Nuffnang

borak kosong

sumber :-

borak kosong


Kerana Kegemukan, Babi Jalani Pembedahan Wajah

Posted: 25 Mar 2011 09:00 PM PDT

ADELAIDE – Babi seberat seperempat ton ini menjalani pembedahan wajah untuk membantunya kembali melihat kerana kegemukan.

Babi tersebut tidak lagi boleh melihat kerana alis matanya menutupi pandangannya kerana berat tubuhnya yang semakin bertambah.

Alat angkut berat pun dipersiapkan untuk mengangkut sang babi atas persetujuan pemiliknya untuk mengangkat kembali alisnya.

Seperti dilaporkan Orange, Jumaat (25/3/2011), Boris, babi berusia tiga tahun tersebut menjadi selebriti tempatan di wilayah Rosewater, Adelaide, Australia.

Pemiliknya Graeme Cane mengatakan bahawa Boris tidak boleh melihat kerana faktor berat tubuhnya yang makin bertambah, sehingga alis matanya turun dan menutupi pandangannya.

Dia sudah cuba membuat babinya agar menjalankan diet tapi semakin parah, alis matanya malah semakin turun menutupi matanya.

Walaupun matanya tidak boleh melihat dan juga cacat di punggungnya, Boris merupakan babi lokal yang menjadi bintang.

Pemandu lori treler air yang tergantung di bahu lebuh raya

Posted: 25 Mar 2011 08:00 PM PDT

Nasib pemandu ini sungguh baik...
saya petik dari kosmo online


FORTH WORTH, Texas - Anggota-anggota bomba di sini berjaya menyelamatkan seorang pemandu lori treler air yang tergantung di bahu lebuh raya selepas ia berlanggar dengan sebuah kereta Honda, lapor sebuah akhbar semalam.

Jurucakap Jabatan Bomba Forth Worth, Tim Hardmen berkata, anggota-anggotanya menggunakan tangga dan peralatan abah-abah untuk mengeluarkan pemandu yang berada dalam keadaan menggeletar dari ruang pemandu pada ketinggian 15.24 meter.

Operasi menyelamat dalam kejadian yang berlaku pada pukul 4 pagi Rabu lalu itu melibatkan seorang lelaki dan wanita yang berada dalam kereta Honda.

Kereta itu tersepit di antara treler dengan penghadang di lebuh raya.

Pemandu lori itu hanya mengalami kecederaan kecil. - Agensi

Haiwan Tarsier yang memiliki wajah mirip watak Yoda dari sisi Star Wars

Posted: 25 Mar 2011 07:00 PM PDT


SAYA PETIK DARI KOSMO ONLINE

MANILA - Seorang jurugambar, Erik Mikhailov merakamkan gambar seekor haiwan yang mirip satu watak dalam siri filem Star Wars, Yoda ketika dia mengunjungi sebuah kawasan hutan hujan di Filipina baru-baru ini, lapor sebuah akhbar semalam.

Sebenarnya, haiwan yang dirakamkan gambar itu merupakan Tarsier yang mempunyai ciri-ciri fizikal mirip watak Yoda.

Haiwan itu mempunyai bentuk telinga yang tajam ke atas dan memiliki mata besar.

"Saya terus teringatkan Yoda (semasa melihat haiwan tersebut). Ketika itu, saya tidak tahu jenis makhluk tersebut walaupun terdapat pelbagai kehidupan yang menakjubkan untuk dilihat," katanya.

Tarsier merupakan haiwan yang hidup di Asia Tenggara. Ia dikenali dengan nama Maumag di Filipina dan mempunyai mata sangat besar dan menjadikan serangga sebagai makanan. - Agensi

[Sedih] Bangun pagi anak dah jadi arwah

Posted: 25 Mar 2011 06:00 PM PDT

Malang sungguh nasib ibu ini...
saya petik dari myMetro


KUALA TERENGGANU: "Apabila tengok anak bongsu tiada di sisi ketika bangun tidur, saya bingkas mencarinya dan hati mula berdebar. Sebaik membuka pintu depan, luluh hati saya apabila nampak dia terapung dalam air dengan sebelah tangannya memegang anak tangga." 

Demikian kata Norazilawati Ibrahim, 30, yang kematian anak bongsunya, Nur Hasniatul Nabila Zaidi, 13 bulan, yang lemas apabila pekarangan rumah mereka di Kampung Raja Baram, Chendering di sini, dinaiki air sedalam kira-kira 0.2 meter, kira-kira jam 8 pagi semalam. 

Norazilawati berkata, sebaik melihat anaknya dalam keadaan menyayat hati itu, dia terus mengangkat bayinya dan memanggil suami, namun usaha mereka menyelamatkan anak bongsu daripada dua beradik itu dengan memberi pertolongan cemas tidak berjaya. 

"Kebiasaannya saya terjaga daripada tidur dengan dikejutkannya, tapi hari ini (semalam) hari paling malang kerana saya pula yang terkejut apabila mendapati dia tiada di sisi apabila bangun tidur," katanya. 

Menurutnya, mangsa sebelum ini bersikap pelik apabila kelihatan gembira malah selera makannya bertambah selain sempat bergurau dengan bapanya, Zaidi Mamat, 32, seorang nelayan kira-kira jam 10 malam sebelum tidur. 

"Malam tadi (kelmarin) dia sempat bermain telefon bimbit bapanya. Biasanya suami menegur tetapi semalam (kelmarin) pelik apabila dia hanya tengok dan tidak cakap apa-apa. 

"Sebelum ini, dia seperti tunjuk tanda pelik kerana mesra dengan semua ahli keluarga dan nak bersalam dengan mereka, sedangkan sebelum ini dia agak pemalu," katanya. 

Norazilawati berkata, sebelum kejadian dia bersama anak dan suami tidur di ruang tamu berhampiran pintu depan kerana khuatir air bertambah naik selepas perkarangan rumah mereka dinaiki air akibat hujan lebat sejak petang kelmarin. 

Menurutnya, kira-kira jam 2 pagi dia terjaga dan mengalihkan Nur Hasniatul Nabila daripada buaian untuk tidur di sebelahnya sebelum anaknya itu merengek meminta susu kira-kira jam 4 pagi. 

"Saya tidak sangka itu kali terakhir melihat wajah anak yang menangis mahukan susu sebelum menemuinya terapung dalam air pagi tadi (semalam)," katanya. 

Datuk mangsa, Mamat @ Muhammad Muda, 62, membuat laporan kejadian itu di Balai Polis Chendering dan jenazah mangsa dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Pantai Pandak, Chendering di sini, kira-kira jam 3 petang selepas solat Jumaat, semalam. 

Sementara itu, Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Daerah, Asisten Superintendan Khazahari Che Amat ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian dan berkata kes berkenaan diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Seluruh Penghuni Pulau Ini Berbadan Gemuk

Posted: 25 Mar 2011 05:00 PM PDT

VIVAnews - Bukan keunikan budaya atau keindahan alam membuat Nauru terkenal. Negara kecil yang hanya berpenduduk sekitar 10 ribu orang ini menjadi perbincangan dunia kerana ciri tubuh penduduknya yang gemuk.

Berdasar catatan Badan Kesihatan Dunia atau WHO, sekitar 95 peratus warga negara di kawasan Samudra Pasifik itu menderita obesiti. Sebahagian besar  menderita diabetes.

Mereka yang tergolong obesiti memiliki indeks massa tubuh (BMI) lebih dari 30. Sedangkan orang gemuk dibatasi pada skala 25-30, dan tubuh ideal sebesar 18,5-24,9. IMT dihitung dari berat badan (kilogram) dibagi tinggi badan kuadrat (meter persegi).

Secara sejarah, warga Nauru mengenal tradisi penggemukan dengan memberi makan berlebihan sejak kecil. Namun, itu bukan satu-satunya pemicu meledaknya angka obesiti di negara seluas 21 kilometer persegi itu.

Kegemaran masyarakat memakan makanan berlemak dan mengandung gula juga turut andil menghantarkan Nauru sebagai negara berpenduduk gemuk terbanyak di dunia. Keadaan pun semakin buruk dengan minimnya pengetahuan masyarakat mengenai gaya hidup sihat.

Masyarakat Nauru mengalami perubahan gaya hidup sejak menemukan cadangan fosfat melimpah di awal 1900-an. Mereka menjadi sangat konsumtif seiring kehadiran sejumlah perusahaan tambang di negara yang berbentuk pulau itu.

Perbaikan tingkat ekonomi mengubah gaya hidup masyarakat setempat. Buah dan ikan yang tadinya menjadi makanan kesukaan menjadi makanan 'sampah' import. Kehidupan masyarakat Nauru ketika ini sangat bergantung import makanan dari Amerika, Jepun dan Australia.

Ledakan obesiti membuat pemerintah Nauru harus bekerja keras menyelamatkan warganya dari risiko penyakit terkait obesiti. Berbagai program pelangsingan diluncurkan, mulai dari kelas senam , olahraga, seminar gizi, hingga menganjurkan pertandingan penurunan berat badan.

Predikat yang diraih Nauru itu diikuti Mikronesia dengan 92 peratus penduduk mengalami kelebihan berat badan, Kepulauan Cook (92%), Tonga (92%), Niue (84%), Samoa (83%), Palau (81%), Amerika Syarikat (79%), Kiribati (77%), dan Dominic (76%).

Natalia Vagina adalah seorang Lelaki !!!

Posted: 25 Mar 2011 11:01 AM PDT

Natalia Vagina adalah seorang Lelaki!!!

Demi Pertandingan Kecantikan,Kanak-kanak Lapan Tahun Dibotox oleh Ibunya sendiri

Posted: 25 Mar 2011 10:01 AM PDT

Liputan6.com, San Francisco: Eksploitasi terhadap anak boleh dilakukan dengan berbagai cara. Seorang anak di Amerika Syarikat harus memenuhi hasrat sang ibu yang menginginkannya menjadi terkenal. Demi pertandingan kecantikan, Britney Champbell pun harus menjadi dewasa sebelum waktunya dengan penggunaan botox.

Gadis yang baru berusia lapan tahun ini pun mendapatkan 1-2 ml suntikan botox (botulinum toksin) di dahi, bibir dan sekitar matanya untuk mencegah penuaan. Suntikan diberikan ibunya sendiri, Kerry, yang kebetulan seorang ahli kecantikan. Wanita berusia 34 tahun ini nampaknya sangat terobsesi dengan pertandingan kecantikan. Ia benar-benar berharap anaknya boleh meraih gelar tersebut ketika besar nanti.

Britney dicatat sebagai gadis termuda yang mendapatkan suntikan Botox sebagai alasan kosmetik.� Meski berbahaya, Kerry merasa melakukan sesuatu yang bermanfaat bagi Britney di masa mendatang. Kerry mulai menyuntikkan botox ke dalam tubuh Britney sejak Mei 2010 lalu. "Saya percaya, suatu hari nanti ia akan menjadi model, aktris atau penyanyi. Ia harus medapatkan perawatan dengan botoks sejak dini agar wajahnya tetap muda," katanyanya.

Tidak hanya injeksi botox untuk mencegah kedut Britney juga melakukan waxing untuk mencegah pertumbuhan bulu-bulu halus, termasuk di sekitar alat kelaminnya. Hal ini dilakukan agar Britney tidak akan menemui masalah ketika melakukan pemotretan dengan bikini.

Lebih memprihatinkan, Britney menganggap apa yang dilakukan ibunya adalah hal yang normal. Ia bahkan mengaku lebih beruntung dari teman-temannya yang belum diizinkan untuk melakukan perawatan kecantikan oleh orang tua mereka. "Teman-teman saya merasa terkesan. Mereka malah ingin menjadi cantik seperti saya. Saya juga ingin menempatkan silikon untuk memperbesar payudara dan mengubah bentuk hidung, "kata Britney.

Berbagai prosedur kecantikan, baik invasif (melalui operasi) dan noninvasif (injeksi, laser, dll) tidak dianjurkan untuk wanita muda, khususnya remaja dan anak muda. Kecantikan buatan ini bersifat permanen, sehingga dikhuatirkan perubahan tidak wajar dan boleh mempengaruhi mental mereka.

Sayangnya di beberapa negara termasuk IBritain dan Amerika, tempat Britney dan orangtuanya tinggal, tidak ada aturan yang membatasi anak-anak menerima suntikan Botox.

[Keji] Ibu bayar anak angkatnya untuk bunuh anak sendiri

Posted: 25 Mar 2011 09:30 AM PDT

Kesal dengan perlakuan anaknya, ibu kandung Agnes Kharisma membayar anak angkatnya Rp 2 juta untuk membunuh anaknya sendiri  Agnes alias Risma. M, ibu dari Agnes Kharisma menurut Kapolres Jakarta Selatan Kombes Pol Gatot Edi Pramono, menjelaskan bahawa S  anak angkat dari M dan kawannya U dibayar Rp 2 juta untuk membunuh anaknya.

Agnes Kharisma dibunuh saudara angkat atas perintah Ibunya sendiri

"Kedua pelaku S dan U mengaku dibayar Rp 2 juta untuk melakukan pembunuhan," kata Gatot di Mapolres Jakarta Selatan, Rabu (23/3/2011). Selepas membunuh Agnes dan membuangnya ke longkang besar di sekitar Jagakarsa, Jakarta Selatan pada 10 Februari 2011. Para pelaku langsung melarikan diri. Pelaku S pulang ke rumahnya di kawasan Bekasi dan U langsung pulang kampung di Jawa Timur.

"Mereka ditangkap di kediamannya kecuali M ditangkap ketika pemeriksaan di Polres Jakarta Selatan," kata Gatot Edi. M mengakui kepada polis telah merancangkan pembunuhan tersebut dengan anak angkatnya S. Ketiga tersangka ketika ini dijerat pasal 340 KUHP tentang pembunuhan  dengan ancaman hukuman 20 tahun dan maksimal hukuman mati.

Sebelumnya, masyarakat di Jalan Joe, Jagakarsa, Jakarta Selatan digemparkan dengan penemuan mayat tanpa pakaian di sebuah longkan besal berhampiran pondok telefon. Ketika itu warga menduga kalau mayat tersebut adalah orang gila yang biasa berada di dilokasi itu.

Namun, setelah dilakukan penyiasatan ternyata mayat tersebut  ialah Agnes yang menghilang diri sejak tiga hari sebelum ditemukan. Awalnya Agnes diduga dibunuh teman laki-lakinya, tetapisebenarnya Agnes diketahui dibunuh ibu kandungnya bersama dua pelaku lainnya. Sang ibu mengaku membunuh anaknya lantaran merasa sakit hati dengan perlakuan anaknya yang tidak memandangnya sebagai ibu bahkan Agnes pernah mengusir dirinya.

[Gila] Pasangan Ini Kumpul 240 Patung Seks

Posted: 25 Mar 2011 08:30 AM PDT

Wacky Bob dan koleksi patung seksnya

VIVAnews - Ada-ada saja hobi pasangan suami isteri ini. Bob dan Lizzie Gibbins memenuhi rumah mereka dengan koleksi patung seks. Jumlah patung yang mereka miliki sekitar 240 buah.

Setiap boneka mereka beli dengan harga £7.000.

Pasangan eksentrik ini memilih, dan menamakan boneka bersama, bahkan mereka membelikan tiap boneka pakaian, wig, dan make up setiap bulan. Tak hairan jika mereka telah menghabiskan £100.000  untuk hobi mereka ini. Lihat foto koleksi boneka mereka :






Uniknya, hobi yang mereka  ini bukan kerana ketagiahn seks.

"Banyak dari pemilik patung seks menggunakan mereka untuk memuaskan ghairah seks, tapi saya tidak pernah tertarik menggunakan mereka untuk seks," ujar lelaki berusia 60 tahun dan memiliki dua orang anak ini.

Hobi ini tidak membuat sang isteri cemburu. "Ini hobi yang kami bagi bersama. Kami sangat menikmatinya," ujar Lizzie.

[Teruk] Mayat bayi yang dianggap macam bangkai binatang

Posted: 25 Mar 2011 07:40 AM PDT

Mayat bayi perempuan ini terletak di tepi jalan tanpa ada yang mempedulikan.Orang dewasa bahkan anak kecil yang lalu lalang melewati mayat tanpa memperdulikan mayat itu.Pemandangan menyedihkan itu seperti hal yang lumrah.Hingga seseorang sedar ada orang asing(fotografer) yang merakamkan gambar, baru mayat itu ditutupi kain dan dipindahkan.Ini bukan masalah kemiskinan atau bencana melainkan bagaimana orang-orang di negara tersebut menilai sebuah kehidupan.






Cara baru yoga guna lilitan ular

Posted: 25 Mar 2011 06:00 AM PDT

VIVAnews -Ramai orang membuat yoga sebagai medium untuk menenangkan fikiran di tengah stress. Namun, bagaimana jika melakukannya dengan lilitan ular yang melingkar di leher, tangan, dan pinggang?

Yoga bersama ular adalah metode terbaru yang dikembangkan Kwali Kumara, seorang pakar yoga yang memiliki gelaran 'mad snake lady'.

Disebut Kumar Serpent Healing, metode relaksasi ini merupakan cabang yoga Kundalini, yang fokus pada pernafasan, meditasi, dan nyanyian untuk melepaskan energi peredam stress.

Kwali mengatakan, penggunaan ular bertujuan memperdalam hubungan manusia dengan dunia spiritualitas, dan alam. Ia menjadikan ular sebagai medium untuk menunjukkan jalan ke alam bawah sedar.

"Jika orang takut pada ular, itu artinya dia takut dengan spiritualitasnya sendiri," ujarnya seperti dikutip oleh laman Daily Mail. "Ular akan menjadi penghubung seseorang dengan keadaan spiritualnya."

Ular dijadikan medium untuk mengatasi ketakutan sehingga energi dapat mengalir dengan lebih leluasa melalui lapan cakra tubuh. Cakra adalah titik-titik energi manusia berupa garis vertikal yang membentang dari dasar tulang punggung ke puncak kepala.

Penyumbatan titik-titik energi biasanya yang membuat manusia tidak mampu menyelesaikan masalah, merasa sedih, gelisah, atau merasa gagal mencapai mimpi. Di sinilah yoga berperanan mencairkan sumbatan di titik-titik energi.

Dalam kelas yoga ular, Kwali memainkan ular pada tubuhnya sekitar 20 minit untuk melepaskan energi dan meringankan ketegangan tubuh dan fikiran.

Bagaimana perasaan anda jika menghadapi situasi begini?

Posted: 25 Mar 2011 05:00 AM PDT

Mungkin kita akan panik jika menghadapi keadaan begini...

Adakah anda sanggup berenang seperti budak ini?

Posted: 25 Mar 2011 04:00 AM PDT


Berpantang maut sebelunm ajal,selamat walaupun satu hari suntuk tenggelam didalam sungai

Posted: 25 Mar 2011 03:00 AM PDT

Dia jatuh dengan keretanya di malam hari ke dalam sungai dan tak seorang pun percaya apa yang akan terjadi ketika operasi penyelamat mulai pagi hingga sampai pagi besoknya .Mangsa itu terselamat,aneh bunyinya ,apa boleh dia bernafas dalam air? itu tanya sigadis ini! di lebih tahu,




Inilah dia Presiden sebuah negara yang ada album rap sendiri

Posted: 25 Mar 2011 02:00 AM PDT

Presiden Yoweri Museveni mengatakan bahawa dia akan mengeluarkan album rap setelah dia berhasil membuat sebuah lagu hit di radio Uganda dan kelab malam di negara tersebut.

"Saya sangat senang melihat reaksi anak muda. Itu bererti mereka sangat haus akan muzik dari leluhur mereka," ujar lelaki berusia 67 tahun tersebut, demikian dilapor Reuters.


Pemimpin dengan jolokkan M7 ini menampilkan dua lagu rakyat anak-anak dari tempat asalnya di wilayah Barat Uganda, pada ketika  melakukan kempenn pemilihan beberapa bulan lalu.

Produser rakaman kemudian memasukkan irama hip-hop dan audio suara Museveni yang sedang berbicara mengenai.

Parti pun sangat gembira dengan populariti lagu tersebut sebelum melakukan poling pemilihan.

Sebelumnya parti pemerintahan yang berkuasa tersebut memperingatkan sebuah suratkhabar yang menampilkan gambar presiden yang memiliki gelar doktor tersebut dengan tubuhnya yang berotot dan bertato.

Alkohol selamatkan lelaki telanjang ini daripada beku

Posted: 25 Mar 2011 01:00 AM PDT

Seorang lelaki yang mabuk terlihat terkapar di bangku taman yang membeku dengan hanya mengenakan pakaian dalam dan dia berhasil selamat kerana alkohol yang dia minum.

Aleksander Andrzej (32), dilihat berada di taman di Warsawa, Polandia, suhu ketika  itu mencapai minus 5 darjah, tapi akhirnya dia berhasil selamat dan dibawa ke hospital oleh polis.

Pada ketika ujian pernafasan diketahui bahawa kandungan alkohol dalam tubuhnya sangat tinggi hingga mencapai 30 kali dibandingkan batasan bagi seorang pemandu

Para doktor meyakini bahawa alkohol dalam darah yang menolongnya tidak membeku, sehingga tidak membuat lelaki tersebut menjadi sebahagian dari hiasan taman tersebut. Demikian laporrkan Orange,

Doktor mengatakan bahawa lelaki tersebut sangat beruntung masih boleh selamat, bahkan dengan kandungan alkohol dalam tubuhnya itu bioleh menyebabkan kematian, tapi doktor mengatakan bahawa lelaki tersebut akan selamat.

Tumpahkan Minuman ke Presiden, Peense Diadili

Posted: 25 Mar 2011 12:00 AM PDT

JOHANNESBURG – Seorang lelaki di Afrika Selatan kerana tidak sengaja menumpahkan minuman ke presiden kini harus diadili.

Daryl Peense (31), mengatakan kepada pengadilan bahawa dia memang menumpahkan wiski kepada Presiden Jacob Zuma, tapi hal tersebut dikarenakan ketidaksengajaan.
Demikian seperti dilaporkan BBC, Khamis (24/3/2011).

Pengawal presiden, Funani Edgar Nemaenzhe, melihat bahawa Peense menuangkan minumannya dari balkon ke arah rombongan presiden yang sedang mengadakan pertemuan di Durban Juli lalu.

Dia mengatakan, bahawa lelaki tersebut dengan sengaja menumpahkan minumannya ke arah=presiden. Hal tersebut diungkapkan di pengadilan.

Saat insiden itu berlangsung, pengawal lainnya harus melepas jaketnya untuk melindungi sang presiden.

Sementara pengacara terdakwa mengatakan bahawa sang presiden sendiri tidak mengeluhkan kejadian tersebut.

"Terdakwa tidak berniat untuk mencederakan presiden," ujar Jimmy Howse.(

Banduan Ini Dipaksa Berdiri Telanjang Selama 12 Jam

Posted: 24 Mar 2011 11:00 PM PDT

Tahanan di sebuah penjara Amerika Syarikat (AS) mengajukan tuntutan setelah dirinya dipaksa untuk berdiri dalam keadaan telanjang selama 12 jam, dengan tubuh hanya ditutupi dengan krim.

Sekira 29 tahanan di penjara Whitfield County, Dalton dikhabarkan dipaksa untuk berdiri telanjang dalam keadaan cuaca dingin.

David Bennett bersama dengan tahanan lain Jesus Gallardo melayangkan tuntutan ganti rugi sebesar USD5 juta.

"(Insiden) itu benar-benar memalukan," ungkap Bennett dalam tuntutannya seperti dikutip Associated Press,

Namun pihak penjara membela diri hal itu dilakukan untuk membersihkan kutu yang ada di tubuh para tahanan.
"Ada wabah kutu yang menyerang seluruh penjara, dan seluruh penghuni penjara harus dibersihkan," ungkap Kapten Wesley Lynch  dari penjara Whitfield County.

Lynch pun tidak tinggal diam dengan aksi ini. Dua pekerja dikhabarkan dikenakan hukum disiplin akibat insiden tersebut.

Patung Palsu Laku 2,9 juta euro

Posted: 24 Mar 2011 10:00 PM PDT

TRIBUNNEWS.COM – Sebuah patung suku Indian Maya yang laku dijual seharga 2,9 juta euro pada sebuah lelong di Paris, diberitakan sebagai patung palsu.

Rumah lelong Perancis Drouot seperti dilansir BBC berkeras bahawa patung itu asli dan sudah berumur lebih dari 1000 tahun.

Namun menurut Institut Antropologi dan Sejarah Nasional Mexico patung itu, berbentuk sosok bertopeng dengan memegang perisai, tidak cocok dengan gaya seni kayu pada periode sejarah yang dikatakan dalam lelong itu.

Sebanyak 66 benda lain yang juga dilelong pada hari Isnin(21/3/2011) lalu juga palsu, kata Institut Nasional Meksiko.

Menteri Luar negeri Mexico pun sudah memberitahukan hal ini pada pejabat sejawatnya di Perancis.

"Patung itu mencoba membuat kembali sosok gaya era pra-kolumbia di wilayah Maya di tenggara Meksico, tapi tingginya, posturnya serta gaya kaki yang menekuk dengan ikatan sepatu yang muncul bukan menunjukkan karakter budaya ini," demikian bunyi pernyataan institut itu.

Menurut pernyataan itu, patung itu dibuat sedemikian rupa untuk memberi kesan kuno pada hasil akhirnya.

Patung setinggi 1,65 meter itu, dijual oleh seorang kolektor kepada seorang pembeli Eropah tanpa nama, merupakan benda termahal yang dijual dalam lelang.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan