Adsense

Ahad, 24 Julai 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Belum puas lihat dunia

Posted:

Belum puas lihat dunia

Belum puas lihat dunia

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar MOHD. AZIM ABD. RAHMAN dan ihsan TLC


SEMPAT menjadi pemetik daun teh sewaktu berkunjung ke Ladang Teh Boh di Cameron Highlands, Pahang dalam Samantha Brown's Asia.


KALAU diimbas kembali perjalanan hidupnya, Samantha Brown tidak pernah terfikir bahawa dia akan menjadi seorang pengacara satu hari nanti.

Malah, dia sendiri tidak pernah ambil peduli tentang perihal pengacaraan dan tidak tahu tentang dunia sebenar seorang pengacara.

Dengan latar belakang pendidikannya dalam bidang teater muzikal dari Universiti Syracuse, New York, Amerika Syarikat (AS), Samantha sudah membayangkan dirinya menjadi seorang pelakon teater.

Apatah lagi dengan minat yang cukup mendalam dalam bidang seni persembahan, sudah pasti anak jati Texas, AS ini menyangkakan dia akan mencipta kejayaan sebagai seorang artis versatil.

Sehinggalah satu hari, dia menghadiri uji bakat yang dianjurkan oleh Travel Channel yang ketika itu sedang mencari pengacara untuk sebuah program baru berbentuk pelancongan.

Sekadar mahu mencuba nasib tanpa meletakkan harapan tinggi, siapa sangka rezeki berpihak kepada Samantha yang akhirnya begitu sinonim dengan program pelancongan.

"Itu cerita 11 tahun dulu. Bayangkan, saya sendiri tidak tahu apakah skop tugas seorang pengacara apabila berada di hadapan kamera.

"Saya bermula dari bawah dan perlahan-lahan saya belajar lalu menimba pengalaman sepanjang tempoh itu.

"Sehingga ke hari ini pun, saya tidak pernah menyangka saya sudah mengacara puluhan program yang ditonton oleh jutaan penonton di seluruh dunia," katanya penuh ramah dalam satu temu bual eksklusif bersama media tempatan di Hotel Hilton, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Antara program kendalian Samantha yang mendapat perhatian termasuklah Girl Meets Hawaii, Great Vacation Homes, Great Hotels, Passport to Europe, Passport to Latin America dan Great Weekends.

Kini, selepas 11 tahun menjadi seorang pengacara ternama, Samantha pastinya boleh berbangga dengan pencapaiannya apabila berpeluang mengembara hampir ke seluruh pelosok dunia.

Namun, Samantha tidak pernah mendabik dada atau meletakkan dirinya di kedudukan paling tinggi.

Setiap hari yang dilaluinya adalah hari baru untuknya menimba pengalaman yang berbeza.

Jika ada teman-teman mahupun ahli keluarga yang bertemu dengannya mahu dia menceritakan pengalamannya, dia lebih selesa tersenyum dan mendiamkan diri.

"Kalau ada yang bertanya, saya hanya memberikan jawapan yang ringkas.

"Justifikasi saya mudah. Kalau saya asyik bercerita, nanti saya akan dilabelkan sebagai seorang yang bongkak pula (ketawa).

"Tetapi, mereka tanpa segan-silu memberitahu saya bahawa mereka mencemburui saya yang berpeluang menjelajah dunia," cerita Samantha atau nama sebenarnya Samantha Elizabeth Brown ini sambil ketawa kecil.

Selama 11 tahun menjadi seorang pengacara, Samantha tidak menafikan bahawa proses pembelajaran yang dilaluinya sepanjang tempoh itu banyak mematangkan dirinya.

Kata Samantha, ada kalanya apa yang dilaporkan terhadap sesebuah negara itu seperti mana yang disiarkan di televisyen mahupun akhbar, bertentangan dengan pengalamannya sendiri.

Dalam masa yang sama juga, Samantha masih lagi memasang impian untuk meneroka negara India dan Afrika.

"Saya sudah berkunjung hampir semua negara di dunia tetapi bayangkan, saya belum pernah menjejakkan kaki ke dua buah negara itu," ujarnya.

Pengalaman berharga

Pertemuan yang berlangsung dalam suasana cukup santai itu, Samantha turut ditanya tentang pengalaman terbaiknya sepanjang bergelar seorang pengacara.

Sambil termenung seketika, dia menghela nafas panjang sebelum memberikan jawapannya.

Menurut Samantha, setiap negara yang dikunjunginya mencatatkan momen tersendiri dan atas alasan itu, begitu sukar sekali untuknya memilih destinasi terbaik pilihannya.

Sempat juga dia berkongsi rahsia tentang salah satu pengalaman yang tidak mungkin dapat dilupakan sewaktu berkunjung ke salah sebuah wilayah di China.

Ketika itu, dia sedang berehat seketika daripada penggambaran dan berjalan seorang diri sehinggalah dia tiba di satu perkampungan.

Sedang dia duduk melepaskan lelah untuk seketika, Samantha didatangi dua orang kanak-kanak perempuan yang cuba hendak berbual dengannya.

Namun, kerana masalah bahasa dan tidak mampu berbicara dalam bahasa Inggeris, mereka bertanyakan soalan kepadanya dalam bahasa ibunda.

"Setiap dua minit, mereka akan datang kepada saya dan bertanyakan soalan-soalan asas. Dari jauh, saya ternampak seorang wanita yang mungkin salah seorang peniaga di sana menjelaskan kepada mereka jawapan yang saya berikan.

"Daripada situ, saya lihat mereka begitu bersungguh untuk mempelajari bahasa yang cukup asing buat mereka biarpun hanya soalan yang asas.

"Di sinilah terletak keunikan sesebuah negara itu di mana kita sendiri dapat mempelajari budaya dan bahasan mereka.

"Jika ditanya pengalaman terbaik sepanjang menjadi pengacara, saya rasa itulah jawapannya," katanya yang juga mahu meneroka dunia Asia Barat yang sebelum ini sering menjadi mangsa diskriminasi segelintir pihak.

Terbit buku

Dalam usianya yang sudah mencecah 41 tahun itu, isteri kepada Kevin O'Leary ini telah menghabiskan seluruh hidupnya hanya dengan mengembara demi tuntutan tugas.

Bayangkan, dalam 365 hari setahun, Samantha mengabdikan dirinya dengan rakaman program kendaliannya untuk 230 hari.

Dan, untuk rakaman sebuah program yang memakan masa selama satu jam, ia memerlukan lapan hari untuk menyelesaikannya.

Mengakui ada ketika Samantha berasa penat dan merindui kampung halaman serta suaminya, tetapi, dia sedar semua itu dilakukan adalah kerana kerja.

"Untuk itu, apabila selesai semua rakaman, saya lebih selesa menghabiskan cuti dengan berehat di rumah sahaja.

"Kalau ada teman atau ahli keluarga yang ingin melawat, saya akan memberitahu mereka untuk hadir dua hari selepas saya pulang. Biarlah saya berehat sepuasnya sebelum saya bersedia melayan tetamu yang hadir.

"Sudah pasti, saya dan suami juga ada memikirkan soal cahaya mata dan pastinya, kami mahu memulakan keluarga sendiri," katanya yang kini menetap di Brooklyn, New York, AS.

Samantha turut mengkhabarkan dia kini dalam proses akhir untuk menyiapkan buku mengenai pelancongan berdasarkan pengalamannya selama 11 tahun menjadi seorang pengacara.

Menurutnya, jika tiada aral melintang buku tersebut akan berada di pasaran sekitar pertengahan tahun depan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Sepanjang Ramadan di Astro

Posted:

Sepanjang Ramadan di Astro

Sepanjang Ramadan di Astro

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar NOORADZRENE MOHD. NOOR dan ihsan ASTRO


IZELAN Basar (tengah) bersama pengurus saluran Astro yang lain iaitu (dari kiri) Azlin Reza Azmi, Raqim Ahmad Ramli, Nizam Sani dan Evon Koh sewaktu sidang akhbar pelancaran program Astro sepanjang Ramadan di Restoran Seri Melayu, Jalan Conlay, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


SABAN tahun, stesen berbayar terulung negara, Astro tidak pernah gagal menyediakan program terbaik khusus untuk pelanggan setia mereka sepanjang bulan Ramadan.

Bukan hanya program berbentuk ilmiah, Astro juga tidak ketinggalan menayangkan pelbagai program hiburan yang dapat memberikan mesej berguna kepada audiens.

Jika tahun lalu, drama bersiri Geng Surau berjaya mencatatkan rating paling tinggi, namun, untuk Ramadan kali ini, drama Moreh pula menjadi pertaruhan.

Mengenengahkan konsep yang serupa seperti Geng Surau, Astro Oasis (saluran 106) selaku penyiar untuk drama bersiri itu begitu optimis dengan Moreh yang dijangka akan mencatatkan rating serupa.

Pengurus Saluran Astro Oasis, Izelan Basar berkata, dia cukup sedar akan permintaan tinggi terhadap Geng Surau sehingga penonton setia drama itu mahukan ia disambung untuk tahun ini.

"Tetapi, sebagai kelainan, kami bercadang untuk tidak menyambung Geng Surau tetapi mengambil konsep yang serupa seperti drama itu untuk ditonjolkan dalam Moreh.

"Jalan cerita Moreh lebih kurang sama dengan Geng Surau dan kami tetap menerapkan nilai-nilai kekeluargaan dalam drama tersebut. Bezanya, hanyalah tajuk dan barisan pelakon sahaja demi tidak mengelirukan penonton.

"Drama seperti ini bagaikan tontonan wajib kepada audiens untuk menghiburkan mereka selepas hampir seharian berpuasa," jelasnya sewaktu sidang akhbar pelancaran program Astro sepanjang Ramadan di Restoran Seri Melayu, Jalan Conlay, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Turut hadir, Pengurus Saluran Astro Prima, Nizam Sani; Pengurus Saluran Astro Ria, Azlin Reza Azmi; Pengurus Saluran Astro Ceria, Evon Koh dan Pengurus Pemerolehan Astro Ria, Raqim Ahmad Ramli.

Tambah Izelan lagi, walaupun ia sebuah drama yang memberikan hiburan kepada audiens, namun, Moreh tetap menerapkan nilai kekeluargaan serta mampu memberikan mesej positif kepada audiens.

Secara ringkasnya, Moreh meneruskan kesinambungan drama Geng Surau dengan menampilkan watak Pak Abu yang kini sudah berpindah dari kampung ke pangsapuri baru di bandar.

Bersama-sama isteri dan anaknya, Duan, Pak Abu mendapati tradisi moreh yang sering diadakan pada bulan Ramadan tidak diamalkan oleh penduduk di kawasan itu.

Lalu, Pak Abu bersama-sama kenalan barunya, Tok Siak, Tok Imam dan Ustaz Steady, cuba meneruskan kembali aktiviti moreh di surau berdekatan.

Bukan hanya program berbentuk drama, Izelan dengan bangganya memberitahu Astro Oasis juga akan menyiarkan dua buah dokumentari menarik iaitu Salam Ramadan China dan Salam Ramadan Turki.

"Dua dokumentari ini akan membawa penonton untuk melihat sendiri aktiviti penduduk dua negara tersebut sepanjang bulan Ramadan.

"Kami juga berasa amat bertuah kerana masih lagi dapat berkongsi keseronokan beribadat di sepanjang Ramadan kelak dengan menayangkan siaran langsung solat sunat Tarawih secara langsung dari Masjidil Haram, Mekah selain Tadarus al-Quran serta tazkirah Ramadan menjelang waktu berbuka puasa," ujar Izelan lagi.

Kandungan mantap

Tidak ketinggalan memeriahkan bulan Ramadan tahun ini adalah Astro Prima (saluran 105) yang juga menayangkan dua buah drama bersiri dan empat telemovie yang tidak kurang hebatnya.

Drama bersiri yang menjadi pertaruhan saluran itu ialah Geng Mengaji dan Deru Ombak yang merupakan dua genre berbeza.

Sementara itu, genre berat pula dilihat menjadi pilihan Astro Prima menerusi telemovie yang akan ditayangkan sepanjang Ramadan ini iaitu Berselindung Di Sebalik Kaabah, Pintu Sakaratul Maut, Cinta Dari Kaabah dan Pelita Penyuluh Kiblat.

"Kesemua drama bersiri dan telemovie yang akan ditayangkan memiliki kekuatan tersendiri. Apatah lagi didukung oleh barisan pelakon yang popular dan mempunyai nama besar dan sudah tentu penonton akan menanti tayangannya," kata Nizam Sani sewaktu ditanya tentang kandungan program untuk salurannya bagi Ramadan tahun ini.

Selain itu, Astro Ceria juga akan menayangkan siri kartun popular, Upin & Ipin yang mempunyai jalan cerita yang sesuai dengan bulan Ramadan.

Sementara itu, sebuah dokumentari khas, Arena Sukan pasti akan menjadi pilihan peminat sukan apabila ia ditayangkan di Astro Arena (saluran 801) bermula 29 Julai ini.

Dihoskan oleh Datuk Rahim Razali, Arena Sukan menampilkan 13 personaliti sukan negara yang diangkat sebagai wira sukan negara.

Antaranya Adnan Saidin, Zainal Abidin Hassan, Datuk Eddy Choong, Datuk Ghani Minhat, Rosman Alwi, Datuk Malek Noor dan Minarwan Nawawi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.