Adsense

Selasa, 28 Februari 2012

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


The Artist karya terunggul

Posted: 27 Feb 2012 05:42 AM PST

HAMPIR empat dekad lamanya dia bergelumang dalam bidang lakonan. Sama sedar atau tidak, sudah 17 kali dia dicalonkan dalam anugerah paling berprestij, Academy Awards. Lalu, tidak hairanlah dia sudah mencipta rekod terhebat sebagai pelakon paling banyak menerima pencalonan bagi merebut 'statuette' Oscar.

Semalam (waktu Malaysia), Meryl Streep kembali bergelar Pelakon Wanita Terbaik.
Dalam usia 62 tahun, dia terus dihargai apabila mencipta satu lagi sejarah manis pada Academy Awards ke-84.


Ia juga kemenangan Oscar buat kali ketiga bagi Meryl selepas berjaya melalui Kramer vs Kramer pada 1980 diikuti Sophie's Choice (1983).

Kali ini, Meryl berjaya menewaskan empat calon lain - Glenn Close yang membintangi Albert Nobbs, Viola Davis (The Help), Rooney Mara (The Girl with the Dragon Tattoo) dan Michelle Williams (My Week with Marilyn).

Apa yang membanggakan, kejayaan Meryl itu adalah melalui aksi cemerlangnya dalam membawakan peranan Perdana Menteri Wanita Pertama Britain, Margaret Thatcher.

"Oooh tidak! Saya rasa ketika ini tentu separuh rakyat Amerika akan mengatakan... 'oooh tidak, dia lagi (menang)!" kata Meryl sebaik saja naik ke pentas menerima Oscar daripada Aktor Terbaik tahun lalu, Colin Firth.

Bagi kategori Aktor Terbaik, kehebatan lakonan aktor Jean Dujardin yang membintangi filem The Artist tidak dapat disangkal lagi apabila diumumkan sebagai pemenang pada majlis yang berlangsung di Hollywood & Highland Center (dulunya Kodak Theatre), Los Angeles.

Lebih bermakna, kejayaan sulung Dujardin itu turut mencipta sejarah sebagai aktor Perancis pertama memenangi Oscar. Dujardin hebat dalam menghayati watak pelakon veteran, George Valentin yang mencipta nama di Hollywood pada 1927.

Keputusan Dujardin diangkat sebagai Aktor Terbaik sesuatu yang dijangka ramai andai merujuk kepada pencapaiannya menang kategori yang sama dalam pelbagai acara sebelum ini, antaranya Screen Actors Guild Awards (SAG) Ke-18, British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) dan Golden Globe Awards, tahun ini.

Menariknya, pencapaian pelakon berusia 39 tahun kali ini turut menewaskan saingan hebatnya yang lain seperti George Clooney melalui The Descendants dan Brad Pitt (Moneyball).

"Saya sukakan negara kamu!" katanya berseloroh. Selain itu dia juga akui cintakan isterinya.

Seperti mana kegembiraan dirasakan Dujardin, ia terlebih dulu diraikan pengarah filem itu, Michel Hazanavicius yang menggondol gelaran Pengarah Terbaik.
Kemenangan julung kali itu juga menewaskan saingan dua pengarah tersohor, Martin Scorsese yang mempertandingkan Hugo sementara Woody Allen pula (Midnight in Paris).

Pengarah Perancis berusia 44 tahun ini mencipta sejarah apabila menjadi pemenang kedua yang diiktiraf selepas Roman Polanski menerusi The Pianist pada 2003.

"Sayalah pengarah yang paling gembira di dunia ketika ini!" kata ketika menerima anugerah itu.

Kemenangan Oscar sulung suami kepada aktres Berenice Bejo yang turut membintangi The Artist bersama Jean Dujardin itu jelas memberi makna mendalam kepada perjalanan karier seninya sejak membabitkan diri dalam bidang pengarahan program TV.

The Artist yang meraih 10 pencalonan kedua terbanyak selepas Hugo (11 pencalonan) nyata berpuas hati dengan kemenangan lima anugerah. Paling bermakna, The Artist menang anugerah utama Filem Terbaik selain Pengarah Terbaik, Aktor Terbaik, Rekaan Kostum Terbaik dan Skor Asal Terbaik.

The Artist juga berjaya menewaskan enam calon filem lain yang bertanding iaitu Hugo (Scorsese), The Descendants (Alexander Payne), The Help (Tate Taylor), Moneyball (Bennett Miller), Extremely Loud and Incredibly Close (Stephen Daldry) dan The Tree of Life (Terrence Malick).

Bagi kategori Aktres Pembantu Terbaik, rezeki memihak pada Octavia Spencer yang cemerlang membawakan watak pembantu rumah menerusi The Help. Menariknya, ketika menerima anugerah di pentas dia menerima tepukan gemuruh bersama hormat berdiri (standing ovation).

Penghargaan yang cukup bermakna turut diterima aktor veteran Kanada, Christopher Plummer yang menang anugerah Aktor Pembantu Terbaik. Apa yang menarik perhatian, kemenangannya ini secara tidak langsung mengiktiraf sumbangan seni pelakon ini selama enam dekad dalam bidang lakonan.

Plummer menang menerusi filem lakonannya, Beginners yang menyaksikan dia membawakan watak duda yang berdepan masalah diri terhadap hubungan homoseksual.

Berkongsi kegembiraan pemenang acara kali ini adalah filem Iran, A Separation arahan Asghar Farhadi yang diumumkan sebagai Filem Bahasa Asing Terbaik. Ini adalah kejayaan terbaik filem ini selepas bertanding di Golden Globe Awards Ke-69, Festival Filem Antarabangsa Berlin dan Asia-Pacific Screen Awards.

Ketika menerima Oscar, Asghar sempat meluahkan kritikan terhadap permusuhan antara Iran dengan negara Barat yang berprasangka negatif terhadap republik Islam itu yang mempunyai program nuklear.



Aziz tawar hadiah pengantin

Posted: 27 Feb 2012 05:28 AM PST

PENGACARA yang terkenal dengan bicara puitis, Aziz Desa yang kini menjawat tugas sebagai Ketua Pegawai Operasi Pusat Dagangan Kelantan (Kelantan Trade Centre - KTC) menawarkan hadiah pakej bulan madu kepada pasangan pengantin baru, Ana Raffali dan suami, Aznaim Abdullah atau Naim.

Kebetulan Ana mengatakan ingin berbulan madu dengan melawat saudara-mara
di Negeri Sembilan, Pahang dan Kelantan. KTC yang mula beroperasi pada 2009, memiliki dewan konvensyen, pusat pameran, pangsapuri hotel dan restoran. Ia terletak berhampiran Stadium Sultan Muhammad Ke-4.


Menurut Aziz, 2012 diisytiharkan Tahun Melawat Negeri Kelantan dan dengan itu pelbagai aktiviti menarik disediakan kepada pelancong tempatan dan luar negara.

"Saya bagi pihak KTC menawarkan hadiah pakej itu kepada Ana bersesuaian imej barunya. Kami ingin memperkenalkan Kelantan sebagai destinasi bulan madu kepada bakal pasangan raja sehari yang lain. Sekarang ramai yang memilih untuk berbulan madu di luar negara sedangkan di negara sendiri juga menawarkan percutian yang menarik.

"KTC juga berhasrat menghadiahkan pakej sama kepada Misha Omar dan bakal suaminya. Ana adalah artis kedua dihadiah pakej bulan madu selepas Datuk Malek Noor yang akan mengadakan majlis perkahwinannya di KTC pada 12 Mac ini.

"Kami akan aturkan percutian mereka nanti dengan membawa mereka melawat destinasi pelancongan yang menjadi tumpuan pelancong," katanya.

Tambah Aziz, Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Faiz Petra dijadual melancarkan Tahun Melawat Kelantan 2012 pada 2 Mac ini.

Acara bersejarah itu akan diserikan dengan persembahan penyanyi terkenal Indonesia, Opick, Ramli Sarip dan kumpulan Al-Walid. Sebanyak 76 acara untuk peringkat kebangsaan dan antarabangsa sudah pun diatur.

Antara acara yang akan diisikan sepanjang tahun ini termasuklah Pencarian Bilal Kanak-Kanak, pada 15 hingga 17 Mac ini sempena cuti sekolah. Bagi meraikan perkahwinan Malek, KTC juga akan mengadakan mini pameran mengenai jaguh sukan bina badan negara itu. KTC juga akan memperkenalkan konsep hotel
buku, dengan setiap sudut dan bilik akan dinamakan mengikut nama buku dan nama akhbar.

"Saya akan menghubungi semua Ketua Pengarang di semua pejabat akhbar untuk menjalinkan kerjasama. Orang ramai juga digalakkan menyumbang buku kepada KTC.
Usaha ini dilakukan untuk mewujudkan budaya membaca di kalangan masyarakat," katanya.

Perkembangan lain, Aziz akan terus muncul dalam rancangan Nasi Lemak Kopi O terbitan TV9.

"Tapi kemunculan saya tidak tetap macam dulu tapi mengikut kesesuaian. Saya akur dengan pembaharuan yang dilakukan oleh TV9 yang menampilkan wajah lebih segar dalam NLKO seperti Sharifah Alyah dan Hani Madu. Saya lihat mereka berjaya menambahkan keceriaan rancangan itu," katanya.

Jelas Aziz dengan jawatan barunya itu, kali pertama juga dia masuk kerja menggunakan 'punch card'.

"Insya-Allah saya akan berusaha memperkenalkan KTC kepada orang ramai sebagai satu usaha memajukan lagi Negeri Kelantan. Saya akan cuba rapatkan hubungan Kelantan dengan Langkawi.

"Saya juga akan memperkenalkan Kelantan sebagai destinasi pelancongan kesihatan untuk menarik pelancong dari Thailand dan Singapura yang sekarang semakin ramai mendapatkan rawatan penyakit di sana," katanya.