Adsense

Khamis, 23 Disember 2010

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


'Mula-mula saya menyampah'

Posted: 22 Dec 2010 06:21 AM PST

SELEPAS lapan tahun berkawan dan saling mengerti rasa hati masing-masing, barulah anak dara kepada pelakon dan produser, Julie Dahlan, Siti Hani Nur Zara Harmi, 29, atau Hanny bersedia untuk mengakhiri zaman solo dengan buah hatinya, Hamzah Talib, 35.

Hanny dan Hamzah yang juga seorang jurukamera bebas akan melangsungkan majlis pertunangan mereka pada 1 Januari ini di sebuah hotel di ibu kota.


Berkongsi kisah cintanya dengan jejaka dambaan hatinya itu, jelas Hanny, mereka mula berkenalan ketika Hamzah menjadi jurukamera drama Zita terbitan JD Productions.

"Walaupun syarikat penerbitan itu milik ibu saya, tetapi saya selalu ditugaskan ibu bekerja di sebalik tabir supaya saya memahami perjalanan kerja penerbitan sebelum mengambil alih tempat mama sebagai penerbit.

"Sampai sekarang saya masih melakukan kerja di belakang tabir. Ini memudahkan saya untuk mengetahui dan memahami macam mana kru bekerja apabila saya diamanahkan mama untuk menguruskan syarikat suatu hari nanti.

"Ketika penggambaran drama Zita, saya menjaga bahagian konti. Mula itu, saya menyampah betul dengan Hamzah kerana dia agak keras kepala dan tak mahu dengar cakap orang.

"Rupanya dia sengaja buat begitu pada saya, padahal sebenarnya 'dalam hatinya ada taman'. Hamzah sukakan saya, tetapi manalah saya tahu kerana cara dan sikapnya seolah-olah dia tidak suka pada saya.


"Usia saya ketika itu baru awal 20-an dan baru habis belajar di Kolej Stamford dalam jurusan kesetiausahaan peringkat diploma. Manalah saya tahu menelah perasaan dan hati orang lain. Yang mana tersirat dan tersurat pun saya tidak boleh membezakannya.

"Sewaktu penggambaran drama itu, dia ada mengambil gambar dan apabila gambar itu siap, dia menghubungi saya. Sejak itu persahabatan yang lebih erat pun bermula," katanya.


Sepanjang melalui percintaan yang agak panjang itu, tambah Hanny, pasti bukan semuanya manis belaka. Ada ranjau dan duri namun tidaklah sehingga menggugat rasa cinta mereka berdua. Sebagai pelakon terkenal yang dikenali ramai, pernah juga sang kumbang lain ingin mencuba nasib, tetapi bagi Hanny, Hamzah tetap yang terbaik.

"Saya ini banyak cakap, manakala Hamzah seorang yang penyabar dan pendiam. Dalam apapun keadaan, dia juga sering mendahulukan saya.

"Oleh itu, apabila Allah s.w.t sudah mempertemukan saya dengan lelaki sebaik Hamzah, apa lagi yang saya hendak cari. Dalam soal harta benda, kami boleh usahakan bersama dan saya tengok Hamzah juga gigih bekerja.

"Sebenarnya kami pernah bercadang untuk bertunang dua tahun lepas, tetapi rancangan itu tidak menjadi. "Bagaimanapun, mungkin kerana jodoh kami kuat, apapun rintangan dan halangan yang datang, kami masih bersama sehingga kini.


"Pernah juga terfikir untuk mengelakkan lebih banyak halangan dan rintangan, kami ingin menikah terus namun atas kehendak keluarga kami mengadakan majlis pertunangan terlebih dulu," katanya.

Faktor lain, Hamzah terus melekat di hatinya kerana mereka bekerja dalam bidang kerjaya yang sama. Situasi itu lebih memudahkan hubungan mereka kerana saling memahami waktu kerja yang tidak menentu.


"Kalau saya mendapat pasangan berlainan bidang, mungkin saya mengambil masa untuk memahami dia.


"Keluar dan balik rumah tidak kira masa dan berjumpa pula dengan pelbagai rupa manusia. Perasaan cemburu tentu membara.

"Saya sangat bersyukur kerana selama lapan tahun kami berkawan, saya boleh menilai yang baik dan buruk. Seiring dengan peningkatan usia dan pengalaman yang dikutip, saya bertambah matang dan sudah bersedia untuk memulakan kehidupan berkeluarga.


"Setiap tahun, usia meningkat. Kalau ditunggu lebih lama nanti kesuntukan masa untuk membina keluarga. Setiap pasangan yang berkahwin pasti mahukan cahaya mata sebagai penyeri rumah tangga.

"Justeru, saya tidak mahu faktor usia saya menghalang usaha kami untuk menerima kehadiran orang baru dalam hidup kami nanti.


"Oleh itu saya berasa lega apabila akhirnya dapat juga tarikh untuk kami melaksanakan langkah awal dalam menuju gerbang perkahwinan. Mengikut perancangan, kami akan disatukan pada Julai depan," katanya.


Pada hari pertunangan itu nanti, Hanny akan menyarungkan baju rekaan Suetex Harun dan wajahnya akan ditatarias jurusolek terkenal, Elle Rahman.

Hamzah pula akan mengenakan baju Melayu dari D&D Beauty House, Ampang. Bagaimanapun, Hanny merahsiakan rona baju pilihannya dan konsep majlis pertunangannya untuk memberi kejutan kepada tetamu.


Dia juga belum bersedia mendedahkan berapa jumlah wang mas kahwin dan hantaran yang bakal diterimanya nanti kerana, katanya, biarlah perkara itu diuruskan keluarga kedua-dua belah pihak.


"Segalanya akan diputuskan pada majlis pertunangan itu nanti. Waktu itu saya akan menjawab semua soalan media. Tidak manis rasanya kalau saya bercerita sekarang. Macam mana moden pun cara hidup kita, masih ada adat yang perlu dijaga," katanya.


Dalam perkembangan lain, Hamzah baru menubuhkan syarikat sendiri yang memberi fokus dalam bidang pasca produksi dan menyewakan peralatan penggambaran.

"Saya pula akan terus berlakon macam biasa di samping menguruskan JD Productions. Saya harap kemahiran dan pengalaman kami berdua boleh memajukan lagi kedua-dua syarikat," katanya.


Kepada mereka yang ingin menyaksikan lakonan Hanny, tonton drama Roda Roda KL di TV2, setiap Isnin, jam 9 malam dan Mimpi Sabrina di Astro Warna, setiap Khamis, jam 10 malam. Pada masa sama, Hanny juga sedang membuat persiapan menerbitkan drama Pemandu MD dan Zon X.

"Untuk kedua-dua drama ini, mama menyerahkan tugas menerbit kepada saya untuk melihat sejauh mana kemampuan saya. Insya-Allah saya akan buat yang terbaik kerana sudah sampai masanya mama berehat.

"Doakan segalanya berjalan lancar dan moga jodoh saya dengan Hamzah dipanjangkan Allah s.w.t sehingga ke akhir hayat kami," katanya.

>PROFIL:
NAMA SEBENAR: Siti Hani Nur Zara Harmi
TARIKH LAHIR: 26 November 1981
UMUR: 29 tahun
ASAL: Kuala Lumpur
AKADEMIK: Diploma Jurusan Kesetiausahaan, Kolej Stamford
KERJAYA: Pelakon dan Penerbit Eksekutif JD Productions Sdn Bhd
ANTARA DRAMA/SAMARINDA: Terompah Biru, Bisikan Multazam, 3+1, Kaizer (Samarinda), Dan Jendela Pun Terbuka, Singgah Le dan Gerak Khas (dua episod) , Roda Roda KL, Mimpi Sabrina
ANTARA FILEM: Harry Boy, Hanny, Kad Cinta, Cinta Fotokopi, Buli, Rock, Senario Memburu Emas Yamashita dan Bohsia
PENCAPAIAN: Pelakon Kanak-Kanak Terbaik - Filem Harry Boy (1992)

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

2 tahun tulis skrip Songlap

Posted: 22 Dec 2010 06:07 AM PST

MENGANGKAT isu semasa sebagai tema filem, berupa cabaran besar kepada pengarah dan juga penulis skrip. Sekiranya tidak digarap dengan baik, bimbang ia akan membosankan penonton.

Malah, melihat latar minat penonton tempatan, kebanyakan daripada mereka menggemari cerita lebih ringan. Salah percaturan filem yang mengetengahkan isu semasa ini akan dianggap sebagai saluran untuk 'berceramah' oleh penonton, sekali gus menyebabkan mereka 'angkat kaki' meninggalkan panggung.


Perkara itu turut diakui penulis skrip dan pengarah Fariza Azlina Ishak atau Fariza dan suami, Effendee Mazlan. Selepas berjaya dengan siri televisyen dan filem Kami The Movie, pasangan suami isteri ini kembali dengan Songlap yang menampilkan masalah sosial seperti pembuangan bayi, mengandung luar nikah dan perdagangan bayi sebagai latar cerita.

Jelas Fariza yang ditemui sewaktu majlis sidang akhbar tamat penggambaran Songlap dan tayangan secara eksklusif filem itu selama enam minit kepada tetamu dan wakil media, dia mengambil masa hampir dua tahun untuk menyiapkan skrip dan rombakan dilakukan sepanjang proses ia dilaksanakan.


"Saya mengambil latar perdagangan dan pembuangan bayi sebagai latar cerita ini kerana ia sering didedahkan dalam akhbar. Inilah masalah besar yang sedang dihadapi masyarakat. Menerusinya saya memperoleh idea untuk menggarap Songlap. "Kajian turut saya lakukan dengan menjalin kerjasama dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang berkait rapat dengan remaja wanita bermasalah dan mereka terbabit dengan penjualan bayi. Menerusi maklumat yang saya peroleh, masalah sosial nombor dua tertinggi selepas dadah adalah perdagangan manusia," jelasnya. Begitupun jelas Fariza, Songlap bukan mengetengahkan isu perdagangan dan pembuangan bayi semata-mata sebaliknya banyak isu menarik turut diketengahkan.


"Sebenarnya cerita ini mengangkat kisah hubungan adik-beradik iaitu Am lakonan Shaheizy Sam dan Ad (Syafie Naswid). Mereka berasal dari keluarga miskin dan kesukaran hidup membuatkan Am terjebak dengan perdagangan manusia dan turut mengheret Ad bersama. "Kemunculan Sara lakonan pendatang baru Sara Ali yang mengandung luar nikah, mengubah sikap Ad. Dia tidak suka dengan apa yang dilakukan. Untuk lari daripada masalah dihadapi, Ad menyertai b-boys (penari jalanan). "Dengan cara itu saja dia dapat meredakan tekanan hidupnya. Seperkara lagi dia gemarkan falsafah kekeluargaan yang diangkat penggiat b-boys ini. Lebih tepat, Songlap sebenarnya mahu memaparkan isu kekeluargaan," katanya. Melihat daripada sedutan tayangan filem Songlap, ternyata sentuhan Effendee dan Fariza berbeza dengan karya tempatan lain dan masalah sosial diangkat menerusi filem itu, dijalin kemas dengan beberapa plot menarik seperti gangsterism dan b-boys (penari jalanan).

Melihat pasangan ini bekerja dan mengarah bersama mungkin ramai beranggapan ia lebih mudah untuk Fariza dan Effendee menghasilkan filem yang diterbitkan Red Films dengan kerjasama Primeworks Studios. Namun, jelas Effendee ada ketika mereka tetap berselisih pendapat.


"Demi kebaikan filem ini tidak mengapa. Kadang-kadang di rumah pun kami tetap bercakap mengenai Songlap. Pada saya itu perkara biasa kerana apa yang penting filem ini mampu memberikan kepuasan bukan saja buat kami berdua, tetapi juga bakal penonton," katanya.

Dari sudut lain, Effendee tidak menafikan bekerja dengan isteri sendiri agak mudah terutama apabila hendak menjelaskan kepada kru dan pelakon apa yang dimahukan.


"Kadang-kadang apabila mengarah saya tahu apa yang dimahukan, tetapi tidak tahu bagaimana mahu menerangkan kepada orang lain. Memandangkan isteri faham saya, dia akan menjadi jurucakap kepada produksi dan pelakon. Ia menjadikan kerja lebih terancang dan lancar. Penggambaran juga boleh diselesaikan dengan cepat," katanya.


Menyentuh mengenai pemilihan tiga pelakon yang sedang mencipta nama itu sebagai teraju utama Songlap, jelas Effendee dia mengakui sebenarnya Malaysia mempunyai ramai pelakon berbakat, tetapi tidak pernah diberikan ruang atau peluang untuk menonjolkan kemampuan mereka. Untuk memilih pelakon Songlap, Effendee dan Fariza bukan saja melihat bakat yang ada, tetapi juga keserasian antara pelakon dan persamaan.


"Sebagai pasangan adik-beradik kami mencari pelakon yang mempunyai iras wajah dan karektor. Selepas diuji bakat ternyata bayangan kami untuk menggandingkan Sam dan Syafie adalah tepat. Saya memuji persembahan diberikan semua pelakon terbabit dalam pembikinan Songlap. Walaupun masih muda, namun mereka sangat komited dan cuba memberikan yang terbaik kepada kami. Saya dan Fariza berasa bertuah dapat bekerja dengan mereka," katanya.


Bercerita lanjut mengenai ketiga-tiga pelakon yang menerajui Songlap katanya, Sam diambil bukan kerana populariti yang sedang diraih, tetapi kerana bakat. Selain itu Sam tidak berlawak dalam filem ini sebaliknya situasi yang menimbulkan humor dan bakal mencuit hati penonton apabila mereka menyaksikan filem ini nanti.


Begitupun Effendee tidak menafikan dia turut berhadapan dengan cabaran untuk membentuk watak yang dibawakan tiga pelakon muda ini, terutama Syafie yang sebelum ini sudah biasa bekerja dengan Allahyarhamah Yasmin Ahmad, dan sebelum Songlap sudah hampir setahun setengah tidak berlakon.


"Bagaimanapun, dia sangat profesional apabila di lokasi dan sentiasa peka dengan apa yang dimahukan wataknya dan pengarah. Saya sangat puas hati dengan persembahan yang diberikan Syafie," katanya. Songlap kini sedang menjalani proses suntingan dan dijangka ditayangkan pertengahan 2011. Turut menjayakan filem ini pelakon lama dan baru seperti Omar Abdullah, Rozie Rashid, Normah Damanhuri, Hasnul Rahmat, Eliza Wong, Berg Lee, Khiril Ridzuan, Ayam Fared, Izzue Islam, Fang Chyi dan Charlene Meng Si Shi.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.