Nuffnang

macam macam hiburan terkini

sumber :-

macam macam hiburan terkini


Fina bakal juara AF9?

Posted: 05 May 2011 07:10 PM PDT

KONSERT Minggu Keempat Akademi Fantasia 9 (AF9) Sabtu lalu seakan-akan memberi cahaya baru dalam kesuraman program realiti televisyen (TV) yang merupakan musim terakhirnya itu.

Ini kerana, sejak AF9 bersiaran kebanyakan peserta yang ditonjolkan dalam program terbitan Astro Ria itu belum menunjukkan penyerlahan suara yang betul-betul memukau para penonton.

Malah, para pengkritik pertandingan nyanyian itu, Fauziah Ahmad Daud dan Hattan setakat ini belum meluahkan pujian yang tinggi melangit sehinggalah konsert mingguan yang lalu itu.

Pada konsert mingguan AF9 itu, kemasukan Fina buat julung kalinya menerusi Operasi Gugur minggu lalu ternyata bukan setakat menarik perhatian para penonton, tetapi juga pengkritik tersebut.

Fina yang menyanyikan lagu All By Myself (Celine Dion) menunjukkan keupayaan suaranya yang bertenaga sehingga suasana di Studio 1 Astro menjadi gamat dengan pekikan para penonton.

Hattan yang sebelum ini tanpa belas kasihan sering melontarkan kritikan-kritikannya yang pedas terhadap kebanyakan peserta AF9 seolah-olah termanggu dengan kehebatan vokal Fina.

"Bagi saya, awak (Fina) adalah juara dalam pencarian ini. Kalau bukan daripada segi khidmat pesanan ringkas (SMS), kita sebenarnya sudah jumpa juara AF9," komennya seperti berterus terang.

Peserta AF9 berusia 18 tahun berasal dari Melaka itu memang mengujakan kerana biarpun baru pertama kali ditampilkan melalui program itu tetapi dia sudah menunjukkan auranya sendiri.

Pemilik nama sebenar Nur Shafinaz Jebat yang diserapkan dalam AF9 pada minggu lalu kerana sebelum ini dia berusia bawah 18 tahun sewaktu menyertai uji bakat program ini.

Malah, Fina yang turut dimasukkan bersama Hazama telah menunjukkan peningkatan apabila berada di tangga ke dua dengan undian SMS 14 peratus selepas Hazama (18 peratus).

AF9 terus merungkai episod duka apabila Raqib menjadi peserta yang disingkirkan daripada AF9 apabila menerima undian SMS terendah iaitu sebanyak 8 peratus daripada para penonton.

Selain Hazama dan Fina undian SMS yang diterima diikuti oleh Lena (13 peratus), Erul (10 peratus), Nera (10 peratus), Afif (10 peratus), Azri (9 peratus) dan Kay (8 peratus).

Bukan setakat Hattan, malah Pengetua AF9, Amy Search juga mengakui kehebatan vokal Fina yang lantang serta berupaya menyanyikan lagu-lagu yang bernada tinggi.

"Saya melihat keupayaan Fina itu sewaktu pertama kali melihatnya menyanyi di mana selepas itu saya terus memberikannya lagu-lagu bernada tinggi. Saya yang pilihkan lagu untuk dia malam ini.

"Saya sengaja mahu melihat kemampuannya menyanyikan lagu seperti All By Myself. Saya beri cabaran itu supaya para penonton akan dapat melihat kekuatan vokalnya," jelasnya.

Bukan AF9 jika tiada sebarang kejutan apabila minggu lalu program realiti TV itu sekali lagi melakukannya dengan tidak mengumumkan seorang lagi peserta yang sepatutnya disingkirkan.

Pengacara pertandingan itu, Aznil Nawawi berkata, kejutan itu secara tidak langsung akan memberi ruang para peserta AF9 yang ada mempertingkatkan mutu persembahan mereka.

"Secara tidak langsung ia juga akan memberi peluang kepada para peminat supaya terus mengundi peserta pilihan mereka. Ini adalah kejutan yang tidak pernah dilakukan dalam AF," ujarnya.

Sementara itu, Raqib atau Fahrur Raqib Abdul Majid, 20, berkata, dia berasa terkilan kerana disingkirkan daripada AF9 biarpun menunjukkan prestasi persembahan yang baik malam itu.

Bagaimanapun, peserta berasal dari Kelebang Jaya, Melaka itu tidak mahu menyalahkan kemasukan Fina dan Hazama sebagai salah satu punca penyingkirannya itu.

"Bagi saya, kemasukan Fina dan Hazama dalam AF9 memberi semangat buat saya dan para peserta yang lain. Kemasukan mereka berdua dalam AF9 bukan satu tekanan buat kami.

"Sebaliknya, kami berasa bangga kerana pada malam ini telah menunjukkan prestasi yang baik biarpun sebelum ramai orang mengata persembahan kami," katanya selepas konsert itu.

Dengan penyingkiran Raqib yang pada konsert itu menyanyikan lagu Menghitung Hari (Kris Dayanti), AF9 diteruskan saingannya oleh Erul, Nera, Lena, Afif, Hazama, Azri, Kay dan Fina.

google: fina af9, fina af9 blog, fina af9 twitter, fina af9 facebook, fina af9 myspace, fina af9 bogel, fina af9 seksi, fina af9 hot, fina af9 profil, fina af9 biodata, terkini terbaru fina af9

Pelajaran tetap diutamakan

Posted: 05 May 2011 05:33 PM PDT

MEMANG tidak dapat dinafikan lagi, peranan ibu memang cukup besar dalam hidup setiap insan di dunia ini.

Kasih sayang yang diberikan oleh seorang ibu kepada anaknya memang tidak pernah berbelah bagi.

Begitu juga dengan doa yang sentiasa dikirimkan umpama kuasa sakti yang bisa memudahkan perjalanan hidup yang diharungi dalam apa jua keadaan sekali pun.

Bersempena dengan sambutan Hari Ibu yang jatuh pada Ahad ini (8 Mei), Hits telah menggabungkan tiga pelakon muda yang semakin meningkat naik iaitu Nurul Elfira Loy, Nur Fathia Abd. Latiff dan Kilafairy bersama ibu masing-masing.

Semuanya disatukan dalam majlis sambutan Hari Ibu anjuran Rafflesia The Pearl Centre yang telah berlangung di PNB Darby Park Executives Suites, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Selepas duduk bersembang dengan ibu kepada ketiga-tiga aktres muda ini, satu kesimpulan dapat dibuat.

Masing-masing mahukan anak perempuan mereka mencapai kejayaan optimum dalam bidang seni dan paling utama, tidak sesekali mengabaikan pelajaran.

Dalam erti kata lain, mereka mahu melihat anak mereka berjaya dalam pelajaran terlebih dahulu sebelum meneruskan perjalanan dalam bidang seni.

Tidak paksa anak berlakon

IBU kepada Nurul Elfira Loy iaitu Filzah Yusoff memberitahu dia tidak pernah sesekali memaksa anak keduanya itu menceburi bidang seni.

Apa yang mampu dilakukannya adalah untuk memberikan sokongan dan cadangan terbaik bagi anaknya itu membuat keputusan dalam apa jua yang dilakukannya.

"Sebagai contoh, kalau ada tawaran berlakon, saya akan memberitahu kepada Elfira dan saya tidak pernah paksa untuk dia menerima apa jua tawaran yang mendatang.

"Saya akan menasihatinya untuk berfikir terlebih dahulu dalam menerima sebarang tawaran kerana saya tidak mahu pelajarannya terjejas.

"Apatah lagi dalam usianya 17 tahun itu, dia juga perlu menumpukan perhatian kepada pelajarannya memandangkan dia akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

"Saya tidak kisah kalau anak saya mahu meneruskan minatnya dalam bidang seni tetapi saya juga sering mengingatkan dan bertegas dengannya agar bijak membahagikan masanya," jelas Filzah yang memiliki perwatakan lembut ini lagi.

Nasihat Rohana untuk Kila

SEBAGAI seorang penyanyi yang menceburi bidang seni selama 31 tahun, gosip sudah menjadi sebahagian daripada perjalanan hidup Rohana Jalil.

Lantaran itu, apabila anak ketiganya, Kilafairy yang kini mengorak langkah sebagai seorang artis dan menerima tempias cerita-cerita yang kurang enak, Rohana akan sentiasa berada di sisinya.

"Sebelum Kila (panggilan mesra untuk Kilafairy) memilih jalan untuk menjadi seorang artis, berkali-kali saya menasihatinya agar bersiap-sedia dengan segala kemungkinan yang akan dihadapi.

"Nasihat saya kepada Kila, dunia seni bukan sesuatu yang indah dan dalam meniti perjalanan menuju kejayaan itu pasti akan ada onak dan durinya. Apatah lagi untuk artis baru sepertinya.

"Ternyata, semangatnya begitu kental dan kuat. Malah, dia juga sudah mula untuk menerima segala-galanya dengan hati terbuka kerana dia tahu apa yang dilakukannya.

"Lagipun bidang seni merupakan minatnya sejak kecil. Jadi, dia akan meneruskan minatnya walaupun perlu menempuhi badai dan gelora dalam bidang seni ini," kata Rohana atau nama sebenarnya, Dara Abdul Jalil ini tanpa selindung.

Mahu Fathia berjaya

KETIKA kali pertama Nur Fathia menyuarakan hasrat untuk menjadi seorang pelakon, Badriah Sheikh Hassan Badjenik menolak mentah-mentah permintaan anaknya itu.

Semuanya kerana dia tidak mahu anaknya itu akan jauh tersasar daripada matlamat hidup asalnya dengan mengabaikan pelajarannya.

Namun, lama-kelamaan hatinya menjadi lembut dan merestui minat Nur Fathia dengan menetapkan beberapa syarat yang harus dipatuhi.

"Sudah pasti syarat pertama saya dia kena fokus kepada pelajarannya dalam bidang undang-undang yang diambilnya.

"Nasihat saya dia harus bijak mengimbangi antara lakonan dan pelajaran.

"Apa-apa pun, pelajaran tetap penting dan diutamakan kerana ia adalah jaminan hidup di masa depan kerana hidup artis ada pasang dan surutnya.

"Alhamdulillah, Nur Fathia faham dan dia sendiri bijak mengatur jadualnya. Saya berada di sisinya untuk memastikan agar dia tidak tersasar daripada matlamat asalnya," kata wanita jelita berusia 51 tahun ini lagi.

Jihan ucap selamat tinggal

Posted: 05 May 2011 07:57 AM PDT

SEJAK Maharaja Lawak mula bersiaran pada 1 April lalu, Nur Jihan Musa atau lebih dikenali sebagai Jihan sudah menyiapkan dirinya untuk menjadi mangsa penyingkiran.

Namun, selama empat minggu nasib tetap menyebelahinya walaupun berada dalam kedudukan tiga peserta yang mendapat markah paling rendah.

Akhirnya, Jihan reda serta akur dengan keputusan yang telah dilakukan oleh juri dan pengundi yang memaksanya mengucapkan selamat tinggal kepada program realiti paling popular masa kini itu.

Bertemu dengan Jihan usai program tersebut di Studio Finas, Hulu Kelang, Selangor, minggu lalu, dia menerima penyingkirannya itu dengan hati yang cukup terbuka.

Malah, Jihan juga bersetuju dengan pendapat salah seorang juri Maharaja Lawak iaitu Ahmad Idham bahawa dia tidak konsisten dalam persembahannya sejak lima minggu lalu.

" Menyertai pertandingan besar seperti Maharaja Lawak ini memang perlu berdepan dengan cabaran yang bukan sedikit. Apatah lagi, lawan saya semuanya hebat dan mempunyai nama besar.

" Jadi, apabila menjadi satu-satunya peserta wanita tunggal dalam program ini, ia bukanlah satu tugas yang mudah untuk bersaing dengan peserta lain," katanya tanpa selindung.

Selain Jihan, dua lagi peserta yang mendapat markah terendah untuk minggu kelima ialah Man dan Amir.

Menyambung bicara, Jihan juga tidak menolak faktor masa juga menjadi punca persembahannya gagal menarik perhatian juri dan audiens.

Apatah lagi, dia masih lagi bekerja sebagai juruteknik di Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Selangor menyebabkan dia sukar untuk memberi tumpuan dan fokus dalam mencari idea untuk persembahannya.

" Sebenarnya, selepas meninggalkan gelanggang Raja Lawak musim ketiga dulu, saya memang jarang membuat sketsa atau persembahan komedi. Ini kerana peluang saya lebih banyak kepada berlakon drama.

" Jadi, apabila kembali ke Maharaja Lawak, saya memerlukan masa untuk mengaktifkan diri saya ke alam humor dan lawak jenaka. Ia tidak seperti ketika menyertai Raja Lawak dulu kita sentiasa mengikuti kelas serta pembelajaran.

" Itu yang membezakan saya dengan peserta lain kerana mereka masih lagi terlibat dalam dunia hiburan dan meneruskan perjuangan mereka sebagai seorang pelawak," jelas wanita berusia 28 tahun ini penuh jujur.

Selama lima minggu berentap di Maharaja Lawak, setidak-tidaknya kata Jihan, dia berpeluang memperolehi pengalaman serta nasihat daripada juri untuk menajamkan lagi mutu lawak jenakanya.

Mengulas tentang persembahan peserta Maharaja Lawak minggu lalu, seperti biasa, Jozan, Jambu dan Sepah masih lagi menyengat dan berjaya menggeletek audiens serta juri.

Begitu juga dengan kumpulan Balas yang menampilkan sketsa segar dan melucukan walaupun ia memiliki maksud tersirat yang berbaur lucah.

Sementara itu, yang sentiasa konsisten dari awal pertandingan bermula kelihatan sedikit goyah minggu lalu apabila persembahannya kelihatan agak meleret biarpun unsur jenakanya berada di kelas tersendiri.

Amir juga tidak kurang hebatnya dan Man nampaknya perlu berusaha lebih keras lagi untuk menempatkan dirinya setanding dengan barisan peserta lain.

Pastikan temujanji anda bersama Maharaja Lawak minggu ini secara eksklusif di Astro Warna (saluran 132, Astro) kerana difahamkan ada kejutan besar lagi menggemparkan yang sedang menanti.

google: jihan rajalawak, jihan rajalawak facebook, jihan rajalawak bog, jihan rajalawak twitter, jihan rajalawak 2011, jihan rajalawak maharajalawak, jihan rajalawak seksi, jihan rajalawak hot, jihan rajalawak terkini terbaru, berita jihan rajalawak 2011, profil jihan rajalawak, biodata jihan rajalawak

Perceraian itu sungguh menyakitkan - fiza elite

Posted: 05 May 2011 07:55 AM PDT

SETIAP wanita yang mendirikan rumah tangga bersama belahan jiwa mereka pasti mahu ikatan suci yang dibina akan terus kekal sehingga ke akhir hayat.

Apatah lagi dengan kehadiran cahaya mata dilihat mampu mengukuhkan lagi kerukunan dan keharmonian perkahwinan yang dibina atas dasar cinta itu.

Namun, sebagai seorang hamba Allah SWT, setiap insan harus percaya dan berpegang teguh kepada ketentuan Qada dan Qadar apabila apa yang diharapkan itu tidak berakhir dengan kebahagiaan yang berpanjangan.

Tanyalah kepada mana-mana wanita, pasti tiada siapa yang mahukan perkahwinan mereka berakhir dengan perceraian walaupun gelora dan badai rumah tangga adalah perkara yang tidak boleh dielakkan.

Begitu juga dengan wanita jelita bernama Siti Zaidatul Fiza Abdul Halim atau lebih dikenali dengan nama pentas, Fiza yang mengakui hatinya cukup terusik apabila membicarakan tentang perceraian.

Apatah lagi perceraiannya dengan bekas suaminya, Ahmed Farriq Zainul Abidin adalah berpunca daripada agenda pihak tertentu yang ternyata mahu melihat istana cintanya runtuh bagaikan istana pasir.

Sehingga kini, dia kesal dan teramat sedih dengan fitnah yang tersebar luas sehinggakan perkahwinannya yang pada mulanya dapat diselamatkan akhirnya terkandas di pertengahan jalan.

"Kalau diikutkan, saya tidak mahu lagi bercerita tentang perceraian ini kerana saya lebih selesa untuk menumpukan fokus serta perhatian saya terhadap dunia seni.

"Tetapi, mahu atau tidak, kadang-kala apabila memikirkan kembali apa yang berlaku, hati saya menjadi geram dengan fitnah yang melanda perkahwinan saya.

"Saya pasrah dengan apa yang berlaku dan sehingga sekarang pun, hubungan saya dengan bekas suami dan keluarga mertua masih lagi baik seperti biasa.

"Apa yang saya harapkan cukup-cukuplah dengan cerita kurang enak dan dusta yang berterusan dilemparkan kepada saya," tegas Fiza saat diajak berbicara tentang kehidupannya kini.

Wanita berusia 31 tahun itu ditemui pada majlis pelancaran program terbaru Astro Prima yang berlangsung di Saloma Bistro, Jalan Ampang, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Fiza dan Ahmad Feriq mendirikan rumah tangga pada tahun 2006 dan hasil perkahwinan mereka telah dikurniakan dengan dua orang cahaya mata comel, Ferra Aryanna, 3, dan Feeya Adyrra, 2.

Entah di mana silapnya, Fiza sendiri tidak mengerti mengapa ada pihak yang seakan-akan dengki dan iri hati dengannya sebaik sahaja dia meluahkan hasrat untuk kembali aktif sebagai seorang pelakon.

Hasratnya hanya satu iaitu mahu mengisi masanya dengan dunia yang cukup dicintainya di samping dapat bertemu kembali rakan-rakan seperjuangan selepas berehat kerana menumpukan perhatian kepada keluarga.

Tetapi, nampaknya keikhlasannya untuk mencari rezeki yang halal dalam bidang ini mula diragui lebih-lebih lagi selepas dirinya terheret ke kancah kontroversi bersama seorang jurukamera, Abdul Malik Marwi yang merupakan bapa kepada pelakon remaja, Erin Malek.

Memang tidak dinafikan, nama Fiza dan Malik cukup hangat diperkatakan sepanjang tahun lalu lantaran gosip yang bertebaran mengatakan mereka mempunyai hubungan sulit.

Keadaan menjadi lebih parah apabila Fiza dikatakan menjadi punca utama keretakan rumah tangga Malik dengan isterinya sehingga menyebabkan hubungan Erin dan Fiza dikatakan agak tegang.

Mengulas tentang kisah itu, Fiza perlahan-lahan menghela nafas sambil menyisir rapi rambutnya yang panjang mengurai itu.

"Apa yang berlaku antara saya dan Malik hanya Allah sahaja yang tahu kebenarannya. Hubungan saya dengannya tidak lebih hanyalah sebagai seorang sahabat dan ia kekal sehingga ke hari ini.

"Sebagai kawan, saya rasa bukanlah satu kesalahan untuk kami berkongsi cerita dan masalah yang dihadapi tetapi nampaknya, ada pihak yang mengambil kesempatan itu lalu menyebar fitnah.

"Saya sendiri tidak faham mengapa kisah saya berkawan dengan orang lain tidak pula dihebohkan. Sebaliknya hubungan saya dengan Malik pula dijaja dan diperbesarkan.

"Akhirnya, yang menjadi mangsa adalah saya dan Malik. Pastinya penyebar fitnah itu kini berasa puas apabila melihat rumah tangga kami runtuh dan musnah," cerita wanita kelahiran Pulau Pinang ini panjang lebar.

Tambah Fiza, orang luar hanya tahu berkata dan bercerita sedangkan realiti sebenarnya, mereka tidak tahu dan ia bukanlah seperti yang disangka.

Lantaran tersebarnya cerita yang tidak berasas itu, gelaran perampas, wanita gatal dan pelbagai label negatif dengan pantas diberikan kepada Fiza.

Hanya melempar sekuntum senyum, Fiza tidak kisah dengan apa yang mahu diperkatakan masyarakat tentang dirinya.

"Sebenarnya dari dulu lagi saya digelar dengan pelbagai panggilan negatif. Mungkin ada kaitan dengan watak yang sering saya bawakan dalam drama (ketawa).

"Saya tidak kisah apa yang orang nak kata tentang saya kerana kini saya mahu meneruskan hidup dan fokus kepada kerjaya serta anak-anak.

"Setakat ini, enam bulan menjalani kehidupan sebagai seorang ibu tunggal, semuanya dalam keadaan baik. Saya gembira dengan kehidupan saya sekarang," kata pelakon drama rantaian Natasha, Suraya dan Shah Jehan ini lagi.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan