Nuffnang

borak kosong

sumber :-

borak kosong


Tembak kereta sendiri kerana enjin tak boleh hidup

Posted: 09 Jul 2011 09:00 PM PDT


INILAH.COM, Kingman – Begitu emosinya lelaki ini kerana enjin keretanya tak mahu hidup, ia menembak keretanya.

Si lelaki itu, seperti diberitakan Straits Times, menembak keretanya dan menolak keluar dari rumah setelah membuat beberapa orang tidak senang dengan tindakannya.

Suratkhabar Kingman Daily Miner melaporkan, lelaki bernama Lauriano Lawrence Lovato hendak keluar dengan Camaro-nya pada 13 April lalu.

Kereta itu mogok dan tak mahu hidup. Lovato yang emosi, keluar kereta dan berdiri di depannya. Kemudian ia menembak dua kali ke kereta itu, memecahkan kaca depan dan menembus dasboard.

Tetangga yang ketakutan menelefon polis dan setelah sembunyi di dalam rumah selama beberapa lama, akhirnya ia menyerah dan diseret ke penjara.

Lovato mengaku bersalah kerana menembakkan senjatanya tanpa izin di dalam kota. Ia dihukum masa percubaan tiga tahun dan 90 hari kurungan.

Suka merompak dalam keadaan bogel

Posted: 09 Jul 2011 08:00 PM PDT


TACOMA, Amerika Syarikat - Seorang pembunuh didakwa melakukan beberapa siri pecah rumah dalam keadaan bogel pada awal minggu ini dan dia dikenakan ikat jamin sebanyak AS$2 juta (RM5.98 juta), lapor sebuah akhbar semalam.

Penjenayah itu, Tom D. Hedlund, 42, berdepan tiga dakwaan pecah rumah darjah pertama, satu percubaan merogol, tiga tuduhan berkelakuan tidak senonoh dan satu tuduhan pemilikan bahan terkawal yang menyalahi undang-undang.

Pendakwa raya juga memberitahu Hedlund berada dalam pengaruh dadah methamphetamine ketika dia ditahan polis.

Dia yang dibebaskan pada 2008 selepas disabitkan membunuh seorang lelaki telah memecah masuk tiga buah rumah di kawasan Tacoma sebelum subuh.

Polis berjaya menangkapnya selepas dia melarikan diri dari rumah yang ketiga dicerobohinya.

Kes Hedlund akan dibicarakan di mahkamah semula pada 12 Ogos depan. - Agensi

Dapat banyak duit kerana gelas

Posted: 09 Jul 2011 07:00 PM PDT


LONDON - Seorang wanita terkejut apabila mendapati tiga gelas yang dibelinya pada satu jualan but kereta dengan harga 40 pence (RM1.92) satu gelas di Portsmouth berjaya dilelong pada harga £18,880 (RM90,779), lapor sebuah akhbar semalam.

Selepas dia membeli gelas itu, wanita tersebut membawanya ke sebuah firma lelongan di Chichester, Sussex Barat untuk mendapatkan pandangan pakar mengenai nilainya.

Wanita itu meminta maaf kepada beberapa kakitangan firma itu jika tindakannya membawa gelas murah tersebut akan merugikan masa mereka.

Namun, kakitangan itu mendapati, gelas itu bernilai tinggi kerana ia dihasilkan oleh pembuat gelas terkenal pada abad ke-18, William Beilby.

Ia dilelong oleh firma Stride and Son pada harga pada harga £18,880 termasuk yuran yang dibeli oleh seorang pembeli. - Agensi

sumber : kosmo online

Lelaki ini jadikan pantai sebagai kanvas lukisan

Posted: 09 Jul 2011 06:00 PM PDT


EDINBURGH - Daripada sekumpulan ikan lumba-lumba kepada detik istimewa antara ibu dan anak, hasil seni menarik Jamie Wardley memenuhi pantai-pantai di seluruh utara Britain dan Scotland.

Bekas pengukir ais dan pasir ini memutuskan untuk memperluas kanvas luki-sannya dengan memilih pantai selepas bergabung idea dengan seorang seniman pada 2007.

"Masa adalah cabaran utama apaibla bekerja di pantai," kata karyawan berumur 32 tahun itu.

"Saya hanya mempunyai enam jam sebelum air laut mula pasang dan apabila ia berlaku, semua lukisan akan hilang bersama-sama ombak," katanya.

Hasil seni pantainya yang terbesar adalah lukisan pasir sepanjang 800 meter dihasilkan dengan bantuan 14 orang.

sumber : sinar harian

Wow, Duit Syiling Ini Bernilai US$80 Juta

Posted: 09 Jul 2011 05:00 PM PDT


INILAH.COM, Philadelphia – Pewaris ahli perhiasan berebut duit syiling US$20 Amerika buatan awal 1900-an yang harganya kini mencapai US$80 juta. Wow!

Duit syiling aneh itu merupakan cetakan Kementerian Kewangan AS yang tak pernah dilancarkan. Satu sisinya bergambar helang ganda dan dicuri dari US Mint di Philadelphia pada 1933 silam.
duit syiling ini, seperti diberitakan Yahoo News, pernah terjual senilai US$7,6 juta pada 2002. Harganya kini berlipat ganda dan kemungkinan boleh mencapai US$80 juta.

Sebahagian besar koin-koin ini dilelehkan saat Presiden Franklin D Roosevelt memimpin Amerika dan melepaskan standard emas pada 1933. Dua lainnya tersimpan di Smithsonian Institute. Namun, segepok lain menghilang.

Putri dan cucu Israel Switt, ahli perhiasan dan pemahat logam dari Jeweler's Row, mengaku menemukan 10 koin itu dalam kotak penyimpanan bank Switt pada 2003.

Joan Langbord dari Philadelphia dan putra-putranya membawa koin itu ke Kementerian Kewangan untuk verifikasi. Namun, duit syilingnya malah disita.

Secret Service curiga,duit itu merupakan curian yang melibatkan Switt sendiri dan seorang kasir di US Mint.

Tak ada perasaan malu

Posted: 09 Jul 2011 11:01 AM PDT



Kurang ajar pasukan keamanan AS di Afghanistan buat pesta maksiat

Posted: 09 Jul 2011 10:30 AM PDT


INILAH.COM, Washington – Para staf sebuah perusahaan keamanan swasta yang disewa untuk mengawal diplomat AS di Afghanistan, melakukan pesta seks di negara tersebut.

ArmorGroup North America Inc. (AGNA), sebagaimana diberitakan Daily Mail, diduga mengeluarkan dana hingga US$7,5 juta untuk menyembunyikan para penjaganya melakukan pesta seks dan mengunjungi rumah pelacuran di Afghanistan.

Menurut Kementerian Hukum AS, AGNA dan afiliasinya mengeluarkan wang itu, di tengah klaim salah mengenai sejumlah dana yang dikeluarkan untuk membayar kontrak Kementerian Luar Negeri AS. Kementerian ini menyatakan, manajemen AGNA mengetahui tindakan stafnya itu.

"Telah ada penyelesaian klaim pada 2007-2008 bahawa penjaga AGNA melanggar UU Perlindungan Korban Trafficking (TVPA) dengan berkunjung ke rumah pelacuran," demikian Kementerian Hukum AS.

Kementerian Hukum menyatakan, rakyat Amerika berhak tahu bahawa setiap dana mereka digunakan dengan bijak dan sesuai dengan nilai-nilai yang dianut. Mereka mengincar kontraktor pemerintah yang dianggap tak memenuhi kewajiban pada negara.

Tuntutan terhadap AGNA dilayangkan oleh mantan direktur operasi perusahaan itu, James Gordon. Ia akan memenangkan US$1,35 juta berkat UU Klaim Salah AS. Kes ini bukan yang pertama kalinya menimpat AGNA.

Perempuan ini meninggal dunia akibat dipaksa berhubungan dengan anjing

Posted: 09 Jul 2011 09:40 AM PDT


TRIBUNNEWS.COM - Seorang lelaki ditangkap kerana dianggap melanggar hukum Ireland kerana memaksa anjingnya berhubungan seks dengan seorang perempuan yang terkena alergik akibat adegan tersebut. Demikian dilapo AOL, Jumaat (8/7/2011).

Sean McDonnell (57) meminta agar seorang perempuan berusia 43 tahun dan ibu empat anak yang ditemuinya di chat room fetish online agar berhubungan seks dengan anjingnya jenis Sheperd German.

Mereka sebelumnya melakukan adegan seks yang aneh namun si perempuan ini kemudian meninggal akibat serangan yang biasanya terjadi pada seseorang yang terkena alergik kacang.

Meski perempuan malang ini meninggal pada 7 Oktober 2008, namun McDonnell baru saja dikenai tuduhan di Limerick. Ini merupakan kes yang tak terduga di Emerald Isle kerana menganggap tak ada seorang pun boleh dikenai dakwaan melakukan kejahatan menurut undang-undang persetubuhan dua laki-laki (buggery laws) tahun 1861. Jika terbukti bersalah maka McDonnel boleh mendekam seumur hidup di penjara.

Nenek Ini Hidup Tanpa Wang

Posted: 09 Jul 2011 08:35 AM PDT


BERLIN - Seorang nenek di Jerman hidup sihat, makmur, dan bahagia setelah dirinya mendermakan seluruh wangnya 15 tahun yang lalu.

Heidemarie Schwermer, meninggalkan rumahnya di Dortmund dan saat ini berjalan dari kota ke kota hanya berbekal beg, telefon, dan laptop.

"Saya telah menemukan cara bagaimana boleh hidup tanpa wang, saya boleh mendapat apa pun yang saya perlukan kan dengan barter dan mendapatkan hadiah," ujar janda berusia 69 tahun itu, seperti dikutip Orange, Sabtu (9/7/2011).

Schwermer, yang telah melancarkan buku berjudul "The Star Money Experiment" menolak untuk menerima royalti dari penerbit buku.

"Saya menyuruh penerbit untuk mendermakan royalti saya, hal itu akan membuat kebahagiaan bagi banyak orang," tambahnya.

Schwermer meninggalkan rumahnya pada 1996 lalu saat anak-anaknya meninggalkannya kerana sikap Schwermer yang jengkel terhadap masyarakat yang rakus.

"Saya tidak pernah kekurangan pangan, pakaian atau pun teman dan saya pun tidak stress. Saya tidak dikuasai oleh wang, pajak atau keserakahan," ujarnya

"Saya bahkan lebih sihat, sejak 15 tahun, saya tidak pernah pergi ke doktor dan saya pun tetap sihat, saya bahkan tidak perlu khuatir akan masa depan saya, saya menikmati setiap detik dari hidup saya," tegasnya.(rhs)

Perompakan keretapi ala koboi di Perancis

Posted: 09 Jul 2011 07:49 AM PDT


MARSEILLE - Sebuah perompakan kereta api terjadi di Perancis. Para perompak melakukan aksinya seperti bandit dalam filem koboi dengan cara memblok rel kereta dengan menggunakan baakul keranjang belanja dan balak.

Perompakan ini terjadi di Marseille, Perancis, rel kereta api diblok dan kereta api tersebut berhenti.

"Serangan terhadap kereta api bukanlah hal baru, namun ini merupakan fenomena yang aneh," ujar polis David Oliver Reverdy, seperti dikutip Reuters, Sabtu (9/7/2011).

Setelah kereta api tersebut berhenti, sekira 20 bandit bertopeng muncul dan mulai menjarah kereta tersebut. Meski demikian, tidak ada korban yang terluka dalam insiden perompakan itu.

Perompakan kereta memang jarang terjadi di Perancis, namun perompakan ala koboi ini berhasil dilakukan para perampok kerana otoritas keamanan setempat tidak melakukan pengamanan yang ketat terhadap lokasi tersebut.(rhs)

Taman tanah liat yang gempak dan canggih

Posted: 09 Jul 2011 06:00 AM PDT


Sebuah taman budaya yang unik seluruhnya terbuat dari tanah liat baru-baru ini dibuka untuk umum, di Kota Tangshan, China.
Didalam taman tersebut menampilkan deretan rumah-rumah, jalan-jalan sibuk penuh dengan vendor dan gerobak mereka, pejabat dan kuda penarik kereta. Taman ini adalah reproduksi dari lukisan terkenal Zhang Scene Zerui Riverside .Orang di belakang projek ini bernama Qin Shiping. Qin bekerja sebagai pematung dan pelukis sejak ia masih remaja. Pada tahun 2005, ia mendapat idea untuk menawarkan pandangan yang unik di China, dan kerana dia selalu menjadi penggemar lukisan Zhang Zherui, dia memutuskan untuk menciptakan gambar yang digambarkan dalam karya seni dengan patung tanah liat.Qin Shiping menerapkan idea membuat taman tanah liat pada tahun 2008. Dia menyewa ahli tanah liat dan pembuat patung yang berpengalaman. Tiga tahun setelahnya iaitu tahun 2011 taman tersebut selesai dan dibuka untuk masyarakat umum. Luas taman tersebut adalah panjang 300 meter dan lebar 60 meter.

TERKINI : DATUK SERI HADI AWANG DIBEBASKAN

Posted: 09 Jul 2011 05:38 AM PDT

Pengerusi BERSIH 2.0, Datuk S Ambiga dan presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dibebaskan petang ini selepas memberi kenyataan di Ibupejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur.

NONEBercakap selepas dibebaskan pada jam 6.30 petang ini, Ambiga mengucap syabas kepada rakyat Malaysia yang keluar beramai-ramai menyertai perarakan BERSIH hari ini.

Beliau adalah antara tujuh orang terawal yang ditahan di IPK KL, yang telah dibebaskan.

Selain Ambiga dan Hadi, lima orang lagi ialah ahli jawatankuasa pemandu BERSIH, Maria Chin Abdullah dan Yudas Rubis, anak bungsu Datuk Seri Anwar Ibrahim - Nurul Iman - dan dua yang lain.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Ku Chin Wah berkata kesemua semua tahanan akan dibebaskan oleh malam ini.

Seramai 1,667 ditahan sewaktu perarakan BERSIH di ibunegara hari ini.

SUMBER : MALAYSIAKINI

Cyber Cafe yang paling gempak

Posted: 09 Jul 2011 04:00 AM PDT









Virtual Menu ada di restoran ini

Posted: 09 Jul 2011 03:00 AM PDT


VIVAnews - Kesal menunggu pelayan datang ke meja Anda untuk memesan makanan di restoran yang ramai? Jangan khuatir, di restoran satu ini, kes seperti itu tidak akan pernah terjadi. Apa pasal?

Di Inamo, restoran masakan Asia di kawasan London menyediakan projektor di atas setiap meja. Projektor ini menayangkan meja makan virtual interaktif lengkap dengan icon-icon untuk menjelajah menu, memesan makanan, sampai memeriksa total harganya.

Saat pertamakali dipancarkan, pengunjung akan mendapati piring kosong virtual. Setelah pengguna, lewat touchpad memilih makanan yang gambarnya langsung ditayangkan di mejanya, ia cukup mengklik di touchpad itu, kemudian pelayan akan langsung datang membawa makanan sesuai pilihan.

Idea restoran ini datang dari wirausahawan Noel Hunwick dan rekannya Daniel Potter saat sedang berada di restoran Pizza yang sangat ramai beberapa tahun lalu.

"Saking ramainya restoran, kami kesulitan memanggil pelayan. Lalu kami berfikir, tentunya enak kalau kita boleh menekan tombol dan makanan yang kami inginkan langsung diantar," kata Hunwick, dikutip dari Foxnews, 8 Juli 2011.

Akhirnya keduanya berupaya merealisasikan mimpi mereka. Dengan bantuan projektor, jaringan dan touchpad, mereka berhasil membuat sistem menu restoran virtual interaktif.

"Menu yang dipesan akan dikirimkan ke dapur lalu pelayan kemudian akan datang menyapa pengunjung," kata Hunwick. "Berikutnya, pelayan itu akan kembali dengan makanan yang dipesan," ucapnya.

Hunwick menyebutkan, metode penyajian click-to-order menu seperti ini terbukti menguntungkan restoran yang telah dibuka sejak enam lalu.

"Memperkenakan pengunjung memesan makanan langsung ke dapur boleh memangkas jumlah pekerja," kata Hunwick. "Berhubung pengunjung tidak perlu lagi menunggu pelayan bolak-balik datang ke mejanya, secara rata-rata, total waktu mulai dari pemesanan hingga makan selesai berhasil dijimat hingga 15 minit," ucapnya.

Pengguna, kata Hunwick, juga boleh memesan makanan tambahan secara langsung tanpa harus menunggu pelayan. "Yang menarik, sambil menunggu makanannya datang, pengunjung juga boleh bermain game di mejanya. Atau bagi yang sudah hampir selesai makan boleh memesan teksi atau melihat peta kereta bawah tanah interaktif," ucap Hunwick.

Menurut Sebastian Francis, ketua tukang masak restoran tersebut, sistem pemesanan virtual ini juga membawa banyak manfaat di dapur. "Memperkenankan pengunjung langsung memesan dapat mengurangi salah penyajian masakan," kata Francis. "Dengan memangkas orang ketiga yakni pelayan, menurunkan pula tingkat human error," ucapnya

Alamak..ada ajaran UFO akan disebarkan

Posted: 09 Jul 2011 02:00 AM PDT


INILAH.COM, San Diego – Lelaki berasal San Diego berhasil mengabadikan apa yang diyakininya sebagai pesawat alien 21 tahun lalu. Ia yakin UFO kunjungi bumi tahun depan untuk selamatkan manusia.

Mike Orrell (54) mengaku mengambil gambar langit Highway 78 di taman peringatan Inaja di California 21 tahun lalu. Kemudian seperti dilaporkan San Diego Union-Tribune, ia menyadari adanya tiga titik merah di pojok gambar yang ia ambil.

Foto hasil Orrel ini pun langsung menjadi sebahagian pameran 'Sains Alien' di Air & Space Museum di San Diego. Lelaki separuh baya ini mengatakan, riset yang ia lakukan sejak pengambilan gambar itu membawanya memyakini ketiga titik merah tersebut adalah pesawat alien.

Selain itu, ia mengaku meyakini alien akan kembali ke bumi tahun depan untuk menyelamatkan manusia dari bencana dahsyat. Orrel sendiri meyakini mendapat 'hadiah' luar biasa yang ingin ia bagi dengan orang lain.

"Saya yakin saya terpilih menyebarkan ajaran UFO dan hal itulah yang akan saya lakukan, " ujarnya. Mantan presiden San Diego Association of Rational Inquiry Keith Taylor menjelaskan adanya penjelasan sederhana mengenai keyakinan UFO yang sedang populer ini.

"Keyakinan ini merupakan manifestasi kebodohan yang disengaja. Budaya kita telah berkembang ke titik dimana kita memilih meyakini apa yang ingin kita yakini," tutupnya.

Seniman Bogel di Festival Muzik, di Penjara

Posted: 09 Jul 2011 01:00 AM PDT


POZNAN - Pertunjukan teater biasanya memang ramai, tapi ini lebih heboh lagi kerana para aktor dan aktrisnya telanjang bulat di hadapan orang awam.


Para seniman yang tergabung dalam grup Deuxime Groupe D'intervention diundang ke Poland untuk ikut serta dalam Festival Malta di Poznan.

Festival ini sedianya adalah festival musik, namun kelompok dari Perancis yang memiliki moto "Bangkitkan Bagian Sensitif Anda" ini tidak menghiraukan orang yang lalu lalang di festival tersebut dan membuka pakaian mereka.

Polis yang mendapatkan laporan dari pengunjung langsung ke lokasi dan langsung menahannya untuk beraksi di dalam penjara.

"Kami tidak tahu bahawa mereka adalah para seniman. Tidak ada panggung ataupun aksi apa-apa. Kami hanya berfikir mereka adalah sekelompok orang gila," ujar salah seorang saksi seperti dilansirOrange, Jumaat (8/7/2011).

Juru cakap polis membenarkan sekelompok seniman tersebut kini telah ditahan atas tuduhan perbuatan cabul di muka umum.
Sumber :http://www.okezone.com/

Gaya Hidup ‘Mewah’ Si Cantik Ini Gegarkan China

Posted: 09 Jul 2011 12:00 AM PDT


VIVAnews – Usianya baru 20 tahun, cantik meski terlihat jelas hasil dempulan operasi plastik. Yang paling menonjol adalah gaya hidupnya yang terlampau mewah. Guo Meimei, namanya, memandu kereta Maserati putih yang ia sebut dengan panggilan sayang 'kuda kecil', dan Lamborghini oranyenya 'banteng kecil'.

Foto-fotonya nampang dengan mobil super 'wah' itu ia pajang di akaun situs mikroblog Weibo — mirip Twitter asal China — miliknya, "Guo Meimei Baby" . Tak ketinggalan foto villa mewah, koleksi beg Hermes yang harganya tentu saja tak murah, dan saat ia duduk manis menikmati minuman di kerusi pesawat kelas satu.



Tak ada salahnya gamabr itu. Namun kesalahan fatal — atau kebodohan — yang ia lakukan adalah menulis tautan Red Cross Society of China (RCSC) — badan amal terbesar di China yang punya ikatan dengan Parti Komunis. Ia bahkan menulis statusnya sebagai 'general manajer RCSC'.

Sontak, kemarahan pengguna internet China meledak. Di Weibo saja, 600.000 status menulis soal Guo Meimei tiap harinya. Diperkirakan hingga saat ini berjumlah lebih dari 140 juta. Jumlah yang luar biasa. Majoriti, tentu saja, berisi makian.

Para pengguna internet menyerukan boikot pada RCSC dan menudingnya korupsi. Badan amal itu mengalami krisis kredibiliti akut. Pertanyaan besar lantas mengemuka, bagaimana boleh perempuan muda boleh hidup semewah itu, apakah ia atau kekasihnya mengambil wang yang harusnya disumbangkan demi hidup mewah?

Para pegiat dunia maya lalu berusaha mengorek latar belakang identitinya, juga masa lalunya gadis muda ini. Hasil investigasi di antaranya: ia tinggal dengan ibunya dua tahun belakangan, ayahnya ada di Sydney, ia belajar seni, pernah operasi plastik, dan anggota SCC (Super Car Club).

Belakangan, ia dituding sebagai kekasih atau simpanan pejabat senior RCSC, Wang Jun — lelaki 46 tahun yang bertugas mengorganisasi kempen amal untuk Red Cross.

Kecurigaan makin dikompori foto yang beredar di internet soal dugaan Red Cross Society of China cabang Shanghai mengeluarkan wang sebanyak 9.858 yuan atau Rp13 juta hanya untuk makanan. Juga khabar bahawa auditor negara juga menemukan lima ketidaksesuaian anggaran badan amal — yang memicu bantahan adanya rasuah dari lembaga garda depan pengumpulan dana bencana itu.

Guo akhirnya mengklarifikasi, bahawa ia tak ada hubungannya dengan RCSC ataupun para pejabatnya. "Aku tak pernah bekerja di RCSC dan tak ada kaitannya dengan siapapun." Ia juga minta maaf karena telah memasang identiti palsu pada akaunnya.



Namun, akibat negatif dari tindakannya tak lantas hilang. Rumor tentang Guo dan RCSC terus mengemuka. Saat gadis itu berniat ke Australia — untuk kabur dari sorotan–Kedutaan Besar Australia di Beijing kebanjiran email dan telepon dari orang-orang yang khuatir dia akan melarikan diri membawa wang derma.

Sementara, pria yang diduga jadi kekasihnya dipaksa mengundurkan diri. Sampai kini RCSC juga berjuang keras untuk mengembalikan nama baiknya. (Sydney Morning Herald, Joshuaongys)

Anak Malang Ini Harus Kenakan Topeng Selama 10 Tahun

Posted: 08 Jul 2011 11:00 PM PDT


BEIJING - Malang benar nasib Wang Gengxiang (5), tubuhnya terbakar dan kepalanya nyaris tidak memiliki kulit lagi setelah kecelakaan yang dialaminya.

Kanak-kanak lima tahun itu harus menggunakan topeng elastik dan kemungkinan harus menghabiskan waktu 10 tahun untuk menyembuhkan dirinya.

Anak malang tersebut terjatuh ke dalam pembakaran jerami di halaman rumahnya di Fenyang, propinsi Shanxi, China. Kulit kepalanya sudah nyaris tidak lagi tersisa, begitu pula dengan jari kecilnya.

Gambar terakhir yang didapatkan, dia mengenakan pelindung kepala putih elastik sambil bermain dengan anjing dan mainannya.

Doktor mengatakan bahawa operasinya tidak lagi boleh dilanjutkan kerana batang tenggorokannya belum cukup kuat, diperkirakan akan memakan waktu 10 tahun lagi.

"Kami harus menunggu trakeanya membesar, mungkin diperkirakan ketika usianya 14 atau 19 tahun. Itu pun tergantung situasi," ujar wakil direktur Rumah Sakit Liberation Army Shen Chuan'an, seperti dilansir China Daily, Jumat (8/7/2011).

Keluarganya yang terbentur masalah dana kini harus dihadapkan masalah masa depan Wang, pengaruh apa yang akan dirasakannya kerana topeng yang dikenakannya.

Anak-anak seusianya kini tidak mahu lagi bermain dengan Wang kerana penampilannya yang aneh.

"Teman-temannya kini takut kepadanya. Saya harus membeli makanan agar mereka mahu bermain dengannya," ujar sang ayah Wang Shouwu.(rhs)

Datuk ini sanggup hidup melarat demi untuk kumpul wang bantu simiskin

Posted: 08 Jul 2011 10:00 PM PDT


VIVAnews - Sungguh mulia lelaki tua veteran perang di Taiwan ini. Dia rela hidup melarat, makan dan berpakaian seadanya, bahkan tidak memperdulikan kesihatannya, demi menabung untuk disumbangkan ke fakir miskin.

Adalah Hong Zhong Hai, datuk 82 tahun yang pernah berada di perang saudara China, masuk ke dalam jajaran 46 orang paling dermawan se-Asia Tenggara versi majalah Forbes. Bukannya tidak beralasan, kendati renta, dia rela berkorban demi kepentingan orang ramai.

Tahun lalu, datuk kelahiran Anhui Huoqiu, China, ini menyumbangkan tabungannya sebesar NT$6 juta pada mereka yang memerlukan. Ia juga sering membantu menyokong hidup janda kawan-kawannya di medan perang.

Menurut kisah yang diungkapkan Peter Wey, seorang diplomat Taiwan di Jakarta, 7 Julai 2011, Hong tidak pernah merasa cukup menyumbang. Dia berfikir bahawa wang yang sudah dikeluarkannya itu masih belum cukup besar. "Saya ingin hidup lebih lama lagi, sehingga saya boleh memberi lebih," kata Hong.

Keadaan Hong saat ini telah payah. Dia berjalan menggunakan skuter elektrik sejak jatuh dari basikal pada 2006 dan mengalami cedera tulang belakang pada 2011. Ia juga menderita penyakit pikun atau demensia dan mengalami kesulitan bercakap. Namun, jika bicara soal sumbangan, dia boleh menjelaskan panjang lebar.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan