Adsense

Ahad, 20 Mac 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Lat di mata Awie & Mamat

Posted:

Lat di mata Awie & Mamat

Lat di mata Awie & Mamat



KOSA kata hampir terbenam. Sebaik tiga nama sarat sejarah serta capaian peribadi, Lat, Awie dan Mamat Khalid sanggup melapangkan masa, leganya penulis bukan kepalang. Sederhana dalam kesendirian gaya, bangsal kayu beratap rumbia di Lembah Beringin, Istana Budaya menjadi saksi terhadap ketinggian budi dan kerendahan hati tiga seniman itu.

Masing-masing berbeza jagat. Lat, kartunis yang diangkat sebagai wira budaya hasil kartun-kartunnya yang merentasi benua. Awie, ikon rock yang sayapnya sentiasa berkembang dan masih teguh bersama Wings manakala Mamat, sutradara prolifik yang semakin berhantu dengan filem-filemnya.

Mereka disatukan atas keserasian yang saling berkait, meresap dan menyerap. Mamat dan Lat, dua beradik pengkarya dalam dua jalur seni berbeza manakala Awie, pula secara tidak sedar telah lama masuk ke dunia Lat, menerusi Mamat. Di bahunya kini, Awie mendukung karakter Lat, watak sebenar dalam pengkisahan terhadap legenda yang masih hidup menerusi Lat Kampung Boy Sebuah Muzikal (LKBSM).

Pementasan LKBSM tersirat satu penghargaan untuk Datuk Mohammad Nor Khalid atau Lat. Ia kini berkampung di Panggung Sari bermula 16 Mac hingga 2 April. Teater itu adalah dimensi baru kepada Lat yang selama ini hanya dikenali menerusi lakaran hitam putih.


TIGA wajah yang saling berkait. Awie, 'ayam tambatan' Mamat Khalid ketika ini yang mencabar diri menjadi Lat.


Tangan bercakap

Secara terbuka Awie mengakui kurang mengikuti Lat tetapi dia kagum dan hormat terhadap figura yang digelar ikon Malaysia itu. Dalam fikiran Awie sekarang, hanya satu berlegar-legar, dia harus menggandakan imaginasi menjadi Lat 'kuasa dua.'

"Lat seorang yang bercakap menggunakan tangan, sebab dia pelukis tetapi bila dipentaskan, pergerakan saya akan menjadi besar, itu yang saya maksudkan," ujar Awie yang semakin lancar dialek Perak.

Beruntungnya Awie, dia mempunyai akses pintu belakang untuk mengenali sisi Lat yang mungkin tidak diketahui umum. Pintu itu adalah Mamat, pengarah yang tidak puas-puas menggali rahsia hero yang masih terperosok dalam dirinya.

"Mamat tidak beri nasihat tetapi dia hanya menyampaikan pandangannya apabila diminta. Bagi saya, Mamat dan Lat ialah dua individu yang sama cuma Lat, seorang yang lembut gaya pertuturannya manakala Mamat, seorang yang keras dan lebih lantang. Karakter cara mereka berjalan, sama. Mereka memang kelakar," debar Awie menggulung perasaan.

Awie ingin lari daripada tawaran Hans dan Harith, tetapi terdetik bahawa dia akan kerugian jika peluang melakonkan watak legenda itu dipersiakan.

"Saya ingin berehat daripada muzikal, tapi alangkah ruginya jika ditolak. Sekarang, saya bangga! Sedangkan orang luar boleh memuja Lat, kenapa tidak kita semua," katanya yang melihat Lat sebagai lelaki yang tahu apa kehendaknya.

Jelas Awie: "Usaha Lat melalui kedegilan, kemudian barulah datangnya duit."

Lat tunggu kejutan

Kata Lat dalam satu artikel pada tahun 2007: "Jika ini pekerjaan namanya, sepatutnya saya sudah bersara sekarang, tetapi saya masih melukis. Bagi saya, ini bukan pekerjaan, tetapi sesuatu yang diharapkan daripada saya."

Sebab itulah, ketika usianya genap 60 tahun pada 5 Mac lalu, kartunis itu masih mengepit pad lakarannya ke mana sahaja dia berada.

Sedikit serius kemudian boleh bertukar ceria seperti boleh dipetik dengan jari, senyum Lat mengingatkan karakter-karakter unik dalam kartun lukisan beliau.


DUDUK, berdiri atau terbang ke serata dunia, Lat tetap hidup sebagai, kampung boy.


"Saya beri sepenuh kebebasan kepada Awie untuk bermain watak saya. Saya tiada komen, bagi saya dia pelakon. Tidak ada kekangan tertentu, bagi saya ini satu penghargaan produksi berkenaan kepada dunia seni lukis kartun di Malaysia.

"Cuma, saya mahu tengok kejutan yang akan Awie berikan. Kalau silap atau ada yang tidak kena, dia akan dapat kritikan, bukan saya," katanya.

Lat tersenyum sambil memandang Awie sebelum bernostalgik terhadap zaman awal memulakan kerja sebagai kartunis.

"Saya harap masyarakat akan dapat lihat peringkat demi peringkat bagaimana kecenderungan itu bermula sehingga saya menjadi pelukis dalam penerbitan atau editorial kartunis.

Kartunis pertama

"Pada zaman itu, perkataan itu masih asing. Perkataan kartunis pun tak ada lagi.

"Ketika di tingkatan empat, cita-cita saya mahu menjadi pelukis yang menerbitkan filem kartun Malaysia yang pertama. Bila dah jadi orang bujang, saya buat komik The Kampung Boy, itu kira dah berjaya, kemudian saya ke Amerika Syarikat (AS). Bila berada jauh, saya tak rindukan Kuala Lumpur (KL) padahal ketika itu KL saya yang punya, sebaliknya saya rindukan kampung. Bila saya balik, masa itulah bermulanya pula zaman populariti, sesuatu yang saya tidak terima," katanya yang sedang menyiapkan projek siri animasi The Kampung Boy versi tiga dimensi (3D).

Lat berharap LKBSM memberi sudut pandang yang boleh menjentik sesuatu yang berbeza, antara minat dan tugasan begitu juga antara harapan dan impak sesebuah karya di mata masyarakat.

Ada kekesalan bersarang daripada hela nafas sutradara terkenal ini. Kata Mamat, dia tidak pernah membesar di Kampung Lalang Kota Baru, Gopeng, Perak. Kampung yang diangkat melalui karya abangnya, Lat. Sebaliknya, dia membesar sebagai anak pekan, dengan suasana hiruk pikuk Ipoh dan sewaktu itu Lat sudah merantau ke kota untuk mencari ilmu dan pengalaman.

"Jujurnya, saya melihat teater ini sebagai sebuah penceritaan kampung di Malaysia daripada kaca mata budak bandar. Jadi tidak boleh dipersoalkan tentang ketulenan teater ini," senyum Mamat, seorang teman buat Harith dan Hans.

Ulas Mamat, penglibatannya sangat kecil untuk teater yang mengangkat nama abangnya. Sekadar berbincang perihal penceritaan dan karakter dan selebihnya dia memberi ruang untuk 'Double H' itu berkarya.

"Berada dalam tangan yang betul, bisik hati saya," kata Mamat.


DUA wajah Lat. Satu adalah Awie yang melakonkan karakter Lat dalam muzikal yang sedang dipentaskan di IB sehingga 5 April nanti.


Ketawa besar

Ketawa besar apabila nama Awie disampaikan kepadanya sebagai bayangan Lat. Namun buat Mamat, Awie ialah pilihan yang sempurna untuk membawa watak abang sulungnya.

"Awie orangnya adaptif, komited dan elemen-elemen yang ada pada dirinya akan menghebatkan teater ini. Saya sedar dia seorang pelakon yang bagus apabila saya hanya beri dia berkain pelikat dan bertuala dalam filem Zombie Kampung Pisang dan dia mahu. Pelakon lain, belum tentu. Itulah Awie," pujinya terhadap pelakon yang bakal muncul lagi dalam filem arahannya, Husin, Mon dan Jin Pakai Toncit.

Kami bertanyakan hubungan dua beradik itu berikutan perbezaaan umur 13 tahun.

