Adsense

Jumaat, 3 Jun 2011

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Cipta baju menyusu sendiri

Posted: 02 Jun 2011 09:10 AM PDT

PUTERI kesayangannya, Khyra Khalyssa sudahpun berusia 13 bulan. Seperti ibu lain, pelakon dan pengacara jelita Dynas Mokhtar juga ingin melihat Khyra membesar dengan sempurna di depan matanya.

Dynas dan suami, Mohd Hafizy Hafiz ingin memberikan yang terbaik buat Khyra. Justeru, Dynas ingin menyusukan Khyra dengan susu ibu sepenuhnya sehingga dia berusia dua tahun.

Kata Dynas, dia tidak ada masalah menidurkan Khyra pada waktu malam kerana belum sempat nak meragam, dia memberinya susu badan dan terus menyusukannya sehingga tidur dengan lena.

"Khyra memang kerap menyusu badan dan dia hanya minum susu ibu dalam botol sebanyak dua hingga tiga kali sehari. Apabila saya keluar bekerja, saya akan memerah susu dengan pam dan meletakkannya dalam beg susu.


"Ini memudahkan pembantu rumah dan ibu mentua yang menjaga Khyra menyusukannya di rumah dengan susu ibu yang juga makanan terbaik untuk tumbesarannya," katanya.


Berkongsi perkembangan Khyra ketika ini, kata ibu muda yang juga pemilik nama sebenar, Wan Intan Edrinas Wan Mokhtar, 28, Khyra juga sudah mula belajar bercakap di rumah.

"Saya dan suami memang sering bercakap dengan Khyra. Antara perkataan yang kerap disebutnya ialah nak dan nanak (tak nak) setiap kali dia mahu sesuatu dan bercakap seperti orang dewasa.

"Saya juga sudah mula memberikannya makanan pejal ketika dia berusia lapan bulan dan kini Khyra juga suka makan nasi dan apa yang saya dan suami makan di rumah.

"Selain itu, giginya juga sudah tumbuh lima batang dan Khyra sudah belajar menggosok giginya sendiri pada waktu pagi dan malam," katanya.

Pada masa sama, kata Dynas, dia merancang untuk menghantar Khyra ke tadika pada usianya empat tahun. Dia dan suami juga bercadang menghantarnya ke kelas seni untuk belajar menari dan sebagainya terlebih dulu pada usianya dua tahun.

Dynas juga ingin memastikan Khyra belajar bergaul dengan kanak-kanak sebayanya dulu dengan menghantarnya ke kelas seni.

Mengenai masa depan anaknya, Dynas lebih suka menyerahkan pada Khyra sendiri untuk memutuskannya apabila dia dewasa kelak.

"Ketika kecil dulu, saya pun tidak tahu akan bergelar artis seperti sekarang. Terpulanglah pada minat Khyra apabila dia besar nanti. Khyra pula agak pemalu dengan orang yang dia tidak kenal tapi dia tidak takut kamera dan fotogenik dalam gambar.

"Berbanding dengan daddynya (suami Dynas) pula dia ingin melihat Khyra menjadi doktor, satu hari nanti," katanya.

Dynas Nursing Attire penuhi impian Dynas

DYNAS Nursing Atire (DNA) yang beroperasi di The Curve, Damansara lebih seminggu lalu membuktikan impian Dynas untuk membuka butik penyusuan ibu di sini, akhirnya tercapai.

Akui Dynas, dia mengambil tempoh setahun untuk membuat persiapan merealisasikan butik berkenaan. Pada mulanya, Dynas tidak terfikir membuka butik penyusuan susu ibu dan idea tercetus ketika menyusukan Khyra dengan susu badan sepenuhnya.

"Pada masa sama, ramai ibu muda yang malu untuk memakai baju menyusu di khalayak ramai tapi dengan baju penyusuan yang direka khas ini, mereka tidak akan berasa malu lagi untuk menyusukan anak mereka di tempat awam selepas ini," katanya.

Dynas juga menafikan dia bergantung pada keluarganya untuk membuka butik berkenaan. Katanya, terus terang, saya buka butik penyusuan susu ibu ini dengan bermodalkan duit simpanan sendiri sebanyak RM150,000 yang dikumpul sejak terbabit dalam bidang seni.

"Sebelum ini, saya buka butik dengan rakan kongsi semata-mata untuk mencari pengalaman. Status saya sebagai ibu juga tepat untuk saya membuka butik menyusu seperti DNA dan hanya fokus pada satu butik saja dulu.

"Ibu juga banyak membantu saya dengan beri tip cara-cara untuk buka bisnes kerana dia ada pengalaman luas dalam bidang perniagaan sampai sekarang," katanya.

Dynas ditemui di majlis pelancaran butiknya di sini, baru-baru ini. Majlis pelancaran butik penyusuan ibu ini disemarakkan dengan kehadiran barisan artis popular tanah air yang juga kawan baiknya seperti Elaine Daly, Atilia, Aishah Sinclair, Sharifah Sofea, Julia Zigler, Daphne Iking; Sheahnee Iman Lee, Nurul Alis, Vanidah Imran, Rashidi Ishak dan model seperti Suhara dan ramai lagi.

Pengacara yang cukup prihatin dengan penyusuan susu ibu berkata, dia juga mendapat kerjasama untuk membuka butik itu dengan pihak Nurturing Concept.

"Sayalah yang mencipta baju yang sesuai mengikut kreativiti sendiri. Semuanya hasil dari saya melihat baju yang digayakan orang ramai di luar sana. Baju menyusu yang dijual ialah gaun, baju kurung, jubah dan sebagainya sesuai digayakan ibu yang menyusukan bayi mereka," katanya.

Ditanya sama ada harga baju menyusu dijual hanya untuk golongan tertentu, kata Dynas, ia cukup berpatutan iaitu dari harga RM50 dan ke atas yang mampu untuk dibeli semua golongan masyarakat.

"Butik DNA menjual baju khas untuk kaum ibu menyusu badan, peralatan berkaitan menyusu badan seperti pam kecil dan beg ais," katanya.

Mengenai kerjaya, Dynas yang juga pengacara musim ketiga program Si Kecil ku Chakk! di TV3, turut terbabit dengan penggambaran drama terbaru, You Saka Pergi Jauh-Jauh.

PROFIL

NAMA PENUH: Wan Intan Edrinas Wan Mokhtar
ASAL: Petaling Jaya, Selangor
TARIKH LAHIR: 8 Mac 1983
PENDIDIKAN: Diploma Komunikasi Massa dari Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Selangor.
KERJAYA: Model, pengacara dan pelakon
STATUS: Berkahwin
NAMA SUAMI: Mohd Hafizy Hafiz
NAMA ANAK: Khyra Khalyssa, 1 tahun
DRAMA BERSIRI/TELEFILEM: Di Bawah Ketiak Isteri, Dan Sebenarnya (Dalam Mimpi Ada Realiti), pengorbanan Terakhir, drama Cinta Antara Kita dan Awan Dania
FILEM: Apa Kata Hati, Dunia Baru The Movie, Impak Maksima, Kayangan, Haru Biru, Main-Main Cinta, I Know What U Did Last Raya dan Cinta Kolesterol.
PROGRAM: Beat TV (2002-2004)
PRODUK: Duta produk pelangsingan badan, Kunzense
PENCAPAIAN: Pelakon Pembantu Wanita Terbaik, Festival Filem Malaysia ke-21; Pelakon TV Wanita Popular, Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2007 dan 2008.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Fasha geram pelakon baru

Posted: 02 Jun 2011 09:01 AM PDT

LAMAN sosial sekali lagi menimbulkan isu panas membabitkan dua selebriti terkenal. Semuanya bermula apabila pelakon sensasi, Nur Fasha Sandha Hassan atau Fasha Sandha meluahkan rasa kesal dan kecewanya dengan sikap pelakon muda menerusi laman Twitter.

Fasha mendakwa pelakon muda itu tidak berdisiplin apabila datang lewat empat jam

ke lokasi hingga dirinya menunggu begitu lama. Fasha mendakwa waktu call time untuk pelakon jam 8 pagi dan dia sudah sampai jam 7.45 pagi dan pelakon lelaki itu sampai kira-kira jam tengah hari.

Tambah membuatkan Fasha hilang sabar apabila pelakon itu langsung tidak menunjukkan rasa bersalah atau memohon maaf kepada semua kru sebaik tiba di lokasi.


Bagaimanapun, dalam beberapa status di laman Twitternya itu, Fasha tidak menjelaskan siapa gerangan pelakon dimaksudkan hingga menimbulkan tanda tanya. Difahamkan, Fasha kini menjalani penggambaran drama Dewa Cintaku di Port Dickson, Negeri Sembilan berganding dengan aktor kacak, Muhammad Iqram Dinzly Muhammad Saifuddin atau Iqram Dinzly.


Ini membuatkan ramai beranggapan, kenyataan Fasha itu ditujukan kepada Iqram, tambahan pula waktu sama, Iqram turut membuat kenyataan dalam laman Twitternya.

Fasha ketika dihubungi bagi mengulas isu itu mengakui apa yang ditulis di laman Twitter miliknya adalah masalah yang berlaku hingga menyusahkan dirinya. Bagaimanapun, Fasha enggan mengulas lanjut kerana menganggap isu itu bukanlah sesuatu yang besar dan ia hanya sekadar luahan perasaan di laman sosial peribadi miliknya.

"Saya mengakui segala apa yang saya tulis di Twitter itu adalah luahan perasaan dan sesuatu yang ingin saya kongsi bersama peminat. Saya memang tertekan kerana terpaksa menunggu pelakon yang sepatutnya bergandingan dengan saya selama lebih empat jam.

"Apabila menunggu lama, membuatkan masa saya terbuang begitu saja. Malah mood dan fokus saya juga kian hilang kerana terlalu lama menunggu. Jadi, saya menulis di Twitter hanya untuk meluahkan perasaan dan berkongsi rasa itu dengan peminat yang sentiasa memberi reaksi dan semangat.

"Namun, tidak perlulah untuk saya mengesahkan siapa pelakon itu kerana apa yang berlaku adalah satu masalah komunikasi saja. Malah, pelakon itu juga sudah meminta maaf dan menjelaskan perkara sebenar.

"Antara kami memang sudah berdamai dan tidak timbul sebarang isu lain. Sebagai pelakon, saya perlu bersikap profesional dan sentiasa faham akan situasi pihak lain. Mungkin apa yang berlaku adalah pengajaran yang akan mengajar saya menjadi individu yang lebih baik," katanya.

Ditanya adakah pelakon yang dimaksudkan adalah Iqram Dinzly yang kebetulan bergandingan dengannya untuk drama baru terbitan Grand Brilliance Sdn Bhd, Dewa Cintaku, Fasha enggan memberikan penjelasan lanjut.

"Saya tidak melihat isu ini begitu besar hingga perlu saya menyebutkan namanya kerana apa yang lebih menjadi keutamaan, dia sudah memohon maaf dan menjelaskan perkara sebenar yang menimpanya.

"Saya tidak mahu membesarkan perkara ini hingga mengganggu perjalanan produksi. Setakat ini penggambaran Dewa Cintaku berjalan lancar dan semuanya kembali seperti biasa.

"Perselisihan faham dan masalah komunikasi seperti ini adalah biasa dan semua ini akan memberikan seseorang itu pengalaman baru untuk menjadi lebih kuat dan baik.

"Sebagai pelakon, saya memang begitu mementingkan masa dan waktu orang lain. Disiplin itu adalah kunci terbaik untuk kekal lama sebagai anak seni. Lantas saya juga mengharapkan perkara sama yang mana orang lain juga bijak menghormati masa saya," katanya.

Sementara itu Iqram ketika dihubungi, ternyata terkejut dan menegaskan tidak mengetahui apa sebenarnya yang sedang berlaku. Bagaimanapun, dia tidak menafikan mengetahui perkara yang hangat diperkatakan apabila ada beberapa orang teman menghubunginya bagi mengetahui apa sudah terjadi selepas mereka membaca kenyataan ditulis Fasha.

"Saya tidak berani hendak memberikan sebarang komen kerana hendak diikutkan pada hari kejadian, tidak ada apa-apa yang berlaku antara saya dan Fasha. Malah penggambaran berjalan dengan lancar. Sebaik habis, kami sempat menikmati Char Kuew Teow bersama sambil berbual. Tiada perselisihan faham antara kami," katanya.

Kata Iqram, dia tidak memberikan sebarang reaksi kerana katanya, dia tidak rasa mesej yang ditulis Fasha itu mempunyai kaitan dengan dirinya kerana tidak menyebut sebarang nama atau individu.

"Saya tidak mengikuti atau mendaftar untuk menyertai laman sosial Twitter milik Fasha, jadi bagaimana pula saya boleh tahu luahan yang ditulisnya. Seperkara lagi tidak ada nama yang disebut jadi ia boleh jadi sesiapa saja dan bukan saya. Atas alasan itu saya tidak berani untuk bercakap lebih mengenainya," katanya.

Bagaimanapun jelas Iqram, dia tiba lewat di lokasi penggambaran Dewa Cintaku kerana mengalami kemalangan dan harus menyelesaikan masalah terbabit sebelum tiba ke lokasi.

Katanya, ini kali pertama dia digandingkan dengan Fasha dalam drama dan bimbang akan timbul rasa kurang senang antara mereka.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.