Adsense

Ahad, 27 Mac 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Kahwin bukan tutup kontroversi

Posted:

Kahwin bukan tutup kontroversi

Kahwin bukan tutup kontroversi



BIARPUN tidak setenang air di kuala, barangkali ketika ini Faezah Elai sedang menghirup udara yang damai. Pandangannya sudah boleh dilontar jauh kerana banyak lagi landskap berwarna pelangi yang mahu dinikmati.

Menelaah ke dalam mata dan hatinya, dia lega, tidak gusar lagi oleh kejian atau fitnah yang pernah meracun benak fikir.

"Selepas surat peguam dihantar, cerita-cerita yang tidak masuk akal itu senyap dengan sendiri," luahnya spontan.

Kata Faezah, dia pernah lemas dek deru panas yang menghambat nafas. Pergaduhan dengan pelakon, Azat Jasmin yang kemudian bersulam gosip skandal bersama pengarah drama Heykal Hanifah, 37, yang bersatus suami membuatnya hampir lemas.

Semua itu menjadi bahan sensasi yang menjentik pencapaian Faezah Elai di persada lakonan.

"Semua itu saya anggap sebagai isu kecil yang sengaja diperbesar-besarkan. Itu kes salah interpretasi, ia hanya tajuk sebuah artikel yang tersiar di sebuah portal hiburan," keluh Faezah.

Ya, agak jengkel juga bila seorang pelakon yang sedang membina nama dikaitkan dengan perkara remeh-temeh apatah lagi lepas cakap tentang pekerjaan yang menjadi periuk nasi sendiri.

Namun, dari satu sisi, anak mami Pulau Mutiara itu harus sedar, terkait satu persatu kontroversi yang menjatuhkan itu, Faezah yang dulunya bukan sesiapa, semakin ingin didekati ramai.

September

"Sumpah! Saya tak pernah rasa yang saya popular. Saya masuk industri ini pun agak lambat. Tapi benda-benda yang jadi kepada saya di luar kawalan.

"Bila tiada gosip tak ada benda yang hendak dicakapkan, tapi bila berlaku kontroversi saya yang kena mengadap dan bercakap perkara itu berulang kali.

"Banyak lagi isu tak manis tentang saya, tapi fikirlah sendiri, saya masih tinggal bersama ibu dan ayah, tak sempat sebenarnya nak buat perkara tak senonoh.

"Memanglah orang akan cepat kenal seseorang artis bila artis itu ada kontroversi tapi kalau boleh saya tak nak dikenali kerana benda-benda bodoh begitu, ia lebih kepada menjatuhkan saya," luahnya menutup buku kontroversi.

Beralih ke buku lain, pelakon yang bakal memecahkan hilai panggung menerusi filem Cun! ini ada khabar bahagia yang ingin ditahan-tahan.

Masih berbekam di kerongkong, namun dia tidak mampu menepis terjahan hukum jodoh yang tersurat ke atasnya, September ini.

Seiring usianya yang menjengah 29 tahun pada 16 Ogos nanti, wanita berdarah campuran Punjabi daripada bapanya dan Thailand daripada ibunya ini sah sudah ada calon suami.

Masih teragak-agak berkongsi bahagia, mulanya dia sekadar memberikan sebuah bayangan.

"Ya, sebab itulah malam ini saya mahu balik Pulau Pinang, ada urusan penting," kata Faezah.

Tarikh 3 Disember 2011 dipilih sebagai hari majlis resepsi tepian pantai di Pulau Pinang, tiga bulan selepas majlis akad nikah yang akan dijadualkan di Masjid Pulau Pinang, September nanti. Perkara itu diputuskan selepas majlis merisik awal Mac baru-baru ini.

Menerjah lagi sedikit gambaran, mata bundarnya bersinar saat siapakah gerangan lelaki yang bakal bertuan di jiwa dipinta jawapan.

Jelas, anak sulung daripada tiga beradik itu, calon suaminya bukanlah orang seni, langsung tiada kaitan dengan bidang popular.

Kalau boleh, mahu disimpannya kemas-kemas dan bekas pramugari Malaysia Airlines (MAS) Bhd. itu masih dengan prinsip yang dipegang.

"Siapa calon suami saya, belum masanya untuk diberitahu, saya tak nak cerita buat masa ini," katanya menafikan lelaki itu ada kaitan dengan nama yang pernah dikaitkan dengannya.

Dalam soal jodoh juga, dia yang sedang menarik perhatian dengan drama bersiri Asmara 2 ini tidak menetapkan sebarang kriteria. Tidak mahu terlajak kata, memilih-milih si bujang idaman, menolak duda atau suami orang. Kerja kahwin dan jodoh itu kerja Tuhan, bukan juga agenda untuk menutup sebarang kontroversi, itu tegasnya.

"Soal kahwin tiada kena-mengena dengan kontroversi. Saya tak akan kahwin sebab gosip tetapi saya kahwin sebab sudah sampai seru. Kahwin bukan kerja main-main.

"Saya juga ada sasaran, mahu kahwin sebelum usia 30 tahun. Saya dah nekad dan sudah mula terfikirkan masa depan. Antara saya dan bakal suami, kami sebenarnya sudah lama kenal, tapi masa itu saya sudah bergelar pelakon," jelas Faezah, si pemain watak Tom, pembantu peribadi kepada Luna, lakonan Maya Karin dalam filem romantis komedi Cun!

Cun! basuh trauma

Sebelum cerita filem membumbui pembaca, Faezah digamit pengalaman 2007. Ketika itu dia muncul buat kali pertama menerusi filem Otai.

"Saya masih ingat, 'Faezah Elai perosak filem' itu habuan yang saya terima selepas berlakon filem Otai. Selepas itu, saya fobia untuk berlakon filem. Saya kena hentam dengan teruk sampai tawaran drama pun saya tak sanggup terima. Lebih enam bulan saya berdiam, rasa tak layak untuk berlakon tapi cuma buat kerja pengacaraan sahaja. Sampailah saya berlakon semula untuk drama Cinta dan Keadilan.

"Akhirnya saya terima tawaran filem Cun! sebagai filem kedua saya. Syukurlah, respons yang saya terima jauh berganda-ganda lebih baik daripada lakonan saya sebelum ini," luahnya sambil membandingkan kepuasan berlakon antara filem dan drama.

Bagi Faezah, drama bersiri lebih banyak membuka ruang penghayatan. Cun! bakal ditayangkan kepada umum menjelang 31 Mac nanti.

Sekali lagi terperosok ke dunia tomboi seperti kebanyakan lakonan terdahulu, bagaimanapun karakter Tom sedikit sebanyak satu bonus buatnya.

"Watak Tom sebagai budak perempuan dari Kedah, saya sendiri berasal dari Pulau Pinang, jadi dari segi dialek, langsung tiada masalah walaupun loghat Pulau Pinang dan Kedah ada bezanya.

"Pasal karakter tomboi, juga bukan satu masalah kepada saya. Biarlah ada orang nak kata stereotaip, saya tetap percaya bahawa seseorang pelakon harus ada keistimewaan. Jika karakter tomboy dikatakan sesuai untuk saya, saya terima dengan hati terbuka," katanya yang pernah menarik perhatian dengan watak tomboi menerusi drama Sutera Maya.

Sambil jarinya ralit mengulit nasi kandar sebagai hidangan tengah hari, Faezah yang bertubuh langsing itu penulis perhatikan. Wanita berkulit cerah itu sangat sederhana tapi tutur yang diluahkan adakalanya sedikit tidak bertapis.

"Saya cuma bercakap apa yang dirasa, sebab itu ada yang kata saya jenis cakap lepas. Tapi saya pun kena faham budaya, kadang-kadang ia boleh disalah tafsir, jadi saya kena lebih berhati-hati," bicaranya ditutup sambil menghabiskan menu yang sememangnya menepati cita rasa keutaraannya itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Saya tidak pernah menangis - Erra

Posted:

Saya tidak pernah menangis - Erra

Saya tidak pernah menangis - Erra


ERRA dan Emran sering menjadi bahan sensasi media.


SEPUTAR daripada 360 darjah sudut hidupnya, Erra Fazira barangkali masih berbaki satu pertiga nafas lelah yang harus ditelan. Banyak yang telah dimuntahkan dan diperdagangkan sebagai publisiti mahupun promosi dan ketika bidang seni sudah satu kesinambungan buatnya, dia masih berdepan getir yang cukup hebat.

Mendapat jolokan primadona filem Melayu, bukan lagi soal kredibiliti kerjanya yang mahu diselongkar sebaliknya, wanita berstatus ibu dan isteri berusia 37 tahun harus gagah mempertahankan taufan sensasi yang bergulung tanpa henti ke pintu mahligainya.

Perkahwinan kedua bersama Engku Emran Engku Zainal Abidin membenihkan Engku Aleesya. Mahligai mereka tidak henti-henti dibidik kontroversi. Pernah dikhabarkan goyah ekoran orang ketiga, baru-baru ini Erra sekali lagi dicucuk selumbar berbisa berikutan timbul pula khabar angin yang lebih dahsyat. Kali ini bukan 'main-main cinta' lagi tetapi suami yang dinikahi pada Oktober 2007 itu didakwa sudah mengahwini seorang lagi wanita.

Sensasi Bintang: Pernah merasa kecewa gara-gara rumah tangga asyik menjadi bahan sensasi?

ERRA FAZIRA: Saya sedikitpun tidak tergugat kerana saya tahu dakwaan itu tidak berasas. Saya rentan kerana terpaksa menjawab pertanyaan semua dan berdepan ucapan tahniah atas salah interpretasi sebuah artikel mengatakan bahawa saya hamil anak kedua. Mana-mana saya pergi soalan itu yang ditanyakan, masing-masing sibuk mengucapkan tahniah padahal saya tidak hamil. Saya cuma bersedia untuk hamil.

Khabar angin mendakwa Emran sudah bernikah lain tetapi kalau tiada angin bagaimana pokok bergoyang?

Dalam mana-mana rumah tangga pun mesti ada salah faham, itu bukan perkara mustahil dan perkara begitu juga berlaku dalam rumah tangga rakan-rakan artis. Mungkin orang boleh kata, saya mungkin tak tahu sebab suami kahwin sembunyi-sembunyi, tapi saya yang hari-hari tengok muka suami dan hari-hari juga dia pulang ke rumah, bila masa dia kahwin. Mungkinlah dia ada bergaul dengan kakitangan wanita di pejabat dan perkara itu disalah erti oleh mata-mata yang memandang.

Pernah menangis akibat isu yang tak sudah-sudah?

Tak pernah, buat apa nak membazirkan tenaga menangis tentang perkara yang tidak betul. Mungkin saya masih kuat berdepan semua ini dan saya belum merasa kesakitan yang digembar-gemburkan itu.

Perlukah Erra meyakinkan umum tentang kebahagiaan yang sedang dikecapi bersama Emran sekarang?

Rasanya tak perlu tapi respons yang saya terima kata, saya perlu berbuat begitu. Saya tetap percaya bahawa suatu hari nanti kebenaran akan disedari semua.

Apa reaksi Emran apabila didakwa sudah bernikah lain?

Sebenarnya, saya yang jadi penyampai berita kepadanya apabila ada gosip-gosip yang ditanyakan kepada saya. Kami tidak pernah ambil serius perkara itu, bercakap pun dalam nada berjenaka dan bergelak ketawa sahaja. Saya pernah usik Emran, 'kalau dia dah kahwin, saya akan dapat madu' dan Emran ketawa.

Merujuk kes fotografi sebuah majalah hiburan membabitkan Ziana Zain dan Ning Baizura yang dikecam hebat oleh editor majalah berkenaan. Kalian dilihat sebagai 'diva' yang tidak boleh menerima pendapat orang. Siapa bersalah dan Erra di pihak mana?

Saya yang berada di tempat kejadian dan situasi itu berlaku depan mata saya. Saya tidak boleh kata siapa betul atau siapa salah tapi moralnya, semua orang sama ada artis atau media, masing-masing kena hormat kerja masing-masing. Mustahil kami nak tabur pasir dalam periuk nasi sendiri dan itu bukan pertama kali kami buat fotografi.

Ada sebab kenapa Ziana tinggalkan studio fotografi tempoh hari, kalau dia tidak setuju dengan konsep fotografi itu, awal-awal lagi dia tolak ajakan itu. Saya dan Ning yang habiskan fotografi itu juga kena kutuk sampa tiga muka surat. Artikel itu sangat berat sebelah dan kami tidak dipanggil atau diajak berbincang. Nampak sangat apa yang tertulis adalah permainan emosi penulis berkenaan.

Tapi, sampai sekarang kami tidak tergugat, buat apa nak buat sidang media atau saman-menyaman, industri ini kecil. Perkara itu harus dilihat secara matang.

Penyakit selebriti dikatakan menyerang artis yang berstatus 'diva', komen Erra?

'Diva' ada dua maksud, 'diva' daripada pencapaian yang positif dan 'diva' yang dilihat dari sudut negatif. Ikut pengalaman saya, semakin tinggi pencapaian seseorang artis itu, semakin dia merendah diri dan semakin dia tahu menyayangi pencapaian yang dibina berbelas tahun yang sudah. Ada masanya artis yang baru melonjak naik yang lebih 'diva' perangainya berbanding artis yang sudah sukses. Artis yang terkena 'penyakit selebriti' mungkin ada tapi jangan cepat pukul rata, bagi saya itu justifikasi yang silap. Dan jangan salah guna perkataan 'diva' itu sesuka hati.

Bagaimana dengan kepanasan persaingan dalam Mentor?

Sekarang baru saya tahu, betapa sengitnya persaingan dalaman dalam program itu, ingatkan secara luaran sahaja.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pelamin kedua Pasha, Kris

Posted:

Pelamin kedua Pasha, Kris

Pelamin kedua Pasha, Kris


MEMPELAI memohon restu daripada kedua-dua bapa dan ibu mereka. Suasana jadi sayu namun penuh keredaan.


PASHA dan Kris Dayanti merupakan dua nama besar dalam perjalanan karier masing-masing sebagai anak seni. Kedua-duanya pernah melalui masa sukar dalam berumahtangga. Lebih sukar lagi apabila perjalanan peribadi itu menjadi tontonan umum.

Ia ditambah pula dengan pelbagai tohmahan serta gosip sehingga dunia luar seperti lebih mengenali mereka berbanding empunya diri. Kini mereka menempuh bahtera kedua.

Kris Dayanti (KD) selamat bergelar isteri Raul Lemos, pada 20 Mac lalu manakala Pasha bersanding bersama Adelia hari ini.

Menempuh bahtera baru untuk sebuah pelayaran segar, Pasha dan Kris seakan bakal melenyapkan kata-kata yang pernah dituding ke arah mereka.

Perkahwinan serta pelaminan kedua datang dengan harapan yang lebih besar. Selamat buat kedua-duanya.

Kris-Raul mahu satu zuriat

"Puji dan syukur, Alhamdulillah. Tidak lepas berpelukan dengan suami. Bahagia kerana semua beban terlepas dan melangkah kehadapan dengan suami tercinta," itu mesej yang disampaikan oleh Kris Dayanti sehari selepas dia sah menjadi Kris Lemos. Kebahagiaan terpancar penuh dalam susun kata-katanya.

Tampak gementar pada hari pernikahan yang dilangsungkan Sabtu lalu di Masjid Sahid Nurul Iman, Jakarta, wajahnya berbunga segar selepas segalanya selesai.

"Kesabaran akhirnya berbuah manis," ucap Kris Dayanti.

Sebuah kesabaran yang dikumpulkan dalam tempoh dia dicerca dan dilebel sebagai pemusnah rumah tangga Raul dan bekas isterinya, Atha.

Lumrahnya, asam di darat ikan di laut, dalam kuali bertemu juga. Dengan hanya sekali lafaz, Raul sah memperisterikan Kris Dayanti yang bakal mengikutnya ke Dili dan membiasakan diri dengan angin dan budaya Timor Leste.

Bermukimlah Kris dan suami di sebuah banglo indah yang dihadiahkan Raul buatnya di tepi pantai Dili dan di situlah dia mempersiapkan diri. Membiasakan status isteri usahawan terkenal di Dili.

Sebagai ayah, Trenggono merelakan pemergian Kris Dayanti ke Dili.

"Lega, sebagai orang tua kita masih bisa menyaksikan pernikahan anaknya. Ini adalah kebanggaan," ucap Trenggono usai ijab kabul anaknya di Hotel Grand Sahid Jaya.

Pesan ayah, agar suami isteri ini selalu rukun berumahtangga hingga ke anak cucu.

Ujar Kris dalam tangis yang ditahan:


PENULIS (kanan sekali) turut diundang khas untuk menyaksikan pernikahan KD-Ramos di Masjid Nurul Iman, Jakarta pada 20 Mac lalu.


"Papa, mama izinkan saya mengucapkan terima kasih atas segala perhatian dan kasih sayang. Papa dan mama yang sudah sekian lama anakanda berada dalam pangkuan, anakanda pernah berbuat salah dan khilaf serta berbuat kesal, mohon maaf dari anakanda. Izin dan redakanlah pernikahan anakanda bersama Raul Lemos," usai ucapan Kris, ada yang menyeka air mata termasuk dirinya.

Semalam di Hotel Mulia, Jakarta pasangan pengantin baru terkenal ini usai dengan resepsi perkahwinan mereka. Raul dan Kris keduanya memilih untuk tampil menawan serta anggun dalam persalinan Anna Aventie.

Diusik penyanyi Menghitung Hari ini tentang cahaya mata, dia menjawab tertawa: "Satu sahajalah. Memiliki ramai anak bukanlah keutamaan."

Ini kerana dia sendiri sudah dikurniakan sepasang cahaya mata, Titania Aurelie Hermansyah dan Azriel Akbar Hermansyah hasil pernikahannya dengan penyanyi dan pencipta lagu, Anang Hermansyah. Begitu juga Raul yang sudah memiliki dua orang anak.

Sebagai buah tangan buat perkahwinan mereka yang dilangsungkan dengan meriah dan berkat, Kris Dayanti menghadiahkan sebuah kilp video buat suaminya yang dibuat di Kepulauan Atauru, Timor Leste.

"Klip ini hadiah pernikahan buat Raul," terang Kris Dayanti tentang klip video yang turut mengundang Raul yang tampil dengan adegan bercengkerama dengannya dalam klip video itu.

"Saya merasa sangat dihargai kerana diberi kesempatan bersama Raul untuk menerbitkan klip di Dili. Secara tidak langsung mempromosikan Dili sebagai tempat yang indah," jelasnya.

Visual mata sememangnya tidak menipu hakikat. Jelas pasangan ini sedang menghadap bahagia yang baru berbunga dan bakal berbaja. Nekad pengantin baru ini mereka mahu memulakan hidup baru sebagai pasangan suami isteri yang utuh hingga akhir hayat.

"Saya dan Raul pernah mengalami suatu kegagalan, dan masing-masing trauma. Tidak ingin gagal lagi," kata pelantun Aku Wanita Biasa tersebut.

Pasha terus berkonsert


PASHA bakal menyerahkan mas kahwin berbentuk mata wang Euro yang bernilai 99 Euro buat Adelia.


Kesempatan bertemu Pasha dan rakan-rakan grupnya, Ungu di Rumah Jepang, Cibubur, Jakarta tidak dilepaskan. Pasha nampak sedikit berisi ketika ini beraksi sebagai aktor dalam filem Purple Love. Filem yang mengambil masa rakaman 15 masa hari bakal dilancarkan Mei ini.

Ujar pengurus kumpulan, Rudi, kelima-lima anggota Ungu, iaitu Pasha, Makki, Onci, Enda dan Rowman akan hadir penggambaran filem bergenre romantik komedi ini pada hari biasa dan akan berkonsert pada hujung minggu.

Membiasakan diri dengan waktak-watak dengan nama sendiri dalam filem ini, Ungu terlebih dahulu menghadiri kelas membaca skrip dan latihan sebelum melangkah masuk ke set.

"Filem ini membuka pengalaman baru dalam kehidupan bermuzik kami. Ternyata, pengalaman ini bagus sekali dan semuanya berjalan dengan lancar," ujar Makki, pemain bass.

Walaupun menganggap proses berlakon filem agak meletihkan namun pengalaman serba baru ini menaikkan semangat untuk mereka bergelar aktor.

"Susah susah senang," celah Rowman tentang pengalaman ini.

Pasha yang dijadualkan melangsungkan pernikahan di Bandung pada hari ini dengan gadis pilihan Adelia Wilhelmina, 22 tahun.

"Lebih penat tetapi semuanya sudah diatur. Persiapan perkahwinan saya dengan Adelia banyak dibantu keluarga. Malah selepas dua hari bernikah, saya akan terus sibuk dengan konsert dan jadual kerja saya," ujar Pasha yang memakai busana rekaan Ferry Sunarto di resepsi yang diadakan di Gedung Batununggal, Bandung, Jawa Barat.

Pasha juga bakal menyerahkan mas kahwin dalam bentuk mata wang Euro bernilai 99 Euro, sesuai dengan Asmaul Husna.

Bagi membuatkan 3,000 tetamu yang dijemput ke resepsinya berasa istimewa, Pasha dan Adelia Wilhelmina merakamkan sebuah single yang bertajuk Penghujung Cintaku.

"Lagu itu sebenarnya untuk saya tetapi setelah dicuba duet bersama Adelia, ia sepadan dan kami hadiahkan istimewa buat tetamu yang datang," senyum Pasha.

Bakal sama-sama menjaga anaknya hasil perkahwinan pertama dengan Okie Augustina, ujar Pasha, dia dan bekas isterinya sama-sama menjalankan tugasan mereka.

Saat ditanya tentang restu anak-anak tentang perkahwinan keduanya ini, Pasha senyum seraya menjawab tenang: "Keputusan saya untuk berkahwin lagi bukan kapasiti mereka, malah bukan mereka juga pemberi keputusan."

Sementelah, Adelia juga sanggup melepaskan tanggungjawabnya sebagai pramugari dan berstatus suri rumah tangga sepenuh masa.

"Saya ingin mengurus keluarga di rumah dan menjadi isteri yang penurut," ujar Adelia dalam satu petikan temuramah bersama wartawan Indonesia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.