Adsense

Sabtu, 15 Jun 2013

Berita Harian: Hip

Berita Harian: Hip


Cahaya bahagia Dian

Posted: 13 Jun 2013 09:18 PM PDT

Lengkap kini kebahagiaan aktres Indonesia yang meraih populariti selepas membintangi filem fenomena, Ada Apa Dengan Cinta, Dian Sastrowardoyo, 31, yang dikurniakan cahaya mata kedua, petang Jumaat lalu.

Bayi perempuan yang diberi nama Ishana Ariandra Nariratana Sutowo dilahirkan secara pembedahan oleh isteri kepada Maulana Indraguna Sutowo pada jam 7.35 malam.

Dian sebelum ini dikurniakan cahaya mata lelaki, Shailendra Naryama Sastraguna Sutowo yang bakal meraikan ulang tahun kedua, pada 17 Julai depan.

"Saya dan suami bersyukur atas anugerah terindah diberikan Allah, malah begitu bahagia menerima kehadirannya. Alhamdulillah, sepanjang hamil mahupun ketika melalui proses melahirkan anak semuanya berjalan lancar.

"Kehadiran puteri ini adalah rahmat, sekali gus amanat yang perlu sentiasa kami pelihara. Kehidupan akan dijalani seperti biasa, namun tanggungjawab sebagai ibu dan bapa adalah keutamaan.

"Terima kasih atas perhatian dan doa," kata Dian dalam satu kenyataan media yang diedarkan pada pagi Isnin lalu.

Perjalanan hidupnya berubah sejak bergelar ibu dan Dian mengakui, memandikan anak adalah rutin yang paling dinanti selain berada di dapur menyiapkan hidangan untuk dinikmati mereka seisi keluarga.
Banyak perkara baru yang perlu dikuasainya dengan pantas, namun lebih mencabar katanya, bagaimana mahu mendidik zuriatnya menjadi insan yang berguna.
"Sedikit beruntung kerana informasi mengenai pendidikan anak mudah didapati. Selain buku, internet juga menjadi rujukan sejak saya hamil, melahirkan dan kini membesarkan anak.

"Sebagai ibu, saya agak tegas kerana saya menggantung harapan tinggi kepada mereka. Menerusi pembacaan, seorang ibu digalakkan untuk 'memusuhi' anaknya tetapi permusuhan itu dilakukan dengan penuh kasih sayang.

"Saya menyayangi anak, malah lebih senang membesarkan mereka dengan tangan sendiri. Namun sebagai ibu, saya perlu tegas supaya mereka tahu apa yang boleh dilakukan atau sebaliknya," katanya.

Bagaimanapun, Dian yang pernah meraih pelbagai penghargaan termasuk Pemeran Utama Wanita Terbaik Festival Filem Indonesia 2004 menerusi Ada Apa dengan Cinta? berkata, dia memiliki formula tersendiri supaya anaknya tidak berasa dibebani.

"Saya akan sentiasa cuba mendampinginya. Itu adalah komitmen penting sebagai orang tua. Jika ingin melihat anak meraih hasil yang maksimum, jangan sesekali mengabaikan mereka.

"Seandainya kita menyerahkan tanggungjawab itu kepada orang lain, jangan menaruh harapan terlalu tinggi. Disebabkan itu, saya mengambil inisiatif untuk belajar dan mendidik anak sendiri," katanya.

Dian beruntung meskipun tidak lagi aktif dalam lakonan, wajahnya masih laris sebagai duta produk terutama untuk jenama kecantikan dan perawatan bayi.

Mengakui sudah cukup menikmati saat indah ketika namanya di puncak, Dian tidak keberatan berkorban melepaskan kepentingan diri dan memberikan seluruh perhatian kepada suami serta anak.

"Dulu saya punya waktu untuk membaca, tetapi sejak mempunyai anak kesempatan itu semakin kurang. Saya harus membahagikan masa untuk anak dan suami. Ada ketika untuk mencoretkan sesuatu di Twitter juga tidak berkesempatan.

"Namun saya bahagia menikmati ruang itu. Mereka yang tertekan biasanya belum bersedia menempuh perubahan drastik seperti ini.

"Alhamdulillah, ketika mengambil keputusan untuk bernikah dan bergelar ibu, mental saya sudah bersedia menerima semua itu. Saya akur meskipun masa untuk diri sendiri dan bersama teman semakin terbatas," katanya.

Tidak kehilangan

Meskipun hanya sesekali berkesempatan untuk berbual santai bersama teman rapat, namun kata Dian, dia tidak pernah berasa kehilangan.

"Bukan langsung tiada masa, cuma pola pertemuan itu sudah berubah. Jika tidak menimbulkan kesulitan, saya akan membawa bersama anak atau ada kalanya keluar sebentar di kawasan berdekatan ketika dia tidur.

"Sejak bergelar ibu, saya sudah jarang berbelanja. Kali terakhir membeli pakaian baru ketika mahu ke Perancis. Itupun kerana keperluan.

"Jangan terkejut jika saya katakan, saya tidak lagi terlalu mengikut trend semasa. Untuk pakaian harian, cukup hanya menyarung jeans dan baju T atau kemeja. Saya sudah jarang keluar jika tiada acara penting," katanya.

Mengimpikan untuk memiliki empat cahaya mata, Dian merancang jarak usia antara anak tidak terlalu jauh supaya mereka dapat membesar bersama.

"Tetapi untuk anak bongsu, biarlah jarak usianya jauh. Nanti jika anak yang besar melanjutkan pelajaran atau mendirikan rumah tangga, dia dapat menjadi teman saya ketika tua," katanya.

Bergelar ibu juga kata Dian, mengubah penilaiannya terhadap seorang wanita. Andai 12 tahun lalu, dia masih mencari jati diri dan terlalu menitikberatkan penampilan luar, tetapi kini semua itu sudah berubah.

"Saya menilai kecantikan wanita itu dari pelbagai dimensi. Saya lebih tertarik untuk mendekati wanita yang melakukan sesuatu yang bermanfaat, tidak hanya kepada dirinya tetapi juga keluarga dan masyarakat.

Elfira, Zoey bercinta di Munich

Posted: 13 Jun 2013 09:18 PM PDT

Amboi! Tengok foto romantis pasangan pelakon cun popular - Zoey Abdul Rahman (kiri) bersama Elfira Loy di Munich, Jerman pada akhir Mei lalu.

Mereka bercintan-cintun dan jadi pasangan suami isteri dalam siri drama terbaru , Demi Dia' arahan Aziz M Osman sebanyak 24 episod terbitan Ace Motion Pictures untuk siaran TV3 nanti.

Menurut Elfira, 19, pada 25 Mei hingga 1 Jun lalu mereka menjalani penggambaran di Jerman dan Austria. Turut ke sana pelakon popular, Erma Fatima dan Amar Bahrin.

Elfira pegang watak Azura dan Zoey sebagai Zack. Siri drama itu adalah adaptasi dari filem cinta popular, Azura'.

Kini Elfira atau panggilan manjanya El sedang sibuk pula shooting filem Rentap The Movie arahan Simon Long terbitan Double Visions.

El pegang watak heroin bernama Elaine iaitu wartawan yang membongkar sindiket menculik anak yatim.

Juwie tanya: "El dah ada boyfriend ke?"
Jawab El: "El tak pernah bercinta. Sejak umur 12 tahun sibuk sekolah dan berlakon hinggalah sekarang. Emak selalu temankan El. Masa lapang bersama keluarga.

"Lelaki yang menjadi kawan baik El ialah Zoey, Dafi dan Hairul Azrin."

JUWIE: Suka budi bahasa El. Moga suatu hari nanti El menang anugerah Aktres Terbaik dan Bintang Popular BH.