Adsense

Jumaat, 12 November 2010

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Sam bukan Adnan

Posted:

Sam bukan Adnan

Sam bukan Adnan



SELEPAS berjaya membawakan watak Adnan dalam filem pecah panggung Adnan Sempit, nampaknya, aktor Shaheizy Sam atau Sam bergelut untuk membuang bayangan Adnan yang melekat dengan dirinya.

Terbiasa dipanggil Adnan oleh peminat, Sam bagaimana pun tidak mahu senario yang sama berlaku tatkala dia memegang watak lain dalam karya seterusnya. Pergelutan membuang watak Adnan itu jelas kelihatan dalam filem terbaru Sam berjudul Ngangkung.

Malah, perkara itu diakui sendiri oleh Sam dan pengarahnya Ismail Bob Hasim. Jelas Sam, dia enggan dibayangi watak Adnan untuk setiap karya yang ditawarkan kepadanya. Oleh kerana itu, dia cuba mengubah permainan watak dan perwatakannya sebagai Azim dalam filem Ngangkung dengan menggubah cara bercakap dan mimik muka.

"Perubahan itu atas permintaan pengarah yang mahu lihat saya lari daripada Adnan. Jadi, saya cuba dengan mengubah nada suara dan mimik wajah menjadi orang lain supaya umum akan terlupa kepada Sam dan Adnan. Saya mahu orang percaya yang mereka lihat dalam filem Ngangkung adalah Azim seorang pemandu lori yang gila main nombor ekor," katanya ketika ditemui pada majlis tayangan filem tersebut di Cineleisure, Damansara baru-baru ini.

Walaupun cuba melakukan satu perubahan, namun ada kalanya, mimik wajah yang dibikin Sam nampak tidak asli. Ucapnya secara jujur, dia sendiri tidak selesa apabila terpaksa bercakap dengan mimik wajah sedemikian sepanjang penggambaran berlangsung, bagaimanapun dia telah memberi yang terbaik dengan tempoh persediaan yang cukup singkat.

"Saya sendiri tidak selesa dengan waktu yang diberi untuk bersedia cukup singkat, jadi itulah hasil terbaik yang boleh saya berikan. Memang ada kalanya saya sendiri tersasul dan tergeliat lidah apabila menuturkan dialog yang panjang," ujarnya.

Buat penonton yang ingin saksikan Sam sebagai Adnan, lebih baik anda persiapkan diri supaya tidak keluar panggung dalam keadaan kecewa. Watak Sam sebagai Azim terlalu jauh berbeza dengan watak-watak komedi yang pernah dibawakannya sebelum ini.

"Saya harap peminat datang bukan mahu melihat Adnan tetapi mahu menonton sebuah filem. Saya telah melakukan yang terbaik supaya wang RM10 yang mereka laburkan untuk menonton wayang itu berbaloi," balasnya.

Meskipun begitu, Sam mengerti andai peminat gemarkan dirinya menjadi Adnan untuk setiap drama dan filem yang dilakonnya. Bagaimanapun, sebagai pelakon yang versatil, Sam tidak mahu tersekat di takuk lama sebaliknya ingin mencuba sesuatu yang baru.

"Saya harap peminat faham kerana sebagai pelakon saya harus menjaga profil kerja yang saya miliki. Memang saya berjaya sebagai Adnan tetapi saya tidak boleh terus tersekat dengan watak Adnan. Macam dalam filem KL Drift 2, walaupun saya bawa watak serius, penonton boleh ketawa.


KURANG selesa tetapi Sam tetap memberikan penyampaian yang terbaik kepada watak Azim dengan suntikan mimik muka berbeza.


"Sebenarnya kalau peminat suka saya begitu saya sendiri tidak kisah kerana itu hak mereka. Cuma saya harap mereka akan terus menyokong saya walaupun saya bukan lagi lelaki bernama Adnan," tuturnya.

Tidak idam anugerah

Kejayaan demi kejayaan datang bergolek pada jejaka berusia 28 tahun sejak dia muncul dalam filem Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam pada tahun 2009 nama Sam mula mendaki menaiki tahap yang lebih tinggi.

Selepas kegagalan meraih sebarang anugerah meskipun telah tercalon dalam kategori Pelakon Pembantu Terbaik menerusi filem Bohsia pada Festival Filem Malaysia Ke-22 tahun lalu, nampaknya tahun ini dia menebus kembali anugerah dalam kategori yang sama menerusi filem Evolusi KL Drift 2.

Sungguhpun telah memenangi anugerah, ramai pula yang berkata Sam layak untuk menggondol anugerah kategori Pelakon Lelaki Terbaik sementelah filem Adnan Sempit mendapat kutipan pecah panggung iaitu RM7.8 juta dalam masa lima minggu tayangannya.

Luah Sam, dia bersyukur dengan apa yang dimiliki malahan, dia sendiri bukan seorang pelakon yang mengejar anugerah. Jika, mahu diberi, ia satu penghargaan untuk penat lelahnya.

"Saya rasa Bront Palare seorang pelakon hebat dan dia sememang layak untuk anugerah itu. Saya telah mendapat bahagian saya, rasanya cukuplah. Sebenarnya bagi saya terbaik itu bukannya khas untuk orang yang menang anugerah.

"Kalau naik ikutkan semua pelakon merupakan yang terbaik, mereka memiliki kelebihan pada sisi tertentu yang tidak boleh dinilai oleh mata juri majlis anugerah. Tidak menang anugerah, mereka masih terbaik di hati peminat. Terbaik dalam majlis anugerah dinilai hanya beberapa pihak sahaja dan saya lebih suka dinilai oleh penonton yang pergi menonton filem saya di panggung wayang," ujarnya.

Tegas Sam, kenyataannya itu bukan bermakna dia tidak menghargai majlis anugerah yang berlangsung setiap tahun. Cuma persepsi majlis anugerah sedikit berbeza buatnya.

"Memang saya tidak anggap majlis anugerah itu sebuah majlis kalah menang kerana festival filem merupakan satru pesta yang besar untuk penggiat industri filem. Setiap tahun saya hadir ke festival filem bukan untuk menang tetapi untuk bertemu rakan-rakan industri filem.

"Rasanya waktu itu sahaja saya akan lihat wajah-wajah yang saya jarang jumpa kerana kesibukan masing-masing. Jadi, majlis anugerah satu pesta untuk orang seperti kami berkumpul dan bertanya khabar selain menghangatkan lagi industri filem. Kalau tidak ada majlis anugerah tidak boleh juga kerana industri filem akan jadi bosan," katanya.

Kesukaran Azim

Bercerita sedikit mengenai filem Ngangkung, tutur Sam, agak sukar untuknya membawa watak Azim. Namun, atas tunjuk ajar pengarah dan rakan-rakan gandingannya iaitu Angah Raja Lawak dan Azad Jazmin perkara yang sukar menjadi mudah.


TENAGA kerja filem Ngangkung yang diarahkan oleh Ismail Bob Hashim (berdiri dua dari kiri).


Tambah Sam, mereka bertiga begitu serasi memandangkan sering bekerjasama dalam drama dalam filem sebelum ini.

"Memang susah nak bawa watak Azim kerana kena jaga cara bercakap dan mimik muka yang berbeza daripada apa yang saya lakukan setiap hari. Kalau tidak puas hati saya minta pengarah lakukan babak yang sama sekali lagi sehingga dia berpuas hati dan dapat apa yang dia mahukan.

"Kalau diminta buat 100 kali babak yang sama demi mencapai kualiti terbaik pun saya sanggup. Walaupun ia sebuah filem komedi seram, banyak mesej yang berguna dipaparkan dalam filem Ngangkung," katanya yang kini sedang sibuk dengan penggambaran sebuah filem baru terbitan Red Communication Sdn. Bhd.

Filem Ngangkung yang menelan kos sebanyak RM1.8 juta dan bakal ditayangkan pada 25 November depan adalah sebuah filem yang mengisahkan Azim (Sam) terjebak dengan hobi dua rakan baiknya, Tasnim (Azad) dan Wan (Angah) yang merupakan kaki nombor ekor atas desakan isterinya yang sering memperlekehkan pekerjaannya sebagai pemandu lori.

Ketiga-tiga mereka berjumpa pelbagai bomoh dengan satu hasrat iaitu nombor ekor dan tanpa disedari mahkluk halus yang diseru itu mengikut mereka pulang dan mengganggu anak dan isteri mereka di rumah.

Pelbagai perkara lucu terjadi sepanjang filem berlangsung, sesuai dengan genre komedi seram. Selain mereka bertiga, pelakon lain yang turut terlibat adalah Putri Mardiana, Eira Syazira, Farisya Fatin, Lan Pet Pet, Azlee Jaafar dan Ruzaidi Abdul Rahman.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Hasrat murni Lindsay

Posted:

Hasrat murni Lindsay

Hasrat murni Lindsay


LINDSAY LOHAN


MENDAPAT pelajaran paling berharga adalah hikmah di sebalik masalah kecanduan alkohol dan dadah yang dilalui oleh pelakon cantik, Lindsay Lohan.

Pengalaman bertapa dan harus menjalani kehidupan yang jauh daripada perkataan glamor di Pusat Pemulihan Betty Ford telah memberikan inspirasi buat Lindsay untuk membantu generasi muda yang lain dengan bakal menubuhkan sebuah pusat pemulihan miliknya sendiri.

Pelakon filem Mean Girls tersebut bakal menghabiskan semula untuk masa yang lama di pusat pemulihan tersebut dan dijadualkan bebas pada bulan Januari depan. Durasi yang lama di pusat tersebut membuatkan Lindsay terfikir untuk bangun dan membantu orang lain.

Niat murni Lindsay ini diungkapkan oleh ibunya, Dina Lohan yang mengakui bahawa proses pemulihan yang dijalani telah benar-benar merubah kehidupan anaknya.

"Dia mahu membuka fasiliti pemulihan sendiri untuk membantu golongan remaja yang lain. Lindsay benar-benar mengambil berat hal ini. Kita hanya mampu berfikiran positif dan melihat masa hadapan untuk mebantu keluarga lain,"ujar ibunya merangkap pengurus Lindsay.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.