Adsense

Rabu, 15 Jun 2011

Kosmo Online - Hiburan

Kosmo Online - Hiburan


Farawahida jana pendapatan

Posted:

Farawahida jana pendapatan

Farawahida jana pendapatan


FARAWAHIDA berusaha keras dengan kali ini berdikari sepenuhnya untuk masa depan karier nyanyiannya.


PERISTIWA hitam yang berlaku ke atas dirinya banyak memberi pengajaran supaya dia lebih tabah mengharungi setiap liku pahit bergelar seorang artis.

Bukan semuanya manis. Namun jika ingin membina nama di persada seni, seseorang itu tidak dapat lari daripada cerita tidak manis yang dilemparkan, hanya cepat atau lambat sahaja.

Walau apapun, penyanyi berkulit hitam manis yang bernama Farawahida Razali atau Fara ini bersyukur dan menganggap pengalaman 'tragis' yang berlaku ke atas dirinya pada tahun 2009 sebagai pengalaman yang mematangkan.

Kontroversi yang dialaminya itu ekoran perselisihan faham dengan bekas pengurusnya, Julfekar Ahmad Shah.

Puncanya Farawahida enggan menyambung kontrak dengan syarikat Julfekar, MillenniumArt Sdn. Bhd.

Ia kemudian menjadi hangat dalam laporan media massa apabila Julfekar dituduh mahu menyebarkan foto dan video lucah Farawahida.

Namun dalam kenyataan akhbarnya, Julfekar menafikan tuduhan itu dan sebaliknya meminta gantirugi sebanyak RM200,000 daripada Farawahida atas kepayahannya berusaha selama tujuh tahun membantu menaikkan nama Farawahida di persada seni tanah air.

Apabila ditanya adakah kesnya dengan Julfkar itu sudah selesai Fara sekadar meluahkan: "Saya sebenarnya tidak ingin mengungkit kembali kisah lama, biarlah ia menjadi sejarah."

Namun, dalam pada itu katanya lagi: "Dugaan yang ditempuh tidak patahkan semangat Fara kerana dalam masa yang sama, Fara dapat rasakan kenikmatan yang diberi oleh Illahi.

"Itu semua terserah kepada takdir. Fara rasa diri ini bermula dari peringkat bawah dan lama kelamaan rezeki itu hadir dan alhamdulillah ia meningkat saban masa," ujar penyanyi kelahiran Taiping ini.

Tahun 2011 seperti tahun baru buat Fara kerana sebelum ini, mungkin ramai peminat sudah tertanya-tanya 'kehilangan' Fara selama dua tahun menyepi tanpa single mahupun album baharu.

Rupa-rupanya, kehilangan dirinya itu digunakan sebaik mungkin oleh Fara untuk menjana pendapatan bagi mengeluarkan singlenya yang terbaru yang diberi judul Jangan Tanya Aku Lagi yang mana single tersebut menjadi runut bunyi bagi drama slot Lagenda TV3, Mata Ayer.

"Bagi Fara, ini merupakan platform yang baik untuk Fara bagi mempromosikan single ini kerana selain insiden tersebut, saya tiada cerita panas yang lain.

"Jadi, bila keluar dengan single baru, tambah pula menjadi runut bagi drama Mata Ayer, ia akan memudahkan rangka promosi saya," bicara Fara.

Jangan Tanya Aku Lagi merupakan hasil nukilan penulis lirik Nawfal dan komposer Manusia Putih yang bergenre balada.

Apabila ditanya persoalan mengenai pilihan judul singlenya, penyanyi berusia 25 tahun ini menjawab, ia diberi secara spontan setelah membaca lirik yang diberi.

Manusia Putih

Jika sebelum ini, mungkin Fara terikat dengan MillenniumArt dan berada di bawah pengurusan Julfekar.

Namun kini, berbekalkan wang hasil usahanya selama diri bergelar artis, Fara berjaya mengeluarkan single tersebut.

"Fara akui sebelum ini, berada di bawah Julfekar, kesemuanya dilakukan olehnya dan Fara hanya merakam vokal. Fara tidak tahu langsung mengenai proses-proses penghasilan single.

"Kini setelah bergerak sendiri, baru Fara belajar, peringkat-peringkat yang perlu dilalui ketika proses rakaman sehinggalah sempurna sebuah lagu dihasilkan," ujar Fara jujur mengakui kelemahan dirinya sebelum ini.

Tambahnya, jika dahulu, tiada ruang untuk dirinya bekerjasama dengan penulis lirik dan komposer yang lain.

Kini, setelah membuka ruang bagi perkara tersebut, barulah terbuka matanya ketahui yang setiap orang punyai pendapat dan cara bekerja yang berbeza.

Apa yang pasti, ujar Fara, kepuasan yang berbeza dapat dinikmati setelah usaha yang dilakukan diterima dengan baik dan ia juga merupakan pembelajaran baru buat dirinya yang sebelum ini tidak tahu mengenai apapun.

"Sebelum Fara buat keputusan, Fara banyak bertanya kepada rakan-rakan yang lain untuk sama-sama sumbangkan pendapat agar Fara mendapat yang terbaik.

"Fara tidak kisah jika terpaksa merakam berulang-ulang kerana jika itu yang terbaik, Fara akan lakukannya demi mencapai produk akhir yang berkualiti untuk disajikan kepada peminat dan pendengar," ujarnya.

Pujian juga diberikan kepada komposer dikenali dengan nama Manusia Putih, kerana Fara berpendapat Manusia Putih bijak bermain dengan muzik dan irama yang mana kesemuanya berbeza dan sesuai dengan artis yang menyampaikan lagu tersebut.

Di samping itu, dirinya bersyukur kerana banyak yang tampil membantu dan ada sahaja rezeki yang hadir bagi memudahkan perjalanan kariernya sebagai anak seni setelah dugaan yang menimpa diri.

Tidak dinafikan setiap cabang yang diceburi pasti punyai cabaran untuk diharungi. Begitu juga Fara, taruhan single yang dihasilkan dari titik peluhnya sendiri mungkin agak sukar namun kesemuanya ditempuhi dengan sabar.

"Fara tidak kisah apa pun cabaran yang mendatang kerana bagi Fara itu yang membuatkan diri ini matang dalam menguruskan kesemua hal.

"Tetapi jika mahu ditanya, penggunaan masa merupakan perkara paling memberi cabaran kepada diri. Ini kerana sebelum membuat sebarang keputusan muktamad, Fara banyak bertanya dan sebenarnya banyak masa terbuang di situ.

"Namun, Fara anggap itu sebagai pengorbanan untuk berjaya," ujarnya yang turut memberitahu dia tidak mahu berubah secara drastik kerana khuatir peminat tidak dapat menerima.

"Apa yang boleh dirumuskan ialah, Fara berbangga dengan apa yang Fara lalui walaupun sepi selama dua tahun, apa yang dihasilkan ini menggunakan hasil usaha dan titik peluh saya sendiri. Ini juga merupakan penghormatan buat diri saya," luah Fara sambil mengukir senyuman mengakhiri kata-katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sharifah Sofea dahulukan anak

Posted:

Sharifah Sofea dahulukan anak

Sharifah Sofea dahulukan anak

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN


SHARIFAH SOFEA kini lebih gemar meluangkan masa di rumah bersama permata hati sulungnya, Ariana.


SETIAP pasangan yang telah mendirikan rumah tangga, sememangnya tiada apa lagi yang lebih bermakna selain memperolehi anak kerana ia adalah anugerah terbesar yang dikurniakan oleh Allah.

Begitu juga yang dirasakan oleh pelakon Sharifah Sofea Syed Hussein. Hanya setelah mendirikan rumah tangga selama hampir dua tahun, akhirnya dia dan suami dikurniakan cahaya mata sulung pada 4 April lalu.

Ditemui pada majlis pelancaran pengenalan produk terbaharu lampin pakai buang jenama Huggies Ultra baru-baru ini, Sofea meluahkan kehadiran Ariana sebagai ahli baru dalam keluarga seperti telah melengkapkan hidupnya.

"Wanita mana yang tidak teruja apabila mendapat cahaya mata, apatah lagi dikurniakan anak pertama. Sehingga kini, saya sendiri seperti tidak percaya sudah mempunyai seorang anak.

"Selain suami, hanya Ariana permata hati saya sekarang ini. Walaupun hanya dapat melihat senyumannya dalam tempoh yang singkat, itu adalah satu kepuasan buat diri saya dan seperti tidak mahu berenggang dengannya walaupun sesaat," ujarnya yang baru sahaja tamat berpantang.

Mengenai pengalaman pertamanya melahirkan anak, Sofea memberitahu dia sangat bersyukur dapat melahirkan Ariana secara normal dan tidak menggunakan epidural, walaupun berada di dalam bilik bersalin selama lima jam.

Apa yang lebih menarik, jelasnya, sementara menunggu hendak bersalin, dia masih sempat mengemaskini status Twitternya. Malah, dia juga gembira kerana ramai ahli keluarga termasuk suami berada di sisi sehingga dia selamat melahirkan anaknya.


SOFEA tidak kisah untuk melupakan kerjaya lakonan buat masa ini.


"Dua tahun bukanlah satu tempoh yang sekejap, namun kesabaran saya dan suami akhirnya dibalas dengan kehadiran Ariana. Lagipun saya sendiri sudah lama bersedia untuk bergelar seorang ibu," ujarnya.

Sementara itu, ketika ditanya aktiviti sepanjang tempoh mengandung, pelakon yang pernah membintangi beberapa buah filem seperti Orang Minyak dan Gong itu memberitahu masanya lebih banyak dihabiskan di rumah.

Ujar pelakon kelahiran Liverpool, England itu, kali terakhir dia tampil adalah menerusi teater Natrah ketika usia kandungannya mencecah lima bulan pada November tahun lalu dan selepas itu dia tidak lagi mendapat sebarang tawaran berlakon.

"Selepas melahirkan anak, memang ada keinginan untuk berlakon semula, tetapi bukan dalam tempoh terdekat ini. Kalau boleh saya mahu memberi tumpuan terlebih dahulu untuk membesarkan anak saya.

"Namun saya akan tetap mempertimbangkan sekiranya mendapat tawaran yang menarik daripada mana-mana pihak, asalkan mereka dapat memberi sedikit kelonggaran kepada saya seperti membawa Ariana ke lokasi," ujarnya.

Rezeki anak


DARI kiri: Steve, Nazrudin, Amber dan Sharifah Sofea bersama bayi masing-masing.


Ketika ditanya adakah dia tidak kisah sekiranya Ariana mahu mengikut jejak langkahnya menjadi pelakon nanti, Sofea sendiri tidak menghalang sekiranya minat anaknya itu nanti terarah kepada bidang seni.

Jelas kakak kepada bekas penjaga gol bola sepak negara, Syed Adney itu lagi, meskipun usia anaknya itu baru sahaja mencecah dua bulan, sudah ada pihak yang menawarkan anaknya itu berlakon.

"Walaupun untuk satu babak sahaja, tetapi saya terpaksa menolak kerana merasakan masanya belum sesuai kerana usianya yang masih terlalu kecil lagi. Begitu juga dengan suami yang begitu keberatan untuk memberikan kebenaran," jelasnya.

Bagaimanapun, Sofea turut meluahkan rasa gembira kerana baru-baru ini dia dan dan anaknya telah dilantik untuk menjadi duta kepada produk terbaru lampin pakai buang jenama Huggies bersama beberapa orang selebriti seperti Steve Yap, Amber Chia dan Nazrudin Habibur Rahman.

Malah, pelakon berkenaan menganggap ia adalah rezeki anaknya itu memandangkan sepanjang dia bergelar seorang pelakon selama ini, dia belum pernah dipilih untuk menjadi mana-mana duta produk.

"Saya sendiri terkejut ketika dihubungi mengenainya dan saya tidak berfikir panjang ketika membuat keputusan untuk menerima kerana tawaran yang diberikan agak menarik.

"Lagipun sebelum itu saya sudah cuba menggunakan produk tersebut untuk Ariana dan saya sangat berpuas hati," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.