Adsense

Ahad, 27 November 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Panahan emosi Izara Aishah

Posted:

Panahan emosi Izara Aishah

Panahan emosi Izara Aishah

SEINDAH nama dan semanis orangnya, pesona Izara Aishah, 19, mudah mengingatkan khalayak kepada gadis emosional menerusi drama rantaian Keranamu Laila. Begitu juga dengan drama Soffiya yang menghadirkan Izara dalam watak antagonis sehingga karakter itu berjaya menimbulkan kebencian ramai.

Dua naskhah yang sudah menemui penonton pada waktu perdana itu cukup untuk membuktikan bahawa Izara mampu memburu sasaran yang lebih besar. Kurang setahun dalam dunia lakonan, rezekinya mencurah-curah. Biarpun sedikit terkebelakang dari segi populariti, Izara perlahan-lahan mengumpul pengikut bukan atas dasar sensasi murahan.

"Fokus saya sekarang hanyalah tentang diri saya. Tentang lakonan tapi saya mengakui ada satu kelemahan yang tidak mampu saya tangani seorang diri. Saya tidak pandai memilih atau menolak tawaran yang datang ketika ini. Saya jenis yang tidak sampai hati hendak kata 'tidak'. Sebab itulah, saya masih perlukan tunjuk ajar, saya masuk dalam industri dengan tak tahu apa-apa, syukur pengurus saya banyak membantu," kata pelakon yang lahir menerusi pertandingan Dewi Remaja 2010 itu.

Penampilan serta lontaran karakternya juga mula dikritik tetapi sudah ramai yang memuji-muji impak lakonannya. Watak penuh tipu daya, pemarah serta keras kepala seperti sudah sebati benar dengan renungan tajam pelakon berdarah kacukan Melayu-Pakistan itu. Dia kelihatan selesa dalam zon antagonis, satu sisi karakter yang sebenarnya banyak membuka ruang kepada mana-mana pemeran untuk bermain panah emosi.

"Sebelum ini saya banyak berlakon karakter lain, watak komedi dalam Jejaka J, watak baik dalam Kasih Najihah, serta Selumbar Kasih tapi orang kurang perasan.

"Bila buat watak jahat sahaja, baru orang nampak. Jujurnya, saya tidaklah begitu selesa dilabelkan pelakon antagonis. Tapi bila bermain watak antagonis, saya kena banyak bermain dengan ekspresi muka, macam-macam mimik muka, dari situ saya banyak belajar," ujarnya mengaku banyak menerima kritikan saat ditebak tentang intonasi suaranya yang kurang disenangi segelintir penonton.

Rendah diri dan menyifatkan itu antara kelemahan yang sememangnya dirasai, Izara bersifat terbuka mengambil kritikan sebagai asam garam dalam kehidupan seseorang pelakon.


IZARA AISHAH sedar dirinya sedang diperhatikan. Dia juga sedar kelemahannya dalam aspek sebutan dan nada suara kurang jelas sehingga ada yang menyifatkannya pelakon yang gemar 'menelan' perkataan.


"Saya tahu ada orang kurang puas hati dengan intonasi percakapan saya. Saya sedar semua ini, lagipun saya jenis yang bercakap dengan suara yang perlahan, kalau dalam perbualan seharian, ramai yang kata, sebutan saya kurang jelas dan tidak dapat didengari. Bila masuk set, selalu kena ingatkan diri supaya kena lontarkan suara.

"Lepas tu, ada pula yang kata saya 'telan' perkataan. Sebenarnya, saya tak sedar pun bagaimana ia berlaku tapi dalam situasi tertentu, seseorang pelakon itu kena 'telan' perkataan yang diucapkan atas tuntutan emosi. Mungkin sebab saya bawa watak jahat, orang benci, jadi ada sahaja komen buruk tentang saya," getus sedikit merajuk.

Kelihatan naif dalam setiap bicara namun ada ketegasan yang cuba ditekankan. Ternyata Izara mencari ruang terbaik untuk mengelak disalah erti, sedang belajar meletakkan diri dalam trek populariti yang ada kalanya boleh memakan diri.

"Kalaulah ada kontroversi atau cerita sensasi tentang saya nanti, saya sedang persiapkan diri untuk menerima semua itu dengan bijak. Lagipun, saja bukan jenis orang yang pendiam, kalau marah saya lebih suka berdiam dan pendam dalam hati," ujarnya selamba.

Hati sudah dimiliki

Tidak banyak berselindung atau bermain ayat untuk memaniskan mulut, soal hati peminat lagu Bollywood ini juga bukan lagi satu rahsia. Cuma pintanya, biarlah identiti jejaka yang bukan dari kalangan orang seni itu tidak menjadi bahan tatapan umum.

"Cukuplah dengan pengakuan bahawa saya sudah ada kekasih. Siapa, tak perlulah identitinya didedahkan, lagipun dia bukan artis," ujarnya mengambil jalan selamat.

Cinta sang jejaka sudah kemas bertakhta di hati, jadi apa lagi yang dimahukan pucuk muda yang lengkap pakej jelita dan berbakat itu selain menjejak cita-cita bergelar primadona.

"Memang cita-cita mahu jadi pelakon, saya masuk Dewi Remaja sebab mahu cari ruang untuk masuk ke dunia seni. Saya pilih untuk belajar dalam bidang seni walaupun awalnya ada mendapat tentang daripada keluarga, jadi saya kena buktikan kepada keluarga bahawa saya memang benar-benar serius mahu menjadi pelakon," kata Izara.

Bukan sekadar memasang angan-angan, barangkali atas kerja ikhlas serta komitmen yang ditumpah, namanya semakin menjadi sebutan. Sebuah blog juga pantas melabelkan Izara di kedudukan lima teratas dalam senarai bintang hangat yang sedang menjadi buruan rumah produksi ketika ini.

"Itu pandangan penulis berkenaan dan ia menjadi penghargaan kepada saya. Saya masih terlalu baru dan terlalu panjang perjalanan yang harus ditempuh untuk berdiri sebaris dalam kelompok popular," terima kasih, bisiknya perlahan sebelum beralih ke topik lain.

Bukan pelarian daripada karakter antagonis, si bintang Libra itu bakal memunculkan kelainan yang mungkin sesuatu yang ditunggu-tunggu kepada peminatnya.

Selepas Soffiya mencuri tumpuan, kelibatnya kembali ke lokasi Vanila Coklat, sebuah drama bersiri yang lebih santai berkisarkan percintaan dalam kampus yang penuh warna.

"Kali ini saya bawa watak baik, seorang pelajar cemerlang di sebuah kolej. Karakternya menarik dan saya dipaksa berkahwin dengan pemuda di kolej yang sama sedangkan kami membenci antara satu sama lain.


SEDANG sibuk di lokasi Vanila Coklat, impian Izara untuk tidak statik dengan watak antagonis bakal disaksikan tidak lama lagi.


Dedah keburukan

"Jadi macam-macam helah dilakukan supaya keluarga tahu keburukan masing-masing, malangnya tidak berjaya menghalang perancangan perkahwinan. Kami berpakat untuk berkahwin dan berpura-pura bahagia demi keluarga dan merancang untuk bercerai selepas enam bulan. Dalam tempoh berkenaan kami mula kenal erti kasih dan sayang," cerita Izara tentang drama terbaharu yang memulakan penggambaran sehari lalu.

Bercakap lagi tentang sasaran, nama besar Datuk Siti Nurhaliza dipetik sebagai teladan.

"Saya sangat kagum dengan Siti Nurhaliza, dia fokus dengan satu bidang yang dia cintai iaitu menyanyi dan menyanyi sehingga mendapat gelaran 'Datuk.' Dia masih lagi menyanyi walaupun sudah masuk ke dunia bisnes.

"Bagi saya, fokus itu penting dan saya takkan buat benda lain, menyanyi atau mengacara sebab cinta saya hanya kepada lakonan. Saya suka filem, saya suka perhatikan dan fikir apa ada di sekeliling saya, sampai ada orang kata saya gila. Bagi saya itu salah satu cara untuk dapatkan ilmu lakonan," katanya yang turut memenuhkan dada dengan jurusan persembahan di sebuah kolej swasta di Subang Jaya.

Turut mendefinisikan pelajaran sebenar ialah pengalaman dan ilmu yang ditimba dari lokasi, apa pun itu bukan sebab untuknya mengabaikan pengajian. Anak pertama daripada tiga beradik ini memaklumkan, buat sementara waktu dia terpaksa menangguhkan pengajiannya kerana mahu memberi laluan kepada rezeki lakonan yang sedang bersinar.

Full content generated by Get Full RSS.

AIM18 bunuh kepercayaan

Posted:

AIM18 bunuh kepercayaan

AIM18 bunuh kepercayaan


SUASANA sidang media khas penyerahan semula trofi Lagu Terbaik AIM18 sedikit tegang apabila Rosmin (dua dari kiri) dihujani perbagai persoalan.


POLEMIK penjurian dalam penganjuran AIM oleh Persatuan Industri Rakaman Malaysia (RIM) yang sepatutnya ditutup dengan penuh gilang-gemilang pada 12 November lalu berakhir dengan tragedi yang menghancurkan prestij acara itu. Ia disifatkan sebagai detik paling memalukan dalam sejarah hampir dua dekad AIM dianjurkan.

Sudah 18 kali dianjurkan, insiden salah faham tentang kriteria utama dalam pemilihan sesebuah Lagu Terbaik AIM sepatutnya tidak harus berlaku. Sudah sah tertulis dalam 'piagam' AIM sendiri bahawa lagu terbaik haruslah dipilih daripada salah satu pemenang lagu terbaik daripada setiap genre muzik. Jadi kenapa harus lagu yang tidak memenangi mana-mana subkategori diumumkan sebagai Lagu Terbaik AIM 18?

Mulanya lagu Penakut karya dan nyanyian Yuna diangkat sebagai Lagu Terbaik, selang dua minggu kemudian, ralat AIM diperbetulkan apabila lagu Sedetik Lebih nyanyian Anuar Zain dan karya Edry Abd. Halim pula diumumkan sebagai pemenang sebenar.

Sebagai penganjur yang mengambil alih kuasa AIM daripada Persatuan Akademi Industri Muzik (Akademi), RIM ternyata mempamerkan pekung di dada. Meletakkan kesalahan itu atas bahu firma juruaudit Ernst & Young dalam mentafsirkan pemenang dan hasil penjurian dianggap alasan paling pincang yang diberikan oleh Pengerusi Bersama Jawatankuasa Penganjur AIM 18, Rosmin Hashim.

"Penjurian untuk lagu terbaik bagi empat kategori muzik, pop, rock, etnik kreatif dan nasyid dinilai oleh 23 orang panel juri, manakala untuk lagu terbaik pula, dinilai oleh 10 juri lain. Juri untuk lagu terbaik tidak mengetahui lagu mana yang dipilih sebagai pemenang setiap kategori.

"Itu adalah teknik penjurian yang diguna pakai sejak beberapa AIM terdahulu, cuma tahun ini sahaja, keputusan lagu terbaik tidak selari dengan apa yang diputuskan dalam penjurian lagu terbaik di peringkat kategori muzik," tegas Rosmin tentang penarikan semula trofi lagu terbaik daripada Penakut kepada Sedetik Lebih.

Ernst & Young meletakkan lagu Penakut sebagai Lagu Terbaik AIM berdasarkan markah tertinggi daripada 20 lagu yang dinilai oleh 10 orang juri dalam pemilihan lagu terbaik.

Tersiratnya, lagu karya Yuna itu sudah menang sebagai lagu terbaik di mata 10 juri malangnya ia tidak menang sebagai Lagu Pop Terbaik AIM dalam penjurian di peringkat subkategori yang dinilai 23 juri. Jadi secara rasminya, Penakut tidak boleh menyandang trofi Lagu Terbaik AIM 18.

Dari satu sudut yang lain pula, kenapa harus ada dua penjurian berasingan, kenapa tidak salah satu lagu terbaik dari peringkat subkategori sahaja yang dinilai untuk diangkat sebagai lagu terbaik keseluruhan. Persoalan-persoalan sebegitu sedikit sebanyak menyumbang kepada kepincangan strategi RIM sendiri yang sengaja menimbulkan punca konflik.

Tindakan RIM yang sengaja mahu bermain teka-teki itu akhirnya merosakkan kepercayaan umum bahawa aspek penjurian dalam mana-mana anugerah sebenarnya bukan satu keputusan mutlak, tidak muktamad dan boleh dipertikaikan kredibilitinya.

Episod penyerahan semula trofi daripada tangan Yuna kepada Anuar Zain dan Edry berlangsung dalam suasana tenang dan terbuka di ibu negara, Khamis lalu. Sedikit mencemar maruah tetapi masih boleh disifatkan sebagai jalan penyelesaian terbaik, sama ada Yuna, Anuar Zain atau Edry, keputusan terbaharu AIM itu harus diterima walaupun kelatnya menjerat kerongkong masing-masing.

"Saya sudah rasa pelik bila diumumkan penerima lagu terbaik pada malam AIM baru-baru ini. Bila diminta menyerahkan semula trofi itu kepada Edry dan Anuar, saya harus akur walaupun rasa janggal dan terkilan.

"Orang akan kata, kasihannya Yuna, malunya Yuna, tapi bagi saya apa yang berlaku ini ada hikmahnya. Perkara ini juga sedikitpun tidak menjejaskan saya tetapi lebih teruk ia memberi impak terhadap kredibiliti semua orang industri muzik sendiri," ujar Yuna yang menyifatkan setiap pihak melakukan kesilapan.

Ditanya adakah dia masih mahu bertanding lagi dalam AIM, sebagai orang baharu Yuna optimis terhadap perjuangan kariernya yang baru mencecah usia dua tahun.

"Saya takkan serik untuk bertanding lagi kerana saya seorang pemuzik Malaysia, ini periuk nasi saya. Saya tidak perlu rasa kecewa, saya perlu sokong industri," ujarnya berhemah yang memenuhi permintaan penganjur.

Rasional yang ditunjukkan Yuna menyebabkan Anuar dan Edry seperti malu alah untuk menerima trofi Lagu Terbaik AIM 18.

"Kami semua (Anuar, Edry dan Yuna) adalah mangsa dalam soal ini. Perkara ini tidak patut berlaku dan tidak harus berulang pada masa akan datang. Ia soal maruah dan saya sebenarnya malu untuk mengambil anugerah ini daripada tangan Yuna," ujar Anuar Zain secara terbuka.

Tambahnya sedikit beremosi: "Ini kesilapan paling besar dalam sejarah industri hiburan tanah air dan malangnya saya terpalit dalam sejarah ini. Tapi saya menerima penghargaan ini dengan fikiran positif agar industri seni dapat berkembang baik pada masa hadapan. Bagusnya, penganjur berani untuk mengakui dan memperbetulkan kesilapan itu secara terbuka, ini juga satu tindakan yang tidak mudah."

Menyentuh soal pembabitan KRU iaitu Norman Abd. Halim sebagai tunjang RIM, sebagai adik, Edry menafikan wujudnya campur tangan Norman dalam hal itu.

"Memang orang mudah mengaitkan Norman, dalam FFM (Festival Filem Malaysia) juga begitu, tapi dengan rendah serendah hatinya, saya boleh kata yang Norman tiada kaitan dalam soal ini," ungkap Edry berdiplomasi secukupnya tidak mahu mencalar perasaan sesiapa.

Full content generated by Get Full RSS.

Awanband berarak laju

Posted:

Awanband berarak laju

Awanband berarak laju


GRUP Awanband mempertaruhkan album berkonsep pop alternatif rock.


KELIMA-LIMA anak muda ini mempunyai misi yang sama. Mereka mahu melihat nama Awanband pantas berdiri di arena hiburan arus perdana.

Ully selaku gitaris utama, Boboi (gitaris kedua), Ijan (drum), Hassan (bass) dan Faris (vokalis) sebelum ini sama-sama meniup angin Awanband di arena indie.

Diberi peluang untuk menjengah ke dunia hiburan dengan menghasilkan sebuah album komersial merupakan sesuatu yang mereka idamkan.

Maka tanggal penghujung September lalu lengkaplah permulaan kitaran penjenamaan Awanband di dunia muzik komersial. Itu juga sebagai tangga mula buat Awanband untuk mendaki ke peringkat global.

Mereka tampil dengan sebuah album berjudul Awanband. Album tersebut menampilkan enam buah lagu termasuklah yang berjudul Lintasan Bintang, Tunggu, Oh My Love, Kartita, Dramatik dan Roda Khayalan.

"Syukur kerana kami diberi peluang untuk sama-sama memeriahkan dunia hiburan mainstream. Target Awanband adalah untuk ke luar negara. Justeru kami perlu meletakkan kekuatan di arena mainstream dahulu.

"Namun begitu, tidak kiralah sama ada di dunia mainstream atau indie kita semua sebenarnya sama. Masing-masing memperjuangkan muzik kerana muzik adalah universal," kata Faris kepada Sensasi Bintang.

Dengan mempertaruhkan album bergenre pop alternatif rock, Awanband tidak mahu sekadar menghasilkan lagu sebagai penyedap telinga tetapi ingin menyampaikan mesej.

Awanband komited untuk terus memperjuangkan lagu-lagu mereka demi menggembirakan orang ramai.

"Kami mahukan orang yang mendengar lagu-lagu Awanband memperoleh jalan penyelesaian tidak kira dalam apa-apa jua perkara yang mereka dihadapi kerana muzik adalah satu cabang kehidupan.

"Muzik dengan impak yang positif buat pendengar dan peminat adalah apa yang ingin Awanband sampaikan," kata Ully.

Tidak mahu terpesong daripada matlamat asal band yang ditubuhkan sejak tahun 2007 itu, Awanband tidak pernah memikirkan soal perpecahan grup.

Biarpun dimomokkan dengan kisah-kisah band lain yang pernah terkubur, kelima-lima mereka nekad untuk terus bersama-sama sampai bila-bila.

"Kami tidak pernah fikir soal untuk berpecah. Lagipun kami masih di peringkat permulaan dalam perjuangan yang sama-sama kami cari.

"Sebagai langkah untuk tidak mengecilkan hati sesiapa, kami sentiasa menjadikan komunikasi yang baik sebagai asas kepada penyelesaian masalah.

"Nama Awanband lebih penting. Jadi, kami tidak akan berkecil hati jika tidak semua daripada kami popular di mata peminat," kata Faris lagi.

Biarpun belum sampai dua bulan album tersebut dikeluarkan, lagu Lintasan Bintang dan Kartita kini mula mendaki carta di stesen radio tempatan.

"Sebagai permulaan, album ini seperti sebuah eksperimen kami terhadap penerimaan peminat.

"Jika peminat menyukainya, kami akan meneruskan cara ini," kata mereka yang mengikat kontrak selama tiga tahun bersama Warner Music.

Bukan sahaja menampilkan lagu-lagu berentak segar, Awanband kini pantas mencipta nama kerena telah mempunyai hampir 10,000 pengikut di laman sosial Facebook.

Full content generated by Get Full RSS.