Adsense

Rabu, 9 Februari 2011

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Bersemuka pelakon 'bawa mulut'

Posted: 08 Feb 2011 06:27 AM PST

DIA masih hijau dalam dunia lakonan. Malah, filem sulung lakonannya hanya akan ditayangkan di pawagam tempatan pada 17 Mac ini. Bagaimanapun, nama Tryambikay Vengades atau Bkay Nair, 28, sudah mula menjadi sebutan pihak media.

Namun pelakon baru kelahiran Kulai, Johor ini menjadi sebutan bukan kerana bakat, sebaliknya kontroversi dengan orang kuat dalam produksi yang dilakonkan.


Seorang pelakon yang turut terbabit dalam filem yang dibintangi Bkay iaitu Ratu mendakwa Bkay menjalin hubungan dengan Latif Mohaideen, adik kepada pengarah terkenal, Prof Madya A Razak.

Ternyata kontroversi yang terpampang di dada akhbar tempatan dulu itu sedikit sebanyak meninggalkan kesan terhadap nama baik Bkay sebagai pelakon baru. Pastinya ada yang memandang sinis kehadirannya dalam industri seni ini dan berkata, Bkay mahu popular sebab gosip.


Ditemui pada sesi fotografi khas bersama sisipan Rap, baru-baru ini, graduan perundangan dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ini akui lama-kelamaan dia menganggap peristiwa yang berlaku itu asam garam anak seni.


"Dalam filem Ratu, ada lapan pelakon utama dan dua pembantu. Semuanya perempuan. Apabila sudah ramai perempuan dalam satu-satu filem, tentulah ada rasa tak puas hati timbul. Waktu sama, kadang-kadang apabila berdepan dengan tekanan, ada antara kita tidak dapat mengawal emosi dengan stabil sehingga tercetus perkara tak diingini.

"Seperkara lagi, ramai pelakon filem Ratu baru diperkenalkan menerusi filem ini, jadi kami belum kenal rapat antara satu sama lain. Kami tak tahu lagi perangai dan latar belakang setiap pelakon. Bagaimanapun, saya secara peribadi anggap kontroversi itu satu pengalaman sangat berharga dan cuba belajar baiki kelemahan diri," katanya.


Jelas Bkay apa yang digembar-gemburkan termasuklah dia memperoleh layanan lebih istimewa berbanding yang lain menyebabkan dia sendiri terkejut.

"Tiada apa yang terlintas di fikiran waktu itu selain risau penerimaan keluarga terutama ibu dan ayah terhadap gosip itu. Bagaimanapun, saya lega kerana mereka cukup memahami. Malah, keluarga pula yang banyak memberikan nasihat. Selain itu mereka juga berkata sebagai artis saya kena hadapi gosip seperti ini. Perlu berdepan dan jangan lari dari masalah.


"Saya sendiri berdepan dengan pelakon yang menuduh dan menimbulkan kontroversi ini. Saya tak marah tapi lebih kepada mahu mendapatkan penjelasan daripadanya. Lagipun saya faham dia masih muda, jadi sudah tentu ada tindakan yang dibuat secara melulu," katanya.


Jelas Bkay lagi dia juga tidak pernah berdendam atas apa yang sudah ditimbulkan pelakon berkenaan dan perkara itu juga turut diluahkan apabila setiap kali ada wakil media bertanyakan hal berkenaan. Pada Bkay, permohonan maaf sudah memadai untuk menyejukkan hatinya.

Lagipun jelas Bkay lagi, setiap anak seni ada rezekinya masing-masing. Jadi tidak perlu hendak berdengki atau bermasam muka antara satu sama lain.


Selain berlakon, Bkay juga kini bertugas sebagai Pengurus Perhubungan Awam, Wayang Studios International yang juga anak syarikat Line Clear Motion Pictures Sdn Bhd, milik Razak dan Latif.

Selain itu Bkay turut menguruskan beberapa aktiviti dilakukan Wayang Studios termasuklah kelas lakonan dan tarian untuk pelakon.


"Inilah antara cara saya untuk mendalami bidang seni dan produksi. Kalau boleh saya mahu pergi jauh dalam bidang ini. Sebab itu saya menerima tawaran untuk menjadi Pengurus Perhubungan Awam Wayang Studios. Ia secara tidak langsung dapat membantu saya mempelajari selok-belok bidang penerbitan filem dan drama demi masa depan," ujarnya.


Memastikan promosi Ratu berterusan, Bkay bersama kakitangan Wayang Studios kini mula mengadakan aktiviti bertemu peminat bersama pelakon di seluruh Malaysia. Antara lokasi dijelajahi mereka adalah Seremban, Melaka dan Johor.


"Aktiviti ini akan diteruskan sehinggalah filem Ratu ditayangkan. Selain mengadakan sesi bertemu peminat, pelakon filem Ratu turut menyanyikan lagu tema Jelita yang dicipta khas Damien Mikhail. Walaupun kebanyakan antara kami membintangi Ratu adalah pendatang baru, tetapi kami sangat gembira kerana penerimaan peminat cukup positif.

"Saya sangat berharap sambutan sama turut diterima apabila Ratu ditayangkan nanti. Saya juga tidak sabar hendak mendengar maklum balas berkenaan bakat lakonan saya tonjolkan dalam filem itu," katanya.

>PROFIL
Nama Penuh: Tryambikay Vengades
Panggilan: Bkay Nair
Tarikh Lahir: 15 Februari 1982
Usia: 28 tahun
Asal: Kulai, Johor.
Kerjaya: Model, Pelakon dan Pengurus Koordinasi Wayang Studios International Sdn Bhd
Filem: Ratu, Bujang Terlajak, Raya Tak Jadi
Rancangan TV: Impian Anggun
Iklan: Julie's, Breeze, Kao Laurier dan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) untuk 1Malaysia.
Pencapaian: Finalis Miss Malaysia India Global 2008/2009, Miss India Tourism 2007/2008

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Haq belum sampai RM1 juta

Posted: 08 Feb 2011 06:22 AM PST

TINGGAL sehari sahaja lagi untuk menghampiri Syarat Wajib Tayang yang ditetapkan oleh Finas yang berakhir esok (10 Februari), filem adi wira (Superhero) Melayu, Haq yang bergenre aksi hanya mampu membuat kutipan kasar sebanyak RM800,000 sejak menemui peminat pada 27 Januari lalu.

Berbanding kos produksi sekitar RM2.4 juta, filem pertama terbitan KasehDia Pictures yang membariskan pelakon terkenal Zul Huzaimy, Adi Putra, Nanu Baharudin, Raja Farah dan ramai lagi ini seakan dipandang sepi oleh peminat seni tempatan yang dilambakkan filem genre seram dan komedi seram sekarang.


Kemenangan yang diraih dalam kategori Anugerah Lakon Layar Terbaik Festival Filem Malaysia Ke-23 (FFM-23) serta pelbagai publisiti lain ternyata masih belum dapat membantu filem arahan bersama CL Hor dan Jumaatun Azmi itu. Begitupun Jumaatun yang juga produser Haq dengan kerjasama Nanu sebagai penerbit bersama tidak kecewa dan menganggap ini tetap satu petanda positif.

"Saya akui filem ini ada banyak kelemahan tapi pada masa sama saya melihat filem ini tetap mempunyai golongan peminat tersendiri yang sukakan aspek sinematografi dan konsep yang ditampilkan. Tak dinafikan sebagai filem pertama, ada pelbagai pandangan pro dan kontra mengenai filem ini namun saya tetap berfikiran positif.


"Segala pandangan ini saya ambil untuk digunakan dalam projek filem yang seterusnya. Mengenai sekuel Haq yang dirancang, saya akan duduk berbincang semula dan mungkin merancang akan adaptasi dalam bentuk program TV ataupun dikekalkan dalam bentuk filem. Saya akan teliti respons semua pihak dan ubah suai format jika perlu. Kos yang perlu dikeluarkan juga akan diambil kira," katanya ketika dihubungi semalam.


Tambah Jumaatun lagi, pihaknya juga akan berbincang dengan United Studios, anak syarikat KRU Studios yang menjual dan mengedarkan filem ini untuk memikirkan cara menambah lagi kutipan hasil filem ini.

"Kami akan bersama-sama memikirkan platform lain untuk menjual filem ini antaranya menerusi penerbitan DVD dan memasuki pasaran Timur Tengah. Untuk filem ini ditayangkan menerusi Astro First, saya kena kaji dulu kesannya," katanya.


Jumaatun akui syarikatnya yang ditubuhkan sejak 1999, tidak membuat kajian mendalam mengenai minat penonton terhadap konsep filem ini. Bagaimanapun katanya Haq menampilkan mesej yang baik secara halus. "Untuk projek seterusnya saya sedang menerbitkan filem bergenre komedi. Bukanlah saya mengikut rentak arus tapi sebagai produksi baru, saya nak cuba produk berlainan pula kerana pertamanya saya nak kenal pasti cita rasa peminat dan keduanya saya mahu baiki kredibiliti dengan hasilkan filem yang berkualiti. "Sekarang saya berminat nak menerbitkan pelbagai genre filem serta nak bekerjasama dengan individu yang ada kelebihan tersendiri. Saya beri kepercayaan kepada aktres Melissa Saila sebagai pengarah untuk filem kedua, Dari Kerana Mata yang bergenre komedi. "Sekali lagi saya ambil risiko tapi saya percaya dengan kebolehannya. Filem ini sedang menjalani proses suntingan dan saya sasarkan tayangannya sama ada pertengahan tahun ataupun pada hujung tahun ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.