"Lat abang sulung dan saya adik bongsunya. Waktu dia sudah bekerja saya baru bersekolah. Kami seperti adik-beradik yang lain. Tetapi hakikatnya kesinambungan kami lebih intim daripada aspek minda berbanding fizikal.

"Dia abang yang bertanggungjawab menjadi kapten keluarga setelah bapa kami meninggal dunia. Saya banyak belajar tentang dia daripada karya-karya yang dihasilkannya kerana saya tidak hidup di kampung," susun Mamat bercerita.

"Saya dan abang saya, Rahman banyak diberikan piring hitam dan kaset oleh Lat sewaktu dia pulang bercuti di kampung. Bob Dylan, The Beatles itu semua pengaruh Lat. Budaya filem juga adalah hasil terapan dia," ujar Lat yang menganggap Rahman adalah abang yang paling kacak, kreatif dan kelakar berbanding yang lain.

Dia menganggap dirinya serpihan kecil Lat. Semua yang berlaku dalam hidupnya adalah sentuhan kasih dan perhatian seorang abang. Membesar dirinya sebagai sutradara kini juga adalah pengaruh yang datang tanpa sedar oleh Lat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Anak penyatu Nana & Sein

Posted:

Anak penyatu Nana & Sein

Anak penyatu Nana & Sein


TEKAD Nana dan Sein, biarlah penyatuan tali perkahwinan mereka ini menjadi permulaan semula kepada kebahagiaan yang tercalar oleh ego dan kedegilan masing-masing.


PERCERAIAN selama tiga bulan akhirnya membuka pintu-pintu hikmah kepada pasangan Juara Sehati Berdansa musim ketiga, Sein dan Nana. Mereka melihat dari mata hati, tentang kegersangan hidup dan kekosongan jiwa masing-masing.

Tempoh tiga bulan perceraian bermula 8 Disember lalu merupakan ujian untuk menduga kebesaran cinta yang menyatukan mereka sehingga lahirnya dua zuriat comel, Syed Tamriz Al-Qudsy, 3, dan Sharifah Inaiya Al-Qudsy, 1.

Nana atau nama sebenarnya Noor Diyana Muhammad, 27, mengakui, anak-anak kecil yang baru hendak mengenal erti kasih itu antara sebab utama dia dan suaminya kembali bersama.

Pada 11 Mac (Jumaat) lalu, Nana bersama Sein atau nama sebenarnya Syed Hussein Syed Mustafa, 28, mengikat semula tali perkahwinan. Mereka rujuk secara rasmi di mahkamah yang sama tempat mereka bercerai tahun lalu.

"Syukurlah, kami telah pun rujuk semula. Sein mengemukakan perkara tersebut kepada saya dan saya bersetuju untuk hidup bersamanya semula. Saya masih lagi menyayanginya selain kerana anak-anak kami," jelas Nana yang semakin matang menilai erti hidup.

Pasangan tersebut berkahwin pada Julai 2006.

Barulah Nana sedar bagaimana rasanya berdepan kehilangan sesuatu yang amat berharga. Secara luarannya memang dia kelihatan kuat untuk hidup sendiri tanpa suami, tetapi perceraian tidak semudah yang disangka.

"Barulah kami sedar, bahawa kami memerlukan antara satu sama lain. Ada kalanya, kita ingat kita boleh lakukan sesuatu perkara itu sendirian, rupa-rupanya tidak," cerita Nana.

Sensasi Bintang: Selepas rujuk, apa perancangan yang diatur?

NANA: Kami akan mengadakan kenduri doa selamat April nanti. Selepas Sein memindahkan semua barangnya dari rumah sewa, hidup kami anak beranak akan kembali normal.

Bila kalian mula berbincang untuk rujuk?

Sejak Februari lagi. Setelah dibawa berbincang dan fikir masak-masak, saya setuju.

Sepanjang perceraian, bagaimana hubungan Nana dan Sein?

Kami tidak pernah putus berhubungan. Boleh dikatakan setiap hari kami akan berbual, kami memang rapat, kalau tak jumpa kami akan bercakap menerusi telefon. Masuk bulan kedua bercerai, saya dan Sein mula bercakap tentang rujuk. Sepanjang tujuh hari seminggu, hampir setiap hari kami akan berjumpa, Sein akan datang untuk jenguk anak-anak.


SEIN dan Nana ketika gambar mereka dirakamkan tahun lalu selepas hadir untuk pengesahan lafaz talak di Mahkamah Tinggi Syariah, Shah Alam.


Siapa yang mulakan proses rujuk?

Sebenarnya sebelum Sein yang suarakan hasrat untuk rujuk, saya sendiri ada terfikir perkara yang sama tapi sekadar dalam diam sahaja. Tapi bila Sein dah suarakan hasrat, kami minta pandangan keluarga. Memang keluargalah yang paling gembira, mereka nak lihat kebahagiaan kami.

Mungkin ada iktibar yang boleh dikongsi?

Rasanya, dalam perkahwinan tak boleh ada sikap sambil lewa. Jangan ingat jadi ibu tunggal atau bapa tunggal itu senang. Fikir masak-masak sebelum buat keputusan mahu bercerai. Saya sendiri, kalaulah boleh, mahu sahaja saya putarkan masa sebelum bercerai dulu. Allah itu Maha Berkuasa. Dia mahu kami belajar dengan cara begini. Kalau tidak tahu tapi bila sudah berpisah barulah perasaan itu datang.

Selepas kembali jadi pasangan suami isteri, apa azam Nana?

Kita tidak boleh menentukan masa depan tetapi, saya kena selalu ingat untuk banyak bersabar, iman kena kuat, sabar dan sabar lagi. Sebelum ini, saya akui segala silap banyak datang daripada diri sendiri, saya tak cukup sabar. Rasanya sekarang saya kena belajar untuk lebih menghargai perkahwinan. Jangan nak terlalu gila-gila kerana perkahwinan bukan perkara main-main. Setakat ini saya sangat gembira, sebagai isteri dan ibu.

Bagaimana dengan isu orang ketiga yang dikatakan punca perpisahan dahulu?

Sebenarnya tiada orang ketiga. Cuma salah faham, saya dan Sein, dua-dua degil yang tak cukup sabar, darah muda barang kali, kahwin pada umur 22 dan 23 tahun bagaimanapun kami sama-sama besar dalam perkahwinan. Bila bercerai, kami jadi semakin matang, itulah, kahwin muda banyak dugaannya.

Apa ikrar kalian

Kami mahu tutup buku lama, buka buku baru, buangkan segala ego dan dendam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Juliana digelar badut

Posted:

Juliana digelar badut

Juliana digelar badut


MENGAKUI, hatinya mudah tertarik dengan lelaki berperibadi humor, itu antara sebab dia mudah dilihat intim bersama pelawak popular, Zizan Raja Lawak.


PEMILIK nama penuh Juliana Sophie Johari Evans ini semakin meniti di bibir peminat. Berwajah 'Pan Asia' dan petah pula bila mengalunkan bicara, Juliana atau lebih mesra dipanggil Ju kini sedang sibuk menghadapi semester akhirnya dalam bidang komunikasi di Kolej Sunway, Petaling Jaya.

"Saya sedang sibuk dengan kuliah semester akhir disebabkan itu jarang muncul di kaca televisyen. Dalam masa yang sama, saya ada juga terbabit dalam rakaman fotografi dengan beberapa majalah dan hadir ke acara-acara seperti Anugerah Bintang Popular (ABP)," katanya ketika dihubungi Sensasi Bintang baru-baru ini.


WAJAH 'Pan Asia' daya penarik milik Juliana Evans.


Selain sibuk dengan kuliah, Ju yang dipercayai sedang bercinta dengan Zizan Raja Lawak akan ke lokasi penggambaran iklan coklat Cadbury dan Nestle.

Ditanyakan mengenai kriteria lelaki idaman, bekas kekasih Sam Bunkface itu memberitahu, lelaki pilihannya perlu lucu dan mampu mencetuskan ketawa.

"Saya tidak suka lelaki yang terlalu serius. Bonus bagi saya kalau antara kami ada tarikan kimia. Dia juga kena terima Ju yang kadangkala selamba dalam penampilan dan karakter," katanya mengenai kriteria lelaki idaman yang secara tidak langsung dimiliki oleh Zizan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.