Adsense

Sabtu, 22 Januari 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Dwayne, hero yang membunuh

Posted:

Dwayne, hero yang membunuh

Dwayne, hero yang membunuh



BEBERAPA tahun lalu, sosok perkasa pemilik nama sebenar, Dwayne Johndon yang dikenali dalam dunia gusti sebagai The Rock berusaha menurunkan berat badan asal sebanyak 30 kilogram daripada berat asalnya iaitu 116 kilogram - semata-mata ingin kelihatan normal di skrin lebar.

Perubahan ketara itu diakui jelas terbayang tatkala menonton beberapa filem lakonannya. Itu semua kerana mengikut kehendak Hollywood.

Namun, lain pula situasi kali ini. Bergelar individu menyandang usia 39 tahun pada tahun ini, Dwayne lewat kebelakangan ini lebih senang menampilkan bentuk badannya di layar lebar sama seperti ketika dia menggalas tanggungjawab sebagai ahli gusti pada tahun 90-an dahulu.

Dihampiri kesempatan mengisi filem berbalut drama aksi, Faster sebagai teraju utama bernama Driver, anak jati California, Amerika Syarikat itu bagaimanapun meluah keterujaan kerana tidak perlu bersungguh-sungguh untuk menurunkan berat badannya seperti sebelum ini.

"Sebaiknya, berotot kekar selalu lebih bagus. Bayangkan, saya bekerja keras sebelum ini semata-mata hendak memberi komitmen terhadap filem dibintangi termasuk membentuk tubuh lebih ideal. Diberi amanah menjayakan Faster, saya seronok untuk memainkan karakter Driver. "Dalam tempoh tiga bulan setengah, saya berjaya menaikkan semula berat badan agar kelihatan lebih sasa dalam filem. Pengarah mahu watak Driver nampak perubahan diri selepas berada dalam sel tahanan selama 10 tahun," jelas Dwayne yang turut mengkaji kehidupan banduan untuk watak itu.

Naskhah garapan George Tillman Jr. yang memulakan penggambaran awal Januari tahun lepas itu mengenengah plot cerita pembalasan dendam Driver terhadap penjenayah yang membunuh abangnya ketika berlaku sebuah rompakan bank sehingga dia ditangkap pihak berkuasa lalu dipenjara. Bergandingan dengan aktor terkenal, Billy Bob Thornton, pelakon lain yang turut mendukung kelancaran Faster ialah Carla Gugino, Moon Bloodgood, Oliver Jackson-Cohen, Maggie Grace dan Matt Gerald.

Berikut sedutan temu bual media antarabangsa bersama Dwayne Johnson.


DIPENJARA kerana fitnah. Dwayne dalam satu babak filem, Faster.


Boleh kongsi bersama peminat tentang watak anda dalam filem Faster?

Dwayne (D): Saya tidak diberi nama tertentu seperti dalam filem lain kerana pengarah ingin kelainan dengan memberi gelaran Driver. Sama hal dengan Billy Bob Thornton yang dikenali dengan panggilan Cop dan Oliver (Killer).

Secara ringkas, penonton akan menyaksikan amarah Driver yang ingin membalas dendam terhadap kematian abangnya.

Tidak hanya itu, Driver harus menanggung kesulitan kerana difitnah sehingga menyebabkan dia dipenjara selama 10 tahun.

Selepas tamat tempoh itu, bermula misi Driver bagi memburu dua individu pernah menganiaya dirinya - Cop dan Killer. Paling menarik, Driver membunuh mangsa-mangsa tanpa belas ihsan demi menunjukkan sisi gelapnya.

Boleh jelaskan terperinci tentang karakter Driver?

Terus terang, watak Driver dianggap cukup mencabar sekali gus menguji ketahanan fizikal dan mental saya. Bahkan, ia punya keseimbangan warna gelap dan putih dalam keseluruhan filem ini.

Driver tidak digambar sebagai individu kejam semata-mata demi mencari keadilan. Dia bagaimanapun masih terisi dengan perasaan kasih sayang sesama insan lain di sekeliling. Semangat kekejaman Driver sebenarnya diserap sewaktu berada dalam penjara.

Pada waktu itu, dia yang pada awal mengalami sindrom kejutan budaya terhadap atmosfera asing itu semakin lama dapat membiasakan diri.

Selepas itu, Driver mengenali beberapa orang tahanan melakukan jenayah membunuh dan rompakan di dalam sel tahanan.Dia mempelajari kehidupan lelaki sebenar dalam penjara termasuk menjalani latihan fizikal bagi memantapkan dirinya selepas keluar dari pusat tahanan tersebut.

Bagaimana pengalaman berada di bawah pengarahan Tillman?

Saya cukup bertuah bekerja dengan Tillman, seluruh tenaga produksi dan material hebat umpama Faster. Menjadi sebahagian daripada individu menjayakan filem ini menjadi pengalaman bernilai kepada saya.



Sebagai aktor, saya begitu mengagumi projek filem menggunakan sistem bunyi canggih dan teknik imej janaan berkomputer. Selebihnya, saya berpuas hati dengan karakter ditawarkan tambahan pula jalan cerita Faster sedikit sebanyak memapar realiti kehidupan manusia di zaman moden ini.

Tidak terkecuali, setiap adegan dalam filem ini memperlihat luahan emosi dalam situasi berbeza sama ada babak pembunuhan, fizikal dan berkomunikasi dengan kanak-kanak. Saya akui selesa dapat bekerja dalam filem terbitan rumah produksi CBS Films dan Tristar Pictures ini.

Bagaimana perasaan menjadi hero yang digelar pembunuh tidak berhati perut dalam Faster?

Kali pertama membaca skrip filem ini, saya tidak menganggap Driver sebagai hero atau pembunuh kejam. Saya sebaliknya membuat kesimpulan bahawa Driver merupakan lelaki tertindas oleh keadaan dan orang lain.

Kalau anda menontonnya kelak, pasti kalian dapat memahami dengan lebih lanjut tentang konflik dan dilema dihadapi Driver. Dia bukan suka-suka ingin menjadi pembunuh.

Hakikatnya, Driver sendiri mengalami kesengsaraan akibat membunuh orang-orang yang pernah mengakibatkan abangnya meninggal dunia.

Driver menjadi manusia sanggup berbuat apa saja demi kepentingan insan-insan disayangi. Selepas berkali-kali membaca skrip, saya dapat merasakan keserasian dengan sebenar diri yang mengutamakan keluarga dalam kehidupan realiti.

Komen anda tentang Billy Bob Thornton sebagai gandingan bersama?

Enggan berselindung, saya terharu apabila diberi peluang berlakon bersama Billy. Begitupun, kami tidak pernah bersua muka atau berbual sepanjang saya melibatkan diri dalam bisnes hiburan.


SEBAGAI Driver dalam filem Faster, Dwayne menghadapi ujian ketahanan fizikal dan mental.


Saya akui menjadi salah seorang peminat Billy dan sentiasa mengagumi bakat lakonannya baik menerajui karya aksi atau komedi. Penyatuan kami dalam Faster tidak memberi sebarang masalah.

Malah, keserasian antara satu sama lain mudah wujud tanpa perlu mencuri masa panjang ibarat sesetengah pelakon pernah bekerja dengan saya sebelum ini.

Apa ekspektasi anda terhadap Faster?

Sama seperti harapan membintangi filem-filem sebelum ini, saya ingin audiens melihat transisi diri daripada karakter biasa berbentuk komedi dan kekeluargaan kepada pembunuh tidak berhati perut.

Penantian saya selama ini terhadap watak mencabar akhirnya menjadi kenyataan menerusi karya Faster. Tiada lagi diingini, saya mahu masyarakat melihat nilai filem itu sendiri sebelum melakukan sebarang rumusan.

Naskhah aksi menjadi makanan ruji saya. Saya punya fizikal tubuh ahli gusti lalu menjadikan ia sebagai keistimewaan. Ironinya, saya berbadan besar berbanding orang biasa. Justeru, ini kenyataan buat saya sebagai penama Dwayne 'The Rock' Johnson.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Avon Voices cari bakat ke Hollywood

Posted:

Avon Voices cari bakat ke Hollywood

Avon Voices cari bakat ke Hollywood

Oleh FARHANA HANIM MOHD. MYDIN
farhana.mydin@kosmo.com.my


HANYA untuk wanita. Wanita Malaysia yang mempunyai bakat besar dalam bidang nyanyian, pencarian bakat dan penciptaan lagu kini berpeluang melangkahkan kaki ke Hollywood sebelum bakat mereka itu diadili antaranya oleh figura tersohor Fergie dari Black Eyed Peas.


BAGI anda yang mempunyai bakat menyanyi tetapi tidak mahu beratur panjang di bawah panas terik semata-mata untuk menyertai uji bakat, sertailah uji bakat Avon Voices iaitu uji bakat nyanyian secara.

Ini kerana uji bakat, tersebut dilakukan secara online (talian) yang hanya dibuka kepada para wanita dan juga peraduan penciptaan lagu dibuka untuk komposer wanita dan lelaki.

Program ini akan dilancarkan di 60 negara, bersama 6.2 juta wakil Avon merupakan gabungan usaha demi wanita melalui muzik.

Dilancarkan 1 Disember 2010 dan satu-satunya pencarian bakat melalui talian dan peraduan mencipta lagu wanita dan lelaki dan ianya adalah satu daripada program sambutan sempena ulangtahun Avon yang ke-125 membuka peluang ke Hollywood untuk latihan profesional vokal, make over (transformasi imej), temuduga dan rakaman album.

Sesi uji bakatnya yang diadakan di Stesen KL Sentral Kuala Lumpur baru-baru ini mendapat sambutan hangat serta banyak penyertaan calon-calon yang sememangnya berbakat.

Terbuka kepada wanita Malaysia berumur 18 tahun ke atas, setiap peserta dikehendaki menyanyi secara acappella (tanpa muzik) selama 30 saat.

Diadili oleh juri-juri selebriti termasuklah Marsha Londoh, Alyah, Linda Jasmine dan Soo Wincci yang merupakan Ratu Dunia Malaysia 2008/2009.

Pengarah Sumber Manusia Avon Malaysia, Thailand dan Vietnam, Azlan Ismail berkata pemenang dari Malaysia akan mewakili negara ke Hong Kong bersama pesaing global dari negara-nagara lain untuk merakamkan video nyanyian mereka pada bulan Mac nanti.

"Video-video nyanyian tersebut akan digunakan untuk sesi undian online manakala pemenang semi final akan dihantar ke Hollywood, California pada Julai nanti.

"Sepuluh orang peserta finalis terpilih yang ditentukan oleh juri dan juga undian online akan diumumkan pada 8 September nanti dan kemudian dihantar ke Amerika Syarikat," katanya pada sidang akhbar selepas ujibakat Avon Voices di Stesen KL Sentral, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Bagi yang tidak sempat menyertai uji bakat yang diadakan pada 16 Januari lalu, anda boleh juga menyertai dengan merakamkan sendiri video nyanyian dan memuat naik dalam laman web rasmi Avon Voices.

Ketika ditanya kredibiliti juri-juri yang dipilih untuk ujibakat di sini yang membawa penyanyi baru serta kurang pengalaman dalam industri nyanyian, Azlan berkata, Avon ingin mengetengahkan bisnes di kalangan remaja.

"Jadi dengan adanya penyanyi muda seperti Alyah, Marsha dan Soo Winci dapat memberikan inspirasi kepada remaja dan dengan pengalaman yang mereka anda dapat menarik remaja.


SOO WINCCI (kiri) dan Marsha (tengah) diberi kepercayaan menjadi juri pada uji bakat Avon Voices.


"Selain itu, Soo Wincci adalah duta penjagaan kulit kepada Avon, begitu juga dengan Marsha yang menjadi duta kepada produk Avon," jelasnya.

Untuk peringkat antarabangsa pula, panel juri Avon Voices terdiri daripada tokoh industri muzik dari seluruh dunia iaitu vokalis kumpulan Black Eyed Peas yang juga merupakan pemenang enam anugerah Grammy iaitu Fergie, pencipta lagu legenda; Diane Warren, penyanyi Natasha Bedingfield dan penulis lagu sensasi dari Rusia, Valeriya.

Peserta finalis juga akan menyertai juri-juri antarabangsa untuk mempersembahkan lagu Anthem Avon Voices yang dicipta oleh Diane Warren pada Malam Gala Avon Foundation.

Kutipan dari jualan lagu Anthem Avon Foundation akan disalurkan untuk usaha membanteras keganasan terhadap rumahtangga.

Wakil Malaysia ke Hollywood

Kalau anda mempunyai bakat menyanyi dan mencipta lagu, sertai sesi uji bakat Avon Voices dan anda mungkin menjadi salah seorang yang akan diterbangkan di Hollywood.

Mulai 1 Disember lalu, laman rasmi program, AvonVoices.com dilancarkan dan dibuka untuk pendaftaran. Terdapat tiga cara untuk mengambil bahagian, iaitu:

Nyanyian: Peserta wanita dijemput untuk menyertai dalam ujibakat ini dengan memilih lagu dari website dan muat turun video penghantaran sebelum 13 Februari 2011 di AvonVoices.com.

Undi (Vote):Orang ramai boleh menjadi seorang pencari bakat dan merekrut (recruit) sesiapa yang berbakat yang mereka kenal. Anda cuma perlu menonton video (di Avon Voices) dan memilih peserta kegemaran mereka. Pemilihan Avon Voices akan diadakan antara April dan Oktober. Pemilihan akan dijalankan dalam empat peringkat; gabungan pemilihan juri dan undian orang ramai.

Mencipta Lagu: Peserta wanita dan lelaki layak mengambil bahagian dalam pertandingan mencipta lagu ini . Tulis lagu yang asli yang diilhamkan optimisme kepada dunia. Hantarkan fail digital dan lirik di AvonVoices.com di antara 20 Mei 2011 dan 1 Julai 2011.

Avon Voices bukan sekadar program uji bakat sahaja, malah sepanjang tahun 2011, muzik juga akan sedia untuk dimuaturun secara digital, dengan sebahagian daripada sumbangan disalurkan ke Yayasan Avon (Avon Foundation) untuk kempen global wanita,demi menamatkan keganasan terhadap wanita.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Mulan sibuk bintangi filem

Posted:

Mulan sibuk bintangi filem

Mulan sibuk bintangi filem


MULAN JAMEELA


DIKHABAR menyepikan diri daripada umum setelah didapati hamil, sehingga kini gosip itu masih menjadi tanda tanya tambahan pula pemilik badan, Mulan Jameela mengambil pendirian untuk berdiam diri daripada media. Malah, pihak pengurusan artis itu tidak dapat menghubunginya sehingga saat ini.

Ramai yang mencari Mulan semata-mata ingin mendapatkan pengesahan tentang dirinya didakwa telah berbadan dua. Ketika hal itu ditanyakan kepada ahli kumpulan The Virgin, Mitha, dia juga tidak tahu menahu keadaan temannya yang menghilang diri begitu sahaja tanpa meninggalkan sebarang pesanan.

"Saya sendiri hairan dengan tindakan Teteh (gelaran buat Mulan) yang terus senyap daripada lapangan seni. Terus-terang, kami sudah lama tidak bertemu atau bertanya khabar antara satu sama lain. Justeru, saya kurang tahu apa yang sedang dilakukan olehnya pada masa ini. Soal dia telah mengandung, itu tidak dapat saya pastikan.

"Cuma, setahu saya, Teteh yang bernaung bersama pengurusan Republik Cinta ini tengah sibuk menyiapkan projek terbarunya dengan berlakon filem. Awal-awal lagi, saya diberitahu pengurus Teteh dia sedang sibuk berada di set penggambaran. Ini kerana projek bermain filem dilakukan sendiri tanpa pemantauan syarikat menguruskan dirinya.

"Kalau hendak kata dia hamil, pasti sejak mula lagi Teteh sudah berkongsi cerita bahagia ini kepada saya yang merupakan salah seorang kawan baiknya, bukan? Usah risau, fikir positif saja tentang Teteh yang akan keluar dengan filem terbarunya pertengahan tahun ini kalau tidak wujud sebarang aral," kongsi Mitha.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.