Adsense

Khamis, 8 Mac 2012

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Kejutan paling bermakna

Posted: 07 Mar 2012 03:00 PM PST

Hip

Sokongan peminat dorong finalis ABPBH2011 tingkat hasil kerja

DIPILIH peminat untuk menduduki satu daripada lima kedudukan teratas barisan nama paling popular dalam industri seni dan hiburan tanah air tentu saja penghargaan cukup besar buat seseorang artis. Apatah lagi bukan calang-calang calon yang disenaraikan pada pusingan awal apabila Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2011 dilancarkan penghujung tahun dulu.

Sempena ulang tahun ke-25 anugerah berprestij itu, penganjur menyaring nama yang dicalonkan sejak awal-awal lagi, bagi memastikan senarai penyanyi, pelakon, personaliti TV dan radio terdiri daripada mereka yang benar-benar dikenali, serta mempunyai impak dalam dunia hiburan. Lalu, tidak hairanlah apabila Yana Samsudin, Hazama dan Beto Kusyairi berasakan diri mereka bagai terlalu kerdil dalam senarai akhir kali ini, jika dibandingkan beberapa nama yang sudah sekian lama menjadi pilihan dan sebutan peminat dalam anugerah berkenaan. Jika Yana berjaya memboloskan diri dalam kategori Pelakon Filem Wanita Popular, Hazama dan Beto pula melekat dalam kategori Artis Baru Lelaki Popular.

Sehingga kini, Yana mengaku dirinya masih di awangan apabila melihat namanya turut tersenarai sebagai calon Top 5. Ketika yang sama pelakon filem Aku Masih Dara ini enggan meletak harapan terlalu tinggi, mengenangkan calon akhir lain bukan sebarangan nama.

"Saya sememangnya sangat kerdil jika dibandingkan dengan calon lain. Empat lagi finalis kategori ini boleh dianggap orang yang sudah lama dalam industri, dan mereka juga sudah banyak kali tersenarai dalam ABPBH. Jadi, siapalah saya untuk bersaing dengan mereka?

"Namun, dengan hati cukup terbuka saya menerima pencalonan ini kerana ia adalah pilihan peminat, yang melihat hasil kerja saya. Walaupun saya kurang menonjol berbanding artis lain, tetapi saya amat menghargai titik peluh peminat yang sudi mengundi untuk saya," katanya yang bersaing bersama Eja, Diana Danielle, Lisa Surihani dan Maya Karin pada edisi jubli perak ABPBH tahun ini.
Menurut pelakon yang bakal muncul bersama filem Adnan Sempit 2 tidak lama lagi ini, populariti filem Kongsi dan Bini-Biniku Gangster tahun lalu tentu sekali faktor utama yang membolehkan namanya sama-sama melekat sebagai finalis dalam kategori lakonan filem.

Bagi Hazama pula, perasaannya bercampur-baur sebaik saja mengetahui dirinya turut disenaraikan peminat hingga ke peringkat akhir pada anugerah yang bakal mencapai kemuncaknya 8 April nanti.

Gembira, berdebar dan betul-betul tidak sangka, semuanya dirasa pemuda ini tatkala mengetahui dirinya turut dicalonkan sebagai finalis. Juga melihat dirinya begitu kecil jika dibandingkan calon lain, juara Akademi Fantasia musim ke-9 ini bagaimanapun berasakan siri jelajah ABPBH yang pernah disertai banyak membantunya mengumpul peminat.

"Sebelum ini, saya pernah mengikuti siri jelajah ABPBH, menumpang kumpulan Meet Uncle Hussain (MUH). Kemunculan saya di beberapa lokasi sedikit sebanyak memperkenalkan nama saya kepada orang ramai. Dari situ saya mungkin mengumpul sedikit demi sedikit peminat.

"Siapa sangka, kini nama saya juga turut disenaraikan sama dalam anugerah berkenaan?" katanya.

Selain Beto, mencabar dirinya dalam kategori artis baru ialah Awi Rafael, Aeril Zafrel dan Johan Ariff As'ari. Selain kategori berkenaan, Hazama dan MUH juga dicalonkan dalam kategori akhir Artis Duo/Berkumpulan Popular.

Kata Hazama lagi, timbul juga rasa segan apabila namanya diletakkan sebaris dengan nama besar dalam anugerah berkenaan.

"Saya enggan menaruh harapan tinggi, sebaliknya teruja untuk sama-sama berasa bahang anugerah. Paling penting, saya akan memberikan sokongan kepada ABPBH dan akan sama-sama memeriahkannya. Ia juga majlis cukup bermakna kerana menjadi lokasi perhimpunan semua golongan artis dan personaliti. Inilah acara yang membolehkan kita berkenalan dan mengeratkan silaturahim bersama rakan seperjuangan dari pelbagai cabang seni," katanya.

Sementara itu, bintang Juvana yang kian bersinar, Beto, menganggap pencalonannya sebagai pembakar semangat untuk dia meningkatkan lagi mutu lakonan.

"Saya memang tidak menyangka akan turut mempunyai peminat. Tujuan utama saya berada dalam industri adalah untuk mencari makan, serta mengetengahkan bakat yang ada.

"Saya tidak ada cerita lain yang menyokong kerjaya saya selain berlakon dan terus berlakon. Apabila saya dicalonkan dalam senarai Top 5 ABPBH, sudah tentu saya tidak percaya. Begitupun, sokongan peminat amat saya hargai. Ia membuatkan saya ingin bekerja lebih gigih lagi bagi membalas sokongan mereka," katanya yang pernah muncul dalam filem Syaitan, Kami The Movie, Nur Kasih The Movie dan Sini Ada Hantu.

Hazama, Sabri Yunus, Tia di UMP

Posted: 07 Mar 2012 02:58 PM PST

Hip

Kemunculan artis menghangatkan Malam Puisi Riong Berita Harian 2012

SIRI pertama jelajah Malam Puisi Riong Berita Harian (BH) 2012 dengan Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Kampus Gambang UMP, jam 8.30 malam esok, membariskan persembahan artis popular termasuk finalis kategori Artis Baru Lelaki Popular, Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2011 (ABPBH), Hazama.

Pertama kali membabitkan diri dalam acara berbentuk kebudayaan dan memartabatkan sastera, Hazama, menyifatkan kepercayaan yang diberikan kepadanya sebagai penghargaan besar kerana dirinya masih bertatih dalam dunia seni suara. "Berpeluang menyanyi di hadapan ramai belia yang sering menjadikan artis sebagai idola, membolehkan saya menyampaikan mesej menerusi lagu bagi membangkit semangat generasi muda yang perlu sedar sumbangan mereka penting dalam memastikan kemajuan bangsa, masyarakat dan negara.

"Malah program sebegini mampu memberi ingatan dan kesedaran kepada masyarakat agar tidak mengenepikan hiburan yang mengangkat jati diri dan budaya Melayu seperti pantun, puisi, syair dan gurindam," katanya.

Hazama bakal menggegarkan pentas Puisi Riong dengan menyampaikan lagu secara akustik dan antara pilihan lagu yang akan disampaikan termasuk single popularnya, Cinta Teragung dan sebuah lagu puisi kegemarannya yang enggan didedahkan sehingga malam persembahan.

Malam Puisi Riong BH-UMP yang mendapat kerjasama Majlis Belia Malaysia (MBM) dan Persatuan Wanita UMP (Matahari) itu memilih tema Menjana Minda Mentransformasi Belia - Suara Hati Generasi Baru, akan turut dimeriahkan dengan persembahan gurindam, syair dan teromba daripada penyair mapan tanah air.
Acara apresiasi puisi itu akan turut menampilkan vokalis Jinbara, Tia yang berhasrat menyampaikan lagu balada popular kumpulan itu, Patri yang sarat dengan lirik puitis dan sering menjadi siulan anak muda, selain berjanji akan tampil dengan persembahan memukau.

"Ini pembabitan kali kedua saya selepas muncul pada Malam Puisi Riong BH- Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di Dataran Pahlawan pada Oktober lalu dan diharapkan sambutan yang lebih memberangsangkan akan diterima daripada mahasiswa UMP dan belia sekitar Gambang mahupun Kuantan," katanya ketika ditemubual, baru-baru ini.

Selain Tia, pelakon, pelawak dan pengarah drama berkaliber, Sabri Yunus yang sudah beberapa kali menjayakan Malam Puisi Riong sebelum ini, dijangka menggamatkan Malam Puisi Riong BH-UMP, apabila mengemudi acara terbabit di samping akan mendeklamasikan puisi humor.

"Saya akan cuba menarik perhatian belia yang menjadi golongan sasar pada program ini dengan memberi sentuhan jenaka sepanjang majlis berlangsung. Puisi yang akan saya kongsikan dengan khalayak Malam Puisi Riong BH-UMP biarlah saya rahsiakan dulu," katanya.

Seorang lagi personaliti kelahiran Astro daripada program realiti Imam Muda Musim Ke-2, Imam Muda Hassan, turut dijadualkan beraksi pada Malam Puisi Riong BH-UMP yang akan berlangsung esok, tepat jam 8.30 malam.

"Saya tidak akan mempersembahkan alunan puisi, tetapi tampil dengan monolog berserta tazkirah yang akan turut diselangi petikan ayat suci al-Quran dan akan memetik sejarah nabi bagi memberi kesedaran kepada belia mahupun khalayak yang hadir pada malam itu," katanya.

Penyair yang akan beraksi pada malam itu ialah Ketua Jabatan Kesusasteraan Bahasa Melayu, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Datuk Dr Mohd Rosli Saludin; Penerima Anugerah Penulisan Asia Tenggara (SEA Write) 2004 dan 2005, Dr Zurinah Hassan dan Abdul Ghafar Ibrahim atau AGI serta pensyarah Fakulti Teknologi Kreatif & Artistik, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Puncak Perdana, Wani Ardy.

Malam Puisi Riong BH-UMP bersempena tahun ke-10 UMP akan turut diserikan Naib Canselor UMP, Prof Datuk Dr Daing Nasir Ibrahim dan Penolong Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UMP, Prof Dr Yuserrie Zainudin, sambil diiringi alunan muzik oleh pelajar UMP.