Adsense

Rabu, 29 Disember 2010

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Sabrina sudah ada buah hati

Posted: 28 Dec 2010 08:08 AM PST

BERGELAR ibu bukan penghalang kepada dua wanita cantik ini meneruskan kerjaya dalam bidang lakonan. Malah, nama Salina Saibi, 28, dan Sabrina Ali Dad Khan, 30, mula meniti di bibir peminat drama dan filem Melayu selepas kedua-duanya mendirikan rumah tangga.

Bagaimanapun, kebahagiaan perkahwinan Sabrina tidak bertahan lama apabila bercerai dengan suaminya juga pengurus artis, Shahrin pada Mei lalu.

Jelas Sabrina yang ditemui dalam sesi fotografi khas bersama Salina bagi mempromosikan filem terbaru mereka Khurafat, pelakon berketurunan Pakistan dan Afghanistan ini menafikan perceraiannya punya kaitan dengan badi rancangan Sehati Berdansa.


"Sudah tidak ada jodoh. Saya menerima semuanya dengan reda. Ia tiada kena mengena dengan badi rancangan Sehati Berdansa yang kami sertai. Masalah timbul sebelum itu lagi.

"Menyertai Sehati Berdansa diharapkan mampu memulihkan keadaan kerana itu saja ruang untuk kami sentiasa bersama. Tetapi takdir menentukan bahawa kami tidak mampu lagi hidup bersamam," katany.

Begitupun, kekosongan hati Sabrina kini sudah terisi dengan kehadiran jejaka kelahiran Raub, Pahang, bernama Amir, 28 tahun. Mereka juga dilihat hadir bersama sewaktu majlis tayangan perdana filem Khurafat di GSC, Mid Valley, di ibu kota baru-baru ini.


Akui Sabrina, dirinya tidak pernah menyorokkan apa-apa dari sesiapa. Katanya, keluarga tahu hubungan mereka dan itulah perkara pertama yang dilakukannya.

"Amir juga datang beraya bersama keluarga saya masa Aidilfitri lalu sebelum pulang ke kampungnya di Raub," katanya.


Kata Sabrina, sekiranya tiada aral mereka merancang bernikah tahun hadapan, tetapi segalanya bergantung kepada pihak lelaki.

"Ialah saya orang perempuan bukannya boleh buat keputusan. Bagaimanapun pada saya lebih baik kami mengakhiri perhubungan ini dengan cara yang baik. Mengelakkan daripada perkara buruk dan mungkar.

"Saya mengharapkan semua pihak di luar sana mendoakan yang baik untuk kami berdua," katanya.


Menjelaskan mengenai keyakinannya terhadap Amir sebagai pengganti Shahrin, kata Sabrina, dia banyak belajar daripada kesilapan lalu. Malah, dia mahu kedua-dua pihak bersikap lebih terbuka dalam menjalinkan hubungan.

"Perkara pertama sudah tentu saya melihat kepada hubungan Amir dan Aryana. Jika dia tidak boleh menerima anak saya, hubungan kami pastinya tidak dapat diteruskan.

"Keduanya, saya lebih berterus-terang. Saya tunjukkan kepada Amir diri saya yang sebenar agar dia tahu.

"Saya tidak mahu apabila berkahwin nanti masing-masing terkejut. Kemudian timbul masalah dan rumah tangga bergolak. Sekiranya ada jodoh kali kedua, saya cuba mengelakkan perkara itu daripada berlaku," katanya.


Bercerita mengenai filem Khurafat, jelas Sabrina, ia berupa filem pertama lakonannya dan disebabkan itu dia bersungguh-sungguh agar wataknya sebagai Ana yang mengalami masalah jiwa benar-benar memberikan kesan.

Tidak dinafikan, melihatkan lakonan Sabrina pasti ada penonton berasa gerun terutama apabila melihat dia bermain dengan pisau dan menikam diri sendiri.


"Saya hilang diri sewaktu menjalani penggambaran babak itu. Tidak tahu kenapa. Mungkin kerana terlalu terbawa-bawa dengan watak Ana yang mengalami tekanan sampaikan apabila jurusolek saya menegur tapak tangan saya luka selepas bermain dengan pisau, baru saya sedar apa yang berlaku," katanya.


Jelas Sabrina, sebagai pelakon dia memang benar-benar mengharapkan diberikan watak berbeza apabila membintangi filem dan tidak mahu sama dengan apa yang pernah dilakukan dalam drama.

Sabrina turut berterima kasih kepada adik saudaranya juga pengarah Khurafat, Syamsul Yusof kerana memberikannya watak yang memberi impak cukup kuat dalam filem itu.


Sementara itu, Salina menjayakan filem Khurafat sebagai bidan terjun kerana menggantikan pelakon sedia ada yang menarik diri di saat-saat akhir. Pelakon berasal dari Kuala Lumpur ini memegang watak sahabat Ana.


"Hendak diikutkan, memang watak lakonan saya itu biasa saja, tidak seperti Bohsia. Namun memandangkan niat saya mahu menjayakan filem Syamsul yang mencuba tema filem berbeza, membuatkan saya terima tawaran diberikan.

"Lagipun, seronok kerana kru terbabit adalah yang sama menghasilkan drama lakonan saya. Kami ibarat keluarga dan sudah tentu saya mahu bekerja dengan ahli keluarga sendiri," katanya.


Salina yang memenangi anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-22 (FFM22), tidak menafikan sekiranya mampu dia mahu memilih watak dibawakan dalam filem agar ia memberi kesan mendalam di samping menjaga mutu lakonan yang sudah diberikan kepada penonton sebelum ini.


"Kemenangan di FFM-22 menjadi penanda aras. Kalau boleh, saya mahu membawakan watak lebih mencabar berbanding apa yang pernah saya lakukan sebelum ini. Bagaimanapun ia belum lagi saya peroleh.

"Mungkin sambungan Bohsia nanti saya dapat apa yang saya mahukan. Perkara itu sudah pun saya bincang dengan Syamsul. Dia nampaknya tertarik dengan idea yang saya berikan. Bagaimanapun tidak banyak saya boleh ceritakan mengenainya. Kita tunggu dan lihat," katanya.


Menyentuh mengenai dunia lakonan dan keluarga, Salina yang mendirikan rumah tangga dengan Azmir Osman, 46, cuba mengimbangkan kedua-duanya agar tidak timbul masalah di kemudian hari.


"Sebab itu saya hanya menerima dua tawaran dalam satu bulan. Bagi saya berlakon adalah kerja mencari rezeki, begitupun tanggungjawab terhadap keluarga tidak boleh diabaikan.

"Bekerja dengan Skop Production juga mudah kerana apabila terbabit dengan satu produksi saya senang hendak menguruskan jadual.

"Saya juga pernah menyatakan kepada Datuk Yusof Haslam, kalau boleh saya tidak mahu bekerja pada hari Sabtu dan Ahad. Itulah waktu untuk menghabiskan masa bersama keluarga.


"Kadang-kadang Datuk Yusof perli juga saya sebab kata saya berlakon macam kerja pejabat. Suami juga bekerja ikut waktu pejabat dan biasanya pada hari Sabtu dan Ahad dia cuti. Jadi kalau boleh saya mahu menghabiskan waktu bersamanya dan anak, Farah Syakira.

"Pada saya sebagai manusia, kita tidak hidup lama di dunia ini. Jadi kalau boleh, saya mahu lihat rumah tangga saya berkembang hari demi hari. Saya mahu lihat Farah membesar depan masa saya. Perkara ini penting agar esok bila sudah meningkat tua, ia menjadi kenangan paling manis," katanya.


Filem Khurafat menampilkan Sabrina dan Salina diterbitkan Skop Production Sdn Bhd dengan kerjasama Primework Studios bakal ditayangkan di pawagam 13 Januari depan.

>Profil
NAMA PENUH: Sabrina Ali Dad Khan
TARIKH LAHIR: 26 Jun, 1980
UMUR: 30
ASAL: Kuala Lumpur
HOBI: Menonton wayang dan melayan anak
STATUS: Ibu Tunggal
ANAK: Ariyana
KERJAYA: Pelakon, pengacara dan model
DRAMA: Lady Anne, Astana Idaman, Misteri Jeram Lesung, Villa Dr Brown, Le Cinta Di Langkawi, Sephia, Haryati, Traffic Light, Sembilu 3, Mahligai Gading, Salina 2, Biarku Sentuh Cintamu, Janji Kekasih, Janji Diana, Cinta Di Hujung Canting dan Astana Idaman 3
RANCANGAN TV: Sihat, Cergas dan Cerdas (RTM)
Teater: Di Mana Setanggi

>Profil
NAMA PENUH: Salina Saibi
NAMA KOMERSIAL: Salina
TARIKH LAHIR: 10 Januari 1982
UMUR: 28
ASAL: Kuala Lumpur
KARIER: Pelakon, pengacara, model
FILEM: Bohsia - Jangan Pilih Jalan Hitam
DRAMA: Gerak Khas, Si Capik, CID, Pasrah, Air Mata Maria, Kembali Bertaut, Dari Mata Arissa, Bila Guruh Bergempita, Pintu Ke Syurga dan Spy Man
IKLAN: Kayla Beverly Hills
PENCAPAIAN: Pelakon Pembantu Wanita Terbaik pada Festival Filem Malaysia ke-22 (FFM22) di Kota Kinabalu, Sabah
STATUS: Berkahwin
NAMA SUAMI: Azmir Osman
NAMA ANAK: Farah Syakira

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Laris tanpa pratonton

Posted: 28 Dec 2010 08:05 AM PST

SEKALIPUN tiada sesi pratonton media diadakan untuk teater muzikal Siti Di Alam Fantasi 2010, namun sambutannya tetap hebat. Malah, tiket RM30, RM50 dan RM70 habis dijual dan ia satu petanda baik bagi teater kanak-kanak.

Sudah tentu ia pencapaian sangat membanggakan bagi pengarahnya, Aminah Rhapor. Justeru, apakah kerana sambutan menakjubkan ini menjadi sebab Istana Budaya (IB) berasakan tidak perlu sesi pratonton media diadakan sebagaimana teater lain yang dipentaskan di IB sebelum ini? Ketua Pengarah IB, Mohamed Juhari Shaarani berkata, pihaknya sentiasa memerlukan kerjasama media untuk publisiti dan promosi setiap teater yang dipersembahkan di pentas berprestij itu. Cuma, kali ini pratonton tidak dibuat atas sebab tertentu.


"Saya tahu, sudah menjadi kebiasaan kami di IB menjemput media ke sesi pratonton sehari sebelum pementasan. Namun, bagi Siti Di Alam Fantasi sebenarnya kami mengambil kira aspek keselamatan kanak-kanak.

"Persediaan teater ini untuk dipentaskan agak pendek. Malah, ia turut menggunakan khidmat ramai pelakon kanak-kanak dan mereka tidak mahir lagi dengan pergerakan pentas. Jadi, mereka berisiko jika terjatuh dan tercedera.


"Selain itu, kami melihat kepada faktor teknikal. Berdasarkan pementasan terdahulu, saya melihat masih banyak perlu diuruskan berkaitan teknikal sehari sebelum pementasan. Jadi, bagi memastikan semua terkawal tiada sesi pratonton dibuat.


"Malah, kami di IB memberi peluang media menyaksikan persembahan Siti Di Alam Fantasi pada malam pertama pementasannya bersama pengunjung lain. Apapun, saya sangat gembira kerana media tetap memberi sokongan kepada IB," katanya.

Mohamed Juhari berkata, selama seminggu Siti Di Alam Fantasi dipentaskan di Panggung Sari, IB bermula 22 Disember lalu, kira-kira 80 peratus tiket sudah dijual. Malah, boleh dikatakan panggung penuh setiap malam dengan kehadiran pengunjung.


Katanya, jika ada pun kerusi yang kosong, ia membabitkan tiket RM100 dan RM150. Oleh itu, beliau menolak sama sekali dakwaan teater muzikal Siti Di Alam Fantasi kurang mendapat sambutan walaupun diterajui Liyana Jasmay.

"Memandangkan teater ini konsepnya sesuai untuk kanak-kanak, maka jalan cerita dan hiburannya harus berjaya mencuit hati golongan terbabit. Jadi, saya melihat Aminah berjaya merealisasikan teater ini dengan penuh dedikasi.


"Tidak mudah menghasilkan teater kanak-kanak. Namun, sehingga kini beberapa teater kanak-kanak berjaya dipentaskan IB seperti Aladdin, Ali Baba, Sinbad dan Gamat. Malah, Siti Di Alam Fantasi pun pernah dipentaskan IB pada November 2000," katanya.


Berakhir pada 31 Disember ini, pementasan teater Siti Di Alam Fantasi menyingkap kisah seorang kanak-kanak yang cantik, tetapi bersikap angkuh dan sombong. Ia memaparkan kisah pengembaraan Siti yang memuatkan pelbagai mesej positif.


Begitu juga dengan variasi pendidikan, ia sesuai ditonton pelbagai peringkat usia, tetapi pastinya lebih seronok untuk kanak-kanak. Jika Liyana melakonkan watak Siti untuk versi 2010, peranan ini pernah digalas Amy Mastura 10 tahun lalu.


Barisan pelakon, Ebby Yus sebagai Mamat, Johan Raja Lawak (Pokok), Vanidah Imran (Ratu Labah-Labah), Fizo Omar (Putera & Ketua Lipas), Datin Paduka Umie Aida/ Ziela Jalil (Permaisuri Katak), Mas Muharni (Bayan), Che Kem/ Abdul Mutalif (Ulat Bulu), Lokman Ghani (Tuan Malim), Jamal Mohamad (Putera Katak) dan Nurul Ain Othman (Ahli Sihir).

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.