Adsense

Selasa, 30 Oktober 2012

Harian Metro: Rap

Harian Metro: Rap


Konsert ‘tribute’ MJ terhebat!

Posted: 29 Oct 2012 07:47 AM PDT

BUAT seketika dunia digemparkan dengan kematian Raja Pop, Michael Jackson. Saat itu juga Michael dalam persediaan untuk kembali menggegarkan industri hiburan menerusi konsert, This Is It.

Mengumumkan pembabitannya dalam siri konsert berkenaan pada Mac 2009, Michael Jackson atau MJ mengadakan sidang media di London O2 Arena, memilih dewan berkenaan sebagai lokasi pertama selepas kali terakhir mengadakan siri konsert terulung seumpama itu, HIStory World Tour pada 1997.

Jackson juga merancang untuk bersara selepas siri pertunjukan berkenaan, sempat berkata ia akan menjadi konsert "penutup tirai".

Malangnya, belum sempat beliau merealisasikan impian dan mengubati kerinduan peminat sekian lama, penghibur dunia yang dilahirkan pada 29 Ogos 1958 dengan nama Michael Joseph Jackson itu, terlebih dulu menemui ajalnya dalam keadaan tragis.


Hampa, sedih dan kecewa, menghiasi emosi wajah seluruh peminatnya di merata dunia saat mendengar perkhabaran pilu itu.


Jelas sekali, tidak akan wujud lagi di dunia ini insan seperti Michael. Seorang ikon muzik dengan kehebatan vokal luar biasa sehingga digelar 'a major vocalist'.

Daya kreatif beliau, tidak terbatas dari segi nyanyian saja. Akan tetapi, penampilan dan persembahan. Kredibilitinya turut terbukti menerusi penciptaan lagu dan kelahiran klip video yang mampu menjadi suara kepada konflik manusia sejagat yang akhirnya memberi kesedaran dan menyatukan masyarakat dunia.

Legasi yang ditinggalkan beliau tidak pernah berkubur sekalipun sudah tiga tahun beliau meninggalkan dunia yang fana ini.

Terbaru, MJ 'hidup' semula.

Semangat MJ terus membara dan dapat disaksikan apabila penulis diberi peluang menjadi salah seorang saksi daripada 20,000 yang menonton Konsert Michael Jackson The Immortal World Tour By Cirque Du Soleil, pada 19 Oktober lalu.

Berlangsung di O2 Arena lokasi sama dirancang Michael untuk merencanakan konsert This Is It tiga tahun lalu dewan berkapasiti 20,000 itu tersergam di Drawdock Road, North Greenwich, London.

Pemergian yang ditaja khas syarikat Pepsico diketuai Pengurus Penjenamaan Pepsico Malaysia, Alison Chang itu turut membabitkan dua lagi syarikat penerbitan akhbar dan pemenang peraduan Pepsi King of Pop iaitu Badiuzzaman Jamhari, 28, dan isterinya, Aina Othman, 30.

Melayari durasi 140 minit pertunjukan itu, dapatlah disimpulkan ia sebuah persembahan yang penuh rasa kecintaan dan hormat daripada Cirque Du Soleil dalam melaksanakan Michael Jackson The Immortal World Tour.

Ia adalah sangat jelas di mana setiap individu yang terbabit dalam produksi itu, masing-masing mendukung dua matlamat. Pertamanya, mempamerkan cinta mereka terhadap Michael Jackson dan keduanya, menghormati legasi beliau.

Menyokong dakwaan itu, sebagaimana diketahui umum yang pernah menonton persembahan Cirque Du Soleil yang sudah berkelana di merata dunia sejak bertahun-tahun lalu, mereka ini adalah kumpulan seni sarkas ternama yang menggabungkan elemen dramatik, akrobatik dan hiburan jalanan.

Tidak terbayang dalam fikiran bahawa kumpulan sarkas ini berupaya meniru dan mengadaptasi aksi 'King of Pop' itu secara terperinci.

Persembahan berkenaan, jelas mempamerkan antara Michael dan Cirque mempunyai banyak persamaan. Contoh sinergi puitis yang sempurna! Ia sebuah pementasan mempamerkan kesempurnaan dan semangat juga inovasi dan kreativiti. Sebagaimana sering Michael menyebut dalam kenyataannya "ia harus menjadi yang terbaik".

Konsert itu menyaksikan kombinasi sempurna dua kuasa jenama ikonik dan kreatif, Michael Jackson dan Cirque Du Soleil, Greg Phillinganes dan Kevin Antunes, selaku pengarah muzik melakukan tugas mereka dengan cemerlang dalam mewujudkan pengalaman konsert secara langsung kepada penonton.

Persembahan muzik mengujakan, bertenaga dan ada kalanya menyentuh perasaan sebagaimana Michael semasa hayatnya sehinggakan kelihatan sebahagian besar penonton tersentuh dan mengalirkan air mata.

Pasukan kreatif Cirque, menjalankan sejumlah besar penyelidikan mengenai Michael dengan memastikan kesungguhan dan minat figura itu dicerminkan sebaik mungkin menerusi setiap minit persembahan.

Penonton berpeluang menyaksikan betapa Michael amat menghargai dan mencintai bumi, bagi kanak-kanak di dunia dan bagi setiap manusia dari pelusuk mana sekalipun. Ia digambarkan dengan terperinci menyerlahkan erti 'cinta' yang luas maksudnya bagi seorang bernama Michael Jackson.

Apa yang dilakukan Cirque dalam menyatakan penghormatan mereka terhadap Michael, dengan memasukkan segala elemen persembahan yang pernah dipersembahkan Michael termasuk lagu-lagu yang menjadi kesukaan mendiang dan peminatnya itu.

Rangkaian lagu yang dipersembahkan, membawa penonton mengembara zaman kanak-kanak Michael yang mencipta fenomena kerana vokal luar biasa sewaktu menganggotai Jackson 5 sehinggalah beliau meningkat dewasa berubah menjadi seorang 'trendsetter' dan ikon muzik.

Childhood, Ben, ABC, Lovely One, Dancing Machine, This Place Hotel, Smooth Criminal, Dangerous, Human Nature, Ghost , Is It Scary?, Thriller, You Are Not Alone, I Just Can't Stop Loving You, Beat It, BAD, Earth Song, Scream, They Don't Care About Us, Heal The World, I'll Be There, Can You Feel It, Billie Jeans dan Black or White, adalah sebahagian daripada ribuan lagu pernah dirakamkan beliau yang dipersembahkan kepada penonton.

Manakala, Man In The Mirror, sebuah maha karya bintang kelahiran Gary, Indiana, Amerika Syarikat, itu dipilih sebagai lagu terakhir.

Tidak sekadar sebuah persembahan, pasukan Cirque Du Soleil juga memetik kenyataan Michael berhubung kecintaan beliau terhadap muzik, pandangan beliau mengenai manusia sejagat dan kasihnya terhadap golongan kanak-kanak dengan mengubah suai rakaman lamanya ke bentuk digital agar ia kedengaran segar.

Konsert itu turut menyelitkan imej hologram Michael selama beberapa minit dan ketika aksi beliau dengan gaya tarian 'moonwalk", anti-graviti, 'tap-dance' termasuk klip video terhebat pernah dihasilkan antaranya They Don't Care About Us, Smooth Criminal dan Black or White.

Jalur Gemilang berkibar di O2

TERBIT rasa gembira apabila bendera Malaysia, Jalur Gemilang, turut dikibarkan oleh barisan penari Cirque selain tentera di layar skrin lebar yang tergantung di tengah pentas sewaktu lagu Black or White dialunkan.

Badiuzzaman atau selesa dipanggil Bad, juga pemenang bertuah peraduan Pepsi King Of Pop, berkata, dia bukanlah seorang penggemar konsert. Bagaimanapun pemuda yang bertugas sebagai Perunding Pelancongan itu, mengakui Michael Jackson The Immortal World Tour By Cirque Du Soleil adalah yang terbaik pernah disaksikannya.

"Seluruh dunia tahu MJ sudah tiada dan apabila saya dimaklumkan pihak Pepsico bahawa saya memenangi peraduan Pepsi King of Pop sekali gus memperoleh berpeluang menonton konsert Michael Jackson The Immortal World Tour By Cirque Du Soleil di sini (O2 Arena), saya memang tidak tahu untuk menjangkakan apa yang akan berlaku.

"Yang pasti saya amat teruja. Selepas menyaksikannya sendiri, saya harus akui ia adalah konsert paling hebat pernah saya saksikan. Dengan jumlah puluhan ribu penonton yang membanjiri dewan itu, paling menyentuh perasaan apabila pasukan Cirque berjaya membuatkan MJ begitu dekat dengan penonton.

"Meskipun tiada jasadnya kelihatan, 'spirit' MJ itu kuat dirasakan penonton.
Ada ketika saya melihat penonton menangis sebaik petikan-petikan kenyataan MJ yang membawa mesej kesedaran. Saya sendiri tidak malu mengatakan saya turut berasa sebak.

"Saya pasti mereka yang tidak pernah meminati MJ akan jatuh cinta dengan beliau selepas menyaksikan konsert ini. Mereka pasti kagum dengan karya-karya yang beliau hasilkan yang hampir keseluruhannya bercerita soal kehidupan. Salah satunya Black or White yang mengangkat isu diskriminasi perkauman.

"Berbalik kepada persembahan Cirque Du Soleil saya tidak menyangka mereka akan menari seperti MJ kerana kalau tidak silap saya mereka inikan kumpulan sarkas.
Namun, mereka berjaya menghidupkan setiap detik dengan mengaplikasikan cara dan gaya MJ sehinggakan penonton yang menyaksikan konsert berkenaan merasakan MJ masih hidup," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/29


Ameng ingat derita dirotan

Posted: 29 Oct 2012 07:02 AM PDT

KALA ditimpa musibah serta dugaan dalam hidup, sokongan keluarga dan kenalan rapat amat diperlukan. Merekalah kekuatan untuk manusia dalam mengharungi liku kehidupan yang ada kala sukar untuk kita menjangkakan apa yang bakal terjadi.

Ameng Spring contohnya yang masih menjalani hukuman di Penjara Kluang lebih setahun lalu tentu tidak menjangkakan dia akan terpisah dengan anak dan isteri akibat kesilapan diri sendiri namun dia akur menerima hukuman itu sebagai ingatan kepadanya bahawa setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya.

Kini dia amat menginsafi diri dan berazam selepas selesai menjalani hukuman kelak dia akan menjalankan tanggungjawab dengan sebaik-baiknya terhadap keluarganya.

"Saya sentiasa rindukan mereka dan saya sedar isteri dan anak sudah buktikan kasih saya mereka pada saya yang tidak berbelah bahagi dalam menempuh sudah senang hidup bersama dan ini amat menginsafkan," katanya.


Dia sebelum ini dijatuhi hukuman penjara lapan tahun dan 10 sebatan atas tiga kesalahan termasuk dua kes memiliki dadah, dua tahun lalu.


Pada hari raya korban yang mulia ini, Ameng tidak dibiarkan kesepian di sebalik tirai besi itu apabila dia kunjungi Presiden Karyawan, Datuk Freddie Fernandez, rakan artis yang juga temannya termasuk Zamani Slam, Ibnor Riza dan Umarul Iklim dan lebih penting, isteri, Sabariah Zakaria dan anak mereka, Wan Amar Haikal.

Pada pertemuan itu yang diadakan sempena Program Jalinan Kasih Aidiladha, Penjara Kluang, Ameng menghiburkan rakan banduan, keluarga mereka, kakitangan penjara dan tetamu yang datang dari jauh itu dengan lagu popularnya, Sampai Hati dan Bougenvilla. Dia menyanyikannya dengan penuh perasaan sambil memegang erat tangan anaknya yang tidak mahu berenggang dengannya. Ibnor dan Zamani turut menyanyikan lagu popular mereka, Mimpi Yang Tak Sudah dan Gerimis Mengundang.

Ameng yang sangat terharu menerima kedatangan rakan-rakannya itu menceritakan kepada mereka suratan hidup yang dilaluinya sekarang membuatkan dia sentiasa bermuhasabah diri.

"Detik yang paling saya tidak dapat melupakannya ketika saya menjalani hukuman 10 sebatan rotan sekali gus dan ketika saya hanya membayangkan kematian dan seksaan dalam kubur. Masih terasa peritnya di rotan di seluruh denyut nadi dan selama seminggu saya tidak boleh berbaring, membuatkan saya amat menyesal dan insaf," katanya.

Selama di penjara, dia menghabiskan masanya di sana dengan mengikuti model Fasa 11 iaitu aktiviti berbentuk kerohanian dan keagamaan yang dipanggil halaqah.

"Menerusi halaqah saya dan rakan di sini belajar pelbagai perkara termasuk bertadarus, mengaji al-Quran, marhaban, nasyid dan menyertai kelas imam muda bagi memantapkan sahsiah diri mulai jam 9 pagi hingga 12 tengah hari. Kami juga diwajibkan menyampaikan tazkirah selepas solat kepada rakan-rakan secara bergilir-gilir.

"Selepas keluar daripada penjara pada 2016, saya tetap akan jadi penghibur tetapi dengan cara berbeza. Jika dulu saya dikenali sebagai penyanyi pop tetapi selepas ini saya mahu jadi penghibur yang dapat memberikan mesej menyelitkan motivasi hidup dan nilai positif.

"Saya bukanlah mahu bertindak sebagai penasihat tetapi saya hanya mahu berkongsi kisah hidup agar dapat dijadikan teladan," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/29