Nuffnang

borak kosong

sumber :-

borak kosong


Tubuh Kanak-kanak Ini Penuh Bulu

Posted: 23 Mar 2011 09:00 PM PDT


TEMPO Interaktif, Surabaya - Asri Fauziah, 11, kini hanya boleh berdiam diri di rumahnya  di Jalan Sambongan Gang 1 nomor 16 kelurahan Sidodadi, Somokerto Surabaya. Bulu yang tumbuh di seluruh tubuhnya, membuat dia malu untuk keluar rumah.

Bahkan, Asri sempat tidak mahu bersekolah. "Di sekolah saya selalu diejek teman," kata Asri di rumahnya Rabu, 23 March 2011. Menurut dia, berbagai makluk mulai yang halus hingga binatang sering kali disebut untuk mengejek anak ke-tujuh dari pasangan Matniri, 50, dan Sriyati, 47, ini.
Matniri menuturkan, bulu yang tumbuh di  tubuh anaknya sebenarnya sudah mulai nampak sejak lahir. Ketika itu, di punggung Asri keluar flek hitam yang kian hari kian membesar. Di flek ini lantas ketika Asri berusia setahun keluar bulu yang kian hari juga kian menyebar ke beberapa bahagian tubuh di antaranya punggung, perut, kaki, tangan serta beberapa bagian tubuh lainnya kecuali wajah.

Ketika berusia dua tahun, Matniri  sempat membawa anaknya itu ke hospital. "Ketika itu ditolak kerana tidak diketahui penyakitnya. Hanya bulu biasa," tambah dia.

Ketika Asri berusia enam tahun, orang tuanya sempat menyekolahkan anaknya ini. Ketika itu untuk menutupi bulu yang tumbuh, Asri terpaksa diberikan pakaian yang panjang sehingga menutupi seluruh tubuhnya. Hanya saja, teman-temanya akhirnya tetap mengetahui sehingga Asri sering diejek. "Saat kelas dua SD Bustanul Huda Simolawang, dia tidak mahu sekolah malu katanya," imbuh Matniri.

Sriyati mengatakan, proses kelahiran Asri memang tidak wajar. Ketika itu, ketika Sriati sedang di pekarangan rumah, tiba-tiba Asri lahir. "Da lahir di depan pintu rumah. Bayi langsung keluar " imbuh dia.
Sementara itu, untuk menyembunyikan bulu yang ada di tubuhnya, Sriati tiap dua hari sekali selalu mencukur seluruh bulu yang ada di tubuh Asri. "Dia juga sudah mulai berani sekolah," ujar Sriyati

Laluan pejalan kaki 3D buat orang berasa gayat melaluinya

Posted: 23 Mar 2011 08:00 PM PDT

Kreatif sungguh..
saya petik dari kosmo online

ALICANTE, Sepanyol - Satu laluan pejalan kaki yang dibina dengan menggunakan bata di bandar tepi pantai di sini memiliki corak kiub yang memberikan kesan tiga dimensi (3D) apabila dipandang, lapor sebuah akhbar semalam.

Laluan itu mencetuskan kontroversi berikutan ilusi 3D tersebut menyebabkan orang ramai berasa gayat apabila melaluinya.

Corak 3D itu menampakkan laluan berkenaan curam dengan susunan bata itu menyerupai anak tangga yang besar walaupun ia sebenarnya rata dan landai. - Agensi

Wanita bogel terperangkap di cerun bukit

Posted: 23 Mar 2011 07:00 PM PDT

Saya petik dari kosmo online

SAN DIEGO, Amerika Syarikat (AS) - Seorang wanita yang berada dalam keadaan bogel diselamatkan oleh anggota-anggota penyelamat selepas dia terperangkap di tepi cerun setinggi 137 meter dari permukaan laut di sini, lapor sebuah akhbar semalam. 

Wanita tersebut yang identitinya tidak didedahkan tidak mengalami sebarang kecederaan semasa dia diselamatkan dalam operasi selama 30 minit kelmarin.

Menurut jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat dari San Diego, Maurice Luque, ramai yang pernah terperangkap di cerun itu sebelum ini selepas mereka mendaki.

Jelasnya, wanita itu tidak ditahan selepas dia diselamatkan. 

Pihak berkuasa sebaliknya masih belum mendapat gambaran jelas bagaimana wanita tersebut boleh berada dalam keadaan bogel dan terperangkap di cerun tersebut. - Agensi

Elizabeth Taylor meninggal dunia

Posted: 23 Mar 2011 06:00 PM PDT

Dah samapi ajal...
saya petik dari kosmo online

LOS ANGELES - Aktres legenda Hollywood, Elizabeth Taylor yang mempunyai sepasang mata ungu meninggal dunia semasa berusia 79 tahun semalam di sebuah hospital di sini.

Menurut satu kenyataan keluarga pelakon tersebut, dia telah dimasukkan ke Hospital Cedars-Sinai di sini sejak enam minggu lalu kerana mengalami masalah jantung yang merupakan penyakit yang dihidapinya selama bertahun-tahun. 

Kenyataan tersebut menyatakan, aktres yang pernah mencuit hati ramai penonton menerusi filem National Velvet itu mengelami komplikasi jantung baru-baru ini.

"Aktres legenda, seorang ahli perniagaan dan aktivis, Elizabeth Taylor meninggal dunia hari ini (semalam) dengan aman di Hospital Cedars-Sinai di Los Angeles," kata satu kenyataan daripada seorang pegawai seranta pelakon berkenaan.

Menurut kenyataan itu, aktres berkenaan dikelilingi anak-anaknya, Michael Wilding, Christopher Wilding, Liza Todd dan Maria Burton semasa dia menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Pelakon itu mempunyai 10 cucu dan empat cicit.

Menurut Wilding: "Ibu saya merupakan seorang wanita yang luar biasa yang kehidupannya dipenuhi dengan humor, kasih sayang dan keghairahan.

"Walaupun kematiannya amat mengejutkan buat kami yang berada rapat dengannya, kami akan selalu memperoleh inspirasi daripada sumbangannya kepada dunia kita."

Menurut kenyataan itu, anak-anak pelakon itu berasa bangga dengan sumbangannya dalam memerangi HIV/AIDS, kerjayanya sebagai ahli perniagaan dan kerja-kerjanya dalam dunia perfileman. 

Dia dilahirkan di London pada 27 Februari 1932 namun ibu bapanya berasal dari Amerika Syarikat (AS).

Bapanya merupakan seorang peniaga seni manakala ibunya pernah menjadi pelakon.

Elizabeth berpindah ke California bersama keluarganya semasa dia berumur tujuh tahun dan bakatnya sebagai pelakon dikesan oleh seorang ejen pencari bakat.

Aktres itu berlakon dalam filem pertama, There's One Born Every Minutes semasa dia berumur 10 tahun. 

Dia membintangi lebih 60 buah filem dan antara filem-filem terkenalnya ialah A Place in the Sun, Giant, Raintree County, Cat on a Hot Tin Roof, Butterfield Eight Cleopatra dan Who's Afraid of Virginia Woolf.

Filem terakhirnya, animasi the flintstones menerusi sumbangan suaranya pada 1994. Pelakon itu berkahwin dengan tujuh orang sepanjang hidupnya.

Namun, dia berkahwin sebanyak dua kali dengan pelakon Britain, Richard Burton menyebabkan Elizabeth terkenal kerana berkahwin sebanyak lapan kali. 

Elizabeth juga terkenal kerana hubungan rapatnya dengan penyanyi Michael Jackson yang meninggal dunia pada 25 Jun 2009. 

- Agensi


Telefon Tangan Braile Untuk Orang Buta

Posted: 23 Mar 2011 05:00 PM PDT


INILAH.COM,  Inilah kecanggihan teknologi. Untuk memudahkan orang buta telefon tangan canggih memungkinkan seseorang mengirim SMS tanpa menaip keyboard.

Sumit Dagar, produser filem dan designer program interaktif, sebelumnya merasa khauatir bahawa teknologi baru akan menempatkan masyarakat yang menderita kelainan fungsi tubuh menderita kerugian besar.

Oleh kerana itu, kelompok advokasi bagi torang buta mengajukan permintaan kepada Kementerian Kehakiman AS untuk menyelidiki apakah penggunaan aplikasi Google memberikan diskriminasi.

Selain itu, Dagar merancang sebuah telefon tangan Braile bagi  orang buta yang dilengkapi fitur interaktif, panel layar sensitif dengan sentuhan sehingga boleh memunculkan SMS, video, peta mahupun informasi lain dengan garis dan bulatan, seperti huruf braile.

Telefon yang dierkenalkan di TED Conference 2011 itu menawarkan layar sentuh yang khas. Jika tampilan piksel smartphone berbentuk warna, maka telefon Dagar mengertikan piksel ke dalam komposisi bentuk. Kerananya, SMS yang muncul akan diubah ke dalam tulisan braile di layar.

"Coding bukanlah perkara rumit. Menciptakan permukaan itu sendiri yang menjadi masalah hardware. Bagi kami, peneliti harus bekerja pada sistem material," kata Dagar.

"Ada ketertarikan yang besar untuk telefon Braile dari para keluarga tuna netra. Telefon  ini benar-benar memberikan kekuatan super dan mengubah dunia," ujar Dagar lagi.

Alat senaman orang dulu-dulu

Posted: 23 Mar 2011 11:01 AM PDT







Seekor Kura-kura Sebabkan Kebakaran Hebat

Posted: 23 Mar 2011 10:01 AM PDT

NEW YORK – Giovani, seekor kura-kura yang bertubuh besar, menjadi penyebab kebakaran di sebuah aparTment.

Kura-kura berusia enam tahun ini baru saja menjadi penyebab kebakaran di apartment milik Mohamed Salem (18).

Ketika Mohamed keluar rumah Giovani dan dua kura-kura lainnya yang  diletakkan di dalam sebuah akuarium kecil di lantai biliknya, merayap keluar dari akurium dan "menjelajah" bilik Mohamed.

Giovani lalu melanggar lampu meja Mohamed dan menumpahkan tiner di dekat peralatan lukis Mohamed.

Lantas, kedua benda tersebut memercikan api dan membakar seluruh ruangan Mohamed yang dilapisi karpet dan berisi banyak kain.

Seperti dikhabarkan Telegraph, Rabu (23/3/2011), nyawa Giovani selamat. Ia berhasil diselamatkan oleh seorang petugas kebakaran yang sedang berusaha memadamkan api di bilik Mohamed.

Namun, dua kura-kura lainnya mati akibat terbakar api.

[Gila] Polis ini tembak diri sendiri untuk dapatkan penghargaan keberanian

Posted: 23 Mar 2011 09:15 AM PDT

REPUBLIKA.CO.ID, NEW DELHI– Seorang polis di India terbaring di hospital, setelah menembak  dirinya sendiri kerana dia berusaha mendapatkan penghargaan keberanian bila dianggap ditembak oleh penjahat, demikian media setempat melaporkan, Rabu.

Mahesh Rajguru mengaku enam lelaki tak dikenal menembaki dirinya ketika dia sedang bertugas. Mahesh adalah pengawal di sebuah rumah milik ahli politik di Jaipur, ibukota negara bahagian Rajasthan, India . Mahesh juga bercerita lelaki itu melarikan diri dengan sebuah kereta etelah serangan yang terjadi Isnin malam tersebut.

"Para petugas pun langsung meluncur ke lokasi dan mereka mendapati keterangan dari Mahesh dan keadaan Tempat Kejadian Perkara (TKP) nampak mencurigakan," kata Komisioner Pembantu Polisi Arun Macya kepada PTI.

"Ia sudah mengakui bahawa peristiwa yang diceritakan sebelumnya tidak pernah terjadi dan dia menembak dirinya sendiri agar boleh mendapat penghargaan atas keberanian," katanya. Mahesh, yang mengalami tiga luka tembak di bahagian perut dan lengan, dirawat di hospital pemerintah Sawai Man Singh di Jaipur. Keadaanya dilaporkan stabil.

"Segera setelah mereka melihat saya, mereka menembaki saya. Sebuah peluru menerjang perut saya," kata Mahesh dalam cerita pertamanya. "Ketika saya teriak, mereka lari keluar dan kembali menembaki saya ketika mereka berlari menujuke kereta. Dua peluru mengenai lengan saya," tambahnya.

Polisi mengatakan bahawa semua kelongsong peluru yang ditemukan di TKP adalah selongsong dari senjata Mahesh. Tak cuma itu, polisi juga mendapatkan  ada dadah di rumah Mahesh.

Gara-gara kesilapan jururawat ,Sakit otak tetapi dibedah jantung

Posted: 23 Mar 2011 08:30 AM PDT


Joan Morris (nama samaran)  67 tahun mengakui kehospital untuk belajar menjadi jururawat namun kesalahan yang sangat berat , kerana telah mengambil pesakit yang salah .Pesakit itu sebenarnya akan menjalani pembedahan otak tetapi kerana kesalahan Joan dia telah dibedah  jantungya.Pesakit itu sudah berada di meja pembedahan selama satu jam. Doktor telah membuat torehan -torehan di dada, artery, alur dalam sebuah tabung dan snaked atas ke dalam hatinya (prosedur dengan risiko perdarahan, infeksi, serangan jantung dan stroke).

Ketika telefon berdering dan doktor dari jabatan lain ditanya "apa yang anda lakukan dengan pesakit saya?" tidak ada yang salah dengan jantungnya ! ". Doktor yangmembedah pesakit  itupun memeriksa grafik, dan melihat bahawa dia telah membuat kesalahan yang hebat.Pembedahan ini dibatalkan, dan dia kembali ke bilik itu.Pesakit yang salah dibedah itu kini dalam keadaan stabil.

Instruktur Taekwondo Ini Membuka Akademi " ALA Star Wars"

Posted: 23 Mar 2011 07:00 AM PDT

Setelah mimpi menggabungkan semangat untuk seni bela diri dengan cintanya saga Star Wars, seorang instruktur taekwondo Chili telah membuka sekolah Jedi pertama di Amerika Selatan.

William Berrueta telah menjadi penggemarfilem tar Wars untuk waktu yang sangat lama, tapi  minat itu semakin bertambah Star Wars Tour  yang datang ke Chili pada tahun 2005.Ini memberi dia ilham kepada instruktur seni bela diri untuk memulai program pelatihan bagi muda penggemar sci-fi , Amerika Syaikat, sekitar $ 250.



Foto-foto Model Elle Dibawah Umur Yang Mengundang Protes !

Posted: 23 Mar 2011 06:30 AM PDT

Pertunjukkan Skins di Amerika menimbulkan kontroversi lebih lanjut dengan model remaja berpose hanya dengal pakaian dalam saja.Acara, yang telah dicap "pornografi kanak-kanak" oleh kelompok penentang, memperlihatkan para bintangnya menanggalkan pakaian untuk pengambilan gambar sebuah majalah.

Enam anggota MTV memperagakakan menanggalkan pakaian mereka untuk berpose dengan pakaian dalam walaupun setengah dari mereka berada di bawah usia menurut aturan di AS.Salah satunya, Eleanor Zichy, yang berpose mengenakan bra bunga dan seluar pendek baru berusia 15-tahun.


Foto-foto yang muncul di  Elle Magazine telah menyebabkan heboh di Amerika.

Melissa Henson, dari kelompok Dewan Induk televisyen, mengatakan kepada Entertainment Weekly: "Kami memiliki keperihatinan tentang pengambaran GQ Glee, meskipun [pelakon] berusia diatas 19 tahun, kerana mereka mewakili dirinya sebagai pelajar SMU.

"Dengan ini, meskipun posenya kurang provokatif, fakta bahawa mereka telah menggunakan gadis di bawah umur ini memakai lingerie sangat mengganggu."

Namun Pimpinan editor majalah Robbie Myers membela hal ini .Dia berkata: "Isi dari Kulit adalah jauh lebih bersemangat daripada apa yang harus mereka lakukan Dan kita memiliki keizinan dari orang tua mereka:.. Mereka juga disana ketika pengambilan gambar".Sejumlah sponsor termasuk Taco Bell, Wrigley dan Subway telah menarik sokongannya pada acara itu setelah ramai yang memprotes.

Dewan Induk Televisyen bahkan dengan tegas menyatakan bahawa acara itu sudah melanggar hukum pornografi kanak-kanak AS.Tapi penciptanya berulang kali membela program yang menarik lebih dari 1,6 juta penonton.

Kesian budak ni badannya terbakar

Posted: 23 Mar 2011 05:46 AM PDT


Bayangkan kalau kita berada di tempak buadak ni...

Aksi perempuan hamil mengemis

Posted: 23 Mar 2011 04:00 AM PDT




Duduk berlutut sambil mengaharap belas kasian orang ramai

Ketua polis Dipecat setelah Video Ciuman Hot di Dalam kereta terbongkar

Posted: 23 Mar 2011 03:30 AM PDT

TRIBUNNEWSCOM- Seorang ketua polis dipecat setelah video adegan ciuman hot bersama wanita pegawai part timer terungkap di pengadilan. Polis bernama Timothy Escola (57) Ketua polis di Township Perry, Cleveland, Ohio AS diketahui sedang melakukan ciuman hot ketika memandu kereta yang mengangkut pesalah kes kecurian.



Rupanya, segala aksi Kapolres bersama Janine England (30) wanita cantik itu dirakam menggunakan video tersembunyi oleh tertuduh tersebut, dengan meletakkan di dashboard kereta bahagian belakang. Demikian dilaporkan dailymail .


Ketika itu polis itu bersama Janine menggunakan kereta  untuk menjemput tertuduh pencurian di kampung berjarak 50 kilometer. Si tertuduh pencurian diletakkan di kerusi belakang sendirian, sedangkan si polis itu asyik mendapat hadiah ciuman hot dari Janine di sepanjang jalanan.

Tak segan-segan, kadang Janine juga membelai si Polis itu kemudian menunduk ke pahanya entah apa yang dilakukan. Semasa melakukan kegiatan hot itu, Janine kadang menoleh  ke kerusi belakang untuk memastikan bahawa si tertuduh sedang terbaring tidur.

Rupanya, tertuduh pencurian itu telah mengaktifkan kamera tersembunyi untuk merakam "kegiatan" polis itubersama Janine.

Polis tersebut sudah empat tahun bertugas sebagai Ketua polis di wilayahnya. Sejak kejadian itu, penyelidikan kes ini belum berhasil. Namun siasatan terkini sukses mengungkap lengkap dengan data dan video asli yang telah terpublikasikan.

Dalam proses persidangan, Ketua polis mengajukan pengunduran diri namun ditolak oleh atasan. Ketua polis itu diberhentikan dengan tidak hormat atau dipecat, menyusul video rakaman hot dalam kereta petugas itu telah diakuinya.

Timothy Escola dipecat tapi diberikan pencen penuh sebagai penghargaan masa baktinya dan dinikmati bersama 2 anaknya. Di video nampak, Janine sering mencium mesra. Demikian juga Escola menikmati sambil terus mengemudi.

Inilah Baju Renang Seksi yang Dilarang Basah

Posted: 23 Mar 2011 02:25 AM PDT

Dengan potongan mini dan warna menarik, design baju renang terbaru dari Herve Leger memang layak ditunggu. Namun pakaian renang ini  dilarang untuk basah. Kenapa?

Dengan harga sekitar US1050 , pembeli baju renang ini dilarang untuk terkena air kerana menggunakan bahan yang rosak jika terkena dengan air di kolam renang.

Satu peringatan tertulis di web perusahaan, "Untuk mendapatkan hasil terbaik dari pakaian renang Herve Leger, kami menyarankan anda untuk tidak menggunakannya di dalam air."

Meskipun terdengar mencurigakan, bahan pakaian renang itu terbuat dari poliester, nilon dan spandex sehingga memungkinkan untuk dicuci dengan mesin. Pakaian itu berdesign belahan dada yang rendah, tali di belakang leher dan ornamen resleting.

 Meskipun begitu, Herver Leger optimistis pakaian ini dapat terjual di kalangan orang kaya yang rela untuk membuang wang demi kepuasan.

Tahun lalu, label pakaian Rodarte melancarkan sarung kaki berharga US$500 yang tidak boleh dicuci. Selain itu, pembuat kasut mahal Christian Louboutin mempamerkan kasut dengan tumit setinggi 8 inci yang diperkirakan tidak mungkin dipakai manusia

[Gila]Nenek mengamuk kerana tetangganya menolak untuk menciumnya

Posted: 23 Mar 2011 01:35 AM PDT

FLORIDA – Kerana menolak mencium nenek berusia 92 tahun, seorang lelaki dihujani tembakan secara membabi buta.

Helen Staudinger, harus berhadapan dengan penjara setelah dia menembak  kearah rumah tetangganya, Dwight Bettner (53).

Helen menembak rumah Bettner sebanyak empat kali dan merosak beberapa bahagian rumah Bettner bahkan hampir mencelakai nyawa Bettner dan ayahnya.

Hal tersebut nekad dilakukan oleh nenek tua ini kerana Bettner menolak untuk mencium Helen.

"Hampir saja kepala saya kena peluru, saya tidak menduga Helen akan melakukan ini kepada saya. Beberapa ketika sebelum dia melakukan aksinya ini, saya memang menolak permintaannya untuk menciumnya, ketika itu dia memang nampak marah dan pergi begitu saja" jelas Bettner seperti dilaporkan Strait Times, Rabu (23/3/2011).

Bettner merupakan tetangga baru Helen semenjak enam bulan lalu.Helen mengaku tertarik pada Bettner dan telah memperhatikannya sejak Bettner menjadi tetangga barunya.

[Gila] Dua wanita ini sanggup makan makanan anjing untuk buktikan sesuatu

Posted: 23 Mar 2011 12:46 AM PDT

Alison Weiner dan Hanna Mandelbaum, pemilik Pet Food, akan memakan makanan anjing keluaran mereka sendiri selama sebulan untuk meyakinkan dunia produk mereka adalah seratus peratus bahan organik dan sihat.

Hanna, 30, dan Alison, 38, mengatakan makanan anjing mereka, dicampur dengan daging dari ayam dan lembu yang dibesarkan di pertanian dan benar-benar bebas antibiotik dan hormon. Menurut mereka ini "banyak makanan haiwan peliharaan mengaku kelas manusia, namun tidak satupun dari perusahaan itu sanggup menyuap kemulut mreka,", sehingga mereka telah memutuskan untuk berdiri untuk menentang dan makan makanan anjing mereka sendiri untuk selama sebulan, dan mendokumentasikan pengalaman di laman Web mereka.



Projek ini  dimulakan pada 1 March dan ditetapkan untuk berakhir pada 31 March. Mereka mencatat setiap makan makanan anjing yang mereka makan dan mempostingnya di evermorepetfood.com.

[Jodoh] Rujuk kembali setelah 57 tahun bercerai

Posted: 22 Mar 2011 11:48 PM PDT

VIVAnews - Kedut di kulit tak boleh disembunyikan lagi ketika pasangan itu mengucap janji pernikahan. Memang bukan pernikahan pertama. Mereka menikah lagi setelah 57 tahun bercerai, 70 tahun sejak pernikahan pertama.

Gelora asmara kembali merayapi Elsie Dunn, 90, dan Leslie Harper, 93. Setelah tak saling bicara selama beberapa dekad, mereka rujuk dan kembali mengucap janji setia di Driffield, East Yorks.

Upacara pernikahan pasangan rujuk itu dibuat di Pejabat Catatan Sivil Bridlington  tahun ini. "Setiap orang sungguh bahagia mendengar khabar ini. Mereka sudah ditakdirkan untuk bersama," kata Pauline, anak mereka yang kini sudah berumur 65 tahun.

Magnet asmara mulai mendekatkan mereka setelah isteri kedua Leslie meninggal, 2004 lalu " Awalnya, dia menelefon anak kami, Pauline, menanyakan apakah saya mahu bertemu dengannya. Dan, suatu hari dia datang. Sejak itu kami pun berhubungan kembali," kata Elsie, seperti dikutip dari mirror.co.uk.

Pauline merupakan anak perempuan pasangan ini semasa pernikahan mereka terdahulu. Dia mengatakan bahawa ayah dan ibunya senang ketika bertemu lagi, setelah sekian lama tak berkomunikasi. Mereka menghidupkan kembali hubungan mereka dan mencuba membinanya lagi.

Kisah cinta Leslie dan Elsie berawal di Hull pada 1937. Kala itu, Leslie adalah seorang marine yang terlibat Perang Dunia II. SKetika berlabuh di Hull bersama temannya, ida bertemu dengan Elsie. Leslie pun jatuh cinta, ia memutuskan untuk bersama Elsie.

Pernikahan pertama Leslie dan Elsie berlangsung pada 1941. Tiga tahun kemudian, kebahagiaan rumah tangga mereka semakin lengkap dengan kehadiran Pauline. Sayang, pasangan itu bercerai saat usia pernikahan memasuki tahun ke-13.

Pasangan yang juga memiliki dua cucu dan seorang cucu yang sudah dewasa itu, saat ini memiliki dua set foto pernikahan yang menjadi kenangan kisah asmara mereka.

"Kami seperti malaikat kecil. Kuserahkan semua milikku padanya sekalipun kami sempat bercerai," kata Elsie dari lubuk hatinya terdalam. "Aku akan terus menjaganya sebagai sebahagian hidupku. Aku jaga semuanya," Leslie menambahkan.

Unik!! Kanak-kanak 2 Tahun Dinikahkan Dengan Bayi 9 Bulan

Posted: 22 Mar 2011 10:47 PM PDT

Sebuah pernikahan unik berlangsung di Pasar I, Sikabung-kabung, Kec. Sunggal, Deliserdang, kelmarin (20/3). Unik keranaa mempelai lelaki berusia 2 tahun dan mempelai perempuannya baru berusia 9 bulan. Mereka adalah Sangap Siregar dan Julian br Sinulingga. Berlangsung di rumah orangtua Julian, pernikahan kedua anak kecil itu berlangsung sederhana. Di bawah rindangnya juntaian pelepah sawit yang mengelilingi tempat tinggal pengantin perempuan, tetamu datang mengenakan kain sarung duduk bersila di bawah tenda biru (khemah) menyaksikan jalannya pernikahan itu.

Menikah disaat belum mengerti apa-apa sama sekali (gambar hiasan)

Seperti pernikahan lain, saksi juga dipersiapkan lebih dulu sebelum dimulaikan acara pernikahan yang agak aneh ini. Dua saksi yang dihadapkan ketika itu adalah Ponten Sinulingga (62) dan Zailani Sinulingga (58). Keduanya adalah datuk pengantin. Sedangkan yang menjadi tuan kadinya atau yang menikahkan adalah anak sauadara dari keluarga ayah pengantin wanita.

Namun, sebelumnya, mahar atau wang pinangan harus diberikan dulu. "wang antarannya sebanyak Rp.300 ribu, wang saksi Rp.20 ribu, satu orang Rp.10 ribu. Sedangkan maharnya atau mas kahwinya sebesar Rp.58 ribu, ," ujar Ponten . Tak menunggu lama, acarapun selesai dilaksanakan. Sebagai rasa syukur, para undangan dijamu. Menurut Ponten, keluarganya telah dua kali melangsungkan perkahwinan seperti ini. "Sekitar 8 bulan lalu, kita juga buat acara seperti ini," katanya disetujui Zailani.

Lanjut Ponten lagi, apa yang dilakukan keluarganya ketika ini merupakan warisan . "Ini salah satu adat di suku Karo dan tak boleh dilakukan sembarangan. Ertinya jika ada hal-hal yang memang mengharuskan dilakukannya perkahwinan tadi, " ucapnya. Pernikahan ini berlaku kerana  sipengantin lelaki selalu sakit. "Dari mulai umur satu bulan, dia sakit-, bahkan setiap minggu 3 kali keluar masuk hospital. Entah berapa puluh juta wang sudah dihabiskan untuk mengubatinya, tapi tetap saja kesihatannya tak sembuh. Hal ini terus berlangsung hingga Sangap berusia dua tahun lebih," jelas Ponten, menyebut ibu Sangap, Ratnadewi Br Sinulingga adalah anak perempuannya.

"Sangap ini anakku, mereka tinggal di Jl. Selar, Kel. Belawan Bahagia, Belawan,"  Ponten memperjelas. Nah, kerana keadaan kesihatan Sangap kian memburuk, oleh keluarga, Sangap dibawa berubat dengan cara tradisional. "Kerana tak tahu lagi mahu berubat kemana, ahirnya Sangap dibawa berubat ketempat datuknya, Zailani ini," ujar Ponten.

Sejak diubati Zailani, kesihatan Sangap mulai membaik. Semangat hidup Sangap akan tumbuh bila dinikahkan dengan saudara ibunya. Bahkan, namanya Sangap harus diganti. Dulu, Sangap bernama M. Ridho Alfarizi. "Harus diganti kerana nama tersebut tidak sesuai," jelas Andareas Sinulingga (33), ayah Julian, saudara kandung ibu Sangap.

Kerana kesihatannya terus pulih, rancangan menikahkan Sangap dengan Julian pun ditentukan. "Ini boleh dikatakan nikah gantung, sebab masing-masing anak ini nantinya boleh membuat pilihan sendiri. Ertinya tidak harus menikah dengan pasangannya sekarang, tapi dengan catatan bila salah satunya menikah harus membayar denda mahar kepada pasangan satu lagi. Andai yang menikah lebih dulu bila dewasa nanti yang perempuan, maka dia harus membayar denda dua kali lganda mahar kepada si laki-laki, begitu juga sebaliknya. Memang belum ada kejadian pasangan kanak-kanak ini jadi sampai mereka dewasa," cerita Ponten panjang lebar.

Sedangkan Sori Bangun Siregar (46), ayah Sanggap, mengaku senang akan pernikahan anaknya ini. "Yang jelas sejak diubati sama datuknya itu, anakku sihat, sekarang dah tak pernah lagi ke hospital kalau tidak seminggu tiga kali wajib," akunya. "Kalau hal begini sudah biasa sama kami orang karo, jadi bukan suatu keganjilan," kata Dewi, isteri Bangun Siregar.

Sementara Andareas mengaku senang melihat Sangap sihat seperti sekarang ini. "Yang memberikan nama Sangap itu aku, sebelumnya namanya M .Rido Alfarizi, waktu berusia beberapa bulan. Aku sudah memberitahu sama kakak (emaknya Sangap) kalau nama anaknya itu terlalu berat dan si anak tidak sanggup membawa nama tadi, tapi kakakku Dewi degil," ungkap Andareas tersenyum.

Zailani yang ditemui mengaku kalau hal-hal seperti memang di luar logik. "Kalau kita cerita logik, ya tak logik rasanya tukar nama, boleh sihat. Tapi ya begitulah, semua ini merupakan adat suku Karo, jadi dengan perkahwinan kedua kanak-kanak ini, diharapkan keduanya sihat-sihat selalu, murah rezeki dan terlindung dari segala marabahaya. Kalau dijelaskan kenapa boleh seperti ini, ini sulit dijelaskan, sebab berhubungan dengan alam yang tak nampak  ertinya yang kita tanya mahunya semangat hidupnya si anak itu, dan waktu itu anak ini meminta dinikahkan dengan saudaranya, jadi kita buat seperti ini. Tidak sembarangan dan semua anak boleh dinikahkan, kalau misalnya tidak kita kabulkan, si anak mengancam akan meningalkan kita  (meninggal dunia)," ungkap datuk itu memberitahu rahsia di balik resepsi unik itu. ruanghati.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan