Adsense

Selasa, 4 Januari 2011

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Cinta Scha-Awal tetap kukuh

Posted: 03 Jan 2011 04:54 AM PST

MELABUHNYA tirai 2010 menandakan kehidupan setahun sudah berlalu dan kini memasuki fasa terbaru. Masih dalam suasana serba segar, ramai lagi yang bercakap mengenai azam yang mahu digapai.

Bagi pelakon jelita, Scha Al-Yahya tahun lalu banyak menyimpul pelbagai kenangan suka dan duka sepanjang terbabit dalam bidang seni. Pada pandangannya, kenangan dan cabaran yang dilalui tidak dianggap kejayaan, tetapi mengajar diri menjadi bertambah matang.


"Apa yang paling saya belajar adalah jangan bercakap tanpa berfikir panjang. Sebelum ini, saya lebih suka bercakap apa yang terlintas di fikiran.

"Sebaliknya, apabila apa yang saya katakan disalah tafsir, saya mula mengambil sikap berhati-hati. Saya rasa lebih baik banyak mendengar daripada terus bercakap.


"Soal azam pula, saya mahu mempelbagaikan watak dalam lakonan sendiri. Sebenarnya, saya kini sudah merancang memilih watak berbeza untuk lakonan akan datang.


"Kata pelakon lain, jika mahu jadi 'versatile', perlu pandai pilih watak. Atas sebab itu, apabila saya mendapat dua tawaran berlakon filem baru, saya terpaksa menolak.

"Saya melihat kedua watak itu masih menampilkan karakter stereotaip yang pernah saya bawa iaitu merujuk pada gadis lasak seperti tomboi.


"Saya fikir mungkin ramai yang letih tengok saya berlakon dengan karakter seperti ini. Sempena tahun baru, saya berazam membawa kelainan pada lakonan selepas ini," katanya.

Menimba pengalaman berbeza, bekas pramugari ini tampil membawakan watak lebih feminin menerusi drama terbaru, Mimi Mencari Cinta arahan Michael Ang.


Dalam drama ini, Scha bergandingan bersama Zizan Nin sebagai pelakon utama. Menariknya, Scha menyatakan dia tidak lagi menjadi gadis lasak dan tomboi sebaliknya berusaha menunjukkan keayuan gadis Melayu.


"Pada saya, melakonkan watak wanita ayu bukan suatu yang sukar kerana sejak azali, sifat sebegitu memang ada dalam diri.


"Begitupun, saya menantikan respons tiga filem baru lakonan saya iaitu Aku Bukan Tomboy, Awan Dania The Movie dan Libas. "Menerusi Aku Bukan Tomboy arahan Syamsul Yusof, saya membawakan watak gadis tomboi yang menghantar piza.


"Dalam Awan Dania versi filem masih mengekalkan saya dan Jehan Miskin sebagai pelakon utama manakala Libas, saya berpeluang bekerjasama dengan pelakon berpengalaman, Rosyam Nor.


"Selepas penggambaran Awan Dania musim ketiga dijangka selesai dua minggu lagi, saya akan terbabit dengan satu lagi projek filem baru berkonsep 'thriller' bersama Michael iaitu Darah Daging.


"Menariknya, saya melakonkan watak polis dalam filem ini. Untuk mendalami watak ini, saya juga dihantar mengikuti bengkel lakonan.


"Saya berasakan latihan menerusi bengkel ini penting dalam memperbaiki mutu lakonan sendiri. Malah, selepas penggambaran filem ini saya juga akan membintangi satu lagi drama bersama Michael iaitu Prebet Jamilah untuk musim kedua," katanya.


Sebagai pelakon, Scha akui lakonan menerusi drama popular Awan Dania selama tiga musim menjadi pencapaian terbaik. Katanya, tidak banyak beza karakter Dania dalam musim baru cuma bertambah matang dan bekerja bersama jet persendirian.


"Secara peribadi, jika drama ini disambung lagi untuk musim baru pada masa akan datang, saya akan pertimbangkan terlebih dulu.


"Saya berasakan watak Dania tidak boleh dipelbagaikan. Ia bergantung pada penulis skrip yang membawa watak ini pergi jauh jika mahu diterbitkan dalam musim keempat.


"Namun, apa yang saya dengar respons drama bersiri ini cukup menggalakkan hingga mencatat rating tertinggi di Astro. "Mungkin perwatakan Dania membuatkan penonton sukakannya.


"Selama tiga musim, impak Awan Dania cukup kuat pada diri saya hinggakan ramai yang memanggil saya dengan nama Dania.


"Setakat ini, jadual kerja saya sibuk sampai Mei nanti. Kontrak saya sebagai Wajah Eksklusif Astro akan tamat pada April nanti.


"Pada saya, terikat dengan kontrak macam ini mempunyai kelebihan dan kekurangan. Kelebihannya, saya sudah mempunyai projek seterusnya bersama Astro dan mempunyai pendapatan tetap.


"Walaupun terikat dengan Astro, saya masih bebas untuk berlakon filem. Aspek kekurangan, lakonan saya hanya disaksikan penonton Astro," katanya.


Menyentuh soal peribadi, Scha menyatakan dia bersama kekasih, Awal Ashaari masih belum menetapkan tarikh berkahwin. Katanya, dia dengan Awal masih sibuk memberi fokus pada kerja ketika ini.


"Setakat ini kami tidak merancang berkahwin pada 2011 cuma saya pernah katakan, mahu berkahwin pada usia 30 tahun. Perkembangan hubungan cinta kami kini masih berjalan lancar.


"Sebenarnya, sudah empat bulan saya kerja tanpa henti. Walau penat, tetapi saya anggap ia rezeki. Keserasian kami sebenarnya berprinsip, jumpa jika ada peluang tapi soal kerja jangan tolak.


"Apa yang penting, kami mahu cari rezeki dulu sebelum keluar berpacaran. Saya percaya jika hati masing-masing sudah terbuka, jodoh akan sampai.


"Pasal kontroversi, saya tidak anggap ia sebagai malapetaka. Jika ada harus ditempuh, sebaliknya jangan pula mencari kontroversi.


"Tipu jika saya tidak terasa kontroversi itu memperkatakan mengenai diri saya. Sebolehnya, janganlah kontroversi yang sama diperkatakan berulang kali.


"Masyarakat Melayu boleh maaf sekali, tetapi jika kontroversi negatif terus berulang, nescaya mereka juga tidak boleh terima," katanya.

>PROFIL
NAMA: Sharifah Norazean Syed Mahadzir
NAMA KOMERSIAL: Scha Al-Yahya
TARIKH LAHIR: 30 Mei 1983
USIA: 27 tahun
ASAL: Sungai Petani, Kedah
STATUS: Bujang
KERJAYA: Pelakon
FILEM: Antoo Fighter, Histeria, Papadom, Evolusi KL Drift 2, Libas, Dimensi Cinta, Aku Bukan Tomboy dan Awan Dania The Movie
DRAMA: Awan Dania (musim pertama hingga ketiga), Bella, Honeyz, Naik Hantu, K.I.T.A Carefree dan Prebet Jamilah
PROGRAM: Chopp!, Sehati Sejiwa, Sehati Berdansa 3 dan Kata Kau

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Gimik pesalah menjadi

Posted: 03 Jan 2011 04:48 AM PST

GIMIK segerombolan pesalah dengan wajah ditutup turun dari sebuah van di pekarangan Pasar Seni (Central Market - CM), baru-baru ini menarik perhatian ramai pengunjung termasuk pelancong.

Kumpulan pesalah itu sebenarnya peserta yang bertanding dalam program pencarian bakat lawak paling popular, Gelanggang Raja Lawak 5. Seramai 12 finalis daripada empat peserta solo dan lapan berkumpulan diperkenalkan pada sidang media oleh Astro Prima. Masih mengekalkan Zizan dan Johan sebagai gandingan pengacara, Gelanggang Raja Lawak 5 akan mula bersiaran pada Jumaat, jam 9 malam bermula 7 Januari ini menerusi Astro Prima (Saluran 105).


Pengurus Saluran Astro Prima, Nizam Sani, berkata format yang ditampilkan masih tidak berubah dan sama seperti musim sebelumnya. Namun beberapa perubahan kecil ditampilkan bagi memantapkan lagi musim ini.

"Gelanggang Raja Lawak masih bergantung 100 peratus SMS undian penonton. Episod pengenalan dibuka dengan program berjudul Alkisah Raja Lawak pada 30 dan 31 Disember, 9 malam. Kali ini program berjudul Cheritera selama 30 minit disiarkan setiap Rabu dan Khamis yang memaparkan persiapan peserta, digantikan dengan kapsul selama lima minit dari Isnin hingga Khamis," katanya. Selepas empat musim, Raja Lawak sudah melahirkan ramai pelawak dan pelakon komedi. Mereka berhasrat melahirkan peserta lebih baik. Selepas mengadakan sesi uji bakat di sembilan lokasi terpilih serta menilai hampir 2,000 penyertaan, 12 peserta ini dilihat terbaik bagi menyahut cabaran di Gelanggang Raja Lawak 5.


"Saya dapati mereka sangat bersedia ketika uji bakat diadakan. Ujibakat yang dibuat di The Mall, Kuala Lumpur paling ramai peserta sehingga terpaksa dibuat hingga lewat malam. Di sesuatu lokasi, kami tak tentukan kuota dan tetap pilih mereka kalau kualiti lawak memuaskan. "Seramai 28 peserta layak ke peringkat seterusnya dibawa ke Kuala Lumpur untuk melalui dua lagi proses penyingkiran sebelum jumlah tinggal yang ada sekarang. Namun, Raja Lawak kali ini tiada penyertaan wakil dari Sabah dan Sarawak. Kami tak pilih ikut negeri dan melihat semua sama rata. Kami percaya Raja Lawak bersandarkan kepada bakat dan pakej," katanya.


Finalis yang akan bertanding dalam Gelanggang Raja Lawak 5 tahun ini adalah Kumpulan Pukaw, Kumpulan R2, Kumpulan Bobo, Kumpulan Kopio, Kumpulan Balas, Kumpulan Kami, Kumpulan Lucky, Kumpulan Tbo serta empat peserta solo - Nazmi, Man, Epy dan Leman.

Mengulas cabaran peserta tunggal wanita yang diwakili kumpulan Kami, Nizam menyifatkan hanya mereka yang menepati 'standard' ditetapkan.


"Peserta wanita yang datang tak sampai 10 orang, bagaimanapun Kami adalah yang terbaik, katanya.

Juri terbabit untuk uji bakat adalah Afdlin Shauki, Os, Sathia, Bob Lokman dan David Teo. Bagaimanapun, dia masih merahsiakan senarai juri kerana pengumumannya akan dibuat ketika Gelanggang Raja Lawak 5 nanti. "Untuk Raja Lawak 5, kami akan tampilkan Afdlin dan Ebby Yus sebagai mentor. Kami juga akan dapatkan khidmat pelawak lain untuk berkongsi tips dan pengalaman kepada setiap peserta," katanya yang memberitahu final Raja Lawak 4 dulu mencatat 1.37 juta penonton.


Hadiah utama bagi Juara Raja Lawak musim ini ialah wang tunai RM100,000, sementara naib juara, RM50,000 manakala tempat ketiga RM30,000.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.