Adsense

Isnin, 25 Jun 2012

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Saya tak kenal siapa Mawar

Posted: 24 Jun 2012 02:37 PM PDT

Hip

Emran maafkan penyebar fitnah

SEJAK gosip rumah tangga aktres jelita, Erra Fazira, dan pasangannya, Engku Emran Engku Zainal Abidin, dikhabarkan goyah, bukan tiada media yang cuba mendapatkan suami pelakon itu. Namun Emran mengambil keputusan untuk berdiam diri.

Lebih setahun mengunci mulut, Jumaat lalu, penulis berjumpa dengan Emran dalam satu pertemuan eksklusif lebih sejam di Taman Tun Dr Ismail. Pada mulanya penulis menjangkakan temu janji itu hampir tidak menjadi kenyataan apabila Emran beberapa kali mengubah waktu pertemuan. Dari 6.30 petang, dia meminta ditunda ke selepas maghrib, kemudian jam 9 malam diikuti, 9.30 malam. Namun penulis tidak patah semangat kerana bukan mudah untuk bertemu lelaki ini.

Bukan semua orang senang dengan perkahwinan kami, hingga ada yang sanggup menyebarkan fitnah. Saya maafkan orang yang menyebarkan fitnah itu dan berharap dia bertaubat" - Engku Emran, Suami Erra Fazira

Kali terakhir, seingat penulis, kami bertemu lebih tiga tahun lalu di pejabat Suria FM. Ketika itu, Emran bertugas sebagai Ketua Pegawai Operasinya. Tepat jam 9.30 malam, Emran belum tiba dan dia menghantar SMS memohon maaf kerana akan tiba lewat 10 minit. Kurang 10 minit sebelum jam menunjukkan 10 malam, Emran tiba bersama lelaki yang saya agak mungkin pemandunya.

Kami melepak di hadapan sebuah restoran, kebetulan tidak ramai pelanggan ketika itu, jadi dapatlah penulis mendasari hatinya, yang berdepan banyak kontroversi. Banyak yang ditanyakan, dari gosip rumah tangga kepada khabar angin dirinya berkahwin lagi, serta siapa wanita bernama Mawar yang dikaitkan dengannya.

Pada mulanya, Emran meminta supaya perbualan kami tidak disiarkan di akhbar kerana ia tidak lebih pertemuan antara rakan lama. Namun setelah lama memujuk, Emran mengizinkan, tetapi katanya, selepas ini dia tidak akan memberikan sebarang kenyataan lagi.

Soalan pertama tentulah mengenai hubungannya dengan Erra yang dikhabarkan semakin dingin. Lelaki ini hanya mampu beristighfar. Ternyata ada orang tidak senang dengan rumah tangga mereka, kata Emran berkali-kali.
"Kami masih tinggal sebumbung dan tidur sekatil," jawab Emran memecahkan segala tanda tanya yang masih tidak habis-habis dibualkan sejak setahun lalu.
Katanya, dia mempunyai tahap kesabaran dan jangan diuji kesabarannya itu. Semakin lama, dia semakin tidak faham kenapa gosip membabitkan dirinya menjadi-jadi.

Untuk kepastian, penulis bertanyakan soalan berhubung dakwaan mengatakan mereka memang tinggal sebumbung, tetapi tiada komunikasi antara suami isteri ini. Jika seorang di tingkat atas, seorang lagi di bawah. Seolah-olah mereka enggan bertembung walau di rumah sendiri.

Dengan wajah yang tenang dan ayat tersusun, Emran menjelaskan, hubungan mereka baik. Mungkin kerana waktu kerja yang berbeza, mereka jarang berjumpa dan berkomunikasi. Namun dia bersyukur sekurang-kurangnya zuriat mereka, Engku Aleesya, mempunyai teman di rumah. Jadi tidaklah dia dibiarkan sendirian bersama pembantu rumah.

"Bukan semua orang senang dengan perkahwinan kami, hingga ada yang sanggup menyebarkan fitnah. Saya maafkan orang yang menyebarkan fitnah itu dan berharap dia bertaubat. Ambillah iktibar sempena bulan Syaaban ini, tidakkah dia sedar menyebarkan fitnah itu dosanya lebih hebat daripada membunuh?

"Kalau boleh, sudah-sudahlah jadikan rumah tangga kami sebagai bahan bualan. Saya dan Erra masih baik, kehadiran zuriat pula menambahkan ikatan kasih sayang antara kami. Berhentilah menyebarkan cerita tidak betul, kasihanilah Erra kerana terpaksa menjawab dan berdepan dengan semua ini.

"Kami sebenarnya tidak suka melayan gosip seperti ini. Ada kalanya kami berbincang juga mengenainya. Tetapi prinsip kami, selagi tidak benar kami tidak akan layan," katanya.

Rela mati jika benar kahwin lain

WAJAHNYA sedikit terkejut apabila penulis bertanyakan mengenai Mawar. Wanita yang dikatakan bekerja di bahagian pemasaran Bernama TV itu didakwa sebagai isteri keduanya. Mawar ialah wanita yang dikatakan cukup akrab dengan Emran yang ketika itu bertugas sebagai Ketua Pegawai Eksekutif, stesen berkenaan.

Jawab Emran, dia tidak mengenali siapa Mawar. Malah, dia bertanya kembali, dari mana penulis mendapat cerita itu? Dia juga berkata, dia tidak pernah akrab dengan mana-mana wanita di tempat kerja lamanya. Dakwaan mengatakan mereka sering keluar bersama juga disangkal lelaki ini, sekeras-kerasnya.

"Saya tahu di mana kedudukan saya, dan saya tahu siapa isteri saya. Takkanlah saya tergamak berbuat demikian, sedangkan saya tahu pasti banyak mata yang akan memandang kerana saya suami kepada Erra Fazira. Kalau ada pun saya keluar dengan wanita lain, saya tidak akan keluar berdua. Biasanya kami akan keluar beramai-ramai paling tidak tiga orang.

"Jika benar saya sudah berkahwin, mana buktinya? Tentu sekarang ini sudah tersebar gambar perkahwinan saya. Kalau betul juga saya sudah berkahwin, tentu saya tidak akan pulang ke rumah setiap hari. Sampaikan orang gaji saya sendiri bertanya, benarkah saya sudah berkahwin? Dia pun pelik kenapa saya masih pulang ke rumah setiap hari andai saya ada isteri lain.

"Bukan saja orang gaji, ibu mentua kadang-kadang pun ada juga bertanya, walaupun dia tahu siapa saya. Tapi bila saja jelaskan kepadanya dia faham. Saya dan Erra pula hanya mampu ketawa bila dengar gosip ini. Erra ada juga bertanya, tetapi dalam keadaan berlawak sebab dia tahu kebenarannya.

"Dalam keluarga saya, tiada yang mengamalkan poligami. Jika saya yang lakukan, itu bermakna saya sudah memecahkan tradisi keluarga dan saya tidak sanggup lakukan. Kalau saya kahwin di sempadan, saya tidak pasti adakah sah perkahwinan itu kerana tiadanya persetujuan isteri pertama dan adakah ia sah di sisi Allah kerana saya menipu isteri.

"Saya rela nyawa saya diambil jika isu berkahwin lagi itu benar supaya ia dapat menjernihkan keadaan," tegas Emran.

Selain isu poligami, kononnya ketiadaan Emran pada majlis tertentu seperti majlis anugerah dan majlis rasmi tidak seharusnya dianggap sebagai petanda hubungan mereka kian renggang.

Kata Emran, dia hanya akan menemani Erra jika nama isterinya dicalonkan dalam sebarang anugerah, sebagai memberikan sokongan. Tetapi sekiranya Erra hanya diundang sebagai penyampai, dia tidak akan hadir sama, apatah lagi dengan jadual kerjaya tidak menentu.

"Orang berkata demikian kerana mereka tidak nampak. Contohnya, waktu Erra menjadi mentor, saya ada datang memberikan sokongan, tetapi orang tidak nampak saya di situ kerana saya berada di belakang pentas. Kalau tidak percaya, bolehlah bertanyakan kepada kru dan mereka yang berada di belakang pentas," jawabnya


Dem Lepak Boyz buru juara

Posted: 24 Jun 2012 01:57 PM PDT

Hip

DEM Lepak Boyz mendapat tiket ekspres ke peringkat akhir Showdown 2012.

DEM Lepak Boyz mendapat tiket ekspres ke peringkat akhir Showdown 2012.

TANPA perlu menempuh halangan separuh akhir, kumpulan Dem Lepak Boyz mengesahkan tiket ke peringkat akhir program realiti Showdown 2012, minggu depan. Imuniti itu diberi kepada kumpulan yang dianggotai tujuh orang anak muda ini melalui konsep tiket ekspres yang julung kali diperkenalkan program realiti berkonsep tarian ini.

Sebagai pemegang tiket ekspres, Dem lepak Boyz bukan saja layak untuk terus beraksi di peringkat akhir, malah menyelamatkan mereka dari proses penyingkiran.

Mengulas keistimewaan dinikmati Dem Lepak Boyz, penerbit Showdown 2012, V Ganesh berkata, selain menjadi elemen kejutan musim ini, tiket ekspres adalah ganjaran untuk kumpulan yang berusaha gigih dan menunjukkan peningkatan dalam persembahan mereka setiap minggu.

Sejak awal lagi kami sudah mengingatkan setiap kumpulan supaya sentiasa menjaga prestasi mereka. Ini kerana setiap minggu perkembangan mereka dipantau. Kami memilih kumpulan Dem Lepak Boyz kerana perjalanan mereka sepanjang menyertai program ini sangat menarik". - V Ganesh, Penerbit Showdown 2012

"Sejak awal lagi kami sudah mengingatkan setiap kumpulan supaya sentiasa menjaga prestasi mereka. Ini kerana setiap minggu perkembangan mereka dipantau. Kami memilih kumpulan Dem Lepak Boyz kerana perjalanan mereka sepanjang menyertai program ini sangat menarik.

"Mereka bermula sebagai sebuah kumpulan All Staz berdasarkan pengalaman yang mereka miliki. Tapi kemudian prestasi mereka sedikit menurun sebelum kembali bangkit.

"Pemilihan mereka bukan sekadar disebabkan kesungguhan mereka tetapi perkembangan serta inisiatif yang ditunjukkan," katanya ketika ditemui selepas konsert mingguan Showdown 2012 di KL Life berakhir, Rabu lalu.

Turut sama pada sidang media itu penerbit bersama Showdown 2012, Krshna M Pathmasingam.
Untuk minggu lalu, peserta diberi tema Sarkas dan setiap kumpulan perlu tampil dengan tarian berkonsep acara hiburan itu.

"Bukan mudah untuk menampilkan tarian berkonsep sarkas kerana peserta perlu tampil dengan konsep pakaian dan penggunaan props yang menepati tema.

"Peserta juga perlu menterjemah elemen hiburan dan fiesta. Tak ramai yang mampu menghasilkan persembahan bertemakan sarkas dan hanya yang terbaik saja seperti Dem Lepak Boyz dan beberapa kumpulan lain melepasi halangan itu," ujarnya.

Andai penerbit dari awal melihat potensi kumpulan Dem Lepak Boyz bakal dianugerah tiket ekspres, si empunya diri tidak pernah menganggap bahawa apa yang mereka peroleh adalah sesuatu yang mudah untuk digenggam. Malah anggota kumpulan itu mengakui persaingan pada malam itu sengit.

"Persaingan datangnya daripada kumpulan Walawei yang menunjukkan persembahan menarik malah dipuji juri. Bagaimanapun, kami berusaha memberi yang terbaik iaitu dengan menampilkan rutin tarian yang lebih kreatif dan mencabar seperti radikal move atau kami gelarkan sebagai suicide iaitu menghempaskan diri di atas lantai.

"Rutin tarian ini memang merbahaya dan kita tidak boleh silap. Jika berlaku kesilapan, kecederaan pasti berlaku," jelas salah seorang anggota kumpulan iaitu Mohammad Rizwan Mohd Yasin atau One Juicy.

Ditanya peluang melangkah ke final melalui tiket ekspres mungkin menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan peserta lain, One berkata, kumpulan lain menerima keputusan juri itu dengan hati terbuka.

Walau diberi laluan mudah untuk ke peringkat akhir, namun tidak bermakna mereka hanya berpeluk tubuh.

"Saya tak nafikan peluang seperti ini sebenarnya memberi tekanan kepada kami untuk memberi yang terbaik di peringkat akhir nanti. Justeru, kami berjanji akan memberi saingan sengit dan bukannya sekadar berpuas hati dengan apa yang pernah ditonjolkan sebelum ini," katanya.

Juara Showdown 2012 bukan saja membawa pulang wang tunai berjumlah RM50,000 malah berpeluang menimba pengalaman di luar negara dengan menyertai bengkel di The Urban Dance Camp di Lorrach, Jerman. Peringkat akhir pertandingan ini berlangsung Rabu minggu depan.