Nuffnang

borak kosong

sumber :-

borak kosong


China buat beras daripada plastik?

Posted: 11 Mar 2011 09:00 PM PST

China Membuat Beras dari Plastik?Media Singapura melaporkan bahAwa China sedang memproduksi beras palsu. Sejumlah perusahaan Cina telah terlibat selama bertahun-tahun di berbagai skandal yang melibatkan barang palsu atau tercemar. Mungkin yang paling berbahaya dari semua melibatkan makanan, termasuk skandal susu pada tahun 2008. Sekarang terkenal di mana susu buatan China ditemukan mengandung racun melamin. Hasil akhirnya adalah 290.000 mangsa yang jatuh sakit dan 11 kes kematian yang dicurigai.

Sekarang ada laporan dari media Singapura bahwa China sedang memproduksi beras palsu, yang dapat berpotensi sangat berbahaya.

Petikkan dari Korea artikel : Mingguan Hong Kong
Beras Plastic China

Menurut Bahasa Korea "Hong Kong Mingguan" ( banyak websiteVietnam melaporkan juga), Media Singapura menyatakan bahwa beras palsu sedang didistribusikan di Kota CHina Taiyuan, di daerah Shaanxi. "Nasi" atau beras ini merupakan gabungan dari kentang, ubi jalar, dan plastik. Hal ini dibentuk dengan mencampur kentang dan ubi jalar ke dalam bentuk biji beras, kemudian menambahkan resin sintetik industri. Kerana beras tidak seperti beras normal, tetap sulit walaupun setelah  dimasak. Resin sintetis tersebut juga  sangat berbahaya jika dimakan.

Seorang pegawai  Restoran China Association mengatakan bahawa makan tiga mangkuk nasi palsu ini akan seperti makan satu guni plastik. Kerana keseriusan masalah ini, dia menambahkan bahawa  ada kilang yang memproduksi beras palsu ini. Sementara itu, kos  rendah beras palsu adalah memungkinkanmereka membuatnya untuk mendapat keuntungan yang besar.

Di Vietnam, berbagai laporan di media dalam negeri tentang makanan tercemar, sehingga  orang khuatir tentang keselamatan makanan.


Lelaki ditangkap kerana ambil gambar dalam skirt wanita

Posted: 11 Mar 2011 08:30 PM PST


INILAH.COM, London - Seorang lelaki berdiri di belakang seorang wanita dan kemudian mengambil gambar  bahagian dalam skirt wanita.. Dia pun akhirnya ditangkap polis.

Robert Bayliss memang suka mengambil gambar dalam skirt wanita. Dia ditangkap ketika melakukannya di stesen keretapi bawah tanah London. Eskalator pun menjadi tempat kesukaanya. Sebab, berdiri dibelakang  wanita dan mengambil gambar tak sopan itu sesuka hatinya.

Namun, aksi jahatnya pun ketahuan polis British Transport Police yang sedang meronda. Polis mencurigai gerak-gerik Bayliss yang kemudian tertangkap sedang mengikuti mangsanya.

"Polis curiga pada Bayliss di eskalator. Bayliss segera ditangkap dan  ratusan gambar tak senonoh itu di handphonenya," kata polis Claire Sheals. Seperti dikutip croydonguardian, Bayliss ternyata telah berulangkali melakukan 'hobinya' itu.

Kini dia ditangkap dan harus bertanggungjawab atas pelanggaran kesopanan di tempat umum. Bayliss pun dihukum tiga tahun kerja sosial dan dilarang membawa telefon yang memiliki kamera ke stesen keretapi selama lima tahun. [mor]

Anak kecil yang dibawa ibunya ke sidang parlimen sudah besar

Posted: 11 Mar 2011 07:40 PM PST

Dia bernama Licia Ronzulli seorang anggota parlimen di Eropah yang membawa bayinya yang beumur 1 bulan ke dalam sidang parlimen di Strasbourg kerana ingin menjaga sendiri anaknya Dia mungkin ingin membuktikan anggota parlemen juga manusia.

gambar semasa anak kecil

Kini anaknya telah besardan semakin comel.Ini membuktikan ibu yang berkarier sebenarnya boleh membesarkan ankanya sendiri.Ini semua berbalik pada kemahuan diri sendiri,sama ada mahu atau tidak.Bagi wanita ini dia  bukan tak ada pembantu rumah tetapi dia mahu melihat anaknya membesar didepan mata.Gambar dibawah anak yang kecil mula membesar...



Wanita ini membuktikan walau sesibuk manapun anak menjadi
keutamaan baginya..

Kerajaan Britain larang peniaga pamerkan rokok

Posted: 11 Mar 2011 06:00 PM PST

Hebat undang -undang yang sungguh ketat..
saya petik dari Sinar Harian

LONDON - Kerajaan Britain mengumumkan larangan terhadap peniaga untuk mempamerkan rokok di kedai mereka sebagai langkah membendung tabiat tidak sihat di seluruh negara itu, semalam. 

Ketua Bahagian Kesihatan, Sally Davies berkata, tujuan utama larangan itu dikenakan adalah untuk mengelakkan remaja di bawah umur 16 tahun terpengaruh dengan iklan di media seperti menggalakkan mereka untuk mencuba menghisap rokok. 

Larangan tersebut juga turut melibatkan produk tembakau lain yang dijual di negara itu. 

Pihak berkuasa di Britain juga menyarankan bungkusan produk berasaskan tembakau dilakukan secara umum tanpa memaparkan imej kesan kesihatan kepada perokok kerana ia langsung tidak mengurangkan kadar perokok di negara itu. 

Persatuan Penjual Kedai Serbanika menyatakan peraturan baru itu akan melibatkan kos 40 juta pound (RM197 juta) kerana pemilik terpaksa mengubah suai semula kaunter yang menempatkan rak untuk jualan rokok.

Budak punya IQ 162 lebih bijak dariI Albert Einstein

Posted: 11 Mar 2011 05:46 PM PST

Betul-betul bijak budak ni...
saya petik dari kosmo online

CLAVERLEY - Seorang murid perempuan, Victoria Cowie (gambar) yang baru berusia 11 tahun dikatakan lebih bijak berbanding saintis terkenal seperti Albert Einstein dan Stephen Hawking kerana dia memiliki skor kecerdasan (IQ) mencecah 162, lapor sebuah akhbar semalam. 

Kepintaran Cowie diakui selepas dia mendapat skor 162 dalam ujian IQ. 

Pencapaian itu adalah lebih baik daripada skor yang diperoleh oleh saintis terkenal, Albert Einstein, Stephen Hawking dan pengasas perisian komputer, Bill Gates iaitu 160. 

"Saya sangat sukakan teka-teki dan menyelesaikan masalah. Saya mahu belajar dalam jurusan sains, terutama biologi," katanya yang sudah mendapat tawaran biasiswa untuk melanjutkan pelajaran di empat buah sekolah berprestij. 

Selain meminati mata pelajaran sains dan membuat eksperimen, Cowie juga suka berlakon, menari dan bermain alat muzik. 

Ibunya, Alison, memberitahu, anaknya itu mempunyai kemampuan membaca sejak kecil dan pernah memenangi anugerah sains di sekolah. 

Ibu bapanya kurang pasti daripada mana Cowie mewarisi kepintarannya itu.

Purata IQ manusia ialah 100. 

Ekoran keputusan tersebut, Cowie mengalahkan kepintaran Napoleon Bonaparte yang mendapat skor 145, Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton (140), penyanyi terkenal, Madonna (140) dan pengarah filem, Quentin Tarantino (160). - Agensi

[Hebat] Anjing yang menjaga tuan dan temannya yang buta

Posted: 11 Mar 2011 04:30 PM PST

Graham Waspe seorang buta telah sejak lama ditemani oleh anjing Labrador miliknya, Edward.Selama beberapa tahun Edward selalu setia sebagai anjing yang selalu menunjuk jalan apabila Waspe hendak pergi kemana-mana.

Namun akhirnya anjingnya Edward mengalami derita yang sama, tidak dapat melihat, setelah ia terkena katarak dan harus kehilangan matanya setelah melakukan pembedahan.

Edward yang tetap sihat setelah pembedahan mata kataraknya, kini tetap hidup dan dirawat oleh keluarga Waspe dan digantikan Opal, sebagai anjing yang akan membantu Graham Waspe.

"Edward dan Opal kini sudah berteman cukup baik, Edward juga nampak bahagia kerana memiliki teman baru,"ujar Waspe, seperti dilansir BBC, Jumat (11/3/2011).

Waspe juga menjelaskan bahawa sekarang Opal lah yang membantu  dia dan Edward.

Sumber : http://www.okezone.com/

Buat repilika Mona Lisa daripada batu permata

Posted: 11 Mar 2011 10:01 AM PST

Seorang kolektor perhiasan China, yang mungkin memiliki wang yang sangat banyak, telah menciptakan sebuah replika Leonardo da Vinci "Mona Lisa" dengan 100.000 karat perhiasan.

Ramai seniman telah mencuba untuk meniru karya da Vinci menggunakan semua jenis bahan yang pelik seperti, dari cawan kopi, potongan roti bakar dan bahkan komponen motherboard, tapi tidak ada yang pernah membuat replika menggunakan permata mewah seperti ini. Nama artis tersebut tidak diketahui, semua yang terungkap adalah bahawa dia seorang kolektor perhiasan yang telah menghabiskan lima tahun terakhir bekerja pada lukisan ini dan 30 tahun untuk mengumpulkan semua batu permata yang diperlukan.  Ribuan permata yang digunakan untuk membuat lukisan "Mona Lisa" sampai sekitar 100.000 karat.

Ini replika dari Mona Lisa,ketika ini dipamerkan di sebuah pusat perbelanjaan di Kota Shenyang, China.





Inilah Gambar Isteri Hitler Yang Hebohkan Dunia Maya

Posted: 11 Mar 2011 09:30 AM PST

Adolf Hitler adalah salah satu figure penuh misteri dari abad ke-20. Tak banyak yang diketahui mengenai kehidupannya. Sebab itulah beredarnya foto perempuan yang diduga kekasih Hitler, menghebohkan internet.

Foto Eva Braun, kekasih yang akhirnya menjadi isteri Hitler, baru-baru ini beredar di internet oleh Life Magazine. Gambar perempuan yang kewujudannya dia sembunyikan dari Nazi itu dimiliki oleh seorang kolektor dan kurator, Reinhard Schulz.

Foto dari album peribadi model tersebut ditemukan pada 1945 oleh tentera Amerika.Ketika foto ini dirilis, pencarian di internet untuk kata ?Eva Braun?Telah dilayari lebih 300% dalam waktu satu hari.

Eva mula pertama bertemu Hitler pada 1929, ketika menjadi seorang bintang muda di Parti Nazi. Eva yang masih berusia 17 tahun, dikenalkan kepada Hitler yang masih bernama Herr Wolff, ketika perempuan itu menjadi model untuk fotografer rasmi Nazi.

Keduanya menjadi akrab dan sengaja tidak mengekspos hubungan mereka ke publik. Eva seorang yang depresi, pernah mencoba dua kali bunuh diri. Namun ia setia pada Hitler hingga akhir hayatnya. Setelah mengetahui plot untuk membunuh Hitler gagal, Eva menulis surat.

?Sejak pertama bertemu, saya telah bersumpah untuk mengikutimu kemana saja. Bahkan menuju kematian. Saya hanya hidup untuk cintamu,? tulis Eva. Di hari terakhir perang, mereka akhirnya menikah. Kabar selanjutnya, keduanya bunuh diri tak lama kemudian, saat Eva berusia 33 tahun.

Gempa dan Tsunami di Jepun Pengguna Twitter risau keselamatan bintang porno Miyabi

Posted: 11 Mar 2011 08:40 AM PST

INILAH.COM, Jakarta – Gempa di Jepun berkekuatan 8,9 SR nyatanya tidak hanya membuat kepanikan atas keselamatan orang terdekat. Pengguna Twitter bahkan mengkhuatirkan keselamatan bintang porno Miyabi.


"Gempa Jepun, Apakah Miyabi selamat?" tanya akaun Twitter Syahrulakbar.

"Akibat gempa dan tsunami Jepun para lelaki merasa khuatir atas nasib Miyabi dan berharap dia selamat," tulis akaun Twitter Rizkynuryandii.

"Semoga Miyabi, Sora Aoi, Kaeda Matsushima dan teman-teman lainnya selamat dari terpaan gempa dan tsunami," tulis akaun EmyrFAdhila.

"Jepun gempa? Semoga Miyabi selamat dan boleh memproduksi filem lagi," kata rakamboo di Twitter.

Gempa bumi berkekuatan 8,9 SR mengguncang Jepun, Jumat (11/3). Titik pusat gempa terletak 373 km dari Tokyo, berdasarkan data Badan Geologi AS (USGS). Terjadi tsunami. Pacific Tsunami Warning Centre, Hawaii, memperingatkan keberadaan tsunami di kawasan Pasifik.

Peringatan tsunami muncul setelah kejadian gempa besar di Jepang berkekuatan 8,8 SR, Jumat (11/3). Tsunami dikhabarkan berdampak pada Jepun, Russia, Pulau Marcus, Guam, Taiwan, Filipina, Indonesia dan Hawaii, Amerika Syarikat.

Maria Ozawa atau lebih dikenal dengan nama Miyabi adalah bintang film porno di Jepun Miyabi lahir di Hokkaido, Jepun pada 8 Januari 1986.

Jantan Berkelahi, Betina Terangsang

Posted: 11 Mar 2011 07:00 AM PST


Ikan Jantan Berkelahi, Ikan Betina Terangsang kajian baru mengungkap ikan betina memiliki perilaku yang sama dengan manusia. Ikan betina akan terangsang jika jantan pilihannya menang berkelahi dengan ikan lain.

"Hal ini serupa seperti wanita berkasih dengan petinju ketika melihat pasangannya boleh mengalahkan lawannya," kata penulis kajian Julie Desjadins. "Mungkin dia tak mengakuinya, tapi perasaannya akan berubah dengan sendirinya."

Untuk mengetahui bagaimana ikan betina bereaksi pada perkelahian pejantan, peneliti telah meneliti 15 ikan betina, kemudian setelah pekelahian selesai, otak ikan tersebut dibedah.

Selama dua hari, tiap 20 minit, ikan diberi waktu bersama dengan ikan jantan. Hal ini membuat ikan betina bioleh berinteraksi dengan ikan jantan yang dia pilih. "Kita tahu ikan menginginkan ikan jantan tertentu, kemudian ikan itu akan menunjukkan perilaku mengoda," kata Dejardins.

Peneliti kemudian memisahkan ikan itu setelah 20 minit perkelahian. Kemudian, otak ikan betina dibedah untuk mengukur tingkat RNA (serupa DNA) untuk menilai kesan reaksi di berbagai area otak. Hasilnya, diketahui area otak yang berhubungan dengan kegelisahan aktif jika ikan jantan kalah. Namun, jika ikan jantan yang disukai menang, bahagian otak yang berhubungan dengan kesenangan dan reproduksi menjadi aktif.

"Hasilnya, ikan betina siap kahwin dengan ikan jantan yang dia pilih," kata Desjardins. Namun, peneliti belum tahu apakah betina masih mahu kahwin dengan ikan jantan kalah. Menurut penulis kajian Russ Fernald, peneliti menduga perkelahian memiliki efek lebih pada ikan.

Anjing Pandai Mengendarai Scooter

Posted: 11 Mar 2011 06:25 AM PST

Seorang pecinta binatang bernama Karen Cobb yang tinggal di Canton, Georgia – Britain. Karen memiliki seekor anjing jenis Briard yang telah dilatih untuk menggunakan scooter.


"Ketika dia berumur 15 bulan, saya melihatnya sedang bermain-main dengan scooter anak saya di halaman belakang," kata Karen. "Sejak itu saya memutuskan untuk melatihnya; cara mendorong dan mengendarai scooter tersebut."


Anjing yang diberi nama Norman ini kini sudah mahir bermain scooter. Di usianya yang ke 20 bulan, dia sudah mahir untuk mendorong dan mengendarai scooter di jalanan ketika keadaan lalu lintas tidak sibuk. Bahkan kini Norman sudah memiliki banyak penggemar di Facebook. Pernah suatu hari dia diundang sebagai bintang tamu dalam sebuah program TV yang dihost oleh seorang comedian, David Letterman, yang memintanya untuk menunjukkan kebolehannya mengendarai scooter.




[Cantik] Body Painting Pada Kucing

Posted: 11 Mar 2011 05:00 AM PST

Memang cantik dan idea yang sangat gila..













Ikan yang hanya mahu diberi makan dengan botol susu sahaja

Posted: 11 Mar 2011 04:00 AM PST

Pada pameran di taman di salah satu pusat kota China, mereka memberikan makan ikan melalui botol bayi..
Setiap botol dijual sebesar RMB 10. Ramai orangtua dan pasangan muda dengan senang hati membeli  agar dapat memberi makan ikan tersebut kerana menganggap pekerjaan ini menyenangkan dan lucu.









Inilah sebab dilarang bermain di waktu banjir

Posted: 11 Mar 2011 03:40 AM PST




LETAK MAKLUMAT IKLAN
Bila tak denganr cakap inilah jadinya..nasib baik tak masuk kat longkang besar
kalau tak dah hanyut....

[Video] Jepun dilanda gempa dan Tsunami

Posted: 11 Mar 2011 02:26 AM PST

Jepun hari ini dilanda gempa bumi berukuran 8.9 magnitud di timur laut negara itu dan menyebabkan tsunami setinggi empat meter yang menghanyutkan kereta dan meruntuhkan bangunan di sepanjang perairan dekat pusat gempa.

NONETerdapat laporan kecederaan akibat daripada kejadian berkenaan di Tokyo.

Di beberapa tempat sepanjang perairan Jepun, rakaman televisyen menunjukkan kerosakan teruk akibat tsunami, dengan ratusan kereta, bot dan bangunan dihanyutkan air.

Sebuah kapal besar dihanyutkan tsunami yang merempuhnya ke arah tembok penahan di bandar Kesennuma, wilayah Miyagi, kata stesen NHK.

Jumlah kerosakan sedang dinilai manakala tiada maklumat lengkap mengenai kecederaan dan kematian akibat daripada gempa bumi.

NONEGempa bumi itu berlaku pada jam 2.46 petang dan diikuti siri gegaran kuat termasuk 7.4 magnitud kira-kira 30 minit selepas itu.
Akibatnya, satu amaran tsunami setinggi 10 meter dikeluarkan.

Menurut Tinjauan Geologi Amerika Syarikat (USGS), gegaran itu berlaku kira-kira 130 kilometer di timur Sendai, Honshu pada kedalaman 24 kilometer.

Televisyen NHK dan saksi melaporkan, gempa bumi kuat itu turut mengakibatkan kecederaan dan menyebabkan sekurang-kurangnya satu kebakaran serta tsunami setinggi empat meter.
Berikut ringkasan perkembangan itu:
Reuters melaporkan tsunami setinggi 10 meter membadai pelabuhan Sendai dengan ombak terus merosakkan kawasan pertanian dan menghanyutkan rumah, kenderaan dan apa-apa sahaja di laluannya.

Keadaan itu juga dilaporkan menyebabkan kebakaran dan tanah runtuh. Pusat penapisan di Chiba berhampiran Tokyo juga dilaporkan sedang terbakar.

NONESetakat ini bekalan elektrik kepada empat juta penduduk di Tokyo dan kawasan sekitarnya diuputuskan.

Kebanyakan laluan di Tohoku yang menyambung ibu negara Jepun itu dengan kawasan utara terputus.
Perkhidmatan keretapi ke utara Jepun juga dihentikan manakala lapangan terbang antarabangsa Narita ditutup. Ribuan penumpang terkandas dan dipindahkan manakala semua penerbangan dibatalkan.

Lapan pesawat tentera sedang meronda dan memantau kesan tsunami yang memusnahkan negara paling maju di Asia itu.

Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan mengarahkan tentera melakukan apa yang terdaya bagi membantu keadaan. Beliau dijangka akan mengadakan mesyuarat jemaah menteri.

NONEMenurut jurucakap kerajaan lebih banyak tsunami dijangkakan.

Bank pusat Jepun pula memberi jaminan akan memastikan kestabilan pasaran kewangan.

Beberapa pusat tenaga nuklear juga ditutup secara automatik.
Serentak dengan perkembangan itu, beberapa negara seperti Cina dan Taiwan juga mengeluarkan amaran tsunami kepada penduduknya supaya berpindah.
- Reuters 




Wow !!! Boleh sewa filem di Facebook

Posted: 11 Mar 2011 02:00 AM PST

TRIBUNNEWS.COM – Facebook terus melakukan perubahan dan menarik minat penggunanya agar tetap melayari lelaman sosial terpopular ini.

Perusahaan filem Warner Bross yang kini bekerja sama dengan Facebook akan menawarkan sewa filem ke Facebook. Filem pertama yang ditawarkan adalah The Dark Knight yang diarahkan oleh Christoper Nolan.

Bagaimana cara menontonnya? Anda memerlukan 30 kredit Facebook  dan Anda boleh menonton filem yang dibintangi Christian Bale ini. Jika ingin segera menontonnya segera log on ke http://www.facebook.com/darkknight dan klik tombol rent. Akan banyak lagi filem-filem yang kan di tayangkan di Facebook

Dahsyat taktik pakcik ini minta sedekah

Posted: 11 Mar 2011 01:30 AM PST





Sampai macam ni sekali untuk meraih simpati orang ramai....

[Hebat] Remaja 18 tahun sanggup derma hatinya untuk ayah yang tercinta

Posted: 11 Mar 2011 12:45 AM PST

Kompas.com - Kesedihan melihat ayahnya, Abdul Mukri (44) yang sering dirawat di hospital membulatkan tekad Nissa Azzahra (18) untuk mendermakan hatinya untuk ayahnya. Anak sulung dari lima beradik yang ketika itu baru memasuki tahun pertama kuliahnya hanya punya satu tujuan, ingin sang ayah menjadi sihat dan lebih sering berada di rumah bersama anak-anaknya.

Sayangnya niat tulus tersebut ditolak kedua orangtuanya. "Saya tidak sanggup kerana dia masih muda. Tapi dia terus merengek supaya diizinkan, kebetulan pula calon pendermar lain, adik-adik saya tidak ada yang sesuai. Akhirnya kami berdua menyiapkan diri untuk menjalani operasi itu," kata Mukri, penderita hepatitis B kronik.

Operasi transplant hati bukanlah operasi sederhana, malah dalam dunia kedoktoran operasi ini termasuk prosedur paling rumit kerana melibatkan dua pembedahan pada waktu bersamaan. Di butuhkan waktu sedikitnya 5 jam dan harus dilakukan dihospital besar di mana tersedia para ahli dengan fasiliti yang lengkap.

Setelah melalui rangkaian pemeriksaan, mulai dari pemeriksaan USG, MRI, hingga biopsi, akhirnya Nissa dinyatakan boleh menjadi penderma meskipun sebenarnya usianya tidak memenuhi syarat, yakni minimal berusia 19 tahun.

"Idealnya penderma berusia di atas 19 tahun, tapi kerana tidak ada calon penderma lain, makanya Nissa dipilih," kata dr.Irsan Hasan, Sp.PD, KGEH, anggota pasukan dokter transplant hati dari RSCM yang ditemui .

Operasi akhirnya dilaksanakan dan memakan waktu hingga 11 jam yang melibatkan 34 pasukan doktor yang terdiri dari berbagai kepakaran.Pasca Pembedahan dibutuhkan waktu hingga 2 bulan untuk rehabilitasi, juga terapi ubat-ubatan imunosupresan seumur hidup untuk mencegah penolakan tubuh akan organ yang diterima.Pembedahan itu berjaya.Kesanggupan anak menderma hati untuk ayah yang tercinta sungguh menyentuh hati.

Ada kampung idiot

Posted: 10 Mar 2011 11:48 PM PST

PONOROGO – Ratusan penduduk di tiga desa di Ponorogo, Jawa Timur, mengidap keterbelakangan mental atau idiot. Jangankan bekerja, berkomunikasi pun mereka sukar.Kemiskinan diduga kuat menjadi penyebab kes keterbelakangan mental ini.

Salah sebuah keluarga yang mengalami keterbelakangan mental adalah Ginem.

Sehari-hari warga Desa Karangpatihan, Kecamatan Balong, ini pergi ke sawah  dan mengumpulkan batu atau membantu bekerja di sawah tetangganya.

Dari hasil menjadi buruh tani, Ginem hanya boleh mengumpulkan sekira Rp6.000 sehari. Wang itu digunakan untuk membeli keperluan sehari-hari bersama tiga adik perempuannya yang mengalami keterbelakangan mental, yakni Boimen, Janem, dan Painten, serta adik laki-laki Dayat.

Keluarga Ginem adalah satu dari 43 keluarga di Desa Karang Patihan yang mengalami keterbelakangan mental dan sangat miskin. Dari total penduduk desa ini iaitu 5.439 orang sebanyak 111 di antaranya mengalami keterbelakangan mental sedang dan 69 lagi mengalami idiot orang parah.

Idiot parah maksudnya tak lagi boleh mencari nafkah sendiri dan harus bergantungn dari pemberian orang lain. Itulah sebabnya daerah tersebut disebut kampung idiot.

Tak hanya di desa ini, masih ada ratusan warga di Desa Pandak Kecamatan Balong dan Desa Sidoharjo, Kecamatan Jambon yang sebahagian penduduknya mengalami nasib yang sama. Ketiga desa tersebut letaknya bersebelahan hanya dipisahkan oleh bukit Rajekwesi.

Desa Sidoharjo berada di lereng sebelah utara, Desa Karang Patihan di lereng timur, sementara Desa Pandak berada di tenggara. Namun jarak antara desa mencapai puluhan kilometer dipisahkan hutan dan perbukitan kapur.

Kerusi elektrik yang telah membunuh 315 nyawa dan yang pertama remaja 17 tahun

Posted: 10 Mar 2011 10:25 PM PST

INILAH.COM, - Kerusi elektrik Old Sparky yang digunakan untuk pesakit kelainan mental, untuk pertama kali dipamerkan ke masyarakat. Inilah kerusi pembunuh ratusan nyawa.


Pameran di Historical Centre, Ohio, Amerika Syarikat berjudul 'Kontroversi: Benda yang Tidak Biasa Anda Lihat' mempamerkan berbagai benda lampau dari sisi yang lebih provokatif dalam sudut pandang sejarah.

"Sejarah sudah pasti tidak selalu menyenangkan. Semakin banyak kita melihat sesuatu yang nampak tidak menarik, Saya rasa semakin besar kemampuan kita bersikap jujur, terbuka dalam berbincangi dan mula benar-benar membahas isu ini," ujar kurator Sharon Dean.

Old Sparky digunakan untuk membunuh 312 lelaki dan tiga wanita antara 1897 dan 1963. Terakhir kali masyarakat melihat benda itu ketika Lembaga Pemasyarakatan di Columbus menawarkanpelancong melihat benda tersebut di awal 1930an. Pihak penjara juga menjual pos kad bergambar kerusi elektrik ini untuk suveuonir.

Kerusi itu merupakan metode keadaan di Ohio masa lampau. Menurut keterangan Columbus Dispatch, William Haas, 17 tahun, dari Hamilton County, merupakan orang pertama yang meninggal akibat kerusi kayu-baja kuno itu. [

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Komen