Adsense

Selasa, 21 Februari 2012

borak kosong

borak kosong


Ngeri..Cara Ekstrim Latihan Menembak Tentera China Agar Fokus dan Jitu

Posted: 21 Feb 2012 09:00 PM PST

Sebagai penembak jitu atau snipper mutlak diperlukan konsentrasi penuh agar sasaran yang dituju boleh kena. Ada hal yang unik dan ekstrim bagaimana cara tentera di China saat berlatih menembak iaitu dengan menggunakan serangga yang merayap dan terkadang menggigit di wajah dan tubuh mereka, ujian yang sungguh susah bagi orang awam. Melihatnya saja sudah ngeri.









Lelaki Dewasa Inggris Masih Tidur Sama Boneka Beruang Teddy

Posted: 21 Feb 2012 08:45 PM PST


TRIBUNNEWS.COM - Sebanyak 35 peratus lelaki dewasa di Inggris, ternyata masih belum boleh  tidur sendiri. Anehnya, mereka lebih memilih tidur bersama dengan beruang Teddy.


Hal itu diketahui, berdasarkan hasil kajian yang dilakukan oleh lembaga kajian yang terafiliasi dengan Hotel Travelodge. Seperti dilansir oleh Upi.com, lembaga kajian tersebut mewawancara seramai  enam ribu orang koresponden di Inggris, setelah sebanyak 75 ribu boneka beruang Teddy, ditemukan tertinggal di bilik hotel di 452 hotel di seluruh Inggris. Ternyata banyak dari boneka itu, tidak dimiliki oleh anak-anak. 


Dari enam ribu responden yang ditanya oleh Travelodge, 25 peratus dari responden lelaki mengaku selalu membawa boneka Teddy mereka kala berpergian untuk urusan bisnis. 


Boneka itu menurut mereka, boleh mengingatkan mereka pada rumah, dan membantu mereka untuk tertidur nyenyak.


Dalam hasil survey juga ditemukan, bahawa 51 orang dewasa di Inggris masih meyimpan boneka beruang Teddy, dari masa kecil mereka, dan rata-rata usia boneka-boneka tersebut adalah 27 tahun.


Satu dari 10 lelaki bujang yang disurvei di Inggris, mengaku mereka menyembunyikan boneka beruang Teddy mereka, ketikakekasih mereka menginap bersama, sementara 14 peratus lelaki yang sudah menikah mengaku menyembunyikan boneka beruang mereka, jika ada keluarga dan teman datang berkunjung.


Sementara lima belas peratus lelaki, dan 10 peratus wanita di Inggris, mengatakan mereka memperlakukan boneka mereka sebagai teman terbaik mereka, dan akan berbagi rahsia intim mereka dengan boneka beruang tersebut.

Nak jadi jururawat mesti seksi

Posted: 21 Feb 2012 08:30 PM PST


TRIBUNNEWS.COM - Sebuah hospital di Stockholm, Sweden, memasang iklan peluang kerja untuk jururawat wanita, namun salah satu syaratnya, si pelamar harus seksi seperti bintang televisyen.


Namun pihak hospital t mengatakan, iklan yang dikemas secara berlebihan itu, hanyalah sebagai bentuk untuk menarik perhatian masyarkat.


"Kami sedang mencari dan ingin merekrut jururawat yang kompeten di atas itu semua, tapi kami ingin menonjol sedikit melalui kempen iklan kami, dan kami berhasil melakukan itu," kata Manager hospital umum Stockholm Selatan,  Jorgen Andersson, seperti dikutip dari Upi.com, Selasa (21/2/2012).


Menurut Jorgen, iklan tersebut tidak dimaksudkan untuk menjadi eksklusif, dan para pemohon tidak diwajibkan menyertakan foto dalam aplikasi lamarannya.


"Tentu saja, wajah menarik bukanlah yang menjadi persyaratan kami. Kami ingin seorang jururawat yang berkualiti dan baik melaksanakan pekerjaan mereka, terlepas dari tampilannya," katanya.


Sementara menurut Ktua jururawat , Elisabeth Gauffin, iklan tersebut dikemas sedemikian rupa, agar orang-orang yang membacanya dilanda rasa ingin tahu, dan berimajinasi, namun diatas itu semua, pihaknya akan tetap mengedepankan kualiti sebagai syarat utama merekrut jururawat.


"Anda akan termotivasi, dan memiliki rasa humor," ucapnya.

Di Kenya, Lleaki Sering Dipukul Perempuan

Posted: 21 Feb 2012 08:15 PM PST


TRIBUNNEWS.COM ,  Sebuah organisasi pembela hak asasi manusia, menyerukan kepada seluruh lelaki di Kenya untuk melakukan mogok makan selama enam hari, sebagai bentuk aksi protes maraknya kes Kekerasan Dalam Rumah Tangga (KDRT), yang dilakukan kaum wanita terhadap kaum lelaki.

Organisasi yang menamakan dirinya, Maendeleo Ya Wanaume, ini menyerukan kepada seluruh kaum lelaki untuk menolak makan, makanan yang disediakan oleh isteri mahupun kekasih mereka.

Mereka juga menyerukan, kepada seluruh lelaki untuk makan bersama dengan mereka di luar rumah, dan berbagi pengalaman pelecehan emosional dan fisik yang mereka alami.

Maendeleo, juga menyayangkan Pemerintah Kenya, yang mereka nilai tidak menyikapi dengan serius setiap kes KDRT terhadap lelaki.

Organisasi yang dipimpin oleh Ndiritu Njoka ini, mengatakan kepada BBC, Selasa (2102/2/2012), kempen yang digalakan pihaknya tersebut ditujukan untuk menghentikan aksi pemukulan yang dilakukan oleh kaum wanita terhadap kaum lelaki.

Maendeleo Ya Wanaume - yang berarti pengembangan lelaki didirikan untuk mendorong para lelaki yang menjadi korban KDRT, bersuara di tengah-tengah masyarakat.

Organisasi ini mengatakan seiring dengan perempuan Kenya menjadi lebih mandiri secara ekonomi, dan kerana inisiatif pemerintah untuk meningkatkan status perempuan, maka kes KDRT terhadap lelaki meningkat.

Tahun lalu, kelompok ini melakukan survei sendiri di Tengah dan Nairobi dan menemukan bahawa sampai 460.000lelaki mengatakan mereka telah mengalami beberapa jenis KDRT. (cnn)

Ada pengulas sukan buta di Zimbabwe

Posted: 21 Feb 2012 08:00 PM PST


Seorang lelaki buta di Zimbabwe secara luar biasa berhasil menghadapi mengatasi keterbatasannya dengan menjadi pengulas sukan kriket.
 Walapun ia tidak dapat melihat, Dean du Plessis telah melatih kemampuan pendengarannya pada mikrofon untuk menggambarkan perjalannya pertandingan kriket.


 "Saya lahir dengan tumor di kedua retina, dimana saya hanya diperkirakan dapat hidup selama tiga sampai maksimum lima bulan, tapi aku sekarang berusia 35 tahun," tutur Du Plessis.
 Di samping pekerjaan sebagai dj radio harian, mengisi buletin olahraga dan kolomunis surat khabar, Du Plessis juga duduk di stand sebagai pengulas sukan.


 Ia juga mengatakan bahawa dirinya tidak mendapat perlakuan istimewa tetapi sepenuhnya tergantung pada mikrofon yang mengidentifikasi karakter unik masing-masing pemain.
 "Jika saya menonaktifkan mikrofon, maka saya benar-benar menjadi buta. Jelasnya, setelah mengikuti pertandingan selama lebih dari 20 tahun dan setelah menjadi pengulas selama 10 sampai 11 tahun, Anda boleh mengerti, dan Anda boleh tahu apa yang pemain lakukan, tanpa melihat langsung jalannya pertandingan" tambahnya.

Ibu 60 tahun maut ditetak anak lelaki

Posted: 21 Feb 2012 07:45 PM PST


SUNGAI PETANI - Seorang warga emas maut dipercayai akibat ditetak anak lelakinya dengan sebilah parang dalam kejadian di rumahnya di Kampung Padang Buluh, Sidam Kiri dekat sini tengah hari ini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah ACP Mohd Zakaria Ahmad berkata dalam kejadian kira-kira pukul 1 tengah hari itu, mangsa A'inshon Abdul Rahman ,60, dipercayai ditetak suspek berumur 26 tahun pada bahagian belakang kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian.
Beliau berkata, ketika kejadian, tiada orang lain di rumah berkenaan melainkan mangsa dan suspek sahaja.
Katanya, pihaknya berjaya menahan suspek kira-kira dua kilometer dari rumah berkenaan.
"Polis telah menemui senjata tajam yang dipercayai digunakan iaitu golok (parang) perak di rumah berkenaan," katanya kepada pemberita di tempat kejadian.
Mohd Zakaria berkata siasatan awal polis mendapati suspek merupakan penagih dadah dan turut mengalami sedikit masalah mental yang memerlukannya mengambil ubat-ubatan termasuk ubat penenang secara berkala.
Punca kejadian masih dalam siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh, katanya.
"Setakat ini kami belum masih menemu bual suspek sebab apa tetak mak dia, sama ada berlaku pertengkaran nak duit atau sebaliknya kita tidak tahu, semuanya masih dalam proses siasatan," katanya.
Mayat mangsa dibawa ke Hospital Sultan Abdul Halim di sini untuk bedah siasat.
Sementara itu, jiran mangsa Maznan Omar, 48, berkata dia pergi ke tempat kejadian setelah dimaklumkan adik lelakinya yang kebetulan melalui rumah mangsa bahawa dia melihat mangsa berada dalam keadaan terlentang dan berlumuran darah di bahagian dapur.
"Semasa saya sampai di rumah mangsa, saya tengok mangsa telah meninggal dunia dan anak lelaki dia pun tak ada. Saya lihat ada ikan dan sayur-sayuran, mungkin mangsa pada waktu itu nak masak makan tengah hari. Selepas itu, saya
pergi ke balai polis berhampiran untuk buat laporan polis," katanya.
Seorang lagi jiran, Fazilah Hussein, 27, berkata dia tidak mendengar sebarang bunyi bising yang menunjukkan berlaku pertengkaran dari rumah mangsa.
Katanya, mangsa merupakan nenek saudaranya dan sebelum kejadian itu, mangsa telah pergi menoreh getah.
"Hanya tinggal mereka berdua sahaja di rumah memandangkan adik-beradik lain tinggal berasingan dan anak lelakinya ini merupakan anak bongsu daripada enam adik-beradik. Kami susah nak nampak anak dia ini sebab suka duduk dalam bilik sahaja," katanya. - Bernama 

sumber : sinar harian

Mufti Perlis: Lambakan filem tahyul, hantu bimbangkan

Posted: 21 Feb 2012 07:30 PM PST

KANGAR - Lambakan filem dan drama berunsur tahyul, hantu dan seram yang ditayangkan terutama melalui televisyen memberi kesan negative terhadap pembinaan masyarakat yang bertamadun, kata Mufti Perlis Dr Juanda Jaya hari ini.

Sehubungan itu, beliau berharap Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) memantau serta mengawal penayangan filem dan drama seumpama itu yang antaranya menggambarkan tahap penghinaan yang serius terhadap Islam.

Bercakap kepada pemberita di pejabatnya hari ini, beliau berkata Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis yang bersidang semalam turut membangkitkan perkara itu kerana bimbang ia mungkin mempengaruhi akidah umat Islam.

"Ia bukan hanya untuk filem-filem atau drama tempatan tetapi juga yang diimport," katanya.

Juanda percaya lambakan filem dan drama seumpama itu adalah kerana ia mendapat sambutan masyarakat sedangkan kesan jangka panjang kepada penonton adalah buruk.

Beliau turut mencadangan supaya satu kajian mengenai impak penonton terhadap filem-filem seumpama itu.

Selain itu, Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis juga membangkitkan isu eksploitasi terhadap wanita melalui iklan produk tertentu sehingga mempamerkan aurat mereka secara tidak terkawal.

"Islam meletakkan wanita pada kedudukan yang tinggi dan tidak sewajarnya mereka dieksploitasi untuk melariskan barangan," katanya.

Beliau berkata wanita Islam yang terpilih sebagai model barangan tertentu sepatutnya menutup aurat manakala yang bukan Islam perlu berpakaian sopan.

Sementara itu, Juanda melahirkan rasa kecewa dengan iklan penjualan kismis yang kononnya telah dibawa tawaf di Kaabah untuk meningkatkan khasiatnya begitu juga iklan mengenai air zam zam yang kononnya telah dibawa ke tempat solat hajat semata-mata untuk mendapatkan harga yang lebih tinggi berbanding biasa.

Beliau menyifatkan iklan seumpama itu bertujuan menipu pengguna di samping melakukan eksploitasi agama dalam perniagaan. - Bernama



sumber : sinar harian

Misha Omar bertunang semalam, kahwin akhir tahun

Posted: 21 Feb 2012 07:15 PM PST


KOTA BHARU - Penyanyi Misha Omar selamat melangsungkan pertunangan dengan kekasihnya, Firos Ezzwan Rossly, 30, di kediaman keluarganya di Buchil Bayam, di sini semalam.
Majlis pertunangan disempurnakan oleh bakal ibu mertuanya, Asmah Kenin dengan menyarung cincin di jari manis Misha atau nama sebenarnya, Samihah@Aisah Omar, 30.
"Alhamdulillah, akhirnya kami telah masuk ke satu fasa baharu dalam hubungan kami.
"Saya harap agar semua pihak mendoakan ikatan kami ini berpanjangan ke jenjang pelamin," kata penyanyi yang terkenal dengan lagu Bunga-Bunga Cinta serta Adam dan Hawa itu.
Beliau memilih Firos kerana bakal suaminya itu menepati segala ciri lelaki impiannya selain rapat dengan anak angkatnya, Muhammad Adam Emir.
Misha memberitahu, kedua-dua pihak juga bersetuju mengadakan majlis perkahwinan akhir tahun ini.
"Tarikh sebenar belum diputuskan tetapi mungkin selepas Aidilfitri nanti," katanya yang mengenali Firos lima tahun lalu.

sumber : kosmo online

Bentuk baharu badan Beyonce

Posted: 21 Feb 2012 07:00 PM PST


NEW YORK - Penyanyi terkenal, Beyonce tampil di khalayak ramai dengan bentuk badannya yang berisi di sebuah stadium di sini kelmarin selepas dia melahirkan anak pada awal Januari lalu.
Beyonce yang berusia 30 tahun menyaksikan perlawanan bola keranjang antara pasukan New York Knicks dan New Jersey Nets, di Madison Square Garden di sini.
Penyanyi itu duduk di tempat duduk penonton dan dia datang bersama suaminya yang juga seorang penyanyi Jay-Z, 42.
Beyonce turut menurunkan tandatangan pada sebiji bola untuk seorang peminat kanak-kanak di stadium tersebut.
Kehadiran mereka dianggap oleh media Barat sebagai kemunculan bersama Beyonce dan suaminya sejak kelahiran anak perempuan mereka pada 7 Januari lalu.
Beyonce yang popular dengan lagu 4 memakai seluar panjang berwarna gelap dan baju T berwarna putih dan jaket berwarna kuning. - Agensi
sumber : kosmo online

Bekas juara dunia dikecam langgar anjing

Posted: 21 Feb 2012 06:45 PM PST


SINGAPURA: Bekas juara boling dunia menjadi sasaran kemarahan di Internet semalam, selepas dia didakwa melanggar seekor anjing dengan kereta Porsche dan membiarkan ia mati.
Gambar bangkai anjing hamil itu terbaring di jalan selepas dirempuh Remy Ong tersebar di Internet dan menarik perhatian meluas.

Cebisan nombor pendaftaran kereta Ong kelihatan tercicir di sebelah bangkai haiwan itu.


Laporan media dan aktivis hak haiwan mengenal pasti pemilik kenderaan itu adalah Ong yang pernah memenangi kejuaraan perseorangan di Kejohanan Boling Dunia di Korea pada 2006.

Media melaporkan, Ong, 33, mengaku melanggar anjing liar itu dan memohon maaf atas tindakannya.


Kritikan di Internet bertumpu kepada kegagalan Ong berhenti untuk membantu anjing berkenaan. Antara pengkritik itu menulis: "Kita mengharapkan atlet menjadi manusia yang terhormat dan berintegriti tetapi tindakan Ong mendedahkan kelemahan watak yang serius." - ST



sumber : myMetro

Pelatih ilmu kebal maut kena asid

Posted: 21 Feb 2012 06:30 PM PST


JAKARTA: Dua penduduk Jalan Kelapa Dua di Cilincing, Jakarta Utara, maut akibat disimbah asid dalam latihan mereka menguasai ilmu kebal, lapor media semalam.
Slalindar Andri Wibowo, 24, dan Dedi Supriyadi, 26, mati selepas mengalami kesan lecur serius di seluruh badan mereka.

Adik mangsa, Lisa Faja Riana, berkata Slalindar dan Dedi pergi ke Serang di Banten untuk belajar seni persembahan tradisional dan ilmu kebal daripada seorang guru di situ.


Katanya, turut menyertai Slalindar dan Dedi ialah dua lelaki lain dikenali sebagai Oman dan Hendra.

"Ketika menjalani latihan menguasai seni persembahan mistik itu, mereka dicurah dengan asid bagi menguji keberkesanan ilmu kebal yang dipelajari," katanya kepada media ketika ditemui di rumah mayat Hospital Jeneral Cipto Mangunkusumo, kelmarin.


Banten memang terkenal sebagai pusat seni tradisional dikenali sebagai debus yang memerlukan pesertanya mempamerkan kemahiran mengatasi pelbagai jenis senjata dan api.



Lisa, 20, berkata Slalidar tidak memberitahu isterinya tujuan sebenar dia ke Banten.

Kata Lisa, Slalindar mendakwa pergi ke situ untuk solat berjemaah sambil mendalami ilmu agama.


"Kami terkejut apabila ada seseorang menghubungi untuk memaklumkan insiden berkenaan," katanya.

Slalindar meninggalkan seorang isteri dan seorang anak berusia tiga tahun, manakala Dedi pula meninggalkan anak baru berusia dua bulan. - Kompas.com



sumber : myMetro

Amah mangsa rogol dicampak dari tingkat dua terselamat

Posted: 21 Feb 2012 06:15 PM PST


SINGAPURA: Seorang pembantu rumah warga Indonesia didakwa dirogol dua kali oleh seorang jiran sebelum dia dicekik dan dicampak melalui tingkap rumah pangsa, lapor Straits Times semalam.
Mangsa - berusia 26 tahun ketika kejadian - terselamat walaupun mengalami kecederaan parah.

Mahkamah Tinggi diberitahu, identiti mangsa dan tertuduh - bekas pengawal keselamatan berusia 44 tahun - tidak didedahkan atas arahan mahkamah.


Straits Times melaporkan, kejadian berlaku di tingkat dua rumah pangsa berkenaan pada September 2009 apabila mangsa keluar dari rumahnya untuk menghidupkan semula suis litar yang terpelantik sebelum itu.

Tertuduh yang tinggal di depan rumah amah terbabit kemudian menolak mangsa ke rumah kosong dan merogolnya.


Lelaki itu juga mencederakan mangsa dengan gunting sebelum mencekiknya dengan tali.



Polis menemui mangsa terbaring di tingkat bawah bangunan berkenaan dengan kesan kecederaan parah.

Jika disabitkan kesalahan atas tuduhan cuba membunuh dan merogol, tertuduh berdepan hukuman penjara seumur hidup dan dikenakan sebatan 24 kali. - Asiaone



sumber : myMetro

Guru muda yang cun ini tiduri pelajar remaja

Posted: 21 Feb 2012 06:00 PM PST



PHILADELPHIA: Seorang guru sekolah menengah didakwa melakukan hubungan seks beberapa kali dengan pelajar berusia 17 tahun dalam kereta serta hotel Ramada Inn, lapor media semalam.
Rachel Farrell, 25, baru berkahwin dua bulan apabila didakwa menjalin hubungan kelamin dengan pelajar terbabit.


Menurut laporan, Rachel mengajar kanak-kanak membaca di Sekolah Tinggi Bangor di Pennsylvania.
Selepas skandal berkenaan terdedah, Rachel meletak jawatan dan bercerai.


Dia kini berdepan tiga tuduhan merosakkan remaja.


Sementara itu, sumber berkata, polis mengesyaki Rachel turut mengadakan hubungan seks dengan tiga pelajar lain.
Remaja itu kini berusia 18 tahun mengaku mula berkomunikasi dengan Rachel melalui Facebook sebelum hubungan itu dilanjutkan ke ranjang beberapa kali di lokasi berbeza.


Katanya, antara lokasi itu adalah kawasan meletak kenderaan yang jauh daripada orang ramai.
Penyiasat mendapati, hubungan seks itu pernah berlaku di kawasan meletak kenderaan Walmart dan Ramada Inn di Tannersville, daerah Monroe.


"Rachel mengaku kepada rakannya, dia pernah mengadakan hubungan seks dengan dua pelajar berusia 17 tahun," katanya.


Rachel berkahwin pada Jun 2010, manakala hubungan sulitnya mula berlaku di antara Ogos tahun sama sehingga Januari 2011. - DM


sumber : myMetro

Jelingan di pub bawa padah

Posted: 21 Feb 2012 05:45 PM PST


KUALA LUMPUR: Seorang pemandu teksi cedera parah di lengan selepas ditetak sekumpulan lelaki yang tidak berpuas hati dengan dirinya hanya kerana menjeling mereka dalam sebuah pub di Brickfields, di sini, awal pagi semalam.
Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai, Zack, 27, berkata, dia datang ke pub berkenaan menemui adiknya jam 5.30 pagi selepas selesai bekerja.

Menceritakan kejadian, dia baru tiba dan duduk bersama adiknya sambil memerhatikan orang ramai yang berkunjung di pub berkenaan sebelum ditengking seorang lelaki dalam sekumpulan 20 orang dengan berkata 'apa pandang-pandang? tak puas hati ke?'.


"Saya terus mengalihkan pandangan, namun tiba-tiba lebih 10 lelaki mengerumuni saya sebelum seorang daripada mereka bertindak mencekik saya sambil mengeluarkan kata kesat.

"Bagaimanapun, tindakan pantas pengawal pub berkenaan menghentikan perbuatan lelaki terbabit sebelum saya dan adik saya meninggalkan pub berkenaan," katanya.


Zack berkata, ketika berada di depan pub itu, kumpulan terbabit sekali lagi mendekatinya dan cuba menyerang dia dan adiknya, namun mereka melarikan diri sebelum berhenti di stesen minyak berdekatan pub itu untuk mendapatkan bantuan seorang rakan.



"Ketika berhenti di stesen minyak itu, tiba-tiba datang kereta jenis Honda Jazz meluru ke arah teksi saya. Melihat keadaan itu, saya keluar daripada kenderaan yang saya naiki untuk berbincang, namun mereka melanggar saya.

"Sejurus saya terjatuh, tujuh lelaki keluar dari kereta berkenaan bersenjatakan parang cuba menetak leher saya. Akibat menahan tetakan itu menggunakan tangan, saya luka parah," katanya ketika ditemui Harian Metro.


Menurutnya, selain menetak dan membelasahnya, teksinya turut dirosakkan. Adiknya sempat melarikan diri bersama rakannya yang tiba lima minit selepas itu dengan menaiki teksinya yang dirosakkan itu manakala dia sempat berlari ke KL Sentral sebelum mendapatkan teksi lain dan terus ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) mendapatkan rawatan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abd Bari Wan Abd Khalid ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan berkata pihaknya menjalankan siasatan lanjut.



sumber : myMetro

Malang hari pertama kerja

Posted: 21 Feb 2012 05:30 PM PST


LUKUT: Seorang lelaki tidak menyangka hari pertama tugasnya memandu lori tangki membawa pengalaman paling tidak dilupakan apabila lori itu terbalik dan menumpahkan hampir 21,840 liter petrol di Kilometer 16, Jalan Seremban-Lukut, berhampiran Kampung Sungai Sendayan di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 11.30 pagi itu, pemandu berusia 42 tahun itu baru pertama kali membawa lori tangki bermuatan minyak petrol untuk dihantar ke stesen minyak.

Difahamkan, ketika kejadian mangsa dalam perjalanan membawa 21,840 liter petrol dari Pelabuhan Klang ke sebuah stesen minyak di Batu 10, Lukut, dekat sini.


Penyelia Pengangkutan Penghantaran Minyak Syarikat terbabit, Zul Hassan berkata, pemandu itu, Yew Ah Peng, baru pertama kali bertugas dan diarah menghantar petrol ke stesen minyak berhampiran, tetapi dia tersalah jalan dan hilang kawalan ketika cuba membuat pusingan tiga penjuru menyebabkan lori terbalik.

"Pemandu itu yang datang dari arah Sepang, terlepas stesen minyak terbabit sebelum bertanya arah kepada orang ramai dan membuat pusingan dengan masuk ke simpang jalan kecil.


"Bagaimanapun dia hilang kawalan ketika mahu mengundurkan lori menyebabkan lori terbalik kerana jalan di situ berbukit," katanya.



Menurutnya, pemandu itu di bawah pengawasannya memandangkan dia baru dilatih empat hari sebelum dibenarkan memandu berseorangan. "Bagaimanapun, pihak syarikat memanggil kren bagi mengangkat lori serta memindahkan minyak ke lori lain bagi mengelak kejadian buruk," katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Port Dickson, Yahya Jaafar berkata pihaknya menerima panggilan kira-kira jam 11.42 pagi dan tiba di tempat kejadian 30 minit kemudian.


"Kami menggunakan pasir untuk menyekat minyak mengalir ke longkang dan jalan raya," katanya.

"Tiga jentera dari Balai Bomba Seremban 2 dan Port Dickson dikerah ke tempat kejadian bagi mengawal keadaan," katanya.


Menurutnya, syarikat minyak berkenaan bertindak pantas menyedut minyak dari tangki lori yang terbalik ke dalam tangki tangki lain.



sumber : myMetro

Tendangan selamatkan diri daripada diperkosa

Posted: 21 Feb 2012 05:15 PM PST


KUALA LUMPUR: Tendangan kuat seorang wanita berusia 24 tahun menyelamatkan dirinya daripada dirogol seorang lelaki warga India dalam kejadian di hadapan sebuah kedai di Sri Petaling, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 7 pagi itu, mangsa yang dalam perjalanan untuk membuka kedai majikannya di kawasan berkenaan tiba-tiba menyedari diekori seorang lelaki berusia 30-an namun tidak mengendahkannya.

Menurut sumber, sebaik tiba di tempat kerja, lelaki terbabit menghampiri mangsa lalu menolaknya dari belakang menyebabkan mangsa tersandar ke dinding.


"Lelaki itu mengarahkan mangsa membuka pintu tempat kerjanya. namun arahan itu tidak dipedulikan.

"Selepas memastikan tiada orang lain di kawasan itu, lelaki terbabit memegang kemaluan mangsa. Malah, lelaki itu dilaporkan cuba untuk merogol mangsa.


"Tersentak dengan tindakan itu, mangsa merayu supaya tidak diapa-apakan namun lelaki terbabit masih cuba untuk menanggalkan pakaian mangsa," katanya.



Sumber berkata, tidak tahan dengan tindakan keji lelaki itu yang tidak mengendahkan rayuannya, wanita terbabit menendang lelaki itu dengan kuat.

"Tendangan itu menyebabkan lelaki berkenaan terjatuh lalu kesempatan itu digunakan mangsa untuk menjerit meminta pertolongan," katanya.


Panik dengan tindakan dan jeritan wanita berkenaan, lelaki itu kemudian melarikan diri meninggalkan kawasan berkenaan.

Mangsa kemudian bergegas membuat laporan di Balai Polis Sri Petaling, di sini, untuk tindakan lanjut.


Sementara itu, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan.



sumber : myMetro

Lelaki angau ugut rodok janda tolak cinta

Posted: 21 Feb 2012 05:00 PM PST


PADANG BESAR: "Aku sayang hang, jangan buat aku macam ni, jangan paksa aku rodok hang," ugut seorang lelaki mengancam merodok perut seorang janda dengan gunting selepas cintanya ditolak wanita berkenaan.
Dalam kejadian Ahad lalu, janda berusia 28 tahun beranak satu itu bukan saja diugut ditikam, malah dia turut dibelasah dan dicekik peniaga berusia 26 tahun itu.

Difahamkan, baju dipakai wanita itu dikoyak suspek kerana tidak puas hati dengan tindakannya berpindah ke kawasan jauh dari rumahnya.


Menurut sumber, kejadian dipercayai berlaku kira-kira jam 10 malam selepas mangsa memberitahu tidak lagi lagi tinggal di sebuah taman perumahan di Beseri di sini, yang berhampiran dengan rumah suspek.

Menurutnya, lelaki itu datang ke rumah wanita berkenaan dan berlaku pertengkaran antara mereka selepas wanita itu memberitahu mahu berpindah ke rumahnya di Kangar selepas menyewa di kawasan itu sejak beberapa bulan lalu.


"Wanita itu juga menyatakan mahu berpisah dengan lelaki berkenaan yang mencetuskan kemarahan peniaga itu sebelum dia memukul wanita terbabit.



"Mangsa juga dicekik lelaki itu yang berang sehingga menyebabkannya terpaksa menjerit dan meronta-ronta meminta dirinya dilepaskan," katanya.

Menurutnya, wanita itu yang berjaya melepaskan diri, ditarik semula suspek yang mengeluarkan gunting dibawanya sambil mengancam menikam mangsa.


"Lelaki itu merayu kepada janda berkenaan tidak memutuskan hubungan mereka, namun wanita itu enggan melayan lalu meninggalkan suspek dengan menaiki keretanya untuk pulang ke rumah," katanya.

Ketua Polis Daerah Padang Besar, Superintendan Che Man Md Dros berkata wanita itu membuat laporan di Balai Polis Beseri, kelmarin, mendakwa selain diugut ditikam oleh suspek, dia juga dibelasah kerana mahu berpindah ke kawasan lain.


Katanya, wanita itu memberitahu lelaki berkenaan tidak pernah berkelakuan sedemikian sebelum ini, tetapi menjadi pemarah dan ganas apabila wanita itu ingin berpindah dan menolak cintanya.


"Mangsa bukan saja dibelasah suspek, malah dicekik kerana marah wanita itu tidak mempedulikan cintanya," katanya, di sini, semalam.


Katanya, polis memburu lelaki berkenaan yang menghilangkan diri untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana ugutan jenayah.



sumber : myMetro

‘Bayar atau dapat malu’

Posted: 21 Feb 2012 04:45 PM PST


KUCHING: "Kalau kamu tidak bayar sehingga Sabtu ini, sesuatu yang buruk pasti berlaku ke atas kamu." Itu antara kandungan khidmat pesanan ringkas (SMS) diterima seorang lelaki daripada bekas teman wanita yang mengugut menyebarkan gambar separuh bogelnya di laman sosial facebook.
Wanita berusia 27 tahun itu muncul semula dalam hidup mangsa selepas setahun hubungan mereka terputus dan tuntutan itu kononnya sebagai ganti rugi nilai kad prabayar digunakannya bagi menghubungi mangsa sepanjang tempoh perkenalan mereka.

Menceritakan kejadian itu, mangsa yang hanya mahu dikenali Din, 22, berkata, dia sebenarnya tidak pernah bersua wanita dipercayai dari Sabah itu dan hanya mengenalinya menerusi facebook.


"Saya menyangka tiada apa berlaku selepas hubungan itu berakhir, tetapi malangnya dia muncul semula selepas setahun dan menghantar SMS supaya saya membayar RM600 kepadanya.

"Bayaran itu kononnya sebagai ganti rugi kerana sudah banyak mengeluarkan banyak wang membeli kad prabayar telefon bimbit yang digunakan untuk menghubungi saya sepanjang kami berkenalan," katanya.


Menurut mangsa, oleh kerana tidak mahu perkara itu berpanjangan, dia membayar RM150 kepada bekas teman wanitanya itu dengan harapan wanita itu dapat melupakannya dan meneruskan haluan masing-masing.



"Saya membayar RM150 selepas dinasihatkan rakan, namun sejak lima hari lalu, saya menerima SMS bertalu-talu daripada wanita itu yang menuntut baki bayaran.

"Saya hanya mendiamkan diri sehinggalah menerima SMS berbaur ugutan jika saya berdegil tidak mahu menjelaskan baki bayaran diminta," katanya yang sudah memiliki teman wanita baru.


Mangsa berkata, kira-kira jam 6.30 pagi kelmarin, dia dihubungi teman wanitanya memaklumkan gambar separuh bogelnya di facebook yang dimuat naik oleh seseorang tidak dikenali.

"Apabila diperiksa, teman wanita memaklumkan gambar itu dimasukkan menggunakan akaun facebook orang lain dan apabila saya cuba menjejaki akaun facebook dimaksudkan itu, ia seolah-olah sudah dipadamkan," katanya.


Din berkata, dia tidak pernah bertemu atau merakam gambar bersama bekas teman wanita, malah hubungan sebelum ini sekadar menerusi telefon atau facebook.


"Saya membuat laporan bagi membolehkan polis menjalankan siasatan dan mengambil tindakan kerana ia bukan saja ugutan, malah cuba mengaibkan saya dengan dakwaan tidak berasas.


"Kini, saya menyerahkan kepada polis menjalankan siasatan. Saya tidak pernah mengambil atau menghantar gambar kepada bekas teman wanita." katanya.


Sementara itu, jurucakap polis ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan kes berkenaan dan siasatan masih dijalankan.



sumber : myMetro

Remaja ini diancam dengan kematian setelah menghina korban gempa di Facebooknya

Posted: 21 Feb 2012 04:30 PM PST


Remaja dari New Zealand ini menghadapi ancaman kematian setelah menghina korban gempa di halaman Facebook. Bahkan ibunya juga mengaku tidak suka dengan perbuatan anaknya.

Amy Knowles, 16, memicu reaksi malu dari ibunya setelah halaman Facebook Amy diserang dengan pesanan dari warga New Zealand yang marah. Amy yang berasal dari Canterbury mengunjungi Christchurch ketika gempa terjadi.

"Mencuri ais krim, mabuk-mabukan dan berkeliling untuk melihat orang melakukan hubungan seksual. Gempa tidaklah buruk," tulis Amy di Facebook.

"Hampir semua orang menyuruh saling mengasihi di Rangiora. Sialan kalian semua. Saya mempunyai kekuatan, air dan dapat melakukan apapun," tulisnya lagi di Facebook, seperti dikutip dari Daily Mail.

Ibunya, Yvone Knowles menunjukkan kebencian atas perilaku anaknya di Facebook. "Saya malu untuk mengakui kamu sebagai anak saya." Yvone juga mengatakan anaknya tidak mencuri ais krim dari kedai. Amy hanya menemukannya di lantai. Namun tetap saja, Yvone mengatakan anaknya tidak boleh melakukan itu.

Amy Knowles sudah meminta maaf dan menghapus akaun Facebook kerana tidak tahan atas reaksi kemarahan dari masyarakat.

Setidaknya 147 orang mati ketika gempa berkekuatan 6,3 SR di Christchurch, New Zealand. Lebih dari 200 orang hilang dan ilmuwan memperingatkan sepertiga bangunan harus segera diruntuhkan untuk mencegah korban bertambah.

sumber : dailymail.co.uk

Biri-biri termahal didunia

Posted: 21 Feb 2012 04:15 PM PST

Seekor biri-biri di Scotland dijual dengan harga 231 ribu poundsterling di sebuah acara lelong ternak. Demikian diwartakan Reuters. Harga ini memecahkan rekod sebagai harga biri-biri termahal di dunia.

Jimmy Douglas, pemilik baru haiwan bernama Deveronvale ini, mengaguminya kerana biri-biri ini  memiliki tubuh yang bagus dan daging pinggang yang kuat. Setelah membelinya, Douglas merancang untuk mengembangbiakkannya. Sang pemilik lama, Graham Morrison, tak menyangka biri-biri miliknya itu boleh mencapai harga begitu tinggi.

Muat turun gambar sebuku roti mengandungi tikus mati untuk fitnah pesaingnya

Posted: 21 Feb 2012 04:00 PM PST

Sampai macam tu sekali untuk menjatuhkan pesaingnya


SEOUL: Mahkamah Korea Selatan, semalam menjatuhkan hukuman penjara 18 bulan ke atas seorang pembuat roti yang memuat turun gambar sebuku roti mengandungi tikus mati dalam usaha mencemari reputasi kedai pesaingnya.

Pembuat roti berusia 35 tahun itu mendakwa dalam satu laman web popular bahawa dia menemui tikus dalam roti yang dibeli dari kedai roti berkenaan sejurus sebelum Krismas tahun lalu.


Kim yang mempunyai cawangan kedai roti di Pyeongtaek, kira-kira 70 kilometer di selatan Seoul mengakui dia memalsukan kejadian itu bagi menjatuhkan reputasi kedai pesaing dan memajukan perniagaannya. Hukuman berat tidak dapat dielakkan terhadap defendan kerana dia dengan sengaja merancang jenayah hingga menyebabkan kerugian perniagaan pesaingnya," kata Mahkamah Daerah Pusat Seoul seperti mana dipetik agensi berita Yonhap. - AFP

Selepas 3 hari dikuburkan seorang datuk pulang ke rumah

Posted: 21 Feb 2012 03:45 PM PST

Penduduk Padang digegarkan dengan peristiwa aneh  kerana ada seorang datuk berusia 75 tahun sudah dikubur boleh hidup kembali.

Datuk tersebut bernama Faizal (75). Dia dikuburkan pada Sabtu 15 Januari lalu pukul 15.00 ptg. namun pada hari Isnin 18 Januari pada pukul 15.30 ptg tiba-tiba dia pulang ke rumah.

Faizal tiba di rumah dengan dihantar oleh tentangganya. Keluarga yang sedang mempersiapkan majlis doa tahlil  lari ketakutan melihat datuk itu pulang dihantarkan tetangga.

Afrizon (35), anak Faizal  bercerita, ketika ayahnya  pulang orang yang datang ke rumah ingin membaca doa bersama langsung lari ketakutan.

"Mereka takut kerana ayah kan sudah dimakamkan tiga hari lalu," katanya pada okezone

Kejadian bermula, ketika Afrizon melihat di media ada mayat tak dikenal di rumah mayat RSUP dr Djamil Padang yang ditemukan di Lubuk Alung, Kabupaten Padang Pariaman.

"Saya melihat gambar mayat itu mirip bapak saya, dan pada Sabtu kira-kira pukul 02.00 saya datang ke hospital itu dan memeriksa keadaan mayat tersebut, ciri-cirinya mirip dengan bapak saya," tuturnya.

Ciri-ciri yang meyakinkan mirip dengan bapaknya itu pelipis kiri ada bekas goresan luka, pergelangan tangan kirinya ada jejak patah tulang, serta di celah-celah jari manis dan jari tengah ada peluru yang masih tertanam dan sudah menyatu dengan dagingnya.

Sementara bahagian dada ada bekas tembakan peluru dan begitu juga di perut ada bekaspembedahan. "Begitu pula wajahnya dan rambutnya mirip dan pakaian yang dikenakan juga sangat mirip, membuat saya percaya bahawa itu bapak saya," katanya.

Pihak hospital juga tidak memiliki identiti mayat yang ditemukan polis itu, kemudian pada Sabtu g Afrizon bersama saudara lain mendatangi hospital itu untuk memeriksa kembali dan mereka setuju bahawa itu ayah mereka.

"Pada pukul 14.30 ptg mayat dimandikan dan langsung dikafani serta dibawa ke rumah. Pukul 15.00 ptg mayat yang sudah sampai di rumah langsung di kebumikan di tanah kelurgayang tak jauh dari rumah," ulasnya.

Sumber : http://news.okezone.com

Trend baru hilangkan stress

Posted: 21 Feb 2012 03:30 PM PST

Fenomena piring terbang di dalam rumah tangga sering kita dengarketika pasangan suami isteri saling bertengkar danjuga dengan cara membaling perabot sehingga rosak, tapi semua itu bukan penyelesaian melainkan kerugian kerana perabot kesayangan  jadi rosak ?

Sekarang di beberapa negara yang memiliki tingkat stress yang tinggi sedang ada trend bagi mereka yang sedang tertekan baik oleh pekerjaan, orang terdekat dan mereka boleh menguranginya dengan memecahkan perabot yang memang disediakan untuk dirusak. Mereka sebut semua ini terapi stress.






Wow hebat lukisan daripada anjing ini berharga 1,700 US dollar

Posted: 21 Feb 2012 03:15 PM PST

Dengan gigitan, Sam menggoreskan berus ke kanvas berwarna putih di hadapannya. Tak lama kemudian, sebuah lukisan abstrak selesai dikerjakannya. Pelukis itu adalah anjing bernama Sam.

Anjing yang tinggal di Eastern Shore, Maryland, AS, ini mampu menghasilkan beberapa karya yang laris terjual. Lukisannya ada yang laku dengan harga 1.700 dollar US.
"Sam sebenarnya anjing biasa, namun lukisan abstraknya laris di beberapa galeri di New York," terang Mary Stadelbacher, pemilik Sam.


Menurut Mary, Sam suka melukis dan sanggup melakukannya selama berjam-jam. Kesukaan Sam, memainkan warna di kanvas. Ia akan memulai dari warna tergelap, baru kemudian beranjak ke warna yang lebih muda dan terang.


Stadelbacher, yang membuka Shore Service Dog di Amerika, mengambil Sam empat tahun lalu untuk dijadikan anjing penyelamat. Sayang Stadelbacher tidak pernah menyelesaikan latihan kerana mengalami kecelakaan di lengan kanannya. Pembedahannya gagal dan lengan kanannya tidak berfungsi lagi. Akhirnya Mary menjadikan Sam penolongnya.

Mary kemudian terinspirasi untuk melatih Sam melukis. "Saya melihat ikan lumba-lumba dan gajah melukis, saya fikir mengapa anjing tidak?" jelas Mary. Akhirnya Sam pun dapat melukis.
"Ia telah melakukan pameran di beberapa galeri di New York, seperti Denise Dibro. Beberapapeminat seni juga telah membeli karyanya," kayanya dengan bangga.





Ini ikan atau buaya

Posted: 21 Feb 2012 03:00 PM PST

Jika kita diperhatikan gambar diatas, pasti anda akan menjawab itu adalah buaya. Tetapi lihatlah lebih dekat, perhatikan baik baik. Mulutnya panjang dan bergigi tajam. Panjangnya boleh mencapai 3 meter dan berat 100 kg.  Mungkin Ini Buaya Ikan atau Ikan Buaya.Yang mana satu ye???




giginya dah macam gigi buaya...