Adsense

Khamis, 9 Disember 2010

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Berjaya hayati watak lakonan

Posted:

Berjaya hayati watak lakonan

Berjaya hayati watak lakonan

Oleh ROSMAH DAIN
Gambar ZAINI HUSIN


sEBAHAGIAN daripada pelakon pementasan teater Xtra 1: the musical, living forest.


SEBAIK sahaja anak-anak ini melangkah ke pentas untuk melakonkan watak-watak yang diberikan, tumpuan pastilah terpaku dengan setiap persembahan yang diberikan mereka.

Dalam kegiatan seni, teater untuk kanak-kanak memang telah lama sebati dengan kita semua. Namun kali ini ternyata berbeza. Teater yang dipersembahkan diterajui oleh anak-anak istimewa.

Kali ini anak-anak sindrom down diberi kepercayaan mengikuti segala latihan yang diberikan dengan penuh perasaan.

Penghayatan lakonan yang diberikan kepada mereka tidak dipersia-siakan.

Satu pementasan teater bertajuk Xtra 1: The Musical Living Forest, merupakan projek kebajikan yang memperkenalkan anak-anak sindrom down ke dunia pementasan teater.

Satu pujian harus diberikan kepada pengarah muda dan penerbit yang mencetuskan idea untuk pementasan itu, Nawfal M. Zamri, 23, graduan Aswara dalam bidang pengarahan dari Fakulti Teater.

Dia yang kerap mengarahkan teater untuk kanak-kanak cuba mencungkil bakat anak-anak istimewa untuk persembahannya kali ini.

Siapa sangka anak-anak itu boleh diketengahkan ke dunia lakonan teater.

Biarpun berhadapan sedikit sebanyak kerenah sepanjang pengarahan teater itu, namun itu semua bukan satu halangan yang besar bagi diri Nawfal.

Menurut Nawfal, semangatnya untuk melakukan sesuatu yang luar biasa dalam bidang pengarahan teater menjadikan dia begitu komited dengan pementasan kali ini.

''Apabila saya melihat satu dokumentari luar mengenai pementasan teater yang dilakukan oleh anak-anak autisme, saya bercadang untuk membuat sesuatu bagi anak-anak istimewa di negara ini.

''Saya rasa setiap anak-anak ini mempunyai kelebihan dan kebolehan mereka yang tersendiri. Itu yang cuba saya tampilkan dan ternyata sangkaan saya tidak meleset.

''Saya bermula dengan anak-anak sindrom down ini. Pada permulaan saya mencadangkan kepada pihak Persatuan Sindrom Down Malaysia. Penerimaan mereka atas cadangan saya amat baik,'' katanya.

Biarpun pada ketika itu belum ada perancangan skrip dan pengolahan yang sesuai namun Nawfal terus mencuba.

Justeru bermula dari situ pelbagai bengkel diaturkan dari bulan April dan pada bulan Julai latihan demi latihan telah diadakan dengan sokongan yang tidak berbelah bahagi daripada semua ibu bapa dan kaum keluarga yang terlibat.

Kata Nawfal, jalan cerita teater ini berkisar antara kitaran hidupan pokok-pokok dan kehijauan yang diadaptasi dari salah sebuah skrip kanak-kanak yang menyeronokkan.

Seramai 32 pelakon terlibat dalam pementasan ini dengan 14 orang daripadanya adalah anak-anak sindrom down yang berusia antara enam hingga 24 tahun.

Manakala selebihnya watak didokong oleh para ahli keluarga anak-anak sindrom down, pensyarah dan para pelajar Aswara.

Mengulas lanjut mengenai penerimaan anak-anak sindrom down mengenai teater, dia mendapati anak-anak ini begitu komited dan sangat teruja dengan perkembangan bidang yang dilakukan untuk diri mereka.

''Pengalaman ini adalah sesuatu yang baru, nampaknya mereka bersedia untuk melakukannya dan sangat berjaya.

''Mungkin orang kata sukar untuk mengarahkan anak-anak sindrom down. Namun sebenarnya itu tidaklah sesukar mana,'' katanya.

Sepanjang dirinya mengarahkan teater itu Nawfal memberitahu, anak-anak ini mendengar kata namun tidak boleh terlalu lama kerana ada di antaranya yang tidak boleh duduk diam.

''Kita juga ada meminta pandangan ibu bapa mengenai keadaan anak-anak mereka kerana ada di antaranya yang tidak boleh mendengar muzik yang terlalu kuat dan tidak boleh terlalu penat,'' jelasnya.

Nawfal memberitahu, ada juga yang tiba-tiba membuat perangai dengan jatuh di atas pentas tanpa mengikut skrip dan enggan berdiri tegak dan tidak fokus.

Namun lama-kelamaan semua itu boleh dihadapi. Asalkan anak-anak itu berasa gembira dengan apa yang dilakukan semuanya akan berada dalam keadaan gembira, jelas Nawfal membayangkan keadaan anak-anak itu ketika berlatih teater.

''Apa pun saya mengharapkan orang ramai akan datang untuk menonton persembahan pementasan yang dilakukan oleh anak-anak istimewa ini.

''Sokongan daripada orang ramai sebenarnya memberikan satu 'kemenangan' kepada anak-anak ini yang berbakat besar,'' katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Anugerah tertinggi buat sifu

Posted:

Anugerah tertinggi buat sifu

Anugerah tertinggi buat sifu

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar NOOR ASREKUZAIREY SALIM


VOKALIS kumpulan Hujan, Noh (tengah) yang hadir ke Malam Anugerah MACP 2010 bersama tunangnya, Mizz Nina. Turut kelihatan komposer terkenal, Zul Mahat (kanan)


GANDINGAN duo, M. Nasir dan Allahyarham Rosli Khamis atau lebih dikenali dengan panggilan Loloq sememangnya cukup mantap sehingga mereka berjaya menghasilkan karya-karya yang berkualiti.

Lagu-lagu ciptaan mereka tidak pernah gagal menghiburkan pendengar dan peminat sehingga berjaya meletakkan kedua-dua figura unggul di kedudukan yang cukup tinggi di persada muzik tanah air.

Sehingga ke hari ini pun, karya ciptaan mereka masih lagi mampu membuai rasa pendengar dan kebanyakan lagu-lagu itu juga sudah mencapai tahap malar segar.

Selepas dua tahun pemergian Loloq, ramai yang menantikan sentuhan magis terbaru M. Nasir dengan penulis lirik lain tetapi nampaknya perjalanan untuk menyaksikan kehebatan itu barangkali pasti akan lebih jauh.

Walaupun pengganti Loloq sukar ditemui sehingga ke hari ini, bagi M. Nasir dia percaya dengan kebolehan dan keistimewaan penulis lirik baru yang bekerjasama dengannya.

Agak keberatan pada awalnya ketika diminta untuk menamakan mereka yang berpotensi itu, akhirnya, M. Nasir mengalah dengan pujuk rayu pihak media yang bertanyakan soalan itu kepadanya.

"Daripada pengamatan saya, memang ada beberapa nama yang saya lihat peluangnya memang cerah dalam industri antaranya AD Samad dan Budi kerana mereka memiliki identiti tersendiri," luah M. Nasir tanpa selindung.

Seniman kreatif itu ditemui usai Malam Anugerah MACP 2010 yang berlangsung di Hotel Crowne Plaza Mutiara, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Malam bersejarah itu menyaksikan anak kelahiran Singapura itu menerima pengiktirafan tertinggi dalam kariernya sebagai seorang komposer apabila menerima Anugerah Nadi Cipta.

M. Nasir menerima trofi tersebut daripada Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang menjadi tetamu kehormat pada malam itu.

Penerima lain sebelum ini yang pernah diiktiraf dengan gelaran tertinggi dalam anugerah yang menghargai komposer dan penulis lirk tempatan itu ialah Habsah Hassan, Kassim Masdor, Datuk Freddie Fernandez dan S. Atan.

Juga, untuk 10 kali berturut-turut, M. Nasir sekali lagi menerima trofi Komposer Dengan Pendapatan Terbanyak.

Syarikatnya, Luncai Emas pula dinobatkan sebagai Penerbit Tempatan Dengan Pendapatan Terbanyak.

Melihat kepada perjalanan karier seninya yang sudah menjangkau lebih tiga dekad itu, memang tidak dapat dinafikan lagi gelaran Anugerah Nadi Cipta itu layak menjadi milik komposer hebat itu.

Sempat juga M. Nasir berseloroh ketika memberi ucapan penghargaannya ketika di atas pentas.

"Dulu saya hanya tahu bermain muzik dengan tiga kord sahaja tetapi sekarang sudah lima kord. Semuanya saya belajar daripada pemuzik dan mereka yang berada di sekeliling saya selama ini," katanya sambil ketawa dan disambut dengan tepukan gemuruh.

Bagi komposer ini, dia sendiri tidak mempunyai sebarang formula dalam menghasilkan lagu-lagunya kerana ilham akan datang kepadanya bila-bila masa sahaja biarpun di kala dia berdepan dengan tekanan.

"Kalau saya berada dalam keadaan tertekan, adalah lebih baik untuk saya mengeluarkan segala emosi saya ketika itu dalam penghasilan lagu-lagu saya.

"Apabila sudah selesai, ia umpama satu kelegaan dalam diri saya dan pendengar akan dapat merasakan apa yang saya luahkan itu dalam setiap karya saya," ujarnya yang cukup masyhur dengan lagu Mentera Semerah Padi dan Juwita...Citra Terindah itu lagi.

Ketika ditanya tentang projek terkininya, suami kepada Marlia Musa ini sempat mengkhabarkan berita baru apabila dia sedang menyiapkan album terbarunya.

Dalam masa yang sama, dia juga akan menjadi penerbit album terbaru Misha Omar yang akan menjalani rakaman tidak lama lagi selain akan beraksi dalam sebuah konsert tahun depan.

Malam itu juga menyaksikan enam komposer tempatan iaitu Adnan Abu Hassan, Saari Amri, Tam Spider, Aidit Alfian, Pacai dan Taja menyanyikan lagu-lagu popular M. Nasir sebagai tanda penghormatan.

Antara lagu-lagunya adalah Sekuntum Mawar Merah Sebuah Puisi, Mustika, Hati Emas dan Tanya Sama Itu Hud Hud.

Lebih menggamatkan apabila M. Nasir sendiri tampil membuat persembahan dengan mereka secara spontan.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.