Adsense

Rabu, 28 Mac 2012

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Nikah 4 Mei

Posted: 27 Mar 2012 03:57 PM PDT

Hip

TIADA lagi teka-teki apabila pasangan yang sudah lebih dua tahun menyulam cinta, Scha Alyahya, 28, dan Awal Ashaari, 30, sepakat memilih 4 Mei ini sebagai tarikh akad nikah yang bakal berlangsung di Hotel Pullman Putrajaya, jam 8 malam.

Pada sidang media khas di Ampang, semalam, mereka juga mengumumkan majlis persandingan kedua-dua belah pihak akan diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), dua hari kemudian.

Awal berkata, bukan mahu melengah-lengahkan perkara baik, namun ketiadaan lokasi persandingan bersesuaian dek tempahan yang penuh, selain kekangan masa membuatkan mereka terpaksa menangguhkan hari bahagia ke Mei. "Keluarga saya datang menghantar cincin risik dan tunang pada ulang tahun ke-28 Scha, 30 Mei tahun lalu.

Bukan mahu berahsia, majlis itu hanya sederhana ditambah keadaan ibu saya yang kurang sihat pada waktu itu.

"Malah faktor lokasi juga tidak mengizinkan kerana kalau boleh, kami mahu mencari tempat yang boleh menampung tetamu kedua-dua belah keluarga dengan anggaran 1,500 jemputan. Pada masa sama, kita memberi laluan kepada rakan artis lain yang lebih dulu meraikan hari bahagia.

"Selepas mempertimbangkan pelbagai faktor, lebih molek memilih lokasi selesa seperti PICC untuk kenduri ini," katanya yang mula berkenalan dengan Scha ketika mengacarakan Sehati Berdansa.
Memaklumkan persiapan kini hampir 70 peratus selesai, mereka yang menghadiri kursus kahwin Januari lalu menggunakan khidmat Syaiful Baharim sebagai pereka busana pengantin, manakala Razak Ahmad daripada Flora Etc dipertanggungjawabkan menata dewan dan pelamin.

Mengenai siaran eksklusif hari bersejarah mereka, Scha atau nama sebenarnya Sharifah Norazean Syed Mahadzir berbesar hati apabila saluran Astro Ria dan Warna sudi berkongsi detik manis itu, bermula lamaran yang disiarkan menerusi program Propaganza, hingga berlangsung majlis sebenar menerusi enam episod khas.

"Difahamkan, siaran yang bermula 13 April hingga 18 Mei membabitkan empat episod praperkahwinan disusuli pernikahan yang disiarkan secara langsung selain satu episod rakaman persandingan," katanya.

Bagi finalis Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2011 itu, lamaran kekasihnya menerusi program yang disiarkan secara langsung minggu lalu antara faktor menguatkan lagi keyakinannya terhadap hasrat Awal menyuntingnya sebagai suri hati.

Tidak pernah terfikir olehnya teman setia yang melalui susah dan senang bersama sepanjang dua tahun terakhir ini akan berbuat demikian, disaksikan ramai penonton.

"Sebagai insan, kita melalui pelbagai perubahan. Apa yang berlaku akan datang kita tidak tahu. Saya kenal dia seadanya dan teruja untuk mengenalinya dengan lebih dekat lagi," ulasnya ringkas tatkala ditanya soal lamaran terbuka itu.

Awal yang sekali lagi menitiskan air mata ketika klip video lamaran itu dipertontonkan menegaskan, dia tidak pernah terdetik mahu meniru budaya Barat sebaliknya ia dilakukan secara spontan, sekali gus mahu memberikan memori manis buat gadis pujaan.

"Susah senang yang kami lalui sepanjang tempoh ini serta sikapnya yang disenangi keluarga menguatkan hasrat saya menyuntingnya," ucapnya ikhlas.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersial. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

ziezieraa amieraa

semoga berbahagia ke anak cucu....amin.....


Balik umrah, Abby berubah

Posted: 27 Mar 2012 03:48 PM PDT

Hip

NIAT pelakon Abby Abadi, 34, untuk berhijrah dengan memakai tudung sudah lama terpendam di hati. Namun ibu tunggal kepada tiga anak comel itu bimbang jika terlalu digembar-gemburkan kelak, ia akan memakan diri.

Bagaimanapun kunjungannya ke Tanah Suci untuk menunaikan umrah pada 15 hingga 26 Mac lalu akhirnya mempermudahkan niat sucinya itu.

Menurut pelakon itu, selama ini dia enggan dituduh mempersendakan agama dalam soal bertudung. Akuinya, dia khuatir melakukan hijrah itu atas desakan mahupun tuntutan semasa, sebaliknya mahu ia berlaku atas kerelaan sendiri.

"Takut juga kalau terjadi senario sekejap pakai dan sekejap buka tudung. Tetapi alhamdulillah, dua hari sebelum kembali ke Kuala Lumpur, di depan Kaabah, saya nekad untuk bertudung sekali gus berdoa semoga Tuhan tetapkan iman saya untuk kekal begini buat selama-lamanya. Segala-galanya dipermudahkan.

"Saya juga berharap perubahan ini tidak akan menjadi masalah atau beban kepada orang sekeliling.

Apatah lagi hal bertudung ini sering diperkotak-katikkan, terutama apabila ia membabitkan individu yang memilih kerjaya seni untuk mencari rezeki," katanya sambil memberitahu, sekalipun sudah bertudung, kerjaya seni tetap berjalan seperti sedia kala.
Mengenai kesempatan indah menunaikan umrah buat kali pertama itu, ibu kepada Mohamed Danish Hakim, 9, Marissa Dania Hakim, 7, dan Maria Danisha Hakim, 4, ini bersyukur kerana kembara dan ibadatnya di sana berjalan lancar. Bahkan secara tidak langsung, Abby ke sana seperti membawa hatinya yang lara.

Kata Abby, jika diikutkan, sebelum ini dia memang memasang azam untuk ke Tanah Suci, tetapi mungkin serunya belum tiba ketika itu.

Ada saja halangan yang tiba, termasuklah visa yang dimohon tidak dapat diluluskan.

"Namun syukurlah, kali pertama menjadi tetamuNya, kesihatan saya di sana senantiasa baik. Saya juga sempat menunaikan umrah sebanyak tiga kali, mencium batu Hajarul Aswad dua kali, dapat menyentuh Kaabah, memasuki Raudhah dan banyak lagi. Perasaan berada di sana juga tidak dapat digambarkan dengan kata-kata dan saya teruja akhirnya digerakkan juga ke Tanah Suci Makkah selain Madinah.

"Saya juga tak terkilan sekalipun sebelum ke sana, tawaran berlakon datang mencanak.

Hampir lima ke enam tawaran berlakon saya terima, tetapi terpaksa saya tolak secara baik kerana pihak produksi tidak dapat menunggu. Tetapi saya tak ralat dan percaya rezeki tetap ada, insya-Allah.

"Apa yang saya lalui termasuk perpisahan dengan Zul Ariffin juga barangkali sedikit sebanyak mempercepatkan agenda saya ke sana. Saya ke sana pula bukan atas alasan membawa hati yang kecewa. Sebaliknya sebagai orang Islam, mengerjakan umrah menjadi tuntutan buat kita," kata Abby.