Adsense

Ahad, 26 Jun 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Cinta dan harapan Alyah

Posted:

Cinta dan harapan Alyah

Cinta dan harapan Alyah

Oleh MOHD. IFQDAR ABDUL RAHMAN
ifqdar.rahman@utusan.com.my
Gambar HAFIZ JOHARI


KENANGAN manis ketika menjuarai program Gah 1 tahun lalu menerusi lagu Tak Mungkin Kerana Sayang.


DAHULU, pelantun lagu hit Kau Bisu, Alyah pernah bertunang dengan seorang jejaka yang dirahsiakan identitinya.

Malangnya, harapan untuk melangkah ke gerbang perkahwinan berkecai apabila ikatan itu terlerai di pertengahan.

Ekoran itu, ia mengundang kekecewaan hati Alyah yang cuba untuk menyembunyikannya daripada pengetahuan ramai khususnya peminat.

Alyah tegar untuk meneruskan kehidupannya tanpa mahu berbicara panjang apabila disoal tentang perancangan perkahwinannya yang tidak menjadi.

Kata Alyah, kalau boleh dia tidak mahu kisah peribadinya dijaja atau diberikan publisiti kerana itu akan menenggelamkan usahanya untuk memajukan lagi karier nyanyiannya.

Selain itu, Alyah juga tidak mahu kisah peribadinya mengundang simpati masyarakat yang mungkin akan merasa jelak untuk membacanya.

Namun dia tidak dapat mengelak daripada disoal tentang hubungan intim yang pernah terjalin antaranya dengan komposer popular, Datuk Ramli MS.

"Bukankah itu kisah lama yang saya rasakan tidak perlu untuk kita singkap semula kerana sememangnya antara kami, tidak ada apa-apa hubungan istimewa seperti pasangan kekasih.

"Kami cuma bersahabat dan saya sentiasa menghormati kebolehan dan kedudukan Ramli sebagai seorang yang banyak pengalaman dalam bidang muzik.

"Memang saya akui, saya suka meminta pandangan daripada beliau khususnya berkaitan muzik dan penerbitan lagu.

"Tetapi setakat itu sahajalah hubungan kami dan tidak lebih daripada itu," tegas Alyah yang letih untuk menjelaskan keadaan sebenar yang pernah dihebohkan sebelum ini.

Kini, bagi Alyah atau Noor Hasliah Abu Hassan, 30, setelah mendapat ruang dalam industri hiburan tanah air, dia mahu tampil sebagai salah seorang penyanyi wanita yang diingati peminat untuk tempoh waktu yang panjang.

Bagi bintang kelahiran Radio Televisyen Malaysia (RTM) ini, perjalanannya masih jauh untuk mencapai ke satu puncak sebelum mampu menjadi seorang penyanyi yang disegani ramai.

Bermula dengan single pertamanya, Tak Mungkin Kerana Sayang, nama Alyah mula meniti di bibir pemerhati dunia muzik tanah air.

Boleh dikatakan, dalam sekelip mata, nama Alyah sebaris dengan nama-nama penyanyi popular sedia ada seperti Misha Omar, Dayang Nurfaizah dan Jaclyn Victor.

Tidak alpa dengan sedikit kejayaan yang diciptanya, Alyah merangkul kejuaraan bagi program Gah 1 terbitan TV2 tahun lalu.

Kejayaan itu sekali gus menobatkan single pertamanya itu sebagai lagu terbaik pada malam penganugerahan yang berlangsung pada 29 Mei 2010 di Sunway Lagoon, Subang.

Ramai yang melihat, kejayaannya itu sebagai pengubat kekecewaan setelah Alyah gagal mendapat sebarang pengiktirafan ketika bertanding di peringkat akhir Anugerah Juara Lagu ke-24 (AJL24).

Biarpun ramai yang menjangkakan prestasi vokalnya ketika melantunkan lagu ciptaan Ajai itu bakal mencipta kejutan, namun rezeki tidak memihak kepadanya.

Rentetan daripada itu, Alyah mula mendapat perhatian ramai pihak dalam industri muzik tanah air termasuk lagu-lagu yang dinyanyikannya, mendapat permintaan daripada pendengar untuk dimainkan di corong-corong stesen radio tempatan.

Antara lagu hitnya yang pernah menghuni tangga teratas carta pilihan stesen radio tempatan ialah Ku Pinjam Satu Bintang, Realiti Dewi, Kau Bisu dan yang terbaru, Kisah Hati.

Bukan itu sahaja, malahan lagu dendangan Alyah tidak sekalipun pernah terlepas daripada dicalonkan di peringkat separuh akhir Muzik Muzik sejak 2009.

"Mungkin itu adalah hikmah yang diberikan kepada saya setelah 10 tahun berada dalam bidang ini.

"Berkat kesabaran, akhirnya saya berpuas hati dengan kedudukan saya sekarang," kata juara Bintang HMI 2000.

Bercerita lanjut mengenai Kisah Hati, Alyah menghela nafas lega apabila klip video lagu berkenaan yang dimuat naik di laman YouTube berjaya menggamit perhatian lebih 100,000 penonton dalam masa sebulan disiarkan.

Namun, Alyah ditebak persoalan, adakah pemerhatian penonton terhadap klip video itu sudah cukup untuk menjamin karier seni seseorang artis sedangkan jualan album kini, kian merosot.

Alyah menjawab, respons penonton tersebut itu penting dan menunjukkan sokongan peminat yang tidak berbelah bagi.

"Tetapi, saya akui, industri hiburan tempatan terutamanya bidang muzik 'berperang' dengan laman web muat turun haram yang membuka peluang kepada peminat muzik mendapatkannya secara percuma.

"Perkara ini di luar bidang kuasa saya untuk menghalangnya. Hanya pihak yang bertanggungjawab sahaja yang mampu mengekangnya.

"Namun, baru-baru ini, tindakan kerajaan mengharamkan beberapa laman web yang menawarkan khidmat tersebut adalah cara terbaik dan saya berterima kasih kerana membela nasib kami," kata Alyah.

Alif dan Afiqah isi kekosongan

BICARA mengenai cintanya yang tidak kesampaian, Alyah menegaskan, ia bukan isu penting baginya kerana kehadiran Muhammad Alif dan Naziatul Afiqah, masing-masing berumur lima dan tiga tahun sudah cukup membuatkan hatinya bahagia.

"Kedua-dua anak angkat saya itu diambil ketika mereka masih bayi lagi. Masa itu, Alif dan Afiqah masing-masing berumur sebulan lebih.

"Hati saya telah pun dimiliki oleh anak-anak saya," jelas Alyah menjawab persoalan mengenai jodoh yang diajukan kepadanya.

"Jadi, merekalah yang menjadi pengubat rindu saya kala ini. Tiada istilah kekosongan hati dalam kamus hidup saya.

Tidak puas dengan jawapan 'selamat' yang diberikan Alyah, dia terus didesak untuk memberikan komen mengenai perihal jodohnya.

Jawab Alyah, biarlah perkara itu ditentukan oleh Allah SWT. Akuinya, sebagai seorang wanita, keinginan untuk dicintai oleh seorang lelaki itu amat diperlukannya sementelah umurnya semakin meningkat.

"Akan tetapi apakan daya, jodoh itu bukan ketentuan saya. Saya hanya reda dan menyerahkan 'kerja' itu kepadaNya," ujar Alyah yang keberatan untuk terus membicarakan topik jodoh.

Bukan kaki gaduh

KONTROVERSI pertikaman lidah dengan seorang juru solek artis tahun lalu sehingga membuatkan Alyah bertindak membuat laporan polis, memberi tamparan hebat buat penyanyi ini dalam membina kariernya.

Alyah dituduh memperdagangkan diri dan memiliki anak hasil daripada hubungan sulit dengan seorang lelaki yang disebarkan melalui laman sosial Facebook oleh juru solek berkenaan.

Itu benar-benar menguji kesabaran Alyah. Bagaimanapun, cerita menconteng arang di mukanya itu kini hanyalah sejarah hitam yang perlu dipadam dari lipatan memorinya.

Usai isu pertelingkahan itu senyap dengan sendirinya, Alyah tekad untuk membersihkan semula namanya.

Kemudian, timbul pula cerita yang mengatakan Alyah berpaling tadah dengan bekas pengurusnya, Sam Kassim.

Namun, Alyah tampil membuat kenyataan demi menjaga nama baiknya. Tegasnya, tiada apa-apa yang berlaku antara dirinya dan bekas pengurusnya.

"Sebaliknya, ia adalah salah faham yang diputar belitkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab yang ingin melaga-lagakan kami.

"Sehingga kini, saya masih lagi berhubungan dengan Sam Kassim," jawap Alyah ringkas.

Disebalik segala kejadian yang melanda dirinya, Alyah tetap berfikiran positif kerana dalam setiap kehidupan itu tidak sunyi daripada cabaran.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Fouziah Gous meracau

Posted:

Fouziah Gous meracau

Fouziah Gous meracau

Oleh NUR AZHARI ZAINOODDIN
Gambar NOOR AZLINA JAAFAR


FOUZIAH Gous memberikan ekspresi yang meyakinkan kerana dirasuk.


GARA-gara ingin menanam pokok bunga di halaman rumah, Fouziah Gous diganggu oleh makhluk halus yang merasuk ke dalam tubuhnya sehinggakan dia sering meracau.

Tragedi itu berlaku selepas dia mengorek tanah untuk menanam bunga tanpa mengetahui sejarah hitam yang pernah berlaku di kawasan rumah barunya itu.

Sebenarnya Fouziah sendiri tidak pernah mengetahui, rumah pusaka peninggalan arwah datuknya itu menyimpan misteri yang selama ini, ternanti-nanti akan kepulangannya.

Persekitaran kawasan rumah itu yang dikatakan 'keras' kerana wujudnya elemen mistik, roh dan seram, menanti saat untuk membalas dendam yang selama ini, tidak tertunai.

Apabila Fouziah bertindak mengorek tanah di kawasan larangan, tindakannya itu sebenarnya telah membebaskan roh yang terperangkap di dalam tanah berkenaan.

Fouziah menjadi mangsa kejadian yang pernah berlaku di zaman silam apabila roh yang terlepas, merasuk dan mengganggu kehidupannya.

Hampir menderita dengan kejadian rasukan itu, dia akhirnya pulih setelah mendapat pertolongan daripada seorang imam dari sebuah masjid berdekatan dengan rumahnya.

Begitulah karakter yang dihidupkan oleh aktres cantik ini menerusi filem terbaru lakonannya, Rasuk.

Menerusi Rasuk, dia mendukung watak sebagai isteri kepada aktor Iqram Dinzly.

Filem arahan Baldev Singh ini telah pun menemui penonton di pawagam sejak 16 Jun lalu dan itulah kali pertama, Fouziah digandingkan dengan Iqram sebagaimana yang diinginkan oleh para peminat mereka.

Biarpun Fouziah dan Iqram menafikan mereka bercinta namun para peminat tetap mahu pasangan ini bercinta di layar perak.

Selaku pengarah filem yang menelan belanja RM1.5 juta ini, Baldev bijak mengambil 'kesempatan' di atas kehangatan khayalan peminat Fouziah-Iqram.

"Saya berpuas hati dengan lakonan yang ditonjolkan oleh Fouziah dan Iqram. Bahkan penampilan pelakon-pelakon lain juga memuaskan.

"Filem ini memanglah sebuah filem seram tetapi Rasuk tidak menampilkan hantu secara mata kasar.

"Sebaliknya, garapan hantu ditimbulkan menerusi perasaan takut yang menyelubungi penonton yang duduk dalam panggung untuk menonton filem ini," kata Baldev.

Plot cerita Rasuk, jelas Baldev, bertitik tolak daripada rumah pusaka yang mengalami gangguan roh askar Jepun mati dibunuh oleh moyang Fouziah.

Kekuatan lakonan Fouziah yang dirasuk itulah yang menjadi sandaran Baldev dalam usahanya untuk lari daripada klise filem hantu arahan pengarah lain.

"Apa yang cuba diselitkan dalam Rasuk adalah kepercayaan-kepercayaan yang wujud dalam masyarakat kita berkaitan dengan alam ghaib.

"Maka itulah, tidak ada watak hantu yang dilakonkan tetapi mainan roh yang saya cuba tonjolkan.

"Roh yang tidak diterima bumi dan berada di awang-awangan, mahu membalas dendam," jelasnya yang memberitahu, Rasuk adalah filem seram pertama arahannya.

Katanya lagi, filem berdurasi satu jam setengah itu sedikit sebanyak mengupas dan memaparkan diri Baldev yang sebenar.

"Saya seorang yang penakut, sebab itulah saya sanggup mengarah filem ini bagi menghilangkan perasaan itu.

"Filem ini saya rasakan lain daripada yang lain kerana tiada elemen kejutan disebabkan hantu muncul di hadapan mata," kata Baldev yang sebelum ini pernah mengarahkan filem Kecoh Betul.

Sebagai pengarah, pasti dia mahu melihat hasil kerjanya diterima penonton namun begitu, dia tidak meletakkan sasaran yang tinggi dari segi kutipan.

Walaupun kehadiran aktres Fauziah Nawi dan Sidek Hussin dilihat mampu memperkemaskan lagi filem Rasuk tetapi dari segi kutipan tiket, Baldev lebih selesa membiarkan penonton yang menentukannya.

"Apa yang penting saya telah lakukan yang terbaik dan semua pihak termasuk pelakon dan krew juga memberikan kerjasama yang sangat baik.

"Harapan saya, cukup sekiranya filem ini mampu untuk mengutip pulangan RM1 ke atas," terang Baldev yang mungkin berseloroh.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.