Nuffnang

borak kosong

sumber :-

borak kosong


Sanggup buat Akuarium dibawah tanah rumah sendiri kerana gilakan ikan

Posted: 24 Mar 2011 09:00 PM PDT

INILAH.COM,- Sebagai maniac koleksi ikan, Jack Heathcole mengaku sering menyelam di dalam rumah untuk melepas lelah. Wajar. Ia memiliki akuarium terbesar di Britain.

Lelaki berusia 37 yang tinggal di Nottingham, England, menciptakan dunia bawah laut peribadi di ruang bawah tanah rumahnya. Sebagai bukti kecintaan dengan dunia air, ia mengoleksi spesies eksotik yang biasa hidup di Amazon dan Kongo.

Surga tropis itu dilengkapi jendela yang menghadap ke luar. Berukuran 3,6 meter x 3,6 meter x 2,1 mater, akuarium raksasa itu mengharuskan Heathcote membersihkannya sekali dalam dua minggu. Guru salsa ini juga mengakui tidak memiliki televisyen kerana dia lebih memilih menonton makhluk laut berenang.

Heathcote yang sudah terpesona dengan ikan sejak pengalamannya ke akuarium Blackpool ketika berusia 10 ini mangatakan, "Hobi saya tidak hanya mengambil alih hidup saya tetapi juga rumah saya, Namun, saya benar-benar menyukainya."

Lelaki itu mengakui perlu 4.800 galon air untuk mengisi akuarium dan memerlukan enam jam untuk pengisian ulang. Heathcote menghabiskan 700 poundsterling  untuk panel kaca dan 800 poundsterling untuk lapisan fiberglass.

Ia juga menghabiskan 5 ribu poundsterling ( untuk proses pembangunan. Sebagai hiasan, Heathcote memasang beberapa batu halus dan tumbuhan.

Koleksi ikan miliknya antara lain dua chainsaw doradis, tiga Pacus panjang, beberapa ikan patin, lele hibrida berekor merah, dua alligators gars, delapan ikan pari raksasa dan dua penyu Fly River.

Ikan yang sedang dipesan Heathcote adalah dua arwana perak yang sering ditemukan di Sungai Amazon.

[Pelik] Acara 'Babi Bogel' di China

Posted: 24 Mar 2011 08:00 PM PDT

URUMXI – Ratusan orang melakukan pesta yang sangat luar biasa, mereka meluncur di atasais tanpa mengenakan pakaian.

Tapi tidak semua para peselancar tersebut tanpa pakaian, sebagian dari mereka, bahkan mengenakan kostum yang aneh, tapi hanya 22 orang saja yang cukup berani menuruni bukit salju tanpa mengenakan pakaian.

Dua lelaki terlihat menuruni bukit tanpa mengenakan pakaian di acara "Babi Bogel" yang diselenggarakan di Tianchi International Ski Resort, di Urumxi, China.

"Kami mengadakan pesta ini pada akhir musim  tapi ini merupakan acara yang terbaik," ujar juru cakapresort.

Hadiah dari acara tersebut dimenangkan oleh Zhang Rongmin, yang berpakian setengah bugil dengan gaya Arab. demikian lapor Orange, Khamis (24/3/2011).

Sementara penghargaan 'Kecantikan Paling Dingin' diserahkan kepada Xie Yong, yang tidak mengenakan apapun di tubuhnya. Keduanya memenangkan hadiah merupakn wang.

Stuntman atasi rekod legenda silap mata

Posted: 24 Mar 2011 07:00 PM PDT

HEBAT LELAKI INI.
saya petik dari kosmo online


RESORT MENARA ALTON, Britain - Seorang pelagak ngeri, Rob Roy Collins menggantungkan dirinya dalam keadaan terbalik pada tiang sebuah rollercoaster di Britain seperti yang pernah dilakukan ahli silap mata legenda, Harry Houdini yang meninggal dunia pada tahun 1926 ketika berusia 52 tahun, lapor sebuah akhbar semalam.

Semasa aksi itu, Collins, 33, memakai baju pesakit mental yang ketat menyebabkan kedua-dua tangannya terikat.

Dia kemudian berjaya menanggalkan baju itu dalam masa satu minit 53 saat semasa dia berada dalam keadaan terbalik pada ketinggian 18.3 meter di udara.

Catatan itu mengatasi masa Houdini iaitu dua minit 37 saat yang melakukan aksi serupa dengan menggunakan sebuah kren di New York, Amerika Syarikat (AS).

Aksi mendebarkan itu menarik kehadiran ramai orang yang berkumpul di sekitar rollercoaster berkenaan di sini, baru-baru ini.

"Aksi ini amat mengujakan dan pada masa yang sama ia juga menakutkan. Saya menjadi pelagak ngeri selama 10 tahun tetapi ini kali pertama saya melakukan aksi 'gila' seperti ini," kata Collin selepas itu . - Agensi

Robot Transformer Nyata Hidup dan Bergerak!

Posted: 24 Mar 2011 06:00 PM PDT

TRIBUNNEWS.COM, FOUNTAIN VALLEY – Drew Beaumier (25) memukau para juri di American Idol bukan kerana suaranya yang memukau melainkan kerana kostum robot buatannya.

Kecintaan lelaki berasal Fountain Valley, Amerika Syarikat (AS) ini terhadap robot transformer membuat ia berkreasi dan mengubah dirinya menjadi "Transformer hidup", dengan memakai kostum yang terbuat dari mainan anak-anak.

Llapan minggu bagi Drew untuk menggabungkan potongan-potongan kecil kereta Power Wheels dan spare part yang dibelinya di WalMart. Uniknya, ia berhasil menggabungkan potongan-potongan tersebut dengan lem, sehingga menjadi "pakaian" yang bisa dipakainya.

Kostum robot ini dilengkapi roda yang dipasang di lengan dan kakinya. Sehingga ia bisa menggelindingkan "mobil robot" tersebut. Dan saat ia berdiri, ia akan berubah wujud menjadi robot Transformer.

"Sejak kecil saya menggilai Transfromer. Setelah membuat kostum robot transformer ini saya ingin menghibur banyak orang," ujarnya.

Beruntung, ia kini mampu mengumpulkan uang 300 dolar AS, yang diberikan pelancong yang ingin berfoto dengannya. (dailymail)

Biadab, Imam Masjid Sedang Imamkan Soat Ditikam dari Belakang

Posted: 24 Mar 2011 05:00 PM PDT

PEKANBARU, RIMANEWS- Abdul Karim Nasution (57), imam Masjid Al-Ikhlas, Dusun Paringonan, Desa Kumango, Kecamatan Tambusai, Kabupaten Rokan Hulu (Rohul), Riau, meninggal dunia ditikamYusri. Yusri membunuh Karim ketika dia itu sedang mengimamkan solat magrib.

Setelah melakukan aksinya, Yusri melarikan diri dan kini masih dikejar polis..

"Kemungkinan motif pembunuhan ini kerana ada dendam. Pelaku dan korban memang sudah saling kenal" kata Kasat Reskrim Polres Rohul AKP Antoni Lumban Gaol, Rabu (23/3/2011).

Dia menceritakan ketika kejadian, korban sedang memimpin solat magrib. Ketika sedang sujud itu, pelaku yang datang secara tiba-tiba menyerang korban dengan sebilah pisau dengan terlebih dahulu melewati para makmun.

"Ketika itulah tersangka menikam pelaku. Sedangkan, para jemaah kemungkinan tidak mengetahui peristiwa  kerana dalam posisi sujud," imbuhnya.

Setelah itu, pelaku langsung melarikan diri. Sedangkan para jemaah baru sedar setelah imam masjid itu merintih kesakitan. Kerana kehabisan darah akhirnya Karim menghembuskan nafas terakhirnya.

"Kita sekarang telah membentuk pasukan untuk mengejar pelaku" terangnya Antoni lagi.(Ach/oz)

Gangster Dari Papua New Guinea

Posted: 24 Mar 2011 11:01 AM PDT

Papua New Guinea secara rasmi suatu negara demokratsi yang tetap menjadi wilayah Ratu Elizabeth II. Tapi banyak akademikmenyebutnya sebagai "demokrasi teratur", kerana terlalu banyak orang di sini hidup dalam kemiskinan ekstrim dan milik kelompok berbagai raskol (penjahat). budaya geng lokal membuat Port Moresby, ibukota negara, kota kejahatan terkenal semua dunia. Negara ini sangat rosak. Hukum dan ketertiban runtuh, dan geng sering menjadi  kelangsungan hidup bagi Papua New Guinea .80% kaum muda yang menganggur, dan sekitar sepertiga dari penduduk harus hidup dengan kurang dari $ 1,25 sehari. Tidak hairan bahawa orang-orang muda meninggalkan sekolah, membawa senjata dan berjuang untuk hidup mereka.
Photographer Stephen Dupont menciptakan serangkaian potret budaya geng yang dikenal sebagai KIPS Kaboni (Red Devils) yang menunjukkan wajah asli Papua demokrasi,





[Gila] Penumpang mabuk suruh pemandu teksi turun tangga curam guna kereta

Posted: 24 Mar 2011 10:01 AM PDT

QUANZHOU – Seorang pemandu taksi  terjebak di tangga jalan yang curam setelah penumpangnya yang mabuk memintanya untuk menuruni tangga tersebut.

Pemandu Xiao Cheng terjebak di tengah tangga di wilayah Quanzhou, selatan China, demikian laporan Orange

"Dia memaksa saya untuk menuruni tangga, kerana dia memberitahu rumahnya berada di bawah sana," ujar Xiao.

"Anda tidak boleh membayangkan betapa takutnya saya. Lelaki yang memiliki tanda luka panjang di tangannya itu mengancam akan memukul saya jika saya tidak melakukannya," lanjutnya.

Xiao akhirnya dengan hati-hati menuruni anak tangga, sementara sungai di bawah anak tangga semakin membuatnya ketakutan.

Walaupun akhirnya taksi tersebut tidak boleh turun, penumpang tersebut tetap memaksa meminta untuk dihantar.

"Dia meminta wangnya kerana saya tidak boleh menghantarkan ketujuannya. Saya pun terpaksa memberikan semua wang saya, setelah itu dia pergi," keluhnya.

Orang ramaicuba membantu Xiao untuk menarik keretaya tetapi mereka sedar terlalu sulit melakukannya.

[Pelik] Mangsa bunuh hidup kembali selepas 11 tahun

Posted: 24 Mar 2011 09:30 AM PDT

BEIJING, RIMANEWS- Siapa sangka seorang lelaki yang telah dinyatakan mati dalam kes pembunuhan tiba-tiba muncul kembali dalam keadaan segar bugar.

Lelaki itu dibunuh, lalu kepalanya dipotong dan mayatnya dimasukkan ke dalam perigi tua. Pelaku pembunuhan itu dijatuhi hukuman mati, lalu dikurangi menjadi penjara seumur hidup, diringankan lagi menjadi penjara 20 tahun. Dalam masa menjalankan hukumannya itu, tiba-tiba mangsanya hidup lagi. Republik Rakyat China (RRC) gempar.

Akibat hidupnya kembali orang yang sudah dibunuh itu, polis di China sedang memeriksa kembali kes seorang lelaki yang dihukum keranna membunuh tetangganya 11 tahun lalu setelah si "mangsa" tiba-tiba muncul lagi dalam keadaan sihat .

Telegraph, yang mengutip Beijing News,  melaporkan, Zhao Zuohai dinyatakan bersalah dan dijatuhi hukuman mati oleh sebuah pengadilan di Daerah Henan atas tuduhan membunuh tetangganya, Zhao Zhenxiang, dalam perselisihan terkait seorang perempuan pada tahun 1999. Hukumannya kemudian diringankan menjadi penjara seumur hidup dan kemudian dikurangi menjadi penjara 20 tahun.

Zhao Zuohai mengaku telah melakukan pembunuhan setelah susukk tubuh tanpa kepala ditemukan di sebuah perigi di daerah Zhecheng, di mana dia tinggal.

Namun, "mangsa"-nya itu tiba-tiba kembali ke daerah itu pekan ini setelah menghilang selama 11 tahun. Tentu saja kemunculannya menghairankan polis.

Dilaporkan, Zhao Zhenxiang tampaknya melarikan diri dari wilayah itu setelah perseteruan pada tahun 1999 itu dan dia pindah tanpa memberitahu siapa pun. Keadaan itu menyebabkan keberadaannya dinyatakan sebagai orang hilang.

Polis kini berfikir apakah si "pembunuh" harus dibebaskan—juga mencuba untuk memastikan identiti mayat tanpa kepala itu.

Laporan tersebut mengatakan, belum jelas mengapa Zhao Zuohai telah mengaku bersalah atas pembunuhan itu. Namun, laporan itu menambahkan, ada kecurigaan bahawa polis telah melakukan penyiksaan sehingga pengakuan itu muncul.(Ach**/Pelbagai Sumber)

Orang tua gila suruh anak perempuan tarik kereta sorong dalam keadaan telanjang

Posted: 24 Mar 2011 08:37 AM PDT

Gambar ini telah diambil oleh seorang wartawan bernama Xu Fengketika
balik dari bekerja.Seorang ayah yang mabuk telah mendera anak perempuannya.Anaknya disuruh menarik
kereta sorong yang penuh dengan kotak dalam berkeadaan telanjang sambil dipukul...

Hakim Ini Sudah Berusia 102 Tahun Tetapi Tetap Bekerja

Posted: 24 Mar 2011 07:35 AM PDT

VIVAnews – Tahun 1917, ketika masih berusia sepuluh tahun, Wesley Brown sudah mencari nafkah bagi keluarga setelah ayahnya meninggal. Sudah terbiasa menghadapi kerasnya perjuangan hidup membuat Brown tetap aktif menjadi hakim, meski kini usianya sudah mencapai 102 tahun.

Maka, julukan tua-tua keladi pantas disematkan kepada Brown. Buktinya, dia tetap rutin bekerja di pejabat pengadilan Kota Wichita, Amerika Syarikat (AS).

"Saya sudah terbiasa bekerja sepanjang hidup," kata Brown dalam wawancara yang diterbitkan laman surat khabar Wichita Eagle. "Saya tidak tahu lagi apa yang harus saya lakukan kalau tidak bekerja," lanjut Brown.

Perjalanan karernya ini boleh jadi merupakan penyebab mengapa usia harapan hidup Brown sangat tinggi, hingga lebih dari dua dekad. Laporan dari Harvard Medical School mengatakan, jumlah orang berusia seratus tahun atau lebih berlipat ganda dalam dua dekad terakhir. Brown adalah salah seorang dari sekitar 70.000 warga Amerika berusia seratus tahun atau lebih.

Brown rajin bermain golf dan hingga ketikat ini selalu menggunakan tangga untuk menuju ruang kerjanya di ltingkat empat, tingkat paling atas di pejabat pengadilan federal Wichita.

"Orang yang berusia seratus tahun atau lebih, melatih otak mereka dengan membaca, melukis, dan bermain alat musik, dan beberapa orang memilih tetap bekerja," tulis laporan penelitian dari Universitas Harvard berjudul "Living to 100: What's the Secret."

Pekerjaan Brown sebagai hakim tentu saja melatih otak kerana harus berurusan dengan berbagai isu kompleks terkait hukum.

Brown ditunjuk sebagai hakim federal oleh Presiden John F. Kennedy pada 1962. Brown telah melayani masyarakat selama era pemerintahan sepuluh presiden.

Dia lahir pada 1907, beberapa bulan setelah siaran muzik pertama disiarkan di radio AS. Pencapaian teknologi lain pada tahun 1907 adalah penemuan helikopter, empat tahun setelah kakak beradik Wright menemukan pesawat terbang.

Brown menjadi saksi hidup penemuan berbagai teknologi informasi, mulai dari radio, televisyen, hingga internet. "Teknologi itu seperti tablet yang dilipatgandakan," kata Brown.

Sebagai seorang hakim, Brown menganggap orang-orang yang masih berdebat mengenai persoalan privasi di internet itu sangat mengagumkan. Dia mengingat suatu era ketika tidak seorangpun memiliki privasi di telefon.

"Dulu kami harus menelefon operator pusat, jadi petugas operator itu tahu apa yang sedang dilakukan semua orang," kata Brown.

Hari ini, Brown aktif memanfaatkan komputer, telefon selular, dan memahami realiti bahawa privasi datang dan pergi bersama inovasi teknologi terbaru. "Entah apakah di era ini orang-orang masih boleh punya rahsia," kata Brown.

"Dan saya memutuskan untuk hidup berdasarkan prinsip bahwa tidak ada yang namanya rahsia," lanjutnya. Namun mungkin Brown masih punya satu rahsia, iaitu rahsia hidup sihat selama lebih dari satu abad.

Hebat…Jalan Rosak di Jepun Diperbaiki Cuma 6 Hari

Posted: 24 Mar 2011 06:00 AM PDT

INILAH.COM, Gambar retakan hebat di jalan raya Jepun menunjukkan betapa kuat gempa bumi Jepang, 11 March lalu. Namun, pemerintah Jepun memperbaikinya kembali dalam tempoh yang singkat.




Jepun memiliki kecepatan yang mengagumkan untuk rekonstruksi infrastruktur sehabis bencana alam. Pekerjaan yang dimulai sejak 17 March 2011 ini hanya memerlukankan waktu enam hari untuk memperbaiki jalan di kawasan Great Kanto Highway, Naka. Bahkan, jalan itu kini siap digunakan untuk lalu lintas, seperti dikutip dari Daily Mail.

Selain itu, banyak pekerja yang sudah kembali ke aktiviti pejabat mereka sehari setelah gempa dan tsunami. Pemulihan Jepun mendorong beberapa investor, termasuk Warren Buffet, salah satu lelaki terkaya di dunia , mendeklarasikan bencana yang menyebabkan 23 ribu orang meninggal itu merupakan kesempatan membeli di pasaran kewangan.

Manusia tanpa wajah

Posted: 24 Mar 2011 05:00 AM PDT




Cara luruskan rambut paling mudah dan murah

Posted: 24 Mar 2011 04:00 AM PDT

ADAKAH yang sanggup berbuat begini?

BILA BMW DAN LEXUS BERLANGGAR

Posted: 24 Mar 2011 03:40 AM PDT



Menangis woo..kereta mewah tu

Ritual Semut Yang Mengerikan

Posted: 24 Mar 2011 02:00 AM PDT

Tragis Isteri Bakar Diri di Depan Suami

Posted: 24 Mar 2011 01:00 AM PDT

Seorangan ibu nekad mengakhiri hidupnya dengan membakar diri kerana himpitan ekonomi. Tragisnya hal itu dilakukan di depan suaminya sendiri.

Warga Kampung Babakan Sirna RT05/13, Kelurahan Cibadak, Kecamatan Cibadak, Sukabumi, itu nekat dilakukan Ucum . Hingga Selasa siang, ibu dengan dua akan ini masih menjalani perawatan intensif di ruang bedah H Rasuna Said, RSUD Sekarwangi, dengan keadaan tubuh yang melecur.

Peristiwa itu terjadi ketika Sigit Wijaya (21), suami Ucum, pulang mencari nafkah sebagai pengamen jalanan. Pasangan suami-istri yang telah menikah dua tahun ini terlibat pertengkaran, dipicu keterbatasan penghasilan Sigit.

Semasa bertengkar Ucum nekad membakar tubuhnya yang telah dilumuri minyak tanah. Menurut Sigit, ketika isterinya membakar diri, dia tengah berada di dalam bilik untuk menidurkan anak bungsunya, "Ketika saya keluar dari bilik, sudah mendapati tubuhnya dipenuhi api," kata Sigit.

Api berhasil dipadamkan, setelah Sigit menyeret tubuh Ucum ke dalam kolam ikan yang terletak di belakang rumah.Ucum akhirnya dilarikan ke RSUD Sekarwangi.

"Saya hanya mempunyai penghasilan dari mengamen tidak lebih dari Rp20 ribu. Jumlah ini relatif kecil dibandingkan jumlah keperluan hidup kami sehari-hari, terutama untuk mencukupi keperluan susu dan makan dua anak. Sudah berulang kali isteri mengancam akan bunuh diri, tapi saya selalu mengingatkannya," jelas Sigit.

Namun keterangan Sigit ini dibantah Ucum. Ibu dari Gilang Ramadhan (2) dan Andra Wijaya (3 bulan) ini mengaku luka bakar yang memenuhi tubuhnya itu akibat ledakan dapur masak. Bencana itu terjadi ketika dia hendak memasak air. "Saya tidak membakar diri, luka ini akibat ledakan ketika akan memasak air," ungkap Ucu

7 Tahun Dibebani Tumor 6 Kg di Kepala

Posted: 24 Mar 2011 12:00 AM PDT

Sungguh malang nasib Kusnadi (47), warga  Jawa Timur. Dia menderita tumor di kepala bahagian belakangnya sejak tujuh tahun lalu itu, hingga kini sebesar bola .

Kusnadi dan seluruh keluarganya tidak dapat berbuat banyak untuk menanggung pembiaya pengubatannnya tersebut. Setiap hari, Kusnadi hanya boleh duduk di rumah sambil menahan rasa sakit yang dideritanya. Bahkan akibat rasa sakit penyakitnya itu, Kusnadi sering jatuh pengsan.

"Ya kalau benjolan daging ini diangkat, mungkin beratnya bolehmencapai enam kilogram," kata Kusnadi kepada reporter Harian SURYA (Kompas Gramedia Group), di rumahnya.

Kusnadi semula menyangka itu hanya benjolan biasa, kerana awalnya hanya sebesar guli. "Saya baru tahu dari doktor, ternyata benjolan ini tumor," kata buruh serabutan ini.

Kusnadi mengaku selalu tersiksa kerana setiap hari beban di kepalanya terasa semakin berat. "Doktor memang menyarankan segera dioperasi, kerana kalau tidak dioperasi akan semakin besar," jelas Kusnadi.

Namun, Kusnadi selalu terbantut kerana soal biaya. Beruntunglah, mulai tahun  ini, Kusnadi mendapatkan bantuan biaya operasi dari Pemerintah Kabupaten Situbondo.

3 Tahun beratnya 60 kilogram

Posted: 23 Mar 2011 11:00 PM PDT

Beijing - Lu Hao, 3 tahun asal Guangdong, Cina bertubuh super subur. Beratnya lima kali ganda dari anak seusianya. Dia memiliki berat badan 60 kilogram. Padahal saat lahir Hao memiliki berat badan normal, yakni 2,6 kilogram.
Berat badan Hao naik pesat sejak dia berumur 3 bulan. "Apalagi sekarang, nafsu makannya amat tinggi, dia oleh makan tiga mangkok nasi berukuran jumbo, lebih besar dari saya dan ibunya," kata ayah Hao, Lu Yuncheng seperti dikutip dari Daily Mail, Rabu (23/3).
Sejak Hao berusia 1 tahun sebenarnya orang tua Hao sudah mengawasi pola makannya. "Tapi bila kemahuannya untuk makan tidak diturutin dia akan menangis terus," kata ibu Hao, Chen Yuan.
Kini saking beratnya, Yuan tak bisa lagi menggendong Hao. "Padahal di keluarga kami tidak ada yang tubuhnya raksasa seperti Hao," kata Yuan. Dengan tubuh berat, akibatnya Hao malas sekali jalan kaki. Ketika sekolah, Yuan terpaksa mengantarnya dengan motor.


Keluarga Hao bukan tak ingin dia memiliki tubuh ideal. Hao kerap diminta banyak bergerak dan berolahraga. Salah satunya, keluarga ini memasang ring basket di halaman rumah. Hao juga sering diajak berenang di suangat dekat rumahnya.
Setiap kali selesai olahraga, Hao malah tambah lapar. Dia pun makin nafsu makan, akibatnya bukannya turun malah bobotnya naik. Terus terang, kata Yuncheng, dia khuatir akan kesihatan anaknya. "Kami pernah membawanya ke tiga hospital," kata Yuncheng.
Menurut Yuncheng, seorang doktor mengatakan Hao punya tumor di kepalanya, tapi dua doktor lainnya mengatakan tidak. Kata doktor, tak ada yang salah dengan Hao, hormonnya juga normal, jadi mengapa Hao boleh sebesar ini untuk anak seusianya belum ada jawaban yang memuaskan

Wow..CEO termuda di dunia

Posted: 23 Mar 2011 10:00 PM PDT

VIVAnews – Di saat remaja seumurannya menghabiskan waktu bermain Facebook atau bergosip tentang remaja lelaki Sindhuja Rajamaran yang berumur 14 tahun pula berkarier sebagai CEO termuda dan animator 2D (dua dimensi). Aktivitinya ini membuatnya mendapatkan gelar Guinness World Record sebagai CEO termuda di dunia.

Sindhuja terlahir dari keluarga mencintai dunia kartun. Ayahnya seorang pembuat karikatur yang pertama kali mengenalkan Sindhuja karikatur digital. Sedangkan, adiknya adalah penulis haiku (puisi pendek) termuda di India.

Kini Sindhuja menjalankan perusahaan animasi bernama Seppan. Dari membuat filem animasi pendek dengan mengangkat isu global warming dan TBC sampai membuat design kad ucapan untuk Presiden Amerika Syarikat Barack Obama, Sindhuja yakin telah mencapai banyak hal. Di usia belia, ia telah menguasai banyak software komputer, seperti Flash, Photoshop,Corel Painter, After Effects dan Maya.

Ketika ini, gadis ini mengepalai perusahaan yang karyawannya berusia 18 sampai 25 tahun untuk membuat iklan digital animasi.

Semua kelebihan pada gadis ini di dapat dari sang Ayah, Tamil Nadu. Ayahnya yang seorang duta dari CorelDRAW, software pengolah gambar, didatangi oleh the Indian Territory Manager of Corel. Saat itu, Dia mengetahui bahwa Sindhuja dapat menggambar dengan Corel sejak 11 tahun.

"Saya diundang pada beberapa acara produk Corel dan merasa sangat bangga sebagai pembuat karikatur digital dan kartun termuda," ujar gadis ini, seperti dikutip oleh laman Times of India.

Saat ini, Sindhuja sangat berkeinginan memiliki rumah produksi sendiri dan membuat filem-filem berkualiti yang diakui secara global. Dia membuat dirinya sebagai pencipta lapangan pekerja bagi para ahli dan pemula.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan