diketahui dimana dia berada.

    Dari pantauan SCTV, keadaan Syawal sungguh memprihatinkan. Walaupun sudah berumur 15 bulan lebih, namun berat badannya tak lebih dari lima kilogram. Padahal berat badan normal untuk anak-anak seusianya seharusnya lebih dari 10 kilogram. Hal itu terjadi kerana kurangnya vitamin yang cukup sejak lahir, sehingga pertumbuhan fizik anak malang ini terhambat. Badannya nampak kurus seperti tulang berbalut kulit. Padahal ketika lahir, berat badan Syawal tergolong normal, yakni 2,9 kilogram.

    Melihat keadaan demikian, sang nenek, Tasia tidak membawa cucunya kehospitalt atau doktor dengan alasan tiada wang. Bahkan dari pengakuannya, anak malang tadi jarang diberi susu kerana harganya mahal. Sang nenek hanya memberikan segelas kopi jika sang cucu mmengaruk dan terus menangis.

    Menurut sang nenek, Syawal pernah diperiksakan ke doktor setempat, namun kerana tiada duit dia tak mampu membeli ubat, sang nenek akhirnya memilih merawat sendiri cucunya di rumah dengan ubat seadanya, termasuk memanfaatkan jasa dukun kampung yang dipercaya boleh menyembuhkan sang cucu.

    Syawal adalah salah satu potret anak dari keluarga miskin yang kesulitan mendapatkan pelayanan kesihatan yang layak dari negara. Ini semua kerana masalah kemiskinan.

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS