Adsense

Rabu, 3 Oktober 2012

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Dunia baru Wann

Posted: 02 Oct 2012 10:13 AM PDT

SEJAK mendirikan rumah tangga dan menetap di Singapura, namanya seakan sepi dari dunia hiburan.

Namun, bukanlah bermakna dia menghilangkan diri atau meletak noktah terhadap kerjaya nyanyian.. Cuma tugas sebagai isteri dan ibu membataskan penyanyi Wann untuk terus aktif dalam bidang ini.

Bagaimanapun, selagi darah seni terus mengalir, bidang nyanyian tidak pernah dilupakan. Sesekali bila ada peluang, pemilik nama penuh Wan Rashidah Meor Abdul Rashid, 42, pasti akan membuat kemunculan istimewa untuk menghiburkan peminat.
Saya tidaklah meninggalkan terus dunia nyanyian. Walaupun sudah berumah tangga dan menetap di Singapura, saya tetap penuhi undangan nyanyian. Namun, apabila sudah ada anak, saya perlahankan aktiviti nyanyian kerana mahu memberi sepenuh tumpuan kepada mereka.

Selepas masing-masing sudah besar, barulah saya kembali aktif. Tapi menyanyi sekarang bukanlah satu keperluan. Kalau ada peluang, saya menyanyi. Tak adalah sampai tahap seperti zaman kegemilangan saya dulu, kata Wann.

Apabila menyebut nama Wann, selain suara uniknya, perkara lain yang terlintas dalam fikiran tentulah imejnya yang seksi dan gaya manjanya.

Dalam meniti usia 42 tahun, penampilan wanita ini masih hangat seperti dulu. Ketika mengulas perkara itu, sambil ketawa Wann menganggap perkara itu sudah sebati sebati dalam dirinya.
Tapi saya rasa, saya tak seksi seperti zaman muda dulu. Mungkin disebabkan saya memang suka bergaya membuatkan penampilan saya nampak seksi.

Namun, itu tidak bermakna saya kekal dengan imej begini selama-lamanya. Sampai masanya nanti saya akan berubah perlahan-lahan, ujarnya yang suatu ketika dulu juga terkenal dengan imej bertopi.

Rencam penyanyi lama apabila dilihat kembali aktif, pasti ditanya apakah mereka tidak berminat untuk merakam lagu baru. Menjawab pertanyaan itu, penyanyi yang berasal dari Teluk Intan, Perak ini mengakui pernah ditawar membikin album baru. Cuma kata Wann, rezeki masih belum berpihak kepadanya

Tawaran yang mahukan saya merakam album memang ada, tapi rezeki belum ada. Banyak faktor yang menyebabkan saya terpaksa menolak tawaran itu.

Faktor masa dan kedudukan saya yang menetap di Singapura membuatkan saya perlu berfikir panjang sebelum membuat keputusan. Insya-Allah kalau ada rezeki saya nanti, adalah, katanya yang pernah berlakon dalam filem Pelumba Malam.

MUNGKIN ada yang terkejut apabila Wann rupanya tidak menggalakkan dua orang anaknya, Mohd Israfael, 17 dan Natasha, 15, menceburi bidang seni kerana Wann lebih selesa buah hatinya itu berjaya dalam pelajaran.

Terus terang saya tidak menggalakkan mereka menceburi bidang ini. Biarlah mereka memberi tumpuan kepada pelajaran. Cuma mereka ada belajar bermain muzik seperti piano, itu saya benarkan, katanya.

Hampir dua dekad mendirikan rumah tangga, ternyata Wann bahagia dengan kehidupannya sekarang. Baginya, tiada apa yang diharapkan, selain melihat mahligai yang dibina terus bertahan hingga akhir hayat.

Dalam kehidupan berumah tangga, perselisihan faham itu perkara biasa. Apa yang penting, ketika sedang marah, kita kena banyak bersabar sambil mengingati saat manis ketika kali pertama berkenalan. Barulah keadaan akan kembali seperti biasa, kata Wann mengenai rahsia menjaga keharmonian rumah tangga.

Wann berkahwin dengan seorang kakitangan di bahagian satelit MediaCorp di Singapura, Thazah Hamzah pada 1993.

AKSI Wann ketika menjayakan konsert R&R anjuran stesen Sinar FM di Johor Bharu, malam Sabtu lalu membuktikan dirinya masih berbisa.

Wann memukau peminatnya menerusi empat lagu yang pernah berada di carta atas sekali gus meneruskan kelangsungan dalam dunia seni. Antara lagu didendangkan termasuk Aku Bagai Teka-Teki, Bossanova, Joget Siapa Dia dan Lamunan Hati.

Ternyata, suaranya yang unik dan tersendiri itu kekal dan tidak berubah. Mungkin vokal meneran itulah yang membuatkan nama Wann terus terpahat dalam ingatan peminat tegarnya.

Dengan bakatnya itu, Wann sudah merakamkan lebih 10 album solo bersama syarikat rakaman Suara Cipta Sempurna (SCS) dan Rock Records.

Hantu Kapcai juara carta

Posted: 02 Oct 2012 10:09 AM PDT

Pada mulanya mereka agak risau untuk mempertaruhkan genre komedi aksi, memandangkan pasaran industri perfileman kini yang agak sukar untuk dijangkakan. Namun risiko diambil Showbiz Productions menerbitkan filem Hantu Kapcai dikatakan berjaya membuahkan hasil.

Elemen rempit dan hantu yang ditonjolkan di dalamnya meletakkan filem berkenaan pada kedudukan teratas carta pecah panggung hujung minggu lalu, mengatasi filem animasi Hollywood, Hotel Transylvania, dengan anggaran kutipan kasar lebih RM2 juta dalam tempoh empat hari tayangan sejak ia ditayangkan 27 September lalu.

Penerbitnya, Jaja Nadzir, tidak menyangka sambutan begitu baik diberikan peminat kepada filem terbabit, ketika judul lain sukar untuk mencatat pungutan memberangsangkan.
Saya dimaklumkan, filem ini mendapat kutipan harian tertinggi sejak ditayangkan dan ia meningkat pada setiap hari. Saya mengharapkan Hantu Kapcai setidak-tidaknya dapat membantu mengembalikan semula minat orang ramai untuk menonton filem tempatan, seterusnya menolong mengubah suasana suram kutipan.

Sebelum kami memutuskan untuk menerbitkan filem ini, kami agak takut juga jika ia gagal di pasaran. Namun kita berserah saja kepada penonton. Saya masih menunggu jumlah sebenar kutipan dan buat masa sekarang, apa yang saya boleh katakan sambutannya memuaskan, katanya ketika dihubungi, semalam.

Meskipun filem itu diklasifikasikan untuk tontonan 18 tahun ke atas, Jaja berpuas hati dengan sambutan diterima dan mengharapkan filem itu mampu mencapai kutipan antara RM3 juta hingga RM5 juta, sehingga akhir tayangan.

Berasakan judul terbabit mampu meraih kutipan lebih tinggi jika diletakkan di bawah klasifikasi Umum, Jaja tetap akur dengan keputusan Lembaga Penapisan Filem (LPF).
Mungkin babak akhir filem ini, yang memberikan gambaran alam lain, boleh disalah tafsir oleh kanak-kanak. Tetapi apa yang cuba disampaikan pengarah hanyalah imaginasi mimpi saja.

Sudah tentu kita mengharapkan filem ini dapat ditonton semua lapisan umur dan menjadi hiburan sekeluarga. Tetapi itulah keputusan LPF, jadi kita terima saja, katanya.

Garapan sulung Ghaz Abu Bakar itu bukan saja diterima penonton kerana jalan ceritanya yang santai, malah pemilihan pelakon yang tepat juga menjadi faktor ia mendapat sambutan. Filem ini dibintangi Zizan Razak, Fizz Fairuz, Remy Ishak, Hairul Azreen dan Neelofa.

Belum terfikir untuk menerbitkan kesinambungan filem itu, Jaja sebaliknya mahu memfokuskan kepada lima filem terbaru yang akan dikeluarkan Showbiz Productions, tahun depan.

Insya-Allah kalau ada permintaan dan sambutannya cukup memberangsangkan, saya tidak mengatakan tidak untuk menghasilkan susulannya. Buat masa sekarang saya nak fokuskan kepada filem lain pula.

Bagaimanapun saya tidak meletakkan sebarang sasaran, berapa banyak filem kami keluarkan dalam setahun, kerana ia bergantung kepada keadaan pasaran. Namun begitu, kami sentiasa bersedia dengan karya terbaru, katanya yang akan menerbitkan filem berjudul Kahwin 5, hujung tahun ini, diikuti Dendam Orang Mati.