Nuffnang

Utusan Online - Hiburan

sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Rayyan peneman waktu senggang

Posted:

Rayyan peneman waktu senggang

Rayyan peneman waktu senggang

Oleh MOHD. IFQDAR ABDUL RAHMAN
ifqdar.rahman@utusan.com.my
Gambar NOOR ASREKUZAIREY SALIM



SETELAH pemergian Allahyarham Faizal Yusup dan Allahyarham Achik Spin, dua insan yang begitu rapat dengan pelantun lagu Cinta Hanya Sandaran, Siti Nordiana Alias atau Nana mengakui, dirinya agak sepi.

Namun, kehadiran Muhammad Rayyan Nakhaie, 3, anak hasil perkahwinan bersama arwah Faizal sedikit sebanyak mampu menjadi peneman kesepian Nana di kala sunyi.

Jika mempunyai kelapangan, Nana sering membawa Rayyan ke pusat membeli-belah untuk membeli permainan permata hatinya itu.

"Itulah aktiviti yang selalu arwah bapanya lakukan ketika mereka keluar bersama.

"Untuk mengelakkan Rayyan terasa kehilangan bapanya, saya sering membawanya membeli permainan kesukaannya.

"Pada masa yang sama, saya boleh luangkan masa berkualiti bersama Rayyan setelah sibuk dengan karier seni," jelas Nana ketika bertandang ke Studio Utusan baru-baru ini.

Rayyan suka karaoke

SELAIN gemarkan permainan seperti robot dan kereta mainan, ia sesuatu yang menarik apabila Rayyan cukup menggemari aktiviti berkaraoke.

"Seronok melayan keletah Rayyan walaupun ia memenatkan. Sekurang-kurangnya, ia satu senaman buat saya apabila selalu mengejarnya ke sana-sini," seloroh Nana sambil tertawa.

Sekalipun usianya masih kecil, Nana memberitahu, Rayyan cukup suka apabila dibawa ke pusat karaoke.

Kata Nana, walaupun anaknya itu tidak pandai berkata-kata apatah lagi menyanyi, kerenahnya yang cukup aktif di pusat karaoke jelas membuktikan Rayyan begitu seronok.

"Lazimnya, akan ada seorang kawan yang menemani kami berkaraoke.

"Sekiranya salah seorang antara saya atau kawan sedang menyanyi, Rayyan akan melompat-lompat seakan-akan menari mengikut rentak lagu yang sedang dinyanyikan.

"Bagaikan tidak mengenal erti penat, Rayyan akan terus menari selagi muzik berkumandang," terang Nana yang muncul dengan album terbarunya berjudul Semakin Jelas terbitan syarikat rakaman FMC.

Ternyata, Rayyan umpama bintang yang menyinari hidup Nana setelah insan-insan yang pernah akrab dengannya suatu ketika dahulu pergi meninggalkannya buat selamanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ramli Sarip tetap hebat

Posted:

Ramli Sarip tetap hebat

Ramli Sarip tetap hebat

Oleh NUR AZHARI ZAINOODDIN
Gambar ABDUL NIZAR MHAMED


SERBU... Ramli diserbu oleh para hadirin Minggu Setiausaha anjuran PWTC.


BIARPUN berusia lebih separuh abad, aura dan kehebatan Papa Rock Ramli Sarip masih tegar dan tidak pernah hilang auranya.

Suara serak-serak basah yang dimiliki penyanyi kelahiran Singapura itu masih lagi mampu membuai khayalan peminat dengan alunan lagu-lagu malar hijaunya.

Ternyata kehebatan yang ada pada legenda rock ini masih mampu memukau sesiapa sahaja yang menyaksikan persembahannya.

Buktinya, dalam persembahan lebih dari sejam pada majlis makan tengah hari sempena sambutan Minggu Setiausaha anjuran Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) Kuala Lumpur baru-baru ini, kemunculan Ramli disambut dengan sorakan dan tepukan gemuruh.

Siapa sangka penyanyi yang akan menginjak usia 60 tahun, tahun depan itu masih digilai masyarakat tanpa batasan usia.

Rata-rata para setiausaha yang hadir pada majlis itu nyata terhibur dengan persembahan bertenaga Ramli yang sempat mendendangkan 12 buah lagu.

Dalam persembahan pada majlis yang diadakan selama dua hari itu, Ramli membawa para setiausaha dan hadirin yang berada dalam Dewan Merdeka, mengimbau kenangan lalu dengan lagu-lagu yang telah melonjakkan nama Ramli Sarip di persada seni hiburan tanah air.

Membuka tirai dengan menyampaikan lagu Inggeris berjudul You Are So Beautiful, kemunculan Ramli di atas pentas terus-terusan mendapat sorokan dan tepukan sehingga gegak gempita bunyi dalam dewan tersebut.

Tidak cukup dengan itu, lagu Kamelia, Jangan Tunggu Lama-Lama dan Jikalau Berkasih terus kukuh menggamit perasaan hadirin yang turut sama, menyanyikan lagu-lagu tersebut.

Bukan sekadar menghiburkan, Ramli dalam bicaranya sempat menyelitkan nasihat kepada para setiausaha agar tidak berlebih-lebihan dalam menggunakan nikmat yang dipinjamkan oleh Yang Maha Esa.

Suasana pada petang itu bertambah gamat dengan sorakan dan siulan para hadirin apabila Ramli menyelitkan beberapa rangkap lagu puisi yang dirakamkannya pada tahun 1986 iaitu Aku Menulis Bukan Kerna Nama.

Kala itu, dapat dilihat mulut yang terlopong, pantas bersama 'melayan' lagu berkenaan.

"Terima kasih kerana masih sudi untuk melihat persembahan insan purba ini," seloroh Ramli yang menganggap dirinya 'purba' disebabkan oleh usianya itu.

Biarpun Ramli sering merujuk perkataan purba bagi menggambarkan usianya, persembahan yang ditonjolkan Ramli mengalahkan persembahan artis remaja dan langsung tidak membosankan.

Pucuk dicita ulam mendatang, itulah yang dapat digambarkan tatkala Ramli melangkah turun dari pentas sambil mendendangkan lagu keramatnya, Teratai.

Setiap meja yang disinggahi oleh Ramli pasti tidak dilepaskan oleh para hadirin terutamanya setiausaha yang turut sama mengalunkan bait-bait lagu Teratai.

Kesempatan merakamkan foto bersama Ramli tidak disia-siakan oleh hadirin kerana itulah peluang keemasan bagi mereka untuk bergambar dengan ikon rock negara.

Tanpa Datuk Khatijah Ibrahim yang menjadi rakan duet lagu Doa Buat Kekasih, Ramli memilih dua orang setiausaha untuk naik ke pentas bagi mendendangkan lagu 'membunuh' jiwa itu.

Tamat persembahan, Pengarah Pemasaran Komunikasi, PWTC , Fadzilah Said berkata, sambutan yang diterima sepanjang dua hari penganjuran majlis makan tengahari sempena minggu setiausaha itu amat menggalakkan.

Kehadiran lebih daripada 1000 orang pada majlis berkenaan diluar jangkaan yang disasarkan.

"Kita gembira dengan sambutan yang amat menggalakkan memandangkan penganjuran kali ini merupakan yang pertama setelah hampir lima tahun PWTC tidak menganjurkan Minggu Setiausaha.

"Memandangkan sambutan yang menggalakkan ini, insya-Allah kita akan menjadikan ia acara tahunan selepas ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan