Nuffnang

borak kosong

sumber :-

borak kosong


"Air Susu Ibu" Sembuhkan Jerawat

Posted: 04 Aug 2011 09:00 PM PDT


Para ilmuwan di Amerika Syarikat belum lama ini menemukan sejenis zat yang terkandung dalam air susu ibu yang memiliki potensi besar mengatasi masalah jerawat.

Zat alami ini bernama asam laurik (lauric acid), yang kadarnya dalam air susu ibu (ASI) mencapai sekitar 45-50 peratus. Dikenal sebagai zat antibakteri, asam laurik juga ditemukan dalam minyak kelapa murni atau VCO.


Penemu zat ini, Dissaya Pornpattananangkul, seorang peneliti bioengineering dari Universiti of California, menyatakan, asam laurik dapat menyelamatkan jutaan remaja di dunia. Zat ini bakal menjadi harapan baru dalam pengubatan jerawat kerana sifatnya alami dan aman.

Lewat kajiannya, Dissaya membuktikan bahawa pengubatan menggunakan krim wajah yang mengandung zat ini tidak menimbulkan efek samping. Tak seperti halnya pengubatan lain saat ini yang dapat menyebabkan kulit kemerahan, kepanasan, dan terbakar.

Salah satu kelebihan penemuan Dissaya adalah mengombinasikan asam laurik dengan "gold nanoparticles". Partikel-partikel nano inilah yang membuat asam laurik tidak saling melekat ketika diproses berbentuk krim dan kemudian dapat berpisah dengan cepat ketika disapukan pada kulit.

"Partikel nano juga dapat membantu liposom menentukan bakteria penyebab jerawat berdasarkan keadaan kulit, termasuk pH (keasaman)," ujarnya.

Bersama pasukannya, Dissata berencana melakukan pengujian krim kulit ini pada manusia. Sejauh ini mereka telah berhasil memenuhi sejumlah syarat untuk memperoleh izin pengujian kerana produk ini dibuat dari bahan alami dan telah termasuk dalam daftar aman.

Sumber:Klik

Pelik..'hamil' setiap kali lepas makan

Posted: 04 Aug 2011 08:00 PM PDT


CANNOCK, Britain - Perut seorang gadis, Kerri Dowdswell akan membesar seperti dia sedang hamil setiap kali selepas makan, lapor sebuah akhbar semalam.

Namun, perut gadis berusia 23 tahun itu akan kembali kepada keadaan normal beberapa jam selepas itu.

"Saya kerap kali ditanya bila akan bersalin dan ia agak tidak menyelesakan apabila berada dalam keadaan seperti ini," katanya yang berasal dari Cannock, Staffordshire.

Masalah tersebut membuatkan dia terpaksa memakai seluar untuk ibu bersalin setiap kali keluar makan.

Setakat ini, doktor-doktor masih bingung kerana mereka masih tidak mengetahui punca kejadian itu.

Kerri menghidap penyakit itu semasa dia mendapat haid buat kali pertama.

Menurut gadis itu, perutnya akan membesar dalam tempoh 15 minit semasa dia makan.

Namun, katanya, ada ketika perutnya mengambil masa selama beberapa jam selepas waktu makan untuk kelihatan seperti wanita hamil.

Kerri berkata, perutnya itu akan kembali normal beberapa jam selepas ia membesar. - Agensi

sumber : kosmo online

Jutawan tawar wang pada siapa yang membongkar identiti pengguna twitter yang ugut cederakan anaknyaidentiti

Posted: 04 Aug 2011 07:00 PM PDT


GLASGOW - Seorang jutawan, Duncan Bannatyne mengejutkan para pengguna Twitter dengan menawarkan ganjaran £50,000 (RM243,888) kepada sesiapa yang dapat membongkar identiti dan mematahkan tangan seorang pengguna Twitter yang mengugut untuk mencederakan anak perempuannya, lapor sebuah akhbar semalam.

Jutawan berusia 62 tahun itu membuat tawaran tersebut kelmarin terhadap seorang pengguna Twitter dikenali sebagai Yuri Vasilyev.

Tawaran itu dikeluarkan selepas Bannatyne menerima beberapa mesej ugutan daripada Vasilyev menerusi laman jaringan sosial berkenaan.

"Nama saya Yuri Vasilyev dan saya mahu wang £35,000 (RM170,772) sebagai insentif untuk menghalang kami daripada mencederakan anak perempuan kesayangan kamu, Hollie Bannatyne," kata kandungan mesej itu.

Duncan kemudian menarik balik tawarannya.

"Saya mungkin dipenjarakan kerana mengeluarkan ganjaran yang menyalahi undang-undang tetapi saya rela dipenjarakan demi membalas dendam terhadap pengguna Twitter ini," katanya.

Bannatyne yang juga seorang pengacara televisyen kemudian membuat tawaran baharu berjumlah £30,000 (RM146,443) kepada sesiapa yang memiliki maklumat sehingga pemeras ugut tersebut ditangkap. - Agensi

sumber : kosmo online

Nenek diberhentikan jadi guru tadika kerana tak boleh hantar murid ke tandas

Posted: 04 Aug 2011 06:00 PM PDT


BRIARWOOD, New York - Seorang nenek, Lillie Leon yang berusia 80 tahun memfailkan saman di sebuah mahkamah di Manhattan untuk mendapatkan semula pekerjaannya sebagai seorang guru awam di sebuah tadika, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Lillie diberikan notis pada minggu lalu yang menyatakan dia diberhentikan di Sekolah Awam 117 di sini.

Dia yang telah bekerja sebagai seorang guru selama tiga dekad selepas berhenti bekerja dalam sektor perbankan diberhentikan atas alasan tidak mampu untuk membawa anak muridnya yang mahu pergi ke tandas.

Menurut peguam Lillie, Stewart Karlin, anak guamnya itu boleh mengajar dengan baik tetapi dia tidak boleh berjalan dengan cepat kerana mengalami masalah lutut.

Guru itu memperoleh pendapatan sebanyak AS$100,049 (RM298,054) setahun dan tidak pernah menghadapi masalah disiplin sebelum ini.

Menurut guru itu, dia mahu kembali mengajar selama setahun lagi sebelum bersara. - Agensi

Aksi Angry Birds bila betul-betul marah

Posted: 04 Aug 2011 11:01 AM PDT

Kesian...Superhero tak ada kerja kerana tak ada penjahat

Posted: 04 Aug 2011 10:30 AM PDT


DEVON - Kedua lelaki ini mengelar diri mereka The Dark Spartan dan The Black Void. Mereka ingin sekali membasmi kejahatan di kota, tapi setelah berbulan-bulan jadi pahlawan, mereka justeru tidak pernah menemukan kejahatan.

Pahlawan super yang bekerja sebagai penasihat kewangan dan pekerja kedai ini, tidak pernah melihat adanya penjahat di tempat mereka tinggal, kota Devon, Inggris.

Polis malah khuatir akan keselamatan keduanya dibandingkan dengan niat mereka untuk membasmi kejahatan.

The Dark Spartan adalah lelaki berusia 27 tahun dan memiliki dua orang anak, mengenakan pakaian dari zaman Yunani kuno lengkap dengan pelindung tubuh, helmet, dan juga tameng, demikian seperti dilapor Telegraph, Khamis (4/8/2011).

Sementara The Black Void, seorang pegawai kedai buku komik, menyembunyikan wajahnya di balik topeng Spiderman dan menggunakan tongkat sebagai senjatanya.

Kedua pahlawan super ini pun bahkan memiliki akaun jejaring sosial Facebook dan selalu mengunggah video aksi mereka.(rhs)

Jijik..wanita terbeli roti yang berisi tikus lengkap dengan sarangnya

Posted: 04 Aug 2011 09:45 AM PDT


BRISBANE - Hati-hati membeli roti di pasaraya, boleh jadi roti itu berisi tikus yang lengkap dengan sarangnya. Hal ini dialami oleh seorang perempuan di Australia saat membeli roti tawar.

Perempuan yang sedang berbelanja di Aitkenvale, Queensland, itu terkejut ketika roti tawar yang dia beli di sebuah pasaraya berlubang pada bahagian tengah. Dia menyedari hal tersebut ketika sedang memasukan barang belanjaannya ke dalam kereta.

"Saya memberitahukan teman saya, roti ini berlubang. Roti ini seperti habis dimakan tikus," ucap perempuan yang tidak mahu disebutkan namanya seperti dikutip AAP, Khamis (4/8/2011).

Ketika dirinya mengangkat roti itu, dirinya menemukan seekor tikus hidup sedang enak mengunyah roti itu. "Melihat tikus hidup dalam bungkusan roti saya. Itu sebuah pemandangan yang menjijikan," lanjutnya.

"Saya ingin muntah. Saya hanya ingin segera membuang roti itu. Benar-benar menjijikan," tuturnya.

Usai mengeluarkan tikus tersebut, perempuan itu pun membawa roti kembali ke pasaraya Cole. Tetapi pihak pengurusan pasaraya Cole tidak mahu bertanggung jawab atas insiden ini.

Namun juru cakap pihak pasaraya pun mengetahui insiden ini dan khuatir dengan insiden tersebut. Singkat cerita, kes ini diselesaikan namun tetap dilakukan penyelidikan.
(faj)

Warga Sweden Ditangkap Polis Kerana Cuba Membuat Nuklear Dalam Rumah

Posted: 04 Aug 2011 08:45 AM PDT


Membuat nuklear di dapur rumah memang terdengar gila, namun itulah yang dilakukan oleh seorang lelaki dari Sweden ini.

Richard Handl, 31, mengatakan kepada The Associated Press bahawa ia memiliki elemen radioaktif radium, americium dan uranium di dalam apartmentnya di Sweden ketika polis memasuki rumahnya dan menahan dirinya atas tuduhan memiliki bahan-bahan untuk membuat nuklear.

Handl mengatakan bahawa dirinya telah cuba membuat sebuah reaktor nuklear selama berbulan-bulan dan membuat blog mengenai kegiatan eksperimennya ini.

Belum lama ini ia baru menyedari bahawa kegiatannya tersebut kemungkinan bukanlah suatu hal yang legal. Maka ia cuba menanyakan hukuman aktivitinya tersebut ke Otoritas Radiasi di Sweden dan mereka menjawabnya dengan mengirim polis ke tempat tinggal Handl.

"Saya selalu tertarik dengan fizik dan kimia," kata Handl. Ia menambahkan dirinya hanya ingin untuk "mengetahui apakah mungkin dapat memisahkan atom di rumah."

Meskipun polisi tidak menemukan zat radioaktif berbahaya dari dalam apartmentnya, Handl baru menyedari bahawa projek tersebut bukanlah idea yang bagus.

"Mulai sekarang, saya akan berlajar dalam teorinya saja," tutup Handl.


sumber: AP

Thriller Cat kucing yang jadi hangat di dunia maya

Posted: 04 Aug 2011 07:26 AM PDT

Kucing ini menjadi perbincangan hangat di dunia maya. Dia diberi julukan "Thriller Cat".

Video sepanjang 16 saat di Youtube ini menampilkan gambar si kucing yang sedang duduk normal di lantai. Kerana takut akan perangkat kamera, dia "bangun" dan bergerak ala Jacko untuk menyelidiki.

Sejak diposting pada 31 Julai 2011, video ini telah dilihat oleh lebih dari 1 juta pengunjung Youtube dan mendapatkan 15.000 lebih like.


WOW...150 Gay-Lesbi Jadi Anak Buah Obama

Posted: 04 Aug 2011 06:00 AM PDT


Pemerintahan Barack Obama mencipta rekod mempunyai staf gay atau lesbian terbanyak. Dikirakan lebih dari 150 staf Presiden Amerika Syarikat adalah penyuka sesama jenis.

Sebuah organisasi gay, Institusi Penunjukan Projek Gay dan Lesbian oleh Presiden, mengatakan lebih dari 150 gay dan lesbian telah ditunjuk oleh Obama, dan 124 di antaranya adalah pejawat senior pemerintahan. Mereka dipekerjakan mulai sebagai kepala agen dan anggota komisi sampai pejabat pembuat peraturan dan staf senior. Angka ini melampaui Presiden Bill Clinton yang mempekerjakan sebanyak 140 gay dan lesbian.

Dari khabar yang kami terima dari pemerintahan, mereka ingin ini menjadi bahagian dari usaha keseragaman,? ujar Denis Dison, juru cakap institusi ini.


Pengangkatan gay dan lesbian di pemerintahan membantu untuk meredam kekecewaan para aktivis gay yang mengatakan bahwa Obama tidak cukup tangkas mengatasi masalah diskriminasi gay dan lesbian. Di antaranya yang paling banyak disoroti adalah peraturan ?

Lesbian pertama yang bekerja di Rumah Putih sekaligus pembuka jalan bagi kaum homoseksual lainnya adalah Roberta Achtenberg pada tahun 1993. Dia berjawatan sebagai wakil menteri perumahan dan perkembangan kota pada pemerintahan Bill Clinton.

Sejak tahun 2008, institusi ini telah membantu menyeleksi ribuan resume dari para gay dan lesbian yang masuk untuk menjadi staf pemerintahan AS. Dison mengatakan bahawa mereka juga berusaha mendorong meningkatnya angka gay dan lesbian di pemerintahan.

Michael Cole, dari organisasi HAM gay, Human Right Campaign, mengatakan bahwa peningkatan jumlah gay dan lesbian pada Rumah Putih adalah sebuah perkembangan yang membanggakan. Namun menurutnya, hal lain yang lebih penting lagi adalah melakukan peningkatan pada undang-undang. Di antaranya yang perlu diperjuangkan adalah pengubahan peraturan?.(The Associated Press).


Wow! Gadis Cantik Ini Main 150 Hulahop Sekaligus

Posted: 04 Aug 2011 05:00 AM PDT


Intermezo News -Berikut ini adalah penampilan berbakat yang unik dari Jin Linlin. Ia boleh memutar 150 hulahop sekaligus di tubuh dan pinggangnya yang ramping.
Jin Linlin saat tampil di pusat perbelanjaan Hongkong. Foto: the sun




Ratusan penonton tertegun menyaksikan dengan takjub ketika pemegang rekor dunia pemain hulahop, Jin Linlin, mempamerkan keterampilan di sebuah pusat perbelanjaan di Hong Kong, Jumaat (29/7/2011) lalu.

Jin Linlin, warganegara China, masuk The Guinness World Record pada tahun 2008 setelah ia berhasil memainkan 300 hulahop sekaligus.

Ia memecahkan rekornya sendiri yang ia catat pada tahun 2007 ketika itu ia hanya boleh memainkan 105 hulahop.



SUMBER

Adegan yang tak nak tengok sebelum buka puasa

Posted: 04 Aug 2011 04:45 AM PDT






Project Flake:Kereta Masa Depan yang Boleh Berubah Bentuk

Posted: 04 Aug 2011 03:25 AM PDT

Project Flake adalah sebuah konsep kereta masa depan dengan idea yang benar-benar berani dan inovatif. Dengan kemampuan tranformasi seperti transformer, kereta ini didesain untuk menampilkan keyamanan dan performa tertinggi dari segala jenis kereta yang pernah ada.


Desainer Da Feng menciptakan konsep kereta ini sebagai kereta yang paling aerodinamik, nyaman, dan hebat. Kereta yang bodynya terlihat seperti bersisik ini dibangun dari banyak panel-panel kecil yang "hidup." Panel ini akan menyesuaikan dengan sendirinya sesuai keadaan disekitar mobil. Apabila mobil sedang berjalan laju, panel-panel ini akan bergerak mencari posisi yang paling tepat untuk menembus hambatan angin dengan mulus.

Gerakan canggih body kereta yang terbuat dari bahan serat karbon ini dapat terwujud kerana difalisitasi oleh sistem kontrol yang dibuat dari selenoida elektromagnetik dan kabel nano-tube kokoh yang dapat memonitor tekanan pada setiap panel yang kemudian secara automatik menggerakan panel ke posisi terbaik agar kereta dapat berjalan dapam performa tertinggi.

Namun dari semuanya, yang paling patut diapresiasi dari kereta ini adalah desain tayar-nya. Sama seperti bodynya, tayar juga dibuat dari panel-panel yang dapat merenggang. Hasilnya kereta sport ini dapat bergerak mantap meskipun berjalan di jalanan yang kasar.


Wow, Ada Muzium Patah Hati

Posted: 04 Aug 2011 02:00 AM PDT


Intermezo News -Saat putus cinta, biasanya orang akan membuang semua barang-barang kenangan atau hadiah pemberian kekasihnya. Namun ada pula sebahagian orang yang memilih menyimpannya, sebagai pelajaran hidup yang berharga.



Di Inggris, barang-barang kenangan bekas kekasih boleh menjadi sesuatu yang menarik bagi orang banyak. Kenapa hal-hal yang memiliki kenangan pahit boleh disebut menarik?

Di sebuah tempat bernama Muzium Patah Hati, Anda akan menemukan jawabannya. Berbagai barang kenangan dari hubungan asmara yang putus di tengah jalan berkumpul di tempat ini, dan semua orang pun bebas melihatnya.

Muzium 'ajaib' tersebut bertempat di Tristan Bates Theatre, London, dan akan dibuka untuk umum awal Ogos 2011. Dikutip dari Female First, selama tiga minggu, para pengunjung boleh melihat objek-objek dari pengalaman cinta para pasangan --yang sayangnya, tidak berjalan baik.

Masing-masing benda punya cerita menyedihkan. Mulai dari gaun pernikahan (yang berakhir perceraian), boneka Teddy Bear bertuliskan 'I Love You' dari bekas kekasih yang berselingkuh sampai benda-benda yang sudah tidak jelas lagi bentuknya --kerana sempat dibuang, dirosak atau usang kerana terlalu lama disimpan.

Barang-barang yang akan dipamer di muzium, merupakan pemberian sukarela dari ratusan orang yang patah hati dari seluruh dunia. Setiap orang dapat mengirimkan barang pemberian bekas kekasih, lengkap dengan kisah cinta di baliknya. Meskipun terkesan sebagai ajang 'lucu-lucuan', projek unik ini tidak main-main diselenggarakan.

Untuk menciptakan Muzium Patah Hati, The Tristan Bates Theatre mengaji sejumlah orang yang ahli di bidangnya. Mulai dari seniman, sutradara teater, penyanyi, penulis puisi, komposer, kelompok tari bahkan novelis ikut terlibat dalam pembuatan 'projek patah hati' ini.

Pameran akan dibagi menjadi dua tempat. Koleksi utama akan dipamerkan di The Tristan Theatre di Tower Street, sementara koleksi yang lebih kecil ditempatkan di 38 Earlham Street.

Sebelumnya, pameran serupa pernah diadakan 2010 lalu di Croatia. Pemrakarsanya adalah Olinka Vistica dan Drazen Grubisic, pasangan yang sempat putus cinta dan memutuskan untuk membagi kesedihan mereka ke khalayak ramai. Sampai saat ini, muzium yang bernama Museum of Broken Relationship itu berhasil mengumpulkan 700 benda berisi kenangan menyedihkan.

SUMBER

Kehilangan Telinga Kerana Ketagihan Berjemur Matahari

Posted: 04 Aug 2011 01:00 AM PDT


Intermezo News - Sejak usia 14 tahun, Sue Riddell sudah ketagihan berjemur matahari dengan 4 kali dalam seminggu berjemur di tanning salon serta sampai 15 jam sehari berjemur langsung di bawah sinar matahari. Akibatnya, kini ia harus kehilangan telinganya kerana terkena kanker kulit.
Sue Riddell (Foto: dailymail)


Ketika berjemur di tanning salon mahupun langsung di bawah sinar matahari, Sue Riddell jarang menggunakan pelindung tabir surya apalagi di bagian telinganya. Akibat ketagihan tersebut, ia harus rela kehilangan telinga untuk diamputasi kerana mengalami melanoma atau kanser kulit.

Dia sempat melihat ada tanda aneh seperti keropeng kecil (semacam kudis) di telinga kanannya, tapi pada awalnya ia hanya menyalahkan pelurus rambut yang melukai telinganya. Namun keropeng kecil tersebut ternyata menjadi melanoma (kanser kulit) tahap dua dan ahli bedah harus mengamputasi untuk menyelamatkan jiwanya.

"Saya tidak bisa percaya bahawa area kecil di kulit telinga boleh mengambil risiko hidup saya," jelas Sue Riddell asal Birmingham, seperti dilapor Dailymail.

Sue mengaku mendapatkan kanser keraa terlalu banyak mencintai matahari. Pada hari cuti ia akan menjadi orang pertama yang duduk di kerusi berjemur di pagi hari dan menjadi yang terakhir untuk meninggalkannya tersebut di malam hari.

"Saya jarang menggunakan krim (pelindung) matahari dan saya tidak pernah berfikir untuk menggunakannya di telinga saya. Saya hanya tidak terpikir tentang kanker," jelas Sue.

Sue yang bekerja sebagai juruperawat di hospital Harborne, Birmingham, sekarang dibuatkan lobus telinga palsu yang terbuat dari getah , yang dijepit dengan dua titanium dan disekrup ke tengkoraknya.

"Saya masih boleh mendengar dengan sempurna, tapi sekarang saya harus mencopot telinga kanan saya ketika tidur. Itu mengurangi rasa kehancuran kerana kehilangan telinga dan bagaimana saya akan terlihat. Tetapi ini menyelamatkan hidup saya, jadi itu pengorbanan yang sepadan," jelas Sue.

Sue mengaku pergi bercuti ke empat pantai setiap tahun dengan suaminya Philip (60 tahun) yang merupakan seorang dokter umum dan dua orang anaknya Nathan (19 tahun) dan Matthew (22 tahun).

"Kami akan pergi kemana saja yang panas seperti Sepanyol, Portugal, Corfu, Maladewa dan Australia. Saya mencintai matahari dan bercuti ke luar (ruangan). Saya tidak tahu kalau itu dapat membunuh saya. Saya hanya berfikir memiliki kulit kecoklatan itu sehat dan saya merasa luar biasa setelah seharian berada di bawah sinar matahari," kata Sue.





SUMBER

Gila..Rektor universiti ini bina penjara seks

Posted: 04 Aug 2011 12:00 AM PDT






Intermezo News -Seorang Rektor sebuath universiti ditahan oleh agen federal kerana dia dan kekasihnya telah membuat sebuah penjara seks yang terdapat dibawah tanah universiti tersebut.

David Lee 64 tahun rektor University of Northern Virginia sebelum ini telah mengiklankan secara online untuk bergabung bersama dengan penjara seksnya, dia mengatakan bahawa siapa saja yang ingin bergabung akan dianggap sebagai budak seks didalam penjara.


The Smoking Gun telah menemuan foto-foto dan iklan peribadi Lee didalam penjara dan melakukan kegiatan sadomasokis, terdapat foto Lee memegang api didepan seoran wanita telanjang yang mengenakan topeng.


Terdapat juga foto yang memperlihatkan Lee bersama seorang wanita yang dengan kabel yang melingkar dilehernya ada juga foto dirinya yang bertelanjang dada serta gambar yang memperlihatkan penjara seks mereka lengkap dengan rak-rak kayu.


Penyelidik sedang mencari informasi apakah siswa-siswa yang belajar diuniversiti tersebut apakah hanya ingin menghadiri kelas ataukah ingin mendaftar menjadi sebahagian dari penjara seksnya Lee.(rm) [ SUMBER ]

Hebat sungguh suara pekerja kontrak ini

Posted: 03 Aug 2011 11:00 PM PDT

Seorang pekerja kontrak kereta bawah tanah di 2nd Ave, New York memukau publik dan pengguna internet ketika video dirinya yang sedang menyanyikan lagu Frank Sinatra beredar luas di dunia maya. Dengarkan saja suara emasnya di video berikut.

DNA Firaun Ada di Tubuh Orang Eropah

Posted: 03 Aug 2011 10:00 PM PDT


Intermezo News - Orang Eropah ternyata mewarisi DNA Firaun. Penelitian yang dilakukan oleh ahli genetik asal Switzerland menunjukkan 70 peratus orang Inggris dan 50 peratus orang Eropah barat mendapat warisan gen dari Firaun Tutankhamun.
DNA. hollanddoc.nl

Temuan tersebut didapatkan setelah pusat genealogi DNA asal Zurich, iGENEA, merekonstruksi profil DNA Firaun Tutankhamun yang mendapat warisan kekuasaan dari ayahnya, Akhenaten, dan datuknya, Amenhotep III. Perhatian peneliti lalu tertuju pada kelompok profil gen bernama haplogroup R1b1a2 yang juga dimiliki 50 peratus manusia Eropa barat. Dengan demikian, manusia Eropha berkongsi nenek moyang yang sama dengan Firaun.

"Temuan yang menarik kerana DNA Tutankhamun ada di diri sekelompok orang Eropah," ujar Direktur iGENEA Roman Scholz.

Untuk beberapa negara di Eropah barat, porsi warisan DNA Firaun ini cukup besar. Orang Sepanyol memiliki 70 peratus DNA Firaun, sementara orang Perancis memiliki 60 peratus.

"Firaun dan orang Eropah berasal dari nenek moyang yang menghuni Kaukasus sekitar 9.500 tahun lalu," ujar Scholz.

Haplogroup R1b1a2 sendiri menyebar dari Kaukasus ke arah barat pada tahun 7.000 sebelum Masehi. Penyebaran juga membawa teknologi pertanian ke Eropah.

Tutankhamun adalah Firaun yang mati muda. Ia hidup antara 1334-1323 sebelum Masehi. Makam Tutankhamun sendiri baru ditemukan pada March 1922 oleh arkeologi Inggris Howard Carter bersama topeng emas murni seberat hampir 11 kilogram berlapis berbagai batuan mulia.[SUMBER]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan