Adsense

Selasa, 19 Julai 2011

Utusan Online - Hiburan

Utusan Online - Hiburan


Hati terpaut di Pulau Banding

Posted:

Hati terpaut di Pulau Banding

Hati terpaut di Pulau Banding

Oleh KHADIJAH IBRAHIM
khadijah.ibrahim@utusan.com.my
Gambar NOOR ASREKUZAIREY SALIM


Keriangan jelas terpancar di wajah para selebriti yang berpeluang melihat bunga Rafflesia secara dekat di Pulau Banding.


KETIKA warga kota lain kecoh dengan perhimpunan haram pada 9 Julai lalu, 11 orang selebriti pula diulit kedamaian di Belum Rainforest Resort, Pulau Banding, Perak.

Kehadiran mereka ke situ selama tiga hari, sejak Jumaat (8 Julai), adalah bagi menjayakan program Artis Pencinta Alam (APA) anjuran Yayasan Pulau Banding dengan sokongan Yayasan Emkay.

Program sempena Tahun Perhutanan Antarabangsa 2011 yang dilancarkan oleh Persekutuan Perhutana Dunia itu disertai Fauziah Latiff, Ezlynn Ariffin, Farah Asyikin Zulkifli, Sabhi Saddhi, Amanda Imani, Hasnul Rahmat, Yasmin Hani Richardson, Rafidah Ibrahim, Isma Halil Hamzah, Angkasawan Malaysia, Mejar Dr. Faiz Khaleed dan Miss Universe Malaysia 2010, Nadine Ann Thomas.

Objektif utama para selebriti berada di sana selama tiga hari, dua malam adalah untuk mendedahkan mereka kepada kehidupan alam semulajadi yang terdapat di Kompleks Hutan Hujan Belum-Temenggor.

Sebaik tiba, rombongan seramai 63 orang termasuk pihak media yang bertolak dari Kuala Lumpur kira-kira pukul 9.30 pagi disambut dengan tarian sewang dan chantung oleh Orang Asli di Belum Rainforest Resort.

Kemudian ahli rombongan diberi penerangan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Pulau Banding, Dr. Daniel Baskaran tentang peri pentingnya melestarikan kehijauan dan kesegaran khazanah alam sekeliling.

Selepas mendengar penerangan, ramai yang tidak sabar untuk melihat dan meneroka keindahan alam semulajadi yang terdapat di Kompleks Hutan Hujan Belum-Temenggor, milik Emkay Group itu.

Bagi Farah, apa yang dilalui selama tiga hari, dua malam di situ adalah satu pengalaman yang sangat berharga kerana sebagai orang bandar dia tidak berpeluang berjalan di waktu malam.

Katanya, kalau di kampung pun tidaklah segelap sewaktu berjalan dalam hutan yang hanya berbekalkan lampu picit.

Kenangan paling menyeronokkan ketika melawat Orang Asli di Sungai Tiang.

"Tak sangka Farah berpeluang melihat kehidupan Orang Asli yang benar-benar asli, kerana selama ini asyik tengok di televisyen atau bahan bacaan sahaja. Bila tengok mereka, Farah rasa diri amat beruntung kerana hidup dalam 'kemewahan'.

"Namun kalau sesekali berpeluang hidup di kawasan pedalaman macam ini seronok

juga sebab tidak ada pencemaran udara atau bunyi bising kenderaan," katanya.

Farah berkata, sewaktu singgah di i-Play Toy Library kampung tersebut, hatinya teringin untuk berkongsi segala ilmu dengan anak-anak Orang Asli.

Dalam pada itu penyiar radio internet Bapaku.fm., Isma Halil Hamzah, yang sempat membuat rakaman untuk siarannya dari dalam hutan itu berkata, keindahan alam yang ada perlu dijaga.

Katanya, keindahan semula jadi anugerah Allah itu boleh dijadikan daya tarikan untuk pelancong.

"Aku memang suka duduk dalam hutan begini. Fikiran tenang sebab dapat dengar bunyi unggas dan burung.

"Udaranya pula bersih dan sejuk. Sebab itulah Orang Asli, walaupun tidak ada kemudahan macam kita tapi sihat sahaja," katanya.

Sementara itu Sabhi Saddhi yang berasal dari Sabah tidak dapat menyembunyikan perasaan gembira apabila berpeluang melihat bunga Rafflesia secara langsung.

Selain melihat bunga raksaksa itu, Sabhi juga amat teruja sewaktu melihat air terjun yang sejuk itu.

"Ooii kawan-kawan, marilah mandi. Best tau, airnya sejuk. Boleh buat urutan, kalau duduk bawah air terjun ni," ajaknya.

Bagi Ezlynn, kesempatan berada di dalam hutan amat berharga kerana inilah masa untuknya bersantai daripada memikirkan hal kerjaya.

"Warna hijau amat menenangkan, begitu juga dengan derauan air terjun. Lynn paling suka bila dapat tengok bunga Rafflesia dan berjalan pada waktu malam," katanya terus terang.

Kalau artis lain ada kenangan manis ketika berada di dalam hutan hujan tropika yang tertua di dunia berbanding Hutan Amazon dan Hutan Congo itu, Amanda Imani pula ada cerita lain.

Daripada ramai artis yang masuk hutan, hanya Amanda yang menjadi pilihan pacat ketika berjalan di waktu malam.

"Kenapalah pacat ini pilih saya. Ramai lagi yang ada. Hah! Rugi darah saya disedekah kepada pacat yang suka melata ni," katanya.

Walaupun masing-masing keletihan kerana dibawa melawat beberapa tempat, namun berpuas hati kerana berpeluang melihat hutan hujan yang kaya dengan flora dan fauna serta kehidupan lain yang semakin pupus itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kalah bukan tanda penamat

Posted:

Kalah bukan tanda penamat

Kalah bukan tanda penamat

Oleh NUR AZHARI ZAINOODDIN
Gambar ABDUL RAZAK LATIF


(Dari kiri) kapten Ray, shazrul hudson ashley durai, Sarah Diana Michele durai dan koreografer acid bersama hadiah kemenanan mereka.


BIARPUN tewas pada saingan terakhir sebelum penentuan juara, ia sedikit pun tidak mematahkan semangat Norny Yusnita Jening (Nita) dan adiknya Umar Ali Jening (Umar) untuk menggapai impian bergelar bintang di lantai tari.

Bagi mereka kekalahan untuk meraih gelaran juara Mari Menari musim kedua (MM2), malam Ahad lalu bukanlah penanda berakhirnya langkah untuk menjadi penari profesional.

Malah kesempatan beraksi di pentas MM2 itu dianggap sebagai pembuka jalan untuk terus mengorak langkah dan berdiri sebagai seorang penari yang disegani.

Namun jelas pasangan Nita itu, soal menang atau kalah bukanlah agenda yang menjadi percaturan mereka sepanjang menyertai rancangan itu.

"Setiap apa yang terjadi semamangnya sudah tertulis dan adatlah di dalam pertanding semestinya ada yang menang atau kalah.

"Mungkin bukan rezeki kami untuk menjadi juara, namun ia tidak mematahkan semangat kami untuk terus mengorak langkah dalam menjengah dunia tarian.

"Walaupun tidak menang, kami tetap gembira kerana berjaya bertahan sehingga ke peringkat akhir dalam menunjukkan bakat menari yang ada dalam diri kami," jelas Nita ketika ditemui selepas berakhirnya siaran MM2, baru-baru ini.

Sependapat dengan kakaknya, Umar yang menunjukkan peningkatan ketara pada saingan akhir itu beranggapan segala pengalaman dan ilmu yang diperolehi sepanjang menyertai MM2 merupakan harta yang tidak ternilai.

Jelasnya, apa yang penting mereka sudah membuat yang terbaik bagi menghiburkan semua penonton dan pengundi yang setia menyokong perjalanan mereka di MM2.

"Biarpun kalah kami tetap berpuas hati kerana sudah melakukan yang terbaik untuk menonjolkan kebolehan dan kekuatan gerak tari kami.

"Lagipun, kami berpegang pada prisip yang ditekankan oleh Kapten Belalang agar kemunculan di pentas mestilah jujur dan ikhlas untuk menghiburkan penonton.

"Jadi sepanjang beraksi di pentas, kami langsung tidak memikirkan soal menang atau kalah sebaliknya fokus untuk memberikan yang terbaik.

"Tetapi nasib tidak menyebelahi kami, insya-Allah kami akan terus berusaha untuk membaiki kelemahan yang ada," ujar Umar yang menyimpan cita-cita untuk menjadi seorang koreografer.

Melihat kepada persembahan dua beradik kelahiran Kota Kinabalu itu, persembahan mereka pada malam kemuncak dilihat lebih menyerlah dan bertenaga berbanding dengan pasangan Sarah yang dinobatkan sebagai juara MM2 dengan membawa pulang wang tunai RM150,000 dan pakej bercuti ke Bali, Indonesia untuk dua orang yang ditaja Mustwin Sdn. Bhd. dan trofi.

Ditanya sama ada mereka kecewa dengan keputusan yang diumumkan oleh pengacara Awal Ashaari dan Lisa Surihani, mereka menafikan sambil berkata;.

" Kami tidak kecewa kerana yang penting dapat menimba ilmu yang dicurahkan oleh kapten dan guru tari. Itu sudah cukup menggembirakan kami.

"Itulah hadiah yang cukup bernilai untuk kami sebenarnya," tambah Umar sambil disokong oleh Nita.

Sarah bawa keluarga tunai umrah

Berkongsi kegembiraan setelah berjaya dinobatkan sebagai juara MM2, pasangan Sarah merancang untuk membawa ahli keluarganya mengerjakan umrah.

Bagi Sarah atau nama sebenarnya Sarah Diana Michele Durai, 32, dia ingin berkongsi kegembiraan itu bersama dengan insan-insan istimewa dalam hidupnya.

Jelasnya, rancangan untuk membawa ahli keluarga menjejakkan kaki ke Tanah Suci itu merupakan niat mereka sebelum melangkah ke pertandingan akhir MM2.

"Saya sudah berniat untuk membawa ayah, ibu dan dua orang adik saya yang lain untuk menunaikan umrah sekiranya berjaya menjuari rancangan ini.

"Saya mahu berkongsi kemenangan ini dengan keluarga kerana merekalah tidak jemu-jemu menyokong saya," kata Sarah yang nyata tidak dapat menyembunyikan kegembiraan yang jelas terpancar di raut wajahnya.

Bagaimanapun, tambah Sarah, dia masih belum menetapkan tarikh untuk mengerjakan umrah seperti yang telah dirancangkan.

"Saya masih belum berbincang dengan keluarga berkenaan dengan tarikh yang sesuai untuk berlepas mengerjakan umrah.

"Insya-Allah, apabila sampai ke Sabah saya akan berbincang dengan keluarga untuk menentukan tarikh yang sesuai untuk kami mengerjakan ibadat umrah," kata Sarah.

Sarah yang tidak pernah menduga akan menang dalam MM2 menganggap kemenangan itu merupakan rezeki dan peluang untuk terus memahat nama dalam persada seni tarian.

"Kami tidak menjangka akan menang kerana saingan kami merupakan pasangan yang hebat dan peluang untuk menang tipis.

"Bagaimanapun kami amat berterima kasih kepada pengundi yang tidak jemu-jemu mengundi kami termasuk kapten dan guru tari yang banyak menurunkan ilmu mereka kepada kami," jelas Sarah yang mengakui terpaksa memujuk adiknya Shazrul Hudson Ashley Durai untuk bersama menyertai MM2.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.