Adsense

Selasa, 18 September 2012

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Jiwa serikandi Milla Jovovich

Posted: 17 Sep 2012 08:38 PM PDT

TIDAK kekok langsung apabila dia memegang senjata api. Gerak tubuh dan permainan matanya sangat bersahaja. Lasaknya memang hebat sekali malah mampu menyaingi lelaki.

Berbanding kebanyakan bintang Hollywood lain, semangat serikandi dan bayangan seorang pejuang begitu terserlah dalam jiwanya itu.

Mungkin tidak salah kalau dikatakan semua itu datang daripada pengaruh keluarganya sendiri yang terbabit dalam dunia ketenteraan.

Milla Jovovich, 36, wanita hebat yang penulis maksudkan itu, pernah dibesarkan dalam sebuah keluarga Russia yang ortodoks di Kiev, Ukranian, Soviet Union.


Dilahirkan pada 17 Disember 1975, Milla adalah anak pasangan Bogdan Bogdanovic Jovovic dan Halina Mikhaylovna Loginova.


Moyangnya Bogic Camic Jovovic, pernah berkhidmat dengan King Nicholas I dari Montenegro manakala datuknya, Bogdan Jovovic, pula seorang komander di Pristina.

Kemudian ayah Milla, mengikuti pengajian perubatan dan berkahwin dengan ibunya, seorang aktres di Russia.

Pada 1980, keluarga Milla berhijrah ke London dari Soviet Union atas sebab-sebab politik. Kemudian, mereka berpindah pula ke Sacramento, California sebelum menetap di Los Angeles. Akhirnya kedua ibu bapanya bercerai.

Seterusnya, ibu Milla terpaksa bekerja keras untuk menyara keluarga mereka dengan menjadi pelakon dan pembantu produksi kepada pengarah Brian De Palma.

Selepas menetap di California, Milla semakin lancar berbahasa Inggeris. Namun apa yang merimaskan, ketika zaman persekolahannya, Milla pernah diejek sebagai ejen perisik Russia oleh rakan-rakannya. Dia memang tidak diterima oleh kumpulan yang mengejeknya itu.

"Memang kalau dikenang, keluarga saya terpaksa menempuh banyak cabaran dalam hidup. Mungkin semua kesusahan itu mengajar saya menjadi seorang yang kuat dan berusaha mencapai impian segala saya. Tiada yang senang dalam hidup ini. Memang saya akui saya seorang tegas dan fokus kalau bekerja. Kita mahu orang melihat yang terbaik. Jadi kita sendiri kena memberikan komitmen yang terbaik," kata Milla kepada Harian Metro.

Petang itu, Milla muncul ke dalam bilik wawancara dengan gaya rambut pendek dan bergaun pendek coklat. Duduk di sofa empuk, model yang pernah menjadi pelaris produk ternama seperti L'Oreal, Banana Republic, Christian Dior, Versace, Revlon, Giorgio Armani dan DKNY itu menyambung lagi ceritanya dengan renungan tajam dan sesekali terselit tawa kecil. Dia kelihatan begitu tertarik menjawab soalan mengenai modelling yang menjadi kerjaya keduanya.

"Ramai anak-anak muda di luar sana bercita-cita dan berangan-angan untuk menjadi terkenal, popular dan glamor, malah kalau boleh, dalam sekelip mata.
Namun sedarlah semua itu tidak akan datang dengan pantas. Saya sendiri kena bermula dari bawah dan mengambil masa bertahun-tahun lamanya untuk sampai ke tahap sekarang.

"Terus terang, kadang-kadang saya lihat model-model baru hanya cantik di mata tetapi mereka sebenarnya membosankan. Mereka jangan ingat kecantikan saja sudah cukup. Kita tidak perlu menjadi wanita paling cantik dalam dunia untuk berada di puncak kerana apa yang lebih penting adalah pakej yang baik.

"Masalah saya dengan model-model baru, mereka kadangkala merasakan mereka tidak perlu belajar. Saya bertuah kerana ketika saya mula-mula menjadi model dulu, saya belajar daripada ibu saya sendiri terutama dari sudut fotografi dan penggayaan fesyen.

"Namun ia tidak terhenti di situ saja kerana saya juga banyak membaca buku dan majalah untuk belajar. Dari situ kita akan tahu siapa jurugambar yang bagus, siapa pereka fesyen yang paling hebat. Rujukan dan pengetahuan itu sangat penting," katanya yang pernah memiliki jenama fesyen Jovovich-Hawk.

Dunia lakonan Milla bermula pada 1988 apabila dia mencuba bakat dalam filem untuk kaca TV, The Night Train to Kathmandu. Setahun selepas itu, dia muncul dalam filem pertama, Two Moon Junction, diikuti Fair Exchange dan seterusnya filem yang menjadi sebutan, Return to the Blue Lagoon pada 1991.

Namanya nama Milla terus melonjak lagi apabila membintangi filem sains-fiksyen The Fifth Element pada 1997 bersama Bruce Willis. Dalam filem itu, dia memegang watak Leelo dan menggayakan fesyen rekaan Jean-Paul Gaultier (JPG). Filem itu arahan bekas suaminya, keduanya Luc Besson.

Tidak terhenti di situ, Milla semakin membuka mata ramai karyawan filem apabila muncul dalam The Messenger: The Story of Joan of Arc pada 1999.

Akhirnya pada 2002, Milla ditawarkan watak utama dalam filem yang diilhamkan daripada permainan video popular, Resident Evil. Ia kemudiannya muncul sebagai filem sekuel dengan empat lagi siri iaitu Resident Evil: Apocalypse (2004), Resident Evil: Extinction (2007), Resident Evil: Afterlife (2010) dan terbaru yang sedang ditayangkan, Resident Evil: Retribution.

Bercakap mengenai filem Resident Evil: Retribution, Milla berkata dia selesa apabila berlakon di bawah arahan suaminya sendiri, Paul W S Anderson.
Bagaimanapun dia tidak pernah menjalankan tugasnya dengan sambil lewa kerana tidak mahu peminat kecewa dengan filem itu yang sudah berjaya mengumpul jutaan peminat setia khususnya mereka yang sukakan permainan video.

"Saya tidak pernah menganggap tugas saya menjadi lebih senang apabila bekerja dengan suami sendiri. Sebaliknya saya menggunakan peluang itu untuk berbincang dengan sebaik mungkin agar saya dapat memberikan hasil yang terbaik.

"Bagi saya Resident Evil yang terbaru itu lebih menyeronokkan dan banyak aksi-aksi yang menarik apatah lagi kesan 3D yang ditonjolkan juga semakin baik dan teliti. Perjuangan Alice di Umbrella Corporation tidak pernah selesai dan tugas terbarunya semakin mencabar," katanya sambil membetulkan juntai rambut di dahi.

Untuk meneruskan legasi watak yang mencabar itu, Milla yang pernah merakamkan album The Divine Comedy, akui membuat banyak persiapan dari segi fizikal terutama seni mempertahankan diri seperti 'kick-boxing'' dan seni kombat.

Filem itu turut dibintangi Michelle Rodriguez, Sienna Guillory, Aryana Engineer, Johann Urb, Li Bingbing dan ramai lagi.

Menceritakan mengenai pra-pembikinan filem itu, Milla berkata dia pernah meradang seketika apabila pertama kali mendapat skrip filem sekuel itu.

"Mulanya saya tidak berpuas dengan dengan Paul kerana watak saya sangat hambar.
Saya cakap kepada Paul sendiri, 'inikah watak pelakon yang pernah menjadi 'Joan of Arc dan Leelo'? Selepas itu, barulah kami duduk dan mula membaca semula skrip itu - satu demi satu muka surat dan saya meminta Paul memindanya," katanya dengan terus terang.

Apapun Milla gembira kerana pembikinan filem itu berjaya disiapkan dan hasilnya cukup memuaskan hati. Dia akui tiada masalah sekiranya perlu berlakon lagi dalam sekuel seterusnya andai kata ada keperluan dan semuanya bergantung kepada kehendak studio yang memerbitkan filem itu.

Resident Evil: Retribution diedarkan di Malaysia oleh Sony Pictures Releasing International.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/17


Advertorial: World of Movies Dibawakan Oleh Astro

Posted: 17 Sep 2012 08:35 PM PDT

Saksikan koleksi filem terbaru menerusi Astro First dan Astro Best bersama pustaka filem yang menarik melalui Astro B.yond VOD.

Helakan nafas dan duduk bersandarlah pada sofa empuk anda di rumah. Lalu bertanya pada hati anda: "Apakah filem yang mahu ditonton hari ini?

Usah gusar kerana jawapan itu ada pada Astro Best dan Astro B.yond VOD yang kini boleh dinikmati pada hujung jari anda.

Cukup membanggakan kerana Astro kini melancarkan Astro Best yang menawarkan 3.1 million pelanggannya untuk menikmati filem-filem Hollywood dan Asia menerusi satelit DTH (Direct-To-Home) dan platform IPTV (Internet Protocol Television).


Dengan Astro Best, anda mampu menonton judul-judul filem Hollywood dan Asia seawal 3 bulan selepas ia ditayangkan di pawagam dalam bentuk Definisi Tinggi (HD) yang berkualiti di rumah.


Sebagai contoh, anda boleh menyaksikan filem seperti The Avengers, The Hunger Games dan filem hit Korea yang menaikkan nama bintang-bintang K-Pop, I AM: SM Town Live Tour in Madison Square di saluran Astro 481, pada harga RM10 untuk setiap filem, bagi tempoh 48 jam selepas tempahan dibuat.

Judul akan datang bagi Astro Best termasuklah What to Expect When You're Expecting dan The Cabin in The Woods.

Henry Tan, Ketua Pegawai Operasi Astro berkata, Astro Best dilancarkan selepas kejayaan Astro First yang mencetuskan fenomena baru di Malaysia.

Pelanggan boleh membeli filem Astro Best melalui SMS di Astro Channel 481 pada harga RM10 untuk setiap filem dalam tempoh 48 jam selepas menempah.

Untuk pakej ini, Astro bekerjasama dengan studio filem antarabangsa seperti Walt Disney Company, Lionsgate, Sundance Channel, Animax, Fortune Star, CJ Media dan Unitel Classica agar peminat di Malaysia boleh mendapatkan akses yang hebat kepada pustaka filem-filem Hollywood dan Asia.

Amit Malhotra, Pengurus Besar Jualan & Pengedaran Media bagi The Walt Disney Company (Asia Tenggara) pula berkata: "Kami berbangga dapat bekerjasama dengan Astro dengan menawarkan karya Disney, Pixar dan Marvel terus kepada penonton di rumah yang berada di Malaysia."

Ujar Wendy Reeds, Timbalan Presiden Eksekutif Kandungan Jualan & Pengedaran Celestial Tiger Entertainment (CTE) pula pihaknya sangat berbangga dapat bergabung dengan Astro untuk melancarkan The Hunger Games, filem blockbuster pertama dalam bentuk francais dan filem akan datang, Cabin in The Woods serta What to Expect When You're Expecting.

"Astro adalah rakan kongsi kami yang penting dan kami yakin kerjasama ini akan mencipta satu jalinan baru ke arah hiburan komersial yang menarik termasuk yang ditawarkan oleh Lionsgate."

Mengulas mengenai pembabitan SPT Networks, Ricky Ow, Timbalan Presiden Eksekutif dan Pengurus Besar Sony Pictures Television Asia berkata, kerjasama stratregik dengan Astro memberi peluang kepada pihaknya memperkenalkan Animax video kepada peminat di Malaysia.

"Ini memberi peluang kepada peminat untuk menonton anime terbaru dari Jepun mahupun seleksi siri anime yang popular dari studio-studio animasi ternama. Ia lengkap dengan sarikata bahasa Malaysia," katanya.

Tidak ketinggalan gembira menjalinkan usahasama dengan Astro adalah Bruce Tuchman, Presiden AMC/Sundance Channel Global.

"Kami di Sundance Channel, berbangga dapat menjalinkan kerjasama dengan Astro. Dengan ini penonton Astro akan dapat menonton karya berkualiti daripada pembikin filem bebas yang mana filem-filem mereka ada yang masih lagi ditayangkan di pawagam di Amerika Syarikat.

Antara judul filem terbaru yang ditawarkan kepada Astro B.yond VOD adalah seperti 50/50, Man On A Ledge, Abduction, Here, Teddy Bear dan karya dari Asia dan Bollywood termasuk Nightmare, Ghost On Air, Ashoka, Chalte Chalte, Penny Pinchers dan pelbagai lagi.

Judul bagi Catch Up TV termasuklah Oh My English, drama Korea dan China seperti City Hunter, Palace II dan The Other Truth, tidak ketinggalan karya Disney seperti Phineas and Ferb serta Upin & Ipin dan banyak lagi setiap hari.

Di samping itu, kandungan VOD terpilih juga disediakan secara online dan mobile melalui perkhidmatan Astro On-The-Go untuk semua pelanggan.

Untuk informasi lanjut mengenai Astro Best dan Astro B.yond VOD, sila layari https://www.facebook.com/Astroworldofmovies.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/12