Nuffnang

Utusan Online - Hiburan

sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Rithan pilihan Steve Vai

Posted: 07 Jul 2013 10:23 AM PDT

Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my
Gambar NOOR ADZRENE MOHD. NOR

SEBAGAI gitaris, Rithan boleh dikatakan bertuah. Ini kerana, di kalangan gitaris Malaysia hebat yang ada, dia satu-satunya yang telah berjaya menambat hati Steve Vai. Gitaris legenda bertaraf dunia dari Amerika Syarikat itu bukan sahaja mengagumi skil petikan gitar Rithan, malah dia turut menjemputnya sebagai artis undangan pada konsertnya di Singapura pada tahun 2004. Sayangnya, ramai peminat yang tidak mengetahui tentang kemunculan istimewa Rithan meskipun ketika konsert itu diadakan dia masih lagi mentah dalam bidang muzik.

Menurut gitaris berusia 33 tahun ini, semuanya bermula apabila ibu saudaranya, Shabita memasukkan namanya sebagai peserta dalam suatu pertandingan yang diiklankan di internet yang dikenali sebagai Sound Check With Steve Vai kira-kira sembilan tahun lalu.

Lebih 300 gitaris terkemuka sekitar rantau Asia Tenggara telah terpilih dalam sesi uji bakat pertandingan itu. Jelas Rithan, dia bernasib baik kerana menjadi salah seorang daripada sembilan finalis uji bakat itu dan sekali gus diangkat sebagai juara pada sesi uji bakat yang diadakan di negara pulau tersebut.

"Tiga juri yang mengadili uji bakat itu ialah sepupu mendiang gitaris legenda Jimi Hendrix iaitu Ricky Hendrix, anggota kumpulan Mr. Big, Billy Sheehan dan seorang gitaris dari Singapura, Paul Daniel. Ekoran kemenangan itu, saya telah diberi peluang untuk bertemu dengan Steve Vai di sana.

"Pada pertemuan itu, saya juga sempat menunjukkan bakat saya bermain gitar di depan Vai. Dia kemudiannya tertarik dengan cara saya bermain gitar dan secara peribadi terus menjemput saya sebagai gitaris undangan pada konsertnya di Singapura pada tahun yang sama.

"Apabila mendapat tawaran itu, saya macam tidak percaya. Ini kerana, selama ini saya hanya mengagumi Vai dari jauh sahaja tetapi hari itu saya dapat bermain gitar bersama dengannya di atas satu pentas. Itu memang sesuatu yang susah saya hendak percaya," katanya kepada Hits sewaktu ditemui baru-baru ini.

Vai, 53, yang sebelum itu pernah bermain gitar untuk banyak kumpulan rock terkemuka dunia seperti Frank Zappa, Public Image Ltd., Alcatrazz, David Lee Roth, G3 serta Whitesnake merupakan salah seorang gitaris rock yang menjadi idolanya sejak dia masih di bangku sekolah lagi.

Sayangnya, jelas Rithan atau nama sebenarnya Vimlarithan Vijaya Kanthan ini, tidak ramai peminat tempatan yang mengetahui kemunculannya pada konsert tersebut. Antara sebabnya kerana kurang publisiti selain namanya yang masih baru dalam bidang muzik.

"Ketika itu saya sekadar bermain gitar sendiri kerana minat yang mendalam untuk menjadi seorang gitaris. Album pun tidak ada, peminat jauh sekali tetapi pengalaman itu membuatkan saya semakin bersemangat untuk mencuba nasib dalam bidang ini," ujarnya.

Lisa Surihani memilih

Posted: 07 Jul 2013 11:54 PM PDT

Lisa Surihani bangga dipilih sebagai duta Garnier kerana mengguna produk itu sejak di bangku sekolah lagi.

SEJAK akhir-akhir ini ada yang bertanya ke mana Lisa Surihani menghilang, lantaran lakonannya dalam drama kurang. Adakah dia dihalang oleh suaminya, Yusry Abdul Halim untuk aktif.

Kata Lisa, suami tercinta tidak pernah menghalangnya untuk terus berlakon, cuma dia sahaja yang memilih bagi memastikan setiap penampilannya memberi impak kepada penonton.

Malah katanya, dia baharu sahaja selesai menjalani penggambaran filem Manisnya Cinta di Cappadocia, arahan Bernard Chauly, terbitan Red Communications, bulan lalu.

"Akhir-akhir ini saya memang kurang berlakon drama bukan sebab tidak ada tawaran tetapi demi menjaga nilai eksklusif. Maklumlah kalau muncul kerap sangat orang bosan. Saya mahu kehadiran dalam bidang seni ini dirindui peminat dan kalau boleh setiap kali muncul dalam drama atau filem, mampu meninggalkan kesan kepada mereka.

"Walaupun nampak saya tidak muncul dalam drama atau filem, tetapi untuk bulan ini jadual kerja saya padat. Boleh kira hanya lima hari sahaja saya ada masa rehat atau untuk berbuka puasa bersama keluarga. Selebihnya saya ada undangan majlis berbuka atau acara lain," kata Lisa yang ditemui pada majlis memperkenalkan produk Garnier Light Complete, di Bangsar, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Lisa yang sudah empat tahun dilantik menjadi duta jenama Garnier berkata, sekarang ini minatnya tertumpu pada bidang alih suara yang diminati sejak dulu lagi.

Untuk permulaan, Lisa berpeluang menunjukkan bakat alih suaranya itu bagi versi filem The Smurf 2 dan Madagascar 3: Europe's Most Wanted yang disiarkan di saluran Astro.

"Setakat ini, itu sahaja peluang yang ada, di mana saya buat alih suara dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu. Kalau boleh saya nak buat alih suara untuk filem asal.

"Bila sudah berpeluang buat alih suara, baru saya tahu sebenarnya susah juga berbanding lakonan. Kalau berlakon, kita boleh menggunakan pergerakan untuk menggambarkan emosi. Ini kita perlu menggunakan emosi untuk dipadankan dengan pergerakan karakter," katanya.

Dalam pada itu, Lisa yang sering diaju soalan tentang cahaya mata berkata, setakat ini dia dan Yusry hanya berserah kepada Allah kerana sejak mendirikan rumah tangga pada 23 Februari 2012, mereka tidak pernah merancang.

"Kata orang kalau nak merancang keluarga pun biarlah anak kedua atau ketiga disebabkan masa atau kewangan. Untuk anak pertama, semua orang mengharapkan kehadiran cahaya mata. Begitu juga dengan kami, tapi nampaknya belum ada rezeki.

"Sebenarnya saya memang suka kanak-kanak. Setakat ini hanya anak-anak saudara yang menjadi pengubat rindu dan setiap hari saya berdoa agar cepat menjadi ibu," katanya penuh harapan.

Dalam perkembangan terbaru, Lisa memberitahu yang dia bakal berlakon filem arahan Yusry selepas raya nanti.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan