Adsense

Isnin, 8 November 2010

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Enggan seksi depan media

Posted:

Enggan seksi depan media

Enggan seksi depan media



CERITA kontroversi cukup dekat dengan penyanyi Farah Asyikin. Sejak bercerai hingga kini, dia antara penyanyi yang tidak pernah kering dengan cerita panas.

Kalau dibuka semula sejarah kemunculannya dalam persada seni suara, cerita kontroversi penyanyi yang popular dengan lagu Hello itu lebih luas liputannya daripada kisah kerjaya seninya sebagai penyanyi.

Selepas bercerai Farah tidak pernah sunyi daripada gosip cinta termasuk hubungan cintanya dengan duda warga Singapura yang menjadi cerita panas kerana kononnya Farah merupakan punca keretakan rumah tangga kekasihnya itu.

Tidak habis di situ, baru-baru ini Farah mengumumkan ikatan pertunangan yang terjalin antaranya bersama kekasihnya itu terputus di tengah jalan.

Kini, tegas Farah, 31, dia hanya mahu fokus dalam kerjayanya sahaja.


FARAH menegaskan dirinya berhak menggayakan apa jua jenis pakaian dalam rutin kehidupan di luar kerjaya seninya.


"Saya masih solo, tiada hubungan dengan mana-mana lelaki. Sekarang, fokus saya hanya kerja bukannya untuk mencari kekasih," ucapnya yang ditemui pada sesi fotografi baru-baru ini.

Itu baru kisah yang membabitkan hati dan perasaan. Kalau menyentuh bab imej, sememangnya Farah seorang wanita yang seksi dan gemar berpakaian ketat.

Pernah dikecam kerana isu kainnya terselak sehingga ke pangkal paha ketika menjayakan persembahan pada majlis Anugerah Bintang Popular pada tahun lalu dan dia juga pernah mengumumkan untuk menukar imej diri dengan kerap menyarungkan baju kurung pada persembahan pentas sekitar Mei lalu, namun Farah kini dilihat semakin melupakan pendiriannya itu.

Jawabnya: "Dulu ketika semua orang kecoh tentang pakaian saya yang seksi dan terdedah ketika buat persembahan saya akui agak fobia serta tertekan dengan situasi itu sebab ibu bapa saya turut terkena tempiasnya.


MENGAKUI dirinya pernah fobia dan tertekan gara-gara insiden kain terselak ketika membuat persembahan secara langsung.


"Sebenarnya sebagai penyanyi ada waktunya saya tidak mahu berpakaian seksi tetapi diminta mengenakan pakaian tersebut. Jadi, untuk meluahkan apa yang terbuku di hati saya pakai baju kurang tidak kira di mana-mana termasuk ketika melakukan persembahan pentas.

"Ini kerana saya tidak mahu diperlekehkan oleh mana-mana pihak, saya mahu mereka tahu yang saya ada pendirian dan boleh berkata tidak jika saya tidak mahu menyarungkan pakaian yang saya rasa tidak selesa," ujarnya yang akan ke Beijing, China bersama peminat pada hujung bulan ini.

Terang Farah atau nama sebenarnya Farah Asyikin Zulkifli, meskipun kerap tampil dengan baju kurung, itu tidak bermakna dia hanya akan berbaju kurung selamanya. Sebaliknya dia akan menyarungkan pakaian lain seperti gaun dan pakaian kasual yang sopan mengikut kehendaknya.

"Saya tidak kata akan berbaju kurung sahaja, pendirian saya adalah tidak mahu lagi berpakaian seksi di hadapan media. Saya bimbang perkara yang sama (kain terselak) berulang kembali kerana saya tidak tahu di mana sudut-sudut yang diambil oleh jurufoto," tuturnya.

Namun, jika di luar daripada waktu kerja, kata Farah, dia bebas menyarungkan sebarang pakaian mengikut hatinya.


FARAH berasa bertuah ditawarkan untuk menulis lagu untuk Shamrin.


"Saya wanita yang normal, kalau bab baju kurung itu rasanya semua wanita Melayu mempunyai sekurang-kurangnya sehelai baju kurung dalam almari mereka.

"Sama juga seperti saya, kalau mood saya mahu pakai baju kurung, saya akan pakai. Kalau tidak, saya akan ikut hati saya sahaja. Jika orang nak kata saya hipokrit kerana berpakaian sopan hanya di depan media, itu adalah pilihan saya kerana yang menanggung segala kecaman itu adalah saya dan keluarga, bukannya orang lain," balasnya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Kekal dominasi populariti anak muda

Posted:

Kekal dominasi populariti anak muda

Kekal dominasi populariti anak muda

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN


SENGIT. Muzik-Muzik Ke-25 menampilkan lima orang juri profesional bagi memilih 12 lagu yang layak ke final daripada 30 lagu yang bertanding.


FAKTOR populariti sesebuah lagu dan sama ada ia memenuhi cita rasa pendengar menjadi kunci kepada pemilihan lagu-lagu yang dicalonkan dalam pertandingan separuh akhir Muzik Muzik Ke-25.

Program kegemaran ramai tersebut bakal menyaksikan persaingan sengit 30 buah lagu yang terpilih untuk bertanding dalam saingan bermula hari ini, 8 November.

"Kesemua 30 buah lagu yang akan bertanding adalah 100 peratus dipilih melalui undian yang dibuat oleh pendengar dan kekerapan lagu tersebut diputarkan terutamanya melalui enam saluran radio popular tempatan.

"Lagu-lagu yang terpilih bukan sahaja dinilai daripada segi kualiti kerana apa yang lebih ditekankan adalah lagu tersebut harus mesra pendengar dan sudah dikenali ramai," ujar penerbitnya, Ahmad Shaifullizam Arshad.

Menurut Shaifullizam, biarpun ada pembaharuan dibuat, program Muzik Muzik yang sudah memasuki tahun Ke-25 tetap mengikut perkembangan industri muzik semasa untuk memberi pengiktirafan kepada komposer, penulis lirik dan penggubah lagu.

Ujarnya, meskipun format pertandingan pada tahun ini masih lagi kekal dengan tiada kategori genre, namun ia tetap mendapat penyertaan yang menggalakkan daripada pemuzik-pemuzik tempatan.

Sementara itu, bagi saingan separuh akhir yang diadakan selama tiga minggu berturut-turut, lima orang juri profesional yang sememangnya aktif dalam industri muzik tempatan dipilih sebagai juri.

"Untuk minggu pertama dan kedua, sebanyak 12 buah lagu yang dipersembahkan, manakala hanya enam buah lagu sahaja yang dipersembahkan pada minggu yang ketiga.

"Ini kerana kesemua 12 buah lagu yang akan layak ke peringkat final akan diumumkan pada minggu terakhir. Kesemua penyanyi yang telah membuat persembahan pada minggu-minggu sebelumnya perlu hadir untuk mengetahui keputusan," ujarnya.

Pertandingan separuh akhir diadakan di Studio Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentral, Shah Alam dan mengekalkan gandingan pengacara yang sama iaitu Cheryl Samad dan Faizal Ismail.

Faizal harap layak ke final

Faizal Tahir yang turut bertanding meluahkan rasa syukurnya apabila ketiga-tiga buah lagu nyanyian serta ciptaan bersama Audi Mok layak memasuki gerbang separuh akhir.

Luah Faizal, ini merupakan satu pencapaian terbaik buat dirinya dan ia akan menjadi satu impian yang terlaksana sekiranya ketiga-tiga lagunya itu dapat memasuki peringkat akhir.

"Saya sedar persaingan kali ini cukup sengit kerana lagu-lagu yang bertanding hebat-hebat. Tidak mustahil juga kalau ketiga-tiga lagu saya itu gagal mara ke peringkat akhir.

"Menyentuh aspek lagu pula, saya tetap memberi fokus kepada ketiga-tiganya kerana setiap lagu saya itu mempunyai kekuatan yang tersendiri dan memberikan persembahan yang terbaik," ujarnya yang muncul di tempat ke-3 menerusi lagu Becinta pada pertandingan lalu.

Seorang lagi penyanyi yang baru kali pertama bertanding di Muzik Muzik, Ana Raffali berkata, dia tidak menyangka dua buah lagu nyanyian dan ciptaannya layak ke peringkat separuh akhir.

"Sebelum ini saya hanya menonton rancangan Muzik Muzik di rumah bersama keluarga. Kini, dapat bertanding dalam saingan separuh akhir pastinya satu kebanggaan dan bertekad untuk tampil dengan persembahan yang istimewa," ujarnya.

Pada saingan tersebut, Anna Rafali yang mempertandingkan lagu Hujan Bunga Di Kuala Lumpur dan Tolong Ingatkan Aku akan terus mengekalkan gubahan muzik asal tanpa melakukan sebarang perubahan.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.