Adsense

Ahad, 6 Mac 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Elaine bukan sekadar model cantik

Posted:

Elaine bukan sekadar model cantik

Elaine bukan sekadar model cantik


DARI pentas ratu cantik, Elaine kini layak bergelar ratu drama. Kemenangan sebagai Pelakon Wanita Drama TV Terbaik Anugerah Seri Angkasa menjadi kayu ukur pencapaiannya dalambidang lakonan.


KEGEMBIRAAN masih terlukis pada wajahnya. Besar jiwanya juga tidak tergambar, seolah-olah dimahkotakan semula sebagai ratu cantik - gelaran yang pernah diraihnya lapan tahun lalu.

"Macam menang Miss Universe pula, tengok trofi senyum dan senyum," itu bicara pertama Elaine Daly sewaktu menadah wajahnya untuk dirias sebelum jurufoto membidik lensa.

Masih belum terlambat untuk dia bercerita penuh canda. Anugerah Pelakon Wanita Drama TV Terbaik yang diraihnya pada malam kemuncak Anugerah Seri Angkasa 2010 (ASA2010), dua minggu lalu nyata satu lonjakan yang sangat tinggi nilainya kepada Elaine.

"Tercalon pun sudah satu anugerah. Saya bersiap dari rumah tapi yang seronoknya, selain jurusolek, dua teman baik saya, Yuen dan Carmeen Soo datang memberikan sokongan. Begitu juga ibu bapa saya.

"Walaupun berhadapan masalah kurang selera makan, saya tetap meminta ibu sediakan sedikit juadah, jadi boleh kami semua makan bersama.

"Suasana itu menyebabkan jurusolek saya mengusik, 'Elaine awak ni macam bersiap untuk majlis kahwin sahaja' dan kami semua ketawa."

Secara tiba-tiba juga, Elaine meluahkan keinginan untuk membeli gaun rekaan Rizman Ruzaini yang digayakan pada malam kemenangannya itu.

"Itu baju bertuah saya, orang Cina kata ada 'ong'," ujar dengan mata yang bersinar-sinar.

Itu kali pertama dia tercalon, kali pertama juga Elaine meraih sebuah trofi mengiktiraf kerja seninya.

"Ramai orang kata, industri ini susah untuk beri pengiktirafan kepada pelakon bukan Melayu, apatah lagi model macam saya.

Nilai bakat bukan rupa

"Kefasihan saya berbahasa Melayu akan ditanya dahulu sebelum ditawarkan watak. Kalau saya mahukan watak gadis kampung, ada yang kata kaki saya terlalu panjang, jadi tak sesuai.

"Hasilnya, dapatlah saya watak yang stereotaip seperti perempuan urban, cantik atau model," katanya.

Barangkali ada yang menganggap dia bukan pelakon yang serius, lebih banyak mengendalikan majlis ataupun program bual bicara selain model pakaian.

Atas sebab itu juga, penglibatannya dalam bidang lakonan kurang diperhatikan.

"Mungkin ada yang lihat saya berlakon untuk seronok-seronok, sebenarnya tidak. Saya seorang yang tidak boleh statik dan sangat menyukai bidang lakonan.

"Mungkin sebab itu juga saya tidak mempraktikkan lesen guaman saya.

"Selagi ada yang mahukan saya dalam bidang ini saya akan teruskan," katanya yang mencipta sejarah peribadi menerusi watak kisah benar, Sybil Kathigasu dalam drama bersiri Apa Dosaku.


MASIH solo di usia 34 tahun, Elaine tidak terdesak untuk segera berkahwin.


Pertalian darah dengan Sybil, jururawat yang banyak berjasa semasa Perang Dunia Kedua itu yang berstatus moyang saudaranya, menjadi satu kebetulan yang dianggap anugerah kepadanya.

Masih sebak kala cerita itu diungkit, Elaine memberitahu:

"Pihak produksi tidak tahu hal itu. Bernard Chauly (pengarah) sekadar membuat perbandingan antara gambar Sybil dengan gambar saya ada iras-iras.

"Jadi, apabila ditawarkan watak itu oleh Lina Tan (penerbit), saya memberitahunya hal sebenar dan mereka sungguh terkejut."

Mengharapkan impak daripada trofi terbaik yang digenggam, Elaine ingin terbang lebih jauh dan mahu dikenali sebagai pelakon berbakat.

Cahaya dikecam

"Saya seorang yang bercita-cita tinggi, selalu ada pertanyaan, apa lagi, lagi dan lagi selepas ini dalam kepala saya.

"Jadi, selepas ini saya harap keseriusan saya membuka mata penerbit atau pengarah supaya melihat bakat saya, bukan rupa semata-mata," katanya.

Bermula sebagai peragawati sejak usia belasan tahun, penyandang gelaran Miss Malaysia Universe 2003 serta mewakili Malaysia ke Miss Universe Pageant 2003 di Panama ini banyak menerima tawaran berlakon sekitar enam tahun lepas.

Cuma sejak akhir-akhir ini, namanya dipetik untuk membintangi karakter berat. Judul seperti Ku Mohon dan Menunggu Takbir Raya diterima selepas lakonannya menerusi Apa Dosaku disaksikan ramai.

"Inilah masa yang paling sesuai untuk saya bergelar pelakon yang matang dan berdisiplin. Rasanya tiada isu lambat atau cepat.

"Kalau dulu, diminta menangis pun saya tak pandai. Trofi itu juga tidak mengubah apa-apa tentang saya. Ia satu permulaan," katanya.

Bertanyakan status filem Cahaya yang masih terperap tanpa berita, ada keluh yang dilepas Elaine.

"Itu antara naskhah terbaik yang pernah saya jayakan. Jalan ceritanya sempurna, lakonan saya juga adalah yang terbaik.

"Bagi saya hasil kerja Johan John itu fantastik. Sayangnya, pihak penerbit enggan berbuat apa-apa lagi sedangkan filem itu sudah siap sepenuhnya," ujar Elaine sedikit terkilan.

Pernah digembar-gemburkan dengan kontroversi separuh bogel dalam filem berkenaan, Elaine tidak melihatnya sebagai satu isu besar.

"Bagi saya itu pelengkap jalan cerita. Saya melakonkan watak teman sosial kelas atasan tapi dalam masa yang sama saya bencikan pekerjaan itu.


TERUK dikecam selepas video promo filem Cahaya di laman Youtube, Elaine sedikit terkilan karya yang disifatkan terbaik itu terperap begitu sahaja.


"Sebab itulah ada babak menangis dalam bilik mandi, takkan nak pakai baju lagipun ia cuma beberapa saat dan saya membelakangi kamera," pertahan Elaine.

Dia belum berhenti berharap untuk menyaksikan filem lakonan bersama Khir Rahman itu dapat ditayangkan kepada umum.

Profil hidupnya hampir lengkap, bukan sahaja mencipta nama dalam bidang peragaan sehingga ke peringkat antarabangsa, layak bergelar peguam dan sekarang pelakon terbaik.

Namun, di sudut hati yang terdalam anak tunggal kepada Thilit Daly dan Fifi Cheong ini masih menyimpan satu kekurangan iaitu jodoh yang belum melayang jatuh ke pintu hatinya.

Bukan tidak pernah bercinta, bahkan banyak kali. Pada awal kemunculannya dahulu, dia juga pernah intim dengan pelakon popular Hans Isaac.

Kulit ular

Pernah juga dia dilaporkan bertunang dengan seorang pegawai bank, tetapi sampai sekarang hatinya kosong tiada terisi.

"Secara betul-betulnya, sudah enam bulan saya solo tanpa teman lelaki. Hubungan selama lebih setahun dengan seorang lelaki berasal dari Singapura sudah berakhir.

"Saya boleh katakan, kami tiada serasi. Dalam usia sekarang, kita tidak perlu menunggu lama untuk tahu siapa yang layak untuk dijadikan teman hidup," ungkap Elaine.

Tidak sesal atau berduka, Elaine mengakui bahagia bersatus bujang pada usia 34 tahun. Ibu bapanya juga tidak mendesak agar Elaine segera berkahwin.

"Saya pun mahu berkahwin, mahu ada anak tapi tidak mahu menamatkan zaman bujang semata-mata kerana usia sudah meningkat.

"Saya mahu dicintai oleh lelaki yang boleh menjadi kawan baik saya, bukan lelaki yang melihat saya sebagai Elaine Daly," katanya.

Menolak khabar kononnya mahu melebarkan sayap lakonan ke Indonesia, Elaine membuka satu perkhabaran baru.

Sedang berjinak-jinak dengan bisnes dan dalam diam-diam juga, dia baru sahaja melancarkan butik Internet kecil-kecilan.

Butik dalam talian itu hanya fokus kepada beg tangan yang diperbuat daripada kulit ular. Ia tidak terlalu mahal dan mampu dimiliki semua lapisan pembeli.

"Saya sendiri yang membuat rekaan semua jenis beg tangan dalam butik berkenaan dan kulit ular yang digunakan itu diimport dari Kalimantan.

"Saya juga sudah mendapatkan keizinan bertulis untuk perniagaan berkenaan supaya tidak timbul isu," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Isu silikon peningkan Fazura

Posted:

Isu silikon peningkan Fazura

Isu silikon peningkan Fazura


KELAKAR Fazura tertawa saat dihujani pertanyaan media tentang isu silikon pecah.


DIA selebriti terkenal, disebut-sebut sebagai antara pelakon berkarakter di layar perak.

Ekoran kredibiliti, pakej kejelitaan semulajadi miliknya, dia dilantik pula sebagai duta pelaris bermacam-macam produk.

Sensasi Nur Fazura Sharifudin diwarnai cerita mahkamah, penyebaran video lucah yang dikaitkan dengan namanya serta kisah cinta kerabat diraja.

Tiba-tiba terbongkar cerita kononnya implan silikon payu dara Fazura pecah sehingga terpaksa dikejarkan ke hospital untuk satu rawatan kecemasan.

Apabila perkataan 'silikonnya pecah' digunakan dalam sebuah portal hiburan, mudah untuk pembaca berteka-teki, pernahkah aktres cantik itu melakukan pembedahan memasukkan silikon untuk mencantikkan payu dara miliknya.

Dia juga didakwa ada mendapatkan rawatan di Hospital Serdang atas komplikasi yang dihadapi.

Tidak mahu memberikan ulasan menerusi talian telefon, pencarian media untuk mendapatkan pelakon berusia 27 tahun itu berakhir di majlis pelancaran wangian terbaru, Herve Leger Femme, satu daripada rangkaian wangian Avon di ibu negara.

"Aset saya asli, buat apa hendak memakai silikon semata-mata untuk kelihatan menarik," itu jawab Fazura menafikan sekeras-kerasnya isu silikon pecah seperti yang dibangkitkan di laman-laman Internet.

"Sewaktu saya dihubungi oleh salah seorang rakan, saya hanya ketawa sahaja kerana merasa sangat lucu dan tidak sangka cerita sebegitu tiba-tiba muncul ke atas diri saya.

"Saya memang malas hendak melayan cerita bodoh begitu. Pada saya, itu satu perkara yang sememangnya langsung tidak masuk akal," katanya.


FAZURA menjelaskan asetnya asli.


Mahu menamatkan cerita yang dirasakan datang daripada pihak yang cemburu dengan hidupnya, Fazura tidak berniat mengambil sebarang tindakan.

Dia sendiri tidak pernah mencari musuh dengan sesiapa dan tidak suka untuk mencampuri urusan orang lain.

"Saya bukan hendak menuduh sesiapa, cuma saya rasa mungkin pihak yang sengaja dengki dan mereka-reka cerita ini adalah dari kalangan teman-teman wanita saya sendiri," katanya yang bersedia memaafkan siapa pun penyebar berita palsu itu.

Tutup kisah silikon pecah, Pelakon Harapan Wanita Terbaik di Festival Filem Malaysia Ke-17 itu turut diterjah soal keterbukaan terhadap kritikan dan persoalan pihak media.

Telah ada bisik-bisik mendakwa Fazura kini cepat melenting seolah-olah kisah peribadinya langsung tidak boleh disentuh oleh media.

Sekali lagi dakwaan itu dinafikan bagaimanapun luahnya, dia tidak gemar apabila ada pihak yang sengaja mengungkit semula kisah silamnya.

"Saya cukup rimas apabila ada yang suka mengungkit-ungkit kisah silam.

"Dalam hidup ini, kita perlu memandang ke hadapan dan tidak perlulah bangkitkan lagi perkara yang telah berlaku," dia bertegas.

Jika itulah permintaan Fazura, keputusannya harus dihormati kerana setiap individu berhak ke atas dirinya, dan hak kemanusiaan Fazura itu tidak boleh dipersoalkan sesiapa.

Sampai ke tahap ini, pelakon berprofil tinggi seperti Fazura mungkin merasakan hidupnya bukan lagi untuk paparan di dada media seperti di awal kemunculannya dahulu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

30 Cent kumpulan tiga kupang

Posted:

30 Cent kumpulan tiga kupang

30 Cent kumpulan tiga kupang


GRUP 30 Cent dari kanan, Hilmi, Seri, Farid dan Azfa. Mereka bergabung atas kecintaan terhadap muzik sehingga melahirkan dua buah single, Aiman dan Mat Rempit.


BAND 30 Cent agak baru dalam industri seni tempatan, namun pengalaman mereka dalam bidang muzik melebihi usia band itu sendiri.

Empat orang ahli yang melengkapkan band itu terdiri daripada Seri Ismail, 33, atau Seri selaku penyanyi, Hilmi Sulaiman, 32, (Helmi/gitar), Azfa Samsudin, 30, (Affa/dram) dan Mohd. Farid Hamdan, 37, (Farid/bass).

Mereka merupakan ahli daripada beberapa buah band lain sebelum bergabung membentuk 30 Cent.

Diketuai oleh Farid, band ini sebenarnya ditubuhkan ketika mereka menyertai TM Got Talent 2010.

Selepas menjuarai pertandingan itu, mereka memilih untuk lebih serius, tambahan bakat mereka juga mendapat perhatian oleh majikan sendiri, Telekom Malaysia Bhd. (TM).

"Awalnya 30 Cent bermula tanpa Seri. Setelah menang pertandingan TM Got Talent, kami perlukan seorang vokalis yang mempunyai suara yang bagus.

"Saya sudah lama mengenali Seri kerana kami menyanyi di kelab Shah Alam bersama-sama, dan semua merupakan kakitangan TM," ujar Farid lagi.

Menceritakan bagaimana mendapat nama 30 Cent, jelas Farid, ia sebagai simbolik kepada usia mereka yang masing-masing dalam lingkungan 30-an.

Sedikit berusia tetapi itu tidak menggentarkan mereka untuk bersaing dengan band-band yang ahlinya lebih muda dan lincah.

"Persaingan tetap ada tetapi orang tetap akan meminati sesebuah lagu jika sedap didengar dan menyentuh hati mereka," ucap Helmi.

Band 30 Cent kini telah mengeluarkan dua lagu single ciptaan Farid sepenuhnya yang berjudul Aiman dan Mat Rempit.

Lagu Mat Rempit yang berkisar kepada nasihat dan kehidupan penunggang motosikal dipilih sebagai lagu kempen program Ride It Right anjuran Penzoil dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bermula Disember lalu.

Bagaimanapun, lagu berkenaan tidak dinyanyikan Seri sebaliknya oleh Black Mentor manakala tajuk lagunya diubah kepada Tunggang Jangan Tunggang-Langgang.

"Walaupun lagu berkenaan menampilkan Black sebagai penyanyi, ia masih satu penghormatan besar buat band kami," balas Farid.

Aktiviti 30 Cent boleh diperoleh menerusi laman www.rideitright.com.my.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.