Adsense

Rabu, 14 Disember 2011

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


‘Cabaran ini cukup berat’

Posted: 13 Dec 2011 06:24 AM PST

PENGORBANAN hidup seorang bapa tunggal bukanlah isu atau topik baru yang mewarnai penceritaan filem mahupun drama tempatan.

Pelakon dan pengarah, Afdlin Shauki pada 2009 pernah tampil dengan karya diberi nama, Papadom, sebuah filem menterjemahkan kasih pengusaha nasi kandar bernama Saadom (Afdlin) terhadap anaknya, Maisara yang dilakonkan aktres muda berbakat besar, Liyana Jasmay.

Di Hollywood pula, jalan cerita memaparkan hubungan bapa dan anak juga pernah dijayakan Will Smith dan anak kandungnya, Jaden menerusi The Pursuit of Happyness pada 2006.

Meskipun kisah kekeluargaan sebegini jarang meraih kutipan pecah panggung, ia masih dilihat sebagai keperluan dalam memaparkan wadah hiburan penuh nilai bagi membentuk masyarakat penyayang.


Maka, lahirlah sebuah filem dinamakan Papa I Love You terbitan MIG Production Sdn Bhd arahan Hashim Rejab juga individu yang bertanggungjawab menggarap karya, Sekali Lagi. Filem ini bakal menggegarkan panggung pada 29 Disember ini.


Mencari keunikan filem Papa I Love You, barangkali keberanian David Teo selaku produser apabila memilih pendatang baru, Zalif mendukung watak Bahar sebagai teraju utama di samping Lisa Surihani dan Mia Sara Nasuha Muhammad Ridhuan (Mia), 6.

Lazimnya, kisah sebegini bersandarkan pada nama besar aktor yang dihormati bagi menarik perhatian penonton seperti Shaheizy Sam bersama Lisa dan Mia Sara dalam Sekali Lagi.

Zalif atau nama sebenar, Wan Md Zalif Naquiyudin Wan Abu Bakar Sidek, 26, mengakui saat pertama ditawarkan David Teo, dia seolah-olah bermimpi dan tertanya-tanya apa yang dilihat produser itu pada dirinya.

"Saya bukan kategori pelakon lelaki yang kacak atau berbadan tegap, sebaliknya bertubuh bulat dan mungkin boleh dikatakan comel-comel sikit.

"Entahlah, saya sendiri sampai sekarang masih belum menemukan jawapan mengapa saya dipilih. Pernah saya usulkan pertanyaan itu kepada produser dan dijawab, 'Saya mahu kasi you watak hero, you mau ke tak mau?'

"Fikir punya fikir, saya rasakan ia satu peluang yang tidak seharusnya dipersiakan. Pada masa sama, tipulah kalau saya tidak bimbang akan risikonya. Namun, saya percaya kejayaan atau kegagalan sesebuah filem bukan pelakon sebagai penyebab semata-mata tetapi merangkumi pelbagai aspek.

"Menerusi filem ini, saya rasa amat berbesar hati dapat bergandingan dengan pelakon hebat seperti Lisa Surihani yang banyak memberi tunjuk ajar serta berbincang dengan saya untuk mewujudkan keserasian dalam skrin," katanya.

Lebih mesra disapa sebagai Pooh, Zalif yang sebelum ini pernah bekerja dengan KRU Studios sebagai Eksekutif Promosi (Cetak) memberitahu, dia menerima tawaran daripada David selepas bertemu di majlis mempromosikan Astro First. Iklan komersial berhubung saluran baru Astro itu menggunakan wajahnya untuk poster promosi.

Dalam Papa I LOve You, Zalif memegang watak Bahar, bapa tunggal yang mempunyai anak perempuan lakonan Mia Sara. Katanya, selain tanggungjawab besar memegang watak utama, Zalif juga berhadapan cabaran menjiwai watak yang belum pernah dilaluinya seumur hidup iaitu menjadi bapa.

"Memang ia cabaran berat buat pelakon baru seperti saya yang belum cukup pengalaman. Genre filem ini adalah komedi & drama. Nampak macam mudah tetapi buat saya, ia satu cabaran dan tugas berat. Saya belum berkahwin, persoalannya bagaimana saya mahu membawakan watak bapa.

"Justeru, untuk watak Bahar ini, saya lakukan sedikit kajian dengan mendapatkan pandangan daripada Sein Ruffedge yang pernah berlakon dengan Mia dan Lisa menerusi drama Adamaya. Sein kata kepada saya, kanak-kanak suka coklat dan anak patung, jadi untuk membuatkan Mia selesa dengan saya, saya hadiahkan dia barangan seperti itu.

"Taktik itu berhasil dan apa yang membuatkan saya kagum, Mia memang seorang kanak-kanak yang luar biasa. Hanya perlu sebut dialog yang terawal dan kemudian dia lontarkan dialog seterusnya tanpa bantuan sesiapa, sekali gus dengan penghayatan.

"Ada satu babak kami perlu berhujan. Bermula dari jam 6.30 petang, sedar tidak sedar hanya untuk menyempurnakan babak itu saja sampai ke subuh esok hari. Melihat Mia yang menggigil masih mampu bertahan, terdetik di hati saya patut malu pada dia kalau gagal menyudahkan babak itu," katanya.

Sementara itu, karya ini amat dekat dengan diri Lisa kerana ia memaparkan hubungan baik antara bapa dan anak perempuan sebagaimana keakraban dirinya dengan arwah bapanya, Mohamed Mahbob.

Katanya, dia memilih untuk terbabit dalam filem ini kerana jalan ceritanya yang memaparkan kasih sayang di antara bapa dan anak perempuan. Bagaimanapun, terdapat dua situasi yang digambarkan iaitu hubungan baik Bahar dan Mia sementara dirinya sebagai Elly berdepan masalah dengan bapanya, Datuk Kudin watak dimainkan Zaidi Omar.

"Saya sepatutnya memanggil abang Zaidi Omar dengan gelaran papa tetapi saya meminta izin kepada pengarah untuk memanggilnya daddy kerana itu panggilan saya buat arwah.

"Kebetulan abang Zaidi Omar berkulit cerah dan bermata kecil sama seperti daddy. Terkadang saya merasakan dia seperti bapa saya kerana terdapat banyak persamaan.

"Di alam realiti, hubungan saya dengan arwah daddy sangat baik, sebaliknya dalam Papa I Love You, saya sering terikat dengan babak pertengkaran dengan daddy saya. Salah satu daripadanya, saya mengacukan pisau kepadanya. Itu adalah sesuatu yang sukar untuk saya lakukan. Saya sakit hati apabila perlu berbuat demikian," katanya.

Pernah menang Pelakon Harapan Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-21 (FFM2) dan Pelakon Wanita Terbaik FFM23, Lisa menambah, dia tidak mempunyai sebarang masalah bergandingan dengan Zalif kerana percaya keserasian itu perlu diwujudkan sebagaimana keserasian yang diwujudkan bersama pasangan layarnya sebelum ini, Farid Kamil dan Shaheizy Sam.

Harapan Lisa, semoga filem Papa I Love You dapat menyentuh perasaan penonton sekali gus menawarkan genre yang pelbagai kepada perkembangan industri sebagai Hollywood mempunyai banyak pilihan.

Mia Sara yang bakal melangkah ke darjah satu tidak lama lagi diwakili bapanya, Ridhuan sewaktu temubual dijalankan.

Ridhuan berkata, filem ini mempunyai sedikit kelainan berbanding lakonan Mia sebelum ini kerana dia perlu menghayati watak anak yatim.

"Menerusi Papa I Love You, Mia memainkan watak seorang kanak-kanak yang kehilangan ibunya akibat meninggal dunia. Bapanya tidak bekerja sebelum ini, justeru apabila ibunya sudah tiada, Bahar hilang punca pendapatan.

"Dalam kesedihan yang membelenggu, Mia harus menampung emosi ditinggalkan ibunya dan dalam masa sama menceriakan bapanya. Untuk memastikan dia benar-benar menjiwai wataknya, saya dan pengarah dengan bantuan pelakon seperti Lisa sendiri banyak memberi keterangan padanya.

"Syukur kerana Mia mudah memahami dan cepat faham akan tuntutan wataknya. Paling mencabar, tentu sekali babak hujan di mana penggambaran bermula jam 6.30 petang dan tamat hampir jam 7 pagi keesokan harinya.

"Sebagai bapa, saya kesian juga melihat Mia tetapi dia rela melakukannya. Kalau dia terlalu penat, dia akan maklumkan pada saya dan saya akan terus bercakap dengan pengarah supaya Mia diberikan sedikit masa untuk berehat," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

INTERAKSI: Beri peluang anak tempatan

Posted: 13 Dec 2011 06:15 AM PST

BERBICARA mengenai industri muzik tanah air, perkembangan acap kali menjadi topik utama. Ditambah lagi, melihatkan pelbagai penganjuran majlis anugerah membabitkan pengiktirafan untuk penggiat muzik tanah air yang tak jemu berkarya.

Bahkan, baru-baru ini sudah berlangsung majlis Anugerah Industri Muzik Ke-18 (AIM18) dan akan datang pula pastinya Anugerah Juara Lagu Ke-26 (AJL26) yang menjadi perhatian ramai.

Jika AIM18 mencetuskan kontroversi apabila keputusan Lagu Terbaik bertukar tangan, tidak dinafikan, dalam debaran menanti kemuncak AJL26 yang akan berlangsung Januari ini, ada yang mempertikaikan senarai 12 lagu yang layak ke peringkat akhir. Ada lagu yang mempunyai melodi yang begitu ringkas, dipilih ke peringkat akhir. Apakah ini petanda kita kekurangan lagu berkualiti?

Kemelut lain, ada pula lagu yang bagus dan popular tetapi tidak dapat dicalonkan di AIM atau AJL kerana ciptaan luar. Apapun, Malam Mesra Badan Perlindungan Hak Cipta Karya Muzik Malaysia (MACP) Berhad, baru-baru ini mencatat sejarah tersendiri dan menunjukkan perkembangan positif apabila diumumkan kutipan royalti MACP meningkat setiap tahun dan kutipan tahun ini dijangka mencecah RM40 juta.


Komposer yang juga penyanyi tersohor, Datuk M Nasir melakar kejayaan meraih anugerah Komposer dengan Pendapatan Terbanyak buat kali ke-12. Selain itu, beberapa komposer muda negara seperti Yuna dan Sam (Bunkface) juga mendapat pengiktirafan.


Justeru, sejauh manakah sebenarnya perkembangan industri hiburan terutama muzik tanah air. Bagi membicarakan persoalan ini, ikuti temu bual wartawan hiburan Harian Metro, NORHAYATI NORDIN (yati@hmetro.com.my) bersama Pengerusi MACP, Habsah Hassan yang juga penulis lirik terkenal.

RAP: Pandangan anda terhadap perkembangan muzik tanah air?

HABSAH: Soal perkembangan ini, saya lihat dari pelbagai aspek seperti kuantiti yang merangkumi jumlah penyanyi, komposer dan lagu dihasilkan memang bertambah dan ia perkara menggembirakan kerana sudah lahir pelapis industri.

Namun dari aspek perkembangan jualan pula masih amat menyedihkan berikutan kekura–ngan album diterbitkan syarikat rakaman. Biarpun penyanyi ramai, tetapi pembeli kurang. Ditambah lagi, masalah cetak rompak yang hingga kini tak terbendung. Bukan kerajaan tidak membantu dengan pelbagai kempen, namun kesedaran masih kurang. Selain itu, perkembangan teknologi juga semakin menjadi perhatian menerusi muat turun lagu yang mendapat tempat di hati penggemar muzik.

RAP: Bagaimana dengan kemasukan muzik luar?

HABSAH: Tak dinafikan, dasar terbuka industri kini turut mendorong kemasukan begitu banyak lagu dari luar negara. Justeru, biarpun perkembangan muzik tiada sempadan tetapi seharusnya kawalan perlu ada demi membantu karya penggiat seni tempatan.

Dalam soal ini, sepatutnya usah terlalu mudah memberi peluang kepada artis luar kerana belum tentu lagi layanan sama diterima artis kita. Janganlah nanti, 'anak orang kita layan tetapi anak sendiri diketepikan'. Ia pada saya perkara yang tidak sihat.

Lagi pun, negara ini melahirkan ramai artis baru yang sepatutnya diberikan peluang untuk bakat mereka dikete–ngahkan. Bahkan, banyak juga karya lagu lebih baik dihasilkan dan memerlukan peluang untuk diketengahkan pada pendengar.

RAP: Apakah ada unsur 'berat sebelah'?

HABSAH: Sukar untuk saya memperkatakannya. Tetapi, jujurnya saya juga ingin tahu siapa yang sebenarnya menentukan keputusan untuk menyiarkan lagu di radio. Atas kriteria apa, penilaian pada sesuatu lagu itu dibuat sebelum disiarkan?

Malah apakah golongan yang menilai itu benar-benar arif mengenai muzik
hingga boleh melabelkan lagu ini bagus dan lagu itu sebaliknya? Atau adakah proses penyiaran lagu itu bergantung kepada budi bicara penyampai radio yang bertugas?

Apa yang boleh saya katakan, karya anak tempatan harus diberi lebih peluang. Ini kerana, saya yakin negara memiliki ramai penggiat seni yang berbakat. Tetapi, mereka tidak mampu pergi ke mana-mana kerana sukar mendapatkan peluang sepatutnya.

RAP: Jadi, perlulah ada kuota?

HABSAH: Bagi saya, ada baiknya mewujudkan kuota tertentu untuk lagu dari luar negara. Seperti yang pernah dilakukan Radio Televisyen Malaysia (RTM) dulu, saya fikir dengan adanya kuota lebih menjamin masa depan insan seni tanah air.

Seingat saya, dulu penyanyi bersuara sumbang pun tidak dibenarkan penyiaran lagunya oleh RTM. Ini sebenarnya usaha yang baik kerana dapat melahirkan penyanyi benar-benar berbakat. Secara tidak langsung, ia menyekat lebihan kuantiti berbanding kualiti.

Kemajuan industri muzik bergantung kepada kemunculan penyanyi berkualiti merangkumi ada vokal dan lagu yang baik untuk diketengahkan. Adalah wajar untuk negara melahirkan pelapis seni yang memiliki kualiti bakat berbanding hanya kuantiti.

RAP: Pandangan anda mengenai penganjuran pertandingan?

HABSAH: Pendapat saya ini boleh dianggap 'komen orang lama'. Ini kerana saya sangat menitikberatkan kejujuran. Oleh itu, bagi pertandingan nyanyian adalah lebih baik penilaian dibuat telus berdasarkan kekuatan sesuatu lagu yang dicalonkan itu.

Tolak ke tepi populariti penyanyinya kerana apa yang dipertandingkan itu adalah lagu. Jadi, sewajarnya lagu dinilai berdasarkan susunan muzik dan liriknya. Justeru, saya yakin keputusan dicapai pasti takkan dikaitkan dengan sebarang kontroversi.

Pertandingan dianjurkan pun untuk mengiktiraf karya terbaik dan bukan popular. Jadi, adalah lebih baik juga tidak terlalu banyak majlis anugerah dianjurkan. Lihat saja Hollywood, semua stesen penyiaran bergabung menganjurkan satu majlis anugerah. Maka, nilai anugerah yang dimenangi itu lebih bermakna berikutan karya dipilih sebagai pemenang pun yang terbaik. Penilaian dibuat berdasarkan karya terbabit dan bukan populariti artis semata-mata. Saya melihat perlu ada kejujuran dalam berkarya.

RAP: Komen mengenai kutipan RM40 juta royalti oleh MACP tahun ini?

HABSAH: Kutipan RM40 juta royalti ini bukanlah untuk artis Malaysia saja kerana MACP adalah badan yang menjaga hak artis di seluruh dunia. Dalam soal ini, apa saja lagu disiarkan maka kepentingan artis itu dijaga dengan bayaran royalti diperoleh.

Justeru, memandangkan sekarang ini begitu banyak lagu dari luar negara yang disiarkan stesen radio, jadi pengaliran wang kutipan royalti akan diagihkan itu lebih banyak ke luar. Oleh itu, adalah lebih baik jika lagu penyanyi tempatan yang disiarkan.

Biarpun pengurusan MACP diuruskan di Malaysia tetapi soal royalti yang dibayar kepada artis luar ini dibuat berdasarkan akta hak cipta. Atas sebab itu, kita tak boleh ambil hak mereka kerana kebajikan artis kita di luar negara pun dijaga juga.

RAP: Harapan anda terhadap industri?

HABSAH: Saya mengharapkan industri muzik negara semakin berkembang baik dan sihat dengan kemunculan artis yang berbakat. Ia merangkumi artis yang tahu apa mereka inginkan pada pembabitan dalam seni yang bukan hanya mengejar populariti.

Ingin saya ingatkan supaya jadilah artis yang tahu apa hala tuju yang diimpikan dan berusaha untuk memastikan bakat dianugerahkan Tuhan itu kekal lama dengan warisan karya terbaik. Seperti Allahyarham Tan Sri P Ramlee dan Datuk Sudirman Arshad.

Hingga kini, karya mereka terus unggul dan diminati ramai kerana apa yang dilakukan lahir daripada keikhlasan dan kejujuran hati. Bukan untuk mengejar populariti atau kekayaan semata-mata. Berusahalah untuk jadi bintang yang kekal lama.

Full content generated by Get Full RSS.