Adsense

Sabtu, 18 Februari 2012

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Godaan Nurul Ekasari

Posted: 17 Feb 2012 05:52 PM PST

Hip

Pernah dihimpit tawaran nakal yang cuba memusnahkan reputasinya sebagai pelakon baru

JALAN untuk pantas mencipta nama sentiasa terbuka, cuma terpulang bagaimana seseorang bakat baru memanfaatkan laluan di depan mata dalam menggapai keinginan itu.

Pelakon muda kelahiran Jakarta, Indonesia, Nurul Ekasari, 24, mengakui pernah dihimpit tawaran yang cuba menghanyutkan dirinya ke lembah hitam tatkala memilih untuk serius mendalami bidang lakonan. Akur industri hiburan Indonesia lebih terbuka membentangkan pelbagai kemungkinan yang boleh merosakkan nama baiknya, Nurul Ekasari atau mesra disapa U'ul enggan terjerat dalam keseronokan sementara. Biar sulit mendaki, gadis yang dilahirkan pada 13 Disember 1987 percaya kesabarannya akan dibalas sesuatu yang berharga jika berpegang kepada prinsip ikhlas dan jujur dalam menjalani karier seni. Dari awal lagi, U'ul yang memulakan tapak dengan membintangi iklan komersial dan model majalah mempertahankan pendiriannya dengan menolak tawaran untuk mendedahkan susuk tubuhnya.

Bimbang jika ada yang cuba mengambil kesempatan atas dirinya, sering sesi uji bakat dihadirinya akan ditemani bapanya kerana U'ul mahukan keselesaan.

"Terserah apa juga tafsiran ramai tetapi mencegah itu lebih baik daripada merawat. Setiap orang punya cara sendiri dan ini cara saya.

Saya seorang agak selektif dan mungkin sebab itu, nama saya belum terlalu menyerlah di Jakarta. Ia bukan masalah besar kerana saya baru dua tahun serius menjadi pelakon.
"Industri hiburan di sana terlalu terbuka dan bebas, malah ada sanggup melakukan apa saja untuk segera popular. Tetapi berbaloikah menggadai maruah dan nama baik keluarga besar hanya kerana mahu mendapat tawaran lumayan? Lebih baik saya mendaki tangga populariti perlahan-lahan. Disebabkan pernah diganggu dengan kata kurang sopan ketika sesi uji bakat, saya jadi lebih berhati-hati malah senang ditemani papa supaya tiada yang ambil kesempatan," kata U'ul yang bertandang ke Kuala Lumpur selama dua minggu untuk promosi filem lakonannya, Chantek.

Pernah menghiasi filem Bait Surau serta sinetron, Bukan Islam KTP, U'ul meletakkan dirinya masih pada tahap permulaan kerana bakatnya belum meluas dikenali di negara kelahirannya sendiri. U'ul menerima kenyataan, sinetron bukan tempat yang sesuai untuk mereka yang mahu mencari kemewahan kerana bayarannya tidak terlalu besar.

"Jika mahu bayaran lumayan, beralih saja ke lakonan komersial. Tetapi kalau ingin mencipta nama besar, sinetron adalah tempatnya kerana ia ditonton lebih meluas dan sambutannya juga hebat. Saya cuba mengimbangi antara kedua-dua cabang itu. Tidak mudah untuk mendapat tawaran di Indonesia kerana persaingannya terlalu sengit. Bayangkan jika sudah punya nama juga, kami masih terpaksa melalui sesi casting untuk kesesuaian watak. Setiap orang perlu serius kerana kalau tidak, kamu akan terlepas peluang keemasan itu," katanya.

Agak senior dalam lakonan komersial, U'ul sedikit bertuah kerana tawaran sering diterimanya daripada agensi yang pernah mendapatkan khidmatnya. Cuma untuk lakonan filem cereka, lulusan bidang penyiaran dari Universitas Persada Indonesia (UPI) masih perlu bekerja keras mencari ruang supaya namanya sebaris bintang muda popular lain.

"Secara jujur, saya lebih senang dalam lakonan komersial kerana kerjanya tidak lama dan bayarannya juga lumayan. Tetapi saya harus terima kenyataan, jika terlalu banyak pendedahan nilai komersial saya akan menurun. Mahu atau tidak saya perlu menyalurkan bakat itu ke satu cabang baru. Saya mencuba lakonan sinetron dan filem kerana mahukan tawaran kerja lebih mencabar," katanya yang muncul dalam iklan McDonald, Daihatsu Terios dan Toshiba Glacio, selain pernah membawa watak antagonis dalam telefilem, Ku Gapai Cinta Di Bali siaran Indosiar dan Cewekku Preman Cinta di RCTI.

Chantek bawa U'ul ke KL

FILEM romantik, Chantek arahan Pierre Andre membawa Nurul Ekasari atau U'ul ke Kuala Lumpur untuk mempromosi dan memperjudikan bakatnya sama ada diterima baik atau sebaliknya oleh penonton di Malaysia. Memainkan watak pembantu rumah Indonesia bernama Chantek, tawaran menjayakan sesi uji bakat filem itu diterimanya dua hari selepas menyelesaikan tugasan akhirnya di Universitas Persada Indonesia (UPI).

"Saya tidak sempat membuat persediaan, pergi sekadar mencuba, namun tidak terlalu menaruh harapan kerana ramai lagi yang berbakat besar turut serta dalam sesi uji bakat itu. Saya hanya mengenali Pierre Andre sebagai pengarah tanpa pernah tahu dia juga seorang pelakon. Hanya selepas menerima tawaran, baru sepupu saya yang kebetulan tinggal di Kuala Lumpur memberitahu Pierre sebenarnya turut dikenali sebagai pelakon.

"Tidak banyak perbezaan dari segi cara kerja, cuma jadual penggambaran filem di sini lebih panjang. Di sana, biasanya filem akan selesai penggambaran dalam masa hampir dua minggu tetapi di Kuala Lumpur mencecah sebulan.

"Dari segi penghayatan watak, saya tidak berdepan masalah besar. Sebaik saja menerima skrip, saya mempelajari tuntutan watak itu daripada seorang teman supaya saya lebih mendalami dan mengenali siapa Chantek yang sebenar. Saya akui, watak Chantek tidak terlalu berat, cuma saya tercabar ketika sesi memasukkan suara.

"Tidak mudah membuat suara lelaki ketika Chantek menyamar untuk mendapat pekerjaan sebagai pembantu rumah Ad Adi (lakonan Pierre)," katanya yang sedang menanti filem terbaru lakonannya, Bitter Sweet Heart ditayangkan di Indonesia.

Animasi klasik versi 3D

Posted: 17 Feb 2012 05:47 PM PST

Hip

Kisah Beauty and the Beast kembali lagi dengan imej visual lebih segar

Filem: Beauty and the Beast 3D

Pelakon (Suara): Paige O'Hara, Robby Benson, Richard White, Jerry Orbach, Angela Lansbury Pengarah: Gary Trousdale Genre: Animasi, Fantasi Tayangan: Mulai 14 Februari 2012

KISAH si jelek dan si jelita yang akhirnya mengecapi bahagia, sememangnya antara cerita rakyat paling diingati di dunia. Apatah lagi apabila ia diangkat ke layar lebar oleh Walt Disney pada 1991, kisah cinta antara dua makhluk berbeza ini semakin luas pengaruhnya. Malah, dek kekuatan cerita serta persembahannya, ia juga muncul filem animasi pertama yang turut dicalonkan ke peringkat akhir kategori Filem Terbaik Anugerah Academy.

Kisah kartun terbitan Disney ini tidak dinafikan mencuit hati ramai orang, terutama kanak-kanak. Malah, filem fantasi ini bukan saja ditujukan untuk anak kecil, tetapi kini golongan dewasa juga boleh mengimbau kembali zaman kanak-kanak mereka dengan menonton ulang tayang filem ini dalam format tiga dimensi (3D).

Filem animasi klasik Disney ke-30 ini mengambil ilham daripada karya La Belle et la Bete oleh Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont dan sebahagian daripada kisahnya berdasarkan idea daripada filem yang berkongsi tajuk sama, dihasilkan pada 1946.
Ia mengisahkan seorang putera yang bertukar rupa menjadi haiwan disebabkan satu sumpahan. Untuk menghilangkan sumpahan dan mengembalikan rupa asalnya, putera itu perlu menemui cinta sejati. Jika tidak, dia akan kekal sebagai binatang. Kehadiran gadis jelita, Belle, memberikannya harapan dan dengan memiliki cinta sejati wanita muda berkenaan, dia boleh kembali menjadi putera kacak.

Pada mulanya, Belle dikurung dan dijadikan tahanan dalam istananya, namun disebabkan sikap Belle yang lemah lembut, putera mula jatuh hati. Seterusnya, putera bersama rakannya yang turut disumpah mencari jalan untuk memikat hati Belle, pada masa sama dapat menghapuskan sumpahan yang dikenakan ke atas mereka di istana itu.

Selepas Snow White and the Seven Dwarfs dan Little Mermaid yang juga antara filem Disney meraih perhatian segenap lapisan penonton, Beauty and the Beast menggabungkan elemen fantasi dan alunan muzik yang merdu, sekali gus membuatkan filem ini santai serta ringan sesuai untuk semua lapisan umur.

Mana tidaknya, filem ini berjaya meraih pungutan RM1.3 bilion, secara tidak langsung memecah carta box-office. Ia juga layak dicalonkan dalam beberapa anugerah ternama, antaranya pernah memenangi Filem Terbaik - Muzikal atau Komedi, Skor Terbaik dan Lagu Asal Terbaik pada Anugerah Golden Globe.

Satu elemen membuatkan filem ini diingati ramai kerana barisan lagu yang menghidupkan lagi suasana serta karakter unik pada setiap watak. Dibuktikan lagi apabila ia banyak memenangi anugerah pada Anugerah Grammy.

Antara anugerah yang dibawa pulang ialah Album Kanak-Kanak Terbaik, Persembahan Vokal Pop Terbaik (berkumpulan atau duo), Komposisi Instrumental Terbaik (Filem), Persembahan Instrumental Pop Terbaik dan turut dicalonkan dalam beberapa kategori lain.

Oleh itu, untuk berkongsi pengalaman istimewa berkenaan, terutamanya bagi golongan kanak-kanak yang tidak pernah menonton Beauty and the Beast sebelum ini, Disney sekali lagi membawakan filem yang menghiburkan ini dalam versi lebih realistik.

Diulang tayang dalam format 3D, filem ini tampak hidup ditambah lagi dengan latar belakangnya yang ceria serta lagunya yang mendayu. Menggunakan teknik imej janaan komputer (CGI), imej dan pergerakan nampak lebih halus dan berkualiti.

Seperti yang dikatakan Penyelia Artistik filem ini, Jim Hillin, teknik CGI membuatkan latar belakang seperti bergerak mengikut pergerakan watak. Ia juga tampak seperti kamera sedang bergerak, ditambah pula dengan teknik cahaya yang menceriakan lagi suasana, sekali gus dapat memberikan penonton pengalaman yang seakan benar-benar berlaku.

Masih memaparkan jalan cerita yang sama, tiada penambahan mahu pun pengurangan, filem arahan Gary Trousdale ini ditayangkan mulai 14 Februari lalu.