Adsense

Sabtu, 12 Februari 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Sam, Lisa rapat

Posted:

Sam, Lisa rapat

Sam, Lisa rapat



"YA, memang kami sangat rapat," begitu pengakuan tulus dan telus daripada mulut aktres Lisa Surihani. Ia ekoran spekulasi terbaru yang muncul gara-gara foto-foto kemesraan Lisa dan aktor popular Shaheizy Sam atau Sam tersebar di Internet. Ketika itu mereka berdua sedang mengikuti sesi jelajah Anugerah Bintang Popular di Langkawi, baru-baru ini.

Lebih menarik, ramai peminat memberi restu andai hubungan cinta benar-benar terjalin antara mereka.

Akui Lisa lagi, Sam memang merupakan temannya yang paling rapat dalam industri seni sementelah kedua-dua mereka diuruskan oleh syarikat pengurusan yang sama iaitu Metrowealth Productions (MIG) dan telah berlakon bersama dalam sebuah filem berjudul Sekali Lagi.

Namun, pesan Lisa, jangan disalah sangka hubungan rapat yang terbina antara mereka sebagai bercinta kerana hakikat sebenarnya mereka adalah kenalan lama.

"Saya kenal Sam sejak saya berusia 14 tahun dan dia waktu itu 17 tahun. Kemudian, kami bertambah rapat sejak saya bekerja dalam industri seni.

"Setakat hari ini, saya tidak menjalinkan hubungan istimewa dengan mana-mana lelaki kerana memberi fokus terhadap kerja. Sebagai seorang teman, saya cukup kagum dan gembira dengan pencapaian yang diperolehinya. Dia seorang pelakon yang sangat bagus," ucap Lisa yang berharap spekulasi itu menemui titik noktah.

Teknologi hijau

Semenjak bergelar anak seni, rezeki Lisa Surihani sentiasa melimpah ruah. Rezeki yang datang bukan sahaja daripada tawaran di bidang lakonan, malahan juga dalam bidang pengacaraan dan juga menjadi duta atau jurucakap sesebuah produk.

Tidak mustahil Lisa dipilih untuk tampil menjadi duta atau jurucakap kerana wajahnya yang comel serta peminat yang juga terdiri dari pelbagai peringkat umur.


SAM dan Lisa bakal menerusi filem gandingan mereka, Sekali Lagi.


Sebelum ini, mungkin peminat melihat Lisa di kaca televisyen menjadi duta bagi melariskan produk-produk kecantikan.

Baru-baru ini, Lisa telah dilantik menjadi duta dan jurucakap sebuah acara walkaton Walk For Children: 1Malaysia Goes Green yang dianjurkan oleh Sekolah Antarabangsa Kuala Lumpur (ISKL).

Acara yang akan berlangsung pada 13 Mac 2011 yang bertempat di Dataran Merdeka itu akan menyaksikan Lisa sama-sama menyertai acara jalan kaki tersebut bersama peserta yang lain.

Tambah Lisa, tawaran tersebut diterima kerana objektif utama acara itu adalah bagi mengumpul dana untuk disumbangkan kapada rumah kebajikan.

"Apabila ditawarkan menjadi jurucakap dan duta acara ini, saya dengan rela hati menerima tawaran tersebut. Ini kerana saya sangat berminat dengan objektif acara walkathon ini iaitu untuk mengumpul dana bagi disumbangkan kepada dua rumah kebajikan, Shelter: Home For Children dan Rumah Kasih Sayang. Kedua-dua rumah kebajikan ini dipilih berdasarkan keperluan mereka untuk mendapatkan sumbangan," ujar bekas pengacara program realiti Mari Menari ini penuh teruja.

Menurut Lisa, selain mengumpul sumbangan melalui pendaftaran setiap peserta, sebagai jurucakap, dia juga sedang berusaha mencari penyumbang daripada badan-badan korporat dan orang ramai untuk menjayakan acara yang disasarkan akan disertai oleh 2,000 peserta itu.

Justeru, dia menggunakan semua medium yang ada untuk mengumpul sebanyak mungkin dana yang diperlukan. Ini termasuklah dengan menyebarkannya di laman web sosial. Katanya: "Saya bukan sahaja perlu mencari duit, malah memerlukan perkhidmatan, barangan atau sebagainya."

Tambah aktres berusia 24 tahun ini, antara sebab lain yang menarik perhatiannya untuk menyertai acara tersebut adalah elemen alam hijau yang diterapkan.

Mungkin peminat di luar sana tidak mengetahui, Lisa amat menyokong kempen-kempen teknologi hijau yang dianjurkan kerajaan untuk menyedarkan masyarakat tentang kepentingan menjaga alam sekitar.

"Saya juga suka dengan objektif kedua acara ini iaitu mahu meningkatkan kesedaran terhadap kehijauan bumi kita. Sebagai contoh terdekat, penggunaan beg plastik semasa aktiviti membeli-belah. Jika boleh, haruslah kita kurangkan demi menjaga alam sekitar kita," bicara Lisa agak serius menyokong kempen yang telah dijalankan selama ini.

Sebagai rakyat Malaysia yang prihatin terhadap saranan kerajaan, Lisa sendiri mengamalkan beberapa aktiviti hijau di rumah dan juga semasa melakukan aktiviti membeli-belah bersama keluarga mahupun teman-temannya.

"Amalan yang saya lakukan kini ialah apabila keluar membeli-belah dan jika saya tidak membawa bersama beg kitar semula, saya akan pastikan saya tidak mengambil penggunaan beg plastik secara berlebihan.


LISA memuji Sam sebagai pelakon yang sangat bagus.


"Malah di rumah juga, keluarga saya sudah banyak mengurangkan penggunaan beg plastik berbanding dahulu. Kami juga amalkan penjimatan tenaga elektrik dan sebagainya untuk cuba bersama-sama menjaga alam sekitar," ujar pelakon berbintang Aries ini.

Bicara Lisa, bak pepatah, sikit-sikit lama-lama jadi bukit mempunyai maksud yang sangat dalam. Baginya, setiap perkara yang ingin dijadikan amalan, ia harus dimulakan dari akarnya umbinya.

"Setiap perkara yang ingin dijadikan amalan, ia harus dimulakan dari rumah. Bermula bersama keluarga, rakan-rakan dan seterusnya," ungkap Lisa lagi. Dan kata Lisa, Sazzy Falak adalah rakan artis yang telah mendorong dia untuk lebih menghargai alam sekitar.

Tidak tamak

Beralih kisah tentang perjalanan kariernya, Lisa memberitahu biar dirinya kini melakukan pekerjaan lain seperti menjadi hos dan duta, dunia lakonan adalah kecintaan utama buatnya.

Biar mengakui jadual hidupnya sedikit padat kini, dia perlu bijak membahagikan masa untuk memastikan semua berjalan dengan lancar. Mujur katanya, dia tidak mempunyai jadual yang terlalu ketat di lokasi penggambaran seperti di awal kemuculannya dulu.

Sedikit matang dalam pengurusan masa, kini Lisa hanya mengambil satu tawaran dalam satu masa.

"Sejak tahun 2008, saya telah mula amalkan untuk mengambil satu kerja dalam satu masa sahaja. Dan jika ada peluang lain yang ditawarkan, mungkin juga saya akan pertimbangkan sebaik-baiknya untuk menerima tawaran tersebut," katanya.

Kini, kata Lisa, dia hanya memberi komitmen sepenuhnya untuk drama Zoo The Series yang akan diterbitkan sebanyak 13 episod untuk saluran Astro Ceria.

Ini kerana menurut Lisa dia tidak mahu menyusahkan produksi kerana jadualnya yang padat kerana kos penyewaan yang tinggi termasuk mereka harus mengikut jadual yang telah ditetapkan pihak Zoo Negara sendiri.

Antara pelakon yang terlibat sama menjayakan drama siri terbitan Metrowealth International Group (MIG) ini ialah ialah Cat Farish, Bob Lokman, Afiq Izzudin, Hazirah Qasdina dan Mia Sara yang mana ia merupakan garapan Ashim Rejab.


LISA pernah berlakon di samping ibu dan kakak Sam.


Selain itu, dua filem lakonannya sedang menunggu tarikh sesuai untuk ditayangkan di layar perak pada pertengahan tahun ini.

Katanya: "Saya juga sedang menunggu tayangan dua filem lakonan saya iaitu Ombak Rindu yang diarahkan oleh Osman Ali dan Sekali Lagi oleh Ashim Rejab yang mana kedua-duanya telah pun habis penggambaran.

"Pada masa yang sama, saya masih lagi bersama MyEG Xtra Time musim kedua yang bersaluran di ESPN yang juga mengacara bersama Cheryl Samad serta Sarah Lian," ujar Lisa apabila diajukan soalan mengenai perjalanan kariernya setakat ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Komedi muzikal yang kurang mantap

Posted:

Komedi muzikal yang kurang mantap

Komedi muzikal yang kurang mantap

Oleh KU MOHD. RIZDUAN KU ABDUL RAHMAN
kurizduan.kurahman@kosmo.com.my


DUA hos Raja Lawak musim kelima (dari kiri) Zizan dan Johan bersama tiga peserta tercorot kali ini, kumpulan Balas, kumpulan Pukau dan Man.


TEMA komedi muzikal yang dibawa oleh lapan peserta pada minggu kelima Gelanggang Raja Lawak musim kelima seolah-olah kurang menjadi apabila mereka gagal memikat hati ketiga-tiga pengkritik tetap.

Persembahan yang berlangsung pada minggu lepas itu sepatutnya lebih gamat dengan iringan muzik daripada band jemputan kerana ia dilihat mampu meningkatkan kualiti jenaka yang mungkin di luar jangkaan penonton.

Bukan itu sahaja, kesinambungan dari penceritaan kepada lagu dilihat menjadi masalah utama kepada kebanyakan peserta.

Mungkin disebabkan oleh beberapa kemahiran yang perlu diambil perhatian sehingga menyebabkan mereka kurang fokus pada persembahan.

Salah seorang juri tetap Raja Lawak musim ini, Afdlin Shauki berkata, ramai antara peserta tidak memahami komedi muzikal dan dia turut mengakui ia satu tema yang sukar dibawa.

"Perkara penting apabila berhadapan dengan komedi muzikal ini bukan terletak pada lagu yang perlu dinyanyi dengan best (bagus) tetapi sebuah penceritaan yang nak dilihat penonton.

"Genre ini sebenarnya senang dengan bantuan muzik tetapi mungkin mereka baru sehingga menyebabkan ianya susah," katanya ketika ditemui selepas siaran langsung rancangan itu yang berlangsung di studio Finas, Hulu Kelang.

Bagaimanapun, Afdlin berkata, walaupun persembahan yang ditunjukkan oleh kelapan-lapan peserta sedikit menghampakan, namun terdapat peningkatan daripada aspek penceritaan.

Sementara itu, seorang lagi juri tetap, Sathiya juga sependapat dengan Afdlin mengenai kesukaran komedi muzikal.

Katanya, jika komedi dalam lagu sukar dibawa, namun jika lirik sesebuah lagu itu ditukar kepada bahasa lain mungkin lebih berkesan.

"Idea komedi muzikal ini bagus juga kerana ia juga boleh melahirkan pelakon yang mahir menyanyi memandangkan sekarang ini sudah ramai penyanyi bertukar karier sebagai pelakon," katanya.

Undian khidmat pesanan ringkas (SMS) pada minggu lepas menyaksikan Leman mendapat SMS tertinggi sebanyak 18 peratus, Nazmi (14 peratus), R2 (13 peratus) Lucky dan Epy (12 peratus), Man dan Balas (11 peratus) dan Pukaw (10 peratus).

Pada Gelanggang Raja Lawak kali ini, pengkritik David Teo mengumumkan tiada penyingkiran lantaran melegakan lapan peserta terutamanya Pukaw, Balas dan Man yang berada pada kedudukan tiga tercorot.

Bagaimanapun, Pengurus Saluran Astro Prima, Nizam Sani ketika ditemui memberitahu, bermula minggu hadapan, para peserta tidak lagi berasa selesa kerana mereka bakal meninggalkan pentas Raja Lawak 5 jika mendapat undian terendah.

Menurut Nizam, musim ini pihaknya banyak memberi peluang kepada para peserta mempamerkan bakat lawak masing-masing.

"Sempena Tahun Baru Cina kita masih memberi peluang apabila tidak menyingkirkan peserta agar mereka berusaha dengan lebih baik. Tetapi jika tidak buat betul-betul minggu hadapan, mereka pasti terkeluar.

"Selain itu, bagi mengelak sebarang jenaka lucah, kita sudah beri panduan mana yang boleh dan sebaliknya. Seperti lawak burung oleh Balas tak jadi isu kerana subjek (burung) ada sekali dalam persembahan," ujarnya.

Peserta yang mendapat undian tertinggi, Leman atau nama sebenarnya Sulaiman Ibrahim, 29, berkata, fikirannya agak merosot sedikit minggu lepas akibat memikirkan idea yang sesuai bagi persembahannya.

"Sebahagian babak yang tak ingat saya tukar di saat-saat akhir. Tetapi untuk minggu hadapan saya akan mantapkan lagi persembahan," katanya.

Pada minggu lepas, Leman membawa watak pemburu Pokke iaitu sejenis haiwan dari spesies cicak malah lawaknya semakin gamat dengan kelebihannya bertutur bahasa Siam.

Bagi peserta yang mendapat undian terendah, Pukau mengakui mereka kekurangan idea kreatif dan kemungkinan lawak yang disampaikan kurang difahami penonton.

Salah seorang anggota kumpulan itu, Indra menegaskan, setiap kali perancangan yang dibuat oleh mereka serba tidak menjadi di saat-saat akhir menyebabkan persembahan mereka kurang menyerlah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Acha rindu menyanyi

Posted:

Acha rindu menyanyi

Acha rindu menyanyi


ACHA SEPTRIASA


MEMANTAPKAN karier di dunia lakonan, Acha Septriasa kembali berlakon dalam filem berlatar belakang kemerdekaan dan berkisah tentang Presiden pertama Indonesia, Sukarno atau Bung Karno. Acha mengakui bangga terbabit sama dalam filem tersebut, sementelah dapat berlakon dengan banyak pelakon hebat yang lain.

"Saya bangga kerana dapat berlakon dengan pelakon hebat seperti Titi Sjuman, Dian Sastrowardoyo dan Mariana Renata," katanya yang mengaku menjadi lebih bersemangat kerana tiga pelakon wanita hebat tersebut.

Sementara itu, saat ditanya tentang album baru, mantan kekasih Irwansyah itu mengaku masih belum mempunyai sebarang perancangan. Ini kerana dia mahu memberi fokus terhadap pengajiannya dan memiliki ijazah pada akhir tahun ini.

Tetapi dia mengaku begitu rindu terhadap dunia nyanyian. Malah kalau ada tawaran membuat persembahan, dia tidak kisah soal harga lagi kerana hanya mahu melepaskan rindu menyanyi.

"Saya sangat rindu untuk menyanyi. Jadi berbanding dulu sewaktu ada album dan lagu hit, bayaran persembahan memang mahal.

"Sekarang, saya tidak kisah. Kalau ada jemputan menyanyi dengan harga yang tidak mahal, saya akan ambil jika ada masa terluang untuk melepaskan rindu menyanyi," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.