Adsense

Isnin, 18 April 2011

borak kosong

borak kosong


Ratusan anjing di curi untuk dijadikan sajian di Restoran

Posted: 18 Apr 2011 09:00 PM PDT

Anjing yang berhasil diselamatkan di Dongyuhe di Distrik Changping, China

TRIBUNNEWS.COM - Ratusan anjing berhasil diselamatkan untuk dijadikan santapan di sejumlah restoran China setelah sejumlah aktivis menemukan mereka di pusat penampungan. Demikian dilapor The Straits Times,Isnin (18/4/2011).

Sebuah trak berhasil ditahan dan ratusan anjing ditemukan di dalamnya di jalan bebas hambatan di sebelah timur Beijing. Penemuan ini kemudian diberitahukan kepada aktivits binatang.Anjing ini dicuri dari pemiliknya dan kemudian dibawa ke Daerah Henan. Sebanyak 430 anjing ditemui.

Akhirnya, 200 orang pencinta haiwan datang dan kemudian mengelilingi trak itu dan setelah 15 jam berkumpul dan terjadinya kesesakkan ratusan anjing itu kemudian berhasil diselamatkan saat kelompok perlindungan haiwan membeli semua anjing itu senilai 115 ribu yuan.

Di sejumlah tempat di China, ada ratusan atau ribuan kucing dijadikan santapan di restoran. Kerana ini adalah masakan paling kuno di China.

Gambar kenderaan dipandu laju akan dipapar di Internet

Posted: 18 Apr 2011 08:00 PM PDT


Satu idea yang bagus dan agak boleh
dipratikkan di negara kita..
saya petik dari
Sinar Harian

MANILA - Pihak berkuasa Filipina akan memaparkan foto kenderaan yang melebihi had laju dalam laman sesawang rasmi kerajaan sebagai usaha mengurangkan jumlah pesalah lalu lintas di negara itu.

Senarai foto kenderaan dipaparkan dalam www.mmda.gov.ph/Speeding-Violators.html akan turut disertakan dengan tarikh dan masa kejadian.

Ketua pihak berkuasa, Francis Tolentino berkata, penggunaan sistem kamera baru automatik itu akan menyebabkan pegguna jalan raya memandu lebih berhemah.

Tolentino turut melaporkan lebih daripada 7,000 pemandu sudah menerima surat saman kerana memandu kenderaan melebihi had 60 kilometer sejam yang ditetapkan di bandar raya terbabit.

Menurutnya, usaha itu dilihat berjaya menurunkan kadar kemalangan di sepanjang lebuh raya.

Wow...Raifal AK-47 diperbuat daripada kristal

Posted: 18 Apr 2011 07:00 PM PDT


Wow..menarik
saya petik dari kosmo online

MILAN, Itali - Kristal mewah Swarovski sinonim dengan barang kemas, ukiran elegan dan candelier tetapi seorang pengukir, Nicola Bolla, menggunakan kristal tersebut untuk menghasilkan pelbagai arca yang menakutkan.

Menerapkan tema kematian, sebanyak 15 arca yang dihasilkan pengukir terkenal berusia 47 tahun itu termasuk raifal AK-47, tengkorak, tulang rusuk dan tulang paha dipamerkan kepada umum sempena Minggu Seni Reka Milan minggu lalu.

Dia menjadi popular kerana menggunakan bahan yang mewah dan cantik termasuk berlian untuk menghasilkan pelbagai objek termasuk mangkuk tandas. - Agensi

Jahanam...parti sedia siswi seksi untuk pelajar IPT

Posted: 18 Apr 2011 06:00 PM PDT


Sampai macam ni sekali mereka cuba merosakkan
jiwa remaja...
saya petik dari myMetro

MELAKA: Beberapa pengusaha pusat hiburan di negeri ini didapati bertindak melampau bagi menarik pengunjung di kalangan penuntut institut pengajian tinggi (IPT) apabila menyediakan program khusus untuk golongan itu dinamakan 'parti pakaian seragam kolej.'

Ketua Ahli Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Mohd Yusof Hassan, yang mendedahkan perkara itu berkata tindakan itu terbukti selepas pihaknya menerima aduan berdasarkan kain rentang yang mempromosi aktiviti berkenaan.

Mohd Yusof berkata, berdasarkan maklumat pada kain rentang berkenaan, penganjur menyediakan lebih 50 gadis seksi kepada pengunjung lelaki sebagai daya tarikan.

"Malah, mereka juga turut menyediakan persembahan tarian seksi dan pertunjukan pentas oleh kumpulan muzik.

"Memang jelas parti dianjurkan itu sengaja mahu menarik pengunjung terutama membabitkan golongan pelajar untuk mereka berhibur.

"Apa yang saya tak puas hati mengapa mereka menggunakan perkataan kolej, seolah-olah sengaja mahu menarik golongan muda berkenaan untuk menyertai parti berkenaan," katanya, di sini, semalam.

Wanita Ini Memiliki Rambut 3,6 Meter

Posted: 18 Apr 2011 05:00 PM PDT


TEMPO Interaktif, Jiang Aixiu seperti Rapunzel, tokoh fiksi yang punya rambut super panjang. Jiang, perempuan yang berasal dari Fushun, Henan, Cina memiliki rambut sepanjang 3,6 meter. Maklum, dia sudah 21 tahun tak memotong rambut.
"Sebenarnya aku ingin sekali memotong rambut, tapi penata rambutku berkata sayang, rambut ini bagus," kata Jiang seperti dikutip dari Orange,Isnin 18 April 2011.

Jiang tidak pernah menyangka rambutnya boleh panjang hingga hampir 4 meter. "Aku tak pernah makan sesuatu yang khusus agar rambutku terus tumbuh, aku juga tak memakai shampoo spesial," ujarnya.
Setiap tahun, rambut Jiang tumbuh sekitar 20 sentimeter. Meski dia suka dengan rambut panjangnya, Jiang punya satu kesulitan: tiap kali bershampoo dia harus benar-benar bersih membilasnya. "Perlu dua jam setiap kali bershampoo," katanya.

Meski panjangnya 3,6 meter, rambut Jiang itu belum bisa mengalahkan rekor dunia. Pada 8 Mei 2004, Xie Qiuping mencipts rekod dalam Guinness Book dengan rambut mencapai 5,627 meter.
Rambut panjang Jiang pernah ditawar seseorang sebesar 10 ribu Yuan, tapi dia menolak. Meski mencintai rambut panjangnya, dia rela memotongnya bila disarankan doktor. Sebab ada seorang doktor yang mengatakan, rambut panjang menyerap nutrisi cukup banyak dari kepalanya.

Kenapa anjing diikat di tiang elektrik?

Posted: 18 Apr 2011 11:01 AM PDT



[PENTING] Blog Yang Tidak Menggunakan Akaun Google Akan Dihapuskan! Apa yang Perlu Anda Buat?

Posted: 18 Apr 2011 10:01 AM PDT



Blogger.com merupakan antara perkhidmatan pertama yang dibeli oleh Google. Selepas hampir 8 tahun membeli perkhidmatan blog percuma tersebut, kini Google mengumumkan yang mana mereka akan menghentikan sokongan untuk pendaftaran masuk ke akaun Blogger menggunakan akaun selain daripada akaun Google. Perkara ini akan dilaksana
kan pada 25 Jun 2011 nanti. Menurut Google, bagi pengguna yang tidak mengubahnya kepada akaun Google selepas 25 Jun kelak, mereka akan memadam akaun tersebut, bersama-sama blog-blog yang didaftarkan pada akaun lama tersebut.

Bagi pengguna blogger/blogspot yang menggunakan akaun selain akaun Google untuk log-in ke blog, wajib menukarnya dengan kadar segera bagi mengelakkan blog anda dihapuskan.

Contoh : pakpandir@yahoo.com ditukarkan kepakpandir@gmail.com!



Bagaimana nak tukar email login ke blog? Ikuti langkah-langkah di bawah!
1. Create akaun gmail

Mula-mula, create akaun gmail dulu. Kalau dah ada, ikuti langkah seterusnya.

2. Sign in blog macam biasa ( guna email yahoo -contohnya ). Pergi Settings > Permissions > klik Add Authors > Masukkan email gmail > klik Invite.

3. Login akaun gmail > ada email jemputan > klik link untuk pengesahan. Ada notis "To join this blog as an author, accept the invitation by signing in with your Google Account here". Jangan takut, klik saja 'here' dan kita akan dibawa memasuki dashboard blog tersebut.

4. Logout dari akaun gmail tersebut dan login pula menggunakan email yang mula-mula ( yahoo )

5. Pergi kat Settings > Permissions >ada nickname dan email yang baru kita add tadi sebagai author. Klik grant admin privileges.

6. Nickname lama dan email lama boleh di remove, Sekarang blog tersebut menggunakan akaun gmail sepenuhnya.

Kalau ada 3-4 blog lain, ulanglah langkah di atas sehingga kesemua blog berkumpul di bawah satu username sahaja.

** untuk maklumat lanjut, klik : buzz.blogger.com , kujie.com , dan solihinzubir.com

sumber :
http://duniacacamarba.blogspot.com/

Video cara bunuh diri ditunjukkan kepada pelajar 14 tahun

Posted: 18 Apr 2011 09:01 AM PDT

INILAH.COM, London – Seorang aktivis eutanasia Australia berhasil mengejutkan dunia. Aktivis ini menunjukkan video menggambarkan cara bunuh diri pada pelajar 14 tahun. Seperti apa?

Dr Philip Nitschke yang memiliki jolokan Dr Death ini mendemonstrasikan mesinnya memberi suntikan mematikan dalam video itu. Daily Mail melaporkan, video itu telah ditunjukkan pada pelajar berusia 14 tahun di seluruh Inggris.

Tindakan Dr Death membuat kemarahan internasional. Dalam video juga terdapat  dirinya memberi bantuan pada metode bunuh diri tersebut. Bahagian itu mendapat kecaman dari para pemimpin gereja sebagai 'undangan melakukan bunuh diri'.

Keputusan memasukkan Dr Death dalam video itu dikutuk kempen yang melawan tindak tersebut. Psikologi pun memperingatkan, hal itu boleh mendorong remaja  mengakhiri hidup mereka sendiri.

Pada video itu, Nitschke dilaporkan menunjukkan cara bunuh diri  termasuk menggunakan beg berisi helium yang ditempatkan di atas kepala, ubat Mexico, morfin dan 'Pil tidur DIY'.

Filem berdurasi 20 minit itu dibuat oleh kelas video berbasis Bristol yang memasuk filem pendidikan untuk sekolah-sekolah di Inggris.

Pemerintah Perancis Bakal Larang Muslim Solat Berjamaah

Posted: 18 Apr 2011 08:00 AM PDT

PARIS, RIMANEWS – Pemerintah Perancis berniat kembali kepada anti-Islam setelah sebelumnya, undang-undang kontroversi larangan pemakaian jilbab, mendapat protes hebat dari umat Islam. Dengan alasan kerana warga Muslim menunaikan solat di pinggir jalan, pemerintah Perancis berniat membatasi kebebasan warga Muslim dalam menunaikan kewajiban agama mereka.

Menteri Dalam Negeri Perancis, Claude Guéant, yang dikenal sebagai salah seorang think-tank politik anti-Islam di negara ini, menetapkan peraturan baru melarang pelaksanaan solat jamaah di pinggir jalan.

IRNA melaporkan, surat khabar Le Parisien dalam hal ini menulis, Guéant mengatakan, "Kami tengah mencari cara untuk melarang penunaian solat berjamaah di pinggir jalan."

Mendagri Perancis mengemukakan pernyataan itu di ketika penunaian solat berjamaah di pinggir jalan, sangat jarang terjadi, dan biasanya hanya dilakukan di wilayah-wilayah yang memiliki fasiliti sangat terbatas atau batasan yang dilakukan pemerintah. Selain itu, warga Muslim Perancis juga menunaikan solat berjamaah itu tanpa mengganggu orang lain.

Menjawab pertanyaan soal sedikitnya jumlah masjid di Perancis, Guéant mengatakan, di Perancis dapat dibangun masjid yang lebih banyak. Namun Guéant tidak memberikan keterangan lebih teperinci bagaimana masjid-masjid tersebut dapat dibangun.

Di kota Nice misalnya, hanya terdapat dua masjid, dan warga Muslim di kota itu harus menempuh jalan jauh untuk pergi ke masjid. Namun masalah yang paling penting adalah bahawa kedua masjid itu tidak mampu menampung seluruh warga Muslim yang hendak menunaikan solat berjamaah.

Berkait implementasi larangan solat berjamaah di tepi jalan itu, Guéant menjelaskan, "Harus ada cara untuk menghentikan solat berjamaah di tepi jalan, dan saya secara peribadi memprioritaskan penggunaan "kekuatan" dalam menjalankan ketentuan tersebut.

Guéant hingga kini telah berulangkali memprovok umat Islam, termasuk penilaiannya terhadap peningkatan jumlah warga Perancis yang memeluk agama Islam. Keadaan ini menurut Guéant sangat disayangkan dan akan menjadi masalah serius bagi Perancis.

Sejumlah politik anti-Islam dalam pemerintahan Perancis yang beberapa waktu lalu melarang penggunaan burka, telah memasuki tahap baru yang lebih serius.

Laurent Booth, saudara perempuan isteri bekas perdana menteri Inggris, Tony Blair, dalam wawancaranya dengan IRNA, menepis klata para pejabat Perancis bahawa kaum perempuan yang mengenakan burka merupakan ancaman pengganas dan keamanan.

Dikatakannya, "Kaum perempuan berjilbab sebetulnya memang merupakan ancaman bagi negara-negara Barat. Namun ancamannya tidak dalam bentuk kekerasan seperti yang dikatakan oleh para politik Barat, melainkan kerana busana Muslimah pada hakikatnya telah menyoal kebebasan kaum perempuan di Eropah dan Amerika."

Pramugari Hong Kong Airline Diajarkan Kung Fu

Posted: 18 Apr 2011 07:00 AM PDT

HONG KONG - Perusahaan penerbangan di Hong Kong kini memberikan pelajaran bagi pramugarinya untuk mempelajari kung fu untuk menghadapi para penumpang yang mabuk dan keras kepala.

 Hong Kong Airline mengatakan seluruh stafnya kini telah diundang untuk mempelajari wing chun, jenis kung fu untuk jarak dekat. Tapi ilmu bela diri tersebut hanya diperuntukkan bagi kru kabin.

 Perusahaan penerbangan tersebut sudah tiga kali mengalami insiden yang buruk dengan penumpang, demikian ujar Eva Chan, wakil general manager corporate communication.

 Dua minggu lalu seorang kru terpaksa harus mengeluarkan jurus kung funya pada saat penerbangan dari Beijing ke Hong Kong.

 "Salah satu penumpang sakit, mungkin kerana terlalu mabuk. Para pramugari berusaha untuk mengangkatnya dan dia tersebut menyedari bahwa latihannya sangat membantunya," ujar Chan, seperti dilapor AFP.

 "Seharusnya, seorang wanita akan sulit untuk mengangkat seorang lelaki gendut, apalagi jika sedang mabuk, tapi berkat latihannya, dia dapat menangani hal tersebut dengan mudah," lanjutnya.

189 Tahun Tergantung di almari, Mayat Seorang Pembunuh Akhirnya Dikuburkan

Posted: 18 Apr 2011 06:00 AM PDT

Mayat pembunuh yang dihukum mati pada 1821 itu akhirnya ditemukan tergantung di dalam almari di Universit Bristol. Jasad tersebut akhirnya boleh dikebumikan  setelah tergantung selama 189 tahun.

John Horwood, nama pembunuh tersebut, didapati bersalah pada 1821 setelah membunuh bekas kekasihnya, Eliza Balsom, ketika dia berusia 18 tahun. Dia membaling Balsom dengan batu kerikil ketika Balsom sedang menyeberang di sebuah sungai di Bristol.

Mary Halliwell dan tengkorak John Horwood

Serangan Horwood sebenarnya tidak menyebabkan luka serius. Tapi, Horwood meninggal dunia setelah menderita infeksi ketika doktor bedah membuat sebuah lubang di kepalanya untuk mengurangi tekanan darah yang terus keluar. Horwood pun akhirnya dinyatakan bersalah atas kematian Balsom dan kemudian dihukum mati.

Dr Richard Smith, yang melakukan pembedahan pada Eliza Balsom, menolak izin untuk mengembalikan jasad John Horwood ke keluarganya. Jasad Horwood akhirnya digunakan untuk keperluan pembedahan di Hospital Kerajaan Bristol (Bristol Royal Informary). Setelah pembedahan di depan 80 orang, Dr Smith menyimpan kerangka Horwood dan menaruhnya di sebuah almari pameran sebelum kemudian diberikan ke Universitas Bristol.

Mary Halliwell (67 tahun) akhirnya menemukan John Horwood dan memenangkan hak hukum keatas jasad Horwood. Pada Rabu (13/4) ini, Halliwell akhirnya boleh menguburkan John Horwood. Tengkorak John Horwood digantung di luar penjara New Bristol selama sejam sebelum akhirnya dikuburkan.

Berdasarkan borang pemohon keluarganya, John Horwood adalah saudara laki-laki dari moyang Halliwell.

sumber : http://www.republika.co.id

Perpustakaan dan Buku Terkecil seDunia

Posted: 18 Apr 2011 05:00 AM PDT

Seorang pengumpul buku dari Hungary memiliki sebuah perpustakaan terkecil dengan koleksi buku-buku terkecil sedunia.

Mungkin kunjungan orang ke perpustakaan semakin lama semakin berkurang seiring dengan kemajuan internet yang semakin murah. Orang sudah dimanjakan dengan hal-hal yang berbau internet. Mau butuh informasi apa saja tinggal googling.

Jozsef Tari mengklaim dirinya memiliki perpustakaan terkecil sedunia dengan koleksi buku-buku mini yang dikumpulkannya sejak tahun 1972 (odditycentral.com).

 Jozsef sudah memiliki lebih dari 4.500 karya sastera yang sebahagian besar berbahasa Hungary, termasuk buku terkecil di dunia yang berukuran 2,9 x 3,2 mm yang paling dibanggakannya, dan beberapa buku mini keluaran Amerika Syarikat, Mexico, Kanada, Australia, Jepun dan buku mini dari Indonesia.

"Saya tertarik mengumpulkan buku yang bertemakan apa saja; agama, olahraga, sastera hingga seni memasak, selama ditulis dalam bentuk buku yang ukurannya tidak lebih dari 76 mm," Jozsef menjelaskan tentang koleksi buku mininya.


Selain dari koleksi 4.500 buku mini, dia juga memiliki 15 jenis surat khabar mini, termasuk yang terkecil di dunia dengan ukuran hanya 19 x 26 mm.





Sumber artikel ini:
http://cahayaku-cahayamu.blogspot.com/2011/04/perpustakaan-dan-buku-terkecil-sedunia.html

Kesan hukuman sebat

Posted: 18 Apr 2011 04:00 AM PDT




Ngeri betul....


Video telur dalam telur

Posted: 18 Apr 2011 03:00 AM PDT

Proses meletakkan wajah palsu pada seorang ibu

Posted: 18 Apr 2011 02:00 AM PDT








Nasib ibu ini sungguh baik kerana kemajuan teknologi dan
perubatan dapat membuat hatinya gembira kembali..

Bayi bermata satu dari India

Posted: 18 Apr 2011 01:00 AM PDT

Seorang bayi laki-laki di India dilahirkan dengan satu mata di tengah dahi dan tidak memiliki hidung.


Semakin maju teknologi dan perubatan semakin aneh juga permasalahan yang dihadapi.

Seorang wanita dari India, Veena Chavan (34th) yang baru saja melahirkan seorang bayi melalui operasi cesar (sinlung.com).

Apa yang terjadi kemudian membuat para doktor terkejut . Mereka menyaksikan kehadiran seorang bayi bermata satu dan tidak memiliki hidung.

Pada minggu ke 32 ketika masih dalam kandungan, doktor kandungan telah menemukan kelebihan gumpalan air di otak sang bayi melalui pemeriksaan sonogram.

"Anak ibu menderita Cyclopia," kata Dr Ashok Anand, seorang profesor ginekologi, ketika memberikan pesan kepada Veena bahawa anaknya meninggal 24 jam setelah lahir. Berita yang tentunya sangat menyedihkan bagi seorang ibu, apalagi dia belum sempat menggendongnya.

Ini adalah kehilangan kedua dari tiga kali kehamilan Veena. Putri pertamanya, 8th, tumbuh normal. Namun dia mengalami keguguran pada kandungan kedua dan kembali kehilangan anak ketiga.

Kasus Cyclopia sudah terjadi sejak berabad-abad lalu.

Tahun 2006, seorang bayi cyclopic juga lahir di India dan meninggal beberapa hari kemudian.

Tahun 2005, kes serupa terjadi juga di Russia.

Tahun 1634, seorang ilmuan Italia, Fortunio Liceti menulis dalam buku 'De Monstrorum' : seorang bayi cyclopic perempuan lahir di Firme, Italia dan berumur hanya 1 hari. Namun ketika itu, hal-hal aneh masih dihubungkan dengan hal-hal yang berbau kutukan.

Tahun 1896, sebuah buku kedoktoran berjudul 'Anomali and Curiosities' mencatat seorang bayi cyclopic terlahir di awal tahun 1800, dan bertahan hanya 73 jam.

Di zaman serba modern ini, ternyata masih terdapat banyak fenomena yang belum terpecahkan di dunia perubatan. Ada yang salah' kah?

Link artikel ini:
http://cahayaku-cahayamu.blogspot.com/2011/03/bayi-bermata-satu-dari-india.html

Baru 25 tahun sudah miliki anak 10 orang anak daripada 10 orang wanita

Posted: 18 Apr 2011 12:00 AM PDT

Ramai anak banyak rezeki.Tetapi itu agaknya tak lagi relevan bagi Keith Macdonald. Lelaki 25 tahun ini jmempunyai banyak masalah dengan 10 anak yang dimilikinya dari 10 wanita berbeza.

 Seperti dikutip dari laman Telegraph, lelaki yang menganggur  itu pertama kali menjadi ayah ketika masih berusia 15 tahun. Dari situ tanpa dia sedar dia sudah memiliki 10 anak dari 10 wanita berbeza. Dua di antaranya masih dalam kandungan.

 Itu yang dia ingat. Beberapa bulan lalu, seorang wanita mengatakan bahawa anak Macdonald lebih banyak lagi. Ia yakin bekas kekasihnya itu bertanggung jawab atas 12 anak dari 11 wanita berbeza. "Dia (Macdonald) keterlaluan, bahkan saya yakin dia tak boleh mengenali ketika salah satu anaknya duduk di depannya," kata wanita itu kepada Times Online.

 Macdonald yang tinggal di Sunderland, Britain, membantah perkara itu. Ia bahkan mengatakan dirinya sebagai korban dari para wanita yang ingin punya anak tanpa punya suami. Ia membuat penafian itu lantaran ramai wanita yang tak memperbolehkan menemui anaknya.

 Tapi memang tak semua wanita yang melahirkan anak Macdonald menyesal. Salah satu kekasihnya yang masih mengandung janin berusia enam bulan mengatakan, "Selama dia memperlakukan saya dengan baik tak masalah, semua yang buruk itu masa lalunya," kata Sarah Armstrong, 19. "Aku juga tak akan menghalanginya untuk bertemu anaknya kelak."

 Demikian juga Danielle Little. Wanita 24 tahun ini malah terobsesi mendapatkan keturunan dari Macdonald. "Kami memulai keluarga bersama. Dia punya masa lalu yang buruk, tetapi perlahan saya yakin orang akan melupakannya dan memberinya kesempatan kedua. Aku mencintainya."

 Di tengah peliknya masalah itu, Mcdonald masih harus menghadapi kewajibannya untuk membiayai hidup anak-anaknya yang harus dibayarkan setiap minggu. Juga pajak yang harus dibayar ketika anaknya berusia 16 tahun. Itu tak mudah kerana keadaannya yang tak memiliki pekerjaan tetap.
  

SlowbosAd - Create Ad

Bagaimana perasaan anda sebagai guru jika murid dalam keadaan begini?

Posted: 17 Apr 2011 11:00 PM PDT

image

Tugas seorang guru ialah memberi ilmu serta membimbing seorang pelajar untuk menjadi  insan yang berpengetahuan serta berilmu.Tetapi apa perasaan guru itu sendiri bila ilmu yang hendak dicurahkan itu disambut dengan keadaan seperti gambar diatas.Bila murid kurang bijak guru dijadikan sasaran kerana tak tahu mengajar.Tetapi keadaan sebenarnya murid itu sendiri yang kurang berminat untuk mendapatkan ilmu.

Hanya kerana ciuman sebuah lapangan terbang kecoh,penerbangan ditangguhkan

Posted: 17 Apr 2011 10:00 PM PDT

Pihak berkuasa lapangan terbang di Amerika kini benar-benar dilanda ketakutan luar biasa. Terbaru, gara-gara ada seorang lelaki yang menyelinap masuk ke ruang menunggu untuk memberikan ciuman perpisahan kepada seorang wanita.Pihak berkuasa Lapangan Terbang Internasional Newark, New Jersey, menutup lapangan terbanhg itu selama berjam-jam. Akibatnya, perjalanan ribuan penumpang tertunda.
Video insiden yang terjadi hari Minggu itu kelmarin disiarkan olehseorang anggota senator AS di tengah meningkatnya kekhuatiran terhadap ancaman keamanan penerbangan pasca-percubaan pengeboman yang dilakukan Umar Farok pada hari Krismas lalu.

Hanya kucupan perpisahan boleh buat kacau seluruh penerbangan 

Di awal video, seorang petugas  Keamanan Transport (TSA) dilihat menanyakan seorang lelaki yang hendak masuk ke ruang tunggu penumpang. Sang petugas memintanya keluar. Ketika petugas itu meninggalkan mejanya dan berjalan menuju kawasan  lain, lelaki itu menyelinap untuk bertemu seorang penumpang wanita yang sudah melewati pos pemeriksaan keamanan, dan memberikan sesuatu yang nampak seperti ciuman selamat tinggal.

Semua penumpang dan seisi bandara jadi ketakutan dan panik hanya kerana sebuah ciuman

Kejadian itu membuat sejumlah pihak memberikan kritik keras. Senator Frank Lautenberg dari New Jersey sangat marah dengan kejadian ini. Ini membuat pihak keamanan sempat menutup lapangan terbang selama berjam-jam dan memaksa pihak berkuasa untuk memeriksa kembali ribuan penumpang yang akan pergi.

Lapangan Terbang Internasional Newark Liberty adalah salah satu dari tigalapangan terbang utama di daerah kota New York. Salah satu pesawat yang dirampas pada serangan 11 September 2001berlaku dilapangan terbang ini. Sebelumnya, pihak berkuasa California menutup lapangan terbang pada hari Selasa setelah melihat sebuah cairan yang dicurigai sebagai bahan peledak, padahal yang dibawa penumpang itu adalah madu.




Sepertinya para petugas trauma dengan terroris kerana salah satu pesawat yang dirampas terroris pada 11 September 2001 berasal dari lapangan terbang Newark ini, jadi sindrom teror itu sepertinya menjadi trauma.Lelaki yang menyelinap masuk hanya untuk memberikan sebuah ciuman pada kekasih hatinya tersebut.

Sumber: Kompas dan Mail Online