Adsense

Sabtu, 9 Oktober 2010

Blog Sensasi Ohbayu

Blog Sensasi Ohbayu


Tips menjaga password

Posted: 08 Oct 2010 09:40 PM PDT

1. Tidak Menggunakan Default Password
Default password adalah password yang disediakan oleh satu laman web secara automatik. Password standard ini mesti ditukar dengan cepat. Ini kerana, default password dapat dicari dengan mudah di search di google. Terdapat banyak web yang memberi user ID dan default password. Kadang-kadang administrator takut lupa kalau mengubah default password yang ada, sehingga seorang hacker bodoh pun dapat masuk ke sistem dan mengubah password default tadi.

2. Jangan menggunakan Password Hint

Kadang-kadang kita takut lupa dengan password yang sudah kita entry ke dalam sistem/account, dan kebanyakan web menyediakan password hint supaya kita dapat mengingatkan kembali password tersebut. Begitu juga dengan para hacker, mereka akan mencuba banyak kali dengan meneka password kita dengan berbagai pertanyaan di password hint, lama kelamaan password tersebut akan tepat apabila pertanyaan yang tertera di password hint dapat dijawab oleh si peneka password.

3. Tidak Menuliskan Password
Ramai juga yang takut lupa dengan passwordnya sehingga ada yang menulis di buku nota, fail notepad,buku, handphone malah ada yang membuat satu folder password. Apabila peralatan tersebut hilang, maka semua informasi tentang user ID dan password tersebut cepat atau lambat akan diketahui oleh si pencuri peralatan/gadget yang hilang.

4. Menggunakan Password yang Kuat
Pemilik password seringkali menggunakan password yang pendek saja, kalau boleh lebih pendek dari 3 karakter. Biasanya sistem memberikan panjang password minima 6 karakter dan maksima 254 karakter. Semakin panjang sebuah password, maka akan semakin selamat password tersebut. Password yang kuat dapat dibuat dengan kombinasi angka dan huruf, bahkan berbagai karakter yang lain. Beberapa admin saat ini menggunakan password yang cukup panjang, ditambah dengan enkripsi seperti PGP key dan lainnya, sehingga cukup sulit untuk dapat menghack password tersebut.

5. Sering Mengubah Password
Pemilik password sebaiknya secara berkala mengubah password untuk autenticate tersebut, semakin sering password berubah semakin baik, karena semakin sulit hacker password menceroboh account/system kita. Perubahan terhadap password tergantung si pemilik, boleh seminggu, sebulan, tiga bulan sekali dan lain-lain. Janji anda tidak lupa dengan password yang sudah diubah tadi.

6. Tidak Menggunakan Password yang Sama pada Beberapa Akaun
Pemilik password kadang sering lupa dan sering membuat account yang cukup banyak, sehingga mereka setiap membuat account baru menggunakan user ID yang sama dan password yang sama, ini mengundang bahaya. Kerana jika satu akaun dapat ditembus , maka semua akaun akan dapat diambil oleh hacker tersebut.

7. Menggunakan Sistem Password Management
Untuk membantu mengingatkan kembali berbagai password dari pelbagai akaun, membuatkan kita sukar dan sering lupa password. Tetapi tidak perlu khuatir kerana sudah banyak aplikasi untuk membantu menjaga password kita. Aplikasi ini dapat didownload secara percuma dari internet atau pun berbayar, sehingga berapapun akaun kita dan berapa banyak pun password kita dapat dengan mudah untuk diingat dan dibuka kembali, tentu saja untuk membukanya dengan kaedah encription juga. Anda boleh tanya dengan pakcik yang kerjanya melepak di internet – pak cik Ajoi Google.

sumber – isuhangat

Full Feed Generated by GetFullRSS.com and Used Car Search Engine.

Gadis hilang dijumpai atas siling

Posted: 08 Oct 2010 09:39 PM PDT

Kita selalu dengar cerita misteri di mana manusia di sorokkan oleh makhluk halus. Apa yang menariknya kisah yang berlaku yang di paparkan di akhbar metro ni, kisah yang berlaku sekarang.

BESUT: Kejadiannya memang aneh dan mungkin ada menganggapnya tidak logik, namun hakikatnya ia benar-benar berlaku sehingga menggemparkan penduduk setempat dan turut menarik perhatian pemimpin masyarakat.

Isu hangat

Sejak kira-kira dua bulan lalu, seorang gadis berusia 22 tahun, Siti Balqis Mohd Nor dari Kampung Gong Nangka, Apal di sini, ghaib secara misteri hampir setiap kali tiba waktu senja atau pada tengah malam sebelum dia ditemui semula di lokasi yang sukar dijelaskan kehadirannya.

Antara lokasi itu di tanah perkuburan, di atas pokok, di atas siling dalam rumahnya dan dalam kejadian terbaru kelmarin, Siti Balqis ditemui dalam mesin pembancuh simen berhampiran rumahnya.

Biarpun dikawal rapi keluarganya, gadis itu tetap ghaib apabila individu yang mengawalnya leka atau terlepas pandang beberapa detik saja.

Kejadian misteri itu mendapat perhatian Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Jabi, Ramlan Ali yang meminta penduduk mengawal sekitar rumah keluarga Siti Balqis setiap malam, namun usaha itu tetap gagal.

Ramlan berkata, dia simpati dengan keluarga terbabit kerana sudah banyak mengeluarkan wang untuk khidmat bomoh.

"Saya sendiri sudah membantu mencari bomoh, tapi keadaannya tetap serupa apabila gadis terbabit tiba-tiba ghaib terutama pada waktu senja dan tengah malam," katanya.

Ibu Siti Balqis, Norizan Said, 47, berkata, pelbagai usaha dilakukan keluarganya dan jiran untuk menghalang anak sulung daripada empat beradik itu ghaib, tetapi apabila tiba waktunya dia tetap hilang.

"Kejadian menimpa anak saya memang aneh. Sejak dua bulan lalu hampir setiap malam dia ghaib dari rumah menyebabkan kami sekeluarga terpaksa berjaga malam," katanya.

Norizan berkata, apabila ditemui semula, Siti Balqis kebiasaannya berada di lokasi tidak jauh dari rumahnya seperti di atas siling rumah, atas pokok manggis dan terbaru dalam mesin pembancuh simen.

"Pernah sekali dia temui semula di tanah perkuburan Islam kira-kira 10 kilometer dari rumah kami," katanya sambil memaklumkan keluarganya sudah mendapatkan khidmat bomoh dari Kelantan, Terengganu dan Pahang untuk mengatasi masalah itu, tetapi masih gagal.

Siti Balqis ketika ditanya mengenai kejadian aneh dialaminya berkata, dia sendiri sukar memberi penjelasan dan tidak tahu apa sebenarnya berlaku ke atasnya.

"Setiap kali kejadian berlaku saya tidak sedarkan diri. Apabila sedar, saya dapati diri saya berada di tempat lain, sama ada di atas pokok atau kawasan perkuburan.

"Saya dapat melihat orang mencari saya, tapi saya tak berupaya memanggil mereka. Ketika saya berada di kubur dalam kejadian Ramadan lalu, saya mendengar pelbagai bunyi termasuk suara orang mengaji al-Quran dan menangis," katanya.

Ghaib kala senja
Oleh Mohammad Ishak
am@hmetro.com.my
2010/10/05

sumber – isuhangat

Full Feed Generated by GetFullRSS.com and Used Car Search Engine.